Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:41

Quellian schreef:
Wij hebben gewoon een middeninkomen, maar wij kregen dus 1/3 terug.
En dan vaak nog eind van het jaar een narekening (ga uit van 1200-1500 euro) waar dan mijn eindejaarsuitkering naartoe ging.

Wellicht dat de teruggave destijds minder hoog was.
Wij hebben ook een middeninkomen en krijgen straks wel de helft terug..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:42

Mijn ouders hebben beide goed verdiend toen ik geboren werd. Door omstandigheden en een ongeluk was dat plots voorbij. Ben opgevoed met elk dubbeltje omdraaien enz. Veel dingen konden niet. Ben er prima op groot geworden en kan ook prima met geld omgaan. En als wat niet kan dan kan het niet. Klaar. Ik zou zelf niet snel aan kinderen beginnen als ik er geen geld voor had maar ondanks dat kunnen kinderen prima groot worden.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:42

Ik vind het onverstandig, maar zoals meerdere hier al zeggen.. liever goede ouders met wat minder centen dan rijke ouders die je liefde 'kopen'. Kinderem kunnen ontzettend gemeen en hard zijn als je 'anders' bent en het is dan ook voor iemand niet leuk als je er niet 'bijhoort'. Nu went dat ook wel moet ik zeggen, maar leuk is het niet.

Geen van beide komt echter maar al te vaak voor en ik kan je vertellen dat dat niet leuk is. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:27

amyyy55 schreef:
Ik vind het onverstandig, maar zoals meerdere hier al zeggen.. liever goede ouders met wat minder centen dan rijke ouders die je liefde 'kopen'. Kinderem kunnen ontzettend gemeen en hard zijn als je 'anders' bent en het is dan ook voor iemand niet leuk als je er niet 'bijhoort'. Nu went dat ook wel moet ik zeggen, maar leuk is het niet.

Geen van beide komt echter maar al te vaak voor en ik kan je vertellen dat dat niet leuk is. :')

Men kan niet elke arme of rijke ouder over één kam scheren. Mijn kinderen komen uit een goed gevuld nest maar hebben meer liefde en aandacht gehad dan geld, veel meer. Het is belangrijk om kinderen weerbaar te maken ipv ze alles te geven wat ze willen om er bij te horen. kinderen die geen strobreed in de weg word gelegd en over alles kunnen beschikken worden vaak volwassenen die zich absoluut niet kunnen redden.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:30

bigone schreef:
amyyy55 schreef:

Men kan niet elke arme of rijke ouder over één kam scheren. Mijn kinderen komen uit een goed gevuld nest maar hebben meer liefde en aandacht gehad dan geld, veel meer. Het is belangrijk om kinderen weerbaar te maken ipv ze alles te geven wat ze willen om er bij te horen. kinderen die geen strobreed in de weg word gelegd en over alles kunnen beschikken worden vaak volwassenen die zich absoluut niet kunnen redden.

Begrijp me niet verkeerd. Ik generaliseerde het even. Het verschilt per situatie ken zat verwende kinderen die nu ze ouder zijn im de knoop zitten en kinderen die t vroeger 'slecht' hadden nu juist heel goed.

ben zelf nu ook 17 en heb een eigen paard op eigen kosten en spaar daarnaast ondanks dat wij als gezin het niet breed hebben. Sommige dingen moet je inleveren voor iets leuks. En dat heb ik ook geleerd van mijn moeder.

Collie2008

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:35

Mjaaa tis een beetje wat je referentiekader is denk ik. Volgens mij zijn veel mensen zelf ook zo opgegroeid en 'weten ze niet beter' of 'verzinnen ze 't niet beter'. Zijn 9 van de 10 keer toch sociaal wat zwakkere milieus en daar is dat misschien sneller 'gewoon'?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:39

Ik zou er nu op dit moment niet aan beginnen nee, zou ik nu onverwacht's zwanger worden zou ik ook een probleem hebben.
Maar ik zal wel alles op alles zetten om dit kindje een goed leven te bieden.

Ik ben zelf niet breed opgegroeid, maar wel gewoon genoeg. En met ongelofelijk veel liefde van mijn moeder.
Maar mijn broer zus en ik staan wel met beide benen op de grond, en redden ons super.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:52

gisteravond was er een tv programma over kinderen die opgroeien in armoede, vreselijk zeg....
en echt niet alleen mensen die laag opgeleid waren maar ook mensen met een flinke dosis pech.
maar ook toch zo strijdbaar en positief +:)+

maar het was echt erg als een jongetje bijna moest huilen als hij vertelde dat hij als er geen geld is voor andere schoenen de oude schoenen van zijn zus aan moest !
ik had net hem te doen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:01

Maaikietje schreef:
Ze laat het niet weghalen, want hij wil het graag.
Iig fijn dat iemand wel denkt aan de rechten van een vent. Kind is ook deels van hem, dus waarom moet een vrouw een abortus egoistisch alleen beslissen?

Ze had beter voorheen na kennen denken.. :+ Had je dit hele euvel niet gehad.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:14

Geld geeft toch wel enig geluk ben ik altijd van mening. Ik heb van dichtbij gezien dat de beste zorg niet altijd verzekerd wordt, dan had je toch graag die extra centen op je rekening willen hebben. Hetzelfde vind ik met een kinderen, je moet ze soms dat beetje extra kunnen geven. Ik heb vroeger met kinderen van 12 in de klas gezeten, zonder zwemdiploma. Ik vind dat basisbehoeften die je als ouder moet kunnen betalen. Een paar keer per jaar dagje uit vind ik hier ook onder vallen. Dagje museum, pretpark, zwembad, strand het hoeft niet duur te zijn maar is wel een stukje opvoeding van je kind. Je leert ze hier wachten in de rij, stukje geschiedenis, ze krijgen meer lef en krijgen meer begrip voor cultuur en natuur. Veranderd je financiele situatie, na het krijgen van een kind. Letterlijk elk baantje aannemen om ze toch dat dagje uit te kunnen geven.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:25

Een dagje uit kan ook naar het bos zijn, een gratis voorstelling in de bibliotheek of wat anders wat geen geld kost.

Er zijn genoeg kinderen die geboren worden als 'niet gepland', door pil heen of gescheurde condoom. Als je dat niet wilt moet je geen sex hebben of je laten steriliseren. Aangezien dat op jonge leeftijd niet ter spake is, snap ik best dat er kinderen geboren worden terwijl de ouders er niet op voorbereid waren. Dus geen spaarpot, goede baan enz. Maar zoals vaker aangegeven, liever veel liefde en later werken voor je zakgeld, dan alles liefde 'kopen'. Echte armoede zodat je geen schoenen kunt kopen enz is er niet heel veel in Nederland. Heel zuinig moeten doen, ja, dat maakt het leven zwaar.

Denk dat schulden tegenwoordig nog de ergste zorg zijn, want de combinatie schulden en kinderen maakt idd dat je voor de kinderen maar heel weinig over houdt ;(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:31

@Stephanie_M
Blijkbaar heb ik een "stukje" opvoeding gemist.

Een dagje uit naar een grote (gratis) speeltuin/speelbos is al ontzettend leuk.
Waarom is een pretpark en museum verplicht?
Extra gaan werken om een dagje uit te bekostigen?
Ik vind een dagje pretpark niet in de top 5 van de levensbehoefte van een kind staat.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:34

Echte armoede is er ook bijna niet in Nederland en daarom denk ik ook dat t geen vergelijking is om te maken. Ik vind dat je moet kijken naar het gemiddelde van de maatschappij en daar je kinderen zoveel mogelijk bij te betrekken. Ik vind dat je een kind meer moet kunnen bieden dan eten, onderdak en basisonderwijs. Maar iedereen heeft hier een andere mening over. Ik zeg ook niet dat alle uitjes geld moeten kosten, maar vind wel dat een kind zoveel mogelijk mee moet maken.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:39

Ik zie dit ook vaak voorbij komen op van de gratis-weggeef-facebookpagina's

Laatst stond er een berichtjeop ; ik ben in blijde verwachting maar heb geen geld voor de kinderkamer. Ze zocht serieus een complete kinderkamer + alle andere spullen die je nodig hebt voor een pasgeboren baby..

Ik ging in de reacties kijken, ik dacht ze zal wel ongepland zwanger zijn geraakt, maar nee hoor, was een goed over nagedachte beslissing volgens haar..
Nou dan breekt echt m'n klomp

Klinkt misschien hard maar ik vind dat sommige stellen/mensen eigenlijk geen kinderen zouden mogen krijgen.. werk in de psychiatrie en daar komt het zo vaak voor dat drugsverslaafde of zwaar psychisch belaste stelletjes ervoor kiezen om een kind te nemen.. Zou echt verboden moeten worden is mijn mening maar dat kan helaas niet. Zou voor sommige kinderen wel beter geweest zijn iig.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 14:28

Armoede is hier wel degelijk in Nederland, zelfs te weinig om normaal te eten , laat staan schoenen kopen.
Helaas wordt dit niet serieus genomen waardoor het niet opvalt.

voedselpakket stellen vaak weinig voor en kledingbank is ook niet altijd alles.
soms eigen schuld, soms gewoon pech als je onder de armoede grens komt.
wordt tijd dat hier wat aan gedaan wordt dan hoeven die kinderen ook niet zo te lijden wat nu helaas vaak wel het geval is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:08

Niet kunnen eten maar wel een iphone6 en elk dag een pakje shag wegstomen is bij mij geen armoede, hoor.

Ken mensen die nu nu na de scheiding in de bijstand zitten met kids en t beter hebben dan toen ze getrouwd waren.

Zijn hier op bokt ook voorbeelden van uitkeringen en paard er naast.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:09

Sammie schreef:
Niet kunnen eten maar wel een iphone6 en elk dag een pakje shag wegstomen is bij mij geen armoede, hoor.

Ken mensen die nu nu na de scheiding in de bijstand zitten met kids en t beter hebben dan toen ze getrouwd waren.

Idd, volledig mee eens!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:21

Sammie schreef:

Volledig mee eens.

Ik zal zelf overigens echt niet aan kinderen gaan denken tot we stabiel zijn qua huis en inkomen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:26

Vervelende is dat het in sommige gevallen "financieel" gewoon niet loont om te gaan werken.
Een collega van mijn man stopt staks met werken omdat ze in de bijstand meer geld kregen, door te gaan werken kregen ze minder toeslag en hebben ze geen recht op kwijtschelding van de gemeentebelasting.
Kost ze 1700 euro terwijl hij maar 800 euro per jaar meer verdient.

Uiteraard zou geld niet de enige reden moeten zijn om te werken, het zegt iets over je mentaliteit als je weer lekker in de bijstand gaat zitten terwijl je kan werken, maar aan de andere kant is met dat inkomen 900 euro per jaar mislopen nog behoorlijk veel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:32

fokfanaat schreef:
Sammie schreef:

Idd, volledig mee eens!

Absoluut! Met een laag inkomen is het helemaal prioriteiten stellen. Als ik op tv dan programma's zie van mensen die financieel aan de grond zitten en hulp nodig hebben van een programma en vervolgens wel zitten te roken, een Ipad hebben en op dat moment besluiten een huisdier aan te schaffen voor de gezelligheid en afleiding breekt ook mijn klomp.
Vaak is het probleem dan niet het gebrek aan geld, maar meer het gebrek aan inzicht hoe je het geld zo nuttig en voordelig mogelijk besteed en hoe je met het overige geld spaart.

Ik vind liefde en écht tijd en aandacht voor kinderen belangrijker dan het geld. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik bewust de keuze heb kunnen maken om te stoppen met werken voor een baas en nu af en toe thuis in ons eigen bedrijf bij kan springen als dat mogelijk is.
Je hoeft echt niet rijk te zijn om kinderen groot te brengen. Maar ik vind het erg triest als er geen geld is voor kleding of schoenen. Dat voorbeeld met dat jongetje dat oude schoenen van zijn zus aan moet vind ik enorm triest. Natuurlijk kan het zijn dat je buiten je schuld om onverhoopt financieel aan de grond raakt, maar ik snap het niet als mensen er al zo voor staan bewust aan kinderen beginnen.
En sommige daarvan die dan menen zomaar gebruik te kunnen maken van bepaalde fondsen en potjes, daar kan ik in dat soort gevallen kwaad van worden. Dat wij alles wel kunnen betalen, betekend niet dat wij niet keihard voor onze centjes hoeven te werken.

Voor de babyjaren en peuter- en kleuterjaren zou ik me dan niet eens zoveel zorgen maken. Ik vind het vooral belangrijk dat je wat geld opzij kunt zetten voor de studie later. Ik vind dat je als ouders verplicht bent om je kind te mogelijkheid te geven om te studeren. Ondanks dat wij financieel geen klagen hebben, zetten we maandelijks een X bedrag opzij om later eventueel de studies te kunnen bekostigen. Hebben we het dan niet nodig is het mooi, maar je kunt niet in de toekomst kijken dus een extra potje kan nooit geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:52

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind het werkelijk belachelijk dat je aan kinderen gaat beginnen als je weet dat je (bijna) geen geld hebt. Ik snap dat echt niet. Als hier topics voorbij komen op Bokt waarin een TS een paard wil kopen, maar die niet erg veel geld heeft, wordt deze bijna de grond in getrapt, want dat is egoïstisch voor het dier, stel dat het ziek wordt ect. Laat staan met een kind. Zorg eerst maar dat je je financiën op een rijtje hebt wanneer je aan kinderen begint.

Ik ken ook zo'n stel, die waren 'perrongeluk' zwanger geraakt. Wonen beide thuis, vriend heeft baan, zijzelf al 2 jaar niet en dus niks gespaard. Maar natuurlijk laten ze het kindje komen, ze hebben helemaal geen eigen huis, maar 1 inkomen, hoe wil je ooit gaan sparen?? En het dan ook gek vinden en gaan klagen dat de uitkering over een poosje stopt, omdat er 1 werkende ouders is. Sorry, kan er boos om worden als sommige mensen zo dom en onverantwoordelijk bezig zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:24

Stephanie_M schreef:
Geld geeft toch wel enig geluk ben ik altijd van mening. Ik heb van dichtbij gezien dat de beste zorg niet altijd verzekerd wordt, dan had je toch graag die extra centen op je rekening willen hebben. Hetzelfde vind ik met een kinderen, je moet ze soms dat beetje extra kunnen geven. Ik heb vroeger met kinderen van 12 in de klas gezeten, zonder zwemdiploma. Ik vind dat basisbehoeften die je als ouder moet kunnen betalen. Een paar keer per jaar dagje uit vind ik hier ook onder vallen. Dagje museum, pretpark, zwembad, strand het hoeft niet duur te zijn maar is wel een stukje opvoeding van je kind. Je leert ze hier wachten in de rij, stukje geschiedenis, ze krijgen meer lef en krijgen meer begrip voor cultuur en natuur. Veranderd je financiele situatie, na het krijgen van een kind. Letterlijk elk baantje aannemen om ze toch dat dagje uit te kunnen geven.

Goh, heb ik toch wat gemist; hoewel mijn ouders het toch aardig breed hadden ben ik nooit met ze naar een museum geweest :+
Pretparken dan weer wel, maar moet zeggen dat je daar ook niks aan mist. Een hoop ellende voor een hoop geld :D

Dagje bos, dagje strand, kinderboerderij is net zo leuk of leuker en kost niks :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:03

In mijn tijd was er nog gewoon schoolzwemmen. 1 kind had geen zwemdiploma via de reguliere weg gehaald, moest dus echt via het schoolzwemmen. Kan niet zeggen dat ze er onder geleden heeft :+ Ze is inmiddels (of bijna) patholoog anatoom :Y)

Sinds wanneer doe je een kind plezier met een bezoek aan een museum? Je kent die reclame toch wel van die knaks op dat kinderfeestje. Alles uit de kast gehaald, terwijl de knaks herinnerd worden. Tja.. Kinderen vermaken zich ook prima thuis met taartjes bakken ipv elke maand slenteren door een pretpark. Waarbij je tegenwoordig blauw betaald. Bijna 200 euro kwijt zijn voor 4 man aan entree, parkeren, benzine en een ijsje. Dan ben je ergens toch van lotje getikt :=

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:26

Ach daarom gezellig naar de dierentuin met de fam en vrienden. In Duitsland, met dolfijnenshow, en daar betaal je €200 als je met 25/30 man gaat. :+

Nee maar ik weet uit ervaring dat je met weinig geld veel kunt, als je maar slim bent en goed nadenkt. Maarja als je geen geld hebt en niet kan nadenken zit je weer een stuk verder van ideaal.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:46

Ik ben zelf opgegroeid in een gezin waar geen geld was voor leuke dingen. Hierdoor ben ik zelf wel heel voorzichtig met geld geworden. Al heb ik een spaarrekening vol dan nog heb ik het gevoel dat ik niks uit mag geven. Ik ben blij met deze opvoeding. Blij dat ik snap dat ik moet werken voor mijn geld. Dat mochten mijn ouders ooit weg vallen ik op eigen benen sta!

Maar met kinderen "nemen" is moeilijk te oordelen. Ik vind namelijk niet dat je een kind "neemt" Een kind krijg je. Mijn nichtje is door de pil heen zwanger geworden, veel te jong (17) en moet nu met haar vriendje van 20 een kind op gaan voeden over een paar maanden.. Die jongen verdiend inmiddels een salarisje wat leuk is als je bij je ouders in huis zit. Maar hun willen met het kindje straks het huis uit. Waarbij ik niet duidelijk gemaakt krijg dat ze dan toch echt een financieel probleem gaan krijgen want van een salaris van iemand van 20 ga jij het niet redden met zijn 3e.. Maar moeten ze het dan maar weg laten halen? Want ja, het komt niet zo lekker uit 8)7 Dat vind ik echt pure onzin, je kiest er voor als je met iemand het bed in stapt dat je zwanger kan raken. als dat dan gebeurt moet je ook voor de gevolgen in staan en alle zeilen bij zetten om het kind een goede toekomst te bieden.

Maar een geplande zwangerschap terwijl je weet dat je het financieel al niet recht krijgt zonder baby laat staan met, vind ik echt enorm dom.. Onze maatschappij wordt er dan niet beter van dat deze mensen zich voortplanten :+ wat ontzettend inzichtloos en uitzichtloos..