Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:39

safina schreef:
NoName126 schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen hier een dialect als iets minderwaardigs zien dat ze absoluut niet willen spreken. Ik ben er trots op! Het is mijn moedertaal en een prachtige traditie/gebruik dat hoort bij de streek die me zo lief is.
Het is een verdieping van mijn taalgevoel en heeft prachtige woorden die een gevoel of een 'ding' veel mooier en dieper uitdrukken.

Daar mag je ook trots op zijn. Ik ben behoorlijk dialectloos opgegroeid, onder de rook van Haarlem. Ik woon nu in Twente en merk dat het Twents schitterende uitdrukkingen heeft. Neem nou "oet de tied komm'n" . Daar kan toch niks tegenop?!

En toch heb ik meegemaakt dat mensen hier tegen me zeiden: "doe jij dat maar, want jij spreekt netjes Nederlands." Bijvoorbeeld bij een radio-interview voor mijn vrijwilligerswerk, of bij het toespreken van groepen mensen. En dat vind ik erg! Hoe kan het nou dat mensen zich voor zoiets als dialect schamen? :?

En wat ik ook wel eens gehoord heb is dat kinderen hier op school bestraffend worden toegesproken als ze in de klas zeggen: "meester, ik heb het warm, mag het raam los? " Dan wordt ze verteld dat dat niet goed is en dat je moet vragen "mag het raam open?" Want je "hoort" AN te praten, "dat is beter".
Dat snijdt me door de ziel. Hun vaders, moeders, opa's en oma's drukken zich zo uit. Dat is waar je vandaan komt, wie je bent, je identiteit. En impliciet wordt zo'n kind zo even duidelijk gemaakt dat dat niet goed genoeg is.
Een leerkracht zou ook kunnen zeggen: "wat zeg je dat mooi in Twents! Hoe zou je het in het Nederlands vragen?" Dan leren kinderen het op twee manieren te zeggen en dat ze zich niet hoeven te schamen voor hun afkomst.

Dit vind ik mooi gezegd :j

Anoniem

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:45

@blue_eyes dankjewel :oo

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:55

Maar voor mij zit er echt wel een verschil tussen het dialect én AN kunnen of alleen dialect. Dat je een beetje accent hoort vind ik persoonlijk irritant maar overkomelijk, het heeft ook wel weer iets.

Maar als je echt alleen dialect spreekt, en het AN gewoon niet goed beheerst (en dus steeds met idiote verbasteringen van het dialect ertussen spreekt) dan gaat er imo echt iets mis. EN heel banketstaaf, maar als ik een werkgever zou zijn zou ik iemand niet aannemen om die reden, absoluut. Ik vind het een heel lompe manier van jezelf presenteren, en snap niet waarom iemand dat zou willen. Ik heb ook een zekere 'trots' over waar ik vandaan kom, natuurlijk, maar dat betekent niet dat ik de dag in het Zeeuws doorga zodat anderen weten dat ik daar vandaan kom 8)7

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 20:15

Alleen dialect spreken, vind ik ook niet okee, behalve als je bejaard bent. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:47

BaileyMix schreef:
Maar voor mij zit er echt wel een verschil tussen het dialect én AN kunnen of alleen dialect. Dat je een beetje accent hoort vind ik persoonlijk irritant maar overkomelijk, het heeft ook wel weer iets.

Maar als je echt alleen dialect spreekt, en het AN gewoon niet goed beheerst (en dus steeds met idiote verbasteringen van het dialect ertussen spreekt) dan gaat er imo echt iets mis. EN heel banketstaaf, maar als ik een werkgever zou zijn zou ik iemand niet aannemen om die reden, absoluut. Ik vind het een heel lompe manier van jezelf presenteren, en snap niet waarom iemand dat zou willen. Ik heb ook een zekere 'trots' over waar ik vandaan kom, natuurlijk, maar dat betekent niet dat ik de dag in het Zeeuws doorga zodat anderen weten dat ik daar vandaan kom 8)7

Er bestaan nog maar nauwelijks jonge mensen die niets anders kunnen spreken dan dialect. Ik ken er in ieder geval geen één. Er bestaan wel heel veel mensen die geen dialect meer kunnen en de verwachting is dan ook dat over enkele tientallen jaren niemand meer dialect spreekt.

Ik zou een goede sollicitant die een accent heeft of soms dialectwoorden gebruikt nooit laten lopen. Integendeel. Dialect kan soms juist zorgen dat je beter kunt aansluiten bij mensen. Je spreekt hun taal en bent één van hen. Dat geeft vertrouwen. Dat is in mijn vakgebied (gezondheidszorg) heel belangrijk.

En het is niet lomp. Je moet maar eens luisteren naar liedjes van Daniël Lohues of Gerard van Maasakkers. Of eens gedichten van Willem Wilmink lezen. Niets lomps aan, maar pure poëzie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:50

Ik ken genoeg jongeren die geen AN spreken hoor.
Ze verstaan het wel, natuurlijk. Maar dialectloos spreken lukt ze niet. En dan zo'n gruwelijk accent er bij.

"Moooi niet hooaar, da's donders dom werk ja" :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:04

MarlindeRooz schreef:
Ze verstaan het wel, natuurlijk. Maar dialectloos spreken lukt ze niet. En dan zo'n gruwelijk accent er bij.

Je bedoelt dat ze er soms dialectwoorden en -uitdrukkingen doorheen gooien. Ik ken ouderen die niets anders kunnen spreken dan dialect. Die waren in het begin voor mij als westerling haast niet te volgen. Dát noem ik dialect. Af en toe wat uitdrukkingen gebruiken en een accent, zoals veel jongeren hier hebben, noem ik geen dialect.
En ik vraag me af wat er zo gruwelijk is aan een accent? Wie heeft jou ooit wijs gemaakt dat dat gruwelijk is? En waarom?

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:10

Ik ben ook friestalig opgevoed, maar spreek ook ABN. Op de basisscholen en op de middelbare word er ook gewoon in het nederlands les gegeven, en onderling word er ook vaak nederlands tegen elkaar gesproken. Ik heb nooit moeite gehad met het ABN. Nou heb je in Friesland ook weer verschillende dialecten over de Friese taal, en ik woon in Zuid-west friesland, hier lijkt het fries veel meer op nederlands dan in bijvoorbeeld de 'Fryske Wâlden'. De mensen die het 'Wâldfrysk' spreken, spreken de woorden heel anders uit dan de mensen hier in zuid-west friesland en gebruiken ook wel andere woorden, het klinkt eigenlijk veel frieser dan dat wat ze hier spreken vind ik. :=

Maar nee, ik heb er nog nooit problemen of spijt van gehad dat ik 2 talig opgevoed ben, stiekem ben ik er ook wel een beetje trots op. Maar misschien is een taal net wat anders dan een dialect, omdat een dialect veel dichter bij het ABN ligt dan een andere taal lijkt mij..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:13

safina schreef:
MarlindeRooz schreef:

Je bedoelt dat ze er soms dialectwoorden en -uitdrukkingen doorheen gooien. Ik ken ouderen die niets anders kunnen spreken dan dialect. Die waren in het begin voor mij als westerling haast niet te volgen. Dát noem ik dialect. Af en toe wat uitdrukkingen gebruiken en een accent, zoals veel jongeren hier hebben, noem ik geen dialect.
En ik vraag me af wat er zo gruwelijk is aan een accent? Wie heeft jou ooit wijs gemaakt dat dat gruwelijk is? En waarom?

Ik VIND een accent gruwelijk, ik hoor liever AN.
Kijk, met een beetje accent heb ik geen moeite. (heb ik zelf ook)
Maar dingen als coooolaaaaaaa en Jubooooo vind ik niet netjes klinken.

Ik vind dat je accentloos moet kunnen spreken, zeker wanneer je wil werken voor grotere bedrijven. Ik heb mensen in de klas zitten die een universitaire functie willen bekleden later, zoals rechter / advocaat. (zit nu op het hbo) en dan ga je toch niet zeggen: "Ik vind het onmeunig sneu voor oe, maar ik vin da'j dit en dat moet doen". Zo praten sommigen dus echt wel. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:28

Gek he? Ik bekleed in universitaire functie in een grote organisatie. En ik heb er geen enkel probleem mee als iemand coooolaaa zegt. Ik weet toch dat diegene dat bruine goedje met bubbels bedoelt? Nou, prima dan. :) Dat "coooolaaaa" is trouwens geen dialect, maar een accent.

Wat ik belangrijk vind is dat iemand zijn of haar taalgebruik kan afstemmen op degene die tegenover hem zit. Als je advocaat, arts of accountant bent kan het je bijvoorbeeld een voordeel zijn als je dialect kunt spreken met clienten / patiënten die dat van huis uit ook doen. Zolang je maar ook AN kunt spreken met mensen die geen dialect beheersen. Dat voordeel hebben mensen die dialect spreken: ze hebben daarin meer opties.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:30

Ik heb ook niks tegen dialecten, wel tegen enorme accenten. :P
Vooral de mensen die het niet aan willen passen, ik zie ook genoeg mensen die moeite doen om het aan te passen zodra ze in een andere omgeving gaan werken. Zoals mijn vader, die zegt zelf dat zijn klanten hem niet serieus nemen als hij met een boers/twents accent aan komt zetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:57

MarlindeRooz schreef:
Ik heb ook niks tegen dialecten, wel tegen enorme accenten. :P
Vooral de mensen die het niet aan willen passen, ik zie ook genoeg mensen die moeite doen om het aan te passen zodra ze in een andere omgeving gaan werken. Zoals mijn vader, die zegt zelf dat zijn klanten hem niet serieus nemen als hij met een boers/twents accent aan komt zetten.

Als mijn baas dat zou doen, zou hij vreselijk veel omzet mislopen :P
En wij verkopen beslist geen primaire levensbehoeften :P

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:45

Ook op mijn opleiding is AN praten enigszins belangrijk.
Zo had ik een meisje in mijn klas uit Zeeland die voor punt moest presenteren.
Toen we eerst de 'generale repetitie' van de presentaties hadden, verzocht de lerares het meisje toch echt iets aan haar accent te doen, omdat de meesten 40% van wat ze zei gewoon niet kon verstaan..

Dus niet zozeer dialect (wel AN woordgebruik etc) maar dingen zo uitspreken dat mensen er niet echt wijs uit werden.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:54

Jennifuur schreef:
Toen we eerst de 'generale repetitie' van de presentaties hadden, verzocht de lerares het meisje toch echt iets aan haar accent te doen, omdat de meesten 40% van wat ze zei gewoon niet kon verstaan..

Dus niet zozeer dialect (wel AN woordgebruik etc) maar dingen zo uitspreken dat mensen er niet echt wijs uit werden.

Ja maar kijk, dan is het een ander verhaal. Ik kan ondanks mijn Groningse accent wel Nederlands spreken en ik doe dato ok gewoon, dat houd echter niet in dat ik letters inslik, maar ik ben wel gewoon te verstaan. Ik houd mijn Groningse accent wel

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:58

Ladybird schreef:
Jennifuur schreef:

Ja maar kijk, dan is het een ander verhaal. Ik kan ondanks mijn Groningse accent wel Nederlands spreken en ik doe dato ok gewoon, dat houd echter niet in dat ik letters inslik, maar ik ben wel gewoon te verstaan. Ik houd mijn Groningse accent wel

Ja, er is denk ik gewoon zo'n verschil tussen accent/dialect spreken en jezelf verstaanbaar kunnen maken tegenover anderen, en het niet kunnen.

Misschien was desbetreffend meisje zodanig opgegroeid dat ze nooit echt AN heeft gehoord in haar leefomgeving, ik weet niet niet.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 12:15

Ik kan me haast niet voorstellen dat mensen onverstaanbaar zijn, puur door een accent... Een accent is sommige klanken net iets anders uitspreken. Volgens mij is letters inslikken al geen accent meer.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:16

Ik denk door het te ernstig doorvoeren van het accent dat het dan echt een bepaalde manier van praten wordt misschien.. dit meisje slikte woorden in ja, en maakte van veel 'e'-klanken een 'a'-klank and so on.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:33

W_Empress schreef:
Ik kan me haast niet voorstellen dat mensen onverstaanbaar zijn, puur door een accent... Een accent is sommige klanken net iets anders uitspreken. Volgens mij is letters inslikken al geen accent meer.

Hoe wilde je het dan noemen?

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:27

Blue_Eyes schreef:
W_Empress schreef:

Hoe wilde je het dan noemen?

Valt dat niet al onder dialect?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:39

Gister iets interessants gehoord. Kinderen die tweetalig (of met een dialect zoals limburgs) worden opgevoed daarbij werken de hersenen sneller. Nadeel is echter dat ze de taal maar voor 95% beheersen ipv 100% zoals diegene die alleen maar zijn opgevoed met alleen die taal. Dus 95% van beide talen. En in geval van drietalig dan is dit zelfs 85% maar dit valt wel bij te leren

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:30

Voor de mensen die beweren dat Gronings, Drents, Twents, Achterhoeks, etc geen taal is... http://nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch
Het is wel degelijk een taal. Ook wel logisch, aangezien mensen aan beide zijden van de grens dezelfde taal spreken. Het enige wat ik jammer vind is dat er nog maar zo weinig mensen trots op zijn, heel anders dan de friezen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:41

Jennifuur schreef:

Denk dat ze dan eerder binnensmonds aan het praten was. Dus eigenlijk met de kaken op elkaar. Zie je soms ook wel op de tv.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:30

Maartje1990 schreef:
Gister iets interessants gehoord. Kinderen die tweetalig (of met een dialect zoals limburgs) worden opgevoed daarbij werken de hersenen sneller. Nadeel is echter dat ze de taal maar voor 95% beheersen ipv 100% zoals diegene die alleen maar zijn opgevoed met alleen die taal. Dus 95% van beide talen. En in geval van drietalig dan is dit zelfs 85% maar dit valt wel bij te leren

Weet je ook dat door 2-talig te zijn je dementie uit kan stellen :D
Laatst een heel artikel van opgemaakt, mensen die 2-talig zijn worden veel later en veel trager dement dan mensen die maar 1 taal spreken, ze raden zelfs aan als de dementie begint een taal erbij te leren ;)

Ik ben ook met de Limburgse taal opgevoed en spreek daarnaast ABN, niks mis mee toch?
Hier word namelijk bijna overal dialect gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:59

Wendy schreef:
Voor de mensen die beweren dat Gronings, Drents, Twents, Achterhoeks, etc geen taal is... http://nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch
Het is wel degelijk een taal. Ook wel logisch, aangezien mensen aan beide zijden van de grens dezelfde taal spreken. Het enige wat ik jammer vind is dat er nog maar zo weinig mensen trots op zijn, heel anders dan de friezen.

+1 +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:14

Maartje1990 schreef:

Dat kinderen die tweetalig zijn cognitieve voordelen hebben heb ik ook al eens ergens gelezen. Tweetalig zijn is zo gek nog niet! :j

Maar hoe ziet 'een taal voor 100% beheersen' eruit? Ik bedoel: ik ben eentalig opgevoed, door een Neerlandica notabene. Ik zou dan toch goed moeten zijn voor die 100% beheersing?
Dat wordt toch lastig, want met dit zinnetje uit het Groot Dictee van de Nederlandse taal heb ik wat moeite:

"Zulke lammenadige anastrofes vernoemde de criticaster naar zijn tante Betje, in wier postale verbiage een heel aantal zeugmata, polysyndetons en anakoloeten wiewauwde."

Zit ik nou op 98%? Of nog minder? :+