Ijzel en thuisblijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Re: Ijzel en thuisblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:03

Ik heb ook gewoon rijles gehad toen er ijzel en sneeuw lag, 3 weken achter elkaar. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar mijn leven waag om aan het werk te gaan.

Mijn vader moest wel, maar die heeft met zijn 4x4 landrover met winterbanden en 50 jaar rijervaring ook staan tollen op de weg.
Dus nee, zodra dat het geval is vind ik het wel prima.

Enne, voor die 2 kids die dan toch nog naar de bso komen kan ook wel een andere oplossing gevonden worden. Want ik hoop van ganzeharte dat het overgrote deel van de ouders zo verstandig is geweest om hun kroost gewoon veilig thuis te houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:25

rij examens stoppen doorgaans eerder dan de rijlessen. Je kan in de gladheid een hoop leren maar op een examen moet je toch een aantal vaardigheden laten zien die je met gladheid misschien niet kan laten zien..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:48

gladheid, harde regenval en dikke mist zijn wel vaker spelbreker bij rij-examens terwijl de lessen wel gewoon door gaan. :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:38

Ik vind het eerlijk gezegd onverantwoord dat rijscholen lessen doen met code rood. Kan misschien heel leerzaam zijn, maar iemand met amper rij ervaring dan de weg op sturen vind ik echt levensgevaarlijk...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:41

Ik heb vandaag gelest en mijn instructrice is ook niet verzekerd als ze lest met code rood. Met code rood de weg op wordt hoe dan ook gezien als roekeloos rijgedrag.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:42

zonnebloem18 schreef:
Ik heb vandaag gelest en mijn instructrice is ook niet verzekerd als ze lest met code rood. Met code rood de weg op wordt hoe dan ook gezien als roekeloos rijgedrag.

Baseer je dit op het televaag bericht?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:45

Nee dat zei mijn instructrice zelf.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:55

Mwah, dat zou ik maar met een grote korrel (strooi)zout nemen. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:59

Niet noodzakelijkerwijs. Lesser heeft minder ervaring dat kan samen met een code rood gezien worden als roekeloos rijgedrag bij schade. Verzekering zal dan inderdaad niet willen uitkeren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:04

Plus dat het dan om een beroepsmatige verzekering gaat, en dan kan die verzekeraar specifieke voorwaarden hebben voor die situatie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:09

Shadow0 schreef:
Plus dat het dan om een beroepsmatige verzekering gaat, en dan kan die verzekeraar specifieke voorwaarden hebben voor die situatie.

I know. Het is mijn werk. :+

Naar aanleiding van dat artikel heb ik ook wel met concullega's gesproken maar moet de eerste nog vinden die opzettelijke roekeloosheid tegen de (MKB) verzekerden gebruikt bij code rood.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:26

Daar heb ik ook nog nooit van gehoord...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:36

Aan opzet grenzende roekeloosheid zal altijd in de polisvoorwaarden staan als uitsluiting. Het kan altijd tegen je gebruikt worden. Dat heeft niets met ijzel of code rood te maken.

Wanneer ik gebeld word door een klant die me vraagt of ik kan garandeer dat wij geen beroep doen op die clausule , dan kan ik dat niet. Dus als mensen dan eieren voor hun geld kiezen en derhalve niet rijden is dat hun goed recht.

Polissen hebben algemene voorwaarden, polisvoorwaarden en specifieke clausules (maatwerk). Een rijschool is veel te klein en onbelangrijk om zo'n specifieke maatwerkpolis te geven dat dit soort schades bij voorbaat uitgesloten zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:42

het is voor een rijschool ook de afweging tussen veiligheid en risico op schade. En dat is ook afhankelijk van de kandidaat. Ik heb er ook weleens 1 afgebeld en de rest wel gereden omdat die ene net begonnen was en het niet verantwoord was om polderweggetjes op te gaan maar de leerlingen die richting examen werken redden het vaak wel op de (schonere) hoofdwegen. Maar het blijft maatwerk en gaat altijd in overleg, als de leerling niet durft gaan we niet maar dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:47

Ik zou juist graag nog een keer een rijles willen hebben in de sneeuw of ijzel. Lijkt me heel leerzaam. Maar inderdaad, de leerling moet er wel aan toe zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:49

Iris82 schreef:
Wanneer ik gebeld word door een klant die me vraagt of ik kan garandeer dat wij geen beroep doen op die clausule , dan kan ik dat niet. Dus als mensen dan eieren voor hun geld kiezen en derhalve niet rijden is dat hun goed recht.

Dat hebben verzekeraars wat dat betreft ook wel mooi bedacht: je weet het nooit zeker, tot het zover is. Een soort van roulette. Denk je een verzekering te nemen om wat meer, nou ja, zekerheid te krijgen, blijkt het eigenlijk alsnog vrij onvoorspelbaar te zijn.
De verzekeraar wint eigenlijk altijd: als er niks gebeurt heeft niemand het door en klaagt er dus ook niemand en incasseren ze gewoon de premie, als mensen thuisblijven hebben ze minder schade, en als er grote schade is, hebben ze een uitweg om niet uit te keren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:51

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:58

rijden in de sneeuw is ook echt heel goed en leerzaam.
Ik heb jaren terug weleens een aanrijding gehad in de sneeuw, maar ik moet eerlijk zeggen dat aanrijdingen met lesvoertuigen meestal kop staart aanrijdingen zijn waarbij de leswagen de voorste is. Ik heb bij ons in de afgelopen 10 jaar iig nog niks anders meegemaakt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 23:05

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:28

Rijden in sneeuw heb ik over het algemeen ook geen problemen mee. Dan zie je wel waar het glad is en waar niet. Van ijzel is het juist het verraderlijke dat je dat niet altijd even goed en op tijd in de gaten heb.