Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:04

Dus omdat zij jarenlang hebben gewerkt hebben ze automatisch meer rechten? Zeker net als bij de winkels, oudjes die vooraan naar de rij sluipen omdat ze zo hard gewerkt hebben vroeger. Dikke vinger, die oudjes van nu hebben echt niet meer die mentaliteit van vragen, eerder dwingen :j

En ik vind dat mijn mening toch aardig belachelijk gemaakt wordt nu, in plaats van het er niet mee eens zijn :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:06

Dat wordt nergens gezegd. Jij zegt niet op te staan voor ouderen omdat jij kan zien dat ze niet meer werken en dat vind ik echt onzin. Ze hebben net zoveel rechten als wij allemaal het is alleen een stukje fatsoen wat om de hoek komt kijken om iemand je zitplaats aan te bieden. De leeftijd speelt hier, wat mij betreft, geen rol in.

Voordringen in de winkel is not done, hoe oud je ook bent. Ik zeg daar altijd wat van.
Laatst bijgewerkt door Tazzey op 14-10-14 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:07

Celiien schreef:
jullie snappen heus wel wat ik bedoelen volgens mij.. Van die oude *uhge wilde nog wat anders zeggen* mensen waarvan je zíet dat ze allang niet meer werken en met hun rollatortje overal heen sjokken :')

Maar goed, jammer dat mijn éerlijke mening niet gewaardeerd wordt :n

Ik waardeer discriminatie niet :) (want het is gewoon leeftijdsdiscriminatie)
Je weet niet waarom zij in de spits reizen namelijk, wat maakt het oude dametje nou anders dan de mank lopende student? Dat oude vrouwtje van 94 was namelijk gewoon nog druk bezig met vrijwilligerswerk en ja ze pakte ook rustig de trein (en nee echt niet in de spits als het niet nodig was, wat mensen worden zelden blij van propvolle treinen :') ).

T is een gedachtengang die ik oprecht niet kan begrijpen. Maar goed, neemt niet weg dat ik het goed vind dat je alsnog heel behulpzaam bent :j Want ik vind het altijd zo sneu als je mensen zit pielen met een kinderwagen in de trein/bus te krijgen en niemand steekt ook maar 1 vinger uit terwijl het wel vol is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-10-14 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:07

Celiien schreef:
Dus omdat zij jarenlang hebben gewerkt hebben ze automatisch meer rechten? Zeker net als bij de winkels, oudjes die vooraan naar de rij sluipen omdat ze zo hard gewerkt hebben vroeger. Dikke vinger, die oudjes van nu hebben echt niet meer die mentaliteit van vragen, eerder dwingen :j

En ik vind dat mijn mening toch aardig belachelijk gemaakt wordt nu, in plaats van het er niet mee eens zijn :)

Jouw mening wordt niet belachelijk gemaakt, maar is belachelijk.
Voordringen in winkels heeft niets met het onderwerp te maken. Jij wilt gewoon je gelijk halen.
De vraag is: sta je in het OV op voor iemand die slecht ter been is? Daar wordt dan ook mee bedoeld, zwangeren/ouderen/gehandicapten enz. Gewoon voor iedereen die zich moeilijk staande kan houden. Naar mijn mening sta je daar voor op! De leeftijd doet niet ter zake. Het tijdstip van de reis ook niet. Niemand reist voor zijn lol in de spits, ook iemand die beperkt is niet.
Jij hebt gewoon weinig inlevingsvermogen, hopelijk krijg je dat nog eens, maar ik betwijfel dat. |(
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 14-10-14 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:08

Ik zeg niet dat ze meer rechten hebben maar wel dat ze heel wat meer respect verdienen dan dat jij ze nu geeft...
Je doet net als of het personen non grata zijn... of hoe je dat ook schrijft...
En ja... dat vind ik respectloos...
Vind het persoonlijk zelfs een beter neigen naar discriminatie... :o

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:09

Electra63 schreef:
Celiien schreef:

Jouw mening wordt niet belachelijk gemaakt, maar is belachelijk.

Voordringen in winkels heeft niets met het onderwerp te maken. Jij wilt gewoon je gelijk halen.
De vraag is: sta je in het OV op voor iemand die slecht ter been is? Daar wordt dan ook mee bedoeld, zwangeren/ouderen/gehandicapten enz. Gewoon voor iedereen die zich moeilijk staande kan houden. Naar mijn mening sta je daar voor op! De leeftijd doet niet ter zake. Het tijdstip van de reis ook niet. Niemand reist voor zijn lol in de spits, ook iemand die beperkt is niet.
Jij hebt gewoon weinig inlevingsvermogen, hopelijk krijg je dat nog eens, maar ik betwijfel dat. |(

Daar ben ik het niet met je eens. Je kunt het niet eens zijn met iemands mening en je kunt het zelf belachelijk vinden maar dat maakt de uitspraak niet per definitie belachelijk.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:10

ik snap je punt dat ik niet kan ruiken dat die oudjes geen afspraken/werk oid hebben. Maar ik snap nog steeds niet waarom er zoveel ouderen het ov nemen tijdens de spits om 'gezellig' ergens heen te gaan...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:10

Celiien schreef:
ik snap je punt dat ik niet kan ruiken dat die oudjes geen afspraken/werk oid hebben. Maar ik snap nog steeds niet waarom er zoveel ouderen het ov nemen tijdens de spits om 'gezellig' ergens heen te gaan...

Hoe weet je dat? Vraag je dat aan ze?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:11

Celiien schreef:

Zijn die er dan echt in grote aantallen? Kan mij er zo weinig bij voorstellen := ik werk met 'oudjes' en zeer weinig vinden het echt een feest om in de enorme drukte te zijn.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:14

Sterker, Ken er meerdere die het doen zelfs. Oa mijn eigen oma, zie een eerder geplaatst bericht :j want het is dan zo gezellig >;) maar goed ik heb gewoon niks met ouderen (net zoals sommige niks met kinderen hebben), dus misschien dat het daar aan ligt ;) tuurlijk, zal ze altijd met respect behandelen tijdens werkt, etc etc. Maar ik heb er gewoon niks mee (kan ook aan mn eigen oma liggen uiteraard)..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:15

Ik denk dat oma eerder een uitzondering is, ik ken heel veel 'opa's en oma's' maar vrijwillig zich wurmen in een vol ov (met kans op vallen etc)? Dat klinkt als een straf. Denk dat velen (jong/oud) het echt niet leuk vinden om in een sardientjes-in-blik vervoersmiddel te zitten :=

Celiien

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:17

Neuh, ook in de winkel hoor. Ja ik kom morgenochtend niet zo vroeg want ga eerst gezellig naar mn zus, lekker met de bus! Zo gezellig altijd'

Maar misschien komen al dat soort mensen op mij af, voelen ze t aan ofzo :')

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:30

Celiien schreef:

Of op drukke tijden (bijv. aan het eind van de dag) postzegels gaan halen bij het postkantoor en dan nog uitgebreid gaan overleggen welke serie ze willen hebben…. |o
Dan sta ik daar met mijn aangetekende brief van het werk. Dan denk ik hetzelfde als Celiien: Mens, je bent met pensioen, je hebt de hele dag de tijd, moet je dan net nu persé die nieuwe serie halen?

En ja, er zijn genoeg ouderen die drukte gezellig vinden en daarom bewust op drukke tijden gaan winkelen of reizen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:33

Of tussen 12.00 13.00 en 17.00-18.00 even boodschappen gaan halen.. Als je gaat sluiten of als het lunchperiode is en dus druk :') en is het dan een keer niet druk 'goh wat is t hier stil' :')

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:48

Yontheke schreef:
Eerlijk? Nee, ik sta niet op. (Heb al minstens 6 jaar niet meer in een bus gezeten) Ik betaal evengoed voor een zitplaats en als het druk is, weet je dat je kans hebt dat je niet kan gaan zitten. Ik zou met krukken ten eerste al helemaal niet met de bus willen gaan maar een andere oplossing zoeken. Ik vind niet dat je er maar vanuit moet gaan dat er wel iemand voor je opstaat.

Er zeggen wel heel veel mensen dat ze het doen, maar de praktijk wijst toch heel vaak anders uit.

Je betaalt om vervoerd te worden. Er staat nergens op het kaartje dat het vervoeren per se zittend moet gebeuren.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:51

hangt er een klein beetje van af hoe ik me zelf ook voel :=

in eerste instantie sta ik wel op. maar als ik echt kapot moe ben of niet lekker dan denk ik stiekem wel: laat iemand anders lekker opstaan :o

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:53

Silvia schreef:
Of op drukke tijden (bijv. aan het eind van de dag) postzegels gaan halen bij het postkantoor en dan nog uitgebreid gaan overleggen welke serie ze willen hebben…. |o
Dan sta ik daar met mijn aangetekende brief van het werk. Dan denk ik hetzelfde als Celiien: Mens, je bent met pensioen, je hebt de hele dag de tijd, moet je dan net nu persé die nieuwe serie halen?

En ja, er zijn genoeg ouderen die drukte gezellig vinden en daarom bewust op drukke tijden gaan winkelen of reizen.

Deze ergernis snap ik wel :)). Ik heb dat bij de Appie, na het werk nog even wat boodschapjes doen, mag je gezellig manoeuvreren tussen de scootmobiels, rollators en wandelstokken. Echt heerlijk. Dan denk ik ook, ben je de hele dag vrij, ga je tussen vijf en zeven boodschappen doen. Serieus :').

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:55

Ik ken dat eigenlijk niet...
Hier doen ze echt boodschappen tussen 9 en 10 :))...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:01

_San87_ schreef:
Silvia schreef:

Deze ergernis snap ik wel :)). Ik heb dat bij de Appie, na het werk nog even wat boodschapjes doen, mag je gezellig manoeuvreren tussen de scootmobiels, rollators en wandelstokken. Echt heerlijk. Dan denk ik ook, ben je de hele dag vrij, ga je tussen vijf en zeven boodschappen doen. Serieus :').

Sorry San, dat zie je helemaal verkeerd. Die mensen doen vast en zeker allemaal vrijwillgerswerk en kunnen niet overdag. :P

Echt, je wilt de mensen niet de kost geven die het leuk vinden om op drukke tijden te gaan winkelen. En geloof me, je wilt mijn schoonmoeder niet in de kost. :+

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:09

Oh ja, oudere mensen hebben natuurlijk keihard gewerkt om het voor ons, jongere mensen, beter te maken. Dan heb je meer rechten. Ze vergeten alleen dat wij jonge mensen hard ons best doen om datzelfde te doen als zij hebben gedaan in het verleden :+. Oudere mensen weten hoe zwaar het is, dat werken om Nederland beter te maken in de toekomst, dus een beetje begrip en respect en dus niet met je slome slakkengang gaan winkelen tijdens de spitsuren :7.

Oh jee, wat zeg ik nu ;(.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:22

Winkelen is ook iets anders dan het OV natuurlijk, t is nou niet dat een wiebelende propvolle bus echt aantrekkelijk is voor het overgrote deel van de mensen (helemaal niet al je al niet stevig op de benen staat) De gratis koffie in de supermarkt daarentegen... ;) het 'ouderen-en overige eenzame-mensen-lok-hoekje" :j :').
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-10-14 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:24

Weg met die koffieautomaten ;(.

Nee, is ook zo. Ik heb er geen moeite mee op te staan voor oudere mensen. Maar niet omdat ze oud zijn, puur om de kwaaltjes die vaak met oud zijn meekomen, het slechter ter been zijn :+.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:34

Ik heb ook nooit het nut begrepen van die koffieautomaten :n

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:42

Maar even serieus: Wanneer vinden jullie iemand 'oud genoeg' om voor op te staan? Ik zit daar soms echt mee hoor, wil oudjes niet laten staan maar wil ook geen mensen die denken dat ze er niet oud uitzien beledigen :') Want ja, ik schat soms mensen 70 die dan 55 blijken te zijn (vooral vrouwen :') ) dus daar waag ik me niet graag meer aan.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:41

Celiien schreef:
Sterker, Ken er meerdere die het doen zelfs. Oa mijn eigen oma, zie een eerder geplaatst bericht :j want het is dan zo gezellig >;) maar goed ik heb gewoon niks met ouderen (net zoals sommige niks met kinderen hebben), dus misschien dat het daar aan ligt ;) tuurlijk, zal ze altijd met respect behandelen tijdens werkt, etc etc. Maar ik heb er gewoon niks mee (kan ook aan mn eigen oma liggen uiteraard)..

nee die mensen hebben verder niemand of niets die mensen gaan op de spits voor contact moet je je in kunnen vinden!!
hoe zou jij het vinden als je de rollen omdraait alleen je familie 1 of 2 keer per week zien om vervolgens weer tegen je 4 muren aan te staren alle dagen thuis ?!?
wees blij dat die mensen nog buiten komen en die mensen ook contact met de buitenwereld zoeken !!