Gierige acties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:02

Pfoe, wij hanteren verschillende manieren.

In de kroeg maken wij een pot, ieder legt 10 euro in behalve de mensen die iets anders willen drinken dan bier, wijn of fris... die leggen 20 in... Als ze mix drankjes willen drinken leggen ze 30 in... Zo kom je gemiddeld aan het zelfde aantal glazen drinken en gaat het ook nog vrij eerlijk.
1 iemand haalt dan steeds de drankjes en diegene houd ook de pot bij. Als de pot leeg is lappen we weer.

Uit eten met mijn ene vriendengroep gaat heel fijn. Meestal gaan we dan naar een restaurant toe waar je voor een x bedrag 3 gangen kan krijgen. Voor bepaalde gerechten moet je dan soms bijbetalen. We delen dan gewoon de rekening, en degene die de gerechten waarvoor je moest bijbetalen heeft genomen betaald dat bedrag extra.

Met een andere vriendengroep betalen we gewoon ieder voor zich... echter is er dan altijd geëmmer om het mandje brood en de gezamenlijke flessen water die op tafel komen... Erg vermoeiend is dat en uit eten gaan is dan ook niet altijd even leuk met hun.
(En ja, als je daar elke keer weer om gaat lopen emmeren, terwijl je er gewoon aan mee eet en drinkt, vaak nog het meeste van eet en drinkt ook, maar je wilt er nooit voor betalen, dan ben je in mijn ogen echt gierig...)

Met een andere vriendengroep gaan we vaak naar een all-you-can-eat restaurant. Dat kan tapas zijn, sushi, tapasia, wereldkeuken of wok. Wel erg gezellig, al moet ik zeggen dat voor iets als een wok, je wel met een grote groep moet zijn anders is het niet echt gezellig meer...
Dan delen we gewoon de rekening en de mensen die drank hebben genuttigd betalen dat apart.

Met de familie splitsen we wel... en dat komt vanwege het simpele feit dat mijn schoonvader graag cointreau drinkt, en dat is al 5 euro per borrelglaasje. En mijn schoonzusje heeft 2 kinderen.
Dan is het gewoon eerlijker om te splitsen :)

Sandyislief

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:25

Als ik met vriendinnen uit eten ga doen we soms ieder voor zich en soms delen we de rekening, ligt eraan hoe of wat er gegeten is. Als ik met datzelfde groepje uitga doen we het zo, de bier/wijn drinkers maken een pot en ik en een andere vriendin die mixjes drinken maken samen een pot. Zo is iedereen tevreden en er is ook nooit gedoe bij ons om geld. En soms trakteert iemand en als iemand eens krap zit betalen we voor die persoon.

Janine1990

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:14

Fooien die niet bij het personeel terecht komen, die kan een bedrijf toch niet administratief verwerken? Dus zou het allemaal rechtstreeks naar de baas gaan, na opmaak van de kas...

Fooi vind ik in het buitenland heel normaal, er zijn veel landen rondom de middellandse zee waar het personeel op basis van commissie werkt. Daarnaast is het vet leuk om fooi in je hotelkamer te leggen, want ze gaan je kamer echt serieus schoonmaken en extra mooi maken. Kleine moeite, heel erg groot plezier.

In Nederland is het wat mij betreft afhankelijk van de service en het eten.

Heb zelf ook bij een restaurant gewerkt als afwasser toen ik 16 was, daar werd de fooienpot gewoon eens in de zoveel weken uitgedeeld. Kon zomaar zijn dat je ineens 30 euro kreeg. En we hadden flink wat personeel hoor.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:14

Wat ik ook een keer heb gehad, is dat ik bij een vriendin pizza zou gaan eten. Maar ik onwijs in de file terecht kwam en dus aangaf dat ik niet wist Hoelaat ik er zou zijn. Kreeg ik ineens te horen dat ze nog een afspraak die avond had.
Dus ik had een berichtje gestuurd dat ik niet meer kwam en dus voor mij geen pizza hoefde te bestellen, want ik stond al een uur vast. Maar het berichtje kwam niet aan.. Na half uur kreeg ik berichtje terug, dat ze de pizza's had gehaald en ook al kwam ik niet of ik wel het geld wilde overmaken. :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:33

_JTM schreef:
Ik vind het niet meer als normaal om het totaal bedrag te delen het aantal mensen wat mee is. Vergis me er altijd in dat niet iedereen het zelfde denkt als dat ik doe en alleen voor zichzelf willen betalen.

Nah logisch.. Reken eens uit. Jij aan je cola en de rest (pakweg 18 man) gooit bier, wijn en koffie met likeur achterover. Dat scheelt je alleen al aan drank rustig 10 euro op een avond. Dus nee.. daar betaal ik ook niet aan mee. Mag je gierig vinden, maar ik drink geen alcohol en als iemand fooi wil geven doet deze persoon dat zelf maar. Hoeft ie ook niet voor mij te bepalen :) Met 1 a 2 wijntje of biertje verschil heb ik geen probleem, maar onze vriendengroepen bestaan uit dik 20 man. En dat vind ik te duur worden. Ik drink hooguit een of twee water op een avond. Bier en wijn zijn er meestal drie of vier en dan volgt de koffie likeur a >7.50 per persoon. (overigens geen probleem als hier geen toetje tegenover staat, want dat heft elkaar dan wel redelijk op, maar een toetje én daarna of erbij een DOM koffie). De groeten :')

Dit soort dingen zijn leuk als je allemaal redelijk gelijk opgaat, maar als je daar aan je watertje of je frisdrank zit tegenover 20 man alcohol loopt het wel erg scheef.