Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Roodvos schreef:@ Chasey: die schaar ik onder de typefouten. Is nog nooit bij me opgekomen dat je dat opzettelijk fout zou kunnen doen....
Chasey schreef:En het woord 'zei' en 'zij' ook zoiets wat vaak verkeerd wordt gebruikt. En nu weet ik dus niet zeker of ik 'wordt' goed heb geschreven...
)
), maar dan nog.
_Denise_ schreef:Roodvos schreef:Ja, dat Kofschip (of ’t Fokschaap) weet ik dan wel, maar op de ene of andere manier weigert mijn bèta-brein te onthouden of daar dan een -d of -t bijhoort.
Eigenlijk staat het er al.'t Fokschaap/Kofschip.
. De grap is, die logica kan ik helemaal volgen. Maar als ik het dan wil toepassen ontstaat er een soort van kortsluiting. Mijn neuronen weigeren die talenkrater in mijn brein over te steken
. Ik neem dus het hangbruggetje en ga het woord langer te maken (weigerde, geweigerd) en kom zo meestal heelhuids aan de overkant.smurffie schreef:Merileth, ik snap dat als je zelf niet te kampen hebt met dyslexie het moeilijk is om te begrijpen. Echter wil ik je op het hart drukken dat er genoeg mensen zijn die niet alleen de standaard fouten maken. Juist simpele woorden kan ik bijzonder veel moeite mee hebben, terwijl fouten in hele moeilijke woorden vrijwel niet voorkomen. D's en T's is grotendeels een kwestie van leren; maar wat voor een 'normaal' persoon heel gewoon is, is dat voor ons (mij) niet.
smurffie schreef:Zo zijn er echt dingen die ik oprecht niet zie, snap of opmerk. Alle fouten die jij noemt maak ik zelden (want heeft volgens mij meer met luiheid/niet opletten te maken).
Echter 'dan' en 'als'die haal ik chronisch door elkaar. In mijn hoofd klinkt het namelijk andersom vaak veel logischer. En zo nog een groot aantal fouten.

)
Die stomme dialecten ook altijd
Ben sowieso hier op Bokt of op Whatsapp niet heel zuiver qua grammatica. Zie ik zelf niet als noodzakelijk. D-tjes en T-tjes probeer ik dan wel weer op te letten. Soort van nette msn/sms-taal
Morrie schreef:suus_pepper schreef:Ik zag vandaag iemand op facebook voorbij komen die vakansie schreef. Erger wordt het voor mij niet. En niet één keer, maar meerdere keren
ja hoor, het kan erger, ik zag een paar keer "fekansie" voorbijkomen op Facebook...... moest 3 x kijken voor ik snapte waar het om ging
"waardeNloze" herziening van de taalregels geweest. Zelfs mijn krant heeft de nieuwe regels geboycot. "Kerkeraad" was/ is zoiets als het parlement van 1 enkele kerk, gespeld als 'kerk' en 'raad' en wat dan heet een bindvocaal. Duitsers zouden 'kerkraad' kunnen uitspreken, hier te lande werkt het niet zo.