Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Re: Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:58

Over helemaal volgetattooëerd heb ik ook vooroordelen, heel slecht :o :o
Iemand in mijn klas zit helemaal onder, alleen z'n gezicht niet.
En ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin niet blij was dat ik met hem moest samenwerken.
Maar was een superaardige jongen :) Heel gemotiveerd. Sta je dan met je vooroordeel :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:04

Ik heb niks tegen tatoeages, maar wanneer ik iemand tegen kom met een grote keizerschorpioen op zijn wang, dan slik ik toch wel even en zal ik eerder doorlopen dan een praatje gaan maken.

Zo bekrompen ben ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:06

_San87_ schreef:
Ik heb niks tegen tatoeages, maar wanneer ik iemand tegen kom met een grote keizerschorpioen op zijn wang, dan slik ik toch wel even en zal ik eerder doorlopen dan een praatje gaan maken.

Zo bekrompen ben ik.

Je mag best even schrikken/slikken, maar daar kun je je dan toch wel overheen zetten? Juist reden voor een praatje: "wow wat een tattoo, ik schrok er even van..." :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:08

Iedereen heeft vooroordelen. Degene die beweren ze niet te hebben nog het meest (en ja, daar is onderzoek naar gedaan met deze conclusie). Bewustzijn van het feit dat je ze hebt is de eerste stap om ze te overwinnen. :) Sterker nog; we hebben vooroordelen NODIG om te overleven in een wereld die zoveel prikkels op ons af vuurt. We móeten dingen categoriseren om ze verwerkt te krijgen. Je bewust zijn van het feit dat je dat doet en dat je je daar niet bewust van bent op het moment dat je het doet maakt wel dat de vooroordelen minderen ten eerste en de aanwezige vooroordelen minder "vast" zijn. :) (je staat meer open om te veranderen van mening)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:13

_San87_ schreef:

Zo bekrompen ben ik.

Ik snap dat soort dingen echt niet. :o?
Wij waren vorige week onderweg met de trailer en we stopten op een grote parkeerplaats om even naar de toilet te gaan. Daar stond een hele grote groep motorrijders uit Engeland te rusten. Allemaal grote, stoere kerels met een leer clubjack, bandana's, sommigen met grote baarden en piercings en ik zag ook wat tatoeages. Eén van hen begon een gesprek met wat voor paard er in de trailer stond en wat we gingen doen. Zijn moeder had ook paarden :D . Dit was gewoon een heel leuk gesprek met een getatoeëerde man van een Engelse motorclub. Hij wenste ons een heel leuk weekend en wij werden uitgezwaaid door een groep motorrijders toen we weer verder gingen. :D Juist dit soort ontmoetingen vind ik leuk. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:14

8nnemiek schreef:
Een tattoo staat gewoon heel rommelig,

Dat is generaliserend, subjectief; een waardeoordeel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:22

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Zo bekrompen ben ik.

Ik snap dat soort dingen echt niet. :o?
Wij waren vorige week onderweg met de trailer en we stopten op een grote parkeerplaats om even naar de toilet te gaan. Daar stond een hele grote groep motorrijders uit Engeland te rusten. Allemaal grote, stoere kerels met een leer clubjack, bandana's, sommigen met grote baarden en piercings en ik zag ook wat tatoeages. Eén van hen begon een gesprek met wat voor paard er in de trailer stond en wat we gingen doen. Zijn moeder had ook paarden :D . Dit was gewoon een heel leuk gesprek met een getatoeëerde man van een Engelse motorclub. Hij wenste ons een heel leuk weekend en wij werden uitgezwaaid door een groep motorrijders toen we weer verder gingen. :D Juist dit soort ontmoetingen vind ik leuk. :D

Ik heb helemaal geen problemen met grote bebaarde kerels van Engelse motorclubs. Verre van, zelfs. In mijn ervaring zijn de grote getatoeerde bikerdudes de aardigste kerels die je kunt treffen. Sowieso heb ik, zoals ik zei, geen problemen met tatoeages, mits ze niet in het gezicht staan, dus. Maar zo vind ik een overdaad aan gezichtspiercings ook afschrikken.

Ik moet gewoon slikken van bijvoorbeeld een schorpioen in het gezicht en kijk daar oprecht vreemd van op. Maar dat geldt eigenlijk voor alle gezichtstatoeages. En dan kan de persoon die ze draagt nog zo tof zijn, de eerste drempel is behoorlijk hoog voor een praatje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:25

Nikass schreef:
_San87_ schreef:

Zo bekrompen ben ik.

Je mag best even schrikken/slikken, maar daar kun je je dan toch wel overheen zetten? Juist reden voor een praatje: "wow wat een tattoo, ik schrok er even van..." :D

Eventueel... Nee, ik denk niet dat er een kans bestaat dat ik zo iemand zou aanspreken, eigenlijk :). Het stoot me gewoon af, zo'n tatoeage.

En ik ben echt, echt heel openminded en de vooroordelen die ik heb zijn zo miniem... Maar hier kan ik me (nog) niet overheen zetten.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:26

Wat een onzin zeg...

Bij sommige mensen met van die grote schreeuwende tatoeages van enge dingen zoals vuurspuwende hagedissen etc. denk ik al gauw dat de persoon zelf ook zo'n schreeuwerig typetje is, Maar dat is voor de meeste gevallen gewoon een verkeerd vooroordeel, want al heeft zo'n persoon een grote tatoeage, dat zegt nog niet dat diegene raar of eng is. De meesten zijn juist hele goede mensen.

En sommige mensen hebben juist prachtige tatoeages. Symbolen of tekeningen met een belangrijke betekenis, dat is toch juist mooi? Ik vind dat je op die manier juist laat zien dat je wel degelijk geeft om de dingen die er om je heen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:49

liedje89 schreef:
Als je alle hoogopgeleiden op een hoop gooit kom je uiteraard gewoon op een percentage tussen de 13 en 18% afhankelijk van de verhouding WOers en HBOers? Dit komt het beeld van "mensen met tatoeages zijn niet dom" natuurlijk niet echt ten goede :+ :')

Ik ging er vanuit (heb de link niet geklikt, ook stom natuurlijk ;) ) dat Apple bedoelde dat 29% van de "mensen met tatoeages" dus lager opgeleid was, 18% van de "mensen met tatoeages" HBO en 13% van de "mensen met tatoeages" universitair. (En de rest niet ingevuld/anders/etc). Dan was mijn opmerking over het optellen van de percentages wel gewoon opgegaan, daarvan uitgaande, maargoed. Ik begrijp uit jouw opmerking dat het artikel er waarschijnlijk om gaat dat van de lager opgeleiden dus 29% een tatoeage heeft, etc, dus andersom. Ja, dan werkt het optellen van percentages natuurlijk niet zo als ik opperde :D

Je laatste opmerking is hoop ik toch werkelijk niet tegenover mij bedoeld, want dat vind ik nogal een denigrerende sneer (naar een niet-tattoo-drager, ook nog eens :') Wat is er dan dommer, vooroordelen of...)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:50

wat een onzin.. vind het ook echt een belachelijk stuk.
Vooral de uitspraak dat wij mensen met tatoeages schijt hebben aan alles en iedereen..
ik heb zelf 3 tatoeages mijn vader, moeder, stiefmoeder, vriend en broer hebben allemaal tatoeages en wij zijn toch echt allemaal gewone hele normale mensen met allemaal huisje, boompje, beestje en een baan.

Overigens vind ik het ook vaag dat mensen er zo van kunnen schrikken of door zouden lopen bij een grote opvallende tatoeage :n Ik ken een hoop mensen die helemaal onder zitten en ik ben al een aantal keer bij mannen uit een moter club geweest en allemaal helemaal vol met tatoeages en piercings maar allemaal onwijs vriendelijk en aardig en niks aan de hand en zeker niet anders omdat ze een tatoeage hebben.. snap niet dat mensen zich hier zo druk om maken, waarom moet ze haar mening zo duidelijk maken met een heel collum leuk dat haar mening is dat ze tatoeages afschuwelijk vind maar moeten wij dan ook allemaal een heel stuk gaan schrijven over hoe geweldig wij ze wel niet vinden? :')

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:57

Wat iemand van tatoeages vind is zijn/haar eigen zaak. Maar deze mevrouw maakt het wel een beetje bont. Zij zegt dus gewoon, als ik iemand ken en niet weet dat deze persoon een tattoo heeft dan kan ik het heel goed met iemand vinden, maar mocht zij er dan (na hoeveel jaar dan ook) achter komen dat deze persoon een tattoo heeft, haar hele indruk gewist wordt door het afgrijzen wat zij zelf heeft voor tatoeages.. :x

Zegt toch meer over haar dan over de persoon met een tattoo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 01:43

8nnemiek schreef:
Ik heb het dan over beroepen zoals in de column.. Verpleegster/chirurg/ziekenhuispersoneel, tandarts, zorgverleners, bejaardenzorg.. En ook als verkoper van bv vleeswaren vind ik speciale kleding op zijn plaats. Eigenlijk overal waar hygiëne belangrijk is en je met patiënten of klanten werkt. Ik werk in een wasserij, en wij dragen ook witte werkkleding.

Ik snap alleen niet wat dat met een tattoo te maken heeft. Een tattoo is, mits genezen, net zo onhygiënisch als een willekeurig ander stuk huid :?
Ja, als een tattoo net gezet is is het qua klachten en verzorging vergelijkbaar met een schaafwond. Daarna is het helemaal dicht, inkt ingekapseld en genieten maar :) Niet te vergelijken met een piercing qua hygiëne (die blijven altijd "vies" omdat ze je huid in gaan).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 05:03

Dat stond ook in mijn reactie ervoor ;) het ís ook niet minder hygiënisch, maar wekt dat gevoel op omdat je hersenen dit toch zullen zien als een vlek die er eigenlijk niet huishoort. Onderbewust dus.
Ik weet niet of iemand wel eens kijkt naar het programma Brain Games. Daar worden dit soort dingen ook getest. Erg interessant.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:48

Nic schreef:
Nikass schreef:
Ik zie alleen een onderscheid tussen mensen met een open mind en bekrompen geesten. En dat heeft echt niets met de opleiding te maken.

Het valt me alleen op dat hoger opgeleiden bijna meteen hun opleiding erbij pakken om iets te bewijzen ofzo? Dat er niets mis is met ze? Dat ze ondanks, of dankzij? hun hoge opleiding verstandige keuzes kunnen maken.
Een inzicht die blijkbaar? ontbreekt bij lager opgeleiden?

Omdat er wordt gezegd dat vooral lageropgeleiden tatoeages zouden nemen en dat zij dat dan zouden doen omdat zij asociaal zijn en wellicht minder goed na kunnen denken over hun keuzes. De mensen die hier reageren die hoger-opgeleid zijn willen laten zien dat dat onzin is en dus vooral gebaseerd op vooroordelen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:59

Het KAN natuurlijk ook zo zijn dat diegenen die lager opgeleid zijn weten dat ze met hun opleidingsnivo/ richting nooit een echt luxe baan zullen krijgen, en het moeten doen met baantjes waar een zichtbare tattoo een stuk minder uitmaakt... En daar dus ook een stuk minder rekening mee (hoeven te) houden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:03

tatoes of hoofddoekjes,

ik vind dat mensen zelf mogen bepalen hoe ze eruit zien.
of ze nu een hoofddoekje willen dragen of tatoes willen laten zetten,
het is en blijft je eigen keuze.

bij tatoos denkt men helaas gelijk dat je minstens een aso bent
en als je een hoofddoekje draagt denkt men gelijk dat je zwaar onderdrukt wordt

mensen willen helaas altijd wat te veroordelen hebben.. puur de angst dat ze zelf niet tot een meerderheid behoren volgens mij.. slaan voor je geslagen wordt.. als iedereen ophield met symbolische anderen te meppen zouden ze ook heel wat minder klappen oplopen.

van mij mag iedereen zoveel tatoes zetten als ze zelf willen.. zelf heb ik ze niet en zal ik er waarschijnlijk nooit een nemen.. maar dat is gewoon een persoonlijke keuze en niet omdat ik iets tegen inkt of naalden heb of tegen het feit dat ze gecombineerd worden om iemand te versieren die graag om welke reden dan ook een versiering aan wil brengen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:08

mick75 schreef:
Het KAN natuurlijk ook zo zijn dat diegenen die lager opgeleid zijn weten dat ze met hun opleidingsnivo/ richting nooit een echt luxe baan zullen krijgen, en het moeten doen met baantjes waar een zichtbare tattoo een stuk minder uitmaakt... En daar dus ook een stuk minder rekening mee (hoeven te) houden.

dat lijkt mij nogal ver gezocht.. in principe maakt opleidingsniveau niet uit voor wat betreft representatief uniform voorkomen..

het gaat hier om functies waarbij uniform voorkomen gewenst is..

want in principe is iemand die de post rondbrengt bij een bank net zo 'laag' opgeleid als iemand die in de fabriek de vloer staat te bezemen.. maar op de fabriek kan het wel, bij de bank niet..

niet omdat het voor de bank zo ernstig is, maar omdat niet iedere klant van een bank ermee overweg kan..

het gaat daarmee niet om tatoes, maar om personificerende uiterlijke kenmerken.. tatoes, piercings, tandenloosheid, hoofddoek, keppeltjes, bling bling rapperskettingen, whitewashkleding, scheuren in kleding, politieke uitingen, popcultuur uitingen en wat je nog meer kunt verzinnen..

hoe meer 'gelijk' het lijkt naar de klant, hoe minder aanstoot het bij iemand kan geven, des te minder klachten, des te minder kosten om die te woord te stan, lagere kosten means betere buisseniss.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:21

Het ging mij erom dat iemand boven mij zei dat hoog opgeleide mensen intelligenter zijn omdat ze meer nadenken over waar ze een tattoo plaatsen. Ik breng daar alleen tegenin dat een lager opgeleide vaak ook die noodzaak niet zo heeft omdat het voor veel laagopgeleide functies niet zoveel uitmaakt of iemand een (zichtbare) tattoo heeft of niet.

De klanten van een bank willen de schoonmaker an sich al niet zien of ie nou tattoo's heeft of niet, die werkt dus vaak al buiten de openingstijden van de bank.

Natuurlijk gaat het om uiterlijke kenmerken. De caissiere zal ook beter moeten nadenken over waar ze haar tattoo's zet dan de bouwvakker, de servicemonteur moet er beter over nadenken dan de magazijnknecht. Maar dan nog zal een zichtbare tattoo bij de servicemonteur eerder geaccepteerd worden dan bij de arts of de bankdirecteur, net zoals een zichtbare tattoo bij de directeur van een groot aannemersbedrijf eerder geaccepteerd word dan bij een makelaar of zo.

Maar als we het dan eventjes lekker kortzichtig op hoogopgeleid/ laagopgeleid houden, dan heeft de laagopgeleide persoon gemiddeld genomen minder noodzaak een tattoo te verbergen/ op een discrete plek te laten zetten dan een hoogopgeleid persoon en zal het dus snel lijken alsof laagopgeleide personen vaker tattoo's hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:42

mick75 schreef:
Het ging mij erom dat iemand boven mij zei dat hoog opgeleide mensen intelligenter zijn omdat ze meer nadenken over waar ze een tattoo plaatsen. Ik breng daar alleen tegenin dat een lager opgeleide vaak ook die noodzaak niet zo heeft omdat het voor veel laagopgeleide functies niet zoveel uitmaakt of iemand een (zichtbare) tattoo heeft of niet.

De klanten van een bank willen de schoonmaker an sich al niet zien of ie nou tattoo's heeft of niet, die werkt dus vaak al buiten de openingstijden van de bank.

Natuurlijk gaat het om uiterlijke kenmerken. De caissiere zal ook beter moeten nadenken over waar ze haar tattoo's zet dan de bouwvakker, de servicemonteur moet er beter over nadenken dan de magazijnknecht. Maar dan nog zal een zichtbare tattoo bij de servicemonteur eerder geaccepteerd worden dan bij de arts of de bankdirecteur, net zoals een zichtbare tattoo bij de directeur van een groot aannemersbedrijf eerder geaccepteerd word dan bij een makelaar of zo.

Maar als we het dan eventjes lekker kortzichtig op hoogopgeleid/ laagopgeleid houden, dan heeft de laagopgeleide persoon gemiddeld genomen minder noodzaak een tattoo te verbergen/ op een discrete plek te laten zetten dan een hoogopgeleid persoon en zal het dus snel lijken alsof laagopgeleide personen vaker tattoo's hebben.

Helder uitgelegd +:)+

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:06

Wat betreft vooroordelen: die had/heb ik zelf ook, al heb ik ook een tattoo. Één van mijn beste vrienden ken ik al heel lang van gezicht, en vond hem vroeger doodeng. Hij heeft tunnels in z'n oren, diverse lippiercings, een septum, en zit van z'n nek tot z'n handen compleet vol getattooeerd. Dacht vroeger altijd "pfoe, die wil je niet in een donker steegje tegen komen."

En toen leerde ik hem kennen, en toen stond ik zo tegenover mezelf: _O- 8)7 Wat hij is werkelijk de oprecht liefste persoon die ik ken, met een warm hart waar ik alleen van kan dromen. Hij accepteert mij onvoorwaardelijk, en andersom ook, sinds ik mijn vooroordelen de deur uit gekieperd heb :) Oh en wat betreft opleidingsniveau: hij is zowel boer als universitair student sociologie :))

Natuurlijk is dit maar een klein voorbeeldje, en hoeft het lang niet altijd zo te zijn. Maar ik heb wel geleerd dat ook al is het mijn goed recht vooroordelen te hebben, ik moet eerst de moed hebben te kijken of ze wel kloppen, en kan dan pas beoordelen hoe/wat iemand/iets is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:27

Ik heb helemaal geen lak aan alles en iedereen, ik vind het gewoon mooi :n
Wat een vreselijk mens die dat stuk schrijft bah..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:39

@mick75 : ik ben bankdirecteur, en mijn man leidt een aannemersbedrijf. We hebben beiden tattoos. In de zomer kun je mijn kleintje zien op mijn bovenarm. Nog geen enkele klant heeft er problemen mee gehad, zelfs integendeel. De hogere directie daarentegen :n
Al weet ik zeker van sommige van hen dat ze ook tattoos hebben <<)
Van hypocrisie gesproken ...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:02

sevke schreef:
@mick75 : ik ben bankdirecteur, en mijn man leidt een aannemersbedrijf. We hebben beiden tattoos. In de zomer kun je mijn kleintje zien op mijn bovenarm. Nog geen enkele klant heeft er problemen mee gehad, zelfs integendeel. De hogere directie daarentegen :n
Al weet ik zeker van sommige van hen dat ze ook tattoos hebben <<)
Van hypocrisie gesproken ...

zakenvuller!!! :P

ik heb het ook niet over kleine tatoeages, maar bijvoorbeeld een hele sleeve.

en dat het voor lagere opgeleiden minder belangrijk is, daar ben ik het ook niet mee eens.. want het zijn juist vaak de lager opgeleiden die de frontoffice van een bedrijf vormen..

een bankdirecteur heeft een klant over het algemeen (behalve dan de boeeeeeeeeeeeeehroepers) vertrouwen in als zijnde 'weet waar hij mee bezig is, opleiding gehad etc' dus die tatoe ach... hij is voor die positie aangesteld, heeft een pas die de deuren 24/7 openmaakt en heeft het eindoordeel (in de ogen van de klant) in beslissingen.. men volgt diegene dus makkelijker

idem met een specialistische chirurg.. een patient, volgt zelfs een chirurg met tatoes vol vertrouwen.. immers studie gedaan, afgerond, aangenomen en heeft zich 'bewezen'.. komt daar echter een arts in opleiding aan zijn bed met verschoten kleding en een botje dwars door zijn neus geboord, dan gaat de patient eerder gillend op zoek naar een ander ziekenhuis.

heb je echter iemand aan de balie zitten met zijn hoofd vol camoeflage tatoes dan draait het zich volledig om, dan is de klant bang dat er een bankrover over de balie is gesprongen..

mensen zitten vol vooroordelen en hoe duidelijker het is dat iemand verstand van zaken heeft (ongeacht of dit zo is) hoe minder storend ze personificerende dingen vinden.. Neem geert wilders met zijn nep blond opgefohnde haar.. iedereen wandelt erachter aan.. maar kom je zo fake binnen voor een junior functie dan veroordeelt men dat omdat je persee mooier voor wilt doen.

etc etc etc.. met andere woorden, juist de hoger opgeleiden hebben minder last van het klantbeeld kwa uiterlijk dan de kassamedewerker.. Het is alleen wel lastiger om een baan te krijgen op hoger niveau, omdat men dan dus naar het 'junior' gehalte kijkt.. je hebt immers nog niets om je papiertje te staven.. en je uiterlijk roept minder 'vertrouwen' op als je je personificeert dan iemand die keurig in het pak net doch niet overdreven gekapt, met schone nageltjes en geen zwetende klauwtjes op gesprek komt.. iedere afwijking van de norm maakt het lastiger om bij gelijke vaardigheden een baan te krijgen.. Heb je die eenmaal dan heb je daarna dus te maken met het klantbeeld..

dus voor hoger opgeleiden kan het het vinden van een eerste baan bemoeilijken (daarna heb je een netwerk/portfolio/referenties die je daar houden)..

voor lager opgeleiden bemoeilijkt het het vinden van een baan waarbij een vorm van klantcontact plaatsvind.. kassamedwerker, baliemedewerker, in het zicht werken bij een bank, patient contact in het ziekenhuis.. dus eigenlijk nog best vaak ook

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:32

Ik word regelmatig bij de kassa van de supermarkt geholpen door een man met een tatoeage.

Niet mijn type, door zijn elegante tattoo van een hele positieve spreuk ben ik positiever over hem gaan denken. :D

Da kan dus ook.