Cowgirl83 schreef:Ik woon in België en hier is kinderopvang blijkbaar toch een stukje goedkoper dan in Nederland, ook al blijft het hier een serieuze hap uit het budget (voor voltijds opvang ongeveer 500 - 600 EUR per maand bij een onthaalouder of crèche met vaste prijs). Ik ken heel weinig jonge vrouwen die stoppen met werken eens ze kinderen hebben, wel veel vrouwen die ouderschapsverlof opnemen of (al dan niet definitief) deeltijds gaan werken. Ik heb de indruk dat het hier veel algemeen aanvaarder is om een kind van 3 maanden naar een onthaalouder of crèche te brengen dan in NL.
Grappig dat je dit zegt, het klopt dat NL het enige land is zo'n beetje in Europa waar vrouwen niet als vanzelfsprekend werken en vaak minder gaan werken of zelfs stoppen (soms) als er kinderen komen. In dat opzicht hebben we in NL een vreemde cultuur met een duidelijke man-vrouw rolverdeling. Heel anders dan in sommige andere landen.
Maar dat is wel heel erg aan het veranderen hoor, Bokt is wat dat betreft niet representatief. Ik kom zelf uit de randstad (midden-westen van NL) en ik ken echt niemand die gestopt is met werken, al mijn vriendinnen brengen hun kinderen gewoon vanaf 3 maanden naar de kinderopvang. Zonder schuldgevoel of wat dan ook. Is voor hen gewoon vanzelfsprekend, en voor mij ook. Ik verbaas me dus ook wel eens over de situaties van mensen hier op dit forum, en hun meningen over kinderopvang. Maar misschien komt het omdat velen hier op dit forum (omdat we tenslotte allemaal iets met paarden hebben) meer in de agrarische sector zitten of in meer afgelegen provincies?

) dus misschien is 500 euro voor werkende mensen wel niks!
)