BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:55

chanel1985 schreef:
Een andere aanpak in opvoeding, beschouw jij als het niet kunnen aanpassen aan kinderen en je nieuwe leven en daar problemen mee hebben.
Dat is jouw interpretatie van het verhaal, jou ( heel tunnelvisie) mening.

Men kan ook zeggen van ouders die zich compleet over aanpassen aan het kind, dat zij beter geen kinderen hadden genomen, want zo'n opvoeding, daar komen problemen van.

Maar dat zijn uitspraken die ik niet doe, en waar je heel erg mee moet oppassen. Ieder doet zijn eigen ding, iedere aanpak heeft zijn voor en nadelen. Het is aan de persoon zelf om te beslissen hoe ze het gaan doen.
Waarom zo'n uitspraken doen? Moeder zijn ( of vader) is al moeilijk genoeg, onzekerheid, doe ik het wel goed,....
Als je dan zo'n reactie leest, dan kan men nog onzekerder worden, en gaat men misschien van aanpak veranderen terwijl dat dan juist een averechts effect heeft.

Ik snap dat ik het nogal onhandig geformuleerd heb en had misschien iets meer tekst en uitleg kunnen geven. Ik heb je nooit persoonlijk willen aanvallen of kwetsen en het is ook nooit mijn bedoeling geweest om iemand onzeker te maken :) .

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:03

akishino schreef:
Mijn dochter heeft de eerste 8 weken van haar leven héél véél gehuild, gek werd ik ervan op een gegeven moment. Ik heb haar vanaf week 5 één nacht per week bij mijn ouders laten slapen zodat ik een nacht kon doorslapen en de rest van het gezin ook (totdat ze 9 weken was).
Daar heb ik zoveel (negatief)commentaar op gekregen, dat ik even aan mezelf als moeder ging twijfelen. Want je "moet" je als moeder compleet geven voor je kinderen, je brengt je baby toch niet naar opa en oma om "ervan af te zijn"!
Totdat ik de knop om heb gezet, dit werkte voor ons gezin en al het commentaar kon me gestolen worden. Mijn ouders hebben mij en mijn broer ook groot gebracht en onze dochter werd daar liefdevol behandeld en wij konden even op adem komen.
Vanaf dat moment doe ik de dingen op mijn manier, ik voed samen met mijn man onze kinderen op en we zijn een gezin waar dingen goed gaan en waar dingen soms minder goed gaan.
Van alle goedbedoelde opvoedadviezen die de wereld over gaan, pikken wij de dingen eruit die bij ons passen en dat werkt voor ons gezin!

Ik denk dat dat juist dat je in dat geval de beste oplossing hebt gekozen! Moeder zijn is ook dat je je grenzen kent (en die van de rest van het gezin) en daarop inspeelt. Ik vind een opa en/of oma waar een kind dan een nachtje slaapt een goede optie. Het kindje 'kent' die mensen, er wordt veiligheid geboden en de ouders en de rest van het gezin komen even tot rust, zodat ze er weer volop tegenaan kunnen.
Want, ik vraag me dan af...Puur hypothetisch...Als je je kind uiteindelijk wat aandoet (een tik, schudden, wat dan ook) omdat het allemaal veel te veel is geworden en je zo uitgeput bent dat je eigenlijk geen controle meer over jezelf hebt...zeggen die mensen dan van 'had dan je kind een nacht bij opa en oma gebracht'?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:06

Siesjuh schreef:
akishino schreef:
Mijn dochter heeft de eerste 8 weken van haar leven héél véél gehuild, gek werd ik ervan op een gegeven moment. Ik heb haar vanaf week 5 één nacht per week bij mijn ouders laten slapen zodat ik een nacht kon doorslapen en de rest van het gezin ook (totdat ze 9 weken was).
Daar heb ik zoveel (negatief)commentaar op gekregen, dat ik even aan mezelf als moeder ging twijfelen. Want je "moet" je als moeder compleet geven voor je kinderen, je brengt je baby toch niet naar opa en oma om "ervan af te zijn"!
Totdat ik de knop om heb gezet, dit werkte voor ons gezin en al het commentaar kon me gestolen worden. Mijn ouders hebben mij en mijn broer ook groot gebracht en onze dochter werd daar liefdevol behandeld en wij konden even op adem komen.
Vanaf dat moment doe ik de dingen op mijn manier, ik voed samen met mijn man onze kinderen op en we zijn een gezin waar dingen goed gaan en waar dingen soms minder goed gaan.
Van alle goedbedoelde opvoedadviezen die de wereld over gaan, pikken wij de dingen eruit die bij ons passen en dat werkt voor ons gezin!

Ik denk dat dat juist dat je in dat geval de beste oplossing hebt gekozen! Moeder zijn is ook dat je je grenzen kent (en die van de rest van het gezin) en daarop inspeelt. Ik vind een opa en/of oma waar een kind dan een nachtje slaapt een goede optie. Het kindje 'kent' die mensen, er wordt veiligheid geboden en de ouders en de rest van het gezin komen even tot rust, zodat ze er weer volop tegenaan kunnen.
Want, ik vraag me dan af...Puur hypothetisch...Als je je kind uiteindelijk wat aandoet (een tik, schudden, wat dan ook) omdat het allemaal veel te veel is geworden en je zo uitgeput bent dat je eigenlijk geen controle meer over jezelf hebt...zeggen die mensen dan van 'had dan je kind een nacht bij opa en oma gebracht'?

Natuurlijk, want als ze in de eerste situatie niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is, kunnen ze het in de 2e situatie ook niet ;)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:06

benangelique schreef:
omgaan met woede en frustratie is ook bij ieder kind anders. onze dochter heeft tussen haar 2e en 4e een enorm driftige periode gekend. over alles in discussie en woest als het anders ging dan zij in haar hoofd had, wij juist meeveerden of afleiden. Ze zocht gewoon de confrontatie.
haar alleen laten, bij me nemen, beetpakken etc, alles heeft de revue gepasseerd. Uiteindelijk kwamen we er achter dat ze het meest baat heeft bij fysieke nabijheid, zonder daadwerkelijk aangeraakt te worden of oogcontact te hebben. zij is boos, ik ga in dezelfde ruimte op de grond zitten met mijn rug naar haar toe. zeg niet, doe niets. uiteindelijk komt ze zelf naar me toe, knuffelen we, benoem ik de emoties en kunnen we weer door.

mijn zoon daarentegen is niet zo snel boos te krijgen. en als hij dat wel is, gaat hij zelf naar de keuken om daar achter de kast te gaan staan (voelt blijkbaar veilig ofzo?) en komt er na enkele minuten brullen zelf weer uit.
ook is hij goed af te leiden met een grapje oid, waardoor zijn boosheid snel weg is.

Dat is inderdaad zo. Grappig ook dat jouw twee kids zo verschillend reageren als ze boos zijn. Ik hoop gewoon dat de mijne heel schattig blijft en weinig boos is, want dat lijkt me echt 1 van de moeilijkste dingen om mee om te gaan, zeker als het niet duidelijk is waarom ze boos zijn en dit nog niet kunnen vertellen

Brainless

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:10

Hier was een nachtje wegbrengen helaas geen optie.

Mijn moeder heeft wel een nachtje opgepast op mijn huildochter, maar zij woonde te ver weg om dat vaker te doen.
Ook werkte zij ook nog fulltime en had haar slaap ook hard nodig.

Bij mijn vader 1x gedaan... en dat was absoluut geen succes.
Gewoon oppas vinden was al een probleem omdat mensen haar niet stil kregen en dan is de lol van oppassen zo voorbij.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:13

Siesjuh schreef:
akishino schreef:

Eén persoon die destijds zoveel commentaar had, is zelf moeder geworden en jawel, haar zoontje huilde en huilde weken achter elkaar. Totdat ze er zo doorheen zat, dat ze radeloos was, helemaal onzeker. Ze is toen een weekend naar haar ouders gegaan en heeft haar zoontje bij de papa gelaten. Ik heb mijn tong er bijna afgebeten... ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:23

akishino schreef:
Eén persoon die destijds zoveel commentaar had, is zelf moeder geworden en jawel, haar zoontje huilde en huilde weken achter elkaar. Totdat ze er zo doorheen zat, dat ze radeloos was, helemaal onzeker. Ze is toen een weekend naar haar ouders gegaan en heeft haar zoontje bij de papa gelaten. Ik heb mijn tong er bijna afgebeten... ;)

Zelfs had je er wel wat van had gezegd dan had ze het vast niet gezien of was/is het anders... :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:21

Je krijgt altijd kritiek.
Als je niet werkt ben je dom want als de relatie op de klippen loopt ben je niet financieel onafhankelijk.
Als je wel werkt ben je een ontaarde moeder die haar kind alleen maar als hobby genomen heeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:10

Sizzle schreef:
Je krijgt altijd kritiek.
Als je niet werkt ben je dom want als de relatie op de klippen loopt ben je niet financieel onafhankelijk.
Als je wel werkt ben je een ontaarde moeder die haar kind alleen maar als hobby genomen heeft.

hahah dat dus idd! mensen hebben altijd wat te zeiken. Ik heb mijzelf inmiddels aangeleerd daar toch echt maling aan te hebben

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:17

Ik inmiddels ook.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:49

chanel1985 schreef:
Desiree: Dat bedoel ik, jou voorbeelden ondermeer van die keizersnede. Hoe kan je zo'n uitspraak doen. Ik denk dan doet die persoon dat dan gewoon om haar eigen goed te voelen of vind die het gewoon leuk om een ander zich slecht te laten voelen?

Ik weet het ook niet maar het móet haast wel om zichzelf de betere te voelen. En dat ten koste van de ander. Alsof je kiest voor een keizersnede....

Maar in dit soort discussies doet men altijd dergelijke beweringen om er zelf beter uit te komen.

akishino schreef:

Dit is wéér zo´n typisch voorbeeld! Wat zijn moeders toch hard onderling! Elkaar zo veroordelen dat je aan jezelf gaat twijfelen!
Vrouwen kunnen zó akelig zijn onderling!

De term `moedermaffia´ is niet voor niets uitgevonden hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:13

Zelfs mijn eigen moeder maakt verwijten dat ik niet genoeg kindertaal spreek en te volwassen omga met onze dochter.

Schoonmoeder en moeder beweerde dat ons kind laat was met lopen omdat we geen box hadden (oh schande) _O-

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:23

Ja erg he. Pff. Iedereen doet zijn best.

Hier maar een poging soen elkaar te respecteren?

Je kan bijv. Beter je kind 1dag per week wegbrengen als je daar zelf beter van wordt en 6 dagen een leuke moeder bent. Dan dat je t niet doet en je het afreageert op je kind

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:29

Zo vind men het logisch dat je je kind naar een kdv brengt omdat je werkt.
Maar als je dan allebij een keer vrij bent en toch gewoon die dag je kind wegbrengt (waar je immers ook al voor betaald hebt) om samen een dagje wat te doen dan kun je dat beter niet hardop uitspreken :x

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:30

Ik ben erg blij dat ik mijn kinderen 2x per week even naar de gastouder breng kan ik tot rust komen op mijn werk :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:35

Alleen mijn 2de heeft tijdelijk op en KDV gezeten omdat ze een huilbaby was en niemand op wilde passen.
Na 6 maanden had ik gewoon weer oppas thuis (wat ik toch het fijnste vond/vind).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:38

Hier ben ik twee dagen thuis, vl is twee dagen thuis en een dag naar opa en oma :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:40

Daar zijn inderdaad ook enorm veel verschillende voorkeuren in.
Wij hebben geen familie in de buurt maar dat zou ook niet mijn persoonlijke voorkeur zijn.
Een vriendin van mij heeft een au pair. Zo hoeft ze niet in de stress te zitten of ze wel of niet in de file staat ivm ophalen.
Als dan thuis komt heeft ze alle tijd voor de kinderen aangezien de au pair ook kookt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:45

Ik werkte toen niet full-time hoor (bij lange na niet).

Toen mijn zoon werd geboren (we hadden net 2 jaar ervoor een huis gekocht op 2 salarissen toen ik onverwacht zwanger bleek), ben ik 20 uur gaan werken (alle ochtenden) en paste mijn vader 2 ochtenden op en mijn vriendin 3 (en ik paste dan weer op die van haar).

Na mijn 2de is dit terug gegaan naar 3 ochtenden, maar omdat zij heel moeilijk te plaatsen was en ik eindelijk iemand had die bij mij thuis kon komen... ben ik terug gegaan naar 1 hele dag.

Na mijn 3de ben ik een tijdje eruit geweest en heb ik daarna nog ruim 3 jaar lang 1 dag gewerkt.
Totdat ze alle 3 op de lagere school zaten, toen ben ik volledig gestopt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:47

Werk nu 24 uur. Vl 36. Ouders wonen op de route naar mijn werk. Dus breng hem voor het werk weg en na het werk haal ik hem op of brengen ze hem thuis :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 20:27

Hier 2 dagen gastouser en 1 sG naar mijn vader.

Dn mijn moeder en schoonvader ala losse oppas. Ideaal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:56

Sizzle schreef:
Zelfs mijn eigen moeder maakt verwijten dat ik niet genoeg kindertaal spreek en te volwassen omga met onze dochter.

Schoonmoeder en moeder beweerde dat ons kind laat was met lopen omdat we geen box hadden (oh schande) _O-

Zelfs moeders zijn naar hun EIGEN dochters vaak hard.

Ik vind moeders voor zonen vaak leukere moeders dan voor dochters weet je dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:54

Desiree schreef:
Sizzle schreef:

Mijn moeder niet zo. Waar ze mij als een volwassene behandeld kan ze dat bij mijn broers niet echt loslaten en behandeld ze erg vaak nog als kind (al is dat bij 1 wel redelijk begrijpelijk) .
Ik heb trouwens over het geheel gezien wel een leuke lieve moeder en schoonmoeder hoor :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 07:54

Desiree schreef:
Sizzle schreef:

Want? Ben ik toch wel nieuwsgierig naar :P

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:04

Wil ik ook wel weten.Hier 2 dochters.