Words we couldn't say..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:46

Ik heb een brief geschreven voor mijn moeder, omdat ik echt niet altijd makkelijk ben, en ze heel erg haar best voor me doet

Lieve mama,

Ik weet dat we soms wat ‘struggels’ hebben, en dat ik niet altijd een makkelijk kind ben.
Ik heb een hoop foute keuzes gemaakt en ik maak dezelfde fouten ook zo weer. Ik ben nog jong, eigenwijs en naïef, wat de situatie er niet makkelijker op maakt.

Ik weet dat ik veel vaker naar jou zou moeten luisteren omdat jij het met al je levenservaring gewoon alles al aan ziet komen. Jij weet precies hoe ik in elkaar zit. Wat ik wel en niet kan, waar ik gigantisch in onderuit ga en waar ik jou nodig heb, en als ik jou nodig heb mama, dan ben jij er altijd voor mij. Echt altijd, ook als het jou totaal niet uitkomt. Je maakt altijd tijd voor mij.

Ik weet dat ik voor jou een open boek ben, als ik thuiskom van school kan je aan mij zien hoe ik me voel. Je ziet of me iets dwars zit, je begrijpt me altijd, en je zorgt altijd voor me.
Lieve mama, ik weet dat ik het niet zo vaak zeg, maar dankjewel daar voor..

Want ik weet ook dat ik altijd overal tegen in ga. Dat ik alles eerst zelf wil bekijken en ontdekken,dat ik eerst alles over de kop moet trekken vervolgens met mezelf in de knoop zit,een fout maak en vervolgens mezelf hartstikke zat ben.

Dankjewel mama, dat jij er dan bent om me te helpen, elke keer weer.
Ik zal er ook altijd zijn om jou te helpen.

Ik hou van je .

Kus,
Je oudste dochter

UhNee

Re: Words we couldn't say..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:51

Lief uggy! Ga je hem aan haar geven?

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:53

Wat lief inderdaad! Als je het durft/wil, zou ik hem zéker aan haar geven!!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:54

uggy schreef:
Ik heb een brief geschreven voor mijn moeder, omdat ik echt niet altijd makkelijk ben, en ze heel erg haar best voor me doet

Lieve mama,

Ik weet dat we soms wat ‘struggels’ hebben, en dat ik niet altijd een makkelijk kind ben.
Ik heb een hoop foute keuzes gemaakt en ik maak dezelfde fouten ook zo weer. Ik ben nog jong, eigenwijs en naïef, wat de situatie er niet makkelijker op maakt.

Ik weet dat ik veel vaker naar jou zou moeten luisteren omdat jij het met al je levenservaring gewoon alles al aan ziet komen. Jij weet precies hoe ik in elkaar zit. Wat ik wel en niet kan, waar ik gigantisch in onderuit ga en waar ik jou nodig heb, en als ik jou nodig heb mama, dan ben jij er altijd voor mij. Echt altijd, ook als het jou totaal niet uitkomt. Je maakt altijd tijd voor mij.

Ik weet dat ik voor jou een open boek ben, als ik thuiskom van school kan je aan mij zien hoe ik me voel. Je ziet of me iets dwars zit, je begrijpt me altijd, en je zorgt altijd voor me.
Lieve mama, ik weet dat ik het niet zo vaak zeg, maar dankjewel daar voor..

Want ik weet ook dat ik altijd overal tegen in ga. Dat ik alles eerst zelf wil bekijken en ontdekken,dat ik eerst alles over de kop moet trekken vervolgens met mezelf in de knoop zit,een fout maak en vervolgens mezelf hartstikke zat ben.

Dankjewel mama, dat jij er dan bent om me te helpen, elke keer weer.
Ik zal er ook altijd zijn om jou te helpen.

Ik hou van je .

Kus,
Je oudste dochter

Wat een lieve brief, wanneer je durft moet je hem zeker aan je moeder geven. . . zal ze enorm blij mee zijn :D

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:54

Ik denk wel dat ik hem ga geven :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:39

Mon amour,

je bent op een onverwacht moment mijn leven binnen gestormd. Op een moment dat ik mijn leven op orde dacht te hebben. Op het moment dat ik mijn eerste eigen zaak wilde openen.
Ik nam je zelf aan. Tijdens je sollicitatie gesprek wist ik het meteen: deze man gaat mijn leven overhoop gooien. En toch nam ik je aan. Hoewel ik wist dat ik verloren was.

Strijd op de zaak en wat een fantastische man privé. Je koppigheid, betweterij en je arrogantie irriteerden me mateloos op de zaak.
Maar privé was je zo'n ander mens. De eerste man die me doorhad. De eerste man die me begreep. De eerste man die me niet als een prinses behandelde. De eerste man die me op mijn plek zette. De eerste man die echt bij mij paste. De eerste man die mij durfde uit te dagen. De enige....

Ruim drie jaar geleden kreeg je je fatale hersenbloeding. Zo oneerlijk. Ik was zo intens gelukkig met je. Maar het mocht niet zo zijn. Ik heb de wereld vervloekt. En jou erbij, want hoe kon je op 43-jarige leeftijd zo uit mijn leven stappen? Wij waren nog maar net begonnen, ik wilde nog zoveel van je leren. En nog zoveel van je genieten. Ik ben er kapot van geweest. En nog steeds mis ik je vreselijk.

Het leven gaat door. Ik moet door. En het is moeilijk zonder jou. Ik heb momenten dat ik je zo vreselijk mis.
En momenten dat ik plezier heb. Ik heb mij lang schuldig gevoeld als ik plezier had. Maar ik weet dat jij dat niet zou willen. Dus ga ik door....

Ik heb alleen zoveel spijt. Zoveel spijt dat ik jou nooit gezegd heb hoeveel ik om je geef. Hoeveel ik van je hou. Van jou kant was het zo duidelijk. En ik was altijd vaag. Terwijl ik knettergek op je was. Niet in staat om mijn gevoelens te uiten. Typisch ik, zou jij zeggen, altijd achter de feiten aanlopend. En dat klopt. Tamelijk stom van me, zou jij zeggen. Klopt ook.
En alle kritiek altijd met die prachtige glimlach van je. Wat mis ik je toch...
Ik hoop het je ooit nog een keer te kunnen zeggen.

Mon amour, je t'aime.....

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 05:44

Palmera schreef:
Mon amour,

je bent op een onverwacht moment mijn leven binnen gestormd. Op een moment dat ik mijn leven op orde dacht te hebben. Op het moment dat ik mijn eerste eigen zaak wilde openen.
Ik nam je zelf aan. Tijdens je sollicitatie gesprek wist ik het meteen: deze man gaat mijn leven overhoop gooien. En toch nam ik je aan. Hoewel ik wist dat ik verloren was.

Strijd op de zaak en wat een fantastische man privé. Je koppigheid, betweterij en je arrogantie irriteerden me mateloos op de zaak.
Maar privé was je zo'n ander mens. De eerste man die me doorhad. De eerste man die me begreep. De eerste man die me niet als een prinses behandelde. De eerste man die me op mijn plek zette. De eerste man die echt bij mij paste. De eerste man die mij durfde uit te dagen. De enige....

Ruim drie jaar geleden kreeg je je fatale hersenbloeding. Zo oneerlijk. Ik was zo intens gelukkig met je. Maar het mocht niet zo zijn. Ik heb de wereld vervloekt. En jou erbij, want hoe kon je op 43-jarige leeftijd zo uit mijn leven stappen? Wij waren nog maar net begonnen, ik wilde nog zoveel van je leren. En nog zoveel van je genieten. Ik ben er kapot van geweest. En nog steeds mis ik je vreselijk.

Het leven gaat door. Ik moet door. En het is moeilijk zonder jou. Ik heb momenten dat ik je zo vreselijk mis.
En momenten dat ik plezier heb. Ik heb mij lang schuldig gevoeld als ik plezier had. Maar ik weet dat jij dat niet zou willen. Dus ga ik door....

Ik heb alleen zoveel spijt. Zoveel spijt dat ik jou nooit gezegd heb hoeveel ik om je geef. Hoeveel ik van je hou. Van jou kant was het zo duidelijk. En ik was altijd vaag. Terwijl ik knettergek op je was. Niet in staat om mijn gevoelens te uiten. Typisch ik, zou jij zeggen, altijd achter de feiten aanlopend. En dat klopt. Tamelijk stom van me, zou jij zeggen. Klopt ook.
En alle kritiek altijd met die prachtige glimlach van je. Wat mis ik je toch...
Ik hoop het je ooit nog een keer te kunnen zeggen.

Mon amour, je t'aime.....

Super mooie tekst, Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:24

Je beloofde mij de hemel en gaf me levenslang in hel. Je gaat door met jouw leven, zonder schuldgevoel of spijt. Een sorry wil je niet zeggen. Af en toe duik je nog eens op. Dan ben je weer zo lief, dan laat je me weer smelten. Dan leg je langzaam weer een pleister over de immense wonden die jij hebt gemaakt. Om ze na een paar weken er weer keihard af te trekken. Gewoon, omdat jij weer bevestiging nodig had.

Ondertussen heb ik jou al 2 weken niet meer gehoord. Op mijn vraag om er als volwassenen een punt erachter te zetten, het face to face uit te praten, daar reageer jij niet op. Je negeert mij. Want ik ben toch zo slecht. Ik ben benieuwd wanneer je weer opduikt. Wanneer ik weer de vraag ga krijgen om een ritje te doen, om af te spreken en het uit te praten en het moment dat ik toe hap, jij volledig terugkrabbelt en verdwijnt van de wereld.

Je was 37 en woonde nog altijd thuis toen ik jou leerde kennen. Maar we gingen samen wonen en trouwen. Wij gingen een toekomst op bouwen. Nu ben je 39, bijna 40 en je woont nog altijd thuis. Een plek waar je nooit wilt vertrekken. Ik was de vrouw van jouw leven maar je hebt me laten vallen in een metersdiep ravijn. En waarom? Omdat je thuis niet wilt vertrekken. Je hebt het te goed bij jouw moeder.

Ik hoop dat je gelukkig bent, op deze manier. Alhoewel, zoals ik jou ken, ga je weer terug naar jouw leven vol frustraties. Ik hoop dat je beseft wat je gaat krijgen. Want als jouw ouders er niet meer gaan zijn, ben ik er ook niet meer om voor jou te zorgen. Ik dacht een volwassen man te daten, maar na 2 jaar viel het masker af en zag ik een kind. Een sorry moet ik niet meer zeggen. Je hebt me kapot gemaakt. Al jouw beloftes, jouw manipulatie. Ik was nooit goed genoeg.

Toen ik jou leerde kennen beloofde jij mij de hemel, maar na 2 jaar was je te egoïstisch en stuurde je mij naar de hel.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:04

Jij kent mij zoals niemand anders. Wanneer ik val had jij het al lang aan zien komen. Als ik een keus moet maken weet jij al wat het word. Je hebt me lief, je zorgt voor mij.

Hoe kan het dan dat je mij dan ook zo hard onderuit schopt. Ben ik toch niet goed genoeg? Hoe hard moet ik vechten om genoeg te zijn?
Je kent al mijn zwakke en sterke punten, je bent er voor mij als ik het moeilijk heb. Je helpt mij met alles. Je hebt alles voor mij over.

En dan laat je me vallen. Keer op keer. Ik vecht, vergeef en lach. Net zo lang totdat we weer normaal met elkaar kunnen omgaan. Maar ik ben bang. Bang dat je mij weer laat vallen, zoals je altijd hebt gedaan. Elke keer weer heb ik spijt, spijt dat het zo gaat. Spijt dat ik je vergeef. En toch zal ik blijven vechten.
Ik weet niet wat de toekomst brengt. Hoe ik er over 10 jaar uitzie. Maar 1 ding weet ik zeker, jij zal steeds minder in mijn leven zijn.
En dat zal ik mijzelf nooit vergeven.

annedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:08

Lieve mama,

Vrijdag 6 februari was de dag dat het nieuws kwam.
Het voelde alsof de wereld even op zijn kop stond..
Hoe kon dit zo zijn? Ja, je was de afgelopen weken elke week wel een dag ziek, maar van de zomer zijn we nog met het hele gezin naar Thailand geweest zonder dat je ergens last van had.

Ik ben niet zo'n prater en dat weet je. Daarom zeg ik het misschien wel niet tegen jou maar ik vind dat je er super sterk onder blijft en zelfs nog voor andere klaar staat. Elke vrijdag krijg je weer een deel van het gif maar toch ga je 3/4 dagen later weer een stukje fietsen of wandelen. En klagen dat je ergens last van hebt is er niet bij. Ik heb echt bewondering voor je hoe goed je je er doorheen knokt.

Ik ben twee jaar geleden erg vervelend geweest thuis, constant zocht ik de ruzies op. Ik was zo gefrustreerd dat niks liep, op school niet, handbal en paardrijden niet, dat ik het thuis maar op jullie af reageerden. Vooral jouw heb ik het erg moeilijk gemaakt. Ik ben zo blij dat onze band nu zo erg verbeterd is, want mama wat moet ik ook zonder jou? Dat kan ik, voor mijn gevoel, nu nog helemaal niet. Ik wil dat je over tien jaar mijn kinderen nog ziet geboren worden en ziet opgroeien. Door dit ben ik het veel meer gaan realiseren hoe belangrijk je voor mij bent.

Hoe raar dit ook is, jij aan het strijden voor je leven en ik voor mijn eindexamen. Heb je toch beloofd dat je er hoe dan ook bij mijn diploma uitreiking erbij zal zijn. Misschien is dit een onmogelijk doel maar ik ga er alles aan doen zodat je er bij kan zijn.

Ik sta achter je en we geven niet op voordat je deze strijd wint.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:21

Heel veel sterkte Annedv, mooi geschreven & ik hoop dat je moeder bij je diploma uitreiking zal zijn :*

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:40

Lieve mama,

Het spijt me dat ik zo moeilijk ben. Ik kan me voorstellen dat het je teleurstelt als ik elke keer weer uitbarst.
Ik vind het vreselijk dat we zo uit elkaar zijn gegroeid nadat jij en papa uit elkaar zijn gegaan. Ik ben drie jaar weggeweest, ik heb drie jaar bij je zus gewoond. En daardoor blijkt maar weer wat voor cruciale periode dat is geweest. Ik als persoon ben veranderd en jij bent steeds meer in jezelf gaan keren, en voor jezelf gaan kiezen. En dat mag, want dat doe ik ook. Je hebt al jaren aan anderen gedacht.

Je werkt aan jezelf, dat weet ik wel. Ik vind gewoon het moeilijk dat we zo ver van elkaar af staan terwijl we wel in hetzelfde huis wonen. Ik vind het ontzettend moeilijk dat we bijna elke dag ruzie hebben, soms om de onzinnigste dingen. En dat ik een persoon ben die zo veel bevestiging nodig heeft van de mensen waar ze van houdt, maar tegelijkertijd ook iemand ben die het hardst tegen die mensen aan schopt.

Het spijt me zo dat ik vaak zo'n lastpak ben. Ik weet dat je altijd van me houdt en zult houden, maar ik ben teleurgesteld in mezelf dat ik jou zo vaak teleurstel als ik weer uitbarst tegen je en dat je niet begrijpt dat het alleen bij jou gebeurt. Ik moet het verbeteren, er moet aan gewerkt worden, maar ik weet niet hoe ik moet beginnen. Jij bent nu bezig met jezelf, ik ben bezig met mezelf. En helaas leven we daardoor blijkbaar langs elkaar af. Ik denk dat we elkaar voorlopig op dat vlak maar even met rust moeten laten en aan ons moeten werken als jij klaar bent met jezelf, en ik klaar ben met mezelf. Maar ik heb geen idee hoe lang dat gaat duren.

Het spijt me dat alles van de afgelopen 10 jaar ons zo uit elkaar gedreven heeft en ik hoop met heel mijn hart dat het ooit nog beter wordt. Ik heb het idee dat alles het oude wordt allang opgegeven, maar ik heb dat ook nooit gewild, want vroeger was jij helemaal niet gelukkig. Ik wil iets nieuws. Ik wil weer samen door een deur kunnen. En ik hoop dat we ooit op dat punt komen. Dat ik weer 'ik hou ook van jou' terug kan zeggen in plaats van alleen maar iets te mompelen. Want ik hou wel heel erg van je.

Alles wat ik op dit moment wil zeggen is dat ik je mis, en dat ik hoop dat we elkaar ooit weer tegen komen op het moment dat we daar klaar voor zijn. Nu is het gewoon misschien beter om elk in bepaalde opzichten ons eigen pad te volgen ook al wonen we in hetzelfde huis. Je blijft bij alles gewoon mijn moeder en die heb je tenslotte maar een.

Hopelijk vinden we elkaar over een tijdje weer terug.

Liefs,

je dochter.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:51

Hoe gaan we dit nu doen?
Hoe zie jij het nu gebeuren volgende week want iedereen vind dat we het moeten proberen alleen jij twijfelt? Door het werk gewoon!!!
Als je iets wil moet je ervoor gaan zeg ik dus wil je of niet?
Het word nu zo ondragelijk voor mij om bij je te zijn en vooral om je te zien lachen met een andere meid ook al zijn jullie gewoon bekende!!
Ik wil je alleen en helemaal dus kies ook voor mij en houd ook van mij want ik kan het echt waard zijn!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:19

Vanavond heb ik je weer gezien. Ik moest je gewoon even zien voor mijn eigen verstand. Kijken dat het goed met je gaat. En dat doet het. Jouw blik in je ogen vertellen me zoveel. Maar het doet me pijn. Pijn dat je nog steeds elke dag zoveel mensen moet dragen. Pijn dat je nog steeds in je mond getrokken word door mensen die je maar even aan de teugel wil laten lopen. Want dat is toch wat we allemaal mooi vinden? Maar niet nadenken over hoe geforceerd het kan zijn. Zoals ik je heb beloofd lieve dame van me. Ooit ben je van mij en dan ben je voor altijd verlost van al die pijn.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:50

'Ja, ik hou van je.'

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:25

"Thanks dude, thanks.
Fijn dat je t zo druk hebt dat je niet eens door hebt hoe poedersuiker ik me voel.
Fijn dat je t zo druk hebt dat je niet eens tijd hebt om een arm om me heen te slaan.
Fijn dat je t zo druk hebt met alles om je heen dat je me gewoon in de oliebol laat zakken.
Fijn dat je t zo druk hebt dat ik me afvraag wat ik eigenlijk voor je beteken.
Thanks dude, thanks"

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:38

Lieve pap,

"Het gaat beter, echt!" Ik zag je gisteren stralen toen je vertelde hoe goed het ging met je en hoe trots je was dat je met stappen vooruit rende. Je hebt te hard gerend. Weer val je terug. Boos, moe en verdrietig. Ik ben gek op je, maar ik vind het zo moeilijk als je tegen me zegt dat je me 'even niet verdragen kunt'. Als klein meisje zag ik al tegen je op, was ik trots op je en zat ik graag op je schouders. Een echt vaderskind. Wat er nu gebeurt, doet pijn. Samen een depressie op hetzelfde moment, elkaar willen steunen maar het niet kunnen, elkaar willen helpen, maar zelf nog geholpen moeten worden. Pappa, we zijn er bijna. Echt. Nog heel even en dan kunnen we weer opnieuw beginnen, kunnen we elkaar wel verdragen. Tot die tijd wacht ik in de wachtkamer tijdens jouw therapiesessies en jij tijdens de mijne.

Dikke kus, mijn "opperpoes", ik ben gek op je.

Je dochter

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:28

:(:)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:20

Al 5 jaar zijn we de beste maatjes. Al 5 jaar zijn we als zusjes maar dan niet van dezelfde moeder. Al 5 jaar ken ik je als geen ander en jij mij. In die 5 jaar ben jij zo ontzettend belangrijk voor me geworden. Jij bent het meisje wat me altijd helpt, ten alle tijden. Jij bent het meisje dat me altijd laat lachen, als er niks te lachen valt. Jij bent dat meisje, dat mij het leven laat zien, dat mij laat zien dat het leven vol verassingen zit.

Al die dingen die ik met jou gedaan heb, van op de markt staan met de pony's tot een ijsje halen in een dorpje verderop, al die dingen die vergeet ik nooit meer. Het liefst doen we ze nog een keer. Maar plotseling, sinds het begin van dit jaar, sinds je je aandacht moet verdelen over 2 mensen.. wil je dat niet meer. Je laat me links liggen, je laat me voelen hoe het is om alleen gelaten te worden. Je breekt m'n hart.. Je bent niet meer hetzelfde meisje als wat ik hierboven zei. Je bent veranderd. Je bent zo veranderd. En dat doet me zo verschrikkelijk veel pijn. Zoveel pijn dat ik niet eens meer weet of onze vriendschap de pijn waard is.

Op een dag zei je mij dat indirect dat alles aan mij lag, je zei dat je vriendje belangrijk was en je zei dat je geen tijd voor mij meer wilt en kunt vrijmaken. Je vind mij de moeite niet waard.

En dat is wat mijn hart het meeste breekt, dat je die 5 jaren van plezier, vreugde en liefhebben compleet in de soep laat lopen, voor iets wat nooit beter word dan dat.

Ik mis je, nu al. Ik mis jou, die me leert wat vriendschap is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:46

Ik ben nooit bang geweest voor geesten. ik leef tenslotte dagelijks met ze. Wanneer ik in die spiegel kijk, kijken mijn moeders ogen me aan; mijn mond krult op in de glimlach die mijn overgrootmoeder wist te verleiden tot iets waar ik uiteindelijk uit ben voortgekomen. Nee, hoe zou ik bang kunnen zijn voor de ongekend liefdevolle aanraking van die verdwenen handen? Hoe kan ik bang zijn voor hen die mijn lichaam vormden en hun overblijfselen achterlieten om tot lang na het graf voort te leven?

Nog minder bang kan ik zijn voor de geesten die mijn gedachten in het voorbijgaan beroeren. Elke bibliotheek en zolder is ermee gevuld. Ik kan een boek van een stoffige plank pakken en geraakt worden door de gedachten van iemand die al heel lang dood is - gedachten inmiddels geschreven in het verleden - maar nog net zo levend als in het heden. Natuurlijk zijn het niet de alledaagse en vertrouwde geesten die de slaap verstoren en de wakkere uren verzieken. Kijk om en gebruik een toorts om alle hoekjes van de duisternis te verlichten, luister naar de voetstappen die achter je weergalmen wanneer je alleen loopt.

Het verleden schiet voortdurend langs en door ons heen, verschuilend in de toekomst. Wij kijken in de spiegel en zien de schaduwen van andere gezichten die terugblikken door de jaren; we zien de gestalte van een herinnering in een lege deuropening staan. Ook kiezen wijzelf ervoor om onze geesten te creëren, we spoken bij onszelf. Elke geest verschijnt ongevraagd vanuit de nevelige achtergronden van droom en stilte. Ons verstand zegt: 'Welnee.' Maar een ander, een ouder deel van ons fluistert altijd vanuit de duisternis: 'Ja, maar het kan wel.'

Wij komen en gaan vanuit een mysterie en in de tussentijd proberen wij te vergeten. Maar heel af en toe streelt in een stille kamer een zachte bries liefdevol mijn haar. Ik denk dat dit mijn moeder is.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:29

Ailill schreef:
Ik ben nooit bang geweest voor geesten. ik leef tenslotte dagelijks met ze. Wanneer ik in die spiegel kijk, kijken mijn moeders ogen me aan; mijn mond krult op in de glimlach die mijn overgrootmoeder wist te verleiden tot iets waar ik uiteindelijk uit ben voortgekomen. Nee, hoe zou ik bang kunnen zijn voor de ongekend liefdevolle aanraking van die verdwenen handen? Hoe kan ik bang zijn voor hen die mijn lichaam vormden en hun overblijfselen achterlieten om tot lang na het graf voort te leven?

Nog minder bang kan ik zijn voor de geesten die mijn gedachten in het voorbijgaan beroeren. Elke bibliotheek en zolder is ermee gevuld. Ik kan een boek van een stoffige plank pakken en geraakt worden door de gedachten van iemand die al heel lang dood is - gedachten inmiddels geschreven in het verleden - maar nog net zo levend als in het heden. Natuurlijk zijn het niet de alledaagse en vertrouwde geesten die de slaap verstoren en de wakkere uren verzieken. Kijk om en gebruik een toorts om alle hoekjes van de duisternis te verlichten, luister naar de voetstappen die achter je weergalmen wanneer je alleen loopt.

Het verleden schiet voortdurend langs en door ons heen, verschuilend in de toekomst. Wij kijken in de spiegel en zien de schaduwen van andere gezichten die terugblikken door de jaren; we zien de gestalte van een herinnering in een lege deuropening staan. Ook kiezen wijzelf ervoor om onze geesten te creëren, we spoken bij onszelf. Elke geest verschijnt ongevraagd vanuit de nevelige achtergronden van droom en stilte. Ons verstand zegt: 'Welnee.' Maar een ander, een ouder deel van ons fluistert altijd vanuit de duisternis: 'Ja, maar het kan wel.'

Wij komen en gaan vanuit een mysterie en in de tussentijd proberen wij te vergeten. Maar heel af en toe streelt in een stille kamer een zachte bries liefdevol mijn haar. Ik denk dat dit mijn moeder is.

Mooi! Echt prachtig geschreven.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:52

Het leven zit vol liefde, deze liefde die je kunt voelen, kunt ruiken, kunt aanraken.
Deze liefde die wij nodig hebben, die wij beminnen, en die wij vasthouden.
Het heerlijke vrolijke en liefdevolle, wat een mens veel waard is.
De liefde die wij voelen, daar zouden andere jaloers op worden.
Een roes, daar leven we in. Wij, samen. Jij en ik. Niemand anders.
Die heerlijke roes. Er zijn geen woorden die het kunnen beschrijven.
Geen letter die alles kan vertellen. Geen zin is compleet genoeg voor ons.

En toch, toch doet het zo verschrikkelijk veel pijn.
Ik wil je niet kwijt, ik wil mijn leven niet met je delen.
Jij kan niet weg, ik wil weg.
Mijn leven draait om zoveel andere dingen dan die van jou.
Maar als we samen zijn draait ons leven heel even, een moment maar, om elkaar.
Mijn leven draait om jou. Jou leven draait om mij.
De pijn die ik voel als je weg bent.
Het verlangen wat jij hebt als je weg bent.
Wat gaat er hier van komen? Waar gaan we naartoe?

Wat er ook gebeurt, ik zal altijd, ik beloof altijd, van je houden!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:28

Je bent niet meer wie je was.. Ik weet het nog zo goed, al die leuke dingen die we samen deden. Overal naartoe, en altijd gezellig. Laatst kwam ik het fotoboek tegen dat je voor me maakte nadat we samen een paar dagen weg waren geweest. Ik was zó ontzettend dol op jou. Maar zo is het nu niet meer. Na de tweede keer een burn-out te hebben gehad, ben je hier een soort van in blijven hangen. In een paar jaar hebben we als gezin onwijs veel meegemaakt en het niet altijd makkelijk gehad. Iedereen lijkt hier goed doorheen te zijn nu. Behalve jij... Waarom lukt het ons wel en jou niet? Waarom? Het is niet meer zo als er was. Het doet ons zo veel verdriet. Het is niet dag je je best niet doet, maar het lukt je gewoon niet. Mijn vriend kent je niet anders dan moeilijk en onvoorspelbaar. Maar zo was het níet. We worden er zo ontzettend moe van, maar wat moeten we dan? Ben jij wel gelukkig nu? Wat wil je dan? Spreek het uit, laat het zien. We willen je helpen, maar je moet er wel zelf voor open staan. Ik wil zo graag anders, maar weet ook niet meer hoe.. Het duurt nu al zo lang. Wordt het no wel weer beter?

Een familielid.. Komt allemaal naar boven door het zien van een fotoboek.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:09

annedv schreef:
Lieve mama,

Vrijdag 6 februari was de dag dat het nieuws kwam.
Het voelde alsof de wereld even op zijn kop stond..
Hoe kon dit zo zijn? Ja, je was de afgelopen weken elke week wel een dag ziek, maar van de zomer zijn we nog met het hele gezin naar Thailand geweest zonder dat je ergens last van had.

Ik ben niet zo'n prater en dat weet je. Daarom zeg ik het misschien wel niet tegen jou maar ik vind dat je er super sterk onder blijft en zelfs nog voor andere klaar staat. Elke vrijdag krijg je weer een deel van het gif maar toch ga je 3/4 dagen later weer een stukje fietsen of wandelen. En klagen dat je ergens last van hebt is er niet bij. Ik heb echt bewondering voor je hoe goed je je er doorheen knokt.

Ik ben twee jaar geleden erg vervelend geweest thuis, constant zocht ik de ruzies op. Ik was zo gefrustreerd dat niks liep, op school niet, handbal en paardrijden niet, dat ik het thuis maar op jullie af reageerden. Vooral jouw heb ik het erg moeilijk gemaakt. Ik ben zo blij dat onze band nu zo erg verbeterd is, want mama wat moet ik ook zonder jou? Dat kan ik, voor mijn gevoel, nu nog helemaal niet. Ik wil dat je over tien jaar mijn kinderen nog ziet geboren worden en ziet opgroeien. Door dit ben ik het veel meer gaan realiseren hoe belangrijk je voor mij bent.

Hoe raar dit ook is, jij aan het strijden voor je leven en ik voor mijn eindexamen. Heb je toch beloofd dat je er hoe dan ook bij mijn diploma uitreiking erbij zal zijn. Misschien is dit een onmogelijk doel maar ik ga er alles aan doen zodat je er bij kan zijn.

Ik sta achter je en we geven niet op voordat je deze strijd wint.

Anne! Wat ontzettend mooi geschreven! Ik wil jou, maar ook de rest van je familie onwijs veel sterkte wensen deze periode :(:) 't is allemaal niet eerlijk :(:)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:32

Ik schrijf hier naar mijn overleden oom :)

Lieve oom,
Ik zat in de brugklas, nog niet zo lang, toen bekend werd dat je kanker had. we kregen daarbij ook te horen dat het niet meer te genezen was, de kanker was al te ver uitgezaaid. Ik besefte het allemaal nog niet erg goed. Ik liet het wel gaan..
je hebt je kleinzoon nog net geboren zien worden en hem mogen vasthouden. je kon hem alleen niet zien opgroeien want na 2 weken overleed je. Ik had tegen mijn ouders gezegd dat ik mee ging naar de crematie en heb daar slechts zitten huilen. Diep vanbinnen hadden we dus echt een sterke band. Die voelde ik alleen niet als 12-jarig meisje, helaas. Ik vind het tevens heel jammer dat ik niet heb gekeken in de kist, ik heb daar nu zo veel spijt van, je niet nog een laatste keer kunnen zien, en ik had je zo graag zien opknappen en willen laten weten dat ik was geslaagd dit jaar.
ik mis je