dees_daan schreef:"Waarom een vegetariërs wel vlees aan zijn hond mag geven? Omdat het onderbouwd is: het is echt noodzaak. In tegenstelling tot een iemand die meer vlees wilt consumeren. Mensen zijn de slimste dieren op aarde, waar is ons verantwoordelijkheidsgevoel? We vinden dat we boven dieren staan en dat we ze daarom mogen misbruiken voor hun vlees. Maar we doen het eigenlijk alleen omdat we er genot uit halen('Het is lekker'). Wat is daar beschaafd aan?"
Maar iemand die vlees koopt voor zijn honden draagt toch net zo goed bij aan de problemen die jij opnoemt? wat dat betreft maakt het niet uit waarom je vlees koopt, je koopt het dus je draagt er aan bij.
En ik denk dat ik veel meer vlees gebruik dan de gemiddelde Nederlander ook al eet ik het zelf heel weinig.
Honden hebben we ook voor ons eigen genot, je kiest er zelf voor om een vleesetend dier in huis te halen, wil je helemaal niet meedoen aan de vleesindustrie dan zou je ook een konijn of een cavia aan kunnen schaffen.
Ik heb net via PB een bericht verzonden hierover aan iemand anders. Ik zal even de argumenten daaruit kopiëren, dat is iets handiger als je het niet erg vindt!
1. De hond is carnivoor, mens is omnivoor. De mens kan kiezen(net als de mens kan kiezen om een hond te nemen, zoals je aandraagt).
2. De hond is niet door de mens gecreëerd, de hond is los van de wolf komen te staan en is tóen langzaam rond mensendorpen gaan hangen om afval op te eten.
3. De gemiddelde hond heeft maar 5% vlees in zijn brokken zitten, wat afkomstig is uit slachtafval waar vleesmeel uit wordt gemaakt. Dat is aanzienlijk minder dan de mens, terwijl de mens een omnivoor is

Er zijn maar héél weinig honden die überhaupt vlees krijgen.
4. Er zijn maar zo'n 1 miljoen honden in Nederland, zo'n 6% van de gehele bevolking heeft dus een of meer hond. Honden die minder vlees eten dan de mens, wat ook nog eens geproduceerd wordt van slachtafval. Het effect van geen honden hebben zal dus absoluut minder groot zijn dan het stoppen van vlees eten.
5. Honden zijn er nu toch al. Of je ze nu in huis neemt of niet. Dat is hetzelfde als dat ik zeg 'het is beter voor het milieu als er minder mensen zijn'. Er is geen oplossing buiten geboortebeperking, maar dat is weer op een vrij lang termijn

Tijd die we eigenlijk niet hebben.
6. Een hond heeft een veel kleinere ecologische voetafdruk dan de mens, ondanks dat deze vlees eet. Een hond heeft geen verwarming, kleding, huis etc. nodig.
7. Met een cavia kan je niet wandelen natuurlijk, en sommige mensen pakken een hond ook voor hun gebruik. Bijvoorbeeld om te sporten of te speuren

Ik heb zelf geen hond, en toen ik wel een hond had at ik nog vlees. Maar ik snap de argumenten heel goed.