Seksualiteiten verdeling op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben

hetero
1024 (68%)
homo
2 (0%)
lesbisch
48 (3%)
biseksueel
137 (9%)
panseksueel
21 (1%)
aseksueel
43 (2%)
seksueel
149 (9%)
Anders, namelijk...
8 (0%)
Nog niet zeker
66 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1498

Sidera

Re: Seksualiteiten verdeling op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:48

ben ik helemaal met je eens HC maar er zijn nou eenmaal wel gangbare definities die bij een aantal woorden horen en je mag je voelen als een boom en dat geen naam willen geven, maar als je het vervolgens hebt over bloemen waar appels uit vallen is dat wel verwarrend

Je mag zeker zijn wie je wil zijn, en dat niet willen labelen, helemaal top.
Maar sommigen willen dat wel, en dan is het fijn als anderen wel weten wat die over het algemeen labels betekenen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:55

Sidera schreef:
En dan heb je ook nog oliebol als polyamoureus enzo, wat gewoon meer te maken heeft met de invulling van je relatie :P

Dat oliebol noemen is een subjectief waardeoordeel en daarbij bepaald niet ruimdenkend.

Je hebt m.i. gelijk mbt invulling.
Het is m.i. overigens wel enigzins relevant omdat het allemaal niet statisch is, je bijvoorbeeld op een bepaald moment evenveel op een man en een vrouw kan vallen. Dat is dan het hokje bi-sex op hetzelfde moment ingevuld.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:01

Haha sorry, ik kom net zelf uit een oliebol vandaar...

Ik bedoelde het niet als waarde oordeel, maar snap dat het zo over kan komen.
Meer oliebol omdat er nog zo enorm veel andere relatie vormen zijn enzo
Laatst bijgewerkt door Sidera op 11-01-16 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:02

Maar, wanneer voel je je dan 'een man' of 'een vrouw'? Mijn lichaam is vrouwelijk, maar ik voel me ook wel eens niet zo vrouwelijk. Ik zie mezelf altijd als een vrouw met af en toe wat mannelijke trekken en ken maar weinig vrouwen die écht alleen maar vrouwelijk zijn. Ook mannen genoeg die vrouwelijke trekken hebben. Kun je ook weer over discussiëren, wat zijn vrouwelijke trekken en wat zijn mannelijke trekken?

Zelf heb ik niet zoveel behoefte aan labels. Ik ben eenmaal verliefd geweest en dat was op een vrouw, maar ik vind vrouwen voor de rest vaak niet echt aantrekkelijk. Ik vind mannen aantrekkelijker en daar heb ik wel echt seksuele gevoelens voor. Maarja, één vrouw tegenover heel veel mannen, wat maakt mij dat? Heteroseksueel met af en toe biseksuele trekken? Biseksueel? Lesbisch? Geen idee en dat hoeft ook niet voor mij. Ik ben gewoon ik en of ik nou op een vrouw, een man, iets anders of helemaal nergens op val: ik ben gewoon Hilde.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:05

Tsja hhilde, dat is aan iedereen om voor zichzelf te bepalen toch?
Sommige mensen voelen zich heel sterk een gender en voor hen is het dus duidelijk

Voor mij ook niet echt, ik voel me helemaal op mn plek als vrouw maar t zou me echt niets boeien als mensen me nu massaal 'hem' zouden noemen ofzo

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:08

Voor gender: [LZP] 'wat zijn wij'
Wil niet dat we weer af gaan dwalen.

Ik geef mezelf ook geen label qua seksualiteit. Heb überhaupt geen idee waarop ik val. Dat zie ik vanzelf wel. Of niet :D.
Laatst bijgewerkt door edwardway op 11-01-16 02:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:09

Sidera schreef:
ben ik helemaal met je eens HC maar er zijn nou eenmaal wel gangbare definities die bij een aantal woorden horen en je mag je voelen als een boom en dat geen naam willen geven, maar als je het vervolgens hebt over bloemen waar appels uit vallen is dat wel verwarrend

Je mag zeker zijn wie je wil zijn, en dat niet willen labelen, helemaal top.
Maar sommigen willen dat wel, en dan is het fijn als anderen wel weten wat die over het algemeen labels betekenen

Het definieren van woorden, termen en begrippen dient betere communicatie. Daar heb je gelijk in.

Het heeft ook een valkuil. De overgrote meerderheid spring op basis van een stukje vermeende informatie naar conclusie en vinkt op basis van eigen perceptie een hokje aan. Niet zelden het verkeerde. Dat helpt communicatie bepaald niet.

Dat gaat al fout als je ' mijn lief' zegt of schrijft. De term bezitttelijk voornaamwoord geeft al aan wat er dan allemaal onvermijdelijk gelijk fout gaat via aannames.
Woorden zijn handig en een valkuil.
Ik hak al decennia heel vrijwel continue met dit bijltje en ervaar woorden/hokjes als heel beperkend voor het uitleggen/uitdrukken van emoties en gevoelens door de onvermijdelijke aannames en invullingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:17

Sidera schreef:
Voor mij ook niet echt, ik voel me helemaal op mn plek als vrouw maar t zou me echt niets boeien als mensen me nu massaal 'hem' zouden noemen ofzo

Ik duid daarom met enorme voorkeur mensen in mijn leven met hun naam aan.
Niet als hun rol en al helemaal niet met een bezittelijk voornaamwoord.

Voorbeeld: zeg 'mijn man' en BAM er is een wereld aan geaardheden en relatieinvullingen dichtgetimmerd in een hokje door de toehoorder.
Dat kan ook heel handig zijn overigens wanneer dat uitkomt: In 1 keer alle potentiele vragen laten verdampen.

Ok, ik ga naar bed met ... een voor mij sexy individu :D

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:20

Huertecilla schreef:
Sidera schreef:

Ik duid daarom met enorme voorkeur mensen in mijn leven met hun naam aan.
Niet als hun rol en al helemaal niet met een bezittelijk voornaamwoord.

Voorbeeld: zeg 'mijn man' en BAM er is een wereld aan geaardheden en relatieinvullingen dichtgetimmerd in een hokje door de toehoorder.
Dat kan ook heel handig zijn overigens wanneer dat uitkomt: In 1 keer alle potentiele vragen laten verdampen.

Ok, ik ga naar bed met ... een voor mij sexy individu :D

:D :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:31

Toch maar weg :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:04

Mijn man is mijn man.
Who cares dat de toehoorder daar een hokje omheen zet.
Ik schaam mij toch niet voor wat ik ben of hoe mijn leven ingericht is :?

Net zo goed heb je 40 mannen en zeg je toch mijn man. Moet gewoon kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:49

Sizzle schreef:
Mijn man is mijn man.
Who cares dat de toehoorder daar een hokje omheen zet.
Ik schaam mij toch niet voor wat ik ben of hoe mijn leven ingericht is :?

Als jullie vinden dat dit zo IS, dan prima.

Wanneer hij niet VAN jou IS, dan is het maar net of je correct wil zijn of dat de misvattingen je prima uitkomen.
Dit onderwerp gaat over hokjes. Dat concept wordt een loze grap wanneer je zomaar wat moet kunnen zeggen over je geaardheid/inrichting/opvattingen.

Citaat:
Net zo goed heb je 40 mannen en zeg je toch mijn man. Moet gewoon kunnen.

Nee. Tenzij je bewust een verkeerd beeld wil geven, behoor je dan andere woorden te gebruiken.

Je schijnt hiermee een imo goed licht op de zin van weten wat je zegt.
Ik ben het volledig met je eens dat je bent wie je bent, dat jouw relaties zijn zoals ze zijn en dat het irrelevant is wat een ander ervan vindt.
Daarmee zeg je evenwel in feite dat hokjes onzin zijn.
Je kan niet EN maar wat moeten kunnen zeggen EN voor hokjesgebruik zijn. Moeten kunnen zeggen wat je wil mbt dit onderwerp maakt hokjes betekenisloos.

Ik blijf erbij dat mbt dit onderwerp hokjes grote onzin zijn:
Hokjes is ratio, betreft het IQ.
Emoties, gevoelens, seksualiteit, liefde etc. is EQ; door de bedenker van dat woord 'kukel' benoemd.
Kukel* hoort per definitie niet in hokjes gestopt te worden.

* dat de hoofdstroom het woord voor IQ is gaan gebruiken is een trieste illustratie van gebrek aan kukel.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:49

Ja als je 40 mannen zou hebben en het dan alleen altijd over maar 1 van hen zou hebben als mijn man kan dat wel weer pijnlijk en misleidend zijn, maar gelukkig hebben niet veel mensen te maken met Zulk soort problemen en onduidelijkheden :p

En naar hc:
eq of kukel zou dan uberhaupt in taal niet vastgelegd mogen worden want daarin liggen altijd assumpties en misvattingen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:11

Sidera schreef:
En naar hc:
eq of kukel zou dan uberhaupt in taal niet vastgelegd mogen worden want daarin liggen altijd assumpties en misvattingen

:)* :)* :)* :)* :)* *\%/* *\%/* *\%/* Y)(^)

Taal is inderdaad relatief beperkt mbt het complex van kukel.

Met dat helder op het netvlies is er al een heel grote stap naar begripkans genomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:22

Sidera schreef:
maar gelukkig hebben niet veel mensen te maken met Zulk soort problemen en onduidelijkheden :p

:x

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:15

Huertecilla schreef:
Sidera schreef:
maar gelukkig hebben niet veel mensen te maken met Zulk soort problemen en onduidelijkheden :p

Ik voel je pijn :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:18

HC, het maakt mij niet uit in hoeveel hokjes ik wel of niet zit en ik ben ook niet van plan om mij al dan niet vast te leggen tot wel of geen hokje. Hoe andere mensen dat indelen en of ze mij daarbij in een hokje willen stoppen kan mij ook niet schelen.
Ik rij gemiddeld 10x per week langs de douane, dan wordt ik dus sowieso minimaal 10x per week in een hokje gestopt want dat is hoe de douane risico inschatting doet.
Het heeft nog nooit pijn gedaan zo'n psychologisch toebedeeld hokje ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:08

Sizzle schreef:
Ik vind het super interessant maar ik kan er niets mee.
Voor mij is iedereen een individu die van mij niet geklassificeert hoeven te worden afgezien van praktische zaken ter identificatie.

Als je vandaag 23% vrouw ben
Morgen 25%
En woensdag 80%
Of voor de veranderung met gelakte nagels naar de voetbal gaat.
Heet je dan iedere dag anders?

Mij te ingewikkeld. Ik ben gewoon ik :)

Dit precies.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:27

Sizzle schreef:
HC, het maakt mij niet uit in hoeveel hokjes ik wel of niet zit en ik ben ook niet van plan om mij al dan niet vast te leggen tot wel of geen hokje. Hoe andere mensen dat indelen en of ze mij daarbij in een hokje willen stoppen kan mij ook niet schelen.
Ik rij gemiddeld 10x per week langs de douane, dan wordt ik dus sowieso minimaal 10x per week in een hokje gestopt want dat is hoe de douane risico inschatting doet.
Het heeft nog nooit pijn gedaan zo'n psychologisch toebedeeld hokje ;)

Ach ja.

Tot je onterecht in een hokje waar je last van hebt wordt gestopt.

Dan is Bokt ineens te klein voor de massale verontwaardiging over vooroordelen en discriminatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:39

Spreek je voor jezelf?
Ik wordt namelijk niet snel boos daarover.
Als iemand mij een blonde doos wil noemen die vast niet kan inparkeren, dan zal ik ze hooguit meewarig aankijken ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:58

Sizzle: maar je zit wellicht ook niet in het knellendste, nadeligste hokje denk ik? Is jouw hokje het hokje dat elke keer zijnhaar onschuld moet bewijzen? Is jouw hokje het hokje dat juridisch wordt achtergesteld bv? Geeft jouw hokje aanleiding tot pesterijen en mishandelingen?
Het is beslist makkelijker jezelf te zijn als dat niet zoveel weerstand oproept.

En om het een beetje terug te trekken naar dat seksualiteitenverhaal - daar knelden een boel hokjes. Eerst werd er verwacht dat iedereen gewoon keurig een partner van het andere geslacht kreeg. Toen de homobeweging opkwam, werden mensen die echter soms op het ene en soms het andere geslacht verliefd werden het verwijt niet te kunnen kiezen, excuus(homo/hetero) te zijn, verraad te plegen aan de emancipatiebeweging, etc. Nogmaals: aan die hokjes kleven gevolgen. Mensen worden uitgestoten uit bestaande omgevingen omdat ze niet in het hokje passen. Dan kun je heel fijn jezelf zijn, maar dan ben je wel alleen. En mensen zijn niet goed in het echt, wezenlijk alleen zijn. Vrijwel alle mensen hebben ook verbondenheid en sociaal contact en erkenning en waardering nodig - en vrijwel niemand kan dat van het begin af aan alleen. (Dat gaat dus niet om het wel of niet een relatie hebben, maar om het wel of niet hebben van een 'context'.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:21

Ja en nee.
Sommige mensen zijn ook gewoon snel op hun tenen getrapt.
Ik maakte een keer een zelfspot grapje over mijn vrouw zijn waar een collega helemaal van door het lint ging en serieus boos werd want zo hield ik de boze mannenwereld in stand :=

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:43

Hoeft ook niet :D Ik vind dat er ook genoeg nadelen zitten aan monogame relaties qua hokjes en zo :D Ieder z'n ding toch :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:43

Hhilde schreef:
Huertecilla schreef:

Ik voel je pijn :')

ja mensen lief :P
problemen en onduidelijkheden zijn toch gewoon heel naar.
Hoe leuk die poly relatie ook is, is het toch jammer dat er vaak hokjes problemen en onduidelijkheden zijn

ik neem echt mn woorden niet terug daarover :P
neemt idd niet weg dat er ook met mono relaties die problemen kunnen zijn, maar dat was een beetje besides the point in mn opmerking. Ik ben een chearleader van elke vorm van relaties waar mensen gelukkig in zijn, echt waar *\o/*

edit; Hilde, je was zo snel, er ging iets mis met al mn quotes maar nu staat deze reactie onder die van jou, sorry

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:56

Sidera schreef:
Ik ben een chearleader van elke vorm van relaties waar mensen gelukkig in zijn, echt waar *\o/*

Dit lijkt me nog het allerbeste :D Geen vooroordelen over geaardheid, vorm van relatie, etc. Gewoon gelukkig zijn, ieder op zijn eigen manier.