safina schreef:NoName126 schreef:Ik snap werkelijk niet dat mensen hier een dialect als iets minderwaardigs zien dat ze absoluut niet willen spreken. Ik ben er trots op! Het is mijn moedertaal en een prachtige traditie/gebruik dat hoort bij de streek die me zo lief is.
Het is een verdieping van mijn taalgevoel en heeft prachtige woorden die een gevoel of een 'ding' veel mooier en dieper uitdrukken.
Daar mag je ook trots op zijn. Ik ben behoorlijk dialectloos opgegroeid, onder de rook van Haarlem. Ik woon nu in Twente en merk dat het Twents schitterende uitdrukkingen heeft. Neem nou "oet de tied komm'n" . Daar kan toch niks tegenop?!
En toch heb ik meegemaakt dat mensen hier tegen me zeiden: "doe jij dat maar, want jij spreekt netjes Nederlands." Bijvoorbeeld bij een radio-interview voor mijn vrijwilligerswerk, of bij het toespreken van groepen mensen. En dat vind ik erg! Hoe kan het nou dat mensen zich voor zoiets als dialect schamen?![]()
En wat ik ook wel eens gehoord heb is dat kinderen hier op school bestraffend worden toegesproken als ze in de klas zeggen: "meester, ik heb het warm, mag het raam los? " Dan wordt ze verteld dat dat niet goed is en dat je moet vragen "mag het raam open?" Want je "hoort" AN te praten, "dat is beter".
Dat snijdt me door de ziel. Hun vaders, moeders, opa's en oma's drukken zich zo uit. Dat is waar je vandaan komt, wie je bent, je identiteit. En impliciet wordt zo'n kind zo even duidelijk gemaakt dat dat niet goed genoeg is.
Een leerkracht zou ook kunnen zeggen: "wat zeg je dat mooi in Twents! Hoe zou je het in het Nederlands vragen?" Dan leren kinderen het op twee manieren te zeggen en dat ze zich niet hoeven te schamen voor hun afkomst.
Dit vind ik mooi gezegd