hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:49

Yonker schreef:
[naam] schreef:
Ik krijg ook genoeg om een paard van te onderhouden in de regio waar ik woon. ;)
Wat ik met mijn geld doe, moet ik toch zelf weten?
Het bedrag dat ik krijg van mijn [***], krijg ik niet omdat ik te lui ben om te werken of het maar makkelijk vind om mijn handje op te houden.
Niet zo snel oordelen zou fijn zijn. :j

Even heel hard en cru gezegd maar in mijn ogen als je dagelijks naar je paard kan en voor zo'n beest kan zorgen kan je ook iets bijdragen in de samenleving. Nu weet ik hoe moeilijk het is voor wajongers om werk te vinden (heb en broer met [***]) maar toch tja.... ik vind het zo dubbel. Er zijn zoveel mensen die keihard werken en elke dubbeltje om moeten draaien, dan is een paar kunnen houden met een uitkering voor sommige mensen wel zuur.
Dit is niet om jou persoonlijk aan te vallen maar gewoon even hoe ik er tegenaan kijk :) Weet ook niet jou situatie enzo.
Ja? Kan ik dagelijks naar mijn paard? :)) Dat is nieuw voor mij!

Het gaat mij er gewoon om dat iedere WaJonger een bedrag krijgt dat van tevoren is vastgesteld.
Wát diegene daarvan koopt, gaat níémand iets aan!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:57

ik vind het ook altijd moeilijk hoor.
ik misgun niemand zijn paard..

maar als je ziet dat sommigen iedere cent moeten omdraaien met een gemiddeld inkomen, omdat ze niet in aanmerking komen voor huursubidie en andere tegemoetkoming en daardoor met maandlasten zitten waardoor ze net de maand doorkomen. Waarbij ze belasting betalen zodat mensen die het nodig hebben een uitkering kunnen krijgen.. Paardrijles zit er dan vaak niet eens in, laat staan een eigen paard.. hoe brandend dat verlangen ook is. Stel dat de belastingen lager zouden zijn en je dat bedrag zo in je zak zou mogen houden.. dan zouden die mensen hun droom kunnen waarmaken..

dan is het best dubbel als je merkt dat mensen met een uitkering van wat voor soort dan ook, die daarmee ook recht hebben op allerlei voorzieningen en de goedkope huurwoningen door hun lagere inkomsten er een paard op na kunnen houden.. niet omdat ik hen dat paard misgun.. maar omdat het geld daarvoor uit de zak komt van iemand die misschien heel graag een paard zou willen hebben, zich een slag in de rondte werkt voor een gemiddeld loon, geen recht heeft op sociale huurwoningen of goedkoop huren en daardoor geen paard kan aanschaffen, onderhouden of zich überhaupt met de paardensport kan bezighouden.

ik kan mij het gevoel van Yonker daarom ook goed voorstellen, maar durf dat hier nauwelijks te zeggen, omdat het vaak als 'veroordelen/misgunnen' wordt opgevat. Maar dat is het niet.. Ik gun het iemand die hard werkt minstens net zo hard. En begrijp dat het dan heel dubbel is als je bij wijze van spreken je buurmeisje dat thuiszit met een uitkering ziet wegrijden op je belastinggeld, wat je afgedragen hebt om mensen te steunen die het minder hebben, maar waardoor je zelf geen paard kunt houden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:01

Toen ik 22 was kocht ik(alleenwonend en werkend in de horeca) een stuk grond. Daarop stonden moeder en zoon fjord. Hooien deed ik iedere zomer van de eigen grond, dan ben je in de winter heel goedkoop uit. Verder geen dure lessen, zadels, etc. Wél inenten, ontwormen en de nodige DA bij ziekte. Verder wat ponybrok, wortels enz. Heel erg basic.

De hypotheek bedroeg 190 per maand. Dat was dus ruimte voor 2 fjorden met gras of hooi erbij.
Eigen grond is natuurlijk wel meer werk. Maar voor dat meer werk had ik wel 2 pony's staan. En weinig bijkomende kosten. Dus ja, het is heel goed mogelijk om paarden te onderhouden, het hangt er alleen vanaf wat je zelf wilt.
En tel daarbij op dat ik het voor een topprijs verkocht heb..... Ik mocht niet klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:02

elenaMM77 schreef:
En begrijp dat het dan heel dubbel is als je bij wijze van spreken je buurmeisje dat thuiszit met een uitkering ziet wegrijden op je belastinggeld, wat je afgedragen hebt om mensen te steunen die het minder hebben, maar waardoor je zelf geen paard kunt houden.
Ik vind dit echt zo'n kwetsende opmerking! Dat kan ik je niet eens uitleggen... :n

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:06

Ik ga (voor een groot deel) mee met Elena. Misgun niemand iets, maar soms is het wel wat scheef.

Stalgenootje van vroeger ontving PGB, daar werd haar paard (indirect) van betaalt. Dat ging mij net even wat te ver.

KBK, je leest misschien een beetje selectief :)
Als je de rest van het stuk leest, snap je dan dat het soms oneerlijk voelt? Hoewel ik heel goed begrijp dat iemand met een uitkering (vaak) geen uitkering heeft omdat hij/zij dat nou zo leuk vindt.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 02-04-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:09

KoudbloedKim schreef:

Ik heb het zo zacht mogelijk proberen te zeggen Kim..
En ook heel duidelijk gemaakt dat het niet kwetsend of veroordelend is..

maar men moet wel geld afdragen voor mensen die het minder hebben, waardoor men zelf geen paard kan onderhouden.

Wajong is immers alleen mogelijk, omdat er genoeg mensen gezond genoeg zijn om geld af te dragen zodat mensen die het nodig hebben een Wajong uitkering kunnen krijgen.. Mensen die op hun beurt door de vele afdrachten zich geen paard kunnen veroorloven, zelfs niet op een goedkope manier.

dan is het toch zuur als je als gezonde werkende graag een paard zou willen hebben, maar door alle kosten die je maakt omdat je nergens recht op hebt geen paard kunt houden..

dan voelt het toch dat iemand die graag een paard zou willen hebben, geld aan iemand anders geeft die daarvan een paard houd..

Ik hoop dat je dat begrijpt.. want jij veroordeeld zelf eigenlijk de mensen de zich rot voelen omdat ze zelf geen paard kunnen veroorloven terwijl ze zich een slag in de rondte werken door te zeggen dat je mag doen en laten wat je wilt met het geld dat je ontvangt.

En natuurlijk zul jij het op een goedkope manier doen en zul je er geen vermogen aan kwijt zijn.. Dat geloof ik direct.. maar het is wel een luxe die velen in Nederland het zich gewoon niet kunnen veroorloven, ook in jouw regio denk ik maar zich een slag in de rondte werken om uberhaupt rond te komen, zonder dat ze zich enige luxe kunnen veroorloven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:11

Heb je ook gelezen wat ik daarvoor schreef? Dat mensen met een uitkering een bedrag krijgen dat ergens op gebaseerd is?
Als diegene besluit om vanalles te schrappen en daardoor geld overhoudt voor een paard, dan moet diegene dat toch zelf weten?
Een paard is niet voor iedereen enkel een luxe, maar een manier om in leven te blijven, hoe moeilijk dat ook te geloven is!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:15

Maar KBK, er zijn mensen die zich een slag in de rondte werken, geen rare dingen doen met hun geld maar dan nog steeds geen paard kunnen houden.

Probeer het iets ruimer te zien. Een paard is luxe, jij schrapt andere dingen om het paard te kunnen betalen máár het geld wat je krijgt is daar in essentie niet voor bedoeld. Dat is bedoeld voor eerste levensbehoefte (en goed, de paarden zijn dat voor jou), maar eigenlijk zijn ze dat niet.

Je zou ook vrijwillig kunnen helpen op een manege, een verzorgpaard zoeken (zoals zoveel doen).
Want een EIGEN paard, dat is écht een 'luxeproduct'.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 02-04-15 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:18

Snorlex schreef:
Maar [naam], er zijn mensen die zich een slag in de rondte werken, best op droog brood willen leven maar dan nog steeds geen paard kunnen houden.

Probeer het iets ruimer te zien. Een paard is luxe, jij schrapt andere dingen om het paard te kunnen betalen máár het geld wat je krijgt is daar in essentie niet voor bedoelt. Dat is bedoeld voor eerste levensbehoefte (en goed, de paarden zijn dat voor jou), maar eigenlijk zijn ze dat niet.
Geen eerste levensbehoefte in fysieke zin, voor sommige mensen wel in psychische zin.
Voor sommige mensen kan een eigen paard het verschil betekenen in ernstig ziek zijn en in minder ernstig ziek zijn, soms zelfs tussen leven en dood.
En totdat jij 100% zeker weet dat dat niet geldt voor degene waar jij het over hebt, vind ik niet dat jij daarover mag oordelen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:22

Ik oordeel niet, want ik misgun het niemand maar 'scheef' is het wel voor de mensen die heel graag willen maar zich geen paard kunnen veroorloven.

En ook in psychische zin: is een EIGEN paard een eerste levensbehoefte?

Ik snap het best dat iemand in die zin 'jaloers' naar jou kijkt.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 02-04-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:24

Snorlex schreef:
Maar KBK, er zijn mensen die zich een slag in de rondte werken, geen rare dingen doen met hun geld maar dan nog steeds geen paard kunnen houden.

Probeer het iets ruimer te zien. Een paard is luxe, jij schrapt andere dingen om het paard te kunnen betalen máár het geld wat je krijgt is daar in essentie niet voor bedoeld. Dat is bedoeld voor eerste levensbehoefte (en goed, de paarden zijn dat voor jou), maar eigenlijk zijn ze dat niet.

Je zou ook vrijwillig kunnen helpen op een manege, een verzorgpaard zoeken (zoals zoveel doen).
Want een EIGEN paard, dat is écht een 'luxeproduct'.

Maar... Indien KBK gaat helpen op een manege... Dat bespaart ze de kosten van haar paard uit.

Houdt dat in dat ze dat geld moet sparen en teruggeven aan de samenleving?!?

KBK heeft een wajong. Iemand heeft bepaald dat ze daar recht op heeft. Hoe zij vervolgens dat geld uitgeeft?! Die keuze maakt zij!

Anoniem

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:25

Ik snap echt wel dat het krom lijkt, maar niemand weet hoeveel ik daarvoor heb moeten laten staan!
En ik ben de laatste die daarover zal klagen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:28

Ja, maar in ESSENTIE is het geld daar niet voor bedoeld, voor een eigen paard.

Natuurlijk mag KBK zelf bepalen hoe ze het uitgeeft, besparen op andere dingen en zo geld overhouden voor haar paard.
Maar snap ook dat mensen die hard werken maar geen paard kunnen betalen (en tevens geen andere rare dingen doen met hun geld) misschien gevoelens van jaloezie ontwikkelen. :)

Beetje begrip voor beide kanten ;)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:31

Tuurlijk is er begrip voor beide kanten.

KBK leeft van een gering bedrag per maand. Wellicht kunnen de mensen die onvoldoende geld voor een paard overhouden aan KBK vragen hoe ze het financieel doet!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:34

Sorry hoor maar een paard si geen verschil in leven of dood... dat vind ik echt de grootste bullshit ooit en daar kan ik me echt heel boos om maken. Dat het je psychisch er door heen helpt zou best, maar jij gaat niet dood als je geen paard hebt. Iemand gaat dood omdat die geen operatie krijgt, omdat hij geen long krijgt terwijl die, die nodig heeft, omdat hij geen medicijnen krijgt, omdat die niet genoeg eten krijgt. Dit gaat er bij mij echt niet in. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:36

Yonker schreef:
Sorry hoor maar een paard si geen verschil in leven of dood... dat vind ik echt de grootste bullshit ooit en daar kan ik me echt heel boos om maken. Dat het je psychisch er door heen helpt zou best, maar jij gaat niet dood als je geen paard hebt. Iemand gaat dood omdat die geen operatie krijgt, omdat hij geen long krijgt terwijl die, die nodig heeft, omdat hij geen medicijnen krijgt, omdat die niet genoeg eten krijgt. Dit gaat er bij mij echt niet in. :n
Dat is i.m.o dan jouw tekortkoming dat je dat niet kunt snappen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:43

KoudbloedKim schreef:
Yonker schreef:
Dat is i.m.o dan jouw tekortkoming dat je dat niet kunt snappen.

Nee dat is een mening, heeft niks met tekortkoming te maken.
En misschien moet iemand jouw de definitie van eerste levensbehoefte uitleggen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:45

Nu reageer ik toch weer even. Er zijn ieder jaar weer een aantal ziektes/behandelingen die niet vergoed worden. Te duur, te onbekend, niet genoeg patienten, etc.
Deze mensen moeten hun behandelingen of medicijnen zelf betalen, wat soms in de tonnen loopt. Als ze dat niet kunnen gaan ze dood. Echt dood.

Voor die groep mensen, maar dan ook alleen voor die groep (dus niet Nederlands verwende gezonde paardenmeisjes) , vind ik het heel schrijnend als er uitkeringsgeld gaat naar de verzorging van een paard. Nee, als je het zo bekijkt is een paard geen zaak van leven of dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:46

Yonker schreef:
Nee dat is een mening, heeft niks met tekortkoming te maken.
En misschien moet iemand jouw de definitie van eerste levensbehoefte uitleggen?
Nee dankje, ik ben me daar heel goed van bewust!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:50

Niemand gaat dood door gebrek aan paard zoals dat wel gebeurt bij onthouden van drinken, wel kan de kwaliteit voor een aantal zonder paard dusdanig achteruit gaan en dat kan psychische klachten verergeren of doen ontstaan, motivatie problemen en leven verliest z'n glans. Maar eerste levensbehoefte? Nee. Belangrijk voor sommigen? Ja.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:52

En dan nog, verzorg en kroelpaardjes genoeg. Eigen paard hoeft niet perse. Zeker niet als je het financieel zo moeilijk (zou) hebben.

Maar dit gaat onwijs offtopic. Jammer! Vond het wel interessant om te lezen hoe andere dit doen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:54

Ik kan me heel goed voorstellen dat dieren positief kunnen bijdragen aan de kwaliteit van je leven :) (doet het bij mij ook haha).
Dat kan overigens ook in de vorm 'wandelen met de hond van je buurman'.
Maar naar mijn mening is het geen eerste levensbehoefte.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 02-04-15 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:55

Maar als KBK een paard kan onderhouden van haar karige inkomen (want Wajong is echt geen luxe hoor :+ ) dan kan een gemiddelde werkende dat toch ook als ze op die manier zou leven? Bedoel iemand met een karig inkomen door werk heeft toch ook recht op huurtoeslag, zorgtoeslag etc? Dus of je nou linksom of rechtsom het geld krijgt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:57

Collie2008 schreef:
Maar als KBK een paard kan onderhouden van haar karige inkomen (want Wajong is echt geen luxe hoor :+ ) dan kan een gemiddelde werkende dat toch ook als ze op die manier zou leven? Bedoel iemand met een karig inkomen door werk heeft toch ook recht op huurtoeslag, zorgtoeslag etc? Dus of je nou linksom of rechtsom het geld krijgt?

Ik houd per saldo minder over dan mijn famielid toen in de bijstand. Als je net teveel verdient, mis je alle toeslagen en heb je 0,0 recht op kwijtschelding. Mijn familielid kreeg veel kwijtschelding, afvalstofheffing was zeer laag en hij kon ook naar de voedselbank.

Voordeel van Wajong is, dat inkomen van je partner niet meetelt (terwijl dat bij bv een bijstandsuitkering wel zo is).
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-04-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:57

vuurneon schreef:
Collie2008 schreef:

Ik houd per saldo minder over dan mijn famielid toen in de bijstand. Als je net teveel verdient, mis je alle toeslagen en heb je 0,0 recht op kwijtschelding. Mijn familielid kreeg veel kwijtschelding, afvalstofheffing was zeer laag en hij kon ook naar de voedselbank.

Dan had je ook 4 uur minder kunnen gaan werken?