Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:35

Kannibalisme (eigenlijk asociaal gedrag) is bij legkippen inderdaad een groot probleem en dat heeft weinig met de huisvesting te maken. De reden dat dit er bij het selecteren ingeslopen is, is omdat er geselecteerd is op actieve uiterst assertieve kippen en niet op sociaal gedrag. Door de wur is een onderzoek gedaan en binnen 2 generaties selectie op sociaal gedrag is er een 20% toename, danwel afname van agressief gedrag tussen kippen te zien (er is 2 kanten op geselecteerd vanaf de basispopulatie).

Halal kip vind ik geen enkel probleem om te eten, er is bewezen dat hierbij eigenlijk geen extra dierenleed wordt veroorzaakt. Schaap of geit eet ik ook nog wel halal, daar is wel enig extra leed maar dan praat je over 3 seconde bij bewustzijn na snede. Halal rund eet ik niet, daarbij is de kantelmachine al een stressor en blijft het dier tot 45 seconde na snede bij bewustzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:35

Naamloos1 schreef:
Wat fijn om te lezen dat koeien het toch redelijk goed hebben.. Maar zoals ik al eerder aangaf.. Zijn er ook mensen van varkensstallen/kippenstallen hier?
Het gaat nu namelijk voornamelijk over koeien, terwijl nu mijn grootste 'zorg' de varkens zijn.. En na de verhalen hier, nu ook de kippen..

Iemand hier ervaring mee?

Met varkens heb ik minder ervaring, maar de 6! bedrijven die hier vlakbij ons zitten hebben hun varkens in stallen die geen daglicht binnenlaten, waar enorm veel dieren naar binnen gaan voor de oppervlakte van de stallen (en het gaat hier zowel m grote bedrijven als om "hobby-formaat-bedrijven") en zitten de varkens (in elk geval op drie van de 6 bedrijven, de anderen weet ik niet) op betonnen roosters. niet echt een jippie-leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:37

Mizora schreef:
Kannibalisme (eigenlijk asociaal gedrag) is bij legkippen inderdaad een groot probleem en dat heeft weinig met de huisvesting te maken. De reden dat dit er bij het selecteren ingeslopen is, is omdat er geselecteerd is op actieve uiterst assertieve kippen en niet op sociaal gedrag. Door de wur is een onderzoek gedaan en binnen 2 generaties selectie op sociaal gedrag is er een 20% toename, danwel afname van agressief gedrag tussen kippen te zien (er is 2 kanten op geselecteerd vanaf de basispopulatie).

Halal kip vind ik geen enkel probleem om te eten, er is bewezen dat hierbij eigenlijk geen extra dierenleed wordt veroorzaakt. Schaap of geit eet ik ook nog wel halal, daar is wel enig extra leed maar dan praat je over 3 seconde bij bewustzijn na snede. Halal rund eet ik niet, daarbij is de kantelmachine al een stressor en blijft het dier tot 45 seconde na snede bij bewustzijn.

Dan heb jij andere onderzoeken gelezen en video's gezien dan ik. Echt waar, ik zou blij zijn als dat echt zo is (en ik zeg hiermee niet dat ik gelijk heb, maar dat ik echt hoop dat het zo is). Ik heb ook onderzoeken gezien hoe vaak de snede misgaat bij kippen en schapen... alleen dat is al een reden voor mij om het te verafschuwen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:43

Damned schreef:
Relaxed schreef:

Weet je wat kippen met scherpe snavels doen als je ze bij elkaar zet? Kippen zijn kannibalen, als ze bloed ruiken maken ze elkaar af.. Snavels afstompen is dus heel normaal als je meerdere kippen bij elkaar doet.
Mijn ouders hebben scharrelkippen met afgestompte snavels en nog gaat het wel eens mis, dan kunnen ze weer een dode kip uit de ren halen, die van achteren helemaal is aangepikt door de andere kippen.

Normale kippen doen niet aan kannibalisme. Als je ze niet op elkaar propt tenminste.

Hahaha, op mijn werk hadden we 3 kipjes. in een groot hok. veel loopruimte en nachthok. mochten elke dag over het terrein loslopen. ging prachtig. Tot dat 1 kip ietsje bloed had een te groot ei gelegd... De andere kippen hebben met z`n tweetjes de hele achterkant van de kip kapot gepikt. kip er uit gehaald. om alles te laten helen. kip weer terug. direct begonnen ze weer met kapot maken. Bebloede kip maar uit haar lijden verlost.....

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:52

Ik heb het topic een beetje door gelezen.
Denk dat je gewoon je hart moet volgen.
Als je gewoon geen risico wil lopen dat je een keer dierenleed eet word dan gewoon vegetariër.
In Nederland hebben de dieren het over het algemeen goed, maar het buitenland is gewoon een ander verhaal.
Ik heb een aantal bedrijven gezien, waar koeien het over het algemeen het beste hebben.
Maar ben ook wel eens in een schapenbedrijf geweest waar ik totaal niet vrolijk van werd veel dierenleed en stress.
Maar dit zal niet in elk bedrijf zo zijn.
Ik ben zelf vegetariër en ben blij met mn keuze, wil gewoon geen dierenleed eten.
Heb ik eigenlijk ook een beetje met leer en bont dat vermijd ik liever ook omdat je niet weet waar het weg komt.
sws met bont juist omdat nederland het zo nodig moet verbieden krijg juist meer dierenleed in china wat mensen dan doodleuk kopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:04

Ik heb stage gelopen op een varkensbedrijf. Zal vanavond als ik op de laptop zit even uitgebreider mijn ervaring vertellen.
Ik werk zelf in de melkveehouderij en wou eens wat anders, maar het was in ieder geval niet mijn ding.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:15

Diervriendelijk vlees bestaat niet. Want sinds wanneer is het vriendelijk om iemand te doden/ slachten/ vergassen en stukken van zijn dode lichaam op te eten? (Of je moet een hele aparte definitie van vriendelijk hebben) Als jullie zelf die pin door de hersenen moesten steken of die kop eraf hakken zouden jullie dat wel begrijpen.
Verder moet je er toch niet aan denken om je eigen paard of huisdier zo laten lijden, door hem te laten leven in de omstandigheden waarin de meeste productiedieren leven? Of om ze te slachten en op te eten?
Vegetariër/vegan zijn is helemaal niet moeilijk. Het is juist makkelijker om geen last van je geweten en karma te hebben en haast geen kans op darmkanker of obesitas. Het is ook niet duurder om geen vlees te kopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:15

Ik eet geen vlees, al jaren niet. En voordat iemand begint te roepen: eigenlijk helemaal niks dierlijks meer :o

Je hebt mooie verhalen over biologische boerderijen enzo, maar uiteindelijk gaan ze allemaal op dezelfde vrachtwagen met transporten die voor paarden onder geen omstandigheden getolereerd zouden worden door Bokt denk ik :o

Ik lees ook dingen over "boeren die dieren goed behandelen" en "respectvolle behandeling in het slachthuis". Een dier geboren laten worden met als enige doel om te eindigen als burger/tasje/weet ik het wat, dieren scheiden van de moeder omdat moederliefde eruit gefokt is of het aan de lopende band doodmaken van dieren die als ze de keus hadden heus niet zelf het slachthuis binnenwandelen... Ik kan dat met geen mogelijkheid respectvol, goed of liefdevol noemen. :\

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:18

Naamloos1 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties!
En zoals de varkens die in de vrachtwagen staan? Staan die ook hutjemutje op elkaar? Of hebben ze nog wel ruimte om te lopen?

Heeft een paard in een trailer of vrachtwagen ruimte om te lopen? Steun staat stabieler.

Wie zegt dat moederliefde uit de koe is gefokt? Ik geloof er niets van. Het is de boer die het kalf van de koe scheidt, niet de koe die het kalf niet zou willen.

Bij vleeskoeien die gewoon in de wei gehouden worden zie je vaak dat de kalfjes wel lang bij de moeder blijven. Die hebben een mooi leven tot ze naar de slacht gaan. Vaak zijn dat overigens de stierkalfjes, de koekalfjes worden vaak opgefokt om zelf weer kalfjes te krijgen.

bij melkveehouderijen is het ook echt niet overal kommer en kwel.

Schapen hier in nederland komen nog geregeld bij hobby schapenhouders vandaan. Die hebben ook gewoon een leven in een kudde in de wei. Ze worden vaak een groot deel van de winter nog gebruikt om het te lange gras van boeren netjes kort te eten. Worden ze geregeld verweid met veewagentje of gewoon lopend/met de fiets en dan met de kudde over straat. de ram-lammeren gaan weg voor de shoarma vertelde een buurboertje eens.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 30-01-16 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:20

Laura_Zodine schreef:
Diervriendelijk vlees bestaat niet. Want sinds wanneer is het vriendelijk om iemand te doden/ slachten/ vergassen en stukken van zijn dode lichaam op te eten? (Of je moet een hele aparte definitie van vriendelijk hebben) Als jullie zelf die pin door de hersenen moesten steken of die kop eraf hakken zouden jullie dat wel begrijpen.
Verder moet je er toch niet aan denken om je eigen paard of huisdier zo laten lijden, door hem te laten leven in de omstandigheden waarin de meeste productiedieren leven? Of om ze te slachten en op te eten?
Vegetariër/vegan zijn is helemaal niet moeilijk. Het is juist makkelijker om geen last van je geweten en karma te hebben en haast geen kans op darmkanker of obesitas. Het is ook niet duurder om geen vlees te kopen.

Hoewel de kop eraf snijden wel onaangenaam is om te doen, hebben geen van de door mij geslachte dieren daar onder geleden (ok: de allereerste wel. Dat was een slang en het was onvoorbereid. Het was nu doen of hij zou buiten uitgezet worden. Alleen slangenhuid is stugger dan verwacht dus had ik twee snedes nodig. Maar dat dier is ook niet opgegeten).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:24

Mizora schreef:
Laura_Zodine schreef:

Hoewel de kop eraf snijden wel onaangenaam is om te doen, hebben geen van de door mij geslachte dieren daar onder geleden (ok: de allereerste wel. Dat was een slang en het was onvoorbereid. Het was nu doen of hij zou buiten uitgezet worden. Alleen slangenhuid is stugger dan verwacht dus had ik twee snedes nodig. Maar dat dier is ook niet opgegeten).

Ik denk niet dat je veel kans maakt in een rechtbank als je iemand hebt vermoord en als argument aanvoert "Maar hij heeft niet geleden en ik heb hem nadien opgegeten!"

Ik wil vooral ontopic blijven maar de snelheid van het doden en de hoeveelheid pijn die het dier lijdt lijkt me irrelevant voor het feit dat je het leven van een dier neemt terwijl dit niet nodig is.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:40

Kinke, dat het niet griezelig is zeg ik ook nergens ;)
Knokken, of wat kibbelen zie ik ook wel. Maar gelukkig niet dusdanig dat ze elkaar verwonden. (eigenlijk net als paarden die wat mot hebben)
Bij jullie wel (veel) verwondingen dan?

Magrathea, ik begrijp de manier waarop je het ziet wel :j
Heel sec gezien ís het niet diervriendelijk nee, de bio industrie (en de biologische ook niet) Maar als je je persoonlijke standpunt naast je neer kan leggen en het in het perspectief bekijkt, werkt de industrie volgens mij, naar hun kunnen zo diervriendelijk mogelijk.
Ik blijf erbij, de crux zit em in het gegeven dat de gemiddelde consument zo veel mogelijk wil, voor zo min mogelijk geld. En vervolgens wel en masse 'aaaaah zielig! dierenbeulen!' gaan roepen als ze iets zien van de veehouderij. En daar gaat het mis.

De boeren voelen zich (terecht) aangevallen en moeten zich continue verdedigen. Voor de 'aaaaah zielig' roepende consument is het nooit goed, maar vervolgens rekenen ze wél die kiloknaller af bij de kassa. 'Want ik ga echt niet zo veel betalen voor een karbonaadje!'

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:44

Hypericum schreef:
Knokken, of wat kibbelen zie ik ook wel. Maar gelukkig niet dusdanig dat ze elkaar verwonden. (eigenlijk net als paarden die wat mot hebben)

Magrathea, ik begrijp de manier waarop je het ziet wel :j
Heel sec gezien ís het niet diervriendelijk nee, de bio industrie (en de biologische ook niet) Maar als je je persoonlijke standpunt naast je neer kan leggen en het in het perspectief bekijkt, werkt de industrie volgens mij, naar hun kunnen zo diervriendelijk mogelijk.
Ik blijf erbij, de crux zit em in het gegeven dat de gemiddelde consument zo veel mogelijk wil, voor zo min mogelijk geld. En vervolgens wel en masse 'aaaaah zielig! dierenbeulen!' gaan roepen als ze iets zien van de veehouderij. En daar gaat het mis.

Ik snap wat je bedoelt. Echter ben ik het geheel niet eens met de industrie :j Dus ja. Dat maakt het wat lastiger. :)

Ik zou liever zien dat er meer besef komt van de waarde van een leven, in plaats van dat mensen zo goedkoop mogelijk een vleesje willen, en dat gebeurt ook! Dat is hartstikke mooi. Maar zelfs als je bijv eens per week besluit geen vlees te eten, dan gaan er nog steeds beestjes dood al die andere dagen. Da's op zijn minst jammer te noemen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:46

Ik werk hier in Canada op een cattlefarm, koeien dus. Zal zo goed mogelijk proberen uit te leggen hoe het allemaal in zn werk gaat hier. Ben er zelf heel tevreden over!
Waar ik zit hebben ze maar rond de 50 koeien en heifers (en hun kalven) en dan 3 stieren. Niet zo heel groot dus.. ze zijn al wat ouder (69) en hebben dus geen zin meer in al dat vele werk. Want dat is t! Zelfs met 50 koeien!! Eerst hadden ze ergens tussen de 200-300 koeien.

In de zomer staan alle koeien in een grote zomerweide. Voor Canadese begrippen valt de grootte van de weide nog wel mee, maar voor Nederlandse begrippen is t mega.
Daar staan de koeien die gezond genoeg zijn (koeien/ kalven die iets hebben blijven bij de boerderij zodaf we er voor kunnen zorgen). We checken ze ook elke (halve week). Op ziek vee, vee dat kreupelt, vee dat mager is etc (wat dan duidt op ziekte, gezien het vele gras daar). Ook hebben ze altijd zoutblokken en water tot hun beschikking natuurlijk.
In de herfst, wanneer er geen genoeg voer meer is in de zomerweide, brengen we ze allemaal terug. Te paard. Dat is altijd hoe we de koeien verplaatsen, aangezien ze er goed naar luisteren en t grotere afstanden zijn (zon 5 km)
Dan gaan ze eerst nog naar een ander weiland dichtbij de farm, waar nog genoeg gras is. Als t nodig is beginnen we dan ook met het bijvoeren van hooi, en als t kouder begint te worden ook haver. In de winter krijgen ze dus elke dag hooi, haver, stro (om op te liggen), zoutblokken en mineralentonnen. Bedenk dat het in de winter -40 kan zijn, en ze het allemaal dus echy nodig hebben.
Soms hebben we late/ vroege kalven die dus in de winter worden geboren, en dat kan natuurlijk niet buiten. Dan zou t kalf in no time doodvriezen. We hebben een stal voor dat, dus we moeten de koeien die hoogdrachtig zijn dan elke 3 uur checken. Zowel in de dag als in de nacht. Als het kalf geboren doen we het in de hotroom, waar het kalf kan opdrogen en niet doodvriest (de rest van de stal is niet verwarmd). We hebben de koeien die hoogdrachtig staan natuurlijk wel apart staan.
Dan in Maart begint calvingseason, en moeten ze dus ook nog steeds checken. Maar dan de hele kudde.. Het is niet zon heel groot probleem meer dan aangezien het niet zo koud meer is.
Als alle kalven dan oud genoeg zijn gaat al het vee rond eind Juni naar de zomerweide.
In de herfst (dit keer de winter) worden alle kalven afgespeend of (groot genoege kalven) verkocht zodat de koeien kunnen aan sterken voor het volgende kalf, ze zijn immers weer drachtig. De koeien die niet drachtig zijn, worden verkocht voor de slacht. Oude en/of kreupele koeien laten we zelf slachten voor ons zelf. We eten dus altijd oik onze eigen koeien.

De meeste kalven/ jaarlingen die verkocht worden, gaan naar feedlots. Daar worden ze dus gevoerd totdat ze groot en vet genoeg zijn en dan geslacht kunnen worden.

Alle kalven, jaarlingen, koeien, ossen, stieren worden gebrandmerkt. Veel mensen vinden dit zielig maar het heeft een heel goede reden. Het stelen van cattle is namelijk een groot probleem hier in Canada. Vooral nu de prijzen van cattle zo hoog is nu. De brandmerken gaat dit tegen. Het is 5 minuutjes stress voor ze en voor de rest van hun leben staan ze lekker op hun weitje te eten.
Ik heb zelf gebrandmerkt, de kalven op de grond gehouden en geholpen met castreren. En ik vind dat er zelfs met dit nog respectvol om wordt gegaan met de dieren.. iig waar ik zit dan ;)
Qua medicatie, we geven ze alleen medicatie/ antibiotica als het nodig is. Het is normaal gesproken dus zeker niet zo dat ze dat standaatd nodig hebben. Wel krijgen ze standaard het een en ander tegen sommige ziektes of parasiten. Maar dat is ook iets wat erg aangeraden wordt, en is niet schadelijk als wij mensen of andere mensen het vlees eten.

Gedeelte van de zomerweide
Afbeelding
Dit is dus voor 50 koeien en hun kalven.

Afbeelding
Dit is hoe we ze 'vervoeren'. Veel mensen zeggen dat t ergens andsrs brengen van koeien veel stress oplevert voor ze. Dit is niet helemaal waar, zoals je hier ziet :P

Afbeelding
Stockyards. Dit is waar al het cattle verkocht kan worsen; naar andere farmers, naar de feedlots of naar de slachthuizen.
Sommig vee is hier wel erg gestressed. Ander cattle vind t allemaal wel prima en kan je bijna niet bewegen :') ligt er totaal aan hoe mak ze zijn (hoeveel mensen ze in hun leven gezien hebben), het ras en natuurlijk het karakter.

Afbeelding
Gedeelte van de barn, met een nieuwgeboren kalf (foto gemaakt rond een week geleden heel recent dus).

Afbeelding
De koeien in de herfst (november) toen wr ze water gaven. Hier begonnen we net met het bijvoeren van hooi. Je kan ook wel zien dat de koeien vrij vet zijn.

Je wil de koeien gezond hebben, dan krijgen ze beter gezonde kalven (waat je dus ook meer geld voor krijgt als je ze verkoopt) en het vlees smaakt veeeel beter. Vind t vlees hier heek anders en veel beter smaken.

Edit; lol las ergens dat de moederliefde uit de koe is gefokt? :') :') kom hier eens heen in de lente. Kom je er snel genoeg achter dat t niet helemaal waar is.
Ga 2 nummers van koeien nooit meer vergeten. 522 en 516. Als je daar te dicht bij kwam met je paardje, dan kan je paard opeens heeeel snel rennen :D
Ook soms te voet moet je voorzicht zijn voor mad mama cows. Dan ben je ook opeens niet meer bang voor de (vlees)stieren, maar wel voor koeien :D
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 30-01-16 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:47

Ik heb net de Boerburgertweet pagina bekeken. En ik vind eigenlijk dat een aantal van de foto's daarop net zo goed op de wakker dier pagina gepost zouden kunnen worden -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:48

Hypericum schreef:
at het mis.

Gelukkig niet veel verwondingen, wel hebben de meeste koeien krassen op hun lijf. Zie nog voor me hoe een koe 1 van haar soortgenoten vol op de horens nam en haar de omheining in smeet. Domweg geluk dat ze niet echt gewond raakte.
Wat ik bedoel te zeggen….de anti veehouderij brigade ziet vaak alles door een roze bril, als de dieren maar genoeg ruimte hebben, dan zijn ze zoooo lief, ze doen elkaar nooit iets, dat doen ze alleen als ze op stal staan etc. Dikke bullshit.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:54

De vraag is eigenlijk, vind je het nodig dat een beest dood moet, zodat jij iets te eten hebt wat je eigenlijk niet nodig hebt om te overleven? Sterker nog, zonder vlees ben je gezonder af.

Daarom, plus de enorme belasting voor het milieu ben ik er mee gestopt. Ik mis het absoluut niet. Voel me er zelfs een beter mens door.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:55

Kinke schreef:
Hypericum schreef:
at het mis.

Gelukkig niet veel verwondingen, wel hebben de meeste koeien krassen op hun lijf. Zie nog voor me hoe een koe 1 van haar soortgenoten vol op de horens nam en haar de omheining in smeet. Domweg geluk dat ze niet echt gewond raakte.
Wat ik bedoel te zeggen….de anti veehouderij brigade ziet vaak alles door een roze bril, als de dieren maar genoeg ruimte hebben, dan zijn ze zoooo lief, ze doen elkaar nooit iets, dat doen ze alleen als ze op stal staan etc. Dikke bullshit.

Dus... het alternatief is dan maar wel ophokken?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:59

even dat paardenvlees uit het buitenland komt..
omdat wij geen paardenvlees zouden leveren..

dat is echt grote onzin.. er worden meer dan genoeg Nederlandse paarden en ponies geslacht om de Nederlandse markt te voorzien..

Echter, Nederland wenst geen Nederlandse paarden en pony's te eten.. Wij willen liever paardenvlees waar we niet op gereden hebben. Ja, daar lijk je geen invloed op te hebben.. maar het is gewoon gebleken toen Nederlands paardenvlees voorhanden was dat er geen afname was.. Ja in de kroket, dat eten we toch wel.

heb ooit een goede docu gezien over paardenslachterijen.. in belgie, daar gaan onze paarden en pony's vooral naartoe.. Alles wat daar geslacht gaat, wordt in delen verhandeld naar vraag..

zo wil nederland vooral ragout hebben (restanten) en Unox wil ook graag balletjes in de tomatensoep, en de biefstukjes wil men juist elders hebben.

http://www.npo.nl/de-wilde-keuken-van-w ... PS_1226034

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:01

Dit is precies waarom er volgens mij met veel vegetariërs/vega's niet te praten valt.
Onze koeien lopen zo'n 7 maanden per jaar buiten, maar maak er vooral van wat je zelf wilt Magrathea. Voor ons is het een soort hobby, er moet gewoon bij gewerkt worden in loondienst. Wij hebben tot nu toe meer voordeel van het niet onthoornen, anders zouden we ze namelijk niet kunnen pakken indien nodig. Maar voor hetzelfde pakt 1 van de koeien een keer een andere koe en ritst de buik of uier open, kan ook gebeuren. En ik snap heel goed dat een melkveehouder dat risico niet wil nemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:03

Eileen…hoe zit het met gebruik van hormonen daar? Verboden net als in Nederland?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:10

Kinke schreef:
Dit is precies waarom er volgens mij met veel vegetariërs/vega's niet te praten valt.
Onze koeien lopen zo'n 7 maanden per jaar buiten, maar maak er vooral van wat je zelf wilt Magrathea. Voor ons is het een soort hobby, er moet gewoon bij gewerkt worden in loondienst. Wij hebben tot nu toe meer voordeel van het niet onthoornen, anders zouden we ze namelijk niet kunnen pakken indien nodig. Maar voor hetzelfde pakt 1 van de koeien een keer een andere koe en ritst de buik of uier open, kan ook gebeuren. En ik snap heel goed dat een melkveehouder dat risico niet wil nemen.

He, jij bent degene die zegt dat de koeien-in-de-wei-lobby alles door een roze bril ziet :)
Ik lees namelijk nog wel eens dat weidegang helemaal niet wenselijk is omdat dieren elkaar verwonden enzo. Het alternatief is dan dus ophokken, terwijl dat volgens mij al helemáál niet wenselijk is. Dat geeft m.i. eerder aan dat er iets mis is met het feit dat wij het accepteren dat we dieren doodmaken voor ons plezier, ipv dat we de minst erge optie zoeken om dit te bewerkstelligen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:11

denice schreef:
De vraag is eigenlijk, vind je het nodig dat een beest dood moet, zodat jij iets te eten hebt wat je eigenlijk niet nodig hebt om te overleven? Sterker nog, zonder vlees ben je gezonder af.

Daarom, plus de enorme belasting voor het milieu ben ik er mee gestopt. Ik mis het absoluut niet. Voel me er zelfs een beter mens door.

Hmm vlees, ja hoor. Een dier mag dood voor mij zodat ik kan overleven. Want werkelijk waar, weet je wat de reden is dat veel farms geen vegetariers willen? Het werk is te hard voor ze. Je gaat het niet overleven als vegan om op een boerderij hard te werken. Er is maar 1 vegetarier hier die echt hard kon werken zonder zo moe en slap te voelen.. en zij was erg bezig met gezond eten en at erg veel eieren om nog aan de proteïnen te komen.
Je hebt echt alle proteinen nodig, omdat het werk fysiek zwaar is. We eten hier ook 2 grote maaltijden per dag. Je gaat t niet overleven met 2 broodjes in dr middag.
Dus ja. Ik ben er van overtuigd dat het veel gezonder is om wél vlees te eten. Misschien voor stadsmensen niet zo veel, maar met hard werk heb je t zeker nodig.

En daarnaast. Een mens is omnvivoor, wij zijn er voor gemaakt om vlees te eten. En ja, de een zn dood is de anfer zn brood. Zo ook voor dieren. That's life.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:12

Laura_Zodine schreef:
Ik heb net de Boerburgertweet pagina bekeken. En ik vind eigenlijk dat een aantal van de foto's daarop net zo goed op de wakker dier pagina gepost zouden kunnen worden -O-

Vertel, welke?

Mijn ervaring over de varkens, dat zou ik nog even vertellen.
Ik liep stage op een gemengd bedrijf, varkens en koeien.
Deze man hield zeugen om biggetjes te krijgen.
Je had een kraamafdeling, hier lagen alle varkens met hun biggetjes. In zo'n stalen frame, anders gingen ze op de biggetjes liggen.
Hier was geen daglicht.
Ik moest deze afdeling 2x per dag controle, zwakke biggen kregen foreen bijgespoten (kreupele, zieke biggen). Heel soms gebeurde het ook nog wel dat een zeug op een big ging liggen en dan is ie gewoon dood.
De biggetjes kunnen op vloeren liggen die lekker verwarmd zijn. De zeug ligt op een roostervloer zodat haar poep zo in de put kan komen en het zo schoon mogelijk blijft.

Bij de biggen ging na (ik geloof 2 weken maar weet dat niet zeker) de staart er af en kregen ze een oornummer. Rood voor de mannetjes en geel voor de vrouwtjes geloof ik, of andersom. Ze werden dan weer teruggezet bij de moeder.

Als ze oud genoeg waren werden ze gescheiden, mannetjes bij mannetjes, vrouwtjes bij vrouwtjes en in grote groepshokken gezet.
Hier hadden ze ook speeltjes om mee te spelen.
Moeder ging dan naar een andere afdeling, alle zeugen hebben een eigen hok daar maar kunnen vanaf 's ochtends tot eind vd middag vrij rondlopen, dan gaan alle hokken los en kunnen ze rondlopen op de afdeling. Hier ook geen daglicht. Hier krijgen ze een tijdje rust, ze hoeven niks, alleen te eten etc.

Later komen ze weer op een volgende afdeling waar ze geinesmineerd worden. Net als de andere afdeling, ieders een eigen hok voor de nacht en om te eten. Overdag los op de afdeling. Als de tijd weer is dat ze biggetjes krijgt, gaat ze weer naar de kraamafdeling in zo'n stalen frame.

De biggen verschuiven steeds naarmate ze ouder worden, ze blijven in groepshokken, gescheiden van mannetje vrouwtje, gehuisvest. Als ze oud genoeg zijn gingen ze weg. Mannetjes naar de mester en de vrouwtjes naar een opfokbedrijf.
Dit gebeurde altijd met schotten, met verschillende hokken in de veewagen, waar lekker stro in lag.
Je moest ze dan met schotten in groepjes naar de vrachtwagen drijven. Dit gebeurde zonder geweld, maar natuurlijk wel met veel lawaai. Varkens maken nou eenmaal veel lawaai. Als je een ziek biggetje oppakt om te behandelen schreeuwen ze moord en brand. Niet omdat je ze pijn (gaat) doen omdat ze een spuitje krijgen, maar omdat ze mensen gewoon niet gewend zijn.
Idem met volladen van zo'n vrachtauto.

Ik vind varkens leuke beesten maar de varkenssector zou ik niet in willen werken. Dat betekent niet dat ik niet vind dat ze respectloos worden behandeld, helemaal niet. Maar het is niet mijn ding, je bent altijd binnen en het is veel routinematig werk op grote schaal. Dat heb je met koeien minder/niet.

Kippen heb ik geen ervaring mee, daar kan ik niks over zeggen.

Over de koeien met hoorns; ik ben een half jaar geleden aangevallen door een koe. Ik kan je wel vertellen dat als die koe hoorns had gehad, dan had ik dit niet meer geschreven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-16 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:13

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat dan wel het ideale plaatje van een boerenbedrijf is volgens de mensen die nu roepen koeien horen buiten. En dan ben ik benieuwd naar het hele plaatje en niet alleen maar koeien horen in de wei. Ook het Hoe en waarom