Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:54

Huertecilla schreef:
Door het geheim te houden word jij deelgenoot van bedrog. Bedrieg jij jouw ANDERE kennis. Speel jij het hypocriete toneel.

Zoals ik al schreef zou ik afstand nemen. Hen BEIDEN niet zien tot het morele dilemma niet meer speelt.

Verder vind ik:
- dat een bedrieger/ster inherent niet betrouwbaar is
- een echte vriend/-in je niet met een dergelijk moreel dilemma opzadelt

Nogmaals: Dit onderwerp geeft een realistische kijk op de moraal en integriteit van veel posters hier.

LEER ERVAN. Hypocrisie; list & bedrog zijn de ECHTE 'waarde' van ons westerse relatiemodel. Wees daar realistisch over.
Je kan hier lezen dat als jouw vrienden weten dat jouw partner jou bedriegt, ze waarschijnlijker wel dan niet mooi weer tegen jou spelen.

Als je zo zelf niet wil zijn, zo niet behandeld wil worden, hou er dan rekening mee dat dit zo wijd verbreid is; organiseer jouw relatie(s) ZO dat bedrog niet 'nodig' is; dat de kans erop zo klein mogelijk is.

Geheel mee eens :)

Ik zou niet meedoen aan bedrog en dus zou de vriendschap op het spel staan.

Als iemand een open relatie heeft (dus met instemming van beiden!) dan is er geen bedrog en dus geen probleem wat mij betreft.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:21

Ik zou de meeste mensen ervoor laten vallen, mijn beste vriend(in) misschien niet, maar die zal echt geweten hebben wat ik erover denk. Ik zal voor niemand meedoen aan bedrog en dat zou ik ook zeggen tegen die vriend(in) voor ik eventueel wat zeg.
Ik vind niet dat je mag verwachten dat iemand niets zegt tegen diegene die bedrogen wordt. Je dwingt zo iemand om zich vuil te maken aan jouw leugen. Door je op te zadelen met zo'n geheim tast je vriend(in) je integriteit aan, al is het maar door aan te nemen dat je mee zou doen met zo'n leugen. Niet iets wat vrienden horen te doen.

Ik geloof niet in een 'eenmalige misstap', iemand die bedriegt is niet te betrouwen en zal het meermaals doen. Al dat geleuter wat je soms hoort over 'hij/zij voelde zich niet goed in de relatie op dat moment/had behoeftes/...' allemaal excuses. Als je een probleem hebt in een relatie, los je dat samen op. Ik dacht dat nogal eigen was aan relaties, dingen samen oplossen, samenzijn. Blijkbaar is communicatie een heel revolutionair concept voor velen.

Verder zijn open relaties niet hetzelfde als bedrog... zolang ze dus echt open, eerlijk en afgesproken zijn tussen twee volwassenen die weten wat alles inhoudt. Ik vind ze zelf heel raar en zou mezelf er nooit in kunnen vinden, maar andere mensen zijn andere mensen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:29

Als iemand mij als alibi wil gebruiken hebben ze een probleem. Ik zeg namelijk doodleuk de waarheid. Komop zeg, dat is al helemaal het toppunt van mensen voor je karretje spannen en de boel bedonderen. Dit uberhaupt aan me vragen zou al een groot issue voor me zijn.

Tussen je mond houden en liegen zit maar een hele dunne lijn.... Voor mij TE dun, voor mij valt het eigenlijk ook onder liegen. Bedrog is het sowieso imo. Als mijn vriend vreemd zou gaan en vrienden weten dit, dan kan ik ze niet meer recht aankijken als ze het mij niet zouden vertellen en ik zou er achter komen. Ik zou me namelijk continu afvragen wat ze nog meer voor me verborgen houden.

Ik zie het opbiechten ook zeker niet als gemakkelijk van je schuldgevoel afkomen. Dat vind ik verzwijgen eerder! Daarmee doe je alsof er niks is gebeurd namelijk. Door het op te biechten zeg je juist dat je een volwassene bent en verantwoordelijk voor je eigen handelen. Je kan je niet verstoppen, wat je wel kan door het te verzwijgen. Fouten maken doet iedereen, maar wees dan stoer genoeg om hier eerlijk over te zijn en de consequenties te aanvaarden. Ik zou nooit jaren in een leugen kunnen leven.

Open relaties vind ik helemaal prima. Elk type relatie zolang dit eerlijk besproken is. Al willen ze een orgie houden, wekelijks partners ruilen of wat voor constructies dan ook, helemaal prima voor mij. Ik sluit ook niet uit dat ik zelf ooit een open relatie heb!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:50

Shiloh: dankje, dat is inderdaad helemaal perfect verwoord hoe ik het ervaren heb!

Fargo: in jouw opbel-situatie heb ik dus de boot afgehouden, om vervolgens meteen naar de 'bedrieger' te bellen en hem goed duidelijk te maken dat ik hier niet van gediend was en er niet ging in mee spelen. Het was aan hem om een eerlijk gesprek aan te gaan, wat hij vervolgens ook gedaan heeft.

sevenofnine schreef:
Ik geloof niet in een 'eenmalige misstap', iemand die bedriegt is niet te betrouwen en zal het meermaals doen. Al dat geleuter wat je soms hoort over 'hij/zij voelde zich niet goed in de relatie op dat moment/had behoeftes/...' allemaal excuses. Als je een probleem hebt in een relatie, los je dat samen op. Ik dacht dat nogal eigen was aan relaties, dingen samen oplossen, samenzijn. Blijkbaar is communicatie een heel revolutionair concept voor velen.

Dat is geheel ook mijn mening. Zo zou ik het ook doen, maar blijkbaar is dat niet altijd even makkelijk...

Zwerte: ter verduidelijking: IK zou dus zeker ook eerlijkheid willen, echter hoor je anderen zeggen dat ze het soms niet willen weten, wat doe je dan, als je vriendin ooit zoiets gezegd heeft en je komt te weten dat haar partner haar bedrogen heeft, volg je dan die mening van je vriendin, of die van jezelf?
(ik haal het onderwerp over het schuldgevoel wegpraten door op te biechten aan omdat het iets is dat ik wel al vaak gehoord heb, en daar telkens mijn bedenkingen bij heb, en tot op heden weet ik dus ook niet hoe ik daar dan op zou moeten reageren)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:59

Tja, jammer voor die vriendin dan, ik zou het toch zeggen. Ook omdat ik echt overtuigd ben dat niemand beter wordt van leven in een leugen. En als ik het te weten kom, is de kans dat zij er zelf achter gaat komen toch ook ernstig groot. Dan liever zelf eerlijk blijven ipv mooi weer spelen.
Dat is nou net precies hetgene aan mijn eerlijkheid waar sommige mensen niet mee kunnen leven. Als iemand struisvogel wil spelen moeten ze dat vooral doen, maar ga niet van mij verwachten dat ik daaraan mee doe. Iemand die niet kan leven met mijn extreme eerlijkheid heeft alle recht om mij de deur te wijzen. Dat zou ik dan ook accepteren uiteraard want dan verschillen we gewoon teveel. Ik ben gewoon eerlijk en direct en dat wil ik blijven. Kan je daar niet tegen? Jammer dan, dan scheiden onze wegen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:12

Ik weet het niet, kan dat in dit geval zo sterk niet zeggen als jij! Ik heb denk ik al te vaak eerlijk mijn mening verkondigd om daarna het deksel op mijn neus te krijgen :')

Ik vind dat sommigen ook heel makkelijk kunnen zeggen "jammer helaas, vriendschap over", ik neem aan dat je je vrienden toch graag ziet, en daar van afziet als je die kwijt raakt. Ik in ieder geval wel heel hard! Wat niet wil zeggen dat ik mijn eigen normen en waarden en mening niet heb duidelijk gemaakt in die situatie afgelopen zomer, of in andere situaties, maar ik lijd daar wel onder hoor, onder gebroken vriendschappen :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:23

Ik vind het ook frapant dat mensen dat zo stellig kunnen zeggen hoor Stral. Ik kom dan toch weer terug op wat ik eerder zei. Dat ik me afvraag hoe sterk die vriendschappen dan zijn.

Nogmaals, die ene beste vriendin kan ik al bijna 20 jaar, de andere bijna 15 jaar. We hebben samen al zo veel doorstaan, dat ik bijna durf te zeggen dat ik net zo veel van hun houdt als ik van mijn directe familie houdt. Dat gooi je echt niet zomaar weg. Ookal ben je het niet eens met elkaar of elkaars acties.

Ik ben beide op een of andere fase bijna verloren, om een of andere stomme ruzie. Na een half jaar tot jaar is dat weer goedgekomen, hebben we elkaar vergeven en is de vriendschap hechter dan die ooit geweest was. Ik denk echt niet dat er niks gebeurd waardoor er niet opnieuw ruzie zou kunnen ontstaan, maar ik ben wel ervan overtuigd dat we dat uiteindelijk op kunnen lossen. Als we alle drie nog leven denk ik dat we ooit nog wel in hetzelfde bejaardentehuis terecht gaan komen zeg maar.

Dat zet je echt niet zo aan de kant omdat iemand een immorele keuze maakt.

Ik vraag me daarbij dan ook af of het een verschil zou maken als degene of diegene niet lang na het te bekennen aan jou, daarmee ook beseft dat de relatie niet meer gaat werken en het uit maakt. Of uiteindelijk toch ook eerlijk is naar de partner toe?

Ze hoeven mij ook echt niet als alibi te gaan gebruiken, maar als ik eerlijk ben zie ik ze dat ook nooit doen. Ik vind dat namelijk verder gaan dan enkel bedrog aan hun partner, maar op dat moment gaan ze ook over mijn grenzen door mij er direct in te betrekken. Dat vind ik ook onacceptabel, maar dat vind ik niet per direct gelinkt aan het bedrog uberhaupt, maar ik vind het ook bedrog naar mijzelf toe.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:30

Stral schreef:
Ik weet het niet, kan dat in dit geval zo sterk niet zeggen als jij! Ik heb denk ik al te vaak eerlijk mijn mening verkondigd om daarna het deksel op mijn neus te krijgen :')

Ik vind dat sommigen ook heel makkelijk kunnen zeggen "jammer helaas, vriendschap over", ik neem aan dat je je vrienden toch graag ziet, en daar van afziet als je die kwijt raakt. Ik in ieder geval wel heel hard! Wat niet wil zeggen dat ik mijn eigen normen en waarden en mening niet heb duidelijk gemaakt in die situatie afgelopen zomer, of in andere situaties, maar ik lijd daar wel onder hoor, onder gebroken vriendschappen :)

Ik heb afgelopen week nog een nachtmerrie gehad over deze dame, terwijl we al twee jaar helemaal geen contact meer hebben gehad. Ik heb haar inmiddels zelfs ontvriend op facebook (nog nooit gedaan!) omdat ik gewoon niks meer met haar te maken wil hebben, ze heeft me te diep gekwetst. Niet met het vreemdgaan zozeer, wel met hoe ze nu is en hoe ze mij behandeld heeft. Dus ja, ik zit er zeker wel mee.

En heb ook al vaak zat het deksel om mn neus gekregen door mijn eerlijkheid. Ik weet echter ook dat dit meer zegt over de ander dan over mij. Zoals ik al zei, dit hoort bij mij en kan je dat niet accepteren? Dan kan je mij dus niet accepteren en kunnen we geen vriendschap hebben.
Ik ga heus geen kranten bellen om zoiets rond te bazuinen, ik vertel het hooguit aan de mensen die er rechtstreeks mee te maken hebben. Als dat niet mag, wil je je verantwoordelijkheid niet nemen en wil je zelfs mij vragen mn waardes aan de kant te zetten vanwege egoistisch najagen van eigen behoeftes. Daar weiger ik aan mee te werken dus zal altijd op zn minst een enorme deuk geven in de vriendschap. Uiteraard doet dat pijn! Maar op de lange termijn heb ik nog veeeeeel meer pijn als ik mn eigen waardes niet respecteer. Ik ben zelf de belangrijkste persoon in mn leven en moet mezelf in de spiegel kunnen aankijken. Dat kan soms tot pijnlijke keuzes leiden, maar zo is het leven.

Ik ben btw wel echt een moraalridder en ik weet dat ik extremer denk over eerlijkheid dan de gemiddelde mens. Zoals ik al zei heb ik zelfs moeite met een leugentje om bestwil. Ik heb in mn jeugd genoeg leugens te verwerken gehad voor de rest van mn leven, dat is waarom ik er nu zo ver in ga. Mij kwets je gewoon veel dieper met een leugen dan een willekeurig ander persoon. Iedereen die mij een beetje kent weet dit ook en kan er rekening mee houden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:39

Nog een aanvulling: ik zet niemand aan de kant omdat ze een immorele fout maken. Iedereen maakt fouten, het gaat mij er om hoe je daarna hiermee om gaat. Erken je de fout en ga je het oplossen? Prima, ik steun je daarin.
Ik zet mensen wel aan de kant als ze van mij gaan verwachten mijn waardes aan de kant te zetten omdat dit hun beter uitkomt. Die vriendin heb ik ook na deze actie niet meteen de deur gewezen. Heb haar alleen duidelijk gemaakt dat ik dit heel erg afkeur, het oneerlijk vind naar haar partner (en kind) en vind dat ze het moet vertellen. En dat ze niet van mij kan verwachten dat ik hem niks zou vertellen. Deze man zag ik nooit, kende hem nauwelijks dus die kans was zeer klein want ik ga ook niet iemand die ik vaag ken opbellen om zoiets te vertellen. Maar hem onder ogen komen alsof er niks was? Dat was niet meer mogelijk voor mij.
In dit geval kon zij daar dus niet mee omgaan en is het haar keus geweest om mij steeds minder deel te laten uitmaken van haar leven. Wederom een zwakke, makkelijke weg ipv eerlijk zijn en je oliebol onder ogen zien.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:00

Shiloh:
Mee eens!
Wat de relatie tussen A en B betreft: die twee zijn meteen uiteen gegaan, en hadden dat al veel eerder moeten doen. Dat had veel kwelling en hartzeer en een verloren jaar waarin mensen gekwetst zijn geweest die niet zo hard gekwetst hadden hoeven worden bespaard... B zag A heel graag, en heeft heel veel verdragen om het toch maar te doen slagen, hij is dan ook de eerste persoon waar ik écht kwaad op was, maar tegelijk ook de eerste die ik het allemaal helemaal heb kunnen vergeven en waar dingen weer normaal tussen werden. We kennen elkaar ook al 15 jaar dus dan zijn zo'n situaties makkelijker op te vangen denk ik. Hij is het grote slachtoffer uiteindelijk hoor, los van het feit dat hij die ene nacht een fout gemaakt heeft. Dingen zijn niet altijd zwart-wit...

Conclusie: koppel nooit nog vrienden :') Ze deden het in het begin heel goed samen maar voor het einde ben ik niet verantwoordelijk :P

Zwerte: als je jezelf daar heel goed in kent heb je groot gelijk dat je zo eenduidig je mening kan formuleren :) Ik ben ook eerlijk (tevens door het ontwikkelen van allergische reactie op leugens uit mijn jeugd denk ik ;) ), maar niet zo extreem als jij, ben meer 'zoekende' over hoe ik op bepaalde dingen zou reageren :)
Ik ben het met je eens wat je laatste post betreft: fouten maakt iedereen, het is hoe je daarmee omgaat, hoe je zelf staat ten opzichte van je eigen fout, dat je meer definieert als mens en als persoon.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:56

Zwerte schreef:
Nog een aanvulling: ik zet niemand aan de kant omdat ze een immorele fout maken. Iedereen maakt fouten, het gaat mij er om hoe je daarna hiermee om gaat. Erken je de fout en ga je het oplossen? Prima, ik steun je daarin.
Ik zet mensen wel aan de kant als ze van mij gaan verwachten mijn waardes aan de kant te zetten omdat dit hun beter uitkomt. Die vriendin heb ik ook na deze actie niet meteen de deur gewezen. Heb haar alleen duidelijk gemaakt dat ik dit heel erg afkeur, het oneerlijk vind naar haar partner (en kind) en vind dat ze het moet vertellen. En dat ze niet van mij kan verwachten dat ik hem niks zou vertellen. Deze man zag ik nooit, kende hem nauwelijks dus die kans was zeer klein want ik ga ook niet iemand die ik vaag ken opbellen om zoiets te vertellen. Maar hem onder ogen komen alsof er niks was? Dat was niet meer mogelijk voor mij.
In dit geval kon zij daar dus niet mee omgaan en is het haar keus geweest om mij steeds minder deel te laten uitmaken van haar leven. Wederom een zwakke, makkelijke weg ipv eerlijk zijn en je oliebol onder ogen zien.

Dus zolang mensen zich aan jouw regels houden, mogen ze vriend met je zijn, en anders worden ze gedumpt. Pas als je netjes aan jou toegeeft dat je fout zal, mag je misschien, bij gratie, nog vrienden met jou blijven.

Zo werkt het niet in mijn vriendschappen. Mijn vriendinnen en ik hebben allemaal een eigen mening, maken onze eigen keuzes, en zijn ook niks te l*llig om elkaar te vertellen wat we van elkaars acties vinden, als we het er niet mee eens zijn. Maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. En ook als ik niet achter iedere keuze die een vriendin maakt sta, is een vriendschap me meer waard. Ik hoef niet alleen vrienden om me heen waarbij ik aan hun regels moet voldoen om vrienden te mogen blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:57

Shiloh schreef:
Ik vind het ook frapant dat mensen dat zo stellig kunnen zeggen hoor Stral. Ik kom dan toch weer terug op wat ik eerder zei. Dat ik me afvraag hoe sterk die vriendschappen dan zijn.

Ik vraag me daarentegen af hoe zwaar je morele integriteit weegt.

Vriendschap of zelfrespect, jouw morele integriteit? Wat weegt zwaarder?

Bij de meeste mensen weegt het egoistische eigenbelang het zwaarste. Die bedriegen of werken mee aan bedrog.
Wees je daarvan bewust. Dat voorkomt veel 'het was allemaal een leugen' leed.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:59

Waarom zou het niet bewust willen meewerken aan iemand zwaar te kwetsen, iets zeggen over de sterkte van je vriendschap.

Ik probeer een goed persoon te zijn, dat is al moeilijk genoeg in het dagelijks leven. Ik heb echt geen zin om mijn ogen toe te doen aan het bewust kwetsen van iemand.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:06

Anoeska schreef:
Zwerte schreef:

Dus zolang mensen zich aan jouw regels houden, mogen ze vriend met je zijn, en anders worden ze gedumpt. Pas als je netjes aan jou toegeeft dat je fout zal, mag je misschien, bij gratie, nog vrienden met jou blijven.

Zo werkt het niet in mijn vriendschappen. Mijn vriendinnen en ik hebben allemaal een eigen mening, maken onze eigen keuzes, en zijn ook niks te l*llig om elkaar te vertellen wat we van elkaars acties vinden, als we het er niet mee eens zijn. Maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. En ook als ik niet achter iedere keuze die een vriendin maakt sta, is een vriendschap me meer waard. Ik hoef niet alleen vrienden om me heen waarbij ik aan hun regels moet voldoen om vrienden te mogen blijven.

Eh wauw, gewoon wauw... Hoe haal je in vredesnaam uit mijn stuk dat vrienden aan mijn 'regels' moeten voldoen? Dat jij mij niet kan begrijpen en er anders over denkt is prima, maar wil je niet zo belachelijk gaan invullen wat ik zou doen en zeggen? Want die eerste alinea is gewoon lachwekkend en zo totaal niet wat ik zeg! Wat jij omschrijft is pure arrogantie en het bespelen van mensen. En laat ik dat nou juist NIET doen.
Ik heb wel 1 belangrijke verwachting in een vriendschap en dat is dat wel elkaar respecteren om wie we zijn. En in mijn geval heb je dan respect voor het feit dat ik eerlijk ben en niet kan en wil liegen. Ik ben hier volgens mij heel duidelijk in geweest, dat dit voor mij het probleem is. Niet een foutje, niet een actie of een andere mening. Nee, het van mij verwachten dat IK me aanpas aan hun 'foutjes', meewerk aan bedrog en zodoende mezelf volledig aan de kant zal moeten zetten. Iedereen is idd verantwoordelijk voor zn eigen gedrag, ik dus ook voor het mijne. Juist daarom weiger ik te liegen en mee te werken aan bedrog. Van mij vragen mn mond te houden, is mij juist regels opleggen. Dat noem ik geen vriendschap en zet ik dus zonder pardon buiten de deur. Daarvoor heb ik teveel zelfrespect.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:15

Anoeska schreef:

Gaat toch ook niet om regels of zo? Maar als mensen compleet andere waarden en normen hebben is het toch niet logisch dat ze zich vrienden noemen. Als iemand bijvoorbeeld racist, homohater en agressief is, sorry, maar de kans is klein dat wij vrienden gaan worden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:17

Ik zie niet wat zelfrespect of morele integriteit er iets mee te maken heeft. Ik zie niet hoe het vreemdgaan van mijn vriendin en het feit dat ik vrienden met diegene blijf, mijn eigen integriteit aantast.

Zodra ze over mijn persoonlijke grenzen gaan, door mij er actief bij te betrekken door mij als alibi te gebruiken, dan ja, daar heb ik problemen mee. Maar daarmee dwingen ze mij tot bedrog en gaan ze over mijn eigen grenzen. Zolang dat niet gebeurd vind ik niet dat mijn eigen integriteit aangetast wordt.

En ik snap ook wel dat er situaties zijn waarin het toch wat anders in elkaar steekt. Dat niet alles zo simpel is.

Ik ben echter van mening dat ik mijn integriteit prima kan bewaken door duidelijke grenzen te stellen naar die vriendin:
Ik keur het niet goed.
Ik ga het niet zelf vertellen, maar als het me op de man gevraagd wordt ga ik niet liegen.
Ik vind dat je eerlijk moet zijn/je relatie moet beëindigen.
Als hier je relatie door uit gaat ga ik niet lopen zeggen "och wat sneu".
Etc
Etc
Etc

Maar ik zie niet waarom ik de vriendschap zou moeten verbreken. Kortom. Ik denk dat je vrienden kunt blijven zonder je voor het karretje te laten spannen. Zonder meegenomen te worden in het bedrog. Door gewoon duidelijk jou grenzen aan te geven.

Ik denk dat je vrienden kunt zijn, elkaar kunt steunen (en ik vind aanraden te bekennen ook steunen), zonder dat je het volledig eens moet zijn met de keuze of acties van de ander. Ook als dat keuzes of acties zijn die jij op morele gronden nooit zou maken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:20

En om nog even toe te voegen. Als die vriendin mij wel verwacht voor het karretje te spannen en me te betrekken in het bedrog. Dan hebben we een probleem. Maar dat is omdat diegene mijn grenzen niet respecteert! Niet omdat ze al dan niet is vreemd gegaan.

Ik vind dat een nogal significant verschil.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:24

Shiloh schreef:
Ik zie niet wat zelfrespect of morele integriteit er iets mee te maken heeft. Ik zie niet hoe het vreemdgaan van mijn vriendin en het feit dat ik vrienden met diegene blijf, mijn eigen integriteit aantast.

Zodra ze over mijn persoonlijke grenzen gaan, door mij er actief bij te betrekken door mij als alibi te gebruiken, dan ja, daar heb ik problemen mee. Maar daarmee dwingen ze mij tot bedrog en gaan ze over mijn eigen grenzen. Zolang dat niet gebeurd vind ik niet dat mijn eigen integriteit aangetast wordt.

En ik snap ook wel dat er situaties zijn waarin het toch wat anders in elkaar steekt. Dat niet alles zo simpel is.

Ik ben echter van mening dat ik mijn integriteit prima kan bewaken door duidelijke grenzen te stellen naar die vriendin:
Ik keur het niet goed.
Ik ga het niet zelf vertellen, maar als het me op de man gevraagd wordt ga ik niet liegen.
Ik vind dat je eerlijk moet zijn/je relatie moet beëindigen.
Als hier je relatie door uit gaat ga ik niet lopen zeggen "och wat sneu".
Etc
Etc
Etc

Maar ik zie niet waarom ik de vriendschap zou moeten verbreken. Kortom. Ik denk dat je vrienden kunt blijven zonder je voor het karretje te laten spannen. Zonder meegenomen te worden in het bedrog. Door gewoon duidelijk jou grenzen aan te geven.

Ik denk dat je vrienden kunt zijn, elkaar kunt steunen (en ik vind aanraden te bekennen ook steunen), zonder dat je het volledig eens moet zijn met de keuze of acties van de ander. Ook als dat keuzes of acties zijn die jij op morele gronden nooit zou maken.

Maar zoveel anders zeg jij nu toch niet? Dat rijtje grenzen zijn precies mijn grenzen, met voor mij alleen een aanvulling dat de betreffende persoon onder ogen komen en mooi weer spelen ook geen optie is voor mij.
Dus wat nou als die vriendin daar wel overheen gaat? Dus bijv van je verwacht wel te liegen? Of de relatie niet wil beeindigen maar beide wil blijven zien? Wat dan?

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:28

Ik vind het niet moreler of van meer zelfrespect getuigen als je afstand neemt van de situatie. Dat is een keuze die jij op die moment neemt omdat je geen zin hebt in die situatie, goed, eigen keus, dat kan uiteraard. Het is de makkelijkste oplossing.

Is het niet juist moreler, in het geval dat je de 2 partijen kent, hen er juist wél op aan te spreken en te wijzen op hun fouten? Ik vind dat wel...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:31

Ik zeg toch niet dat ik afstand neem? Ik zeg dat ik grenzen stel. Tuurlijk probeer ik diegene te overtuigen te doen wat in mijn ogen het juiste is. Dat zeg ik toch in het stukje over steunen? Dat steunen ook in houdt proberen te laten inzien dat wat ze doen niet goed is.

Zwerte. Even terug lezen. Dat heb ik al beantwoord in de post na degene die jij quotete.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:34

Ik had het op HC, die afstand nemen de ideale oplossing vindt.

Ik ben het met jullie beiden eens, Shiloh en Zwerte :')
Je kan gewoon niet zeggen 'ik reageer zo en zo', situaties verschillen heel erg, afhankelijk van het gedrag van de personen, en hoe dicht je ertegenover staat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:38

Stral schreef:
Ik vind het niet moreler of van meer zelfrespect getuigen als je afstand neemt van de situatie. Dat is een keuze die jij op die moment neemt omdat je geen zin hebt in die situatie, goed, eigen keus, dat kan uiteraard. Het is de makkelijkste oplossing.

Is het niet juist moreler, in het geval dat je de 2 partijen kent, hen er juist wél op aan te spreken en te wijzen op hun fouten? Ik vind dat wel...

Dit stoot mij een beetje voor het hoofd.... omdst JIJ vind dat ze fouten maken wil je dus de moraalridder uithangen. Misschien zijn er wel afspraken binnen hun relatie gemaakt. Misschien zien ze het zelf niet als fout maar als aanvulling? Weet jij veel?

We kunnen nooit voor 100% in de relaties van vrienden kijken. We weten nooit wat het gezellige stel uitspookt zodra de visite naar huis gaat. We weten nooit precies wat er speelt. En toch willen de meeste met hun snufferd op de eerste rij zitten met hun mening paraat. En nog het lef hebben om te gaan vertellen hoe een ander zijn relatie moet voeren. Ik noem het bemoeizucht ten voeten uit.

Ja, dan heb ik liever iemand die afstand van me neemt als er dingen zijn die zij als vriendin niet kan accepteren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:40

Excuus. Dat had ik niet door. ;)

Ik denk ook dat we allemaal niet zo gek anders denken.

Ik maak alleen het onderscheid in grenzen die men bij mij over gaat en keuzes die ik eventueel immoreel vind, maar die mij niet direct aangaan.

Dat betekend dat als ik met beide partijen bevriend zou zijn, ik de eis zou stellen "he verteld het uiterlijk dam, of ik vertel het. Ik ga niet eigen tegen hem. En als ik daar vriendje mee ben, vind ik verzwijgen ook liegen.

Als ik die ander niet echt ken. Of althans niet beter dan "de vriend van" ga ik het niet vertellen, maar ga ook niet liegen als diegene het mij op de man vraagt.

In het eerste geval gaat het niet vertellen over mijn eigen grenzen. Omdat wordt verwacht dat ik ook bedrieg. In het tweede geval gaat ze bij het niet vertellen niet over mijn grenzen, tenzij ze verwacht dat ik zal liegen als het me rechtstreeks gevraagd wordt.

Ik vind daar gewoon duidelijke verschillen tussen zitten van waaruit ik mijn handelen of mening baseer.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:51

Palmera: het stoot mij een beetje voor het hoofd dat jij met zo'n conclusies komt. In het geval dat ik beschreven heb waren er zeer zeker géén afspraken binnen die relatie, toch niet omtrent wat jij hier insinueert, dat er openheid zou zijn? Allesbehalve... Hoe had ik dan moeten reageren volgens jou?
Beide partijen kwamen al maanden bij mij ventileren hoe hun relatie zat. Er zat er niémand dichter op dan ik. Als vriendin van beide, vind ik dan niet dat ik 'bemoeizuchtig' ben als zij mij in een situatie brengen waar ik op een bepaald punt de één boven de ander zou moeten verkiezen over een onderwerp dat ikzelf ernstig afkeur?? Waar slaat dat op? Op dat moment kon ik helemaal niet meer afstand nemen dan ik gedaan heb? Wat doe je dan, ineens beiden negeren? Want dat is dan zoveel volwassener? Doen alsof er niets gebeurd is, en als alles achteraf uitkomt (het kwàm uit, A vroeg de dag nadien al waar B geslapen had) beiden negeren? Zo werken mijn vriendschappen niet hoor, althans, zo werk ik niet, ik haat genegeerd worden en met vragen blijven zitten nog meer dan leugens, dus dat zou ik een ander nooit aandoen.
Ik héb overigens mijzelf van hen twee gedistantieerd die eerste dagen. Deze situatie vond plaats aan het begin van de feesten hier in mijn stad die 10 dagen duren en waar we elkaar normaliter allemaal happy together iedere avond zouden zien. Mijn 10 dagen zijn er inderdaad deels door verpest, ik ben extra thuisgebleven en heb telkens ander gezelschap opgezocht om geen partij te moeten kiezen, dat is toch ook niet eerlijk dan?

Shilah: als zwerte inderdaad niet zou kunnen zwijgen als 'de vriend van' er eens bij zou zijn, en je die persoon niet echt kent maar het dan wel zou gaan vertellen, dan sluit ik mij aan bij jou, zoiets zou ik dus ook niet doen. Ik garandeer niet dat het niet van mijn gezicht af te lezen is als het onderwerp dan ineens zou komen op 'kijk eens hoe gelukkig en liefdevol wij zijn voor elkaar', ik kan dan ook niet bewonderend toekijken, en heb nogal een gezicht dat boekdelen spreekt ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:26

Stral, dat jij ze gekoppeld hebt is nog tot daar aan toe. Maar naar mijn mening had je je na dat eerste "foute" nachtje al kunnen distantiëren. "daar bemoei ik mij niet mee, dat zijn jullie/hun zaken". Mag je best zeggen hoor!