Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:38

_San87_ schreef:
Moet nu denken aan het bord dat m'n opa altijd in de woonkamer had hangen:

Wat gef 't oe, oew hele leaven zuunig te weeén um wat te hebben vur de tied da'j niks nodig sind.

Zit wel wat in, vind ik :D.

Exact mijn gedachte, je leeft NU en het kan zo voorbij zijn.. :j

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:57

Ik zou graag wat willen sparen en wat geld betreft moet zeker een klein bedrag lukken (althans, voor in dit topic een klein bedrag :P).

Maar toch wil dit niet lukken..
Ik heb verschillende spaarrekeningen (3 stuks) maar die gebruik ik als 'potjes'. Paard, schoolgeld + boeken e.d., auto.. graag zou ik ook een spaarpot voor 'later' willen hebben... maar dan zou ik nog een spaarrekening moeten openen.
Nu vroeg ik mij af, kan dat niet oo een handigere manier? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:59

ItsMe2 schreef:
Ik zou graag wat willen sparen en wat geld betreft moet zeker een klein bedrag lukken (althans, voor in dit topic een klein bedrag :P).

Maar toch wil dit niet lukken..
Ik heb verschillende spaarrekeningen (3 stuks) maar die gebruik ik als 'potjes'. Paard, schoolgeld + boeken e.d., auto.. graag zou ik ook een spaarpot voor 'later' willen hebben... maar dan zou ik nog een spaarrekening moeten openen.
Nu vroeg ik mij af, kan dat niet oo een handigere manier? :o

Waarom zoveel verschillende rekeningen? Je kunt toch de potjes ook op 1 rekening bijhouden? Iedere extra rekening betaal je ook weer voor..

ItsMe2

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:02

Ik betaal niets voor de spaarrekeningen ;)
Maar hoe houd je dan overzicht waar het geld dan voor is?
Als ik alles op 1 rekening zet, telt alles bij elkaar op.

Stel: ik heb 1 spaarrekening, daar gaan de bedragen voor zowel paard, als school als auto heen.. dan komt er 1 groot bedrag te staan. Dat vind ik lastig. Maar ik weet niet of dit anders kan op 1 rekening? :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:04

Bij welke bank zit je dan? Meestal kun je spaarpotten aangeven en anders in excel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:05

Relaxed schreef:
_San87_ schreef:
Moet nu denken aan het bord dat m'n opa altijd in de woonkamer had hangen:

Wat gef 't oe, oew hele leaven zuunig te weeén um wat te hebben vur de tied da'j niks nodig sind.

Zit wel wat in, vind ik :D.

Exact mijn gedachte, je leeft NU en het kan zo voorbij zijn.. :j

Precies. Daarom zei ik ook al "Je laatste jas heeft geen zakken".

Als je dood bent, heb je geen geld meer nodig.

Kende ooit mensen die ook spaarden om het sparen. Ze zouden pas gelukkig zijn als er veel geld op de spaarrekening was. Allebei werken en vooral hij werkte zich "een slag in de rondte" (80 uur per week ofzo). Resultaat na 25 jaar huwelijk scheiden (zij had een ander) en al het geld is opgegaan aan advovaten.....

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:06

Rabobank.. ik was inderdaad aan het kijken en kwam achter die spaarpotjes! :o
Ben nu even aan het kijken hoe dat werkt :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:07

Rabo heeft idd spaarpotten, :D maar de spaarrekeningen zijn daar naar mijn idee niet gratis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:10

Sammie schreef:
Rabo heeft idd spaarpotten, :D maar de spaarrekeningen zijn daar naar mijn idee niet gratis?

Dat vroeg ik me ook af, maar op de site staat van wel, gratis bij je betaalrekening.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:11

Ik heb mijn betaalrekening ook daar ;)
Ik heb daar twee spaarrekeningen bij, en 1tje bij NN.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:11

Spaarrekening is idd gratis bij betaalrekening. Voor de betaalrekening betaal je dan weer wel. Voor studenten is beide gratis.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:12

Ik werk ook met van die verschillende potjes en stik dus van de spaarrekeningen. Voor mezelf bij de abn en met samen mijn partner bij de rabo. Allemaal gratis!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 20:14

Ik woon ook alleen idd en in het begin was et echt elk dubbeltje omdraaien met mijn vorige baan. Had een laag inkomen en kreeg toeslagen erbij zodat ik rond kon komen. Nu verdien ik gelukkig eindelijk voldoende om rond te komen en nog lekker te kunnen sparen. Al zou het toch fijn zijn om eens samen te wonen :+ Want ik merk gewoon dat ik veel te veel weg gooi aan eten en dat ik gewoon beter kan afhalen dan zelf koken, veel voordeliger.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:18

Hmm nu heb ik even €5- extra overgemaakt naar mijn spaarrekening, nadat ik de spaarpotjes had aangemaakt.
Kan het het zijn dat het even duurt voordat je deze dan verdelen kan?
Het bedrag dat er voor stond, dus zonder die €5- kan ik wel verdelen, maar die €5 die ik net op de spaarrekening heb gezet niet..

Ik houd nu de spaarrekening bij NN nu voor ''later'' en de rest ga ik met die spaarpotjes werken!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:23

Ik doe mijn best alleen voor nu wil het nog niet lekker. Toen relatie nog was ging het goed, nu nog zoveel extra kosten overal dat geld op is. Ik doe wel mijn best om van de boodschappen rekening waar wao op,gestort is iedere maand iets over te houden.

Dadelijk eenmaal een ander huis is het idee om iedere maand minstens 500 euro opzij te zetten om over 12 jaar aanvulling te hebben als allimentatie stopt. Moet toch ergens van leven.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:03

Ik lees net elders op internet dat het 24 uur kan duren dat het saldo voor de spaarpotten wordt bijgewerkt.
Dus maar even geduld dan.
Hopelijk gaat het werken :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:24

Ik heb maar 1 spaarrekening..en in mijn Excel bestandje staat hoeveel geld in welk potje zit. Het zit wel allemaal in 1 grote pot maar het geld is verdeeld en zo kan ik zien wat ik voor DA kosten heb gespaard bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:57

Ivm dat bingo-sparen, je kan er ook een variant op maken. Ipv elke week dat bedrag erin te stoppen kan je allemaal kleinere bedragen bij elkaar tellen en ineens afstrepen. Stop je er bijvoorbeeld €100, in dat streep je €52 en €48 ineens af. Stop je er €20 in kan je kiezen, ofwel 10-8-2 of 20 op zichzelf of 10-5-3-2 enzovoorts. Dan zit je niet met al dat muntgeld in je potje :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:10

Ik probeer altijd wel te sparen, maar door omstandigheden was mijn spaarrekening nagenoeg leeg en ook mijn spaarpot thuis heb ik moeten plunderen tot nul. En dat is geen fijn gevoel, geen geld meer achter de hand hebben.

Vanaf vorige maand weer in een stijgende lijn en imo kan er nooit genoeg op je rekening staan dus we gaan lekker door.

Door dit topic ook begonnen met de bingokaart sparen en dan idd via de optie die Varekja hier boven zegt. Heb nooit zoveel muntgeld, pin liever bijv een tientje om die op te splitsen. Mja, dan ben je waarschijnlijk wel eerder klaar als je dat elke week volhoud.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:13

Ik heb 2 spaarpotjes. Een 'grote pot' waar elke maand zodra het salaris is gestort een vast bedrag naartoe gaat. Deze pot is voor de vakantie, voor het huis en onvoorziene uitgaven etc. Hier stond veel op, maar nu niet echt meer doordaar we onze droomreis naar Japan hebben gemaakt afgelopen jaar! Maar dat was het waard ;-) deze 'grote pot' is een aparte spaarrekening die los staat van mijn bank.

Wat ik overhou per maand gaat naar de spaarrekening die gekoppeld staat aan mijn Betaalrekening. Hier spaar ik op voor bijv kleding.. Kapper.. of andere luxe dingentjes voor mezelf.

Ik begin dus elke maand opnieuw met mijn salaris :D
Gaat prima zo. Al moet de grote pot weer aangespekt worden :o nov en dec zijn dure maanden dus dan wordt er iets minder prive gespaard. Nu weer verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:14

Ik heb bijna nooit kleingeld, maar ik keer elke week mijn portemonnee even om en doe het in een potje. Ook als ik uit ben geweest ofzo. Mis dat kleingeld bijna nooit, en als ik dan echt een keertje krap zit kan ik iets uit het potje halen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:21

Sinds mijn nieuwe baan spaar ik wel maar door veel medische tegenvallers met mijn pony is het nog niet
echt een goeie spaarpot geworden -O- Gelukkig wel al die (hoge) kosten meteen kunnen betalen. Ik spaar nu elke maand een klein bedrag (meestal 200 euro) en betaal nog mijn studielening af.. (250).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:21

@Froukje: Het voordeel op die manier is wel dat het niet noodzakelijk elke week hoeft. Je kan voor jezelf bepalen dat je gewoon op het einde van het jaar alles afgestreept wil hebben, of toch 1x/maand een bedrag erin stoppen dat bijvoorbeeld verschillende weken omvat. Of je nu in 1x €50 erin stopt of €30-15-10-5, dat maakt niet uit. In het eerste geval heb je 1 weekbedrag voldaan, in het 2e kan je dat bekijken als 4 weekbedragen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:29

Varekaj schreef:
@Froukje: Het voordeel op die manier is wel dat het niet noodzakelijk elke week hoeft. Je kan voor jezelf bepalen dat je gewoon op het einde van het jaar alles afgestreept wil hebben, of toch 1x/maand een bedrag erin stoppen dat bijvoorbeeld verschillende weken omvat. Of je nu in 1x €50 erin stopt of €30-15-10-5, dat maakt niet uit. In het eerste geval heb je 1 weekbedrag voldaan, in het 2e kan je dat bekijken als 4 weekbedragen.

Dat is wel waar. :j
Al vind ik het persoonlijk niet zo erg dat ik eerder klaar ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:44

Ik heb nu zo'n blinde pot staan waarvan ik niet weet hoeveel er in zit. Ik zit nu in dubio: een nieuwe opstarten met het bingo-systeem en deze apart houden en apart aanvullen, ofwel het bingo-sparen met deze pot beginnen en dus op die manier bijvullen. Ik twijfel alleen of ik dat nog een jaar extra ga kunnen volhouden om die pot ongeopend te laten, ben nu al zo nieuwsgierig hoeveel erin zou zitten :+

In ieder geval zou ik 'm wel willen gebruiken voor ofwel een tweedehands jeepje aan te schaffen tegen de tijd dat mijn huidige auto zijn tijd heeft gehad. Die gaat dan nog tweedehands de verkoop in, en mijn camionette B-rijbewijs ook. Dus die bedragen (zal max €5000 samen zijn) komen er dan nog bovenop.
Moest het me lukken om die pot echt proppensvol te sparen, dan hoop ik toch dat er tussen de 1500 en 2000 in zit.