Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Christiene schreef:kort samengevat, iemand heeft die keuze zelf gemaakt, eigen keuze hoe vervelend kl*te of wat dan ook.. diegene heeft die keuze gemaakt.
(dat er gevallen bij zijn die zwaar depressief zijn stemmen horen of iets in die trend is misschien net iets anders dan komt het door ""ziekte"")
edit ieder geval is weer apart daar in zoals ik hier voorbeelden lees, gaat het soms wel ver jemig dat verjaardagscadeau in de schuur verhaal van een bokker haar vader is wel heel erg.
kevertje04 schreef:_San87_ schreef:Ik vind dat mensen die zelfmoord willen plegen, dat moeten kunnen doen. Ik vind het niet egoïstisch als in 'denk aan je familie, de mensen die je achterlaat, enz. enz.', ik kan me goed indenken dat iemand die ernstig met zichzelf in de knoop zit geen uitweg meer ziet. Wanneer die persoon verlichting wil zoeken in de dood, dan moet die persoon daar vrij in zijn, voor die vrijheid hebben we immers hard gevochten. Het zelfde geldt overigens voor terminaal zieke patiënten die zichzelf een lijdensweg willen besparen.
Wat ik daarentegen óók vind, is dat wanneer je als persoon besluit over te gaan tot zelfmoord, je dat wel op een manier moet doen waarbij je tot zo min mogelijk overlast bent voor onschuldige omstanders. Dus niet voor een trein springen, niet van het Hilton duiken, niet een vliegtuig in een berg boren. Dat jij jezelf zo rot voelt dat je geen andere uitweg ziet, kan ik helemaal in komen. Dat je ervoor kiest omstanders die jou niet kennen mee te trekken in je ongeluk, dat begrijp ik niet. En dat vind ik ook niet goed te praten.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen is mensen de vrijheid geven om zelfmoord te plegen wel een lastige.. Wanneer hebben mensen er goed over nagedacht? Wanneer is het geen impuls meer?
Dribbel schreef:nuscaniels schreef:Letterlijk is egoisme voor jezelf kiezen en niet rekening houden met anderen. In die zin is het toch egoistisch, degene die het doet kiest voor zichzelf omdat hij/zij geen andere optie ziet.
Zouden ze rekening moeten houden met hoe het voor de nabestaanden is dan kunnen ze ook niet voor zichzelf kiezen.
Mag ik hier even advocaat van de duivel spelen?
Is het van de nabestaanden niet egoistisch om te verwachten dat iemand zeer zwaar blijft lijden, omdat zij geen pijn willen ervaren na een zelfmoord.
Wil niet zeggen dat ik het helemaal met het bovenstaande eens ben, maar wil je wel even laten zien dat je het ook vanaf de andere kant kunt bekijken.
ingedebruijn schreef:Niks egoïstisch aan. Jouw leven jouw keuze. Vind het alleen naar als ze voor de trein springen oid.

KoudbloedKim schreef:Niet quoten graag dat stukje, ik heb het 1x gelezen en weet nu al dat ik daar de komende nachten nachtmerries over krijg.

SindyKaya schreef:Nee joh, dat is helemaal niet nodig!Ik wil iedereen even bedanken voor het sterkte wensen en de pb'tjes
Het is al 8 jaar geleden en ik was toen 7, aan de ene kant moet ik blij zijn dat ik zo jong was, maar het heeft ontzettend veel met mij gedaan.
Ik wil mijn mening nog even uitbreiden over wat ik heb gezegd over het egoïsme. Ik heb het veelste rap getypt omdat ik even snel mijn mening wou zeggen. Omdat ik het zo heb ervaren wil natuurlijk niet zeggen dat het met elk persoon zo gaat, eigenlijk bij bijna niemand. Ook wil ik even benadrukken dat egoïsme niet altijd erg is! Aan je zelf denken mag!
Wanneer mensen zo diep in de put zitten en zo graag de rust willen, vind ik het geen egoïsme. Vind het alleen maar erg dat zulke mensen moeten lijden en er niet meer uit komen. Maar goed, dat vinden meer mensen hier.
Of het wel egoïsme is als je voor de trein springt etc weet ik niet.. De manier waarom er zelfdoding word gepleegd is voor mij wel egoïsme, maar dat is dan alleen de manier waarop het gebeurd. Niet waarom de persoon het doet.
Verder wil ik hier even op reageren[naam] schreef:Niet quoten graag dat stukje, ik heb het 1x gelezen en weet nu al dat ik daar de komende nachten nachtmerries over krijg.
Het spijt mij heel erg dat het stukje nachtmerrie's veroorzaakt. Voor mij leest het makkelijk weg maar ik kan mij ontzettend goed voorstellen dat het voor sommige mensen erg heftig..
Had het misschien gewoon niet moeten typen of anders moeten verwoorden.
Als er echt behoefte aan is wil ik een modje wel een PB'tje sturen om te kijken of ze het kunnen verwijderen?
Verder ontstip ik dit topic omdat het mij net wat gevoelig ligt, mocht je nog wat willen zeggen pb mij dan even
KoudbloedKim schreef:Op de waarom-vraag kunnen mensen met een absolute doodswens vaak ook zelf geen antwoord geven.
Ze kunnen zeggen dat ze ondragelijk lijden, dat het leven te zwaar voor ze is en dat zelfs ademhalen niet meer automatisch gaat, maar dit is voor mensen zonder doodswens toch niet te begrijpen, dus praten ze eigenlijk constant tegen een muur.
saffire schreef:Het is wel apart dat het egoistisch word genoemd.
Ik heb het meegemaakt met mn broer en daar was niks egoistisch aan.
Alleen de vragen waarmee je achtetblijft die zijn poedersuiker