Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:18

Ik zou net zeggen: van Drentenaren hoor ik toch ook wel vreemde dingen ;) Natuurlijk moet Friesland je liggen. En als je er bij voorbaat al niks aan vindt, dan zou ik er niet heen gaan. Maar dat geldt voor alle provincies. Friesland is trots op haar eigen cultuur. "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" past er op zich wel bij, maar ik ken ook genoeg Friezen die zo gek zijn als een deur en waarbij ik mij helemaal thuis voel als Brabo :D

Als je een aversie hebt tegen het trotse en bijvoorbeeld tegen de taal, dan zou ik niet in een klein dorp gaan wonen.

Anoniem

Re: Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:21

Taal? Spraakgebrek! :+

Het is zo persoonlijk wat je wel of niet ligt. Maar als je ergens een huis gaat kopen, dan zou ik van te voren de sfeer toch wel een beetje gaan proeven. Al gaat dat hier niet helemaal op geloof ik, want TS wil huren toch?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:15

Je vloekt nu wel echt in de kerk Picasso :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:23

SophievdV schreef:
Je vloekt nu wel echt in de kerk Picasso :')

Ja ik houd al op :D . Wil niet dat de Friese trots nog meer gekrenkt wordt.

Maar even serieus: hebben jullie de rest van mijn posts wel gelezen? Het is zo persoonlijk wat je wel of niet ligt en daarom alleen al zou ik er een studie van maken als ik ergens een huis zou gaan kopen. Niet dat je dan meteen alles weet en voelt, maar je hebt wel een beetje huiswerk gedaan en sfeer opgesnoven.....

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:59

Het is nu wel duidelijk hoor Picasso :+ Ik ben driekwart Stadsfries en een kwart Drents maar mijn Drentse familie vind ik toch een stuk raarder en stugger dan m'n familie uit Leeuwarden := Tuurlijk, de boeren uit kleine dorpjes zullen stug zijn maar dat is net zo goed zo in Groningen, Drenthe of waar dan ook. Dat jij misschien net een stugge stugge schijnheilige Fries bent tegengekomen betekent niet dat ze allemaal zo zijn :=

Ik ben geboren in Leeuwarden, verhuisd naar Almere en nu sinds 3 jaar met heeel veel plezier weer terug in Leeuwarden! Buiten het centrum om kun je ook wel aardig wat huisjes vinden die aan je eisen voldoen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:53

Maak ze allemaal mee: de Friezen, de Grunningers en de Drenten; wel in een bepaalde regio. En verschillen zijn er heel duidelijk in oprechtheid en openheid om maar twee dingen te noemen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:08

We zouden dit eens over buitenlanders (donkere huidskleur, Marokanen ofzo) moeten zeggen, dan is het ineens verschrikkelijk. :D

Maar begrijp wel dat mensen een bepaald beeld hebben dat is heel normaal. Heb ik bij de oudere garde Groningers en dan vooral uit bepaalde plaatsen. Vreselijk :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 16:44

hahaha okay
omdat er nogal vaak is voorgesteld dat ik beter ergens anders kan gaan wonen
zal ik een onthulling doen :+
Ik heb heel leuk contact met een fries het zit tegen een relatie aan en daarom wil ik ook opzeker daar dus wonen en studeren :')

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:47

Picasso schreef:
Edit: nog een stereo type wat wel opgaat: Friezen hebben een beetje last van misplaatste trots :D

Misplaatste? :oo -:(-

:D :D

Ieder z'n ding toch? :) Als TS graag naar Friesland wil verhuizen is dat prima toch? :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:49

Laat je ook vooral niet afschrikken hoor shilady! :) Mijn ervaring - als rasechte - Fries is totaal verschillend vergeleken met Picasso. Friezen zijn over het algemeen nuchter, ja. In die zin "doe maar normaal, dat is al gek genoeg". Maar scheinheilig en niet oprecht? Ik geloof niet dat je dat kenmerkend voor een Fries kunt noemen.. Het ligt er echt aan waar je terecht komt want sommige plaatsen zijn nou eenmaal ons kent ons, maar is dat niet in elke provincie zo? Daarbij, het is ook net hoe je zelf bent.

Anyway, ik geloof ook niet dat het doel van jouw topic is dat je de voors en tegens wilt horen. Qua plaatsen kan ik je niet echt helpen. Ik woon in een klein dorpje vlakbij Drachten, dat dan weer wel. Maar welke wijken etc. in Leeuwarden/Drachten wel of niet goed bekend staan weet ik niet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 16:57

Ik denk dat ik wel genoeg plaatsten en suggesties heb gehoord
was vooral geintresseerd in de slechte buurten zodat ik daar niet op reageer :D

Ik waardeer voor derest al jullie meningen ook de minder leuke
neem aan dat de dingen die gezegt worden gebaseerd is op ervaringen en dat is prima

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:25

Picasso schreef:
Friezen...tja, blijf het vreemde mensen vinden. Wel afhankelijk van welke streek. Stug, tikje schijnheilig (met een glimlach je de aardigste dingen zeggen en achter je rug om je als overdreven Hollander uitmaken :+ ), eigen volk eerst-mentaliteit over het algemeen (we merkten dit met name op de concoursen: waar we in Groningen en Drenthe over het algemeen dikke punten reden en bovenaan stonden, reden we in Friesland vaak net de punten en stonden de DiepFriezen bovenaan). Groningers zijn even stug maar rechter voor de raap. Wil je fijn en gemoedelijk wonen: kijk dan naar DRENTHE!!! :D

Kom maar friese Bokkers! Ben er klaar voor... }> :+

Ik moet er altijd zo om lachen dat mensen zeggen dat Friezen stug zijn :') Daar ben ik het niet mee eens haha! Maar dat komt misschien ook omdat ik Fries ben :P

Als ik in Brabant of Limburg ofzo kom, heb ik altijd het idee dat ik er niet bij hoor. Ze zeggen wel Brabant de gekste oid, maar ik vind het daar helemaal niet gezellig :') Misschien zijn ze tegen hun 'eigen volk' gezellig, maar ík vind ze over het algemeen vrij stug. Maar ik heb ook Brabantse vrienden hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:43

Marieke1495 schreef:
Picasso schreef:
Edit: nog een stereo type wat wel opgaat: Friezen hebben een beetje last van misplaatste trots :D

Misplaatste? :oo -:(-

:D :D

Ieder z'n ding toch? :) Als TS graag naar Friesland wil verhuizen is dat prima toch? :)

:D
Zekers! Maar doe wel je research voordat je stappen gaat ondernemen/verhuizen... :+
En de ene regio is de andere niet, maar oh jee... doe mij Drenthe en Groningen maar! :D

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:27

Je doet nu net alsof je leven instort als je in Friesland gaat wonen. :') TS gaat niet emigreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:31

maava schreef:
Je doet nu net alsof je leven instort als je in Friesland gaat wonen. :') TS gaat niet emigreren.

:D :*

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:32

Picasso wat let je/jullie? :D

Groningen vind ik het minst van de noordelijke provincies omdat daar naar mijn idee geen natuur is en ik te lang in Hoogezand heb gewoond. Drenthe daarentegen zou ik wel willen wonen! Dan zocht ik ook direct een stal zonder bak want zou volgens mij nooit meer in de bak rijden. :P Maar voor nu woon ik prima in Friesland én lekker dicht bij de Waddeneilanden. <3
Laatst bijgewerkt door Jildau op 22-06-16 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:32

maava schreef:

Nou... Daar zijn de meningen over verdeeld :')

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:36

nienke555 schreef:
maava schreef:

Nou... Daar zijn de meningen over verdeeld :')

Dat zie ik ja. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:38

Jildau schreef:

Groningen vind ik het minst van de noordelijke provincies omdat daar naar mijn idee geen natuur is en ik te lang in Hoogezand heb gewoond. Drenthe daarentegen zou ik wel willen wonen! Dan zocht ik ook direct een stal zonder bak want zou volgens mij nooit meer in de bak rijden. :P Maar voor nu woon ik prima in Friesland én lekker dicht bij de Waddeneilanden. <3

Niks meer! Heb al jaren af moeten zien hier. Maar gelukkig een redelijk grensgeval, ben binnen no time op prettiger grondgebied! :+ Bovendien staat ons bedrijf in Drenthe en gaat ons kind studeren in Groningen. Haha en jij weet hoeveel ik met Friesland heb...nada...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:30

Picasso schreef:
Jildau schreef:

Niks meer! Heb al jaren af moeten zien hier. Maar gelukkig een redelijk grensgeval, ben binnen no time op prettiger grondgebied! :+ Bovendien staat ons bedrijf in Drenthe en gaat ons kind studeren in Groningen. Haha en jij weet hoeveel ik met Friesland heb...nada...

Ga je lekker? Het wordt nu wel een beetje vervelend hoor... :z

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:35

Is dit nu ondertussen een topic geworden over de mentaliteit van Friezen? :')

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:45

rapunzelx schreef:
Is dit nu ondertussen een topic geworden over de mentaliteit van Friezen? :')

Dat idee krijg ik ook een beetje.
Ik vind het altijd jammer dat men vooral de 'minder aantrekkelijke' punten benoemt en niet wat wel 'goed' is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:28

Je moet nderdaad even je best doen om door het stugge heen te komen, maar dan bereik je wel een warme kern. En eenmaal binnen dan ben je binnen, wat in de snelle provincies niet zo is. Daar wordt je ogenschijnlijk wel snel opgenomen maar ook snel vergeten.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 00:06

shilady schreef:
hahaha okay
omdat er nogal vaak is voorgesteld dat ik beter ergens anders kan gaan wonen
zal ik een onthulling doen :+
Ik heb heel leuk contact met een fries het zit tegen een relatie aan en daarom wil ik ook opzeker daar dus wonen en studeren :')

Dat heb ik ook gedaan toen ik juist als fries naar noord holland ging, de relatie ging over en toen zat ik daar vast aan mijn studie en ben nu weer bezig om in leeuwarden te studeren en kan weer opnieuw beginnen eigenlijk... Ik zou dat niet weer zo gauw doen, verhuizen voor een vent.

Ik vind dat je gelijk hebt Picasso, maar niet alle friezen zijn zo hoor (zoals mij) :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 02:49

Ik wil er zoiezo heen voor school en om een nieuwe start te maken
Het is niet mijn vent maar wel leuk contact :)