Hoe baby gaan huisvesten in een co-ouderschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje1986

Re: Hoe baby gaan huisvesten in een co-ouderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:30

Ik zou ook alles op 1 hoop gooien en dat samen betalen :j Je kunt natuurlijk wel veel via marktplaats aanschaffen, dat scheelt enorm! Maar je hebt nog alle tijd. Ik zou eerst even het gesprek met de coach laten bezinken en over een weekje ofzo weer verder denken. :(:)

Hoe voel je je eigenlijk? En gefeliciteerd!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:33

Misschien kan hij ook wel gratis spullen voor jou regelen?

Ik zou over dit punt persoonlijk niet zo moeilijk doen. Baby kamer inrichten is juist leuk! Probeer er echt iets moois van te maken.

Kwa kosten delen zou ik meer uitrekenen hoeveel je per maand kwijt bent en dat delen door het aantal dagen dat de baby bij je is en dat bedrag vragen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:37

@TS: Ik zou zeker als ik jouw was, hetzelfde doen als flore. Namelijk die advocaat in familierecht opzoeken. Dan maak je namelijk ook duidelijke afspraken wat betreft financien en mocht er dan toch ooit gezeik komen (je hoopt het niet, maar kan altijd gebeuren) dan heb je iets om op terug te vallen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:38

Zo moeilijk is dat niet. Stel hij krijgt een box van vrienden. Jij moet er één kopen. Dan betaalt hij de helft van die box die jij koopt. Hij krijgt een babybadje. Jij koopt een babybadje. Hij betaalt de helft aan jou. Jij krijgt van iemand een baby-rompertje. Kost bij de Zeeman 2 euro. Jij betaalt hem een euro terug. Zo toch? Pfff...

Gesteggel. Inderdaad. Eng ook. Je wilt alles onder controle. Gaat niet werken vrees ik.
Misschien moet je de post van Flore nog eens goed doorlezen en van haar ervaring leren. Schakel professionele hulp in om je zaken te regelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:44

Babykamer inrichten is leuk maar koop echt niet alles nieuw. Gemiddelde kamertje kost 1000 euro terwijl het via mp zoveel goedkoper kan. Investeer wel in een goed matrasje.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 08:49

Iris82 schreef:
Babykamer inrichten is leuk maar koop echt niet alles nieuw. Gemiddelde kamertje kost 1000 euro terwijl het via mp zoveel goedkoper kan. Investeer wel in een goed matrasje.

Nieuw ben ik ook niet van plan hoor, wil zelf een complete babykamer voor 200/250 euro max. Het enige wat ik nieuw wil is een matrasje. En samen met Y gezegd dat we de kinderwagen ook graag nieuw willen (nu is degene die wij willen ook eigenlijk nog niet 2e hands te krijgen)

jannepauli: weer zo'n heerlijke kort door de bocht reactie... Wij zijn al bezig met professionele hulp, nu in eerste instantie met deze coach, maar dat wil toch niet zeggen dat ik er niet allang over nagedacht heb dat ik afspraken op papier wil?
Buiten dat is mijn plan om een nieuwe rekening te openen met 2 passen. Hier beide afgesproken bedragen op storten en daar alle spullen van aanschaffen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:50

Ik zou wat betreft de aankoop van de babykamer het lekker apart doen. Hij regelt zijn baby kamer jij de jouwe en dat Hoeft echt niet duur te zijn als je een beetje creatief bent. Dat getouw trek kost alleen maar energie en stress.

Ik heb alles zelf geschilderd mijn kast was 20 euro mijn commode met kapstok 50 en ledikanten heb je 2de hands al vanaf 20 euro. Dan hoef je alleen de aankleding nog. Boxen heb je 2 de hand ook voor niet veel geld. Kinderwagens idem

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Heb je nu echt zin om voor dat geld zo'n discussie aan te moeten gaan? Ik zou lekker m'n eigen pad bewandelen

War betreft de baby mooie oplossing!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:55

Liselot schreef:
Nu vind hij dat we zelf verantwoordelijk zijn voor de kinderkamer en alle spulletjes. Ik zelf vind daar aan de ene kant wat voor te zeggen, ware het niet dat hij veel vrienden heeft die de kinderen op een leeftijd van een jaar of 3 hebben en dus sowieso al de kinderkamer/box e.d. gratis krijgt. Ik vind dat zelf niet eerlijk, maar nog belangrijker, waar trek je dan de grens op wat je wel en niet samen betaald? Dan krijg je toch steeds gesteggel over als iemand een keer van die rekening pint?
Ik zou het veel eerlijker vinden als we alle kosten (van beide kamers, spulletjes e.d.) op 1 grote hoop gooien en die samen betalen. Dan heb ik het wel over noodzakelijke spullen en zo voordelig mogelijk. Anders kom je straks toch enorm in de knoop als je een keer kleertjes moet halen of wat dan ook?

Oei, ik krijg het hier al heel benauwd van. Dit is vaak het begin van veel ellende. Laat het hem lekker uitzoeken met zijn kamertje daar en zorg zelf voor je eigen spulletjes. Houd de eer aan jezelf zou ik zeggen. Je gaat toch ook niet elk potje voeding voor de helft doorberekenen? En elk pak luiers?

Ik kan denk ik niet genoeg benadrukken: Leg een omgangsregeling vast en leg de alimentatie vast. Op deze wijze wordt het gewoon ellende.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:57

Ik zou ook gewoon elk je eigen spullen kopen, scheelt inderdaad veel energie, die je beter kunt gebruiken.

Je vriend krijgt misschien een kamer cadeau van iemand, en jij krijgt misschien van iemand iets anders cadeau wat uw vriend wel zelf moet kopen.
Op zich heeft geen van beide er iets mee te maken waar hij/zij zijn of haar spullen haalt.

KWa regeling denk ik ook dat zoiets moet lukken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 08:58

MIsschien is dat ook wel veel wijzer Suzanne, ik zie het nu eventjes niet meer. Zoals ik in mijn post op de vorige pagina al zei; gister was een pittig gesprek, dat moet ook allemaal nog indalen en merk dat mijn hoofd nu weer veel te snel wil.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:01

Liselot schreef:
Buiten dat is mijn plan om een nieuwe rekening te openen met 2 passen. Hier beide afgesproken bedragen op storten en daar alle spullen van aanschaffen.

Maar als hij wat krijgt van vrienden, heb je er een probleem mee. ' Ik vind dat zelf niet eerlijk'.. jouw eigen woorden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:05

Zo'n aparte rekening voor alle dagelijkse kosten is volgens mij vragen om problemen.

Ik zou alimentatie laten vaststellen en wanneer de kleine structureel 1 of meer dagen bij de vader is dit hierin verrekenen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 09:05

Jannepauli schreef:
Liselot schreef:

Maar als hij wat krijgt van vrienden, heb je er een probleem mee. ' Ik vind dat zelf niet eerlijk'.. jouw eigen woorden.

Als dat om deze dure dingen gaat wel ja. Hij is degene die mede benadrukt dat hij het allemaal samen wil doen. Op deze manier trekt hij imo zijn handen er verder vanaf en laat hij het mij maar uitzoeken en daarmee jaagt hij mij op hoge kosten. Dat vind ik inderdaad niet eerlijk

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:07

Maar wat kan hij er aan doen dat hij vrienden heeft die dingen willen lenen/ geven? Ik zou eigenlijk blij zijn, dat hij alles heeft en niets tekort heeft voor de kleine. Stel dat dit niet het geval was, dan was er misschien geen box omdat hij het niet kon betalen. Zou jij dan gerust zijn om de kleine mee te geven als hij niet alles wat nodig is heeft?

Niets belet u toch om hetzelfde te doen?

Nee, op dit punt ben ik het niet met u eens.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 27-05-15 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:08

Ik vind niet dat hij verantwoordelijk is voor jouw kinderkamer. Jullie kiezen voor deze situatie en moeten allebei een kamer maken. Dat hij spullen gratis kan krijgen is mazzel, dat maakt toch niet dat jij daar jaloers op hoeft te zijn en wil dat hij 'dus maar mee betaalt aan jouw kamer'?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:10

Haal gewoon maar een dagje rustig adem. Gisteren is een goed gesprek geweest, en daar zijn al goede dingen uitgekomen. Als jullie op deze weg doorgaan, praten met deskundigen, dan zullen jullie er echt wel uitkomen. Het hoeft niet allemaal vandaag beslist, je hebt echt nog wel even.

Het ergste dat er kan gebeuren is dat je je hele baby-uitzet zelf moet betalen. Als dat zo is.. so be it. Dan kom je er ook wel uit.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:11

Wil je ook de kleding van de kleine vanuit zo'n gezamenlijke rekening betalen?
Dan kan je onderling conflicten krijgen over waarom er wel of geen merkkleding gekocht moet worden of waarom nog 3 setjes terwijl de kleine er al zoveel heeft.

Voordeel van je eigen babykamer betalen is dat je die naar je eigen smaak kan inrichten, dat lijkt mij ook wel wat waard.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:16

Stel dat je van je ouders een kinderwagen of box zou krijgen of van vrienden, als hij moeilijk daarover gaat doen dan zou je dat ook niet leuk vinden. Hoe zou je dat moeten rechttrekken met hem...? Dan moet jij hem de helft van de waarde van de kinderwagen of box geven....? Immers moet hij de helft van jouw kinderkamer betalen, als hij er 1 gratis krijgt. Dan kost een kado krijgen je zelfs geld. Lijkt mij niet redelijk om ALLES op een weegschaal te willen leggen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:18

Ik zou in dit geval voor jezelf zo min mogelijk extra kopzorgen op de hals halen. Hij regelt dat hij een babykamer krijgt, hoe hij dat doet is zijn zorg, als hij maar zorgt dat die kamer er komt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:21

Ik zou ook lekker zelf inrichten.. Wie weet wat jij nog krijgt uit je omgeving. Ik heb bv een box gekocht via MP met behoorlijk wat tandafdrukjes op de rand (enkel de rand) Gekocht voor 17,50, manlief met de schuurmachine en houtvuller keurig opgevuld en afgelakt en hij is als nieuw! Was een heel duur model nieuw ;) Is ook leuk om je eigen spullen op te knappen :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:23

Liselot schreef:
Op deze manier trekt hij imo zijn handen er verder vanaf en laat hij het mij maar uitzoeken en daarmee jaagt hij mij op hoge kosten. Dat vind ik inderdaad niet eerlijk

Maar - en dit ga je een rot-opmerking vinden - is dat niet al wat hij structureel doet? Eerst er vol voor gaan ( zie mijn eerdere post) en langzaam trekt hij zich terug? Meisje toch, wees voorbereid op wat je mogelijk te wachten staat. En stel je eigen verwachtingen bij: jij kiest ervoor dit kind te hebben, wees dan ook niet afhankelijk. Alimentatie? Prima. Co-ouderschap ook goed. Maar de rest?
Niks in het leven werkt volledig 50-50, en niks is voor de toekomst procent 100% dicht te timmeren.
Als je nu al begint met 'niet eerlijk' - is jullie keuze dan wel zo verstandig geweest? De donkere wolken verschijnen nu al aan de horizon. Om zoiets onnozels als een babykamer en wie wat krijgt of betaalt.. Dat is - vrees ik - een realiteit en dat gaat niet zomaar weg, al haat je ieder woord wat ik zeg.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:24

Kinderrekening: niet aan beginnen. Een aantal jaren geleden werd dat, voor co-ouderschap als dé ideale regeling gezien. Dat hield ook verband met de (toen) beperkte aftrek die je als alimentatieplichtige voor het verzorgen van je eigen kind kreeg (€ 5,00 per dag dat je kind bij je is inclusief een hoofdmaaltijd). Dat is inmiddels wel iets verbeterd (hoewel nog verre van ideaal). Belangrijkste verbetering is dat de betere alimentatierekenprogramma's een veel beter co-ouderschapsmodel hebben waarmee je kan werken.

Echter, die kinderrekening staat nog wel in de vFAS-modellen (de modellen die door advocaten die lid zijn van de Vereniging van Familierechtadvocaten en Scheidingsmediators, gebruiken, waaronder ik), zodat hij nog vaak wordt gebruikt. In mijn ervaring is het vragen om gedonder. Want de ene ouder koopt een winterjas van 20 euro, de andere van 200, de ene ouder vindt dat het bezoek aan de efteling van de kinderrekening moet, de andere ouder vindt dat een keuze. Idem met schoolgeld, overblijfkosten, sportclubjes, extraatjes van de sportclubjes, busabonnement om naar de dwarsfluiten te komen en zo voort en zo verder. Het levert echt in 95% van de gevallen binnen twee jaar zoveel gedonder op dat je dan allebei alsnog bij een advocaat zit om het alsnog goed te regelen (en dan krijg ik ze dus in mijn praktijk).

Waar je beter aan doet is om een alimentatie te laten berekenen en samen vastleggen die meegaat met de ontwikkeling van het co-ouderschap. Daarmee moet de minst verzorgende en/of meest verdienende partner aan de andere ouder een bedrag betalen waarin al rekening is gehouden met ieders eigen kosten als het kind bij hen is. In beginsel heb je daarmee dus ieder je eigen huishouding. Dus als jij een hele dure jas wil kopen: ga je gang, hoef je voor niemand rekening en verantwoording over af te leggen. Krijg je m gratis? Prima, kan je wat sparen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:29

Anoeska schreef:
Haal gewoon maar een dagje rustig adem. Gisteren is een goed gesprek geweest, en daar zijn al goede dingen uitgekomen. Als jullie op deze weg doorgaan, praten met deskundigen, dan zullen jullie er echt wel uitkomen. Het hoeft niet allemaal vandaag beslist, je hebt echt nog wel even.

Het ergste dat er kan gebeuren is dat je je hele baby-uitzet zelf moet betalen. Als dat zo is.. so be it. Dan kom je er ook wel uit.

Mee eens... Ik denk dat alle moeder hier weten dat je gemoedrust tijdens de zwangerschap nogal kan fluctureren, dus af en toe even tot 10 tellen of er een nachtje over slapen en er dan met een frisse blik weer naar kijken. Voordat je straks met interieur gaat gooien... :o

Ik zou, ondanks wat hij allemaal wil, behalve een betaalregeling oid gewoon alles voor jezelf regelen. Dan is het gewoon helder en dan krijg je bij onrust geen gewijs naar centen en kosten. Dan kun jij ook gewoon doen wat je leuk vind. En er is 2e hand heel vele moois te vinden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 09:34

Floortje: bedankt voor je inhoudelijk goede en duidelijke post. Ik dacht inderdaad dat een kindrekening gezien werd als heel handig en misschien wel ideaal. Mijn ex had week om week ouderschap en die hadden ook zo'n rekening waarvan alles van dochter werd betaald. Dat werkte voor hen heel goed, daarom leek mij dat ook wel wat.
Begin nu wel in te zien dat het inderdaad misschien toch niet zo handig is.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:48

Ts: Ik zou gewoon lekker je eigen plan gaan trekken hoor. Zorg ervoor dat je alles goed voor jezelf en de kleine regelt! Zorg ervoor dat hij de kleine erkend en dat je alimentatie krijgt.

Dat is zijn bijdrage en wat je nog meer krijgt is alleen maar meegenomen.
Ondanks dat ik samen was heb ik alles zelf gekocht en gekregen voor onze kleine meid.

Mannen zijn gewoon anders daar in, maar misschien scheelt het ook wel dat mijn man 21 was toen onze dochter geboren was.

Voor hem was het allemaal pas "echt" toen zij in zijn armen lag.

Ik was tegelijkertijd met een kennis zwanger en rond dezelfde tijd bevallen. Zij had was ook ongepland zwanger en die man (31) zou ook voor hun zorgen en hadden ook zoiets als jij in hun hoofd.

Naarmate de tijd verstreek was hij meer afwezig dan aanwezig. Hiermee wil ik niet zeggen dat hij dat ook doet, maar reken er gewoon op dat je een alleenstaande moeder bent.

Alles wat daarna er wel is kan alleen maar meevallen. Echt hoor je wilt je kraamweek niet verpesten door iemand die zijn zin wilt etc.

Verhuizen tijdens de eerste maand? Ik vind dat van hem vooral egoïstisch, of jullie moeten eens duidelijk met net bevallen mama's gaan praten.

Ik had een hele makkelijke bevalling en heb amper last gehad, maar een ander meisje dat ik ken heeft er een hernia aan overgehouden en die kon echt helemaal niets. Laat staan alles verhuizen!

Echt TS, kies voor jezelf en je kindje en beslis zelf wat JIJ wilt. Je begrijpt echt niet hoe ingrijpend een bevalling is en net moeder zijn is.

Je leven veranderd vanaf dat moment voorgoed en dat besef had ik pas toen ik met mijn kleine meisje voor het eerst thuis kwam.

TS, ik hoop voor je dat alles goed gaat en je van je kleine frummeltje heerlijk kan genieten. Maar besef wel dat je in deze voor jezelf moet kiezen. Dit is imo niet egoïstisch maar heel realistisch.

Laat hem maar naar jou komen, maar al die afspraken die je nu maakt ik hoop dat je die ook kan nakomen als je kleine er eenmaal is.

Dus mijn tip: Kies voor jezelf en wat daarbij komt, dat kan je beslissen op het moment dat je bevallen bent. Ik zou nu gewoon alleen de grote lijnen uitstippelen.