Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Xanthippe schreef:Ik erger mij enorm aan "kwa", aangezien ik ervan overtuigd ben dat het "qua" moet zijn.
Maar door nu al een tijdje mee te lezen in dit topic, twijfel ik zeer of het wel mag, of het gewoon door iedereen (verkeerd) gebruikt wordt?
LadyKantje schreef:Waar ik steeds over struikel (en voornamelijk op bokt) is het "ik doe altijd (werkwoord invullen)"
Dus de "ik doe altijd poetsen" of "Ik doe altijd gewoon schoonmaken met"
En ongetwijfeld heb ik ook mijn minne kanten in de spelling, maar dit vind ik toch wel ergerlijk!
Targaryen schreef:Xanthippe schreef:Ik erger mij enorm aan "kwa", aangezien ik ervan overtuigd ben dat het "qua" moet zijn.
Maar door nu al een tijdje mee te lezen in dit topic, twijfel ik zeer of het wel mag, of het gewoon door iedereen (verkeerd) gebruikt wordt?
Volgens het Groene Boekje is de enige juiste spelling 'qua'.
Janneke2 schreef:Mizora schreef:Mijn grootste eigen irritatie is dat ik het heel lastig vind om woorden als gebeurd/gebeurt goed te schrijven.![]()
![]()
Beide woorden heb je goed geschreven! !!
![]()
![]()
![]()
![]()
Maar tja, oma leerde op de lagere school zowel spelling als grammatica.
Spelling is weten hoe in het Nederlands of welke taal dan ook je de letters correct achter elkaar zet.
"Wereld" en "world" verwijzen als woord naar hetzelfde, binnen de correcte taal zijn beide woorden (naar ik vurig hoop) correct gespeld.
Grammatica is het inzicht in taalstructuur en het toepassen van de bijbehorende regels, een tamelijk abstract iets vergeleken met spelling.
En er zijn trucjes: 'je loopt - loop je?' laat je horen hoe het moet met woorden zoals 'je wordt - word je?'
Knert schreef:Mizora schreef:Mijn grootste eigen irritatie is dat ik het heel lastig vind om woorden als gebeurd/gebeurt goed te schrijven.
Alleen.... Is een irritatie niet 'eigen' maar van jezelf. Dus meteen een van mijn grootste ergernissen.
Rivendell schreef:Grammaticaal niet. Een Engelsman zul je dat.nooit horen zeggen