Stoppen met werken vanwege kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:53

Cowgirl83 schreef:
Ik woon in België en hier is kinderopvang blijkbaar toch een stukje goedkoper dan in Nederland, ook al blijft het hier een serieuze hap uit het budget (voor voltijds opvang ongeveer 500 - 600 EUR per maand bij een onthaalouder of crèche met vaste prijs). Ik ken heel weinig jonge vrouwen die stoppen met werken eens ze kinderen hebben, wel veel vrouwen die ouderschapsverlof opnemen of (al dan niet definitief) deeltijds gaan werken. Ik heb de indruk dat het hier veel algemeen aanvaarder is om een kind van 3 maanden naar een onthaalouder of crèche te brengen dan in NL.

Grappig dat je dit zegt, het klopt dat NL het enige land is zo'n beetje in Europa waar vrouwen niet als vanzelfsprekend werken en vaak minder gaan werken of zelfs stoppen (soms) als er kinderen komen. In dat opzicht hebben we in NL een vreemde cultuur met een duidelijke man-vrouw rolverdeling. Heel anders dan in sommige andere landen.

Maar dat is wel heel erg aan het veranderen hoor, Bokt is wat dat betreft niet representatief. Ik kom zelf uit de randstad (midden-westen van NL) en ik ken echt niemand die gestopt is met werken, al mijn vriendinnen brengen hun kinderen gewoon vanaf 3 maanden naar de kinderopvang. Zonder schuldgevoel of wat dan ook. Is voor hen gewoon vanzelfsprekend, en voor mij ook. Ik verbaas me dus ook wel eens over de situaties van mensen hier op dit forum, en hun meningen over kinderopvang. Maar misschien komt het omdat velen hier op dit forum (omdat we tenslotte allemaal iets met paarden hebben) meer in de agrarische sector zitten of in meer afgelegen provincies?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:59

In Zweden is de kinderopvang gratis en heb je een jaar betaalde zwangerschapsverlof als vrouw met garantie dat je je baan na dat jaar weer op kunt pakken. Goed geregeld zou je denken maar daar ben je zeker afhankelijk van twee salarissen , met één red je het niet.
In Nederland is het ook al bijna zover dat je twee inkomens moet hebben om goed in je levensonderhoud te voorzien en voor je kinderen nu en in de toekomst te kunnen zorgen(bvb studiekosten) maar in Nederland zijn wel de dingen die in Zweden gratis zijn, kinderopvang, scholing heel erg duur. De belastingdruk in Zweden is wel hoger maar hier betaal je je ook scheel dus zo geweldig is de Nederlandse regering niet bezig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:19

Jans schreef:
Wat ouderschapsverlof betreft, een werkgever mag weigeren als jij meer dan 2,5 werkdagen per week ouderschaps verlof wilt. Wettelijk gezien heb je recht op een dag of 2 per week, meer mag maar in overleg met je werkgever. En deze heeft dan ook het recht niet akkoord te gaan met meer dan die dagen per week.

Je hebt recht op 26 weken x de arbeidsduur per week, per kind tot 8 jaar. Het recht is afhankelijk van je arbeidsduur per week, ook parttimers hebben recht op ouderschapsverlof. Je moet in ieder geval overleggen met wg. :D

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:25

Ik vind eerlijk gezegd wel day de to zich een beetje aanstelt. Het hele topic staat vol met super veel goedbedoelde adviezen en persoonlijke meningen, precies waar je om hebt gevraagd. En vervolgens komt er een beetje een zielige post over hoe ze zich voelt aangevallen omdat niet alle reacties misschien even lieflijk geformuleerd zijn. Als je hier een topic opent met de vraag wat de ervaringen en adviezen zijn dan in dat niet altijd makkelijk. Maar goed, het zijn geen ongevraagd adviezen. Je moet niet, omdat de discussie nu een beetje verhit raakt, doen alsof iedereen zo maar gemeen zit te doen.

Ik ben het er trouwens mee eens dat je ook een zekere verantwoordelijkheid hebt naar de maatschappij toe als je drie studies hebt gedaan, deels op kosten van de staat. Want de 1800 euro die je per jaar betaalt voor een studie is echt niet wat het echt kost per student. Studies zijn hevig gesubsidieerd, en dat is prima want zo investeren we allemaal in elkaar. Maar ik ben wel een beetje allergisch voor mensen (dus niet alleen vrouwen) die jarenlang een dure studie doen en dan vervolgens thuis werken. Dat is natuurlijk nog steeds werk maar levert geen inkomsten op voor de staat. Een beetje het solidariteit principe : iemand betaalt voor jouw studie en vervolgens kan je een goede baan vinden en mee betalen aan de studie van de volgende generatie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:34

Zwerte schreef:
Jammer dat de posts van HC worden genegeerd, want hij heeft hier toch echt wat zinnigs te vertellen en ik ben het volledig met hem eens.

en ik ben nog gedeeld huisman ook. Ervaar dat als een ENORM voorrecht om kwali-tijd met mijn zoon te kunnen doorbrengen.

Citaat:
Ik vind het echt zorgwekkend hoeveel mensen kinderen als recht zien, ipv verantwoordelijkheid.

Waarbij het geweldige geschenk om voor je kind(eren) te kunnen zorgen, ze te moegen zien opgroeien, te leren hun gezond verstand te ontwikkelen, ze ZELF normen en waardes bij te brengen etc, als een offer brengen wordt gezien.

Citaat:
Dat bedoel ik in het algemeen, niet zozeer dit topic (alhoewel ik die toon hier ook zie). Bij deze vraag zou het namelijk om de kinderen moeten gaan en niet om wat de ouders willen. Je ziet het echter vaak andersom, kind moet zich aanpassen aan wat de ouders willen. Uiteraard wil een kind ook dat zn ouders gelukkig zijn en een moeder die dan 24/7 thuis gaat zitten terwijl ze daar gek van wordt, denkt net zo slecht aan haar kinderen als degene die zich verplicht voelen te blijven werken terwijl ze liever thuis blijven. Zo blijft het een balans zoeken, maar het kind zou altijd op nr 1 moeten staan. Ouders maken opofferingen voor de kinderen, andersom hoort dat niet!

Maar tegenwoordig moet je uiteraard financieel onafhankelijk blijven, een carriere houden, sociale contacten, rond de wereld reizen, hobbys hebben en oh ja tegelijk even de kinderen opvoeden. Niet haalbaar dus moeten er keuzes gemaakt worden. En ik ben daar ook hard in: ben je niet bereid om iets voor jezelf op te offeren voor je kinderen (indien nodig uiteraard!), dan moet je er vooral niet aan beginnen. Kan je alles tegelijk? Top, lekker doen. Red je dat niet en ben je tevreden om thuismoeder te zijn? Ook helemaal top. En alles daartussen, Zolang het maar in het belang van het kind is.... En dat mis ik erg in zulke discussies, het gaat al snel alleen nog maar over financieel onafhankelijk MOETEN zijn, en wat je als ouder allemaal wel niet zou kwijtraken. Kinderen veranderen je leven en dat moet ook. Je bent verantwoordelijk voor het leven van een ander, zou niet best zijn als je dan even egoistisch kan doorleven als daarvoor he?

En voor de info: ik heb dus nog geen kinderen om bovenstaande reden. Ik kijk naar wat zo'n hummel nodig zou hebben en momenteel kan ik dat met zekerheid niet bieden. Het kan nooit perfect, maar mijn huidige persoonlijke situatie zou garantie geven op ongelukkige kroost. Dus jammer voor die rammelende eierstokken, die moeten toch echt nog ff wachten. Zouden meer mensen moeten doen....

_/-\o_
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 21-01-15 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:35

Hatsjie schreef:
Mag ik even de knuppel in het hoenderhok gooien?
Ik mis in dit verhaal de offers die je man gaat brengen.
Als ik het zo lees ben jij diegene die het hebben van een kind en alle bijbehorende problemen (financieel dan wel wel werken/niet werken) oplost.
Waar is je hubbie in dit verhaal.

Maar volgens mij vindt ts het helemaal geen offer om te stoppen met werken. ... Dan us het toch ook helemaal prima

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:38

Twist1991 schreef:
Ik vind eerlijk gezegd wel day de to zich een beetje aanstelt. Het hele topic staat vol met super veel goedbedoelde adviezen en persoonlijke meningen, precies waar je om hebt gevraagd. En vervolgens komt er een beetje een zielige post over hoe ze zich voelt aangevallen omdat niet alle reacties misschien even lieflijk geformuleerd zijn. Als je hier een topic opent met de vraag wat de ervaringen en adviezen zijn dan in dat niet altijd makkelijk. Maar goed, het zijn geen ongevraagd adviezen. Je moet niet, omdat de discussie nu een beetje verhit raakt, doen alsof iedereen zo maar gemeen zit te doen.

Ik ben het er trouwens mee eens dat je ook een zekere verantwoordelijkheid hebt naar de maatschappij toe als je drie studies hebt gedaan, deels op kosten van de staat. Want de 1800 euro die je per jaar betaalt voor een studie is echt niet wat het echt kost per student. Studies zijn hevig gesubsidieerd, en dat is prima want zo investeren we allemaal in elkaar. Maar ik ben wel een beetje allergisch voor mensen (dus niet alleen vrouwen) die jarenlang een dure studie doen en dan vervolgens thuis werken. Dat is natuurlijk nog steeds werk maar levert geen inkomsten op voor de staat. Een beetje het solidariteit principe : iemand betaalt voor jouw studie en vervolgens kan je een goede baan vinden en mee betalen aan de studie van de volgende generatie

Dat vind ik altijd zo'n non-argument. Ten tijde van mijn studie was Ik krap 20. Ik had helemaal geen kinderwens, was heel ambitieus en had mijn werkende toekomst volledig uitgestippeld. Maar ja, 9 jaar later kwam kindje 1 en gingen alle ambities overboord. Zo werkt dat in het echte leven; je kan geen keuzes maken voor over een periode van 40/50 jaar

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:40

Twist1991 schreef:

Precies, dat dus.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:41

Sorry maar ik snap dit hele 'je moet alles opofferen voor een kind en het kind komt altijd voorop no matter what' idee echt helemaal niet gezond. Kinderen moeten ook weten dat ouders niet alleen maar bestaan om voor hun te zorgen, dat ze soms moeten wachten, dat andere mensen ook behoeften hebben en dat niet alles kan. Bovendien, ik denk dat je veel gezondere en gebalanceerde kinderen krijgt wanneer de ouder niet alles heeft opgeofferd voor hun bestaan. Ik zou me vreselijk schuldig voelen als mijn moeder zich had opgeofferd voor mij. En geloof me want ik weet het als geen ander, je zorgen maken om een ouder is verschrikkelijk. Je doet je kindere alleen maar een plezier in the long run door niet alles op te geven voor hun bestaan. Kinderen horen gekoesterd te worden maar je hoeft ze ook niet te verafgoden .

Plus is het een erg westers idee dat kinderen door hun ouders het beste kunnen worden opgevoed en dat alles buiten mama en papa een minderwaardige opvoeding is. In India bijvoorbeeld, is het heel normaal dat tantes, ooms, opa's oma's vrienden en buren samen hellen met de opvoeding van alle kinderen. En dit is ook gezond imo .

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:42

Ik woon en werk in de randstad, heb een groot netwerk met moeders om me heen. Vrijwel al die vrouwen wilden het eerste jaar van het kind niet werken. Vrijwel al die vrouwen zijn minder ambitieus geworden en vrijwel al die vrouwen werken heel graag deeltijd, zodat ze verder tijd hebben voor het gezin. Een deel van die vrouwen zou wel minder willen werken of willen stoppen, maar dat laat de situatie niet altijd toe.
En ja, dit zijn allemaal hoog opgeleide vrouwen, allemaal 30+

quote="Waves"]
Cowgirl83 schreef:
Ik woon in België en hier is kinderopvang blijkbaar toch een stukje goedkoper dan in Nederland, ook al blijft het hier een serieuze hap uit het budget (voor voltijds opvang ongeveer 500 - 600 EUR per maand bij een onthaalouder of crèche met vaste prijs). Ik ken heel weinig jonge vrouwen die stoppen met werken eens ze kinderen hebben, wel veel vrouwen die ouderschapsverlof opnemen of (al dan niet definitief) deeltijds gaan werken. Ik heb de indruk dat het hier veel algemeen aanvaarder is om een kind van 3 maanden naar een onthaalouder of crèche te brengen dan in NL.

Grappig dat je dit zegt, het klopt dat NL het enige land is zo'n beetje in Europa waar vrouwen niet als vanzelfsprekend werken en vaak minder gaan werken of zelfs stoppen (soms) als er kinderen komen. In dat opzicht hebben we in NL een vreemde cultuur met een duidelijke man-vrouw rolverdeling. Heel anders dan in sommige andere landen.

Maar dat is wel heel erg aan het veranderen hoor, Bokt is wat dat betreft niet representatief. Ik kom zelf uit de randstad (midden-westen van NL) en ik ken echt niemand die gestopt is met werken, al mijn vriendinnen brengen hun kinderen gewoon vanaf 3 maanden naar de kinderopvang. Zonder schuldgevoel of wat dan ook. Is voor hen gewoon vanzelfsprekend, en voor mij ook. Ik verbaas me dus ook wel eens over de situaties van mensen hier op dit forum, en hun meningen over kinderopvang. Maar misschien komt het omdat velen hier op dit forum (omdat we tenslotte allemaal iets met paarden hebben) meer in de agrarische sector zitten of in meer afgelegen provincies?[/quote]
Laatst bijgewerkt door benangelique op 21-01-15 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:43

Twist1991 schreef:
Sorry maar ik snap dit hele 'je moet alles opofferen voor een kind en het kind komt altijd voorop no matter what' idee echt helemaal niet gezond. Kinderen moeten ook weten dat ouders niet alleen maar bestaan om voor hun te zorgen, dat ze soms moeten wachten, dat andere mensen ook behoeften hebben en dat niet alles kan. Bovendien, ik denk dat je veel gezondere en gebalanceerde kinderen krijgt wanneer de ouder niet alles heeft opgeofferd voor hun bestaan. Ik zou me vreselijk schuldig voelen als mijn moeder zich had opgeofferd voor mij. En geloof me want ik weet het als geen ander, je zorgen maken om een ouder is verschrikkelijk. Je doet je kindere alleen maar een plezier in the long run door niet alles op te geven voor hun bestaan. Kinderen horen gekoesterd te worden maar je hoeft ze ook niet te verafgoden .

Plus is het een erg westers idee dat kinderen door hun ouders het beste kunnen worden opgevoed en dat alles buiten mama en papa een minderwaardige opvoeding is. In India bijvoorbeeld, is het heel normaal dat tantes, ooms, opa's oma's vrienden en buren samen hellen met de opvoeding van alle kinderen. En dit is ook gezond imo .

It takes a village to raise a Child. ... Heel gezond idd, maar praktisch niet uitvoerbaar. Want. ... Iedereen werkt

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:49

benangelique schreef:
Twist1991 schreef:

It takes a village to raise a Child. ... Heel gezond idd, maar praktisch niet uitvoerbaar. Want. ... Iedereen werkt

Hmm weet ik niet. Toen ik jong was ging ik vaak tussen de middag bij de buren eten en de volgende dag als mijn moeder thuis was kwamen de buur kinderen bij ons. Ik heb ook jarenlang iedere dinsdag na school bij mijn beste vriendin opgevangen. Dat hadden onze moeders zo geregeld en ze woonden bij ons in de straat dus ik liep gewoon naar huis wanneer mijn moeder thuis was. Vrienden van mijn ouders hebben ook altijd veel op ons gepast. Nu snap ik dat niet iedereen in dezelfde situatie zit maar er zijn zoveel goede oplossingen als je niet van de bso ed houdt. Maar dat krampachtige je bent een slechte moeder wanneer je kinderen niet 24/7 thuis zijn vind ik persoonlijk zo raar.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:02

Twist1991 schreef:

Waar heb jij gelezen dat je kinderen moet verafgoden en alles moet opofferen? Dat zie ik namelijk niemand zeggen. Wel dat kinderen RECHT hebben op ouders en opvoeding, ipv de plichten zich aan te passen aan de wensen van volwassen ouders.
Dit is dus wat ik bedoel met veel te zwartwit kijken. Je kind op de eerste plek zetten, is heel wat anders dan jezelf volledig aan de kant schuiven en alles op te geven. Als je kinderen hebben zo ervaart, kan je beter kinderloos blijven.... Aangezien we ook maar dieren zijn, en dus als primaire doel voortplanting hebben, hebben we ook een interne behoefte om ouder te zijn, om voor een kind te zorgen. DAT is imo de reden dat zoveel moeders toch thuis willen blijven en ambitie wat laten varen. Je leven verandert, dus ook je eigen behoeftes gaan daarin mee.
Je kind aan de kant schuiven voor je eigen behoeftes, zie ik als zeer onnatuurlijk en potentieel gevaarlijk. Kan erg leuke psychologische problemen veroorzaken zelfs (en daar spreek ik uit ervaring). Maar wederom komt hier wel nuancering aan te pas: als mama doodongelukkig wordt van niet werken, is mama een veel leukere en betere ouder als ze wel (gedeeltelijk) gaat werken. Dus is in zo'n geval gaan werken wel degelijk in het belang van het kind. Je kind op 1 zetten is imo dus heeeeel wat anders dan altijd maar toegeven en er verwende snotapen van maken. Want ook regels, structuur, leren wachten etc is in het belang van het kind.

En dat westerse...tja, daar is onze maatschappij ook op ingericht. Wij blijven hier niet wonen in het dorp waar je iedereen kent en je familie woont (uitzonderingen daargelaten). We kennen soms onze buren niet eens! Denk je dat die er dan op zitten te wachten om je kind op te voeden? It takes a village to raise a child zeggen ze, maar dan moet dat sociale vangnet dus wel aanwezig zijn. En daar is onze maatschappij nou dus niet op ingericht. Die is ingericht op werken en je kind bij professionals achterlaten, ipv bij familie/kennissen die dichtbij staan. Zo sociaal leven we hier gewoon niet meer, dus is het heel slecht met elkaar te vergelijken.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:32

Het woord opofferen wordt door meerdere mensen gebruikt, kwestie van lezen. Maar kinderen mogen best leren dat de wereld niet alleen om hen draait, worden ze echt niet minder van.

Dat dat sociale vangnet er niet is, is ook vaak een eigen keuze. Vaak willen mensen zelfstandig blijven, oma's niet claimen of die hebben zelf nog werk. Lastig kan ook zijn dat de oma's anders over de opvoeding denken dan de ouders, bij oma's mag vaak veeeellll meer dan thuis! :D Daar moet je ook wel een beetje geluk in hebben of het voor lief nemen. Als ze naar school gaan, trekt dat ook weer bij.
Bovendien is een kinderopvang wat stabieler want waar moet je naar toe als de opvangmoeder ineens ziek is.

En het is inderdaad een cultuurverschil, Nederland loopt wat dat betreft achter qua mogelijkheden.

Maar is het eigenlijk niet een luxe probleem? Wij hebben allemaal heel veel keuze momenten, dat heeft niet iedereen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:36

Anoeska schreef:
Maar werken jullie dan echt alleen voor het geld, als je zegt 'je werkt niet voor de kinderopvang'? Je werkt toch ook omdat je het een leuke uitdagende baan vindt, omdat je ergens voor geleerd hebt, en daar steeds beter in wordt, omdat je jezelf dan ontwikkeld, etc etc etc.

Ik zie mezelf gewoon niet de hele dag thuis op de bank dora kijken, de was doen, en het eten klaarzetten voor die avond.

Ja ik werkte alleen voor het geld. Ik had best een leuke administratieve functie (meerdere gehad bij verschillende bedrijven) maar met plezier naar mijn werk gaan, nee niet bepaald. Heb overigens niet gestudeerd, en zelfs als ik dat wel gedaan had zou ik nog thuis blijven bij mijn kinderen.

Thuiszitten doe ik trouwens ook niet de hele dag, wij zijn altijd onderweg naar activiteiten, musea, parken etc etc.

Mochten mijn man en ik uit elkaar gaan dan blijf ik achter met 6 (of meer) kinderen, waarvan er 3 disability living allowance krijgen, en ik carers allowance (en dat krijgen we nu ook ) en daar kunnen we dan best van rondkomen, zeker als er allimentatie bij komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:41

Dat echte opofferen wat je soms ziet en wat ook mijn moeder deed vind ik ongezond. Toen ik er later als kind achter kwam dat moeders ook wel een ziek waren en dat dan blijkbaar niet laten zien 'omwille' van de kinderen vond ik dat heel erg.
Ik had dan best lief willen zijn voor haar of ergens anders gaan spelen.
Idem met toen wij de deur uit waren. Ze viel in een gat maar ging zich toen ontwikkelen/opleiden. Dit heeft bijna tot een scheiding geleidt omdat mijn vader niet gewend was dat zijn vrouw nu ineens ook een mening had en soms niet thuis was.
Dat lijkt me niet de bedoeling en ook geen goed voorbeeld.
Nog afgezien van de jaren 70 dogma's waarin mijn opvoeding bleef hanen door gebrek aan gezond discussie materiaal van buitenaf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:49

Ga ik hartstikke offtopic maar ik woon in België en hier toch echt véél thuisblijfmoeders, een deel parttimers maar fulltime zie je hier bijna niet hoor!
En de kostprijs van de opvang was dus dusdanig dat we met mijn viervijfde baan als docent een tientje in de maand erop vooruit gingen.
Misschien iets van de grote steden wat hierboven staat maar hier in de gemeente werkt het toch een stuk anders.

Twist1991

Re: Stoppen met werken vanwege kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:51

Even tussendoor, misschien vind ik dit omdat ik student ben en daardoor altijd te weinig geld heb:P Maar ik vind 500 euro nog best veel? Als je door zou werken en dat geld iedere maand op een spaarrekening zou zetten kan je voor heel wat mooie dingen sparen! Een studiefonds voor je kinderen, een mooie vakantie etc. Je zegt dat je praktisch voor de kinderopvang zou werken maar 500 euro is toch niet niks? Maar zoals ik al zei, ik heb chronisch te weinig geld (heb het laatste weekend nog overleeft met 5 euro op de bankrekening :P) dus misschien is 500 euro voor werkende mensen wel niks!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:54

Margee, een kind mag best weten dat ouders ook een eigen leven hebben. Klopt. Maar zo werkt het de eerste jaren niet. ...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:02

Margee schreef:
Het woord opofferen wordt door meerdere mensen gebruikt, kwestie van lezen. Maar kinderen mogen best leren dat de wereld niet alleen om hen draait, worden ze echt niet minder van.
.

Is dit een reactie op mijn bericht? Zo ja, dan mag je de sneer 'kwestie van lezen' wel even op jezelf toepassen. Ik gebruik de term tenslotte zelf ook. Mijn reactie ging over het zwartwitte: alsof je alles moet opofferen. En daarvan vroeg ik me af waar het vandaan kwam, want niemand hier heeft dat gezegd.
En idd, kinderen mogen (of moeten zelfs!) leren dat de wereld niet om hen draait. Klopt helemaal, maar dat leren ze pas als ze ietsje ouder zijn. Een baby is daar simpelweg niet toe in staat, die reageert alleen nog maar primair op eigen behoeftes. Die hersengebieden om dat soort dingen te leren zijn dan gewoon nog niet voldoende ontwikkeld. Vanaf een jaar of twee is dat een ander verhaal, maar volgens mij gaat het hier ook heel erg over de eerste jaren en dan hoeven en kunnen ze dat gewoon nog niet leren.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:41

ehm, ik wou net zeggen, zo speciaal is nederland niet. Hier in Duitsland is het pas eigenlijk sinds de nederlanders in grote getale de grens over zijn gegaan dat kinderen onder een jaar überhaupt in aanmerking komen voor kinderdagopvang. En eigenlijk nog steeds krijg je bijna alleen maar gastouders. De kosten voor een kind tot het eerste jaar is ook ongeveer het dubbele dan van 1+. Het is nog steeds niks in vergelijk met Nederland of België. Er zijn een hele hoop regelingen om ervoor te zorgen dat moeders in ieder geval het 1e jaar thuis wil blijven. Dus ook Duitsland vind het heel erg stimuleren. Het is zelfs zo dat ze ervanuit gaan dat je thuis blijft en dat veel zaken er ook zo rekening mee houden en dat kan voor een werkende moeder lastig zijn.

Daarnaast ben ik wel van mening dat ondanks dat de wereld niet om de kinderen draait, ik wel bij sommige mensen het idee heb, dat ze hun eigen behoeftes voor die van de kinderen zetten. En zolang de kinderen daar nog niet zelf in kunnen voorzien is het wel de taak van de ouders om daarvoor te zorgen. En in mijn opinie komt die omschakeling eigenlijk pas rond de pubertijd.

Dat wil niet zeggen dat je alles opzij moet zetten voor je kinderen. Maar dat je bewuste keuzes moet maken. Ga je naar dat feest, of blijf je thuis omdat je deze week een aantal dagen langer hebt gewerkt? Blijf je doorwerken tot later op je werk, of zorg je dat je nog met je kinderen samen kunt eten en ze naar bed kunt brengen?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:43

Urielle schreef:
Ga ik hartstikke offtopic maar ik woon in België en hier toch echt véél thuisblijfmoeders, een deel parttimers maar fulltime zie je hier bijna niet hoor!
En de kostprijs van de opvang was dus dusdanig dat we met mijn viervijfde baan als docent een tientje in de maand erop vooruit gingen.
Misschien iets van de grote steden wat hierboven staat maar hier in de gemeente werkt het toch een stuk anders.

En hier weer een totaal ander beeld: ik ken geen enkele thuiswerkmama en maar amper parttimers. Bijna alle mama's in mijn omgeving werken full-time.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:59

TS moet lekker doen wat haar hart ingeeft en ze hoeft al helemaal geen verantwoording af te leggen hoe haar financiele zaken geregeld zijn en of haar man wel net zoveel voor het kind doet als zij.
Ik snap dat de meeste van jullie het goed bedoelen maar het komt soms dwingend over. Er bestaan nog stellen die alles doen hoe het loopt en geen afgebakende taken hebben, zou ik erg moe van worden. Bij ons ging ook alles op een hoop en als mijn man vrij was was hij niet weg te slaan bij de kinderen en zo kan het ook, gemoedelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:09

En toch krijg ik het beeld hier in dit topic dat zorg oor kinderen iets voor de moeders is.
Bij vaders heet een dagje zorg een Papa dag, bij moeder heet het echt geen mama dag.

Mijn dochter is 18 , en de eerste 1,5 jaar studeerde ik nog en was ik dus veel thuis. Daarna altijd fulltime gewerkt.
Mijn zoon is 7. M'n man heeft de eerste twee jaar 3 dagen gewerkt en werkt er nu weer 4. Ik heb altijd fulltime gewerkt.

Ik werk zelfs meer dan fulltime, en ook nog internationaal. Ik mis nooit een toneelvoorstelling, schoolfeest of wat dan ook . Toch heb ik no altijd het gevoel met te moeten verantwoorden... want waarom kies je voor kinderen als je Fulltime wil werken.
En mijn man moet zich andersom verantwoorden... waarom hij part time werkt ... en als onze zoon ziek is ... "kan je vrouw niet thuisblijven" .....

TS , doe waar je gelukkig van wordt, het is jou leven trek je alsjeblieft neit s van andere naan. Mensen oordelen altijd .
Ik zou het doodeng vinden om zo afhankelijk te zijn. Om zo'n gat in m'n cv te hebben. Als dat voor jou geen issue is.. Geniet ervan ( en kinderen zijn flexibel, die kunnen idd best mee op wedstrijd :) )

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:24

Ik heb het topic niet verder doorgelezen maar ik ben zelf wel gestopt met werken toen mijn eerste kind werd geboren. Mijn situatie was een beetje vergelijkbaar met die van jou. Mijn man heeft een eigen bedrijf en werkt ook veel. Ik werkte 40 uur per week maar er was de mogelijkheid om parttime te gaan werken. De reden dat ik gestopt ben met werken is dat je kinderen maar een keer klein zijn en je nog je hele leven kan werken.

Nu zijn de tijden wel anders dan 13 jaar geleden en als ik weer zou willen werken weet ik niet of het 1, 2, 3 zou lukken. Soms denk ik wel eens dat ik had moeten blijven werken want geen idee of ik mijn oude werk weer kan oppikken.

Aan de andere kant heb ik niks gemist van mijn kinderen. Ik heb er volop van genoten. Ook heb ik me nooit verveeld. Als de kids op de peuterspeelzaal zaten of op school dan ging ik paardrijden. De jongste is nu 5 en ik verdien iets bij als overblijfhulp. Wat ook nog eens erg leuk is om te doen. Soms mis ik een echte baan wel.

Ik ga je niet zeggen wat jij moet doen want dat moet jouw keuze zijn. Dit heb ik gedaan en alles heeft zijn voor- en nadelen.