mvdende schreef:Grr site overbelast..... Zelfs op wat een rustig tijdstip moet zijn.
Edit: mopperen helpt. Ik zit erin
Nou dan mopper ik ook even mee, want elke keer als ik wil inloggen is het overbelast
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
xJurdyWonanx schreef:Even snel een vraagje tussendoor, het bedrag dat op mijn jaaropgaaf staat is dat ook het bedrag dat ik moet gebruiken voor mijn huur en zorg toeslagen?
Fem schreef:Ik hoorde hier iemand iets zeggen over studiekosten die je kun opgeven aan de belasting.
Ik hoor bij het nieuwe 'lening-stelsel' en ik volg een erg dure opleiding.. Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik daar iets mee kan bij de belasting..
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Fem schreef:Ik hoorde hier iemand iets zeggen over studiekosten die je kun opgeven aan de belasting.
Ik hoor bij het nieuwe 'lening-stelsel' en ik volg een erg dure opleiding.. Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik daar iets mee kan bij de belasting..
SharonIndezz schreef:Fem schreef:Ik hoorde hier iemand iets zeggen over studiekosten die je kun opgeven aan de belasting.
Ik laat dat idd ook ff uitzoeken.. Heb een studie zelf betaald zonder stufi, geen idee of je nog wat kan daarmee
Citaat:Studiefinanciering bestaat voor een opleiding in het hoger onderwijs uit een basislening, een aanvullende beurs of aanvullende lening en collegegeldkrediet, en kan geheel of gedeeltelijk worden toegekend in de vorm van:
a. een gift;
b. een prestatiebeurs; of
c. een lening.
veerledec schreef:Ik heb even de precieze bewoordingen opgezocht, want ik vond het ook niet duidelijk. Je hebt geen recht op aftrek van scholingsuitgaven (studiekosten) indien je aanspraak hebt op studiefinanciering. Studiefinanciering is dan volgens de Wet studiefinanciering voor het hoger onderwijs;Citaat:Studiefinanciering bestaat voor een opleiding in het hoger onderwijs uit een basislening, een aanvullende beurs of aanvullende lening en collegegeldkrediet, en kan geheel of gedeeltelijk worden toegekend in de vorm van:
a. een gift;
b. een prestatiebeurs; of
c. een lening.
Dus ook als je niets ontvangt, omdat je leent, heb je wel aanspraak op studiefinanciering (basislening), en kan je geen kosten aftrekken. Ik begrijp ook dat dit de bedoeling is op basis van de parlementaire geschiedenis. Maar het is wel zuur.
Simbaa schreef:Volgens mij is dit niet correct. Als je geen studiefinanciering meer ontvangt omdat je al 4 jaar stufi hebt gehad en je hebt wel lening ontvangen, kan je wel kosten aftrekken.
Zo begreep ik het in ieder geval van het 'i' tje waar je op kan klikken als je informatie wilt op de site van de belastingdienst.
Citaat:Volgde u in 2015 een opleiding of een studie voor uw (toekomstige) beroep? Of maakte u kosten voor een EVC-procedureU kunt uw competenties (deskundigheden, bekwaamheden, vaardigheden) laten vastleggen in een EVC-verklaring (Erkenning van Verworven Competenties). (Erkenning Verworven Competenties)? Dan mag u hiervoor de uitgaven, zoals lesgeld en studieboeken, onder bepaalde voorwaarden aftrekken. Er geldt een drempel van € 250.
Kies dit onderwerp als het gaat om:
een opleiding of een studie met of zonder studiefinanciering in 2015
een opleiding of studie over een eerder jaar met studiefinanciering waarvan de prestatiebeurs definitief niet wordt omgezet in een gift
Let op!
Hebt u een opleiding of studie met studiefinanciering in 2015? Dan hebt u vanaf 1 juli 2015 geen recht meer op aftrek van kosten voor deze opleiding of studie over het studiejaar 2015/2016.
Citaat:Let op!
Op 1 juli 2015 zijn de regels voor de aftrek van scholingsuitgaven gewijzigd. U mag geen kosten meer aftrekken die u vanaf 1 juli hebt gemaakt voor het studiejaar 2015/2016 en de jaren daarna. Kosten die u hebt gemaakt vóór 1 juli 2015 voor het studiejaar 2015/2016 mag u nog wel aftrekken. Kosten voor het studiejaar 2014/2015 mag u ook aftrekken. Kies hiervoor 'Studie(s) met studiefinanciering over het studiejaar 2014/2015'.
Dilan93 schreef:Ik ga zo ook eens kijken of ik alles in kan vullen. Misschien een domme vraag, maar is die aangifte doen nou lastig of wijst het voor zich op de site?
veerledec schreef:Simbaa schreef:Volgens mij is dit niet correct. Als je geen studiefinanciering meer ontvangt omdat je al 4 jaar stufi hebt gehad en je hebt wel lening ontvangen, kan je wel kosten aftrekken.
Zo begreep ik het in ieder geval van het 'i' tje waar je op kan klikken als je informatie wilt op de site van de belastingdienst.
Dan ontvang je geen studiefinanciering zoals hierboven aangeduid, maar een andere vorm. Kan hoor, ik kan dat zo 1-2-3 niet terugvinden. Wel dat je, mocht je 4 jaar stufi alsnog worden omgezet naar een lening omdat je niet binnen 10 jaar afstudeert, alsnog je kosten voor de eerste vier jaar mag aftrekken.
Celiien schreef:veerledec schreef:
Dan ontvang je geen studiefinanciering zoals hierboven aangeduid, maar een andere vorm. Kan hoor, ik kan dat zo 1-2-3 niet terugvinden. Wel dat je, mocht je 4 jaar stufi alsnog worden omgezet naar een lening omdat je niet binnen 10 jaar afstudeert, alsnog je kosten voor de eerste vier jaar mag aftrekken.
Maar dan weer niet de reiskosten.. toch? Want die zijn zoals ik het begrijp weer 'niet aftrekbaar'
Citaat:Niet-aftrekbare studiekosten
Lees voor
De volgende kosten mag u niet aftrekken:
computerapparatuur (waaronder ook tablets, notebooks, internetabonnementen en randapparatuur)
rente over studieschulden
kosten voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
reis- en verblijfkosten
kosten voor studiereizen of excursies
kosten voor (de inrichting van) een werk- of studeerruimte
Fem schreef:Dilan93 schreef:Ik ga zo ook eens kijken of ik alles in kan vullen. Misschien een domme vraag, maar is die aangifte doen nou lastig of wijst het voor zich op de site?
Het hoeft niet moeilijk te zijn..
voorgaande jaren altijd zelf gedaan zonder enige moeite..
Maar tegenwoordig heb ik meerdere giften en nu ben ik dus even aan het kijken wat er mogelijk is qua studiekosten.
Maar als jij verder geen bijzondere uitgaven of inkomsten hebt gehad, dan staat alles al netjes ingevuld en wijst het programma zich vanzelf.
Fem schreef:Nee, ik bedoel giften die jij hebt gedaan zoals bijvoorbeeld; Artsen zonder grenzen, Stichting Hulphond, etc.
Uiteraard is er een drempel, maar in mijn geval zit ik rond de 1.800 euro aan giften, dus dan is het wel de moeite om het op te geven
Oma was een klein beetje beledigd