Inkomstenbelasting aangifte 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:37

mvdende schreef:
Grr site overbelast..... Zelfs op wat een rustig tijdstip moet zijn.

Edit: mopperen helpt. Ik zit erin

Nou dan mopper ik ook even mee, want elke keer als ik wil inloggen is het overbelast :+

Moska

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:40

Ik kon zojuist ook inloggen. Krijg in ieder geval wat terug, maar heb mijn vraagtekens bij mijn loon. Heb alleen mijn jaaropgave nog niet, dus kan het nog niet controleren. De vraagstelling is niet altijd even helder en ik mis het overzicht bij de berekening van bedragen. Misschien toch ook maar even op het werk invullen om te controleren. Alhoewel we daar ook over zijn naar een nieuw programma en dat is enorm wennen. Mis daar ook nog wat overzicht

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:01

Even snel een vraagje tussendoor, het bedrag dat op mijn jaaropgaaf staat is dat ook het bedrag dat ik moet gebruiken voor mijn huur en zorg toeslagen?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:08

Als je verwacht dit jaar hetzelfde binnen te krijgen aan inkomen wel ja.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:15

Ik had op mijn laatste loonstrook ruim 1000 euro meer staan alszijnde brutoloon, en dat had ik bij BD ingevuld begin dit jaar en dacht dus dat ik een deel toeslag terug moest betalen omdat ik meer had verdiend, maar ik denk dat bij dat bedrag mijn reiskosten zitten of het deel pensioen ofzo? Dan hoef ik dus toch geen toeslagen terug te betalen achteraf gelukkig. Dit jaar zal ik ongeveer gewoon hetzelfde verdienen ook inderdaad.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:43

Ik hoorde hier iemand iets zeggen over studiekosten die je kun opgeven aan de belasting.
Ik hoor bij het nieuwe 'lening-stelsel' en ik volg een erg dure opleiding.. Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik daar iets mee kan bij de belasting..

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:50

xJurdyWonanx schreef:
Even snel een vraagje tussendoor, het bedrag dat op mijn jaaropgaaf staat is dat ook het bedrag dat ik moet gebruiken voor mijn huur en zorg toeslagen?

Voor de toeslagen moet je je verzamelinkomen hebben.
Als je geen aftrekposten hebt en geen andere inkomsten dan zal dat gelijk zijn aan het inkomen op je jaaropgaaf.
Als je bv een eigen huis hebt met hypotheekrente aftrek dan wordt je verzamelinkomen lager en dan heb je dat inkomen dus nodig voor de toeslagen en niet het inkomen op je jaaropgaaf.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:55

Fem schreef:
Ik hoorde hier iemand iets zeggen over studiekosten die je kun opgeven aan de belasting.
Ik hoor bij het nieuwe 'lening-stelsel' en ik volg een erg dure opleiding.. Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik daar iets mee kan bij de belasting..

Ik laat dat idd ook ff uitzoeken.. Heb een studie zelf betaald zonder stufi, geen idee of je nog wat kan daarmee

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:55

Fem schreef:

Studiekosten zijn vanaf 1 juli 2015 niet meer aftrekbaar als je studiefinanciering ontvangt. Wel nog voor de periode tot 1 juli 2015.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:56

SharonIndezz schreef:
Fem schreef:

Ik laat dat idd ook ff uitzoeken.. Heb een studie zelf betaald zonder stufi, geen idee of je nog wat kan daarmee

Ja, dan kan je je kosten aftrekken. Er geldt een drempel van € 250 (zie diezelfde link van hierboven).

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:02

Ja, maar vanaf september 2015 ontvangt niemand meer studiefinanciering (Ik val onder het nieuwe stelsel, waar je dus geen studiefinanciering ontvangt)..
Of bedoel je iets anders?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:09

Ik heb even de precieze bewoordingen opgezocht, want ik vond het ook niet duidelijk. Je hebt geen recht op aftrek van scholingsuitgaven (studiekosten) indien je aanspraak hebt op studiefinanciering. Studiefinanciering is dan volgens de Wet studiefinanciering voor het hoger onderwijs;
Citaat:
Studiefinanciering bestaat voor een opleiding in het hoger onderwijs uit een basislening, een aanvullende beurs of aanvullende lening en collegegeldkrediet, en kan geheel of gedeeltelijk worden toegekend in de vorm van:

a. een gift;

b. een prestatiebeurs; of

c. een lening.

Dus ook als je niets ontvangt, omdat je leent, heb je wel aanspraak op studiefinanciering (basislening), en kan je geen kosten aftrekken. Ik begrijp ook dat dit de bedoeling is op basis van de parlementaire geschiedenis. Maar het is wel zuur.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:09

Ik heb hem zojuist ingevuld, eerst was het te druk, maar 5 minuten later kon ik al beginnen. Ik krijg 629 euro terug! Helemaal blij, sowieso altijd beter dan betalen en toch een leuke extra! En nu maar wachten :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:13

veerledec schreef:
Ik heb even de precieze bewoordingen opgezocht, want ik vond het ook niet duidelijk. Je hebt geen recht op aftrek van scholingsuitgaven (studiekosten) indien je aanspraak hebt op studiefinanciering. Studiefinanciering is dan volgens de Wet studiefinanciering voor het hoger onderwijs;
Citaat:
Studiefinanciering bestaat voor een opleiding in het hoger onderwijs uit een basislening, een aanvullende beurs of aanvullende lening en collegegeldkrediet, en kan geheel of gedeeltelijk worden toegekend in de vorm van:

a. een gift;

b. een prestatiebeurs; of

c. een lening.

Dus ook als je niets ontvangt, omdat je leent, heb je wel aanspraak op studiefinanciering (basislening), en kan je geen kosten aftrekken. Ik begrijp ook dat dit de bedoeling is op basis van de parlementaire geschiedenis. Maar het is wel zuur.

Volgens mij is dit niet correct. Als je geen studiefinanciering meer ontvangt omdat je al 4 jaar stufi hebt gehad en je hebt wel lening ontvangen, kan je wel kosten aftrekken.
Zo begreep ik het in ieder geval van het 'i' tje waar je op kan klikken als je informatie wilt op de site van de belastingdienst.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:17

Ja, maar dat geldt weer niet voor mij. Aangezien ik gewoon net een studie ben begonnen, nog niet eerder stufi gehad.
En ik val dus onder het nieuwe stelsel.. Krijg wel een aanvullende beurs en een OV.
Dus als ik het goed begrijp, ik heb ook even verder gezocht heb ik nergens recht op.
Maar ik ga zo toch even bellen naar de belastingdienst om het toch zeker te weten :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:17

Ik ga zo ook eens kijken of ik alles in kan vullen. Misschien een domme vraag, maar is die aangifte doen nou lastig of wijst het voor zich op de site?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:18

Simbaa schreef:
Volgens mij is dit niet correct. Als je geen studiefinanciering meer ontvangt omdat je al 4 jaar stufi hebt gehad en je hebt wel lening ontvangen, kan je wel kosten aftrekken.
Zo begreep ik het in ieder geval van het 'i' tje waar je op kan klikken als je informatie wilt op de site van de belastingdienst.

Dan ontvang je geen studiefinanciering zoals hierboven aangeduid, maar een andere vorm. Kan hoor, ik kan dat zo 1-2-3 niet terugvinden. Wel dat je, mocht je 4 jaar stufi alsnog worden omgezet naar een lening omdat je niet binnen 10 jaar afstudeert, alsnog je kosten voor de eerste vier jaar mag aftrekken.

Edit: Simbaa, waar zie je dat staan dan? Ik zie dit:
Citaat:
Volgde u in 2015 een opleiding of een studie voor uw (toekomstige) beroep? Of maakte u kosten voor een EVC-procedureU kunt uw competenties (deskundigheden, bekwaamheden, vaardigheden) laten vastleggen in een EVC-verklaring (Erkenning van Verworven Competenties). (Erkenning Verworven Competenties)? Dan mag u hiervoor de uitgaven, zoals lesgeld en studieboeken, onder bepaalde voorwaarden aftrekken. Er geldt een drempel van € 250.

Kies dit onderwerp als het gaat om:

een opleiding of een studie met of zonder studiefinanciering in 2015
een opleiding of studie over een eerder jaar met studiefinanciering waarvan de prestatiebeurs definitief niet wordt omgezet in een gift

Let op!

Hebt u een opleiding of studie met studiefinanciering in 2015? Dan hebt u vanaf 1 juli 2015 geen recht meer op aftrek van kosten voor deze opleiding of studie over het studiejaar 2015/2016.

En dit:
Citaat:
Let op!

Op 1 juli 2015 zijn de regels voor de aftrek van scholingsuitgaven gewijzigd. U mag geen kosten meer aftrekken die u vanaf 1 juli hebt gemaakt voor het studiejaar 2015/2016 en de jaren daarna. Kosten die u hebt gemaakt vóór 1 juli 2015 voor het studiejaar 2015/2016 mag u nog wel aftrekken. Kosten voor het studiejaar 2014/2015 mag u ook aftrekken. Kies hiervoor 'Studie(s) met studiefinanciering over het studiejaar 2014/2015'.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 01-03-16 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:20

Dilan93 schreef:
Ik ga zo ook eens kijken of ik alles in kan vullen. Misschien een domme vraag, maar is die aangifte doen nou lastig of wijst het voor zich op de site?

Het hoeft niet moeilijk te zijn..
voorgaande jaren altijd zelf gedaan zonder enige moeite..

Maar tegenwoordig heb ik meerdere giften en nu ben ik dus even aan het kijken wat er mogelijk is qua studiekosten.

Maar als jij verder geen bijzondere uitgaven of inkomsten hebt gehad, dan staat alles al netjes ingevuld en wijst het programma zich vanzelf.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:20

veerledec schreef:
Simbaa schreef:

Dan ontvang je geen studiefinanciering zoals hierboven aangeduid, maar een andere vorm. Kan hoor, ik kan dat zo 1-2-3 niet terugvinden. Wel dat je, mocht je 4 jaar stufi alsnog worden omgezet naar een lening omdat je niet binnen 10 jaar afstudeert, alsnog je kosten voor de eerste vier jaar mag aftrekken.

Maar dan weer niet de reiskosten.. toch? Want die zijn zoals ik het begrijp weer 'niet aftrekbaar'

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:21

Celiien schreef:
veerledec schreef:

Maar dan weer niet de reiskosten.. toch? Want die zijn zoals ik het begrijp weer 'niet aftrekbaar'

Nope
Citaat:
Niet-aftrekbare studiekosten
Lees voor

De volgende kosten mag u niet aftrekken:

computerapparatuur (waaronder ook tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur)
rente over studieschulden
kosten voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
reis- en verblijfkosten
kosten voor studiereizen of excursies
kosten voor (de inrichting van) een werk- of studeerruimte

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... udiekosten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:22

Fem schreef:
Dilan93 schreef:

Het hoeft niet moeilijk te zijn..
voorgaande jaren altijd zelf gedaan zonder enige moeite..

Maar tegenwoordig heb ik meerdere giften en nu ben ik dus even aan het kijken wat er mogelijk is qua studiekosten.

Maar als jij verder geen bijzondere uitgaven of inkomsten hebt gehad, dan staat alles al netjes ingevuld en wijst het programma zich vanzelf.

Dat hoop ik dan maar. Ik heb parttime gewerkt vorig jaar vanaf mei en als gift ontvang ik zorgtoeslag. Dus ga zo eens kijken

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:23

Zorgtoeslag is niet echt een gift in de zin van de inkomstenbelasting. De giften die daarin staan zijn de aftrekbare giften die je zelf hebt gedaan aan algemeen nut beogende instellingen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:27

Nee, ik bedoel giften die jij hebt gedaan zoals bijvoorbeeld; Artsen zonder grenzen, Stichting Hulphond, etc.
Uiteraard is er een drempel, maar in mijn geval zit ik rond de 1.800 euro aan giften, dus dan is het wel de moeite om het op te geven :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:30

Fem schreef:
Nee, ik bedoel giften die jij hebt gedaan zoals bijvoorbeeld; Artsen zonder grenzen, Stichting Hulphond, etc.
Uiteraard is er een drempel, maar in mijn geval zit ik rond de 1.800 euro aan giften, dus dan is het wel de moeite om het op te geven :)

Wel opletten, want veel stichtingen etc waaraan giften worden gegeven, staan niet op de ANBI lijst en mogen dus niet afgetrokken worden.
Had ik vorig jaar met de kerk van mijn oma :') Oma was een klein beetje beledigd :+

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:32

Het gaat bij mij om studiekosten voor 1 juli 2015, dus wellicht ligt daar het verschil?