Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:28

:j Ik vind dat je wel een bijzondere denkwijze hebt TS :+

Het is eigenlijk heel simpel; jezelf met andermans ID legitimeren mag niet. Portier heeft vastgesteld dat jij een strafbaar feit pleegt en attendeert politie zoals hij verplicht is om te doen :) tjaaa, dan krijg je een boete.

Het is niet zo dat je alleen boetes krijgt als je strafbare feiten tegen de politie pleegt. Je krijgt toch ook straf als je bij je buurman inbreekt en niet alleen als je bij een politieman inbreekt :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:29

Brainless schreef:
renskesanne schreef:
wie zegt dat ik aan de bar ga staan? ik kom er om te dansen en gezellig te hebben en ja als er nou jongens naar me toe komen met drank niet mijn probleem. me vader/moeder vinden het ook niet erg kom altijd wel veilig thuis of blijf slapen bij een vriendin.
maarja dit is mijn manier van lol hebben jong zijn en jullie zijn niet zoals mij en als natuurlijk verantwoorde volwassenen weten jullie alles perfect jeetje heb medelij met jullie kinderen :') maar zal wel weer aan mij liggen.

Tja dat is natuurlijk heel verantwoordelijk en ja dan heb jij maar medelij(de!) met mijn kids; maar ik probeer te voorkomen dat ze een boete en/of strafblad krijgen.

Oooh, vandaar je naam...... }:) }:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:29

_San87_ schreef:
Ik heb heel veel lol in mijn leven trouwens, en ik heb daar nooit de wet voor hoeven overtreden :).

Daar geloof ik eigenlijk niks van. Ik ben zelf ook een bijzonder brave puber geweest, maar zelfs IK heb wetten overtreden. Alleen... als je het zelf doet valt het niet zo op :) Maar ineens hebben we de neiging om de jongeren de ruimte te ontzeggen die we zelf nadrukkelijk wel gehad hebben - toen jij 17 was, was de omgang met jongeren beslist anders, en was men niet zo neurotisch op regeltjes gefixeerd. En dus vergeet je het ook snel weer - de keren dat je domme dingen deed (en ja, ook jij. Geen puber ontkomt daaraan.) Pas nu is dat ineens iets voor polities en het CJIB.

De maatschappij wordt er ondertussen niet leuker van. We verspillen op deze manier alleen maar een heleboel energie, geld en frustratie zonder dat het ook maar ergens voor nodig is - die jongeren van 20 jaar terug zijn ook zonder voortdurende identificatieplicht opgegroeid tot bijzonder brave burgers. (En het clubje jongeren dat onstpoort ontspoort nog steeds want dat los je niet op met een extra boete. Die cijfers zijn ook aantoonbaar niet beter met een hardere aanpak.)
En wij worden ondertussen zowat een kloon van alles wat we in de Sovjet-Unie en dergelijke landen veroordeelden. Brrrr.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:31

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:
Ik heb heel veel lol in mijn leven trouwens, en ik heb daar nooit de wet voor hoeven overtreden :).

Daar geloof ik eigenlijk niks van. Ik ben zelf ook een bijzonder brave puber geweest, maar zelfs IK heb wetten overtreden. Alleen... als je het zelf doet valt het niet zo op :) Maar ineens hebben we de neiging om de jongeren de ruimte te ontzeggen die we zelf nadrukkelijk wel gehad hebben - toen jij 17 was, was de omgang met jongeren beslist anders, en was men niet zo neurotisch op regeltjes gefixeerd. En dus vergeet je het ook snel weer - de keren dat je domme dingen deed (en ja, ook jij. Geen puber ontkomt daaraan.) Pas nu is dat ineens iets voor polities en het CJIB.

De maatschappij wordt er ondertussen niet leuker van. We verspillen op deze manier alleen maar een heleboel energie, geld en frustratie zonder dat het ook maar ergens voor nodig is - die jongeren van 20 jaar terug zijn ook zonder voortdurende identificatieplicht opgegroeid tot bijzonder brave burgers. (En het clubje jongeren dat onstpoort ontspoort nog steeds want dat los je niet op met een extra boete. Die cijfers zijn ook aantoonbaar niet beter met een hardere aanpak.)
En wij worden ondertussen zowat een kloon van alles wat we in de Sovjet-Unie en dergelijke landen veroordeelden. Brrrr.

Dan geloof je het niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:33

Renskesanne: no worry's, hier komen er geen, zouden ze wel komen, zouden ze voor hun eigen bestwil niet jouw waarden er op na moeten houden nee.

Shadow0; mijn overtredingen (kan
Er zo meteen geen bedenken maar kan zomaar dat ik er wel eens begaan ben) hebben nooit het risico gehad dat een ander dikke boetes zou moeten betalen. Of jij dat nu geloofd of niet.
Ben nog steeds jong dus zo nadrukkelijk anders zal de omgang niet geweest zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:36

In de jaren twintig werd je door oom agent thuis afgeleverd wegens belletje trekken (en gaf je vader je een pak op je flikker, en oom agent een sigaar voor het opbrengen van z'n kind). Ik betwijfel of de politie nu meer energie verspild aan lastige jongeren.
Ik denk eigenlijk dat de meeste energie van de politie wordt verspild door bureaucratie en papierwerk.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 27-09-15 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:37

Gewoon omdat het leuk is en er nog niemand voor mij was :D

Afbeelding

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:38

anneliesdj schreef:

[ Afbeelding ]

_/-\o_

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:39

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:

Ik weet niet hoe oud jij bent... maar ik met mijn 43 en mijn man van 47 kunnen je vertellen dat in "onze" tijd ook wel de politie aan te pas kwam en dat er regelmatig jongeren werden meegenomen ri bureau.

Ik kan je vertellen dat wij vroeger ook geen ruimte kregen om de wet te overtreden.
Althans.... juist veel minder als nu.
Er was toen veel meer sociale controle en de politie werd nog niet door ouders uitgescholden als deze zoon/dochterlief thuis kwam brengen (of ouders belden om te melden wat kindlief had uitgespookt).

Mijn opa kreeg gewoon een klap voor zijn harses van de veldwachter als hij wat (in die zijn ogen) verkeerd had gedaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:39

Ibbel schreef:
In de jaren twintig werd je door oom agent thuis afgeleverd wegens belletje trekken (en gaf je vader je een pak op je flikker, en oom agent een sigaar voor het opbrengen van z'n kind). Ik betwijfel of de politie nu meer energie verspild aan lastige jongeren.
Ik denk eigenlijk dat de meeste energie van de politie wordt verspild door bureaucratie en papierwerk.

En dan plaste je in je broek omdat je met oom agent mee moest en nog een keer omdat je van pa op je flikker kreeg.

Nu schelden ze de politie uit voor kankerwout en dan komt er nog commentaar omdat ze een boete krijgen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:42

anneliesdj schreef:
En dan plaste je in je broek omdat je met oom agent mee moest en nog een keer omdat je van pa op je flikker kreeg.

Nu schelden ze de politie uit voor kankerwout en dan komt er nog commentaar omdat ze een boete krijgen :+

Dat gebrek aan ruimte he....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:44

anneliesdj schreef:

[ Afbeelding ]

WAAAAAAAAAAAH!!! _O- _O- _O-

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:44

Haha zeker mnr de politie geeft een boete voor zijn lol :')
Fraude is strafbaar. Jammer maar helaas voor je vriendin ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:46

Ayasha schreef:
Shadow0; mijn overtredingen (kan
Er zo meteen geen bedenken maar kan zomaar dat ik er wel eens begaan ben) hebben nooit het risico gehad dat een ander dikke boetes zou moeten betalen.

Dat zou heel goed kunnen, maar het mechanisme van belachelijke boetes is niet ineens ok als je er meer belachelijke boetes bij verzint. Dat hele gedoe met dat 'nix'-gebeuren is een gigantische geld- en tijdverslindende non-oplossing. Dat horeca-gelegenheden belachelijk hoge boetes riskeren maakt het echt niet beter of logischer.

Als je als 17-jarige ergens naar binnen sneakt, doe je in principe niemand kwaad. Dat wij daar zulke consequenties aan verbinden is de keuze van ons als maatschappij, en staat niet in verhouding tot wat de betreffende puber doet.

_San87_, laat ik het anders stellen: ik geloof niet dat een normaal mens door het leven kan zonder regelmatig eens een wetje te breken. Er zijn verdomd veel wetten en regels namelijk, en heel wat die ingaan tegen normaal en redelijk handelen of je eigen gang gaan. Ik geloof best dat jij niet met een vals id ergens naar binnen bent geglipt trouwens, en ook dat je best lol kon hebben zonder drank toen je 17 was - dat is namelijk beslist het punt niet. Maar er zijn meer regels dan dat, en iedereen gaat wel ergens over de grenzen heen.

AmyII

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:49

Mooie denkwijze TS, dit betekend dat ik morgen naar de TESLA garage kan gaan en kan zeggen: 'hallo, ik ben Steve Jobs, ja echt! Dus geef me nu kaar zo'n auto mee, mijn bedrijf maakt de betaling in orde.'

Ik kom bijna in de verleiding om het echt eens te proberen ;).

Nee even zonder gekheid: ik kan me voorstellen dat je dolgraag uit wilt maar dat wat je doet om uit te kunnen gaan is identiteitsfraude en is een serieuze overtreding.
In elk geval is het niet iets waarmee ik in aanraking zou willen komen (gezien mijn werkveld en mijn verplichte onberispelijk gedrag).

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:50

Ik vind persoonlijk dat als jij jezelf volwassen genoeg vindt om die club binnen te gaan, je ook volwassen genoeg moet zijn om de consequenties te dragen als dat een keertje mis gaat.

Ik ben ook zeker niet heilig, maar heb wel altijd de consequenties van mijn daden gedragen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:51

Als ze daar binnen is, mogelijk alcohol krijgt is de houder zijn vergunning kwijt + boete. Maar ze doet er niemand kwaad mee gelukkig. Zit er een kerel aan haar er van uit gaande dat ze 18+ is, is het huilen en trauma en een rotkerel. Maar er kan niks mis gaan he.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:52

Shadow.

Als ik naar de winkel fiets bega ik een overtreding.
Ik heb dan geen geldig id bij. Alleen mijn telefoon en bankpas.
Ik neem dat risico en ga dan achteraf niet jammeren bij een bekeuring.
Dat is het verschil met ts hier.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 27-09-15 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:53

Het punt is dat vroeger pa en ma nog pro politie waren en je leerden dat je daar respect voor moest hebben. Dus kinders gingen in het geheim dingen doen , werden betrapt door de politie en die wist dat het voldoende was om ze thuis af te leveren want dan ging pa door het lint omdat zijn kind dit geflikt had.

Nu brengen ouders hun kinders naar de club en staan te wachten om te zien of ze wel naar binnen komen. Als daar politie aan te pas komt staan de ouders met een grote bek vooraan om toch vooral geen verantwoording af te leggen. Kinders krijgen met de paplepel ingegoten dat politie iets is om een grote bek tegen te hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:54

Brainless schreef:
Mijn opa kreeg gewoon een klap voor zijn harses van de veldwachter als hij wat (in die zijn ogen) verkeerd had gedaan.

Nou ben ik niet van het lichamelijk geweld, beslist niet, maar qua reactie vind ik dat veel beter bij pubers passen. Niet dat het helpt - toen de ME op het Rembrandtplein stond bij die scholierendemonstratie was dat alleen maar extra fun (want extra adrenaline.) Maar het is in elk geval niet zulk overmatig bureaucratisch geneuzel.

Oh, en Ciske de Rat geeft aan dat de problemen met probleemjeugd 85 jaar geleden al niet veel anders waren (en dat de politie wel degelijk werd uitgescholden) en de generatie van mijn ouders was (voordat ze kinderen kregen)) massaal de wet aan het breken bij allerlei ban-de-bom-demonstraties en acties en protesten. En dat ging ook niet exact met respect voor de politie.

Dit nadat diezelfde generatie ook gewoon rustig op 16 jaar aan de drank zat en loog tegen hun ouders en de kerk enzo.

De daaropvolgende reactie was wel degelijk dat de maatschappij een stuk vrijer was. Vergelijk echt beslist de houding tov wat mocht en niet in de jaren 80/90 met nu... Dat was echt behoorlijk anders.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:18

Ik had er ook nog een gevonden Afbeelding

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:21

Aangezien we nu toch off-topic gaan _O-

Ik ziehierboven over t feit dat mensen t niet oke vinden als iemand <18 een 18+ in gaat, oa ivm alcohol en oudere mannen.
Ik vind het persoonlijk niet oke als je inderdaad met iemand id ofzo naar binnen probeert te komen. Echter als je zo naar binnen komt zonder ID? En dan bijvoorbeeld een 22 in een 23+ of een 19 in een 21+ ? Want dan komt het gevalletje alcohol/oudere mannen niet naar boven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:40

Ik zou de boete niet zo erg vinden... Dat doet even zeer in de portemonnee maar de reactie van mijn ouders zou ik erger vinden :') hun teleurstelling doet meer pijn dan wat geld betalen :=

Ik hoefde iig niet aan te komen zetten met 'dat het niet eerlijk is!' :')

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 22:44

Tja de boete is terecht, maar ik ben blij dat toen ik als 14/15e jarige 16+ dingen binnen te komen er een stuk minder regels waren. Of iig niet zo streng nageleeft werden :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 23:02

Celiien schreef:
Aangezien we nu toch off-topic gaan _O-

Ik ziehierboven over t feit dat mensen t niet oke vinden als iemand <18 een 18+ in gaat, oa ivm alcohol en oudere mannen.
Ik vind het persoonlijk niet oke als je inderdaad met iemand id ofzo naar binnen probeert te komen. Echter als je zo naar binnen komt zonder ID? En dan bijvoorbeeld een 22 in een 23+ of een 19 in een 21+ ? Want dan komt het gevalletje alcohol/oudere mannen niet naar boven?

Dan heb je nog steeds een vals id. Niet jammeren als je gepakt wordt dan.grote meid om een vals id te nemen dan ook grote meid als je betrapt wordt.