inkomstenbelasting aangifte 2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 00:26

Lizzle schreef:
Lizzle schreef:
Niet helemaal aangifte gerelateerd, maar een belastingvraag: hoe kan ik aanvragen mijn hypotheekrenteaftrek in 1x te ontvangen in plaats van elke maand? Ik kom er maar niet uit. :o

Ik heb gebeld met de belastingdienst. Ze kunnen het telefonisch stopzetten voor je, dan moet je wel de reeds gekregen HRA terugbetalen. Advies: op het moment dat je de voorlopige aanslag 2015 (of 2016 in het najaar) binnnekrijgt, doe je er het beste aan dan meteen te bellen naar de BD, dan voeren ze dat meteen voor je in.

Je kunt het ook zo invullen dat je niet terug hoeft te betalen maar zorgt dat je uitkomt op wat je nu al hebt gehad en dan de rest van het jaar niets meer krijgt. Dan krijg je het restant (dus nog van ongeveer 8 maanden ivm verwerkingstijd), volgend jaar in 1 keer bij de aangifte.
Wanneer je eind december de voorlopige aanslag over 2016 binnen krijgt, meteen even aanpassen/stop laten zetten en dan is het in 2016 weer zoals je het wil hebben: maandelijks geen teruggaaf en alles bij de aangifte :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: inkomstenbelasting aangifte 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:54

Belastingdienst eindelijk te pakken gekregen. Ik kan hem ook gewoon met het download-programma invullen, net als vorige jaren. Die vraagt dan of hij mijn gegevens moet ophalen, waarna hij de site van de belastingdienst opent waar ik moet inloggen met mijn DigiD. Ik was bang voor dezelfde foutmelding die ik krijg als ik rechtstreeks inlog, maar dat gebeurt dus niet. Hij heeft netjes al mijn gegevens opgehaald. Dus voor degenen die dezelfde foutmelding krijgen als ik, kan dit een oplossing zijn!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:41

Beetje een baal-momentje...

Vorig jaar kreeg ik nog bijna 700 euro terug... nu moet ik 3 euro betalen (die wordt kwijtgescholden)...

Beetje jammer :(

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:24

Baal €257 terug betalen, maja dat zat al in de lijn der verwachting... al hoopte dat het toch bij mij niet zo zou zijn :Y)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:15

Lalidan schreef:
Belastingdienst eindelijk te pakken gekregen. Ik kan hem ook gewoon met het download-programma invullen, net als vorige jaren. Die vraagt dan of hij mijn gegevens moet ophalen, waarna hij de site van de belastingdienst opent waar ik moet inloggen met mijn DigiD. Ik was bang voor dezelfde foutmelding die ik krijg als ik rechtstreeks inlog, maar dat gebeurt dus niet. Hij heeft netjes al mijn gegevens opgehaald. Dus voor degenen die dezelfde foutmelding krijgen als ik, kan dit een oplossing zijn!

Waar kun je het programma nog downloaden voor 2014? Die optie ben ik nog niet tegen gekomen en kan weleens nuttig zijn wanneer ik bij mensen aan t werk ben en de site weigert :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:28

Via de zoekmachine op hun eigen site. In de zoekbalk "aangifte inkomstenbelasting 2014" invullen en dan komt hij tevoorschijn. Ik kon hem ook niet vinden, dus toen ik dat advies kreeg, heb ik ook maar even gevraagd waar ik hem dan kon downloaden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:40

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:01

Wel apart dat hij zo lastig te vinden is! Thnx voor de link veerledec!
Ben daar echt blij mee

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:05

Ze zullen het liever niet hebben denk ik. Maar ik vind het wel veel fijner dat je direct kan aanvinken dat Box 3 niet van toepassing is bijvoorbeeld.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:08

Ja op zich is de site ook niet verkeerd en snap dat ze waarschijnlijk liever hebben dat de app en website worden gebruikt, maar dat programma is natuurlijk lekker bekend en is ook wel simpel dingen aan-en uit zetten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:09

Nog iemand die me wil helpen uitzoeken of het voor vorig jaar gunstig was om fiscaal partner te zijn? We zijn in de loop van het jaar uit elkaar gegaan en ik ben van baan gewisseld en ik zie door de bomen het bos niet meer...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:15

Tink89 schreef:
Nog iemand die me wil helpen uitzoeken of het voor vorig jaar gunstig was om fiscaal partner te zijn? We zijn in de loop van het jaar uit elkaar gegaan en ik ben van baan gewisseld en ik zie door de bomen het bos niet meer...

Zoals ik het even kort begrijp:
Jullie zijn fiscaal partner voor de periode januari tot en met november 2014. Voor december kan je dan kiezen.
Nadeel om niet te kiezen: 1/12e van de rente is dan aftrekbaar tegen een lager tarief begrijp ik.
Voordeel om niet te kiezen: inkomensafhankelijke combinatiekorting. Maar die krijg je toch sowieso als jij minder verdient dan hij en jij meer dan € 4.818 aan arbeidsinkomen hebt?
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e9087ce4a1

Dat wisselen van baan mag je negeren, dat heeft verder geen invloed op je keuze of je aangifte, als je je loongegevens netjes invult.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:42

Is het niet zo dat je het hele jaar fiscaal partner bent of niet? Volgens mij kun je niet voor 1/12e deel wisselen, toch? Of heb ik dat echt ontzettend verkeerd begrepen?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:04

Normaal kun je inderdaad niet kiezen Tink89. Je bent fiscaal partner ja of nee. Maar voor het gedeelte van een jaar dat je uit elkaar bent, heb je wel de mogelijkheid om te kiezen.
Ik moet zeggen dat het bij mij nog niet vaak is voorgekomen dat er echt voor of nadelen aan hebben gezeten om een gedeelte niet als partners in te vullen. Dus meestal doe ik dan gewoon gezamenlijk aangifte.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:13

Voorheen was je inderdaad voor het hele jaar partner of niet. Volgens mij kan je sinds 2011 (?) ook voor een deel van het jaar partner zijn.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:24

JustLizz schreef:
Normaal kun je inderdaad niet kiezen Tink89. Je bent fiscaal partner ja of nee. Maar voor het gedeelte van een jaar dat je uit elkaar bent, heb je wel de mogelijkheid om te kiezen.
Ik moet zeggen dat het bij mij nog niet vaak is voorgekomen dat er echt voor of nadelen aan hebben gezeten om een gedeelte niet als partners in te vullen. Dus meestal doe ik dan gewoon gezamenlijk aangifte.

Dus ik betaal niet minder loonbelasting als mijn inkomen in m'n eentje in een lagere schijf valt dan ons gezamenlijke inkomen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:28

Nee, je eigen inkomen blijft je eigen inkomen. Dat is geen post waarmee je kan schuiven. Hypotheekrente-aftrek wel. Fiscaal partnerschap betekent dat je kan schuiven met bepaalde (gezamenlijke) posten en dat het gezamenlijk verzamelinkomen geldt voor sommige zaken. Maar je berekent nog steeds wel je eigen inkomen en dus ook je eigen inkomstenbelasting.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:45

veerledec schreef:
Voorheen was je inderdaad voor het hele jaar partner of niet. Volgens mij kan je sinds 2011 (?) ook voor een deel van het jaar partner zijn.

is dat zo? Wij zijn namelijk in mei 2011 een geregistreerd partnerschap aangegaan maar toen moesten we mooi alle toeslagen van jan tm mei terugbetalen...

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:47

Kaygee schreef:
veerledec schreef:

is dat zo? Wij zijn namelijk in mei 2011 een geregistreerd partnerschap aangegaan maar toen moesten we mooi alle toeslagen van jan tm mei terugbetalen...

Let wel op dat het begrip fiscaal partner en toeslagpartner een ander begrip is en daar andere voorwaarden aanzitten.
Je bent veel eerder toeslagpartners dan fiscale partners :o

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:48

Toeslagen is weer een heel anders iets dan inkomstenbelasting :P. Maar ook voor toeslagen kan het lees ik hier:

http://www-t.belastingdienst.nl/wps/wcm ... n/partner/

Citaat:
Voorbeelden

U woont vanaf 1 februari 2015 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 juli trouwt u. Dan bent u elkaars toeslagpartner vanaf 1 februari 2015.

U woont op 15 november 2014 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 augustus 2015 sluit u een samenlevingscontract bij de notaris. U bent dan elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari 2015.

Edit: wat JustLizz zegt inderdaad :P

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:31

Weinig kaas van gegeten :o sorry voor het verkeerde voorbeeld dan...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:17

Dankjulliewel!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:47

Vul je je aangifte in via de site?

Als jij al een voorlopige teruggaaf hebt gehad in 2014 (over 2014), dan kan het natuurlijk zijn dat je nu niets meer extra terug krijgt.

Bij voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet 2014 vul je alleen iets in als je al een bedrag aan zorgverzekeringswet hebt ontvangen of betaald. Dat is niet je zorgtoeslag. Waarschijnlijk heb je geen voorlopige aanslag gehad, dat is met name als je overig inkomen hebt (geen loon) waarover dus niet via je werkgever is afgedragen.

De rente-aftrek komt in mindering op je inkomen in Box 1. Over het netto-inkomen betaal je belasting.

Edit, ben ik nu gek? Ik reageerde net op iemand maar zie nu niets meer staan...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:17

Dat zorgtoeslag verhaal loop ik nu ook even op vast. Dit hoort dus niet bij voorlopige aanslag 2014? Ik heb in 2014 1 werkgever gehad.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:31

Ik ook, snap er niks van. Heb het maar op 0 laten staan.
Ik zou ook erg veel terug krijgen van de Belastingdienst, vraag me af of het klopt.
Had over 2014 twee banen; bij baan 1 (minste uren) kreeg ik loonheffingskorting, bij baan 2 (meeste uren) niet.