In de kroeg maken wij een pot, ieder legt 10 euro in behalve de mensen die iets anders willen drinken dan bier, wijn of fris... die leggen 20 in... Als ze mix drankjes willen drinken leggen ze 30 in... Zo kom je gemiddeld aan het zelfde aantal glazen drinken en gaat het ook nog vrij eerlijk.
1 iemand haalt dan steeds de drankjes en diegene houd ook de pot bij. Als de pot leeg is lappen we weer.
Uit eten met mijn ene vriendengroep gaat heel fijn. Meestal gaan we dan naar een restaurant toe waar je voor een x bedrag 3 gangen kan krijgen. Voor bepaalde gerechten moet je dan soms bijbetalen. We delen dan gewoon de rekening, en degene die de gerechten waarvoor je moest bijbetalen heeft genomen betaald dat bedrag extra.
Met een andere vriendengroep betalen we gewoon ieder voor zich... echter is er dan altijd geëmmer om het mandje brood en de gezamenlijke flessen water die op tafel komen... Erg vermoeiend is dat en uit eten gaan is dan ook niet altijd even leuk met hun.
(En ja, als je daar elke keer weer om gaat lopen emmeren, terwijl je er gewoon aan mee eet en drinkt, vaak nog het meeste van eet en drinkt ook, maar je wilt er nooit voor betalen, dan ben je in mijn ogen echt gierig...)
Met een andere vriendengroep gaan we vaak naar een all-you-can-eat restaurant. Dat kan tapas zijn, sushi, tapasia, wereldkeuken of wok. Wel erg gezellig, al moet ik zeggen dat voor iets als een wok, je wel met een grote groep moet zijn anders is het niet echt gezellig meer...
Dan delen we gewoon de rekening en de mensen die drank hebben genuttigd betalen dat apart.
Met de familie splitsen we wel... en dat komt vanwege het simpele feit dat mijn schoonvader graag cointreau drinkt, en dat is al 5 euro per borrelglaasje. En mijn schoonzusje heeft 2 kinderen.
Dan is het gewoon eerlijker om te splitsen