Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:55

Ayasha schreef:
maar wie heeft het over onderdrukken. Ik voel die emoties simpelweg niet bij mijn man. :?

Ik weet niet of je me goed begrijpt. Wat is bedoel is dat je gevoelens (over vervelende gebeurtenissen bv) moet kunnen delen en er voor elkaar kunt zijn als de ander verdrietig of boos is.

Bij een duurzame relatie hoort voor mij ook inlevingsvermogen. Dus dat je je kunt voorstellen dat de ander boos en verdrietig zou kunnen zijn als je geen rekening houdt met de ander. Of dat je je kunt voorstellen dat de ander gekwetst zou kunnen zijn door bepaald gedrag en je daar dus rekening mee houdt.

HC hoor ik alleen maar 'praten' over rationele afspraken, ook al gaan die tegen iemands gevoel in (want afspraak is afspraak) en hij verheerlijkt imo mensen op die geen enkel gevoel van onzekerheid kennen of dit onderdrukken om hun partner maar het voordeel van de twijfel te geven ten koste van zichzelf.

Logica, ratio en rede lijken zo heilig te worden verklaard, terwijl (negatieve) emoties, onzekerheid en verdriet als 'onnodig' terzijde worden geschoven.

Stral

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:30

Interessant uitgedrukt Sallandval, ben het met je eens!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:51

sallandval schreef:
Ayasha schreef:
maar wie heeft het over onderdrukken. Ik voel die emoties simpelweg niet bij mijn man. :?

Ik weet niet of je me goed begrijpt. Wat is bedoel is dat je gevoelens (over vervelende gebeurtenissen bv) moet kunnen delen en er voor elkaar kunt zijn als de ander verdrietig of boos is.

Bij een duurzame relatie hoort voor mij ook inlevingsvermogen. Dus dat je je kunt voorstellen dat de ander boos en verdrietig zou kunnen zijn als je geen rekening houdt met de ander. Of dat je je kunt voorstellen dat de ander gekwetst zou kunnen zijn door bepaald gedrag en je daar dus rekening mee houdt.

HC hoor ik alleen maar 'praten' over rationele afspraken, ook al gaan die tegen iemands gevoel in (want afspraak is afspraak) en hij verheerlijkt imo mensen op die geen enkel gevoel van onzekerheid kennen of dit onderdrukken om hun partner maar het voordeel van de twijfel te geven ten koste van zichzelf.

Logica, ratio en rede lijken zo heilig te worden verklaard, terwijl (negatieve) emoties, onzekerheid en verdriet als 'onnodig' terzijde worden geschoven.

Wonderlijke projectie op basis van ongefundeerde invullingen.
Zie hier geillustreerd waarom ik het zo belangrijk vind om aannames te vermijden :)*

Moet je toch niet aan denken zeg.
Gevoelsmatige niet uitgesproken gedragregels ingevuld op basis van persoonlijk kommer & kwel en anders ervaren dus de partner opgelegd al naar gelang de stand van de maan 8)7

Voeg je pakket aan lief & leed samen, denk na over het geboden/verwachtte, over wat je zelf biedt/verwacht, vergelijk die twee, praat eventueel over compromissen en kies voor wel of niet. Tataááá.

Mbt het onderwerp; open communicatie heb ík in het geheel geen uitsluiting van over gevoel praten, noch emoties van welke aard ook, gelezen.
Had blijkbaar beter concreet genoemd en ingesloten kunnen worden :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:08

Om bij de paarbinding te blijven.
De chemische stoffen verantwoordelijk voor passie en lange termijn binding lijken stérk door de gezamelijke belevenissen te worden beïnvloed.

Daarom voor de selenofielen; de maan is dit weekeinde weer bijzonder. Vooral zaterdag.

Maak wat extra romantisch van de zaterdagnacht :+:

Goed voor de biologie van de liefde +:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 21:17

Ayasha schreef:
Neem maar met een gerust hart van mij aan dat mijn man en ik een goede relatie hebben. :) Dat we nooit ruzie hebben is omdat het niet zo ver komt omdat we met elkaar praten op een normale toon.

Dat is een goed iets, maar ik denk dat juist een beetje ups en downs de relatie meer duurzaam maken op de lange termijn.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:18

Ik weet niet zo goed of ik nu moet lachen of toch een beetje huilen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 21:23

Sallandval omschrijft het mooi en ik denk dat ze een goed punt heeft.
Vind het bijzonder hoe je jezelf te kijk zet met je reactie daarop HC, je snapt duidelijk geen klap van emotie's. En je kunt me veel wijsmaken, maar dat jij een onverbeterlijke romanticus bent gaat er bij mij niet in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:42

anneliesdj schreef:
Ayasha schreef:
Neem maar met een gerust hart van mij aan dat mijn man en ik een goede relatie hebben. :) Dat we nooit ruzie hebben is omdat het niet zo ver komt omdat we met elkaar praten op een normale toon.

Dat is een goed iets, maar ik denk dat juist een beetje ups en downs de relatie meer duurzaam maken op de lange termijn.

Ups en downs zijn ons echt niet vreemd. Daar heb je geen ruzie voor nodig. Wat een beperkte kaders hebben jullie.
12 augustus dacht ie nog 40min. lang dat ik dood was. :) Down genoeg voor je? Momenteel door de medicatie is mijn lontje nog korter dan anders, ik doe mijn best om het niet op hem uit te werken en hij wijst me er gewoon rustig op als dat toch mislukt. Maar dat wordt geen ruzie. Dat is een relatie, begrip hebben, elkaar helpen door moeilijke periodes. Als hij een keer een rotdag heeft en snauwt op mij, dat ook een keer laten gaan en als ie de dag erna zegt waarom gewoon zeggen "maakt toch niet uit schat" omdat je weet dat je allebei maar mensen bent en dat wrok niets te zoeken heeft in een relatie.
Als er één man is die echt voor 200% voor zijn vrouw gaat ondanks alles dan is het de mijne wel. :) En ik ga voor 200% voor hem. Maar juist door die ups en downs staan we samen sterk en maken we geen ruzie over dingen maar praten we er over. We weten als geen ander dat weerzien geen belofte is. :) En onze laatste woorden naar elkaar zullen geen boze zijn.
We kennen elkaar, elkaars knopjes, elkaars goede kanten maar ook elkaars slechte en we houden van beide want die maken ons wie we zijn. Klaar.
Dat heeft niks te maken met geen ups en downs hebben of dingen onderdrukken. Wel met acceptatie en begrip.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-08-15 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:48

anneliesdj schreef:
Sallandval omschrijft het mooi en ik denk dat ze een goed punt heeft.
Vind het bijzonder hoe je jezelf te kijk zet met je reactie daarop HC, je snapt duidelijk geen klap van emotie's. En je kunt me veel wijsmaken, maar dat jij een onverbeterlijke romanticus bent gaat er bij mij niet in.

Tant pis; ik heb een droom van een maan-date met mijn :+:

Oh en Ayasha krijgt wéér een +:)+ , nee een +:)+ +:)+

Hier idem Ayasha, Niet dat van 12 augustus uiteraard, maar het levensleed. Dat délen met je lief is geweldg en ook zo´n samen-activiteit die de chemie de paarbinding doet samensmeden.
Leed, de down, is zo een positief voor de relatie.
Met ruzie werkt dat zo niet. wat dan gezegd wordt kan niet ongezegd worden. Idem de negatieve emoties. Blijft een negatieve ervaring binnen de relatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:53

Ruzie dient geen enkel doel. Het "klaart de lucht" niet, want de dingen die in een opwelling gezegd worden kan je niet meer terug nemen. We hebben pas 2 maanden gewoond met een koppel dat "ruzie klaart de lucht" als stokpaardje heeft... Nou... Ik heb er geen enkel mogelijk voordeel voor ons in gezien de afgelopen maanden. Daar pas ik dus voor. Ik ben sowieso geen ruzie maker (nee echt niet. Zelfs niet met de huidige medicatie.) ik vraag eerder een "cool down" momentje zodat we daarna rustig kunnen praten. Iets wat hij van me over genomen heeft want zijn ex(en) vlogen er wel altijd meteen bovenop dus hij ging uit gewoonte meteen "vechten" .... Maar daar heeft en relatie niks aan. Nu ie gewend is aan het feit dat er ruimte is om even af te koelen en dat we gewoon met elkaar kunnen praten, is er eigenlijk geen ruzie meer, alleen nog goede gesprekken waarin we aangeven wat ons niet zint en zoeken we samen naar oplossingen. Heel vaak is de oplossing poepsimpel "sorry schat, ik probeer er aan te denken.."
Klaar, loslaten. :)

Voor ons werkt dat. Dat betekent niet dat voor een ander koppel de manier zou zijn maar ik heb ook geen afaires met andere koppels. Voor ons is dit goed. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 21:57

Ayasha schreef:
anneliesdj schreef:

Ups en downs zijn ons echt niet vreemd. Daar heb je geen ruzie voor nodig. Wat een beperkte kaders hebben jullie.
12 augustus dacht ie nog 40min. lang dat ik dood was. :) Down genoeg voor je? Momenteel door de medicatie is mijn lontje nog korter dan anders, ik doe mijn best om het niet op hem uit te werken en hij wijst me er gewoon rustig op als dat toch mislukt. Maar dat wordt geen ruzie. Dat is een relatie, begrip hebben, elkaar helpen door moeilijke periodes. Als hij een keer een rotdag heeft en snauwt op mij, dat ook een keer laten gaan en als ie de dag erna zegt waarom gewoon zeggen "maakt toch niet uit schat" omdat je weet dat je allebei maar mensen bent en dat wrok niets te zoeken heeft in een relatie.
Als er één man is die echt voor 200% voor zijn vrouw gaat ondanks alles dan is het de mijne wel. :) En ik ga voor 200% voor hem. Maar juist door die ups en downs staan we samen sterk en maken we geen ruzie over dingen maar praten we er over. We weten als geen ander dat weerzien geen belofte is. :) En onze laatste woorden naar elkaar zullen geen boze zijn.
We kennen elkaar, elkaars knopjes, elkaars goede kanten maar ook elkaars slechte en we houden van beide want die maken ons wie we zijn. Klaar.
Dat heeft niks te maken met geen ups en downs hebben of dingen onderdrukken. Wel met acceptatie en begrip.

Je snapt er niks van :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 21:58

Huertecilla schreef:

Dat is precies wat ik zei.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:07

Dan vrees ik toch echt dat jij degene bent die het niet begrijpt. :) oliebol happens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 22:14

Nee hoor, ik sprak over ups en downs en dat die goed zijn voor een relatie. Waarop jij een redevoering gaat houden over je bijna doodervaring en mijn beperkte kader.
Wat jij omschrijft is precies wat ik bedoel, ik heb niet gezegd dat het goed is voor je relatie om elkaar de huid vol te schelden ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:15

anneliesdj schreef:
Huertecilla schreef:

Dat is precies wat ik zei.

Hmmm :x :x

Het positieve is dat je mijn overtuiging mbt de noodzaak van glasheldere concrete afspraken onderstreept +:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 22:16

:')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 22:18

Ayasha, je geeft vervolgens zelf ook aan dat jullie wrijving hebben, en in het verleden ook ruzie hebben gehad. Dat is toch wat anders dan te zeggen dat je nooit ruzie hebt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:21

Ayasha schreef:
Als hij een keer een rotdag heeft en snauwt op mij, dat ook een keer laten gaan en als ie de dag erna zegt waarom gewoon zeggen "maakt toch niet uit schat" omdat je weet dat je allebei maar mensen bent en dat wrok niets te zoeken heeft in een relatie. *knip*

Ja, als je af en toe op elkaar snauwt; dan laat je toch emotie zien? Dat dat niet tot vliegende koffiekopjes of 'the silent treatment' hoeft te leiden lijkt me logisch. Precies wat je zegt: dat je allebei maar mensen bent (met emoties dus) dat is wat ik bedoel.

Bovendien, als mijn man op me snauwt of ik op hem dan voelt dat voor mij al als ruzie dus daar komt de verwarring schijnbaar vandaan. Noem het een moment van tegenstrijdige gevoelens, conflict of ruzie... maar dat is wat ik bedoel: dat moet kunnen!

Dat is dus wat anders dan alleen de leuke dingen delen met je partner en weglopen voor emoties, doen alsof ze niet bestaan of doen alsof het leven bestaat uit een aaneenrijging van hoogtepunten (en roepen dat iedereen zo zou moeten doen als jij). Of iemand die in een topic uitkomt voor negatieve gedragingen voor ridicuul of leugenachtig uit te maken.

Jij weet van jezelf dat je wel eens een kort lontje hebt, dat je wel eens onzeker bent. Maar in tegenstelling tot jou heb ik HC op bokt nog nooit op een kritische zelfreflectie kunnen betrappen.

Nou zou ik kunnen vragen; "@HC: benoem nu eens een eigenschap van jezelf waar je vrouw zich aan stoort." Maar we weten allemaal dat ik daar geen serieus antwoord op zou krijgen (wel een boel emoticons denk ik), ik denk dat hij het niet eens weet.

Dat geeft niets, niet iedereen heeft zelfinzicht, maar vertel een ander dan niet hoe hij zijn leven moet leven.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:32

Het is natuurlijk ook een eindeloze discussie :Y)
Met betrekking tot inrichting van een relatie is er geen goed of fout.
Je richt samen met je partner de relatie in.
Wat een ander daarvan vindt is van geen énkel belang.

Dat communicatie het sleutelwoord is binnen een relatie, daar zijn we het volgens mij allemaal mee eens.
Je praat met elkaar, maakt afspraken, overlegt, bespreekt wensen, verlangens.
Gaandeweg een relatie kunnen veranderingen optreden, emoties en gevoelens kunnen een wig drijven tussen theorie en praktijk.
Niet erg, zolang je blijft communiceren.

Iedereen doet het anders, iedereen is anders. Het is jammer dat wordt gedaan alsof er maar één juiste weg is en de rest maar "sukkeltjes" zijn die er niets van snappen.
Hoe kom je erbij. Wat voor de een ideaal is, is dat voor de ander totaal niet.
Aannames doen? Wat doe je zelf?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:33

sallandval schreef:
Nou zou ik kunnen vragen; "@HC: benoem nu eens een eigenschap van jezelf waar je vrouw zich aan stoort." Maar we weten allemaal dat ik daar geen serieus antwoord op zou krijgen (wel een boel emoticons denk ik), ik denk dat hij het niet eens weet.

Een nieuw type vraag; de zelfbeantwoordende vraag +:)+

Ik ga nu eerst wat eten en dan douchen.
Heb een romantische avond in het verschiet :wow:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 22:53

sallandval schreef:
Bovendien, als mijn man op me snauwt of ik op hem dan voelt dat voor mij al als ruzie dus daar komt de verwarring schijnbaar vandaan. Noem het een moment van tegenstrijdige gevoelens, conflict of ruzie... maar dat is wat ik bedoel: dat moet kunnen!

Dat is bij ons ook zo idd, nu ben ik iets temperamentvoller dan mijn man, maar als hij op me snauwt dan is er al heel wat aan de hand. Wij hebben al nooit een meningsverschil, laat staan ruzie.

De avond is al half voorbij HC :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 00:03

anneliesdj schreef:
Nee hoor, ik sprak over ups en downs en dat die goed zijn voor een relatie. Waarop jij een redevoering gaat houden over je bijna doodervaring en mijn beperkte kader.
Wat jij omschrijft is precies wat ik bedoel, ik heb niet gezegd dat het goed is voor je relatie om elkaar de huid vol te schelden ;)

Dan heb je dus niet begrepen dat mijn post ging over de persoon die zei dat geen ruzie ook niet perse een goede relatie is. Waaruit maak je op dat we ruzie hebben? Dat hij of ik eens wat korter reageerd? Das geen ruzie. Misschien moeten we eerst duidelijk maken wat we bedoelen met ruzie. Het koppel dat ik noemde scheld elkaar de huid vol, stem verheffingen. (Ik verhef werkelijk nooit mijn stem.) en de hele bimbam.

Nee ik kan me geen moment van ruzie herinneren, wrijving? Wat valt onder wrijving? Is irritatie (over jezelf of een instantie) uiten wrijving?

De huidige communicatie-stoornis komt volgens mij door een simpel verschil in definities... :D

Snorlex; ik zeg zelfs letterlijk dat dit voor ons werkt, daarom niet voor anderen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 00:34

Huertecilla schreef:
Tant pis; ik heb een droom van een maan-date met mijn :+:

Met welke van de lieven en hoe voelen de andere zich daarbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 00:36

Maar ieder mens vult zijn relatie toch anders in? Wat voor de ene kan, zou in een andere relatie tot een breuk leiden. Er zijn toch helemaal geen universele richtlijnen voor relaties. Elke mens is anders, ieder legt zijn accenten op een andere plek en daarmee bouw je een unieke relatie op met de persoon die in je leven is.
Zowel mijn partner als ik hebben in het begin over bepaalde zaken naar elkaar grenzen gesteld en we hebben beiden punten die we van elkaar niet leuk vinden (en waar we mekaar soms mee kwetsen), maar de deal is dat we dat van mekaar aanvaarden.
En ja, we maken ruzie, maar laat dat nu de enige manier zijn om mijn partner aan het praten te krijgen over de dingen die hem dwars zitten. Mijn partner is de eeuwige diplomaat die liever zwijgt dan iemand op de tenen te trappen, maar in zijn gedrag wel laat zien dat er iets op zijn lever ligt. Gewoon vragen wat er is, helpt niet om hem aan het praten te krijgen. Als dat voor ons werkt, wat is dan eigenlijk het probleem? Ik geloof best dat dit voor heel wat mensen niet zou werken, maar voor ons werkt het wel.
Een goede relatie is een relatie waarin beide partners gelukkig zijn met de relatie zoals ze is en wij willen beiden niets aan onze relatie veranderen. En ik ga echt niets aan mijn relatie veranderen, omdat anderen op dit forum een ander idee hebben over wat voor hen een goede relatie is. Ik ben een koppel met mijn partner, niet met een bokker en mijn partner is gelukkig met mij, dus het zal me worst wezen als mensen op dit forum niet voor mijn soort relatie zouden kiezen (ik zou in geen 100 jaar voor een andere relatievorm kiezen)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:54

Ayasha schreef:
Snorlex; ik zeg zelfs letterlijk dat dit voor ons werkt, daarom niet voor anderen.

En mijn post is geen quote omdat het geen reactie is op een specifieke (of jouw) post :)
Meer iets wat ik algemeen concludeer.
Eigenlijk wat SandraVerl zegt.

Edit: het laatste deel is natuurlijk stof tot nadenken voor HC.
Hij zegt zelf ook zijn relatie(s) in te delen zoals hem (en zijn partners) dunkt. Doe dan niet alsof je het wiel hebt uitgevonden tegenover personen met andere gedachten.
HC schrijft hoogdravend met een moeilijke woordenschat, prima natuurlijk. Maar tegenwoordig wordt het gezien als manko om je niet op een meer begrijpelijk niveau uit te kunnen drukken.
Als jurist is mij zelfs op school geleerd om vakjargon zoveel mogelijk te versimpelen. Waarom? Ter voorkoming van verwarring...