. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ayasha schreef:Yonker schreef:Ontwikkelingshulp en goede doelen in eigen land is wat anders![]()
Maar waarom plak je dan geen sticker?
Omdat op mijn stoel blijven zitten makkelijker is. En eerlijk gezegd, de collector die dat persoonlijk opvat. Tsja, die doet het zichzelf aan hoor.'kben al bij al geen slecht mens (denk ik.) ik help waar ik kan, ben ook de eerste om hulp aan te bieden als ik zie dat iemand in nood zit en ik probeer te leven op een manier die anderen zo min mogelijk last bezorgd zonder mezelf al te veel te kort te doen. (ik laat ook niet over me heen lopen dus). Ik probeer mijn vooroordelen zoveel mogelijk te beperken of iig open te staan voor verandering (gezien je als mens niets kan doen aan initiële vooroordelen, je hersenen hebben die nodig om dingen te categoriseren in onze drukke wereld.)
Maar ik vind niet dat ik dingen moet gaan doen (hoe klein ook, zoals collectanten volgens mij uit principe collecteren is dit voor mij een beetje een principes-kwestie) om gewoon met rust gelaten te worden in mijn eigen huis. Je kan niet door een stad wandelen zonder dat ze je (de ene keer al beleefder dan de andere) aanklampen voor HIV onderzoek, voor Afrika, voor Artsen zonder grenzen voor.... Sjézus... En dan ben je na zo'n uitje dat bedoelt is om je gedachten verzetten en uitdraaide in hongersnood, aids, oorlog en alle andere kwaad van de wereld éindelijk thuis, wil je rustig eten... DINGDONG "goedeavond mevrouw zou u willen doneren voor hartpatiëntjes?" ja kom op zeg... Dan kan ik niet anders dan DENKEN (ik spreek het niet uit) "Flikker toch in godsnaam op en laat me met rust!"
En omdat ik op een kwade dag wil voorkomen dat ik zo iemand -die ook niet weet wat voor dag ik gehad heb- tóch een keer af snauw of zelfs opzadel met mijn rotdag blijf ik dan inderdaad liever rustig in mijn zetel zitten denkende "ik wil gewoon even tijd voor mezelf! Ga een ander lastig vallen!"
Want ja, dat voelt als lastig vallen op zo'n moment.
Dat dan voor de mensen die het kennelijk zo'n inbreuk vinden op hun privacy (zeg niet dat ik het zo doe). Een geheim nummer is in 3 tellen geregeld en je echte vrienden weten je nummer toch wel.
Zou ik ook doen als ik moest collecteren... Maar al eerder gezegd: wat is etenstijd. Voor de een 5 uur voor de ander 7 uur of zelfs 8 uur en alles daar tussenin. Dus dat is ook niet een universeel iets, wat collectanten kunnen weten toch? Ikzelf eet nooit voor 7 uur, dus als ze rond een uur of 6 half 7 langskomen, vind ik dat prima: kan best even van mijn pannetjes weglopen hoor. En ja: ik werk de hele dag en ook hard, maar ben altijd blij dat er mensen zijn die zich nog zo willen inzetten voor goede doelen. De meest mensen willen die ene euro al niet geven, laat staan daadwerkelijk iets doen. Asociaal, sociaal: komen we toch nooit uit. Maar zoals ik al eerder zei: het is beter te geven dan te nemen. Of: wat je uitstraalt krijg je terug (en hoe waar is dat !).
Netje schreef:Iedereen zeurt maar over gebeld worden.... Geef je op bij het 'bel met niet' register en je bent er voor altijd van af. En nog een betere: neem een geheim nummer. Nergens meer last vanDat dan voor de mensen die het kennelijk zo'n inbreuk vinden op hun privacy (zeg niet dat ik het zo doe). Een geheim nummer is in 3 tellen geregeld en je echte vrienden weten je nummer toch wel.
En dat ze altijd rond etenstijd langskomen lijkt me logisch: dan is de trefkans het grootstZou ik ook doen als ik moest collecteren... Maar al eerder gezegd: wat is etenstijd. Voor de een 5 uur voor de ander 7 uur of zelfs 8 uur en alles daar tussenin. Dus dat is ook niet een universeel iets, wat collectanten kunnen weten toch? Ikzelf eet nooit voor 7 uur, dus als ze rond een uur of 6 half 7 langskomen, vind ik dat prima: kan best even van mijn pannetjes weglopen hoor. En ja: ik werk de hele dag en ook hard, maar ben altijd blij dat er mensen zijn die zich nog zo willen inzetten voor goede doelen. De meest mensen willen die ene euro al niet geven, laat staan daadwerkelijk iets doen. Asociaal, sociaal: komen we toch nooit uit. Maar zoals ik al eerder zei: het is beter te geven dan te nemen. Of: wat je uitstraalt krijg je terug (en hoe waar is dat !).