Kan iemand mij uitleggen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Kan iemand mij uitleggen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 00:09

Ik heb er vanmiddag eens op gelet in radioreclames. Alles wat te maken heeft met huizen inrichten, met persoonlijke verzorging, met kinderen etc: vrouwenstem. Alles wat te maken heeft met auto's, met financiën: mannenstem.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:18

Vjestagirl, ik denk dit ook in heel veel gevallen nog steeds opgaat..

Om naar mijzelf te kijken; ik doe de inkoop van spullen die te maken hebben met persoonlijke verzorging, ik verzin de inrichting.. Kinderen hebben we niet, maar als we die zouden krijgen zou ik huismama worden.
Mijn vriend heeft een auto en beheert voor het overgrote deel de financien (hoewel ik zo'n beetje allen uit mn hoofd kan opnoemen en hij niet :') )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:34

Evelijn schreef:
Als het nou alleen over babykaartjes en scheermesjes ging... dan had ik er ook geen probleem mee.. maar zo onschuldig is het niet... het is een beeld die gecreëerd wordt van normen waaraan een man/vrouw zou horen te voldoen om zich gelukkig te voelen... en dat beeld is zeer beperkt en eigenlijk voor niemand haalbaar... dat maakt dat je je toch gaat afvragen of je niet anders bent, of je wel normaal bent ... of je wel bestaansrecht hebt.... (en ja nu maak ik het voor sommige misschien te dramatisch... maar het is echt niet iets oppervlakkigs, het is iets wat door onze hele maatschappij is doorgedrongen en waar iedereen (ook als je er wel van bewust probeert te zijn en het anders zou willen) mee te maken heeft)

Persoonlijk zou zijn... als jij je eigen boodschap voor het nieuwe mensje zou opschrijven en de wensen voor de ouders... niet als je dat overlaat aan marketeers (met een product die vooral de sekse van het mensje benadrukt niet het individuele geluk)

En dat alles al een paar honderd jaar lang..........

Ik mag toch hopen dat niemand hier de illusie heeft dat dit iets is van de laatste jaren of decenia of zo..... Dit principe bestaat al 100-en jaren en er zijn oorlogen om gevoerd (met wisselend resultaat) en erger nog: het grootste deel van alle strijdtoneel in de wereld is uiteindelijk hierop terug te voeren!!!

Hoe wijdverbreid wil je het hebben........

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:08

Wat is je punt Ikke?

Ik heb niet de illusie dat dit nieuw is, maar heb wel het idee dat na een klein beetje vermindering (de kerk werd wat ingeperkt, en de feministen hebben veel bereikt) de segregatie nu weer toeneemt. Aangejaagd door de commercie, maar ook door conservatief-religieuze stromingen.
Met alle nadelige gevolgen van dien voor de vrijheid van jezelf ontwikkelen en zelf kiezen zonder dat je beoordeeld wordt op je jongen/meisje zijn, of dat je wel een 'echte' man of vrouw bent.

Ik ben oprecht blij dat ik de mazzel van meer vrijheid had toen ik kind was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:27

Shadow0 schreef:
Wat is je punt Ikke?

Hoe lang gaat het nog duren voordat wij elkaar hier ook de hersens in gaan slaan omdat deze of gene randdebiel vindt dat iedereen het moet doen volgens zijn opvattingen?

Zwarte piet,
Lego en Shell (hedenochtend in de krant)

Ga vooral door met je druk maken om verschillen........

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:47

De ladiesday die in de OP aan wordt gehaald hebben ik en mijn huisgenoot inderdaad heel erg om moeten lachen gisteren := verfadvies kan ik nog net mee leven, maar cupcakes bakken? Seriously? := Dag Karwei, ik ga nooit meer bij jullie shoppen voor powertools/meuk... Niet dat ik daarvoor überhaupt naar de Karwei zou gaan, maar voor het idee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:48

Lusitana schreef:
Trouwens wat dacht je van het feit dat je op bijna elk profiel je geslacht in moet vullen en dan ook nog alleen kunt kiezen tussen vrouw en man?

Wat doet het er toe op een forum bv of je een man of vrouw bent?
Wat je dan krijgt is "als vrouw kun jij daar helemaal niet over mee praten" of "alsof jij als man daar verstand van hebt" en de input wordt dus bij voorbaat niet serieus genomen... dat klopt toch al niet?
Waarom zou je als man geen kijk hebben op "vrouwendingen" en als vrouw geen kijk hebben op "mannendingen"?
Zo diep zit het al bij sommigen, dat ze overtuigd zijn dat je alleen als je van een bepaald geslacht bent ergens over kunt oordelen in bepaalde situaties.

Echt ik kan er niet tegen, als er staat man of vrouw probeer ik dat niet in te vullen, maar in heel veel gevallen laat zo'n registratie site dat gewoon niet toe. -O- Ik kan er ook niet tegen als ze om mijn geboortedatum vragen. Mijn geboortedatum zet ik standaard op 1 januari 1970, want heel veel computers tellen vanaf die datum. (Jaar 0 voor computers zeg maar.)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:49

Vroeger was roze(rood) voor jongens omdat het stoer was en blauw voor meisjes omdat dat zacht was, dat was voor de oorlog, dus zo lang is dat nog niet hoor op deze manier...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:56

Aria_zz schreef:
Vroeger was roze(rood) voor jongens omdat het stoer was en blauw voor meisjes omdat dat zacht was, dat was voor de oorlog, dus zo lang is dat nog niet hoor op deze manier...

Echt? Interessant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:48

Vjestagirl schreef:
Ik heb er vanmiddag eens op gelet in radioreclames. Alles wat te maken heeft met huizen inrichten, met persoonlijke verzorging, met kinderen etc: vrouwenstem. Alles wat te maken heeft met auto's, met financiën: mannenstem.

En toch staat hier onder een advertentie voor de huizenverkoop, met jawel.. Een vrouw op de foto :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:50

Magrathea schreef:
Aria_zz schreef:

Echt? Interessant :j

Ja echt hoor! Stond in mijn cursus gender en diversiteit :j
Ze hebben het later gewoon omgekeerd. Dus we kunnen die kleuren echt wel relativeren en gewoon blauw aan meisjes geven ook.

Zelf ben ik heel erg voor groen voor kindjes, vind ik een lieve en gender vriendelijke kleur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:37

Of geel, omdat het voor nieuw, jong en hoopvol staat (echte lente kleur) en ook warm is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:47

Interessant onderwerp!

Bepaalde gendergebonden stereotypen bestaan al heel lang en anderen korter. De marketing speelt hier uiteraard ook op in. En zo kan dat dan ook weer de maatschappelijke opvattingen beïnvloeden.

Wat ik nog niet heb teruggelezen is dat de stereotypen en 'hokjes' wel in een bepaalde basis voorzien voor ons mensen. Zonder leidraad, en keuzes die voor je worden gemaakt door je omgeving kan je aardig verdwalen.
Identiteit komt ergens vandaan, niet alles is al aanwezig bij je geboorte (nature), maar een deel komt ook voort uit je opvoeding en je omgeving (nurture). De verhoudingen zijn nog altijd niet duidelijk. Maar feit is wel dat rolmodellen nodig zijn.

Ik meen ook dat de experimenten die er zijn geweest in genderloos opvoeden niet allemaal even goed zijn uitgepakt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:55

Shadow0 schreef:
Wat is je punt Ikke?

Ik heb niet de illusie dat dit nieuw is, maar heb wel het idee dat na een klein beetje vermindering (de kerk werd wat ingeperkt, en de feministen hebben veel bereikt) de segregatie nu weer toeneemt. Aangejaagd door de commercie, maar ook door conservatief-religieuze stromingen.
Met alle nadelige gevolgen van dien voor de vrijheid van jezelf ontwikkelen en zelf kiezen zonder dat je beoordeeld wordt op je jongen/meisje zijn, of dat je wel een 'echte' man of vrouw bent.

Ik ben oprecht blij dat ik de mazzel van meer vrijheid had toen ik kind was.

Ik ook. Als ik nu op de fora lees wat het harder aan toe gaat en veel jeugd zit, is het overduidelijk dat de "nieuwe nederlanders" er vaak nogal ouderwetse gedachtes op na houden die ze ook nog eens op een of andere manier overgebracht hebben aan anderen.
Vrouw moet lang haar hebben en is er om de man te plezieren, de man moet stoer zijn en de baas zijn in huis etc.

Daar zie je dat de aanpassing die er in mijn ogen toch al amper is, ernstig tekort schiet.

Het is verdorie alsof jullie daar weer in de jaren 50 zitten wat dat betreft!

Kelly_ann Het gaat meer om wat ze elk gender toebedelen, waardoor het raar gevonden wordt als je daarbuiten kiest. Het gaat dus om meer vrijheid binnen de genders.
Uiteindelijk weet je allemaal wel of je een jongetje of een meisje bent, ook als je in een ander lichaam zit, maar dat heeft niets te maken met spullen of bepaalde beroepen.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:28

Citaat:
waardoor het raar gevonden wordt als je daarbuiten kiest

Kijk, dus is het stukje 'vrouw-roze' en 'man-blauw' niet het probleem maar de kortzichtigheid van de mens. Niks hoort raar gevonden te worden. Een man met een roze sjaal niet, een man met een negerin niet... Want daar zijn ook veel vooroordelen, dat blank bij blank hoort en buitenlanders asociaal zijn. Zelfde verhaal. Vrouwen zijn zwak en mannen sterk.

Maar alsnog snap ik veel 'vooroordelen' en 'in groepjes denken' wel. Vrouwen zijn over het algemeen minder sterk, mannen zijn over het algemeen meer van grijs/zwart en vrouwen van kleur, over het algemeen lopen alleen vrouwen op hakken, over het algemeen is paardrijden een vrouwen sport en hebben mensen uit verschillende culturen ook verschillende denkwijzes en dat gaat niet vaak samen.

Pas vanaf het deel dat mensen raar aangekeken worden voor een andere keuze dan het 'hokje' waar ze in iemands ogen ingedeeld staan, daar gaat het fout.

Er is niks mis met fleurige OB verpakkingen, want het meerendeel van de vrouwen vind fleurig wel leuk. Betekend niet dat iedere vrouw fleurig leuk moet vinden en het betekend ook niet dat die vrouwen dan saai zijn, máár over het algemeen vind een vrouw fleurig wel leuk dus hup, OB doosjes fleurig.
Ook met roze 'female' scheermesjes en een roze waterkoker. Een man koopt niet zo gauw die roze waterkoker (wie wel :') ) maar die keren dat een roze waterkoker gekocht word zal dit door/voor een vrouw zijn dus female erop want het kan. Dus? Dan ben je niet ineens verplicht om als vrouw ook een roze waterkoker te kopen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:03

Wat ik al helemaal grappig vind is dat paardrijden hier in Nederland een vrouwending is. Hoorde laatst nog van een of andere Amerikaanse actrice, zo'n bekende, dat zij als jong meisje niet mocht paardrijden omdat dat een jongensding was. Net zoals veel jongens daar paardrijden echt als stoer en mannelijk zien. Die zijn stomverbaasd dat hier voornamelijk vrouwen rijden.

Maar SFC, waarom moet er nog eens extra benadrukt worden dat de jongen blauw hoort te kiezen en het meisje roze, door het er extra op te zetten? Waarom is het niet genoeg om het artikel gewoon blauw of roze te maken? We weten zelf echt wel of we jongetje of meisje zijn en weten ook zonder die extra tekst erbij wel dat roze voor meisjes bedoeld is en blauw voor jongens, waarom moet dat extra benadrukt worden? (waarmee dus ook meteen geïmpliceerd wordt dat je raar en afwijkend bent als je NIET voor die kleuren kiest, wat doet dat met kleine kinderen?).

Het is voornamelijk onbewust dus wel degelijk heel erg bepalend voor hoe er gedacht wordt, en hoe men je denkpatronen in bepaalde richtingen stuurt. En dat is wel degelijk van invloed op eigenlijk alles. Tot de keuze voor je opleiding aan toe, en daarmee dus ook de rest van je leven.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:29

Wat mij stoort is dat in films, de vrouwen eerste stoere wijven zijn tot de man verschijnt en dan zijn het opeens hulpeloze, domme kwezeltjes, die natuurlijk verovert moeten worden.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:35

Dat zie ik absoluut niet lauratje_88, ik denk dat dat er heel erg aan ligt welk genre je kijkt, genoeg films met een sterke vrouwelijke hoofdrol.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:19

Die worden dan vaak wel weer heel erotisch geladen neergezet, of zijn op z´n minst stereotype lekker ding en nou niet echt het type bouwvakker of het is meteen weer een lesbiënne...

Maar, eerlijk is eerlijk er zijn een aantal actrices die niet in het vakje "aantrekkelijk" vallen en idd evengoed een sterke vrouwelijk hoofdrol toebedeeld hebben gekregen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:15

Lusitana schreef:
Die worden dan vaak wel weer heel erotisch geladen neergezet, of zijn op z´n minst stereotype lekker ding en nou niet echt het type bouwvakker of het is meteen weer een lesbiënne...

Maar, eerlijk is eerlijk er zijn een aantal actrices die niet in het vakje "aantrekkelijk" vallen en idd evengoed een sterke vrouwelijk hoofdrol toebedeeld hebben gekregen.

James Bond, A view to a kill met Grace Jones als Bondgirl. Is alweer van enige tijd terug, maar die schoffelt dat beeld aardig overhoop........

En ja, ik weet ook welke suggesties er zijn rondom Grace.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:41

Die is meteen weer androgeen, en valt daarom tussen man en vrouw in, en die moeten we ook veel meer zien, maar ze voldoet nog steeds aan lang en slank en lange benen=mooi. Ze kan zo de runway op.
Niet echt "type bouwvakker".

Miranda Bailey in Greys Anatomy is een goed voorbeeld van a-typisch in een sterke rol.
Het mooie van haar is dat ze niet echt een bitch is ofzo, maar wel gewoon de lakens uitdeelt en respect afdwingt.
Ik heb net gelezen dat de schrijfster ervan wel eigenlijk een blanke blonde vrouw in haar hoofd had...

In series kom je het eerder tegen omdat ze die er zo weer uit kunnen schrijven als het niet bevalt...lijkt het. In films gaan ze volgens mij liever over het algemeen toch door op wat succesvol is gebleken.