Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:22

Ik heb niet alles gelezen. Maar over het egoïsme wat ik de eerste pagina las, schrok ik wel van.

Mijn moeder heeft 17 jaar terug zelf voor de dood gekozen. Ik was 2, mijn broer 5 en mijn zus 8. Het is echt verschrikkelijk hoe wij gediscrimineerd zijn met verwijten als hoe egoïstisch ze was om drie jonge kinderen achter te laten. En misschien dat wij ook wel dezelfde "zieke gedachte" zouden hebben

NEE ze was niet egoïstisch. Als je niet van jezelf kan houden kan je ook niet van anderen houden. Wat ben ik blij dat zij zelf de keuzen heeft kunnen maken. Ze is haar beide broers verloren en heeft dit gewoon niet kunnen verwerken. Zij vond het leven het niet meer waard nadat ze voor 4 maanden was opgenomen.

Tuurlijk heeft mijn vader het verschrikkelijk zwaar gehad. Maar je eigen leven opofferen om andere geen pijn te doen? Is dat wat men had verwacht. Ze kon niet meer, ze leed eronder.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:22

Christiene schreef:
kort samengevat, iemand heeft die keuze zelf gemaakt, eigen keuze hoe vervelend kl*te of wat dan ook.. diegene heeft die keuze gemaakt.

(dat er gevallen bij zijn die zwaar depressief zijn stemmen horen of iets in die trend is misschien net iets anders dan komt het door ""ziekte"")

edit ieder geval is weer apart daar in zoals ik hier voorbeelden lees, gaat het soms wel ver jemig dat verjaardagscadeau in de schuur verhaal van een bokker haar vader is wel heel erg.

(zwaar) depressief zijn of stemmen horen is ook gewoon ziek zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:23

kevertje04 schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind dat mensen die zelfmoord willen plegen, dat moeten kunnen doen :). Ik vind het niet egoïstisch als in 'denk aan je familie, de mensen die je achterlaat, enz. enz.', ik kan me goed indenken dat iemand die ernstig met zichzelf in de knoop zit geen uitweg meer ziet. Wanneer die persoon verlichting wil zoeken in de dood, dan moet die persoon daar vrij in zijn, voor die vrijheid hebben we immers hard gevochten. Het zelfde geldt overigens voor terminaal zieke patiënten die zichzelf een lijdensweg willen besparen.

Wat ik daarentegen óók vind, is dat wanneer je als persoon besluit over te gaan tot zelfmoord, je dat wel op een manier moet doen waarbij je tot zo min mogelijk overlast bent voor onschuldige omstanders :). Dus niet voor een trein springen, niet van het Hilton duiken, niet een vliegtuig in een berg boren. Dat jij jezelf zo rot voelt dat je geen andere uitweg ziet, kan ik helemaal in komen. Dat je ervoor kiest omstanders die jou niet kennen mee te trekken in je ongeluk, dat begrijp ik niet. En dat vind ik ook niet goed te praten.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen is mensen de vrijheid geven om zelfmoord te plegen wel een lastige.. Wanneer hebben mensen er goed over nagedacht? Wanneer is het geen impuls meer?

Dat is het mooie van vrijheid, dat mogen de mensen die besluiten uit het leven te stappen dus zelf bepalen. Mensen die echt zelfmoord willen plegen doen het toch wel.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 13-05-15 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:23

Jeetje, SindyKaya. Wat ongelooflijk erg voor jullie! Dat je vader dit zo heeft willen en kunnen doen. Dat spijt me voor je.

Ik kan me voorstellen dat mensen het leven niet meer aan kunnen en er liever uitstappen. Ik heb daar respect voor en ik ben ook van mening dat wij niet met z'n allen een ander kunnen verplichten hier op aarde te blijven. Waar ik wel moeite mee heb is dat het in Nederland niet geregeld is dat men op een waardige manier afscheid kan nemen van dierbaren en het leven. Ik snap dat die discussie heel lastig is; wanneer stem je in met zelfdoding? Maar op het moment dat mensen psychisch of lichamelijk zoveel moeten lijden dat het leven niet te dragen is zou het toch mooi zijn als iemand het einde kan plannen en dat mensen afscheid kunnen nemen. In veel gevallen worden nabestaanden gruwelijk geconfronteerd met het overlijden en lang niet altijd is er een afscheidsbrief te vinden waardoor mensen met vragen blijven zitten. Dat vind ik zo erg.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:28

Dribbel schreef:
nuscaniels schreef:
Letterlijk is egoisme voor jezelf kiezen en niet rekening houden met anderen. In die zin is het toch egoistisch, degene die het doet kiest voor zichzelf omdat hij/zij geen andere optie ziet.
Zouden ze rekening moeten houden met hoe het voor de nabestaanden is dan kunnen ze ook niet voor zichzelf kiezen.

Mag ik hier even advocaat van de duivel spelen?
Is het van de nabestaanden niet egoistisch om te verwachten dat iemand zeer zwaar blijft lijden, omdat zij geen pijn willen ervaren na een zelfmoord.

Wil niet zeggen dat ik het helemaal met het bovenstaande eens ben, maar wil je wel even laten zien dat je het ook vanaf de andere kant kunt bekijken.

Ik snap inderdaad die andere kant wel, de meeste mensen willen niemand uit hun omgeving verliezen, op wat voor manier dan ook. Alleen de meeste kunnen in het geval van een terminale ziekte er wel vrede mee hebben. Dan wordt er vaak gesproken over hoe erg het is maar blij dat hij/zij niet meer hoeft te lijden, ik snap niet hoe dat anders is voor mensen die psychisch zwaar lijden en geen uitzicht meer zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:29

ingedebruijn schreef:
Niks egoïstisch aan. Jouw leven jouw keuze. Vind het alleen naar als ze voor de trein springen oid.

Dit.

Als je al zo 'ver heen bent' dat je zelfs voor de trein wilt springen, dan denk je echt niet meer aan het feit dat die machinist er misschien onder lijdt.. Bovendien denken de meesten dat ze niets waard zijn en niemand om hun geeft, ook die machinist dus niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:13

De vader van een vriend van mij heeft zelfmoord gepleegd.
Waarom? Hij heeft een moord gezien (man stak meisje neer), en zijn lichaam kon niet bewegen. Letterlijk verstijft.
Niemand wist het, die man durfde het niet te vertellen. Uit schaamte, uit woede.
Pas bij zijn dood zijn ze er achter gekomen.. hij heeft op een brief gezet wat hij had gezien, dat zijn geest die man wou stoppen, maar dat zijn lichaam het niet kon, en dat hij bang was dat zijn familie boos op m zou worden..

Heike
Mede-oprichtster

Re: Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:18

Zelfmoord egoïstisch? Wie ben jij om te bepalen dat een ander moet leven.....

Zomaar een gedachte....

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:29

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik op deze vraag moet antwoorden..
Een verhaal heeft twee kanten, en of egoïstisch het juiste woord hiervoor is weet ik zo nog niet.
Misschien is het egoïstisch om zelfmoord egoïstisch te vinden, om mensen te moeten zien lijden is ook niet wat we willen..

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:38

Uit mijn werk veld heb ik gezien dat mensen die kiezen voor deze uitweg enorm lijden en dat ze het idee hebben dat ze hun omgeving ook alleen maar ellende bezorgen. Dat als zij weg zijn het voor hun nabestaande allen maar beter is omdat ze die niet meer tot last zijn.

Ik vind zelfmoord een hele eenzame uitweg uit de ellende waar iemand inzit en ik gun het niemand dat het zover met je komt dat je tot de beslissing komt dat dat de enigste uitweg is van je ellende.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:54

Interessante discussie, ik heb ook het hele topic gelezen.
Zelf vind ik zelfmoord egoïstisch, maar dat moeten mensen soms zijn. Mensen zijn vaak egoïstisch en dat is vaak ook prima. Ik snap in zekere mate ook waarom iemand zelfmoord zou plegen, gewoon omdat je zo ontzettend in de put zit dat je geen uitweg meer ziet. Zelfs nadat je veel hulp hebt gehad of niet, omdat je misschien denkt dat je het niet verdient. Zelf vind ik het "goed" dat iemand zijn rust heeft gevonden maar voor de nabestaanden is het verschrikkelijk.

Maar wat ik verschrikkelijk vind aan zelfmoord is dat mensen ervoor kiezen om andere mensen hierin te betrekken. Ik snap heel goed dat je daar totaal niet mee bezig bent als je zo diep zit. Ik vind het verschrikkelijk dat mensen die jou niet kennen, die gewoon in de trein zitten "hinder" ondervinden door je actie. En dat de nabestaande het moeilijker hebben dan diegene in de trein die vertraging heeft vind ik erg kort door de bocht. Niet iedereen heeft de luxe om andere vervoersmogelijkheden te hebben, misschien waren ze zelf ook onderweg naar een begrafenis.

Dus zelfmoord op zichzelf vind ik prima, maar het te doen door middel voor een bv. een trein te springen vind ik persoonlijk niet kunnen.

Wat misschien handig is in dit topic is om te beseffen dat een depressie een behoorlijk probleem is in Nederland, 40% heeft een depressie of heeft een depressie gehad. Zelf schrok ik hier best van en dan hebben we het alleen maar over depressies.
In de onderstaande bron staat ook dat 1.500 mensen per jaar overlijden aan zelf aangebracht letsel waarvan 70% een depressie had.
http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... ie/omvang/

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:58

Ik wil iedereen even bedanken voor het sterkte wensen en de pb'tjes :)
Het is al 8 jaar geleden en ik was toen 7, aan de ene kant moet ik blij zijn dat ik zo jong was, maar het heeft ontzettend veel met mij gedaan.

Ik wil mijn mening nog even uitbreiden over wat ik heb gezegd over het egoïsme. Ik heb het veelste rap getypt omdat ik even snel mijn mening wou zeggen. Omdat ik het zo heb ervaren wil natuurlijk niet zeggen dat het met elk persoon zo gaat, eigenlijk bij bijna niemand. Ook wil ik even benadrukken dat egoïsme niet altijd erg is! Aan je zelf denken mag!
Wanneer mensen zo diep in de put zitten en zo graag de rust willen, vind ik het geen egoïsme. Vind het alleen maar erg dat zulke mensen moeten lijden en er niet meer uit komen. Maar goed, dat vinden meer mensen hier.
Of het wel egoïsme is als je voor de trein springt etc weet ik niet.. De manier waarom er zelfdoding word gepleegd is voor mij wel egoïsme, maar dat is dan alleen de manier waarop het gebeurd. Niet waarom de persoon het doet.

Verder wil ik hier even op reageren
KoudbloedKim schreef:
Niet quoten graag dat stukje, ik heb het 1x gelezen en weet nu al dat ik daar de komende nachten nachtmerries over krijg. :o

Het spijt mij heel erg dat het stukje nachtmerrie's veroorzaakt. Voor mij leest het makkelijk weg maar ik kan mij ontzettend goed voorstellen dat het voor sommige mensen erg heftig..
Had het misschien gewoon niet moeten typen of anders moeten verwoorden.
Als er echt behoefte aan is wil ik een modje wel een PB'tje sturen om te kijken of ze het kunnen verwijderen?

Verder ontstip ik dit topic omdat het mij net wat gevoelig ligt, mocht je nog wat willen zeggen pb mij dan even :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 00:09

Ik denk dat het 'egoisme' om anderen te betrekken in je levenseinde niet zozeer alleen te wijten valt aan de persoon in kwestie, maar vooral aan onze samenleving waarin het veel mensen erg moeilijk wordt gemaakt om op een andere, meer humane manier uit het leven te stappen. Een manier waarop vreemden er niet bij betrokken hoeven worden en dierbaren afscheid kunnen nemen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 02:13

Zo.. Alles doorgelezen.

Allereerst moet ik zeggen dat ik wel kan begrijpen dat men het egoïstisch vindt. Zoals SindyKaya het heeft meegemaakt snap ik heel goed dat het woord egoïstisch voorbij komt.
Ook in gevallen zoals hier eerder beschreven als mensen voor trein springen en anderen daardoor voor hun hele belangrijke dingen missen.

Ik begrijp heel goed dat het niet opweegt tegen het verlies van een dierbare, maar anderzijds heb je geen emotionele binding met die persoon. Ik denk ook niet dat het hardheid van de maatschappij is, maar puur het gebrek aan enige band met deze persoon.

Beroepshalve heb ik helaas een aantal geslaagde en niet zo geslaagde zelfmoorden meegemaakt en tegen de mensen die daar, ongewild, bij betrokken zijn zeg ik altijd ; "Wees blij dat je jezelf niet kan voorstellen dat iemand zijn of haar eigen leeft neemt want dat houd ik dat je nooit zo diep gezeten hebt."

Ik ben van mening dat deze mensen niet nadenken over de gevolgen, in uitzonderlijke gevallen denk ik dat men wel weet waar hij of zij mee bezig is.
Je bent op zo'n moment niet bezig met anderen, bijvoorbeeld al die vreemden in de trein.

Maar toch, ondanks dat ik zelfmoord vreselijk triest vind, kan ik mij juist heel goed voorstellen dat men het egoïstisch vind.

Het klinkt cru, maar waarom moet ik er de dupe van zijn dat iemand geen zin meer heeft in het leven? Waarom moet ik daar 's nachts van dromen, de beelden voor me zien, de geuren blijven hangen in mijn neus en de geluiden die je nooit meer vergeet? Om nog maar te zwijgen over collega's die weken of maanden thuis zitten.. Of sommige mensen die helemaal nooit meer aan het werk komen..

Ik hoop dat mijn post overkomt zoals ik hem bedoel, want het is zeker niet de bedoeling deze mensen egoïsten te noemen omdat ze hun leven niet meer zien zitten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 06:40

Dat iemand zelfmoord pleegt is vaak een keuze van geen uitweg meer vinden of hebben.
Die mensen willen *rust*. Die zijn klaar met de onrust, ziekte, problemen, noem het maar op.

Maar doe dit dan voor jezelf al zal er vaak wel over nagedacht zijn door het slachtoffer over hoe en wat en kiezen ze een, denk ze, makkelijke weg bv de trein wat weer trauma's veroorzaken voor diegene die dat dan weer zien.

Wat ik erger vind, want de persoon die het doet kiest daar voor, is dat de nabestaande achter blijven met de *waarom* vraag. Dat zie ik ook niet in dit topic naar voren komen.

Waarom heeft hij het gedaan.
Waarom heeft hij geen hulp gevraagd
Waarom heb ik het niet gezien of zien aankomen.
Waarom....?????

Dat vind ik persoonlijk altijd het ergste... ik heb hier iemand jaren met deze vraag zien worstelen... en het heeft lang geduurd eer die daar rust in kreeg omdat ie besefte dat daar geen antwoord op zou komen.

Ik zal het nooit goed praten maar aan iedere zelfmoord zit een verhaal, misschien een verhaal van een maand maar ook van jaren.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:44

Ik vind dat iemand die zelfmoord pleegt niet egoïstisch is. Maar de manier waarop, vind ik in bepaalde gevallen absoluut egoïstisch.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:06

Moedig en een weloverwogen beslissing (tenzij iemand in een psychose er een eind aan maakt)

Waarom er niet mee stoppen als het leven je te zwaar word...Waarom verder tobben als je er mee kunt stoppen..

Ik ben stiekem wel jaloers op mensen die het kunnen.

Ik hoor iedereen dat ze worstelen met de waarom vraag maar als plots iemand komt te overlijden ,natuurlijke dood, dat zit je ook vaak met die vraag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:16

SindyKaya schreef:
Ik wil iedereen even bedanken voor het sterkte wensen en de pb'tjes :)
Het is al 8 jaar geleden en ik was toen 7, aan de ene kant moet ik blij zijn dat ik zo jong was, maar het heeft ontzettend veel met mij gedaan.

Ik wil mijn mening nog even uitbreiden over wat ik heb gezegd over het egoïsme. Ik heb het veelste rap getypt omdat ik even snel mijn mening wou zeggen. Omdat ik het zo heb ervaren wil natuurlijk niet zeggen dat het met elk persoon zo gaat, eigenlijk bij bijna niemand. Ook wil ik even benadrukken dat egoïsme niet altijd erg is! Aan je zelf denken mag!
Wanneer mensen zo diep in de put zitten en zo graag de rust willen, vind ik het geen egoïsme. Vind het alleen maar erg dat zulke mensen moeten lijden en er niet meer uit komen. Maar goed, dat vinden meer mensen hier.
Of het wel egoïsme is als je voor de trein springt etc weet ik niet.. De manier waarom er zelfdoding word gepleegd is voor mij wel egoïsme, maar dat is dan alleen de manier waarop het gebeurd. Niet waarom de persoon het doet.

Verder wil ik hier even op reageren
[naam] schreef:
Niet quoten graag dat stukje, ik heb het 1x gelezen en weet nu al dat ik daar de komende nachten nachtmerries over krijg. :o

Het spijt mij heel erg dat het stukje nachtmerrie's veroorzaakt. Voor mij leest het makkelijk weg maar ik kan mij ontzettend goed voorstellen dat het voor sommige mensen erg heftig..
Had het misschien gewoon niet moeten typen of anders moeten verwoorden.
Als er echt behoefte aan is wil ik een modje wel een PB'tje sturen om te kijken of ze het kunnen verwijderen?

Verder ontstip ik dit topic omdat het mij net wat gevoelig ligt, mocht je nog wat willen zeggen pb mij dan even :)
Nee joh, dat is helemaal niet nodig!
Het is denk ik ook niet zozeer het feit dat je vader het op deze manier gedaan heeft dat mij schokt, maar meer dat jij als zo jong meisje met zoiets rondloopt.
En dat maakt me misschien nog eerder heel erg kwaad dan dat het me schokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 08:20

Op de waarom-vraag kunnen mensen met een absolute doodswens vaak ook zelf geen antwoord geven.
Ze kunnen zeggen dat ze ondragelijk lijden, dat het leven te zwaar voor ze is en dat zelfs ademhalen niet meer automatisch gaat, maar dit is voor mensen zonder doodswens toch niet te begrijpen, dus praten ze eigenlijk constant tegen een muur.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:16

KoudbloedKim schreef:
Op de waarom-vraag kunnen mensen met een absolute doodswens vaak ook zelf geen antwoord geven.
Ze kunnen zeggen dat ze ondragelijk lijden, dat het leven te zwaar voor ze is en dat zelfs ademhalen niet meer automatisch gaat, maar dit is voor mensen zonder doodswens toch niet te begrijpen, dus praten ze eigenlijk constant tegen een muur.

Dit hoeft niet (zegt zij uit ervaring) maar ookal weet je waarom je een doodswens hebt, het is een diep intern intens gevoel waar je (soms) zelf niets aan kan doen ( ondanks alle hulp ed die je hebt gehad).
Dus probeer je maar "het beste" ervan te maken.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:19

Zelfmoord egoïsme? Als een persoon zich zo ontzettend niet thuis voelt in het leven, zoveel pijn ervaart is het wat mij betreft alleen maar een zegen als ze eindelijk hun rust mogen vinden. Als het niet meer gaat, gaat het niet meer en mogen ze wat mij betreft zelf daarvoor kiezen.

Maar zoals eerder gezegd, ik vind mensen die voor de trein springen niet fijn.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 09:28

Het is wel apart dat het egoistisch word genoemd.

Ik heb het meegemaakt met mn broer en daar was niks egoistisch aan.

Alleen de vragen waarmee je achtetblijft die zijn poedersuiker

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:50

Ik vind dus dat een afscheidsbrief zoveel mogelijk antwoord moet geven op vragen. Je zult ze nooit allemaal kunnen beantwoorden, maar een hoop wel. Ook vind ik dat daarin eventuele wensen met betrekking tot het verder afhandelen van de dood moet worden gezet, zodat de nabestaanden een begin hebben.

Het overgrote deel van de mensen zonder doodswens kunnen het niet begrijpen. Suïcidalen hebben een gedachtegang die voor dat soort mensen niet voor te stellen is. Ik kan een duidelijk, doordacht antwoord geven op de waarom-vraag, maar het valt alsnog niet te begrijpen voor de meeste mensen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:53

saffire schreef:
Het is wel apart dat het egoistisch word genoemd.

Ik heb het meegemaakt met mn broer en daar was niks egoistisch aan.

Alleen de vragen waarmee je achtetblijft die zijn poedersuiker

Ja maar zoals eerder gezegd..dat is bij elke onverwachte dood..

Mijn Kids zijn overleden bij de geboorte...Ja dan is er ook de vraag WAAROM? Dan zou ik bij een zelfmoord als ik weet dat iemand het leven ondraaglijk vind om welke reden dan ook,juist een fijne gedachte dat iemand ECHT voor zichzelf gekozen heeft. Hoeveel zitten er niet in de knoop die het dag in dag uit een strijd vinden om de dag Door te komen? Of knetter dope van de medicijnen om de gedachten onder controle te houden in psychiatrische instellingen. ..Nee ik vind een zelfmoord MOEDIG en getuige van kracht en zelfkennis

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:58

Egoistisch? Nee! Ik heb zelf in een ontzettend zware depressie gezeten, en wanneer je echt geen andere uitweg ziet is daar niets egoistisch aan. Je wilt gewoon dat alles stopt, je ziet het niet meer beter gaan, dood gaan lijkt zo vredig en rustig. De mensen om mij heen wisten dat het ooit goed ging komen, maar echt, ik geloofde dit niet. Ik wou niet meer.

Ook denken die mensen vaak niet aan wat de gevolgen zijn voor anderen (bv. voor de trein springen is makkelijk en snel, maar kan wel veel mensen laten schrikken/traumatiseren. Ik zelf zag dit ook niet, ik zag het alleen maar als de beste oplossing).