ruiters en wielrenners...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:46

Jette schreef:
Ikzelf ben naast frequent buitenrijder ook wielrenner. Om even het beeld van een willekeurige wielrenner te schetsen in paardenvorm: Je bent aan het trainen voor een endurance wedstrijd, in een rustig handgalopje rij je ergens naast een fietspad. Maar het is zondag, dus een hoop mensen. Gelukkig is er genoeg ruimte en is de situatie veilig in jouw ogen, dus kies je ervoor om niet iedere 20 meter naar stap te gaan. Dit zou namelijk van je beoogde duurtraining een intervaltraining maken en dat is veel zwaarder voor je paard. Dit neemt niet weg dat wat jij als veilig ervaart sommigen nog steeds eng vinden (paarden zijn immers groot en worden vaak als eng gezien, zeker bij mensen die er niets vanaf weten)

Handgalopje is echter niet wat de wielrenners doen. Dat is gas erop.

Een stevige rengallop dus langs de wandelaars.

En nee ik vind niet dat je het kan maken om in een rengallop langs wandelaars kan gaan. Wat zeg ik??? In een handgallopje langs mensen te gaan vind ik zelfs niet kunnen.

Zeker niet met een afstand van een meter ertussen.(afstand wielrenner tot de ruiter op het fietspad) Mensen schrikken zich dan een ongeluk.

Voor de endurance dan maar op een andere dag trainen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 21-03-16 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:47

@Jette: Sowieso ga ik met mijn paard niet in galop (rustig of niet) langs ander verkeer. Precies om de reden dat anderen dat eng kunnen vinden.
En hoezo is het raar dat ik dan verwacht van wielrenners dat zij langs mij wel iets rustiger kunnen gaan? Ik neem aan dat als je 80 kilometer fietst, dat je dan niet om de 5 minuten een paard voorbij komt waar je niet normaal voor kan uitwijken.

Ik moet wel zeggen dat als ik zonder paard ben ik weinig tot nooit last heb van wielrenners, het is puur dat er van mij word verwacht als ruiter zijnde dat ik mij aan hun moet aanpassen en dit niet kan terug verwachten waar ik mij aan stoor.

Jette

Re: ruiters en wielrenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:53

@Aedema, 80 kilometer per uur is wat overdreven, ik zou willen dat ik zo hard ging. Ik denk dat de meeste tourgroepjes zo'n 30 kilometer per uur gaan. Ik ben het overigens met je eens dat er uitgeweken moet worden en mocht er niet genoeg ruimte zijn ook afgeremd. Maar ik zie gewoon het probleem niet dat als er 3-4 meter tussenzit je tempo zou moeten minderen. Dat doen heel veel auto's toch ook niet (Ja, het zou fijn zijn als ze het doen, maar het gebeurt vaak zat niet)

@NatasjavE, de meeste groepen gaan niet in een rengalop, maar fietsen op een recreatief tempo. Dit komt misschien heel snel over, maar je kan vaak nog veel harder. Dat probeerde ik duidelijk te maken. Met de meter kan ik niet meer dan het eens zijn, ruimte nemen is belangrijk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:57

80 km aan afstand denk ik niet in snelheid,

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:59

Jette schreef:
@NatasjavE, de meeste groepen gaan niet in een rengalop, maar fietsen op een recreatief tempo. Dit komt misschien heel snel over, maar je kan vaak nog veel harder. Dat probeerde ik duidelijk te maken. Met de meter kan ik niet meer dan het eens zijn, ruimte nemen is belangrijk!

Maar ik ga dus ook niet in een recreatief tempo langs de wandelaars he.

Ik ga dan stapvoets.

Zo hoort dat. Ook fijn dat de wandelaars dan niet de modder op hun kruin hebben liggen,

Ik denk dat Aedama 80km als afstand bedoeld. Niet per uur.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:00

Ik bedoelde 80 kilometer fietsen in totaal, niet de snelheid.
Ik ben het helemaal met je eens, als zou er maar twee meter ruimte tussen zitten kan dit al een hele hoop schelen. Als er genoeg ruimte is hoeven ze wat mij betreft niet af te remmen. Het probleem ligt hem er vaak in dat wielrenners erg stil zijn, ik hoor ze vaak pas op het laatste moment aankomen ondanks dat ik tijdens het rijden geregeld achter me kijk. Als ze dan ook nog eens als een racemonster vlak langs mijn paard gaan is dat (in mijn ogen) vragen om ongelukken, zelfs het meest bomproof paard kan daarvan schrikken.
Ik rij zelf als het een beetje kan altijd in de berm, dus de weg hebben de fietsers en/of wielrenners al voor zichzelf, wil nog niet zeggen dat ze vlak langs me moeten racen, dan nog zou ik het waarderen dat ze de meest linkerkant aanhouden.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:17

Om heel eerlijk te zijn... ik heb nog nooit last gehad van wielrenners of mountainbikers. Maar goed, mijn pony schrikt ook niet van verkeer zoals auto's of fietsers. Ook niet van groepen wielrenners. Die kent ze.

Ik vind jouw reactie niet zo netjes. Het is voor jou wat makkelijker om de berm in te gaan dan voor hen. Ik snap dat het vervelend is dat ze zo hard gaan, maar je kunt ze een een gebaar geven om snelheid te verminderen ipv het pad blokkeren. Voor beide partijen een stuk veiliger en vriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:24

Mignonne schreef:
Wij rijden zelf in een groep van maximaal 10 personen, dit om te voorkomen dat er mensen dingen niet snel genoeg mee krijgen ect.
Maar ik heb in zat groepen mee gereden die gewoon niet goed genoeg opletten en dus wanneer ik op kop rij niet vol in de ankers ga als ik een ruiter zie of wat dan ook. Ja ik neem gas terug, steek mijn hand op zodat mensen weten dat ik gas terug neem en schreeuw het nog een keer naar de groep maar wanneer ik niet genoeg reactie van mijn groep zie en ik dus het risico loop om onder 10 man te liggen. Ja dan fiets ik liever door en trek mijn mond nog een keer open om wel de aandacht van de groep te trekken.

Mignonne schreef:
Ik bedoelde hem niet zo, zoals je hem intepeteerd.
Juist door met 10 man te rijden kunnen wij wel goed met elkaar communiceren en dus remmen wanneer er andere weg gebruikers zijn. Wanneer de groep groter is komt de communicatie niet tot achteraan en gebeuren er ongelukken. Puur omdat er mensen zijn die het niet door geven en blind vertrouwen op de kop man maar zelf niet op signalen let van de kop man.

Aha, ik las in jouw eerste post dat jullie met 10 man reden en dat andere groepen minder functioneren, maar door jouw aanvulling begrijp ik je met die andere groepen grótere groepen bedoelt. Maar goed om te lezen dat jullie een groep zijn die wél gewoon elke keer netjes aan de kant gaat en vaart mindert waar vaart geminderd hoort te worden. _/-\o_

Wielrenners die zelf voor de risico's kiezen van hoge snelheid, kort op elkaar, weinig zicht en weinig (sociaal) remvermogen maar tegelijkertijd bij gewone verkeerssituaties ervoor kiezen om hun eigen hachje te redden, ten koste van de andere weggebruiker, ook al zijn zíj degene die voor die risico's hebben gekozen, zijn in mijn ogen echter net zo weinig waard als menners die als ze door toedoen van het paard niet snel genoeg kunnen reageren kiezen voor andermans auto tegen de boom ipv de eigen aanspanning tegen de boom. :n
Jíj bent degene die de risico's van een bepaald vervoermiddel accepteerde toen je besloot om met specifieke beperkingen (levend paard, koets, snelle vorm van fietsen zonder overzicht) aan het verkeer deel te nemen, dan ben jij ook degene die de gevolgen moet dragen. Dus ja, als je met z'n 12en over de weg racet en er steekt een kind/paard/fiets over dat daar ook gewoon mag zijn, dan zul je helaas in de rem moeten en dan krijg je de rest over je heen, ook al weet je dat het pijn doet. Hetzelfde geldt voor een kiezeltje op de weg; een auto voelt niets, een paard word kreupel, een stadsfietser rijdt er gewoon overheen en een wielrenner gaat vol onderuit. Dat ligt niet aan de kiezel, maar aan jouw keuze om op die manier aan het verkeer deel te nemen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:26

Jette, je kan het natuurlijk ook weer omdraaien:
Stel je voor dat ruiters in groepjes van 10-20 hun galop training gaan doen, 4-5 naast elkaar over de openbare weg en maar naar de overige weggebruikers schreeuwen:"Aan de kant, aan de kant!!" en vooral niet langzamer gaan, want dat verstoort de training.
Zo zie ik de wielrenners vaak genoeg, gelukkig niet allemaal.

Ruiters die in galop -handgalop of niet- langs medeweggebruikers gaan zijn net ze asociaal. Ik heb altijd geleerd over te gaan in stap, zelfs op het ruiterpad, en ja ... dat is ook irritant als je lekker wilt rijden. Maar helaas, zo zijn de ruiteretiquette en daar heb ik aan te houden.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:37

sannxxelmo schreef:
Om heel eerlijk te zijn... ik heb nog nooit last gehad van wielrenners of mountainbikers. Maar goed, mijn pony schrikt ook niet van verkeer zoals auto's of fietsers. Ook niet van groepen wielrenners. Die kent ze.

Ik vind jouw reactie niet zo netjes. Het is voor jou wat makkelijker om de berm in te gaan dan voor hen. Ik snap dat het vervelend is dat ze zo hard gaan, maar je kunt ze een een gebaar geven om snelheid te verminderen ipv het pad blokkeren. Voor beide partijen een stuk veiliger en vriendelijker.

Nu ben ik erg benieuwd waarom mijn reactie niet zo netjes is? Ik probeer zo fatsoenlijk en vriendelijk mogelijk te reageren.
Ik verwacht ook absoluut niet dat anderen voor mij in de berm gaan, maar wel dat ze om mij heen gaan in plaats van vlak langs mij gaan. Als er geen ruimte is vind ik het persoonlijk wel zo netjes om ietsje af te remmen.
Ik ga pas het pad blokkeren wanneer ik al een handgebaar heb gegeven en er niet op word gereageerd. Daarbij kunnen ze nog steeds wel om mij heen als ik meer naar het midden toe ga rijden, maar worden ze wel 'gedwongen' om achter elkaar of met zijn tweeën naast elkaar te gaan fietsen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:43

Aedema schreef:
sannxxelmo schreef:

Nu ben ik erg benieuwd waarom mijn reactie niet zo netjes is? Ik probeer zo fatsoenlijk en vriendelijk mogelijk te reageren.
Ik verwacht ook absoluut niet dat anderen voor mij in de berm gaan, maar wel dat ze om mij heen gaan in plaats van vlak langs mij gaan. Als er geen ruimte is vind ik het persoonlijk wel zo netjes om ietsje af te remmen.
Ik ga pas het pad blokkeren wanneer ik al een handgebaar heb gegeven en er niet op word gereageerd. Daarbij kunnen ze nog steeds wel om mij heen als ik meer naar het midden toe ga rijden, maar worden ze wel 'gedwongen' om achter elkaar of met zijn tweeën naast elkaar te gaan fietsen.

Ik denk dat ze TS bedoeld die midden op de weg ging staan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:50

Mws -> lzp

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:25

NatasjavE schreef:
Ik denk dat ze TS bedoeld die midden op de weg ging staan.

Klopt! :j

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:27

Mijn excuus in dat geval, ik dacht dat het naar mij gericht was omdat ik over de berm begon voor jouw reactie :=

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:16

xyzutu2 schreef:
...Jíj bent degene die de risico's van een bepaald vervoermiddel accepteerde toen je besloot om met specifieke beperkingen (levend paard, koets, snelle vorm van fietsen zonder overzicht) aan het verkeer deel te nemen, dan ben jij ook degene die de gevolgen moet dragen.

Maar dat geldt natuurlijk ook voor TS en als je een hekel aan wielrenners hebt omdat jouw paard daar bang voor is, dan is dat heel vervelend maar heb je niks op de openbare weg te zoeken. En dan hoor je als TS zeker niet zodanig een twee auto's brede weg te blokkeren dat die wielrenners in de berm terecht komen en vallen. Als je het eerste bericht van TS leest, dan kan je maar één conclusie trekken, haar paard is niet goed verkeersmak en daar wil ze zelf de gevolgen niet van gedragen. Daarvoor in de plaats wentelt ze die in dit geval op de wielrenners af. Er zijn heel veel groepen wielrenners waar in niet eens bij in de buurt aangetroffen wil worden, maar in dit geval beweren dat de wielrenners de asociale weggebruikers zijn en beweren dat zij de groep zijn die de problemen veroorzaken is in dit geval echt het omkeren van de werkelijkheid.

En dat hoeft op zich nog geen probleem te zijn. Maar als wij als ruiters elkaar gaan bevestigen dat het in dit soort duidelijke situaties nog steeds niet aan ons ligt maar aan die andere vervelende weggebruikers (want morgen staat er weer een topic over auto's die te hard en te dicht langsrijden, honden die niet onder appèl staan, landbouwverkeer dat geen rekening met ons houdt en ga zo maar door) dan versterken we fout ruitergedrag. En uiteindelijk bezorgen we onszelf een probleem, want als wij problemen met al die andere groepen hebben en de weg niet met hun kunnen delen, dan komen we straks in de situatie dat wij niet meer geaccepteerd worden op de weg. Het is in eerste instantie aan ons ruiters om elkaar op slecht verkeersgedrag aan te spreken en in deze situatie, zoals TS deze in eerste instantie beschrijft, is zij het probleem en moet zij haar gedrag aanpassen. En door dat niet te doen is zij degene die ons als ruiters een slechte naam bezorgt.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:05

Breek me de bek niet open, al had ik nooit problemen mee tot week of 2/3 terug. Zijn aan het buitenrijden en rijden even met zn 2e naast elkaar op een stuk doodlopend weg wat overgaat in natuurgebied.(ik en diegene die al wandelend zonder paard mee was) Normaal alleen bevolkt door wandelaars(met of zonder hond) of andere ruiters.

Anyhow kwam er nu tussen ons door een of andere verwaalde wielrenner! Gewoon op een afstand van niets schoot hij er tussendoor! Goddank bleef paard rustig maar wil niet weten wat en had kunnen gebeuren... of als een van ons 2 een stap opzij had gedaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 05:32

Jette; allemaal leuk en aardig dat je zegt dat als een paard dat eng vindt je niet de weg op moet gaan. Maar jij weet net zo goed als ik dat een paard niet bomproof geboren wordt. Ik neem aan dat de ruiter zelf goed in staat is te weten of het paard daar voor kan schrikken. Zoja is het heel wijs als de ruiter verzoekt aan de overkge verkeersdeelnemers om snelheid te minderen. En lijkt het mij niet meer dan normaal dat die deelnemers daar ook rekening mee houden als daar om wordt gevraagd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 08:18

NatasjavE schreef:
Jette schreef:
Ikzelf ben naast frequent buitenrijder ook wielrenner. Om even het beeld van een willekeurige wielrenner te schetsen in paardenvorm: Je bent aan het trainen voor een endurance wedstrijd, in een rustig handgalopje rij je ergens naast een fietspad. Maar het is zondag, dus een hoop mensen. Gelukkig is er genoeg ruimte en is de situatie veilig in jouw ogen, dus kies je ervoor om niet iedere 20 meter naar stap te gaan. Dit zou namelijk van je beoogde duurtraining een intervaltraining maken en dat is veel zwaarder voor je paard. Dit neemt niet weg dat wat jij als veilig ervaart sommigen nog steeds eng vinden (paarden zijn immers groot en worden vaak als eng gezien, zeker bij mensen die er niets vanaf weten)

Handgalopje is echter niet wat de wielrenners doen. Dat is gas erop.

Een stevige rengallop dus langs de wandelaars.

En nee ik vind niet dat je het kan maken om in een rengallop langs wandelaars kan gaan. Wat zeg ik??? In een handgallopje langs mensen te gaan vind ik zelfs niet kunnen.

Zeker niet met een afstand van een meter ertussen.(afstand wielrenner tot de ruiter op het fietspad) Mensen schrikken zich dan een ongeluk.

Voor de endurance dan maar op een andere dag trainen.

Eens! En daarbij gaat het mij niet zozeer om het schrikken van mijn paard -mijn paard schrikt er niet van- maar het feit dat ze zo dicht langs rijden dat ik ze kan aanraken en ik weet dat als mijn paard één stap hun kant op doet dat ze geen schijn van kans maken. Zij brengen zichzelf in gevaar door zo dicht langs mij te gaan en ik wil daar niet in betrokken worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 08:48

verootjoo schreef:
Wat moet je dan? Je paard verkeersmak africhten bv? Wielrenners gaan niet zo hard als een auto en zijn over het algemeen ook niet zo eng als vrachtwagens of trekkers. Ik heb er nooit problemen mee gehad iig.
Maar zodanig in de weg gaan staan dat ze uit moeten wijken naar de berm en vallen vind ik ronduit asociaal..

Eigenlijk helemaal mee eens. Je kan zelf dan toch ook in de berm gaan rijden, wT s die man nou lelijker was gevallen, was jij de schuldige, niet hij..

Auto's komen harder langs soms. Vrachtwagens of tractoren zijn breder. Wat wil je daartegen doen?

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:29

Eerste pagina gelezen dus weet niet wat er verder gezegd is, maar ik deel de mening dat wielrenners vervelend zijn. Vaak gaan ze met grote groepen midden op de weg en dan is er nog amper ruimte tussen de berm en de weg waar ze veilig langs mijn paard kunnen passeren terwijl ik in de berm rijd.. Tja kan moeilijk in de sloot gaan rijden.
Verder passeren ze letterlijk langs je, zo dicht dat ze je kunnen aanraken.

Wat ts deed is niet oke, midden op de weg staan is hartstikke gevaarlijk. Voor jou en die wielrenners. Overigens liet je iemand vallen? Dan snap ik wel dat die man wat zegt want hij viel??
Had je zweep uitgestoken ts, zodat ze een boog om je heen nemen. Mocht er dan eentje koppig zijn dan vliegt ie tegen je zweep maar weet die wielrenner ook dat hij fout zat want hij kwam te dicht bij je. Kunnen ze ook geen mep krijgen mocht paardlief schrikken want hij was op afstand

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 09:47

Maartje1990 schreef:
Jette; allemaal leuk en aardig dat je zegt dat als een paard dat eng vindt je niet de weg op moet gaan. Maar jij weet net zo goed als ik dat een paard niet bomproof geboren wordt. Ik neem aan dat de ruiter zelf goed in staat is te weten of het paard daar voor kan schrikken. Zoja is het heel wijs als de ruiter verzoekt aan de overkge verkeersdeelnemers om snelheid te minderen. En lijkt het mij niet meer dan normaal dat die deelnemers daar ook rekening mee houden als daar om wordt gevraagd.

Schriktraining is toch echt de verantwoordelijkheid van de ruiter en niet van de overige verkeersdeelnemers. En de openbare weg is ook niet de aangewezen plek om een schriktraining uit te voeren, dat doe je gewoon in de bak. En als een paard er dan aan toe is om de weg op te gaan, dan doe je dat in een geschikte setting. Dus bij voorkeur onder begeleiding van een ervaren paard en iemand op de fiets ernaast.

Als je een paard buiten niet onder controle hebt, heb je op de weg niks te zoeken. Dan heb je thuis eerst nog werk te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:19

Karl66! Ik ben het helemaal met je eens! (zie mijn vorige berichten). Dank voor het beter verwoorden van de boodschap!

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:24

Klopt, schriktraining doe je in de bak. Maar buitenom is het toch weer anders en eens moet de eerste keer zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:25

In een bak kan je een paard niet voorbereiden op alle (de meeste!) situaties die je op de weg tegen zult komen. Beetje wapperen met een stuk zeil is toch wat anders dan hard rijdende motors, auto's, wielrenners etc die je passeren. Een paard blijft op het eind van de dag een vluchtdier. en kun je daar niet met de max. Snelheid voorbij spurten. Kan die nog zo verkeersmak zijn. En zeker als er door de ruiter aangegeven wordt snelheid te minderen, zal die persoon niet voor niks doen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:31

Maartje1990 schreef:
Dus als de wielrenners uit volledig nieuwe leden bestaat mogen ze de eerste 10 ritten ook overal door racen en hoeven ze enkel opzij te roepen indien ze ander verkeer tegen komen?