Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Naamloos1 schreef:Wat fijn om te lezen dat koeien het toch redelijk goed hebben.. Maar zoals ik al eerder aangaf.. Zijn er ook mensen van varkensstallen/kippenstallen hier?
Het gaat nu namelijk voornamelijk over koeien, terwijl nu mijn grootste 'zorg' de varkens zijn.. En na de verhalen hier, nu ook de kippen..
Iemand hier ervaring mee?
Mizora schreef:Kannibalisme (eigenlijk asociaal gedrag) is bij legkippen inderdaad een groot probleem en dat heeft weinig met de huisvesting te maken. De reden dat dit er bij het selecteren ingeslopen is, is omdat er geselecteerd is op actieve uiterst assertieve kippen en niet op sociaal gedrag. Door de wur is een onderzoek gedaan en binnen 2 generaties selectie op sociaal gedrag is er een 20% toename, danwel afname van agressief gedrag tussen kippen te zien (er is 2 kanten op geselecteerd vanaf de basispopulatie).
Halal kip vind ik geen enkel probleem om te eten, er is bewezen dat hierbij eigenlijk geen extra dierenleed wordt veroorzaakt. Schaap of geit eet ik ook nog wel halal, daar is wel enig extra leed maar dan praat je over 3 seconde bij bewustzijn na snede. Halal rund eet ik niet, daarbij is de kantelmachine al een stressor en blijft het dier tot 45 seconde na snede bij bewustzijn.
Damned schreef:Relaxed schreef:
Weet je wat kippen met scherpe snavels doen als je ze bij elkaar zet? Kippen zijn kannibalen, als ze bloed ruiken maken ze elkaar af.. Snavels afstompen is dus heel normaal als je meerdere kippen bij elkaar doet.
Mijn ouders hebben scharrelkippen met afgestompte snavels en nog gaat het wel eens mis, dan kunnen ze weer een dode kip uit de ren halen, die van achteren helemaal is aangepikt door de andere kippen.
Normale kippen doen niet aan kannibalisme. Als je ze niet op elkaar propt tenminste.
Naamloos1 schreef:Bedankt voor al jullie reacties!
En zoals de varkens die in de vrachtwagen staan? Staan die ook hutjemutje op elkaar? Of hebben ze nog wel ruimte om te lopen?
Laura_Zodine schreef:Diervriendelijk vlees bestaat niet. Want sinds wanneer is het vriendelijk om iemand te doden/ slachten/ vergassen en stukken van zijn dode lichaam op te eten? (Of je moet een hele aparte definitie van vriendelijk hebben) Als jullie zelf die pin door de hersenen moesten steken of die kop eraf hakken zouden jullie dat wel begrijpen.
Verder moet je er toch niet aan denken om je eigen paard of huisdier zo laten lijden, door hem te laten leven in de omstandigheden waarin de meeste productiedieren leven? Of om ze te slachten en op te eten?
Vegetariër/vegan zijn is helemaal niet moeilijk. Het is juist makkelijker om geen last van je geweten en karma te hebben en haast geen kans op darmkanker of obesitas. Het is ook niet duurder om geen vlees te kopen.
Mizora schreef:Laura_Zodine schreef:Diervriendelijk vlees bestaat niet. Want sinds wanneer is het vriendelijk om iemand te doden/ slachten/ vergassen en stukken van zijn dode lichaam op te eten? (Of je moet een hele aparte definitie van vriendelijk hebben) Als jullie zelf die pin door de hersenen moesten steken of die kop eraf hakken zouden jullie dat wel begrijpen.
Verder moet je er toch niet aan denken om je eigen paard of huisdier zo laten lijden, door hem te laten leven in de omstandigheden waarin de meeste productiedieren leven? Of om ze te slachten en op te eten?
Vegetariër/vegan zijn is helemaal niet moeilijk. Het is juist makkelijker om geen last van je geweten en karma te hebben en haast geen kans op darmkanker of obesitas. Het is ook niet duurder om geen vlees te kopen.
Hoewel de kop eraf snijden wel onaangenaam is om te doen, hebben geen van de door mij geslachte dieren daar onder geleden (ok: de allereerste wel. Dat was een slang en het was onvoorbereid. Het was nu doen of hij zou buiten uitgezet worden. Alleen slangenhuid is stugger dan verwacht dus had ik twee snedes nodig. Maar dat dier is ook niet opgegeten).

Hypericum schreef:Kinke, dat het niet griezelig is zeg ik ook nergens
Knokken, of wat kibbelen zie ik ook wel. Maar gelukkig niet dusdanig dat ze elkaar verwonden. (eigenlijk net als paarden die wat mot hebben)
Bij jullie wel (veel) verwondingen dan?
Magrathea, ik begrijp de manier waarop je het ziet wel
Heel sec gezien ís het niet diervriendelijk nee, de bio industrie (en de biologische ook niet) Maar als je je persoonlijke standpunt naast je neer kan leggen en het in het perspectief bekijkt, werkt de industrie volgens mij, naar hun kunnen zo diervriendelijk mogelijk.
Ik blijf erbij, de crux zit em in het gegeven dat de gemiddelde consument zo veel mogelijk wil, voor zo min mogelijk geld. En vervolgens wel en masse 'aaaaah zielig! dierenbeulen!' gaan roepen als ze iets zien van de veehouderij. En daar gaat het mis.
Dus ja. Dat maakt het wat lastiger.

ligt er totaal aan hoe mak ze zijn (hoeveel mensen ze in hun leven gezien hebben), het ras en natuurlijk het karakter. 

kom hier eens heen in de lente. Kom je er snel genoeg achter dat t niet helemaal waar is.
Hypericum schreef:Kinke, dat het niet griezelig is zeg ik ook nergens
Knokken, of wat kibbelen zie ik ook wel. Maar gelukkig niet dusdanig dat ze elkaar verwonden. (eigenlijk net als paarden die wat mot hebben)
at het mis.
Kinke schreef:Hypericum schreef:Kinke, dat het niet griezelig is zeg ik ook nergens
at het mis.
Gelukkig niet veel verwondingen, wel hebben de meeste koeien krassen op hun lijf. Zie nog voor me hoe een koe 1 van haar soortgenoten vol op de horens nam en haar de omheining in smeet. Domweg geluk dat ze niet echt gewond raakte.
Wat ik bedoel te zeggen….de anti veehouderij brigade ziet vaak alles door een roze bril, als de dieren maar genoeg ruimte hebben, dan zijn ze zoooo lief, ze doen elkaar nooit iets, dat doen ze alleen als ze op stal staan etc. Dikke bullshit.
Kinke schreef:Dit is precies waarom er volgens mij met veel vegetariërs/vega's niet te praten valt.
Onze koeien lopen zo'n 7 maanden per jaar buiten, maar maak er vooral van wat je zelf wilt Magrathea. Voor ons is het een soort hobby, er moet gewoon bij gewerkt worden in loondienst. Wij hebben tot nu toe meer voordeel van het niet onthoornen, anders zouden we ze namelijk niet kunnen pakken indien nodig. Maar voor hetzelfde pakt 1 van de koeien een keer een andere koe en ritst de buik of uier open, kan ook gebeuren. En ik snap heel goed dat een melkveehouder dat risico niet wil nemen.
denice schreef:De vraag is eigenlijk, vind je het nodig dat een beest dood moet, zodat jij iets te eten hebt wat je eigenlijk niet nodig hebt om te overleven? Sterker nog, zonder vlees ben je gezonder af.
Daarom, plus de enorme belasting voor het milieu ben ik er mee gestopt. Ik mis het absoluut niet. Voel me er zelfs een beter mens door.
Laura_Zodine schreef:Ik heb net de Boerburgertweet pagina bekeken. En ik vind eigenlijk dat een aantal van de foto's daarop net zo goed op de wakker dier pagina gepost zouden kunnen worden