Ervaringen met minimalisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:37

Ik geef jullie graag een inkijkje in de probleemzone in mijn keuken. De inhoud van de kast is al gesorteerd en uitgedund. Omdat ik in een huurhuis woon is een hele nieuwe keuken geen optie.
Het gaat dus om de plek voor de koelkast en de vriezer met een combi-magnetron erop. Dat moet blijven al heb ik wel een nieuwe koelkast nodig.
De kast erboven met de planken er naast zijn van mijzelf en zouden weg kunnen, maar er moet wel een kast voor terug dan.

Hebben jullie input om deze hoek minder rommelig te maken?

Afbeelding
Afbeelding

Frituurpan staat daar omdat ik er geen betere plek voor weet en hij niet in een kastje past. Zou naar de trapkast kunnen als ik die heb opgeruimd.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:03

eclair98 schreef:
Ik heb dat probleem ook, veel sport spullen van mijn blauwe maandag sporten O:) Weg gooien vind ik zonde, het is nog goed, maar gratis afhalen is zo gekluns :=

Bewaren voor de zak van Max, of in een kledingcontainer gooien, bij ons staat die naast de flessencontainer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:55

tiwi1969 schreef:
Ik geef jullie graag een inkijkje in de probleemzone in mijn keuken. De inhoud van de kast is al gesorteerd en uitgedund. Omdat ik in een huurhuis woon is een hele nieuwe keuken geen optie.
Het gaat dus om de plek voor de koelkast en de vriezer met een combi-magnetron erop. Dat moet blijven al heb ik wel een nieuwe koelkast nodig.
De kast erboven met de planken er naast zijn van mijzelf en zouden weg kunnen, maar er moet wel een kast voor terug dan.

Hebben jullie input om deze hoek minder rommelig te maken?

[ [url=m/JrklXH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wuIVsV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Frituurpan staat daar omdat ik er geen betere plek voor weet en hij niet in een kastje past. Zou naar de trapkast kunnen als ik die heb opgeruimd.

Mag het knaken kosten?
Dan zou ik zeggen: wandkast plaatsen met inbouw koelkast en vriezer (Ikea heeft de wereld aan ideeën daarvoor) met daarboven kastruimte voor al je spullen. Een gesloten geheel van maken.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... 1_come02a/
en
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... 1_come05a/
Zoals de kast links op de rand van de foto. Indeling pas maken naar eigen wensen en beschikbare afmetingen.

Zoiets kun je ook zelf maken, maar of je daar uiteindelijk echt goedkoper mee uit bent, betwijfel ik, eerlijk gezegd.

tiwi1969

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:42

Hier heb ik inderdaad al vaker over gedacht, maar daar is op dit moment geen budget voor helaas en doorsparen is lastig omdat de koelkast echt aan vervanging toe is, deur sluit niet meer goed af en dat slurpt energie.

Zelf dacht ik aan een koelkast die iets hoger is dan de vriezer met oven (125 cm) en daar een werkblad op maken, lege ruimte tussen koelkast en vriezer dichtmaken of een kastje ertussen maken. Plankjes naast de bovenkast weg, nu mijn andere kasten zijn opgeruimd kan ik die wel missen, en de onderkant van die kast afwerken.
Het mag echt maximaal €500 kosten, koelkast kost ca €350 dus zeg €150 voor de afwerking.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:04

Ik ben nog steeds flink aan het opruimen, uitzoeken, wegdoen (kringloop vooral) en ordenen. Ik zal wat foto's online zetten als ik helemaal klaar ben. :j

Overigens zijn er ook leuke fb-groepen hierover, vind dat vaak wel inspirerend - al blijk ik dan al best 'diehard'. :D

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:21

TurdusMerula schreef:
Ik ben nog steeds flink aan het opruimen, uitzoeken, wegdoen (kringloop vooral) en ordenen. Ik zal wat foto's online zetten als ik helemaal klaar ben. :j

Overigens zijn er ook leuke fb-groepen hierover, vind dat vaak wel inspirerend - al blijk ik dan al best 'diehard'. :D

Ik had al gezocht, maar niet echt iets gevonden.
Welke pagina's had jij? :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:35

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:47

Dankjewel!
Heb je ook een link naar die beginnersgroep? Volgensmij kan ik niet zo goed met die zoekfunctie overweg :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:23

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:35

Zo wat spullen op marktplaats gezet en daar de eerste dingen ook al van verkocht... bijna al mijn paardenboeken aan dochter van stalhouder gegeven, al zeker 10jr niet in gekeken dus verwacht niet dat ik ze ga missen...
morgen weer verder ruimen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:48

Ik ben nu ook al mijn paardenspul aan het uitzoeken. Gelukkig ben ik al niet zo een verzamelaar. Toch zijn er een aantal dingen die wel beter kunnen. Ik gebruik mijn zweetdekens al jaren alleen voor mijzelf (koud in de tent/trailer/bak, hihi) dus die gaan in zo een sealzak. Ik rij nooit meer met bit dus dat hoofdstel kan ook weg/aangepast, enz.
Alles even poetsen of in het sop en dan kan het er weer tegenaan. Heerlijk. :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:44

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:21

alleirbag schreef:
https://yoo.rs/gmvdminimalism/blog/mari ... 71155.html

Misschien een goede inspiratie?

Ik ben minimalist en mijn leven is prachtiger dan ooit. Als er iemand vragen heeft, benader me gerust, of zoek GMVDMINIMALISM op Google of Facebook.

Leuk ik ga je volgen op fb! :)
Vandaag weer een gedeelte van de kast opgeruimd. Langzaam maar zeker steeds minimaler worden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 01:09

Sorry, ik word een beetje gek van al die yoors-links de laatste tijd. Het gelinkte artikel is ook niet zo uitgebreid, kun je beter zelf zoeken op Kondo... Ipv dat affiliate gedoe...

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:44

Ik ben ook helemaal weg van het minimalisme. Ik heb al zeker 4 auto's vol rommel afgezet aan de kringwinkel, gegeven aan mijn tante die ermee naar Afrika gaat of verkocht.
Ik kwam vroeger wekelijks thuis met een zakje rommeltjes om mezelf tijdelijk gelukkig te maken. Nu spaar ik het geld en heb ik zo afgelopen jaar 3000euro kunnen sparen. Dat is genoeg om de auto van mijn moeder over te kopen en hopelijk al de spullen te kunnen kopen voor mijn toekomstig paard.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 05:19

ElsieC schreef:
Ik ben ook helemaal weg van het minimalisme. Ik heb al zeker 4 auto's vol rommel afgezet aan de kringwinkel, gegeven aan mijn tante die ermee naar Afrika gaat of verkocht.
Ik kwam vroeger wekelijks thuis met een zakje rommeltjes om mezelf tijdelijk gelukkig te maken. Nu spaar ik het geld en heb ik zo afgelopen jaar 3000euro kunnen sparen. Dat is genoeg om de auto van mijn moeder over te kopen en hopelijk al de spullen te kunnen kopen voor mijn toekomstig paard.

Dan ben je dus geen minimaliste, maar een ontspuller. Oók heerlijk, maar wél iets anders... :-)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 05:19

TurdusMerula schreef:
Sorry, ik word een beetje gek van al die yoors-links de laatste tijd. Het gelinkte artikel is ook niet zo uitgebreid, kun je beter zelf zoeken op Kondo... Ipv dat affiliate gedoe...

Dat mag jij vinden... :j :')

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:19

alleirbag schreef:
ElsieC schreef:

Dan ben je dus geen minimaliste, maar een ontspuller. Oók heerlijk, maar wél iets anders... :-)

Ach dan ben ik ook een ontspuller....
Je moet toch ergens beginnen he?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 07:25

En ach, het is ook niet echt relevant hoe heb het noemt toch?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 02:02

Vjestagirl schreef:

Zeker wel. Minimalisme is een complete levensstijl. Je noemt jezelf ook niet katholiek omdat je Kerst viert. Ja, Kerstmis is een onderdeel van het katholicisme, maar niet iedereen die Kerst viert is katholiek. Ja, ontspullen is onderdeel van het minimalisme, maar je bent geen minimalist omdat je toevallig lekker hebt opgeruimd. Sterker nog; een minimalist(e) is het stadium van ontspullen allang voorbij. Dat was alleen maar de eerste stap op de weg naar het minimalisme toe.

Geeft verder niet, maar wil men zich mengen in deze discussie, is men waarschijnlijk ook graag op de hoogte van de juiste bewoordingen. Vandaar. Ik bedoel dus geen commentaar te geven, of iemand af te zeiken, ik bedoel juist te helpen en correcte informatie te geven.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 02:04

Jes schreef:
Je moet toch ergens beginnen he?

Zéker, helemaal waar! En ik wens je met heel mijn hart toe dat de weg naar het minimalisme voor jou net zo bevrijdend en zaligmakend zal zijn als dat het voor mij was. Veel plezier.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 08:59

Het komt over als een standje, en alsof je ontzettend neerkijkt op mensen die 'alleen maar' ontspullen. Laat lekker gaan. Jouw beleving is niet de enige correcte

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:12

alleirbag schreef:
Vjestagirl schreef:

Zeker wel. Minimalisme is een complete levensstijl. Je noemt jezelf ook niet katholiek omdat je Kerst viert. Ja, Kerstmis is een onderdeel van het katholicisme, maar niet iedereen die Kerst viert is katholiek. Ja, ontspullen is onderdeel van het minimalisme, maar je bent geen minimalist omdat je toevallig lekker hebt opgeruimd. Sterker nog; een minimalist(e) is het stadium van ontspullen allang voorbij. Dat was alleen maar de eerste stap op de weg naar het minimalisme toe.

Geeft verder niet, maar wil men zich mengen in deze discussie, is men waarschijnlijk ook graag op de hoogte van de juiste bewoordingen. Vandaar. Ik bedoel dus geen commentaar te geven, of iemand af te zeiken, ik bedoel juist te helpen en correcte informatie te geven.

Mijn bericht geeft misschien niet zo goed aan dat ik ook probeer te leven met enkel spullen die iets voor me betekenen en die nuttig zijn. En ik geloof dat het ontspullen iets is dat in het begin hard gaat maar na verloop van tijd heb je al zo weinig en toch kan je dan opeens nog meer dingen weg doen.
Nuja, definities doen er niet echt toe. Ik ben gewoon gelukkig met hoe het nu gaat.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:20

Vjestagirl schreef:
Vaak bewaar ik dingen omdat ik het cadeau heb gehad en ik het ondankbaar vind om het weg te doen, terwijl de gever mij waarschijnlijk blij wilde maken en niet een schuldgevoel aan wilde smeren :P.

Ja dat had ik eerst ook, en toen doneerde ik per ongeluk een echt louis vuitton makeuptasje. Ik had het als cadeau gekregen van een oom en ik dacht "och wie geeft er nu iemand van (toen nog) 15 jaar een echte louis vuitton". Ben er vorige maand achter gekomen dat hij ermee samen werkt en dat ding dus rond de 300 euro waard was :( Ik had em kunnen verkopen en het geld op mijn spaarrekening kunnen zetten. Nuja ik hoop dat de koper heel is met zijn goeie koop