De ik-koop-geen-prullaria-challenge!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: De ik-koop-geen-prullaria-challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:47

Winged, das een goed idee :j morgen is het bij mij payday, ga ik ook maar es doen :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:52

Ik heb sowieso altijd een aparte rekening waar alle vaste lasten afgaan.
De rest zet ik apart, dan heb ik een beter overzicht wat ik te besteden heb.
Bevalt me erg goed.
Op de vaste lasten rekening laat ik dan altijd ruim voldoende staan.
Wat er over blijft ga ik voortaan denk op de spaar rekening zetten.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:59

Hoe doen jullie dat met een tweede rekening? Bij dezelfde bank, maar betalen jullie dan ook twee keer voor een betaalrekening of...?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:00

Ik heb een 2e rekening waar ik het boodschappen geld op stort en een spaarrekening voor wat overblijft. De vaste lasten en andere uitgaves gaan van de gewone betaalrekening waar ook mijn loon op binnen komt.

Mijn 2e rekening is bij dezelfde bank en daar betaal je jaarlijks een paar euro voor :j mijn spaarrekening heb ik ook bij deze bank lopen en ik vind het juist wel fijn dat ik in de app op mn foon zo alles onder elkaar heb staan :)
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 20-10-14 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:02

Ik heb gewoon bij een andere bank dus heb 2 aparte rekeningen, ene kant echt heel makkelijk want zo heb je ze niet onder elkaar staan ook niet bij de app. Andere kant je betaald wel voor die 2de rekening!
Die bij de andere bank heb ik als spaarpot, daar boek ik elke maand wat heen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:02

Rena100 schreef:
Hoe doen jullie dat met een tweede rekening? Bij dezelfde bank, maar betalen jullie dan ook twee keer voor een betaalrekening of...?

Wij hebben een en/of rekeningen voor de vaste lasten hypotheek boodschappen enz.
En ieder een eigen rekening voor jezelf daar heb ik een spaarrekening bij zodat ik een bepaald bedrag kan uit geven en de rest staat op me spaar rekening

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:03

Betaal trouwens wel 2x omdat ik bij 2 andere banken zit

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:14

Ik heb een gewone rekening en een spaarrekening maar op de laatste staat op dit moment 0 euro. :+

Had vorige week wel een tweedehands kleding verkoop en toch 125 euro opgehaald. Ook een jas verkocht voor 40 euro, dat gaat allemaal in een spaarpotje op m'n kamer. Ik ben op 1 januari begonnen met elke week 10 euro sparen + de losse munten die ik wekelijks overhield. Schoot lekker op! Heb daar in juni een nieuwe wedstrijdset van gekocht dus nu moet het potje weer aangevuld worden.

Nog geen prullen gekocht, ben wel voor mijn uitzet aan het sparen door middel van aankopen hier en daar maar dat vind ik geen prullaria. :D

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:36

Rena100 schreef:

Ik heb 2 rekeningen bij dezelfde bank.
Betaal wel voor beide, maar ik vind het zo fijn dat ik het er voor over heb.
En zo duur is het ook niet.
Eerst was ik de hele tijd aan het rekenen wat er nog af moest enzo.
Nu zie ik het in 1 keer.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:29

Ik ben student, heb 2 gratis rekeningen en 2 spaarrekeningen. Een bij SNS en een bij Rabo. Ik doe alle boodschappen van m'n SNS rekening, en de rest van de Rabo. Eigenlijk moet er dus een derde bij speciaal voor vaste lasten :P

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:33

Ik moest naar action omdat mn waxine lichtjes op waren (ik verbruik er nogal wat op jaarbasis haha)
En toen heb ik toch nog wat lekkers meegenomen :') halloween zak haribo en planes chocolaatjes voor mn vriendje :')

Nouja t feit dat ik deze maand al bijna 200,- heb bespaard mocht wel gevierd worden : O:)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:56

Ok, dan ga ik eens bij mijn bank informeren naar een tweede rekening. Hebben jullie trouwens dan ook twee pasjes?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:59

Ik doe niet met jullie mee aangezien dit voor mij totaal geen challenge zou zijn, ik koop zelden tot nooit meer iets voor mezelf en zeker niks overbodigs.
Maar ik wil jullie wel een hart onder de riem steken, want ik weet uit ervaring dat je jezelf echt kan veranderen op dit gebied! Vroeger gaf ik veel te makkelijk geld uit. Nou had ik nooit veel, maar wat ik had ging elke maand op en toch wel enkele tientjes per maand aan prullaria en snacks e.d. Hier komt mijn impulsiviteit (adhd) ook om de hoek kijken, in winkels is dat echt heel zwaar! Maar inmiddels ben ik er volledig aan gewend en heb eerder moeite om iets wel te kopen! Hoe heb ik dit afgeleerd?

Ten eerste: inzicht. Pak eens je bankafschriften erbij en bekijk eens hoeveel geld je werkelijk uitgeeft aan spullen die echt overbodig zijn. Wees hierin ook streng voor jezelf: iets wat leuk is, ander kleurtje, mogelijk eens handig kan zijn.... Allemaal toch overbodig! Je hersentjes houden je enorm voor de gek namelijk, het voelt veel te goed dus maak je jezelf wijs dat je het op een of andere manier toch nodig hebt. Gebruik hierbij dus echt je ratio goed: hoe nodig is het? Sta je op straat zonder? Val je dood neer? Word je echt ongelukkig als je het niet hebt? Stel het maar eens extreem, wees hard voor jezelf! Hopelijk schrik je van je uitgaves en dat is de eerste motivatie om ermee te stoppen.

Ten tweede: cold turkey is verdomde moeilijk. Imo onnodig moeilijk, dat houd niemand vol. Je loopt ook het risico om daarna de schade te gaan inhalen en uiteindelijk meer geld uit te geven. Ik gaf mezelf een tientje per maand om uit te geven zoals ik wilde. Kon ik dus toch nog wat kopen als ik het echt niet kon laten. Door het bedrag zo laag te maken, dwing je jezelf om beter te gaan nadenken over wat je koopt. Na een paar maanden had ik ineens dat tientje niet eens uitgegeven, omdat ik niks had gevonden wat ik het waard vond om aan uit te geven! Want als ik bijv een leuke kaars zag, bedacht ik me tegelijk dat ik dan de rest van de maand alles moest laten staan.... En hmm misschien kom je nog wel iets veel leukers tegen! Dus toch die kaars laten staan. En zo ging het bij elk product wat ik in handen nam. Het word echt steeds meer een gewoonte. Hierdoor ging ik van impulsief mn mandje vol gooien, naar bewust elk product overdenken. En geloof me, zodra je dat kan, laat je zoooooooveel spullen al staan.

Derde tip die mij helpt bij mn impulsiviteit: voordat je gaat afrekenen, al je spulletjes nog een keer beoordelen. Ga alles nog eens langs, pak elk procuct ook weer even vast! Heb je die gelpennen echt nodig? Ga je dat waxinelichtje echt gebruiken of zal het bij de voorraad belanden? Hoe mooi zijn die sokken nou werkelijk? Hierdoor kon ik vaak toch nog wat spulletjes terug zetten. Eerste impulsieve gedachte was oeh mooi, die wil ik! Ook al dacht ik bij het schap al wel na of ik het nodig had of niet, van veel overbodige spulletjes maakten mn hersentjes op dat moment me nog wijs dat het toch nodig is hoor! Voor de kassa was het al verder ingezakt en door het op dat moment nog eens heel bewust te overdenken, kwam ik toch vaak tot de conclusie dat het toch overbodig was. Misschien wel handig of leuk, maar nodig? Nee, dat niet.

Vierde en laatste tip is al gegeven: niet gaan shoppen als je niks nodig hebt! Geen pinpas meenemen, betaal cash want dat is veel bewuster.

Lang verhaal, maar wellicht heeft iemand van jullie er iets aan. Het is moeilijk, maar geloof me, het kan echt! En pffff wat een geld scheelt het elke maand....

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:08

Wauw thanks voor de tips! Ik denk dat ik vooral in het stukje 'nodig hebben' wat harder mag zijn. Ik denk algauw dat ik dingen nodig heb... Dus niet....

Heb net ook mijn oude hamsterkooi te koop gezet. Nog helemaal gaaf, maar ik heb al een tijdje geen hamster meer en sinds ik konijnen heb denk ik niet dat er nog een hamster gaat komen binnen een jaar. Hopelijk kan ik er iemand blij mee maken :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:40

Eleionomae schreef:
Maar ga wel kijken of ik wat creatiever kan zijn met mn kadootjes en dat ik daardoor wellicht wat geld kan besparen :)

Kijk eens op zolder of daar nog leuke cadeautjes bij zitten :') Je hebt vast genoeg ongebruikte spullen van de action liggen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:43

antje_vip schreef:
Eleionomae schreef:
Maar ga wel kijken of ik wat creatiever kan zijn met mn kadootjes en dat ik daardoor wellicht wat geld kan besparen :)

Kijk eens op zolder of daar nog leuke cadeautjes bij zitten :') Je hebt vast genoeg ongebruikte spullen van de action liggen

Ik heb geen zolder :') toevallig afgelopen zomer groots opgeruimd en gewoon alles naar de stort gebracht waar ik niks meer mee deed, kon het niet opbrengen om er mee te leuren voor die paar centen :') dus ik heb mn pa's auto volgeladen met alle zooi in vuilniszakken en het is dus momenteel redelijk leeg qua rommeltjes :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:03

Zijn spullen voor je paard ook prul?
Ik moet zo een nieuwe longeer zweep halen.. ook nog is 1 die je uit elkaar kunt halen, is vast nog duurder dan een gewone, maarja anders is hij zo weer gejat..

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:40

Ik lees hier veel over een extra betaal rekening, best goed idee? Ga nu meteen even naar de ING

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:01

Ik heb ook aparte rekeningen:
betaalrekening met daaraan gekoppelde spaarrekening, elke maand gaat er een vast bedrag naar de spaarrekening en eens in de 2-3 maanden kijken we of er een extra bedrag van de betaalrekening naar de spaarrekening overgeboekt kan worden.
Daarnaast nog een zakgeldrekening waar mijn weekgeld (boodschappengeld) wekelijks op gestort wordt en een daaraan gekoppelde spaarrekening waar alles wat ik over hou op gestort wordt zodat als ik eens krap zit of wat extra's nodig heb ik het daar vanaf kan halen.

Oh en dankzij mijn kitten kan ik eerdaags een nieuwe vaas en kerstballen gaan halen, die zijn vanmiddag gesneuveld. -O-

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:13

Sincere schreef:
Ik lees hier veel over een extra betaal rekening, best goed idee? Ga nu meteen even naar de ING

Als je internet bankieren hebt van ing dan kun je zo een extra rekening openenen via internet en krijg je de pas thuis gestuurd.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:16

oh oh. M'n moeder vraagt of ik zondag gezellig met d'r mee ga naar de action. Ik ga wel mee, maar ik houd mij in :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:35

rapunzelx schreef:
oh oh. M'n moeder vraagt of ik zondag gezellig met d'r mee ga naar de action. Ik ga wel mee, maar ik houd mij in :')

Als je moeder nou betaalt :))

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:00

Eleionomae schreef:
rapunzelx schreef:

Als je moeder nou betaalt :))

hahaha :D

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:02

Mama wil morgen met mij naar de Primark én Action.. Zucht..

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:04

Rampshellie schreef:
Mama wil morgen met mij naar de Primark én Action.. Zucht..

Ai, je hebt het zwaarder dan ik dus..