iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:18

Huertecilla schreef:
Ken je 'Als we eenmaal getrouwd zijn, verander ik hem wel.' niet??

Dit is nog zoiets krom. Waarom zou je in godsnaam met iemand willen trouwen als je in de basis niet gelukkig bent met die persoon? Hoe klein de puntjes ook zijn, ik vind persoonlijk dat je ofwel iemand accepteert zoals hij is ofwel ga je je eigen weg. Maar ga niet beginnen sleutelen en knutselen aan iemand. Bah.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:40

roowsie schreef:
En wat niet helemaal klopt aan jouw verhaal steeds is dat jij het hebt over veranderingen in persoonlijkheid, als je persoonlijkheid verandert kan je dat onmogelijk terugdraaien. Dan moet je dus kiezen wil ik verder met deze persoon.

Hoezo niet klopt?
Het is na verschillende paginas variatie op het thema een voorbeeld van een mogelijke veranderde situatie waar in overleg verschillende mouwen aan te passen zijn.
Zo kan je vragen met welke veranderingen in de afspraken, randvoorwaardes ben je samen gelukkig (genoeg).

Verandering in persoonlijkhied, van veel naar heel weinig libido bv, heeft fundamentele invloed op het hier veel opgeggooide vreemdgaan verbieden. Wrijven helpt niet, ontkennen ook niet, praten en afspraken wijzigen wel.

Dat jij de betreffende ervaring nog niet hebt geldt hopelijk voor veel van de opmerkingen/voorbeelden/situaties hier.
Helemaal top, want je kan ook leren van de ervaringen van anderen.

Zo hebben ik en mijn toenmalige lief vanaf het begin en gaandeweg; 40, 35, 30 etc jaar gekeden afspraken gemaakt en bijgesteld op basis van eigen en vooral de ervaringen van onze vriendenkring.
Perfect! Leren van goed/fout zonder zelf leergeld te betalen.

Toen ze 17 jaar geleden verongelukte had ik de kans mijn leven opnieuw uit te vinden en met het enorme geschenk van een prachtliefde fris te beginnen met realistische verwachtingen en goede, flexibele afspraken.
Hierdoor wederom een heerlijke duurzame relatie ondanks een waslijst aan ingrijpende, permanente veranderingen bij haar, mij en de omstandigheden.
Zonder verbieden, zonder huwelijk of ander contract, met alle vrijheid van de wereld kiezen we voor oplossingen in het belang van elkaar en ouderschap.

DatBenIkNou

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:49

Natuurlijk verander je in de loop der jaren. Ik ben niet meer hetzelfde meisje van 18 die mijn man 27 jaar geleden leerde kennen, en hij gelukkig niet het jochie van 20! In de loop der jaren wordt je gevormd door levenservaringen zoals het ouderschap, verlies, geluk en tegenslagen. Hoe ga je daar samen mee om en hoe kom je daar samen uit? Je steld idd dingen in de loop der jaren bij, onzekerheden vallen weg, je weet wat aan elkaar hebt. Maar je kan ook beiden een andere kant op gaan bij gebrek aan communicatie en inlevingsvermogen. Grote valkuil is in mijn ogen toch wel het moederschap, veel vrouwen worden daar volledig door opgeslokt, en ja dat is een megaverandering van persoonlijkheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:12

DatBenIkNou schreef:
Grote valkuil is in mijn ogen toch wel het moederschap, veel vrouwen worden daar volledig door opgeslokt, en ja dat is een megaverandering van persoonlijkheid.

Wordt daarbij volstrekt ontkent, onderschat en al helemaal niet als een potentieel probleem voor de partner gezien; integendeel zelfs. Dit, het niet erkennen van de eenzijdige verandering van de (rand)voorwaardes, het niet kunnen bespreken als probleem, is imo DE grond voor bedrog en 'midlife-crisis'.

We zijn er imo vooral doordat er geen huwelijk was/is en wel vrije afspraken gemaakt waren al bijstellend uitgekomen.
Hoewel ik voltooid verleden tijd schrijf is het nu weer een andere fase met eenzijdige verandering, de overgang, welke er een uitdagend project van maakt.
Na de overgang is ons jong ook zelfstandig en voorzie ik weer een verandering; zichzelf herontdekken. Veel plezier ermee; gun ik haar van harte :j

Even terzijde; ik vind het erg amusant dat de drie grote vrouwen-crises; moederschap, overgang en zichzelf herontzekken niet als crises benoemd worden terwijl het *\%/* vrijheid beleven door mannen een midlife-crisis genoemd wordt.
Dit terwijl DAT in het geheel geen basis van persoonlijkheidsverandering/crisis heeft, maar een zijstap onder een jarenlang keurslijf van beperkingen en verboden vandaan,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:21

Ben ik dan de enige die helemaal geen beperkingen voelt bij de relatie?
Als ik om negen uur nog op stal wilde hangen dan was dat dik oké. Als hij tot 12uur wil hobby'en dan is dat ook dik oké. De dag dat ik me beperkt voel dan ga ik daar toch echt over praten met mijn man. Wij bespreken alles overigens. Toen ik paard nummer zes wilde gaan halen hebben we samen alle voor en nadelen besproken maar uiteindelijk zijn we gaan kijken en samen tot de conclusie gekomen dat we hem niet konden laten staan. Ten 1e omdat hij dat niet zou overleven (zwaar ondervoed) ten 2e omdat ik mezelf dat niet zou vergeven. Dus ondanks dat ie er eigenlijk niet meer bij "kon" (5 is meer dan zat) hebben we hem mee genomen. :) Hij rookt af en toe, door medische omstandigheden ben ik bang om mee te roken (bloedklonters) geen probleem: In de garage waar zijn hobby-ruimte is, is het warm, dus gaat hij daar roken zodat het huis rookvrij blijft voor mij. :) Dan kan hij ineens ook hobby'en dus win-win.

Zodra je dingen moet gaan verbieden in een relatie moet je imo eens gaan nadenken of jullie wel bij elkaar passen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:24

Ayasha schreef:
Ben ik dan de enige die helemaal geen beperkingen voelt bij de relatie?

Nee, ik voel dat ook niet in mijn relatie. Nooit gehad ook. Ik zit sommige posten en gedachtengangen hier ook met verbazing te lezen. Wel weer leerzaam om te zien hoe mensen verschillend in een relatie staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:30

Sleeper: Ja ik dus ook, sommige posts denk ik echt "hoe kan je gelukkig zijn als je er zo in staat".
Als je dingen moet gaan verbieden dan zit er toch iets niet goed? Stel ik zou graag ook met andere mannen willen vrijen, dan passen mijn man en ik gewoon niet bij elkaar want ik weet dat hij daar niet mee zou kunnen leven. Gelukkig heb ik daar ook totaal geen behoefte aan. Maar als dat wel zo zou zijn dan zijn er twee opties; we doen water bij de wijn of we gaan als goede vrienden verder. :) Maar iemand iets verbieden... Nee... Liever niet.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:30

Huertecilla schreef:
DatBenIkNou schreef:
Grote valkuil is in mijn ogen toch wel het moederschap, veel vrouwen worden daar volledig door opgeslokt, en ja dat is een megaverandering van persoonlijkheid.

Wordt daarbij volstrekt ontkent, onderschat en al helemaal niet als een potentieel probleem voor de partner gezien; integendeel zelfs. Dit, het niet erkennen van de eenzijdige verandering van de (rand)voorwaardes, het niet kunnen bespreken als probleem, is imo DE grond voor bedrog en 'midlife-crisis'.

We zijn er imo vooral doordat er geen huwelijk was/is en wel vrije afspraken gemaakt waren al bijstellend uitgekomen.
Hoewel ik voltooid verleden tijd schrijf is het nu weer een andere fase met eenzijdige verandering, de overgang, welke er een uitdagend project van maakt.
Na de overgang is ons jong ook zelfstandig en voorzie ik weer een verandering; zichzelf herontdekken. Veel plezier ermee; gun ik haar van harte :j

Even terzijde; ik vind het erg amusant dat de drie grote vrouwen-crises; moederschap, overgang en zichzelf herontzekken niet als crises benoemd worden terwijl het *\%/* vrijheid beleven door mannen een midlife-crisis genoemd wordt.
Dit terwijl DAT in het geheel geen basis van persoonlijkheidsverandering/crisis heeft, maar een zijstap onder een jarenlang keurslijf van beperkingen en verboden vandaan,

Ohja, zeker een probleem dat moeders dit zelf niet (in)zien maar hun partner zijn/haar vrouw niet meer herkend. Zoveel gezien in mijn omgeving dat ik daar extra waakzaam voor geweest ben. Je moet echt ervoor waken niet alleen moeder maar ook nog de liefdespartner te blijven.

Ik werd jong moeder en heb nu mijn handen weer vrij, zijn weer lekker met z'n tweetjes thuis. Absoluut geen last van het lege nest syndroom :+ Inderdaad weer een hele nieuwe fase in ons leven.
De overgang ben ik helaas niet heel ver meer vanaf, nog geen symptonen maar naar aanleiding van dit topic hebben mijn man en ik het er wel al over gehad!
Van het keurslijf en beperkingen zijn wij sowieso nooit zo geweest gelukkig...waarschijnlijk dat mijn man ook geen last heeft van een midlife-crisis. Nu ik die overgang nog doorrollen zonder slachtpartijen :+ .

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:34

oei wat een reacties allemaal...

het enige wat ik wil van hem is dat ik de enige ben voor hem.
en dat ben ik dan ook.

maar verder al die eisen die ik hier zeg..
ik vind dat als je zoveel van vraagt nadat je aan een relatie begint dan ben je verkeerd bezig in mijn ogen...

als iemand zoveel moet verandere aan iemand dan us diegene niet wie je zoekt..

je moet jezelf kunnen zijn in een relatie anders werkt het niet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:55

DatBenIkNou schreef:
Ohja, zeker een probleem dat moeders dit zelf niet (in)zien maar hun partner zijn/haar vrouw niet meer herkend. Zoveel gezien in mijn omgeving dat ik daar extra waakzaam voor geweest ben. Je moet echt ervoor waken niet alleen moeder maar ook nog de liefdespartner te blijven.

Heeft hier zowat zwart/wit gespeeld. Bijna binair van gepassioneerd liefdespartner naar moeder. Vervolgens boos dat ik haar zo zag. Dat wilde ze niet. Welnu; ik ook niet.
Een dergelijke inhoudelijke verandering van de relatie MOET besproken kunnen worden en MOET in aangepaste afspraken gecompenseerd kunnen worden. Indien niet, dan kunnen BEIDEN zichzelf niet zijn.
In de modale praktijk kan de moeder zichzelf zijn en de partner niet,

Citaat:
Ik werd jong moeder en heb nu mijn handen weer vrij, zijn weer lekker met z'n tweetjes thuis. Absoluut geen last van het lege nest syndroom :+ Inderdaad weer een hele nieuwe fase in ons leven.
De overgang ben ik helaas niet heel ver meer vanaf, nog geen symptonen maar naar aanleiding van dit topic hebben mijn man en ik het er wel al over gehad!

Kijk en al pratend met het kader open, voorkom je fricties VOOR het speelt +:)+

Citaat:
Van het keurslijf en beperkingen zijn wij sowieso nooit zo geweest gelukkig...waarschijnlijk dat mijn man ook geen last heeft van een midlife-crisis.

Inderdaad; hij is zichzelf kunnen blijven en hoeft met het wegvallen van de verantwoordelijkheid voor grut en moeders geen keurslijf een ge- en verboden af te schudden.

Vrijheid, blijheid is ZO van toepassing op relaties. Zo voor de hand liggend dat je VOOR je partner bent en toch leeft maar een enkeling zo en in de echt NOG minder. Egoisme is de norm.
'Neenee, ik verbied niets,maar als hij/zij DAT doet is het afgelopen'..... >;)

Citaat:
Nu ik die overgang nog doorrollen zonder slachtpartijen :+ .

Dat jij je er bewust van bent; dat je dan door hormonen gedrogeerd* in een alternatieve realiteit leeft, dat dit voor de partner onleuk is, maakt het al bijna gegarandeerd dat jullie er af en toe om lachend door komen :j

* Die drugs verbieden heeft weinig zin ;)
De partner verbieden compenserend stoom af te blazen ook niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:02

saffire schreef:
het enige wat ik wil van hem is dat ik de enige ben voor hem.

Hier is een heerlijke film over :j
Was voorspelbaar dat deze geen kassucces was; slaat namelijk de spijker op de kop.

Geweldig lachen en ook is het *\o/* gespreksstof naderhand met lief/vrienden/vriendinnen.
Imo een film om met je partner, lief te gaan zien en nog een keer met goede vrienden (m/v) andere stellen.
ZO goed; imo verplichte stof.

https://en.wikipedia.org/wiki/Don_Jon

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:14

Omgekeerd zie ik ook situaties waarin de man graag kinderen wil en vooraf beloofd dan ook zorgtaken op zich te nemen en uiteindelijk het volledig laat afweten.
Daar zou ik een relatie voor afbreken :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:16

Ayasha schreef:
Toen ik paard nummer zes wilde gaan halen hebben we samen alle voor en nadelen besproken maar uiteindelijk zijn we gaan kijken en samen tot de conclusie gekomen dat we hem niet konden laten staan.

Vanmorgen heeft de residente dame zelf besloten geen 5de hond te gaan (laten) halen (door mij).

Is een HEEL lief/leuk spaans waterhond teefje wat dringend een nieuw thuis nodig heeft blablabla en ....
We hebben echter een perfect evenwichtig setje van 4 honden. Ik verzorg die voor pakweg 90%, zij is alergisch.
Ik heb niets verboden, niets opgemerkt dat het meer werk voor mij is, meer kosten zijn, een heel andere routine wordt omdat het een heel ander soort hond is.
Wel gevraagd hoe ze dat voor het huidige setje honden ziet. Hoe voor het leger katten wat nu in harmonie leeft met hen.

Wat de toekomst van dat hondje zal zijn?? Zo zijn er nog duizenden. Ook KINDEREN en niet verder weg dan hier de directe omgeving.
Dat is alleen maar een schijnreden, zelfmisleiding, om de eigen behoefte te bevredigen.
Ik kan dat er veel eenzame vrouwen van 35-50 zijn ook opgooien als onderbouwing om er twee in huis te nemen, want we hebben tenslotte ruimte genoeg en meer handen maken lichter werk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:19

Waarom reageer je zo op mij HC? Mijn man wilde hem ook niet laten staan zoals hij daar stond. IK heb alle kosten en taken op mij genomen gezien ik de aanleiding gaf om te gaan kijken maar het uiteindelijke besluit is, ondanks dat IK de kosten en zorg zou dragen, samen genomen. Dat is toch in niks te vergelijken met jouw verhaal? :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:22

Sizzle schreef:
Omgekeerd zie ik ook situaties waarin de man graag kinderen wil en vooraf beloofd dan ook zorgtaken op zich te nemen en uiteindelijk het volledig laat afweten.

Je realiseerd je wel dat je daarmee de kinderen een gebroken gezin oplegt hoop ik.
Ik zie dat als twee keer egoistisch met de kinderen als de grote pineut.
Vette foei voor twee egoistische niet-ouders.

Waarom trek jij je het persoonlijk aan Ayasha? Ik reageer in het geheel niet persoonlijk met een HIER praktijkvoorbeeld.
Wie de schoen past.... en wie niet, niet :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:27

Toch zie ik het verbreken van een relatie met kinderen in the picture niet altijd als alleen maar slecht.

Het is niet altijd mogelijk om de afspraken in een relatie met zijn tweeën bij te stellen. Soms is het voor jezelf kiezen ook juist het voorbeeld wat je stellen moet/kan. Zéker als je de verantwoordelijkheid in je eentje dragen moet.
Dan ook liever écht alleen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:27

Huertecilla schreef:
Waarom trek jij je het persoonlijk aan Ayasha? Ik reageer in het geheel niet persoonlijk met een HIER praktijkvoorbeeld.

Maar je haalt een quote van Ayasha aan en komt dan met een verhaal wat hier niks mee te maken heeft. Je kan ook te ver door beredeneren in enthousiasme :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:29

Je bedoelt dat het wel gezond is voor het kind als de papa wel thuis is maar geen interesse toont?
Nee hoor, dan toch nog liever een gebroken gezin.
Ik zie het te vaak: schat hij moet naar de WC, en dan domweg zelf het kind negeren.
Dat vind ik pas schadelijk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:34

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:

Je realiseerd je wel dat je daarmee de kinderen een gebroken gezin oplegt hoop ik.
Ik zie dat als twee keer egoistisch met de kinderen als de grote pineut.
Vette foei voor twee egoistische niet-ouders.

Uhm, omdat je me quote?
Deze keer ga je het niet op de ontvanger steken HC. Hier heb jij gewoon onduidelijk gecommuniceerd als het niet op mij persoonlijk was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:35

Sizzle schreef:
Je bedoelt dat het wel gezond is voor het kind als de papa wel thuis is maar geen interesse toont?
Ik zie het te vaak: schat hij moet naar de WC, en dan domweg zelf het kind negeren.

Hier ben ik het dus mee eens! Maar ook het 'partner 1 is steeds de hort op en legt dat dan bij partner 2 neer'. Dat hoeft echt niet alleen met hormonale veranderingen van doen te hebben. Als het goed is kies je samen voor een kind en dien je dan ook samen die verantwoordelijkheid te dragen. Als je die deelt blijft er ook voor beiden genoeg energie over om aan elkaar te besteden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:02

Lente schreef:
Toch zie ik het verbreken van een relatie met kinderen in the picture niet altijd als alleen maar slecht.

Het is niet altijd mogelijk om de afspraken in een relatie met zijn tweeën bij te stellen. Soms is het voor jezelf kiezen ook juist het voorbeeld wat je stellen moet/kan. Zéker als je de verantwoordelijkheid in je eentje dragen moet.
Dan ook liever écht alleen.

Heel soms wellicht.
Meestal is voor jezelf kiezen gewoon een andere bewoordeing voor egoisme.

Ik zie ouderschap als een gezamelijk project met een heel zwaarwegende verantwooordelijkheid voor het welzijn van de kinderen.

Dat liever ook ECHT alleen overigens, is dat met de kinderen bij pa en zij betaalt hem een bijdrage in de kosten?
Dit als een vraag zonder concreet een antwoord verwachtend doch als nuancerende kanttekening.
Dat zou hier bij ons zo zijn en wow, dat geeft een wereld aan evenwichtigheid in overleg +:)+

Nee, je kan er niet altijd samen uitkomen met het handhaven van een gezamelijke ouderrol, maar dat hoort imo toch echt een grote uitzondering te zijn wanneer het twee geestelijk gezonde volwassenen betreft.
Ik zie het wijzigen van afspraken opdat de beide ouders voldoende zichzelf kunnnen zijn, beiden voldoende welzijn hebben als een kenmerk van emotionele volwassenheid. Dat hoort imo in dienst te staan van het gezamelijke ouderschapsproject wat een zwaarwegende verantwoordelijkheid is.

Wat betreft egoism en ouderschao is roken imo een triest voorbeeld.
Ik zie hier heel veel huisvrouw-moeders roken bij de kinderen, ook in de auto met de kinderen.
Ik zou kunnen schrijven dat dit voor mij een reden zou zijn voor een serieus gesprek over verantwoordelijkheden, maar ik zou helemaal met een dergelijke dame samen geen kind kunnen hebben.

Ik begrijp daarom de extreme voorbeelden welke een breuk rechtvaardigen niet.
Waarom ben je in vredesnaam samen aan zo'n verantwoordelijkheid begonnen met een dergelijk partner? Dat staat echt niet op zichzelf en vooral mannnen kennen slechts hoogst zelden een grote persoonlijkheidverandering door vaderschapshormonen. Mannen zijn doorgaan voor ouderschap hetzelfde als wanneer het zover is.
Hoe rijmt dit met de altijd zo hoog opgbouwde voorzichtigheid, het grote eisenpakket, van vrouwen bij hun partnerkeuze??!!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:08

Sizzle schreef:

Maar daar trap je als vrouw toch niet in? Een simpel ' nou schat, je weet waar de wc is toch? ' is dan voldoende. Je creëert zelf de situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:15

Ik zie de "beperkingen" in mijn relatie niet noodzakelijk als storend. Ja, ik vloek er wel eens een keer om, dat wel. Maar uiteindelijk hindert het mijn functioneren en gelukkig zijn niet, en ervaar ik VEEL meer voordelen dan nadelen aan mijn relatie. Dit komt mede doordat mijn vriend zo vaak weg is, ik begrijp zijn standpunt ook. Stel dat we beiden een 9 to 5 hadden en echt alle dagen het hele jaar rond met elkaar zouden doorbrengen, dan zou ik gillend gek worden van datzelfde gedrag. De vrijheid die ik in zijn thuisperiodes even moet opofferen, die krijg ik dubbel en dik terug als hij er niet is. Samen compenseren we de tijd die we apart moeten doorbrengen meer dan voldoende.

Het ligt er gewoon aan hoe je de "beperkingen" door je partner zelf ervaart. Dingen die voor mij absoluut niet hinderlijk zijn, daar zou een ander misschien zo snel mogelijk de deur achter zich dichttrekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:18

En wat als die vent het vervolgens benauwd krijgt en gewoon in de kroeg gaat zitten.
Ik heb het gewoon vaak zien gebeuren.
Mannen die kinderen als een summum van hun man zijn zien om vervolgens in geen velden of wegen meer te bekennen zijn.
Gewoon domweg het huilen negeren en zelfs tegen hun oververmoeide vrouw beweren dat vrouwen nou eenmaal beter met slaapgebrek om kunnen gaan, zich omdraaien en de boel nog verder negeren.
Steeds later thuis komen, ruim na bedtijd om vooral alles uit de weg te gaan.
In zo'n geval ben je eigenlijk al alleen, dan liever echt alleen, dan heb je tenminste ook geen ergernis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:22

DatBenIkNou schreef:
Maar daar trap je als vrouw toch niet in?

Pardon?
Mijn hemel....

Citaat:
Je creëert zelf de situatie.

Inderdaad. Je hebt zelf die partner gekozen.

Dat geldt ook voor de kern van het onderwerp: Als je wat wil verbieden ben je beiden geen goede partner voor elkaar.