Trouwen op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 01:50

unihorses schreef:
het is geen hypothese aangezien er gewoon cijfers zijn van het cbs over gemiddelde leeftijd trouwens van universitair geschoolde mensen en tja.. de uitzondering maakt de regel he?

Goed lezen is moeilijk. :) Een gemiddelde is iets anders dan puur stellen dat je niet aan trouwen denkt op je 20e als je universiteit geschoold bent. Ik zou bíjna twijfelen aan het papiertje van m'n vriend en van mij. :list: :))

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 02:27

Ik ken iemand die is 35 haar man is 65 liet zijn gezin in de steek voor haar.
Ook dat gebeurd ze zijn getrouwd en hebben 2 kindjes.
Zijn er nog meer mensen die trouwden op hun 19 de.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 02:54

Loveskary schreef:

Mijn moeder had haar eerste kind met 18 en was met haar 19e getrouwd! Maar dat ben ik zf niet, telt dat ook?

Hoewel ik wel bijna verloofd was toen ik bijna/net 19 was. Van bijna samenwonen en bijna verloofd zit ik nu opeens in her bruisende studenten leven. Best een ommekeer..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 03:05

Ik voel me nu een beetje hopeloos met mijn 25 and still single lol xD
Wat een hoop vroege bruiloften!

Knert schreef:
Ooh nu krijg ik heel bokt over mij heen. Maar er zit toch degelijk een verband. Als ik de cijfers moet geloven. Meende te herrinneren dat 'lager' geschoolden of binnen 'bepaald' milieu vallen toch echt eerder trouwen en kids krijgen. Statistisch gezien. Wat bot omschreven effin.

Mijn mening? Ieder zijn recht en gevoel. Ik vind het prima. Wel bijzonder wanneer men jong zo goed weet wat je wilt. Dat was mij niet gelukt denk ik. Zeker niet op mijn 20e ofzo.

Ik ben nu 25 en een hoop mensen met wie ik vroeger omging hebben nu kinderen. Getrouwd zijn ze echter niet. Vooral uit een "minder milieu" komen ze. Best apart als ik er zo tegen aan kijk :+ ben blij dat ik niet kids heb gekregen in mijn tienertijd haha.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 03:48

Ik ben nu 24 en wil echt niet trouwen. Ik zie er het nut niet van in, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn vader binnenkort voor de 4e keer gaat trouwen...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 05:21

Ik ben 23 en mijn vriend is 28, we zijn 4 jaar samen en zijn een jaar geleden gaan samenwonen.

Ik vind het prima zo, ik hoef pas over een jaar of 4-5 te trouwen :')

Ik wil niet "zijn vrouw" zijn, maar zijn vriendin. Anders voel ik me helemaal oud en uitgezakt of zo :+

Hij zou nu al best willen trouwen, maar hij werkt ook al 12 jaar, is ouder, en heeft een eigen appartement, spaargeld etc., terwijl ik dit jaar pas afstudeer en daarna nog lekker een extra mastertje erbovenop wil doen :Y)

Gelukkig vindt hij het evenwel prima om nog een (groot) aantal jaartjes te wachten.

Kinderen komen hier sowieso niet, we hebben allebei een hekel aan kinderen.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 07:42

Loveskary schreef:

Ja hoor
En op m'n 22e, 24e en 26e kids..
Heerlijk! Waarom wachten tot je ouder bent?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:16

Suusenmalvin schreef:
Ja hoor
En op m'n 22e, 24e en 26e kids..
Heerlijk! Waarom wachten tot je ouder bent?

Omdat je dan je kinderloze dromen eerst na kunt jagen (2e studie, wereldreis, eigen bedrijf opstarten), je algemene ontwikkeling verder kunt ontwikkelen (breder referentiekader) en er überhaupt maar klaar voor moet zijn?

Ik zou best in staat zijn om kinderen te krijgen en deze volgens de normen te kunnen voorzien in hun behoeften, maar dat zou bij mij van diep moeten komen.

Daarnaast zit je er vanaf het begin 18 jaar aan vast wat er voor zorgt dat je bepaalde wensen en behoeften van jezelf gewoon op pauze kunt zetten. Dat wil niet iedereen.

Mloei

Re: Trouwen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:30

Mensen die jong trouwen en kinderen krijgen, hoeven echt niet uit een 'lager' milieu te komen! Ik ben 24, getrouwd op mijn 22 en moeder van een prachtige dochter. Ook Vwo gedaan, versnelde pabo en alweer vier jaar aan het werk. Na de zomer beginnen met post-hbo opleiding.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:37

Wederom: wat een vooroordelen!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:55

Fossiel meldt zich.
Ken mijn man vanaf dat ik dertien was, hij was 22 en jaren elkaars beste vrienden geweest.
Toen ik 18 was werd de vriendschap langzamerhand anders en met mijn 20ste zijn wij getrouwd (had zelfs nog tostemming van mijn ouders nodig), nu 34 jaar geleden
Geen dag spijt gehad, heb mijzelf kunnen ontwikkelen, hij een carrière kunnen opbouwen en samen een mooi bestaan opgebouwd.
3 kinderen gekregen en tot de dag van vandaag heel goed met elkaar omgaan en nog steeds elkaars beste vriend..ondanks de vele, vele ups en downs...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:05

verootjoo schreef:
Joman schreef:
Oja ieder z'n eigen keuze idd.
Volgens mij verschilt het gewoon per omgeving en per milieu waarin je bent opgegroeid. Mijn hele familie en al m'n vrienden zijn universitair geschoold. Dan denk je niet aan trouwen als je 20 bent ;)

:') hilarisch dit... Hoezo kun je niet trouwen op je twintigste als je universitair geschoold bent :+ hier lopen meerdere voorbeelden rond hoor :D

Wat het milieu en opleidingsniveau van je vrienden en familie te maken hebben met trouwen ontgaat me volledig... :=

Niet alleen gericht aan jou, maar ook aan Anneliesjed en Blue_eyes:
Er staat niet dat het niet kan. Zoals bronnen aangeven bestaat er wel degelijk een relatie tussen opleidingsniveau en de leeftijd waarop men trouwt. Natuurlijk zijn er uitzonderingsgevallen van hoogopgeleiden die jong trouwen, maarja moeten we hier nu uitgaan van de uitzondering ipv de regel? Lijkt me niet.
Wanneer het op de hoogte van de opleidingen aankomt hier op bokt gaat meteen iedereen steigeren. Vraag is waarom jullie meteen zo in de verdediging schieten? Ik heb nergens gezegd dat jullie laaggeschoold zijn. Ik heb ook nergens gezegd wat 'mijn maatstaven' zijn (zoals Anneliesjed dat zo mooi zei), ik heb alleen m'n eigen familie en vrienden als voorbeeld genomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-15 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:07

Omdat je nogal kortzichtig overkomt voor iemand met universitaire scholing ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:09

phormicola schreef:
Omdat je nogal kortzichtig overkomt voor iemand met universitaire scholing ;)

Och, waar dan?
Wist overigens niet dat je met een universitaire opleiding niet kortzichtig kan zijn (vooroordeel?)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:19

Omdat je het nogal denigrerend opschrijft... :=
Verwoord het dan beter; ik snap ook wel dat er statistieken zijn, maar zeg dat dan ipv aan te gaan vallen op milieu en opleidingsniveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:21

verootjoo schreef:
Omdat je het nogal denigrerend opschrijft... :=
Verwoord het dan beter; ik snap ook wel dat er statistieken zijn, maar zeg dat dan ipv aan te gaan vallen op milieu en opleidingsniveau

Dat is geen aanval. Dat is gewoon wat de statistieken zeggen. Dat jullie dat denigrerend opvatten daar kan ik weinig aan doen.
Als het over mileu en opleidingsniveau gaat, dan raakt iedereen over de flos terwijl ik er niemand specifiek over aansprak.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 10:34

Jammer dat hier zo word gediscussierd. Dat was niet mijn bedoeling van dit topic. Ik had het leuk gevonden als mensen die vroeg trouwen hun ervaring hier zouden vertellen.

Overigens vind ik het wel interessant om te lezen. Veel uiteenlopende meningen. :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:56

Ik zeg nergens dat die correlatie er niet is, ik weet ook wel dat die er is. Maar het 'dan denk je niet aan trouwen als je 20 bent' is wel wat heel stellig gebracht; ik ken er zat die wel getrouwd zijn. In sommige kringen is het meer regel dan uitzondering.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:06

ik was er toen niet klaar voor ( gelukkig maar, anders was ik al 1 keer gescheiden geweest hihi). Kreeg daarna een nieuwe ( en heeeule goede) relatie en ben dus "pas" op mn 32e getrouwd ( wel eerst een kindje gekregen-foei :Y) ) .

je moet er klaar voor zijn, op welke leeftijd dan ook. Maar zie het nut van na een paar maanden samenzijn trouwen niet in, maar ieder zn ding. Als ik mn huidige man eerder had gekend, was ik ook jonger getrouwd :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:07

Jongens, vergeten we niet dat trouwen en kinderen krijgen los van elkaar kan staan?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:16

niet altijd, blijkbaar.
Er zijn ook mensen, die moeten trouwen uit geloofsovertuigingen, omdat ze anders niet mogen samenwonen oid...
Of trouwen, omdat het papiertechnisch makkelijker is...

Maar inderdaad, het feit dat men ( jong) trouwt, wil niet zeggen, dat er kinderen komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:50

tuurlijk niet altijd, maar het kan wel. :)
Wij willen bv al geen kinderen. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:52

Joman schreef:
Ach, het is duidelijk dat jij je iig niet tussen de studenten hebt begeven. Ook prima :)

En hoe bedoelde je dit dan Joman?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:36

Ayasha schreef:
Joman schreef:
Ach, het is duidelijk dat jij je iig niet tussen de studenten hebt begeven. Ook prima :)

Ja idd... Waar haalt ze dat vandaan? Of zit onze opleiding verwerkt in onze boktnaam..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:08

Ayasha schreef:
Joman schreef:

Dat je geen 'actief' studentenleven hebt gehad. Als in: niet op kamers, verenigingen, etc. Niks over het niveau :)