Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:07

Nergens hier wordt het tegenovergestelde genoemd,nl. dat vegetariers vlees opgedrongen krijgen.En dat gebeurt heel veel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:10

bruintje123 schreef:
Ik ken enkele vegetariërs en geen van hun vind vlees lekker.
Bij het idee dat het er dier was gaan ze over hun nek.
Dus lekker vinden... Nee.

Maar dat zegt niks over anderen. Ook dat is een goed leermoment: de ene vegetarier is de andere niet. Dat jij er enkele kent met een bepaalde ervaring zegt niks over de overige vegetariers in Nederland.

Iedereen heeft z'n eigen motieven. Bij sommigen gaat het om dierenwelzijn, anderen vinden het inderdaad niet lekker (of het idee dat ze dood dier eten niet fijn), weer anderen hebben meer problemen met het broeikas/grondstof-aspect, er zijn er met religieuze gronden, en mensen die zich fysiek en geestelijk fijner en helderder voelen.

Allemaal eigen motivaties, en iedereen mag daar over antwoorden met 'ik doe het hierom.'

(En ook allemaal andere uitingen. Sommige eten niks of vrijwel niks dierlijks, anderen wel vis, sommigen vinden het niet erg als je in een pan roert met dezelfde lepel als in de vleesversie, anderen vinden dat verschrikkelijk...)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:11

Ja dat gebeurd namelijk ook echt heel veel. Als ik de keren moet gaan tellen dat ik voor gek werd uitgemaakt omdat ik geen dieren wil eten, dan ben ik nog wel even bezig.
Vleeseters zijn nog steeds dik ik de meerderheid, maar desondanks worden vegetariërs vaak neergezet als mensen die je hun mening willen opdringen.

pmarena

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:19

Dat is juist mooi al die verschillende meningen :j

Ik vind het overigens wel knap als je een ècht lekker maaltje kan maken dan net zo lekker is en net zo goed vult en net zo lekker smakelijk en sappig is als bvb. een lekker biefstukje met champies.... want het is verrekte moeilijk om lekkere vlees (en zuivel) loze recepten te bedenken / vinden als je dus echt dat prakje met vlees gewend bent.

Dan voelt het toch al snel als een echt alternatief eten-omdat-het-moet in plaats van een lekker bord avondeten waar je echt reuze trek in hebt vanwege de smaak :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:23

Bruintje123, ik vind vleesproducten wel lekker... draadjesvlees, kroketten, tonijn, en (erg slecht) de macdonalds hamburger... Goudsalami op brood... Maar ik vind het zielig voor de dieren, dus ik eet het niet. Maar als ik bij jou te gast was, zou je dus liever hebben dat ik mijn mening (ik vind het zielig) voor me hield en zou liegen (ik vind het vies) ?

Shadow0 schreef:
Als jouw definitie van 'respect' is dat mensen gaan liegen over hun beweegredenen, dan zul je dat inderdaad niet krijgen.

Laten we het erop houden dat jij een totaal andere invulling hebt van 'respect' dan ik. En ook een totaal ander idee over 'visie opleggen'. Jij vindt het een visie opleggen als iemand (een volwassene) zegt 'ik vind dit of dit', ik vind het visie opleggen als je verwacht dat andere mensen hun beweegredenen moeten verloochenen en daarover moeten liegen omdat het jou niet aanstaat.

Wat kun jij de dingen altijd prettig verwoorden (ook in andere discussies waar ik het niet altijd er mee eens ben overigens hoor :) ), ik vind jouw reacties altijd een fijne bijdrage aan topics. En met dit bericht kan ik het alleen maar eens zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:27

pmarena schreef:
Ik vind het overigens wel knap als je een ècht lekker maaltje kan maken dan net zo lekker is en net zo goed vult en net zo lekker smakelijk en sappig is als bvb. een lekker biefstukje met champies.... want het is verrekte moeilijk om lekkere vlees (en zuivel) loze recepten te bedenken / vinden als je dus echt dat prakje met vlees gewend bent.

Dat vind ik een van de leukste dingen aan het vegetarisch zijn. Je wordt enorm creatief in de keuken :D Je gaat op zoek naar andere gerechten dan de aardappel/vlees/groente combi en je komt allerlei heerlijke vergeten groentes enzo tegen. Zeker in combinatie met een eigen moestuin is dat super!
Ik maak mijn eigen vleesvervangers met groente uit de tuin, en je leert ze vanzelf goed te kruiden zodat ze echt lekkerder zijn dan vlees vind ik. Ook bv op de barbecue.. vroeger at ik stokbrood en met een beetje geluk wat salade. Tegenwoordig doe ik maïs barbecuen, vul ik champignons en tomaten, heb ik allerlei recepten met courgettes, doe ik oa aardappels poffen, en de vleeseters staan in de rij om mijn vegetarische hapjes te proeven. Die zijn dan ook altijd eerder op dan het vlees. Erg leuk vind ik dat!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:30

Haha en dan maar hopen dat je genoeg gemaakt hebt zodat je zelf ook nog een buikje vol krijgt :D

Er zouden eigenlijk in elke regio BBQ's en proeverijen georganiseerd moeten worden met alleen maar vegetarische gerechten, zodat je die kan proeven en dan meteen het recept mee kan nemen om het thuis te maken :P

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:40

Ik zou het gewoon zeggen. Het is de waarheid. Waarom zou die voor kinderen verzwegen moeten worden? Ik ben zelf ook als jong kind vega geworden in ene omgeving waarin helemaal niemand dat was. Het was een eigen keuze en nu, zoveel jaar later, sta ik nog steeds volledig achter die keuze. Nog meer dan toen zelfs.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:55

anjali schreef:
Nergens hier wordt het tegenovergestelde genoemd,nl. dat vegetariers vlees opgedrongen krijgen.En dat gebeurt heel veel.

Ik heb dat juist andersom ;-) Wij zijn echte vleeseters. (hebben eigen varkens die we slachten als de vriezer leeg is. slachten zelf kippen. en zo nu en dan een melkkoe die niet genoeg melk meer geeft, die in onze vriezer beland. Kopen zeer zelden vlees uit de supermarkt.)

Maar wanneer ik weet dat iemand geen vlees eet, om welke redenen dan ook, Dan zal er bij ons altijd een maaltijd op tafel staan zonder vlees. Andersom zie ik dat nog niet snel gebeuren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:04

Ik ben vegetarier, maar heb niks tegen het eten van vlees. Waar ik wel iets tegen heb, is dat veel vleeseters niet willen weten waar hun eten vandaan komt en hun oren en ogen dichthouden. Slacht je zelf je varkens? Prima! Maar ik word er naar van als mensen bijvoorbeeld vallen over een varken waar de kop nog aan zit (want dan is het ineens wel zielig?) of vissen die je nog aankijken. Als je vlees eet, eet je dode dieren. Vind je het te zielig zodra je kan zien dat het een dood dier is? Eet dan geen vlees. En ik vind ook dat kinderen die kennis best mogen hebben.

Maar naast dat: je kunt nooit voor elk kind bepalen hoe iets geinterpreteerd wordt. En zodra je niet eens meer 'ik vind' kan zeggen hebben de ouders misschien ook maar eens de taak om dat uit te gaan leggen. Bovendien, het gaat hier ook om een jongetje van tien, he? En als het om vierjarigen gaan - die interpreteren de hele dag van alles. Zowel op wenselijke als op onwenselijke manieren. Lekker laten doen, en als ze uitleg vragen dan geef je het gewoon (als ouders). Al dat moeilijke gedoe... natuurlijk, je hoeft echt niet meteen met filmpjes aan te komen zetten, maar 'ik vind het zielig om dode dieren te eten' moet toch gewoon kunnen zeg. Als een kind dan uitleg vraagt aan de ouders later, dan leggen zij he toch verder uit zoals ze willen. Desnoods verduidelijk je het nog een beetje met 'ik vind het zielig, daarom kies ik er zelf voor om geen vlees te eten.'

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:10

Mijn vriend eet gewoon vlees en ik maak voor hem ook gewoon vlees klaar. Ik heb dan ook geen moeite met mensen die vlees eten en zou het ook best willen klaarmaken voor mensen die dat echt graag willen. Maar aan de andere kant, als je als echte vleeseter elke dag vlees eet, en je gaat dan bij een vegetariër eten, is het dan zo erg om die ene keer geen vlees te eten? Aangezien vegetariër zijn een principe kwestie is en een overtuiging is, en wel vlees eten vaak gewoon een kwestie is van het lekker vinden, kan je dat ook niet vergelijken.
Als ik elke dag een appel eet, omdat ik echt heel erg van appels houd en ik ga een dag bij iemand logeren en die houdt niet van appels en heeft ze ook niet, dan zou ik dat ook niet erg vinden.
Maar vaak zien mensen vlees als een soort recht en als iets dat echt hoort bij hun avondeten en zo hoef je dat niet te zien natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:26

wendyenbram schreef:
anjali schreef:

Ik heb dat juist andersom ;-) Wij zijn echte vleeseters. (hebben eigen varkens die we slachten als de vriezer leeg is. slachten zelf kippen. en zo nu en dan een melkkoe die niet genoeg melk meer geeft, die in onze vriezer beland. Kopen zeer zelden vlees uit de supermarkt.)

Maar wanneer ik weet dat iemand geen vlees eet, om welke redenen dan ook, Dan zal er bij ons altijd een maaltijd op tafel staan zonder vlees. Andersom zie ik dat nog niet snel gebeuren.

Een moslim gaat toch ook niet niet-halal vlees op tafel zetten voor niet-moslims die vlees eten? Net zoals als bij vegetariërs, de meeste willen geen vlees in huis halen vanwege hun ideeën daarover. Wel vleeseters hoeven alleen het vlees weg te laten voor gasten die vegetarisch eten, ze hoeven geen eten in huis te halen waar ze egenlijk 'op tegen' te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:28

wendyenbram schreef:

Als mensen hier komen mee-eten dan kook ik inderdaad vegetarisch, maar dat is niet slecht bedoeld. Ik kan zelf geen vlees klaarmaken. Ik weet niet wanneer het goed gaar is, ik heb bv totaal geen ervaring met dichtschroeien van vlees, en ik kan niet proeven.
Ik zou ook nooit aardappel/groente/vlees serveren. Ik maak er graag iets speciaals van en laat mensen graag kennis maken met nieuwe gerechten. En ga je dan bv kijken naar de indische keuken, die gebruiken haast geen vlees.. Er zijn heel veel gerechten die gewoon geen vlees nodig hebben. Nog nooit iemand meegemaakt die het vlees mistte in mijn lasagne.
Zouden er mensen op bezoek komen die juist graag vlees eten, dan wil ik dat uiteraard graag maken. Geen garantie dat het smaakt :Y)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:42

Ik schrik wel een beetje van het aantal mensen dat hier denkt dat vlees nodig is := Zo ongeveer alle voedingsautoriteiten zijn het er wel over eens dat een vegetarisch en zelfs veganistisch dieet prima kan voor alle leeftijden en zwangere en lacterende vrouwen.

Een hypothetisch kind dat mij vraagt waarom ik geen vlees eet of melk drink ga ik niet voorliegen, daahaag. Ik kan rustig zeggen dat daar dieren voor dood moeten en dat ik dat niet wil. Natuurlijk ga ik ze niet meteen met documentaires om de oren slaan en uitgebreid informeren over eendagskuikens en uitgemolken koeien, maar dat er voor vlees een dier dood moet ga ik toch echt niet ontkennen.

Overigens vind ik vlees vies, wat niet hetzelfde is als niet lekker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:43

Mijn dochter zou graag vegetarisch willen eten (zij lust veel vleessoorten niet), alleen is dat geen optie voor haar.
Ze eet nu wel iets vlees, maar wel heel beperkt.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:48

Hoezo is dat geen optie dan?

Het is idd heel ouderwets om te denken dat je niet gezond kan zijn zonder vlees. Ik heb als kind een tijdlang hoofdpijn gehad en toen werd het ook gelijk gegooid op het feit dat ik geen vlees at. Overigens ging dat gewoon vanzelf over en ben ik nu nog steeds zo gezond als maar kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:49

jasz schreef:
Hoezo is dat geen optie dan?

Het is idd heel ouderwets om te denken dat je niet gezond kan zijn zonder vlees. Ik heb als kind een tijdlang hoofdpijn gehad en toen werd het ook gelijk gegooid op het feit dat ik geen vlees at. Overigens ging dat gewoon vanzelf over en ben ik nu nog steeds zo gezond als maar kan.

Omdat ze veel niet kan verdragen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:50

Mijn dokter vertelde ook altijd dat ik vlees en vis echt nodig had in verband met gezondheidsredenen. Sinds ik die producten juist wel heb laten vallen, is mijn gezondheid er zoveel op vooruit gegaan. Staar je niet blind op doktersadviezen :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:55

Hm ja dat is heel lastig ja.

Ja klopt, tegenwoordig wordt het niet meer zo erg geroepen gelukkig, nu zijn er ook veel meer vegetariërs en er is gebleken dat die niet allemaal dood neervallen na een paar jaar zonder vlees.
Het is veel belangrijker om genoeg groente te eten en fruit. Iets dat mensen dan weer erg vaak niet doen, omdat ze dat vaak minder lekker vinden. Vlees vinden veel mensen wel lekker, dus krijg je wel van heel veel mensen te horen dat dat zo gezond is en je het niet kan missen. Dat vind ik altijd een beetje gek.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:02

Ik zou vlees niet kunnen missen omdat ik het veel te lekker vind en daarnaast een enorme meut ben met eten waardoor ik dus niet voldoende binnen zou krijgen aan voedingsstoffen.
Heb een compromis gesloten: wel vlees maar veel minder dan voorheen.
Dus bijvoorbeeld geen kilo gehakt in een grote pan macaroni maar 250-300gr en andere dingen ook halveren als dat ff kan.
Daarnaast eet ik niet dagelijks vlees, ook niet meer standaard vleesbeleg op brood.

Zou ik kinderen hebben dan zou een vegetariër/veganist gerust mogen uitleggen waarom die geen vlees eet, maar wel een beetje aangepast op het kind/de leeftijd graag. :)
Ik ga er ook vanuit dat een vegetariër of veganist beter kan uitleggen waarom dan dat ik dat kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:06

jasz schreef:
Ja klopt, tegenwoordig wordt het niet meer zo erg geroepen gelukkig, nu zijn er ook veel meer vegetariërs en er is gebleken dat die niet allemaal dood neervallen na een paar jaar zonder vlees.
Het is veel belangrijker om genoeg groente te eten en fruit. Iets dat mensen dan weer erg vaak niet doen, omdat ze dat vaak minder lekker vinden. Vlees vinden veel mensen wel lekker, dus krijg je wel van heel veel mensen te horen dat dat zo gezond is en je het niet kan missen. Dat vind ik altijd een beetje gek.

Ik denk dat dat ook voor een groot deel door de (vooral amerikaanse) vleesindustrie komt die een eeuw lang allerlei 'onderzoeken' hebben gepubliceerd over hoe goed vlees en zuivel en proteïnes wel niet zijn. En nu langzaamaan uit komt dat die onderzoeken niet kloppen kun je natuurlijk niet verwachten dat de hele bevolking binnen een aantal jaar om schakelt.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:10

Ja dat is zeker waar. En er gaat nog heel erg veel geld om in de vleesindustrie en dus zal dat ook niet zo snel veranderen. Maar dat valt me wel altijd op, dat de mensen die mij de les lezen, omdat ik geen vlees eet dan zogenaamd niet gezond ben, vaak zelf dan niet genoeg groente en fruit eten.
Ik vind dat mensen elkaar lekker moeten laten eten wat iedereen wil, maar dat blijkt toch nog vaak lastig.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:16

bruintje123 schreef:
ZE liegen niet.

Een volwassenen die zegt ik vind tegen een kind om zijn visie door te drukken in de gezin waar vlees eten normaal is vind ik een egoïst.
Want een kind filtert geen zin met ik vind als verschil met een feit.

Je mening voor je houden is niet verloochenen maar fatsoen op bepaalde momenten.

Hoe kom je erbij dat ze dat niet filteren? Ja, als je altijd de "ik vind" bij ze weg houdt en in de opvoeding niet meeneemt dat mensen verschillend denken dan zou dat kunnen, maar dat is naar mijn mening wel een ernstige opvoedingsfout.

Heb niet het idee dat er hier ook maar iemand is die gelijk de mobiel tevoorschijn haalt om peta filmpjes aan die kinderen te laten zien. Snap dus werkelijk niet hoe jij komt op je visie erdoor willen drukken als je zegt "ik eet geen vlees, want ik vind het zielig/niet zo goed".
Heb hier trouwens een puber die erg van vlees houdt, dat met vega's in de directe omgeving die vanaf dat hij klein is gewoon open zijn geweest over waarom ze geen vlees eten. Waarmee hij op iets latere leeftijd zelfs weleens een leuke discussie op niveau (voor zijn leeftijd toen dus) gehad heeft over wanneer en waarom hij vlees niet zielig vond en zij wel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:17

De vega-kant is ook een behoorlijke industrie geworden hoor. Ook daar geen illusies.. overal waar geld in te verdienen is, duiken 'onderzoekjes' op. De vega-aanbieders komt dus ook gewoon met onderzoekjes waarom elke dag vlees eten niet gezond zou zijn.

jasz schreef:
Ik vind dat mensen elkaar lekker moeten laten eten wat iedereen wil, maar dat blijkt toch nog vaak lastig.
Nou inderdaad. Helaas blijkt dat ook in dit topic de vega’s het maar niet kunnen laten om hun mening als een feit te presenteren en een hele discussie over bijzaken te gaan voeren.

Het ging om het vertellen aan een kind immers..

Het zal mij verder een (vega)worst wezen wat of hoe iemand eet, zolang een ander dat ook mag van die persoon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:24

Sammie schreef:
De vega-kant is ook een behoorlijke industrie geworden hoor. Ook daar geen illusies.. overal waar geld in te verdienen is, duiken 'onderzoekjes' op. De vega-aanbieders komt dus ook gewoon met onderzoekjes waarom elke dag vlees eten niet gezond zou zijn.

Uiteraard doen ze dat. Marketing.. In elke hoek van de samenleving heb je mensen die goed kunnen overdrijven. Er zijn gelukkig ook nog onafhankelijke onderzoekers :)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-09-15 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt