Lizzle schreef:Lizzle schreef:Niet helemaal aangifte gerelateerd, maar een belastingvraag: hoe kan ik aanvragen mijn hypotheekrenteaftrek in 1x te ontvangen in plaats van elke maand? Ik kom er maar niet uit.
Ik heb gebeld met de belastingdienst. Ze kunnen het telefonisch stopzetten voor je, dan moet je wel de reeds gekregen HRA terugbetalen. Advies: op het moment dat je de voorlopige aanslag 2015 (of 2016 in het najaar) binnnekrijgt, doe je er het beste aan dan meteen te bellen naar de BD, dan voeren ze dat meteen voor je in.
Je kunt het ook zo invullen dat je niet terug hoeft te betalen maar zorgt dat je uitkomt op wat je nu al hebt gehad en dan de rest van het jaar niets meer krijgt. Dan krijg je het restant (dus nog van ongeveer 8 maanden ivm verwerkingstijd), volgend jaar in 1 keer bij de aangifte.
Wanneer je eind december de voorlopige aanslag over 2016 binnen krijgt, meteen even aanpassen/stop laten zetten en dan is het in 2016 weer zoals je het wil hebben: maandelijks geen teruggaaf en alles bij de aangifte

. Maar ook voor toeslagen kan het lees ik hier: