Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:29

Ik ben nooit zo'n echte held geweest in dit soort zaken, en om eerlijk te zijn interesseert het me ook niet zo veel, als ze maar snappen wat ik bedoel.

Maar moet zeggen dat nu ik steeds meet met de Franse taal bezig ben, dat ik soms nog veel harder moet nadenken hoe het ook alweer zat.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:36

Roodvos schreef:
@ Chasey: die schaar ik onder de typefouten. Is nog nooit bij me opgekomen dat je dat opzettelijk fout zou kunnen doen....

Ik heb wat mensen in mijn Facebook die dat altijd doen, dus zij weten gewoon niet beter.

En het woord 'zei' en 'zij' ook zoiets wat vaak verkeerd wordt gebruikt. En nu weet ik dus niet zeker of ik 'wordt' goed heb geschreven... _O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:44

Chasey schreef:
En het woord 'zei' en 'zij' ook zoiets wat vaak verkeerd wordt gebruikt. En nu weet ik dus niet zeker of ik 'wordt' goed heb geschreven... _O-

Je hebt het woord "wordt" keurig gespeld. +:)+ En in een zin als "ding x wordt fout gebruikt" is het grammaticaal volledig correct. *\o/*

(....maar schoolfrikken haken af bij 'ik wordt'. ;) )

Merileth

Re: Hij leerd, reageerd, en wandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:03

Oooh, dit is echt een topic naar mijn hart! Ik las als kind veel, had een school én ouders die erg hamerden op grammatica en spelling, en haalde daardoor altijd tienen voor dictee. Ik kan me ook zo gigantisch ergeren aan de luiheidsfouten die mensen maken in hun spelling. Een keer een -n vergeten kan, maar consequent vergeten geloof ik niet in. Mensen die schermen met dyslexie, maar fouten maken die echt geen typische dyslexie fouten zijn (in tegenstelling, dyslectici maken die fouten juist vaak niet).

En dan kom je op facebook bij een stuk een reactie tegen van iemand die beweert een hoog IQ te hebben. Maar vervolgens wel is i.p.v. eens, break douwn, hebd, zij i.p.v. zei schrijft. Als je dan verder op zijn facebookpagina kijkt, dan zie je meer van dat soort fouten opduiken, fouten die door luiheid en/of een gebrek aan educatie ontstaan.

Iemand die op haar 'professionele' facebookpagina constant n schrijft en niet een (die neem ik dan ook niet bepaald serieus).

Op een busje: 'voor al u bouw- en sloopwerk' (u is een aanspreekvorm, uw, bezittelijk voornaamwoord had hier moeten staan. 1 letter verschil, maar zo'n verschil in betekenis). Nu ken ik die gozer (maar zou ik hem alsnog niet inhuren :') ), maar dan nog.

Een van de ergste vind ik eigenlijk nog het gebruik van het woord als, wanneer daar of hoort te staan. Ik heb hem bij iemand langs zien komen: 'eens kijken als mijn collega mij kan vertellen als ik morgen vrij ben'.

En dan natuurlijk de standaard ma/maar, na/naar, me/mijn, dan/als en jij/jou fouten (met als topper natuurlijk zinnen als 'ma als ik na me paard ga moet ik verder als jou').

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:21

Merileth, ik snap dat als je zelf niet te kampen hebt met dyslexie het moeilijk is om te begrijpen. Echter wil ik je op het hart drukken dat er genoeg mensen zijn die niet alleen de standaard fouten maken. Juist simpele woorden kan ik bijzonder veel moeite mee hebben, terwijl fouten in hele moeilijke woorden vrijwel niet voorkomen. D's en T's is grotendeels een kwestie van leren; maar wat voor een 'normaal' persoon heel gewoon is, is dat voor ons (mij) niet.

Zo zijn er echt dingen die ik oprecht niet zie, snap of opmerk. Alle fouten die jij noemt maak ik zelden (want heeft volgens mij meer met luiheid/niet opletten te maken).
Echter 'dan' en 'als'die haal ik chronisch door elkaar. In mijn hoofd klinkt het namelijk andersom vaak veel logischer. En zo nog een groot aantal fouten.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:35

Roodvos schreef:
Ja, dat Kofschip (of ’t Fokschaap) weet ik dan wel, maar op de ene of andere manier weigert mijn bèta-brein te onthouden of daar dan een -d of -t bijhoort :+ .

Eigenlijk staat het er al. :D 't Fokschaap/Kofschip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:37

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:43

_Denise_ schreef:
Roodvos schreef:
Ja, dat Kofschip (of ’t Fokschaap) weet ik dan wel, maar op de ene of andere manier weigert mijn bèta-brein te onthouden of daar dan een -d of -t bijhoort :+ .

Eigenlijk staat het er al. :D 't Fokschaap/Kofschip.

Ja, ja, lach er maar om :D . De grap is, die logica kan ik helemaal volgen. Maar als ik het dan wil toepassen ontstaat er een soort van kortsluiting. Mijn neuronen weigeren die talenkrater in mijn brein over te steken }:0 . Ik neem dus het hangbruggetje en ga het woord langer te maken (weigerde, geweigerd) en kom zo meestal heelhuids aan de overkant.
Hoewel ik soms wel denk "wat ziet dat er raar uit"!
Maar dat zal inderdaad te maken hebben met dat je woorden soms vaker fout dan goed geschreven ziet, of in een andere tijd/vervoeging dan die je zelf op dat moment gebruikt.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:16

smurffie schreef:
Merileth, ik snap dat als je zelf niet te kampen hebt met dyslexie het moeilijk is om te begrijpen. Echter wil ik je op het hart drukken dat er genoeg mensen zijn die niet alleen de standaard fouten maken. Juist simpele woorden kan ik bijzonder veel moeite mee hebben, terwijl fouten in hele moeilijke woorden vrijwel niet voorkomen. D's en T's is grotendeels een kwestie van leren; maar wat voor een 'normaal' persoon heel gewoon is, is dat voor ons (mij) niet.

Begrijp me niet verkeerd, het is vanuit mij echt niet bedoeld als aanvallend naar dyslectici, ik heb ervaring (als begeleider) met een stevig programma om kinderen met dyslexie te helpen spellingsregels aan te leren op een manier die aansluit bij hen waardoor het wel blijft hangen. Hierdoor heb ik ook een aardig zicht gekregen op de variëteit aan het type fouten wat meestal gemaakt wordt door iemand met dyslexie (al hoeven niet alle fouten gemaakt te worden door iemand, daar geef ik je groot gelijk in). Ik zie het te veel dat mensen die geen dyslexie hebben er wel mee schermen, zodat ze maar geen moeite hoeven doen. Zie nu dat ik dat hiervoor niet helder neergezet had. Ik ben tot nu toe geen enkele dyslecticus tegen gekomen (in real live) die niet zijn/haar stinkende best deed om zo min mogelijk fouten te maken en zolang het niet opviel, ook hier niets over zei.

smurffie schreef:
Zo zijn er echt dingen die ik oprecht niet zie, snap of opmerk. Alle fouten die jij noemt maak ik zelden (want heeft volgens mij meer met luiheid/niet opletten te maken).
Echter 'dan' en 'als'die haal ik chronisch door elkaar. In mijn hoofd klinkt het namelijk andersom vaak veel logischer. En zo nog een groot aantal fouten.

Dat is ook voor een deel wat ik bedoel, de meeste fouten die ik zie zijn luiheidsfouten, en daar kan ik me echt heel erg aan ergeren. Ik heb geen respect voor mensen die te lui zijn om moeite te doen en daarom dingen verkeerd doen. Ik heb wel respect en erg veel bewondering voor mensen zoals jij die dag in dag uit iedere keer weer moeten nadenken hoe het ook alweer zat, omdat er bij wijze van een soort kortsluiting ontstaat als het om lezen/schrijven gaat, en er sluipen toch een paar fouten in. Ik heb de mazzel dat ik hier nooit veel moeite voor heb hoeven doen, maar ik heb ook gezien hoe mensen hier mee kunnen worstelen, en met de beste wil van de wereld er nog niet uitkomen. Iedere dag weer die uitdaging aan móeten gaan, want tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer zonder lezen en schrijven, vind ik echt onwijs knap.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:18

Sorry, kon het niet laten.
Afbeelding
:') En toch op bokt gedeeld nu, doe ik ook eens wat nuttigs :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:23

Hij is niet eens consequent in zijn 'me' en 'mijn', dat is helemaal knap >;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:26

Wat ik dan weer niet snap is wanneer je het woord beslist en besloten gebruikt

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:32

Ik heb niet alles doorgelezen, alleen de eerste pagina en ik voelde me echt heel erg gekwetst door de aannames dat jongeren dat door 'gemakzucht' doen, of omdat het niet 'willen' leren. Nou sorry hoor, maar dát is het negen van de tien keer niet. Ik schrijf véél, erg veel, haal altijd hoge cijfers voor mijn werkwoord spelling, maar ik schrijf soms ook wandelt met een d. Puur omdat ik het dan weleens eerder zo heb zien staan en daarom denk dat ik het zo moet schrijven!
Dat is geen gemakzucht of onwil, dat is het verkeerd aangeleerd hebben.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:36

purny schreef:
Wat ik dan weer niet snap is wanneer je het woord beslist en besloten gebruikt

Beslist als voltooid deelwoord hoort bij het werkwoord "beslissen" en besloten hoort bij het werkwoord "besluiten". Het is dus maar net wat je bedoelt :)

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:42

Ik zag vandaag iemand op facebook voorbij komen die vakansie schreef. Erger wordt het voor mij niet. En niet één keer, maar meerdere keren :n

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:43

Ik begrijp de verwarring wel.
Bij mij is ook ergens iets blijven hangen van het woord langer maken, maar ik heb hier ook niet zo veel les in gehad dus dat is ook niet blijven zitten.

Ik doe bijna alles op gevoel. En ik maak ook wel veel fouten, maar niet meer als mijn leeftijdsgenoten. Ondanks mijn dyslexie, door heel veel extra tijd erin te steken en veel boeken te lezen kom je er wel. Dat vind ik bij dyslexie ook wel jammer, iedereen mekkert "ja maar ik heb dyslexie" (ik eerst trouwens ook hoor ;) )
Maar met hard werken hoef je denk ik zelfs met dyslexie deze fouten niet te maken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:47

suus_pepper schreef:
Ik zag vandaag iemand op facebook voorbij komen die vakansie schreef. Erger wordt het voor mij niet. En niet één keer, maar meerdere keren :n

ja hoor, het kan erger, ik zag een paar keer "fekansie" voorbijkomen op Facebook...... moest 3 x kijken voor ik snapte waar het om ging :D

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:49

Ik vind het altijd bijzonder dat mensen 'me' zeggen terwijl het volgens mij een verbastering is van m'n (zoals iemand in dit topic al noemde)? 'Mn' typen is net zo veel moeite als 'me'.

Heb overigens ook ook wel mensen 'me' horen zeggen ipv 'mijn'. Dus het is niet alleen een spellingsdingetje :P

Zelf ben ik trouwens heel hypocriet in dit soort dingen... Als iemand dus inderdaad bijv. 'me fiets' zegt of schrijft vind ik dat irritant. Maar zelf zeg ik 'de supermarkt is los' :') Die stomme dialecten ook altijd := Ben sowieso hier op Bokt of op Whatsapp niet heel zuiver qua grammatica. Zie ik zelf niet als noodzakelijk. D-tjes en T-tjes probeer ik dan wel weer op te letten. Soort van nette msn/sms-taal :D

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:31

Morrie schreef:
suus_pepper schreef:

ja hoor, het kan erger, ik zag een paar keer "fekansie" voorbijkomen op Facebook...... moest 3 x kijken voor ik snapte waar het om ging :D

Oh my -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:40

....of 'in real live'.
Accoord, dat is Engels - de afzonderlijke woorden zijn correct gespeld - maar grammatica is iets heel anders.

En dat akkoord nu met dubbel k moet, ik wed tien tegen een dat dat een "wit/ groen boekje" kwestie is.
(Vergeef mij welke kleur wie is en het precieze jaartal. Maar zo'n tien jaar terug is er een ;) "waardeNloze" herziening van de taalregels geweest. Zelfs mijn krant heeft de nieuwe regels geboycot. "Kerkeraad" was/ is zoiets als het parlement van 1 enkele kerk, gespeld als 'kerk' en 'raad' en wat dan heet een bindvocaal. Duitsers zouden 'kerkraad' kunnen uitspreken, hier te lande werkt het niet zo.
En toen kwam het nieuwe spellingsboekje met het non argument 'dat je het verschil tussen "kerkeraad" en "kerkenraad" niet kunt horen' -iets dat waar zou kunnen zijn- dus hoepla: het verschil tussen 'de raad van deze ene kerk vergadert' en '2 kerkenraden steken de kopp'n bijeen' was opeens geen goed Nederlands meer.
Soms is oma erg conservatief....)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:33

Wat dacht je dan van hun. Ja maar hun hebben het gezegd. Ook zoiets

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:36

Soms zit ik nog wel eens te twijfelen of het met een D of T moet. Ben 14 maar ik heb hier ooit eens op bokt gezien die was 11 en die praatte echt heel erg netjes :Y)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 23:10

Ach ja, de ene is er beter in als de andere kelseyclover :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 00:50

purny schreef:
Wat dacht je dan van hun. Ja maar hun hebben het gezegd. Ook zoiets

Oehh die fout spreek ik ook vaak uit!

Maar 'ik ben iets nodig' of 'ik hou van m'n eigen' vind ik dan weer ernstig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:57

Citaat:
An âuont in an morgan in an mitdon dage tellon sal ic in kundon, in he gehôron sal - "'s Avonds en 's morgens en 's middags zal ik vertellen en verkondigen, en hij zal horen" (Wachtendonckse Psalmen)
Visc flot aftar themo uuatare - "Een vis zwom in het water" (9e eeuwse paarden- en wormbezwering)
Gelobistu in got alamehtigan fadaer - "Geloof je in God de almachtige vader". Deze zin is driehonderd jaar ouder dan Hebban olla vogala en staat in de Oudsaksische doopgelofte uit het eind van de achtste eeuw.

Hierboven zinnen in het oud Nederlands, toont mooi aan dat onze taal leeft en in beweging is. En ze zal nog meer bewegen, er is immers meer en meer tolerantie voor onze typische Vlaamse woorden, zie link.
http://www.demorgen.be/wetenschap/meer- ... -a2109624/

Dus beste Nederlands bokkers, om jullie te helpen www.vlaamswoordenboek.be.

Oh ja, voor zij die zeggen dat mensen zoals ik (mensen die veel spreektaal en dialect gebruiken), dom zijn en een beperkte woordenschat hebben: ik deed mee aan woordentest.ugent.be en dit was mijn resultaat

Deel je score:

Facebook 66780 Twitter 259 Email
Je hebt 81% van de woorden juist herkend.

Je hebt 7% van de niet-bestaande woorden verkeerd herkend.

Dit geeft je een gecorrigeerde score van 81% - 7% = 75%.

Je hebt een zeer uitgebreide woordenschat.

Zo dom en ongeletterd ben ik dus niet. Ik ben wel iemand die fier is op mijn Vlaams-kempisch dialectje, ik hou trouwens van alle dialecten en heb een bloedhekel aan de saaie eenheidsworst. Het AN laat veel prachtige woorden verloren gaan. Voor sommige Vlamingen is een lieveheersbeestje een hemelbeestje (vind ik veel schattiger klinken) of ze gebruiken een pippegalle in de tuin (klinkt een pak leuker om mee te werken als een kruiwagen) en zo zijn er massa's woorden die nooit verloren mogen gaan.

Ik vind het trouwens enorm zielig en arrogant dat jullie ander bokt topics en fb statussen gebruiken om jullie punt te maken, zonder dat de schrijvers hiervan op de hoogte zijn. Heb dan tenminste het lef om jullie aan te melden, hen te zeggen dat de link op dit topic staat en zeg ook op de betreffende topics wat je te vertellen hebt ipv het achter de rug te doen. Dan geef je de mensen tenminste een eerlijke kans om zich te verdedigen of om iets bij te leren. De manier waarop het nu gebeurd is, zoals we in mijn regio zeggen, achterbaks.