Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:43

Tillie20 schreef:
Leffroi schreef:
Als men eens wat meer respect opbrengt voor beide helften van de partij, de wereld er een stuk beter uit zou zien. Het boeit mij namemlijk niet of je vegetariër bent of een vleeseter. Dat iemand slecht bezig is omdat die anders denkt dan jij is een waardeloos argument. Ja, ik eet kiloknallers. Nee, daar ben ik niet trots op. Ik heb simpelweg geen geld voor andere dingen en ik weiger van dat kant en klare, voorgekookte troep te eten. Kan het beter? Jazeker. Maar dan moeten de financiën het wel toe laten. Je kan namelijk hoog en laag springen wat je wil, zonder geld ben je nergens tegenwoordig. En als dat betekend dat ik (voorlopig) kiloknallers moet eten, so be it. Ik ben namelijk géén vegetariër. Maar met mij is dat zo'n 80% van de samenleving. Is dat een excuus? Nergens is een excuus voor, maar soms kan je gewoon niet anders. Gelukkig kan ik binnenkort mijn eigen kippen houden en ze hopelijk ook laten slachten, maar tot die tijd.. Hallo kiloknallers.

Om de dag vlees eten ;)
Kan je 2x zoveel uitgeven voor je vlees, kan je biologisch vlees kopen. Geen geld is geen argument. Ik ben ook student, ik heb ook 'geen geld'. Maar geen geld is relatief, het is maar wat je ermee wílt doen.

Ik eet max. 3x per week vlees. Er is hier verder gewoon echt geen geld voor vlees.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:46

Ik eet biologisch vlees. Vind het wel prima zo :)
Ben wel benieuwd waarom de die-hard voorstanders van 'echte dierenliefhebbers eten geen vlees' wel op de rug van een paard of pony kruipen, terwijl daar ook niets in het belang voor het dier bij komt kijken :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:49

Ja, maar het ging hier specifiek om vlees eten. :) Dus vandaar.
Een aantal mensen hebben op mij gereageerd maar ik heb nu even geen tijd om overal terug op te reageren. Verder gaan de berichten vrij snel... Sorry :D Ik wilde vooral even gezegd hebben dat mijn verwoording misschien een beetje ongelukkig is geweest de afgelopen pagina's. Ik bekritiseer anderen niet omdat zij vlees gebruiken, ik vind het jammer dat sommige mensen dit voor zichzelf willen rechtvaardigen op een manier die kant noch wal raakt ( "we zijn van nature jagers" "ik heb hoektanden").
Ik ben tegen onnodig dierenleed, tegen het onnodig doden van dieren. Ik heb geen vlees nodig, dus als ik het wel zou eten worden dieren onnodig gedood. Mijn hond-die-ik-niet-heb heeft wel vlees nodig. Ongeacht of ik hem in huis heb of niet (tenzij iemand hem in laat slapen). De crux is hier niet dat iemand wel of niet bijdraagt aan het doden van dieren door het hebben van honden maar dat er heel veel honden bij gefokt worden puur voor het plezier van de mens. En die moeten allemaal weer eten. Ik zal dus niet snel een hond bij een fokker vandaan halen, ook al is het heel leuk dat die een goede stamboom heeft, hartstikke gezond is etc. Al is dit voorbeeld misschien beter toepasbaar op katten, daar zitten er veel meer van in de asiels.

Mocht er een punt komen dat elk mens op de wereld volledig plantaardig eet en dat de enige vleesproductie die bestaat een lijn is met veel aandacht voor het welzijn van dieren in hun leven (jonge dieren bij de moeder laten, rassen kiezen die rustig uitgroeien zodat de dieren geen lichamelijk klachten krijgen etc) en bedoeld is voor het voeden van honden/katten en andere vleesetende gezelschapdieren, dan kan ik daarmee leven.

En nu hardlopen :wave:

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:52

elenaMM77 schreef:
Geryon schreef:
Het is toch zo apart dat iedereen vanalles op probeert te merken aan iemand die geen vlees eet. 'Ja maar je hond wel, ja maar je gebruikt wel leer'. Doe niet zo dom, het is NIET alles of niets. En gelukkig maar. Hulde aan de niet vleeseters!

natuurlijk is het niet alles of niets.. dat is nu juist het hele issue..
mensen worden veroordeeld omdat ze vlees eten..

waarom mag een vegetariër die een keuze maakt om zijn portie vlees aan de hond te geven, dus wel vlees consumeren middels zijn hond.. Maar is iemand die zelf vlees eet geen dierenliefhebber en een wereldvernietiger (want zo lijkt het net als je deze topics leest).

waarom mag een vegetariër dus wel de keuze maken om niet voor compleet niets te gaan, en een vleeseter mag niet de keuze maken om iets meer te consumeren dan de vegariër..

dat vind ik zo scheef aan het geheel..

het is niet alles of niets, maar een beetje meer dan weinig is bijna een misdaad in de ogen van vegariërs..

waarom mag niet ieder gewoon zelf beslissen waar zijn of haar grens ligt wat betreft vleesconsumptie of dierlijke producten? waarom krijg je hulde als je iedere dag een kilo vlees voert aan je hond maar zelf geen vlees eet.. maar ben je een vreselijk mens ten opzichte van dieren als je geen hond hebt en zelf 150 gram vlees naar binnen smikkelt per dag?

--------

iemand zat een paar pagina's geleden te pushen om antwoord over grenzen omdat ze graag wilde leren van de inzichten van een ander.. vervolgens steek ik er tijd en energie in om zo'n vraag dan maar te beantwoorden. Maar blijkbaar paste dat niet in de argumentatie, dus wordt er dan niet meer op in gegaan.. omdat men dacht dat een vleeseter alleen maar vlees at van koeien en dus wel vreselijk tegen de consumptie van een hond zou zijn?

ik heb het idee dat er behoorlijk met twee maten gemeten wordt.. enerzijds is consumeren van vlees fout, maar we hebben het niet over consumptie van dierlijke producten. dus een koe mag sterven voor een zadel, maar het biefstukje mag niet gegeten worden want dan ben je dier onvriendelijk.. je mag je een hond aanschaffen en vlees voeren, want dat is 'normaal', dat er dieren extra vermalen worden om aan de vraag van diervoeder te voldoen dat hoort weer niet in de discussie.. maar als je ervoor kiest om je portie vlees niet door te schuiven maar zelf op te eten, dan ben je weer de kwade pier..

ik denk dat het tijd wordt om een lekker broodje ham klaar te maken en daarna maar richting stal te gaan en ontstip dit topic verder.. als het een open en interessante discussie is waar 2 partijen ook daadwerkelijk luisteren vind ik het wat anders, maar daar lijkt het inmiddels niet meer op.

wens jullie allen een zonnige dag toe, ik ga van het bos genieten.

Iemand die zelf vlees eet draagt bij aan verschillende milieu problemen, het broeikas effect, watertekort, kappen van regenwoud, hongerproblemen etc.

En deze problemen lijken vaak nog ver weg, maar dat is totaal niet meer zo. Telkens worden nieuwe onderzoeken gepubliceerd dat wat ze eerder dachten juist een onderschatting was van het probleem. Het komt allemaal steeds korter bij. Net zoals bij andere problemen waarbij de consument een grote rol speelt(zoals bijvoorbeeld de broodfok), staat geen vraag gelijk aan geen aanbod.

Iedereen die vlees eet, werkt mee aan een slechter 'morgen'. Dat is een feit, geen mening. Welk excuus je ook hebt om vlees te eten(waarvan geen een excuus echt een goed excuus is). Vlees eten is géén noodzaak.

We zijn met veel te veel mensen op deze aarde om vlees eten als noodzaak te behandelen(zoals we nu doen). En het is niet alleen dat we vlees eten omdat dat 'moet' voor onze gezondheid(wat trouwens niet zo is, maar goed), maar we zijn ook gewoon méér vlees gaan eten. We hebben nog nóóit zo veel vlees en zo weinig groenten gegeten. Ons dieet is de afgelopen jaren 3% meer naar carnivoor verschoven, dat klinkt weinig, maar dat is een overgang die normaal duizend(en) jaren nodig heeft! Het is zo erg zelfs dat het voedingscentrum de norm van groenten per dag naar beneden heeft geschroefd omdat het anders te hoog zou lijken voor veel mensen. Wie eet er 300g groenten per dag?

Een hond is een carnivoor en kan nauwelijks zetmeel verteren. Een hond heeft vlees nodig. Wat nauwelijks nog aanwezig is in de meeste brokken. Dat is niet te vergelijken.

Waarom een vegetariërs wel vlees aan zijn hond mag geven? Omdat het onderbouwd is: het is echt noodzaak. In tegenstelling tot een iemand die meer vlees wilt consumeren. Mensen zijn de slimste dieren op aarde, waar is ons verantwoordelijkheidsgevoel? We vinden dat we boven dieren staan en dat we ze daarom mogen misbruiken voor hun vlees. Maar we doen het eigenlijk alleen omdat we er genot uit halen('Het is lekker'). Wat is daar beschaafd aan?
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 12-04-15 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:52

Een filmpje die goed de nadelen van vlees bespreekt is dit filmpje:

Natuurlijk wordt hier gesproken over amerika maar het verhaal blijft het zelfde.
In Nederland is er al een plan om de eutrofiëring aan te pakken maar toch blijft ook dit probleem zich (lokaal) voordoen in Nederland.
Als iedereen minder vlees ( 5 x per week inplaats van 7 x per week) zou eten en biologisch blijft iedereen gelukkig maar wordt het milieu minder aangetast.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:56

Tillie20 schreef:
Greetje63 schreef:
Tillie als je mijn berichten gelezen zou hebben dan was je duidelijk geweest dat voor mij voedselverspilling of te wel de problemen rondom de wereldvoedsel voorziening een belangrijk argument is tegen het eten van vlees. Maar mooi dat ook jij dat benadrukt, jammer en ook zeer onterecht dat je nu net mijn bericht gebruikt om de eenzijdige blik te benadrukken.
Juist ik heb benadrukt dat de landbouw anders ingericht zou moeten worden en dat de productie van vlees een verre optimale manier is om de hele wereld van voldoende voeding te voorzien.

Ik zeg niks over je visie, ik zeg alleen iets over wat je zou kunnen doen of zou kunnen ondernemen. Heeft niks met een eenzijdige blik te maken ;)

Verder heb ik wel alle berichten gelezen, maar weet jij nog wat ik allemaal eerder in het topic geschreven heb? Dacht het niet. Ik reageer alleen op dat specifieke bericht.

Je schrijft dit 'Net alsof dierenwelzijn het enige argument is om niet vlees te eten' terwijl ik in het bericht wat je van mij aanhaalt een ander argument naar voren breng. dus je hebt het bericht waar je op reageert niet eens gelezen en ja dat vind ik jammer. Voordeel is dat je het nogmaals naar voren brengt want verder gaan er maar zeer weinig mensen in op dat argument.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:12

Hier fokken en eten we ons eigen vlees, plus wat vlees uit de supermarkt omdat dat wat we nu hebben niet "genoeg" is om het hele jaar rond te kunnen voorzien.

Het zal vast hier en daar wat belastend zijn voor het milieu, maar aan de andere kant doen we weer ons best om het weer wat te ontlasten door bijvoorbeeld onze warmte uit de aarde te halen ipv verbranding van olie of gas.

Het voer voor de beesten kopen we voor het grootste deel omdat we simpelweg niet genoeg grond hebben om daar zelf ik te kunnen voorzien. Maar resten die wel eetbaar zijn gaan daar uiteraard wel heen.

De mest gebruiken we zelf weer voor onze groentetuin, want ook het grootste deel van ons groenvoer zullen we zelf in voorzien.

Maar om even terug te komen op de vraag, dieren eten is heel normaal, en het voorziet in onze vitamines en mineralen etc. Tuurlijk zijn daar alternatieven voor, maar probeer eens te beweren dat bijvoorbeeld soja lekker klimaat neutraal is..
En leven op supplementen gaat ook niemand blij worden.
Ja je krijgt alles binnen maar weet je dan nog wat je eet?
Ik zie liever een stuk vlees op m'n bord liggen met wat groenten en aardappels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:20

"Waarom een vegetariërs wel vlees aan zijn hond mag geven? Omdat het onderbouwd is: het is echt noodzaak. In tegenstelling tot een iemand die meer vlees wilt consumeren. Mensen zijn de slimste dieren op aarde, waar is ons verantwoordelijkheidsgevoel? We vinden dat we boven dieren staan en dat we ze daarom mogen misbruiken voor hun vlees. Maar we doen het eigenlijk alleen omdat we er genot uit halen('Het is lekker'). Wat is daar beschaafd aan?"

Maar iemand die vlees koopt voor zijn honden draagt toch net zo goed bij aan de problemen die jij opnoemt? wat dat betreft maakt het niet uit waarom je vlees koopt, je koopt het dus je draagt er aan bij.
En ik denk dat ik veel meer vlees gebruik dan de gemiddelde Nederlander ook al eet ik het zelf heel weinig.
Honden hebben we ook voor ons eigen genot, je kiest er zelf voor om een vleesetend dier in huis te halen, wil je helemaal niet meedoen aan de vleesindustrie dan zou je ook een konijn of een cavia aan kunnen schaffen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:21

palousa_boy schreef:
Hier fokken en eten we ons eigen vlees, plus wat vlees uit de supermarkt omdat dat wat we nu hebben niet "genoeg" is om het hele jaar rond te kunnen voorzien.

Het zal vast hier en daar wat belastend zijn voor het milieu, maar aan de andere kant doen we weer ons best om het weer wat te ontlasten door bijvoorbeeld onze warmte uit de aarde te halen ipv verbranding van olie of gas.

Het voer voor de beesten kopen we voor het grootste deel omdat we simpelweg niet genoeg grond hebben om daar zelf ik te kunnen voorzien. Maar resten die wel eetbaar zijn gaan daar uiteraard wel heen.

De mest gebruiken we zelf weer voor onze groentetuin, want ook het grootste deel van ons groenvoer zullen we zelf in voorzien.

Maar om even terug te komen op de vraag, dieren eten is heel normaal, en het voorziet in onze vitamines en mineralen etc. Tuurlijk zijn daar alternatieven voor, maar probeer eens te beweren dat bijvoorbeeld soja lekker klimaat neutraal is..
En leven op supplementen gaat ook niemand blij worden.
Ja je krijgt alles binnen maar weet je dan nog wat je eet?
Ik zie liever een stuk vlees op m'n bord liggen met wat groenten en aardappels.

Dat is juist het probleem, hahahah. Die was wel flauw ;)
Het voorziet ons in voedingsstoffen, die we prima ergens anders vandaan kunnen halen. Het enige wat vrijwel alleen te vinden is in vlees, is B12. Maar daar zijn ook voedingsmiddelen voor die dat kunnen vervangen. Dan hoef je geen supplementen in te nemen en je weet prima wat je eet ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:24

dees_daan schreef:
"Waarom een vegetariërs wel vlees aan zijn hond mag geven? Omdat het onderbouwd is: het is echt noodzaak. In tegenstelling tot een iemand die meer vlees wilt consumeren. Mensen zijn de slimste dieren op aarde, waar is ons verantwoordelijkheidsgevoel? We vinden dat we boven dieren staan en dat we ze daarom mogen misbruiken voor hun vlees. Maar we doen het eigenlijk alleen omdat we er genot uit halen('Het is lekker'). Wat is daar beschaafd aan?"

Maar iemand die vlees koopt voor zijn honden draagt toch net zo goed bij aan de problemen die jij opnoemt? wat dat betreft maakt het niet uit waarom je vlees koopt, je koopt het dus je draagt er aan bij.
En ik denk dat ik veel meer vlees gebruik dan de gemiddelde Nederlander ook al eet ik het zelf heel weinig.
Honden hebben we ook voor ons eigen genot, je kiest er zelf voor om een vleesetend dier in huis te halen, wil je helemaal niet meedoen aan de vleesindustrie dan zou je ook een konijn of een cavia aan kunnen schaffen.

Ik heb net via PB een bericht verzonden hierover aan iemand anders. Ik zal even de argumenten daaruit kopiëren, dat is iets handiger als je het niet erg vindt!

1. De hond is carnivoor, mens is omnivoor. De mens kan kiezen(net als de mens kan kiezen om een hond te nemen, zoals je aandraagt).
2. De hond is niet door de mens gecreëerd, de hond is los van de wolf komen te staan en is tóen langzaam rond mensendorpen gaan hangen om afval op te eten.
3. De gemiddelde hond heeft maar 5% vlees in zijn brokken zitten, wat afkomstig is uit slachtafval waar vleesmeel uit wordt gemaakt. Dat is aanzienlijk minder dan de mens, terwijl de mens een omnivoor is ;) Er zijn maar héél weinig honden die überhaupt vlees krijgen.
4. Er zijn maar zo'n 1 miljoen honden in Nederland, zo'n 6% van de gehele bevolking heeft dus een of meer hond. Honden die minder vlees eten dan de mens, wat ook nog eens geproduceerd wordt van slachtafval. Het effect van geen honden hebben zal dus absoluut minder groot zijn dan het stoppen van vlees eten.
5. Honden zijn er nu toch al. Of je ze nu in huis neemt of niet. Dat is hetzelfde als dat ik zeg 'het is beter voor het milieu als er minder mensen zijn'. Er is geen oplossing buiten geboortebeperking, maar dat is weer op een vrij lang termijn ;)
Tijd die we eigenlijk niet hebben.
6. Een hond heeft een veel kleinere ecologische voetafdruk dan de mens, ondanks dat deze vlees eet. Een hond heeft geen verwarming, kleding, huis etc. nodig.
7. Met een cavia kan je niet wandelen natuurlijk, en sommige mensen pakken een hond ook voor hun gebruik. Bijvoorbeeld om te sporten of te speuren ;)

Ik heb zelf geen hond, en toen ik wel een hond had at ik nog vlees. Maar ik snap de argumenten heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:43

Tillie20 schreef:
dees_daan schreef:

Ik heb net via PB een bericht verzonden hierover aan iemand anders. Ik zal even de argumenten daaruit kopiëren, dat is iets handiger als je het niet erg vindt!

1. De hond is carnivoor, mens is omnivoor. De mens kan kiezen(net als de mens kan kiezen om een hond te nemen, zoals je aandraagt).
2. De hond is niet door de mens gecreëerd, de hond is los van de wolf komen te staan en is tóen langzaam rond mensendorpen gaan hangen om afval op te eten.
3. De gemiddelde hond heeft maar 5% vlees in zijn brokken zitten, wat afkomstig is uit slachtafval waar vleesmeel uit wordt gemaakt. Dat is aanzienlijk minder dan de mens, terwijl de mens een omnivoor is ;) Er zijn maar héél weinig honden die überhaupt vlees krijgen.
4. Er zijn maar zo'n 1 miljoen honden in Nederland, zo'n 6% van de gehele bevolking heeft dus een of meer hond. Honden die minder vlees eten dan de mens, wat ook nog eens geproduceerd wordt van slachtafval. Het effect van geen honden hebben zal dus absoluut minder groot zijn dan het stoppen van vlees eten.
5. Honden zijn er nu toch al. Of je ze nu in huis neemt of niet. Dat is hetzelfde als dat ik zeg 'het is beter voor het milieu als er minder mensen zijn'. Er is geen oplossing buiten geboortebeperking, maar dat is weer op een vrij lang termijn ;)
Tijd die we eigenlijk niet hebben.
6. Een hond heeft een veel kleinere ecologische voetafdruk dan de mens, ondanks dat deze vlees eet. Een hond heeft geen verwarming, kleding, huis etc. nodig.
7. Met een cavia kan je niet wandelen natuurlijk, en sommige mensen pakken een hond ook voor hun gebruik. Bijvoorbeeld om te sporten of te speuren ;)

Ik heb zelf geen hond, en toen ik wel een hond had at ik nog vlees. Maar ik snap de argumenten heel goed.

Mijn honden krijgen vers zoals ik al zei, in totaal gaat er 1,5kg per dag doorheen.
Er zijn al veel mensen die vers voeren dus dat dat heel weinig gedaan word klopt niet.
Heb je een betrouwbare bron waarin staat hoeveel honden er in Nederland zijn? Ook de honden uit het buitenland meegerekend, dat zijn er vast iets meer dan 1 miljoen.
De honden van nu zijn wel degelijk door de mens gecreëerd, kijk maar eens naar de uiterlijke verschillen van toen en nu, en ook naar de aantallen.. 90% van de honden kunnen zelf niet meer voor hun eigen eten zorgen, en kunnen zelf niet meer overleven als het moet, dat is niet op een natuurlijke manier gebeurd.
Dat ze er toch al zijn slaat nergens op, als mensen geen honden meer in huis willen zal er minder gefokt worden en zullen er vanzelf minder honden in Nederland komen, natuurlijk gaat daar tijd overheen maar geen vraag is geen aanbod op den duur.
Als je zo redeneert hoef je ook geen hond uit het asiel te halen want de pups bij de fokkers zijn immers toch ook al geboren?

Je laatste argument voegt helemaal niks toe aan de discussie, dat speuren en het sporten doet men ook voor zichzelf, omdat ze het zelf leuk vinden. De enige geldige reden waarom een hond in het dagelijkse leven nodig is, is als dit een hulphond is en iemand niet goed kan functioneren zonder hond, verder hebben we de honden voor onszelf hier in Nederland.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:44

De hond is 1 van de eerste dieren geweest die gedomesticeerd is door de mens. In westelijk Azië en Europa zijn we ze niet gaan eten omdat er voedingsstoffen waren die beter in de voedselvoorziening waren dan honden. In oostelijk Azië echter wordt wel hond gegeten en dit stamt nog uit de tijd dat mensen van jagers/verzamelaars overgingen op boeren. In oostelijk Azië waren minder te domesticeren dieren en minder te domesticeren planten en dus werd daar hond gegeten.

Eten of gegeten worden.

Ik denk dat dat met vleeseten zelf niets mis is. Wel dat er iets mis is met de mate van voedselproductie en de scheefgroei in vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:59

Ik denk dat het goed is dat er steeds meer mensen opkomen voor de rechten van de dier. In de jaren 50 mochten we niet opkomen voor de rechten van vrouwen, en in de jaren 70/80 mochten we niet opkomen voor homo's. Ondertussen is dat geaccepteerd en ik denk dat dat ook met het eten van vlees gaat gebeuren. Dat homo's ondertussen geaccepteerd worden betekent niet dat we allemaal maar homo moeten worden, maar het betekent wel dat we er bewust mee omgaan.

Zelf eet ik hooguit eens per week kip. Vind het door sommige maaltijden gewoon lekkerder. Koop dan altijd de biologische variant uit de supermarkt. Als ik rund eet koop ik het bij de boerenmarkt bij mijn ouders, waar je het eerst in de wei ziet lopen. Verder eet ik zo goed als veganistisch. Drink alleen maar water, hooguit eens per week een eitje, etc etc. Waarom zou ik dan niet eens per week van mijn eitje mogen genieten?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:01

Maar als we dan een paar jaar terug gaan in de tijd.. De tijd dat ruilhandel normaal was, en veel mensen in hun eigen voer konden voorzien, bestond dit hele probleem nog niet.

Maar men wil graag met 1000 mensen op 2000m2 wonen. Land is verkocht dus kun je zelf niet meer je eigen eten voorzien, dan is de volgende stap toch dat je het gaat kopen?
En voila, de supermarkt is geboren.

Snel volgt idd de massaproductie van voer omdat er meer van minder land moet komen.

Vervolgens gaan we met z'n allen zeuren dat het niet goed is?

Proberen vanuit je eigen huis de wereld te verbeteren is leuk maar echt onmogelijk want daar is het al veel te laat voor.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:06

palousa_boy schreef:
Vervolgens gaan we met z'n allen zeuren dat het niet goed is?

Proberen vanuit je eigen huis de wereld te verbeteren is leuk maar echt onmogelijk want daar is het al veel te laat voor.

Oké , dus jij gaat er vanuit dat er niets te verbeteren valt. Ik ga er toch echt vanuit dat de wereld verbeteren begint bij jezelf. Vervolgens het goede voorbeeld uitstralen naar je omgeving en hopen dat anderen erin mee gaan. je hoeft niet gelijk te streven naar een ideale samenleving. Voor zover een ideale samenleving al zou zijn te definiëren. Maar zelfs maar op beperkte schaal voorkomen van leed bij mens of dier is in mijn ogen al een ontzettende winst.
Begrijp dus niet wat je met deze zin wil zeggen. Dat je maar niet meer probeert om verbeteringen aan te brengen omdat het zinloos zou zijn? Of bedoel je wat anders.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:13

Nou de schaal waarop alles gebeurt is zo verschrikkelijk groot, al zou heel Nederland stoppen met het eten van vlees, dan maken landen als Amerika dat kleine beetje dat wij niet eten wel weer op (om vervolgens de helft weg te gooien maar daar gaat het niet om, als het maar groot en veel is).

De grootste problemen zijn in het verleden al veroorzaakt, veel problemen nu, en wie weet wat de toekomst zal brengen (denk dan bijvoorbeeld aan de wijze van oorlogsvoering met nucleaire wapens). Dan kunnen wij nog zo goed bezig zijn maar de grote wereld om ons heen heeft daar maling aan.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:30

Oké dus je bedoelt het echt zo.Ik neem zelf een ander standpunt in. Ik heb ook niet de illusie de wereld te kunnen verbeteren maar ik geloof wel in mentaliteit veranderingen die uiteindelijk toch een behoorlijke invloed kunnen hebben op het verloop. En dat je met de instelling, ik kan er toch niets aan veranderen dus willens en wetens meewerkt aan een bepaalde tendens.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:40

Omdat ik ermee ben opgegroeid en ik niet beter weet en ik graag van een stukje vlees houd. Maar Hhilde, als jij zo tegen vlees bent waarom draag je wel schoenen met een leren zool, draag je wel kleding die misschien door kleine kindjes is gemaakt. En sterker nog ik weet niet of je ze draagt, maar draag je ook Uggs?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:50

Ik hou van dieren dus eet ik ze niet, ik ben ook afgevallen sinds ik geen vlees eet. Ik wordt vaak ook misselijk als ik in de supermarkt bij het vlees sta.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:54

ja hoor,wij eten wel vlees,beessies zijn toch al dood als ze in de winkel liggen,om ze dan weg te gooien,is het ook zo'n nutteloze dood geweest...

overigens gaat hier ook nog een kilo of 5 vers vlees per dag voor de honden er doorheen...en nog een zooi levende krekels voor de spinnen elke maand..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-04-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:54

marleen_usar schreef:
Ik hou van dieren dus eet ik ze niet, ik ben ook afgevallen sinds ik geen vlees eet. Ik wordt vaak ook misselijk als ik in de supermarkt bij het vlees sta.

Dan eet je dus niet gezond vegetarisch. Anders zou je niet afvallen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:56

Ik mag geen soja en geen tarwe en geen melksuiker, over 3 weken weer wel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:57

kimmie261 schreef:
ja hoor,wij eten wel vlees,beessies zijn toch al dood als ze in de winkel liggen,om ze dan weg te gooien,is het ook zo'n nutteloze dood geweest...

overigens gaat hier ook nog een kilo of 5 vers vlees voor de honden er doorheen...

Nou, ik eet gewoon vlees, maar dit vind ik zo'n kromme beredenering :') Als er een x aantal mensen minder vlees eten zullen er ook minder dieren dood gemaakt worden hoor. En omgekeerd ook, hoe meer mensen vlees eten, hoe meer dieren er dood zullen gaan.

Dat is dus waarom ik minder vlees eet. Ipv elke dag dat stukje vlees op m'n bord eet ik minstens 1 maar vaak dus 2 keer per week geen vlees. Als meerdere mensen dat doen (en zelfs al 1) dan zullen er uiteindelijk minder dieren dood gemaakt hoeven worden want er is minder vraag naar vlees. Zo simpel is het.

Verder vind ik dingen als ''als je geen vlees eet, waarom draag je dan wel leren schoenen'' ook zulke dooddoeners. Je kunt enerzijds er rekening mee houden door dus geen vlees te eten of minder vlees oid te eten, maar dat betekend toch niet dat je opeens álles niet meer ''mag''?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:00

oww dat stuk vlees wat nu al dood in de winkel ligt gaat er ineens niet meer liggen als ik het vanaf morgen niet meer ga kopen??

wij kopen overigens overal vlees,in duitsland,in nederland,bij supermarkten en bij de slachter waar we ook vlees voor de honden halen,ik ben ook niet tegen slachten van vee overigens...

dus ik zal er geen stuk vlees minder om gaan eten :) ,en de honden ook niet

prachtig toch als dieren helemaal "gebruikt" worden??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:01

Kimmie; als je lang genoeg wacht komt er vanzelf leven in het vlees :')