Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:08

Sammie schreef:
Misschien niet respectloos, maar wel erg star qua houding. Bovendien zei je dat je er niet zou zijn. In hoofdletters
jaime_andrea schreef:
Als ik uitgenodigd word op een bruiloft maar er word expliciet gezegd no kids dan zou ik ze vriendelijk bedanken voor de uitnodiging en ze succes wensen in de toekomst maar ik zou NIET gaan. Mijn kind hoort bij mij en thats it. (...)

Mijn kind hoort bij mij. Daarmee geef je dus wel aan geen rekening te willen houden met het bruidspaar, dus ook niet mee denken met of je inleven met. En je geeft ook een beetje het gevoel dat je denkt (zo komt het iig bij mij over) dat je het idee hebt dat je kind niet accepteert wordt en/of weggestopt moet worden, maar dat zit er vaak helemaal niet achter zo'n uitnodiging.

Ik snap sowieso niet waarom dit topic 10 pagina's lang moet zijn. Het is en blijft heel simpel. Uitnodiging met x en y aan voorwaarden.. je gaat wel of niet.

Ik hou wel degelijk rekening met het bruidspaar want ik ga niet. GEEN rekening houden met bruidspaar of respectloos zou zijn als ik zou gaan MET kind. Maar never mind..heb gemerkt dat zoals het hier heel normaal is op bokt lezen vaak dingetje is..

Mer1980

Re: Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:16

Ik ben zelf moeder van een jong kind (2 1/2) en ik heb de laatste tijd diverse vrienden gehad die gingen trouwen en daar hadden ze de hele dag geen kinderen. Ik heb keurig oppas gezocht. Mijn kleine neefje was overigens wel op mijn bruiloft, maar na het eten is deze keurig met papa en mama naar huis gegaan. Je trouwt voor jezelf en het is jouw dag. Dus doe wat je zelf wilt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:26

jaime_andrea schreef:
Ik hou wel degelijk rekening met het bruidspaar want ik ga niet. GEEN rekening houden met bruidspaar of respectloos zou zijn als ik zou gaan MET kind. Maar never mind..heb gemerkt dat zoals het hier heel normaal is op bokt lezen vaak dingetje is..

Van die laatste zin snap ik geen bout van..

Imo is geen rekening houden óók dat je niet gaat omdat je kind niet welkom is en dat laatste geef jij imo heel erg duidelijk aan in je mening. Maar goed.. dat geeft verder niet. Als dat jouw beweegredenen zijn is dat prima.

Ik vind dat persoonlijk een erg kortzichtige redenering.. Als er op de kaart staat geen zwarte kleding aub, dan heeft niemand daar moeite mee. Dan zeg je ook niet.. nou ik ga niet, want ik mag geen zwart dragen.. Je kinderen vliegen ooit uit en een avondje oppas moeten ze -onder normale omstandigheden- prima kunnen handelen. Wel afhankelijk van hoe close je bent met het bruidspaar. Een vage kennis of een zeer goede vriend benader je toch anders.. :+ Als je toch al geen zin hebt om te gaan kan altijd nog het excuus van stal gehaald worden: Ik heb geen oppas :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:38

Sammie, ik denk van heel veel topics wel eens, waarom worden ze überhaupt geopend? :D Toch vind ik dit soort topics wel interessant om te lezen!

Jaime_Andrea, wat mij tegen de borst stuit in jouw reactie, is het feit dat je niet eens voor je allerbeste vrienden, een aantal uren zonder je kind kan, en daarom maar niet komt. Als ik jouw beste vriendin was die graag een kindvrije bruiloft zou willen, en jij zou daarom niet komen, dan zou ik echt gekwetst zijn. Dat je blijkbaar niet even zonder je kind en daarom maar lekker thuis gaat mokken en niet komt naar de bruiloft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:45

Dus het is niet respectvol om niet te gaan omdat je voor wat voor reden ook geen oppas wilt of kunt laten komen?

Werkt respect niet langs 2 kanten? Het is toch niet omdat je een uitnodiging krijgt dat je persé moet gaan, als je beleefd antwoord dat je niet kan komen, is er toch geen probleem. De reden zou er toch ook niet om moeten doen? Of moet je voor zoiets tegenwoordig al een briefje met reden afgeven? En dan nog, voor iedereen is een bepaalde reden, te verantwoorden of juist niet te verantwoorden.
En als iemand niet komt, betekent dat toch ook niet dat die persoon ligt te mokken? Dat is een aanname dat je maakt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:54

chanel1985 schreef:
Dus het is niet respectvol om niet te gaan omdat je voor wat voor reden ook geen oppas wilt of kunt laten komen?

Werkt respect niet langs 2 kanten? Het is toch niet omdat je een uitnodiging krijgt dat je persé moet gaan, als je beleefd antwoord dat je niet kan komen, is er toch geen probleem. De reden zou er toch ook niet om moeten doen? Of moet je voor zoiets tegenwoordig al een briefje met reden afgeven? En dan nog, voor iedereen is een bepaalde reden, te verantwoorden of juist niet te verantwoorden.
En als iemand niet komt, betekent dat toch ook niet dat die persoon ligt te mokken? Dat is een aanname dat je maakt.

Als je echt niet kunt, kun je niet, maar iemand die niet komt naar een bruiloft omdat het bruidspaar geen kinderen wilt, en die persoon blijkbaar niet kan zonder zijn kinderen, tsja, dan vraag ik mij persoonlijk af waar je mee bezig bent.

Dat je geen pasgeborene achterlaat bij een oppas of kinderen die problemen hebben etc, oke. Maar verder vind ik het excuus 'kan geen oppas' vinden ook echt een excuus. Meestal is er wel een mouw aan te passen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:57

Mijn mening is, dat net zo als het bruidspaar het recht heeft om te eisen dat er geen kinderen komen, de genodigden net evenveel recht hebben om niet te komen. En dat dat niets te maken heeft me niet respectvol te zijn.
Men kan die eis ook als niet respectvol opvatten, het is maar hoe je er zelf tegenover staat.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:01

chanel1985 schreef:
Mijn mening is, dat net zo als het bruidspaar het recht heeft om te eisen dat er geen kinderen komen, de genodigden net evenveel recht hebben om niet te komen. En dat dat niets te maken heeft me niet respectvol te zijn.
Men kan die eis ook als niet respectvol opvatten, het is maar hoe je er zelf tegenover staat.

Het enige verschil is dat een bruidspaar aardig wat geld neerlegt om een bruiloft te organiseren en dan ook graag wilt genieten en dat delen met mensen die zij graag uitnodigen, niet met het nageslacht van deze mensen.

Ik zeg ook nergens dat mensen niet het recht hebben om niet te komen, ik zeg alleen dat je kinderen onder normale omstandigheden rustig bij de oppas kan laten voor enkele uren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:02

Hm, ik zie dat niet 1 op 1. Als ik een uitnodiging krijg voor een bruiloft dan vind ik dat speciaal en zal ik zeker alles doen om daar bij te zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:11

chanel1985 schreef:

Iets teveel nietjes :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:15

Dat is dan jou mening erover, als men op tijd laat weten dat je niet komt, hoeven ze voor jou deel ook niet te betalen dus dat is dan ook van de baan.

Ik moet zelf 22 augustus naar een trouw van een collega, ben voor heel de dag uitgenodigd, dus zowel de kerk, gemeentehuis als het feest s avonds, het is ook niet bij de deur.
Om nu een hele dag mijn zoontje van dan juist 8 weken te moeten missen, is voor mij echt teveel. Dus voor het avondfeest wil ik best hem thuis laten bij mijn tante , maar voor de kerk en gemeentehuis neem ik hem wel mee. Zorg er wel voor dat hij zijn buikje rond heeft gegeten, t is ne goeie slaper, na het eten slaapt hij dan toch en als hij toch zou beginnen zeuren, dan ga ik wel naar buiten.

Als hij ziek zou zijn, dan kom ik vanzelfsprekend niet, maar laat ik het wel weten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:58

Toen wij trouwden mocht iedereen de hele dag aanwezig zijn: van de koffie in de ochtend, de ceremonie in de middag, de borrel in de namiddag tot het diner en feest in de avond. Punt was dat de mensen met kinderen ze zelf liever niet mee wilden, omdat ze graag wat wilden drinken en als je drank op hebt, kun je gewoon niet meer goed voor je kind(eren) zorgen. Dat was dus hun eigen keuze.
Wat een ieder voor wensen heeft voor een bruiloft, dat moet een ieder voor zich weten. Het hangt ook van de situatie en leeftijd van de kinderen af, denk ik zelf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:13

Kinke schreef:
Hm, ik zie dat niet 1 op 1. Als ik een uitnodiging krijg voor een bruiloft dan vind ik dat speciaal en zal ik zeker alles doen om daar bij te zijn.

Hier krijgen we van elke bruiloft (neef en nicht) een uitnodiging.
Bij een grote familie zijn dat er meerdere per jaar.

Nu is dat wel wat minder geworden en zowat voorbij (de meeste zijn ondertussen wel getrouwd), maar echt speciaal is dat voor ons niet.
Bij de meeste zijn we dan ook niet geweest.

Oppas vinden is dan ook moeilijk omdat iedereen is uitgenodigd en mijn familie niet dichtbij woont.
Daarnaast wilde de meeste niet op alle 3 tegelijk passen en was ik overal en nergens heen aan het rijden om 3 jonge kids kwijt te raken (en later weer op te halen).

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:53

chanel1985 schreef:

He he. .Gelukkig een medestander die niet gelijk met het wijzende vingertje klaarstaat. ;-)

Bruidspaar is vrij om zijn bruiloft invulling te geven en uitgenodigde heeft de vrijheid deze te accepteren.

Enne...over kostenplaatje wat bruidspaar neerlegt...hey kom op zeg..wie weet wat het heeft gekost voor de ouders om een kind te krijgen...dus om het in geld of kostbaar uit te drukken is erg kwetsend. ..een kind zal voor een ouder onbetaalbaar zijn..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:10

Laat maar Jaime, als je niet goed doet lezen dan ga ik de discussie ook niet meer aan.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:40

Amandavd schreef:
Laat maar Jaime, als je niet goed doet lezen dan ga ik de discussie ook niet meer aan.

Thank God otherwise i think we had a neverending story *\o/*

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:53

Even puur nieuwsgierig, Jaime & anderen,
Dat je een hele dag niet zonder kind wil/ kan, dat zie ik nog voor me.
Maar in het geval van ts gaat het enkel om het diner, zou je daarbij dan ook niet gaan? Dit zijn enkele uren, maar wel juist de intieme uren.

Lil_shorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:05

Ik heb een dochter en me vriend heeft ook kinderen .
Ik zou ze niet willen missen maar dit zijn dan onze kinderen .
Ik kan me goed voor stellen dat alsnog geen kinderen hebt je inderdaad het lekker rustig wil hebben en geen gebrul en geschreeuw .

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:32

Misschien moet ik er niet te inhoudelijk op ingaan, Lil_shorty, maar ik snap werkelijk niet dat het nodig is dat kinderen brullen en schreeuwen. Ik heb dat werkelijk nog nooit begrepen. Als ouders hun kind(eren) normaal opvoedt en ze uitlegt hoe of wat, rekening houdt met hun dagritme, dan zou het helemaal niet nodig zijn dat kinderen luidruchtig zijn. Ik zie soms situaties dat ik even op m'n tong moet bijten of achter m'n oren sta te krabben hoe sommige ouders hun kinderen helemaal laten gaan en zelfs de spanningsboog door laten knappen. Allemaal helemaal niet nodig. Ik snap dan ook dat er mensen zijn die zich mateloos storen aan dit gedrag (doe ik zelf ook en heb mijn kind dan ook volledig anders opgevoed - schijnbaar - dan de meeste ouders nu doen). Je kunt het ook met kinderen rustig hebben, maar dat hangt naar mijn idee echt van de opvoeding af (met uitzondering van een kind dat ziek is of zich ernstig bezeerd heeft, maar in dat geval neem je een kind niet mee en ga je - als het goed is - zelf ook niet).

Het is geen bericht naar jou in persoon, maar ik werd even getriggerd door de woorden "gebrul en geschreeuw". Iets wat ik wel vaker van mensen heb gehoord of gelezen. ;)

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:09

_Yasmine_ schreef:
Even puur nieuwsgierig, Jaime & anderen,
Dat je een hele dag niet zonder kind wil/ kan, dat zie ik nog voor me.
Maar in het geval van ts gaat het enkel om het diner, zou je daarbij dan ook niet gaan? Dit zijn enkele uren, maar wel juist de intieme uren.

Ik heb nooit gezegd dat ik niet zonder mijn kind wil/kan.. Mijn dochter zit zeker niet als een vleesboom aan me vast (heb ik ergens gelezen en wat een hysterische vergelijking )

Maar ik schreef ook (en dat hebben er veel niet meer gelezen) ik vind een avondje uit zonder kind ook heerlijk en laat ze vaak thuis als ik niet zeker weet of er Kids zijn of als ik denk dat ze zich zou kunnen gaan vervelen,maar het zou een principe kwestie zijn.

En zoals eerder gezegd..Zoals ik uit respect zonder kind NIET zou gaan zal een bruidspaar wat mij na staat ook respect hebben voor de keuze die ik maak.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:16

Waarom is je kind niet mogen meebrengen dan een probleem? Je spreekt jezelf zo tegen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:26

Trouwen is voor mij nog heeeeeeel ver weg :D maar ik weet niet of ik er wel kinderen bij zou willen hebben. Ligt denk ik ook aan de kinderen die er dan bij vrienden/familie zijn. Mijn huidige achternichtjes en -neefjes zijn dól op elkaar, en uiten dat door áltijd en overal rond te rennen en te gillen. Ouders vinden dat schattig 'ze hebben het toch zo leuk samen!' terwijl ik m'n haren uittrek en ze nog net niet met opzet laat struikelen :o En dat zijn dan nog gewone verjaardagen etc. Laat staan mijn eigen bruiloft :oo

Maar goed, voor hetzelfde geld zijn de kinderen in mijn vrienden- en familiekring over een jaar of tien wel opgevoed en leuk en gezellig. Dan kan het maar zo zijn dat ze welkom zijn :)) Ik heb zelf niets met kinderen, ik heb ook geen kinderwens. Ik heb ook in principe niets tégen ze, wel heb ik iets tegen het vreselijke afgodjes syndroom van veel ouders.

Ik was als kind bij zoveel feesten niet. Oud&Nieuw? Wij kregen wat simpels te eten, werden in bed gelegd en mijn ouders gingen luxe eten met vrienden. Wel gewoon thuis hoor, maar daar waren wij ook niet gewenst. Ben er niets minder om geworden :)) Lekker slapen, om vijf voor 12 eruit, vuurwerk kijken en weer pitten. Feestjes van familie of werk van mijn vader hetzelfde, oma's kwamen oppassen of wij gingen naar de oppas. Prima! En wij zijn van de generatie waarin kinderen nog opgevoed werden :)) Ik kon prima uren stil zitten zonder te rennen of te gillen. Vond er alleen geen fúck aan :')

Als ik ooit (ha! nee :') ) kinderen krijg en vrienden gaan trouwen-zonder-kinderen dan is dat prima. Kids blijven thuis of gaan naar de oppas, en moeders en vaders gaan een avond feesten. Tof man :D

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:39

Zie net in mijn vraag dat ik hem krom gesteld heb, was namelijk meer:
"Dat je een hele dag niet zonder kind wil/ kan gaan naar de bruiloft dat zie ik nog voor me" Maar dat is dus een hele dag, en in het geval van TS mag hij/ zij/ hen er de hele dag bij zijn behalve bij het knusse diner.

De vraag was dus niet: kan je zonder je kind leven Mag namelijk hopen van wel, anders wordt het zwaar als ze 't huis verlaten :Y) . Maar juist of je ze met diner wel thuis zou laten, omdat dit maar enkele uren is. Omdat (even kinderachtig een quote erbij gehaad) je hieronder zegt niet te gaan als kids niet mee mogen.

jaime_andrea schreef:
Als ik uitgenodigd word op een bruiloft maar er word expliciet gezegd no kids dan zou ik ze vriendelijk bedanken voor de uitnodiging en ze succes wensen in de toekomst maar ik zou NIET gaan.

Mijn kind hoort bij mij en thats it. Je kan voor jezelf inschatten of je je kind een plezier doet om hem of haar mee te nemen naar een bruiloft, maar als ze op voorhand ze niet welkom zijn blijf ik thuis. Dit zou meer een principe kwestie zijn want vaak bij een feestje laat ik ze thuis want hebben ze er niks aan en gaat ze mee vermaakt ze zich prima of met andre kids of wat speelgoed

Hoop dat het zo mijn vraag duidelijker naar voren brengt :o

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:45

Shenavallie schreef:
Misschien moet ik er niet te inhoudelijk op ingaan, Lil_shorty, maar ik snap werkelijk niet dat het nodig is dat kinderen brullen en schreeuwen. Ik heb dat werkelijk nog nooit begrepen. Als ouders hun kind(eren) normaal opvoedt en ze uitlegt hoe of wat, rekening houdt met hun dagritme, dan zou het helemaal niet nodig zijn dat kinderen luidruchtig zijn. Ik zie soms situaties dat ik even op m'n tong moet bijten of achter m'n oren sta te krabben hoe sommige ouders hun kinderen helemaal laten gaan en zelfs de spanningsboog door laten knappen. Allemaal helemaal niet nodig. Ik snap dan ook dat er mensen zijn die zich mateloos storen aan dit gedrag (doe ik zelf ook en heb mijn kind dan ook volledig anders opgevoed - schijnbaar - dan de meeste ouders nu doen). Je kunt het ook met kinderen rustig hebben, maar dat hangt naar mijn idee echt van de opvoeding af (met uitzondering van een kind dat ziek is of zich ernstig bezeerd heeft, maar in dat geval neem je een kind niet mee en ga je - als het goed is - zelf ook niet).

Het is geen bericht naar jou in persoon, maar ik werd even getriggerd door de woorden "gebrul en geschreeuw". Iets wat ik wel vaker van mensen heb gehoord of gelezen. ;)

Jij mag mij buurvrouw worden! _/-\o_

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:21

Vroeger hadden we grote mensen feesten, bijvoorbeeld ook gewone verjaardagen/feesten in de avond waar wij als kind niet meer naar toe werden genomen. Heel simpel kinderen zijn geen volwassenen en hoeven dus niet overal bij te zijn. Of dit bijeenkomsten/feesten/bruiloften/begrafenissen zijn maakt imo niet uit. In grote lijn vind ik dat kinderen tegenwoordig te vaak als gelijkwaardig worden gezien en imo is dat niet zo. Een kind is een kind en hoeft niet bij volwassen dingen aanwezig te zijn. Wij vonden het juist wel eens leuk om met de oppas te zijn, lekker laat naar bed en chipjes eten :D