130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

denice

Re: 130 km/u, rijd jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:27

Laten we het erop gooien, dat de snelheid die ik rijd, minimaal de toegestane snelheid is :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:31

Mijn leraren op school (automobiel richting op school) hebben een aantal jaren geleden meegedaan aan een speciaal project, met speciale landelijke dispensatie etc.. Ze werden in twee groepen verdeeld, en moesten allebei naar een plaats in Italie rijden. De eerste groep mocht zo hard als ze wilden, en de tweede groep hield zich aan de toegestane snelheid. Ze vertrokken op hetzelfde moment. Toen groep twee aan kwam zat groep één net op het terras te drinken. Tijdwinst? 15 minuten! Dus nee, met 130 heb je wel het gevoel dat je opschiet omdat je vlotter rijd dan de rest, maar in werkelijkheid valt dat echt wel mee. (of tegen natuurlijk)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:34

Dan rijd jij toch gewoon aan 100 dat traject. Maar blijf dan wel op de rechterrijstrook aub. En niet huilen als je een boze Fransman in je koffer hebt.

Ik rijd het aan 130, of sneller. Omdat het kan, ook gewoon mag (de 130 dan), het voor de auto niet uitmaakt en ik het fijner rijden vind.

En hé, ik win 20 minuten, is dat nu niet mooi meegenomen. Al waren het er 5, indien je nog eens herberekend :roll: .

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:39

Klopt, dat het vaak niet veel uitmaakt qua tijd, al komen wij wel een paar uur eerder thuis van bijv wintersport, omdat je in DL op veel stukken lekker hard mag.

Mensen die onnodig links rijden, man ik erger me daar te erg aan!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:47

ikke schreef:
Axel_Valerie schreef:
Is er dan niemand die het gewoon heel irritant vind om heel sloom te rijden op een grote weg? Ik ben serieus gewoon blij dat ik 130 mag. Zo simpel is het. Het maakt mij echt geen jota uit of ik drie minuten eerder ben. Ik heb een hele zuinige auto en ik vind het leuk om 130 te rijden, omdat het kan en is toegestaan.

Weleens een uur lang 120km/h gereden in een Land Rover series? Praten we daarna verder......

Nee maar wel ruim 170 km/h met wintersport bagage oa een koffer op het dak... Heerlijk!
Verder moet je niet teveel klagen als je zo'n auto kan betalen. Beetje raar als ik een Ferrari koop en voor de deur neer zet omdat ik geen geld meer voor mijn benzine heb.

Het gaat echt niet om de tijdswinst, deze is zo minimaal, maar het gaat om de verschillende snelheden die er gereden worden. Dat is zwaar vervelend en een van de veroorzakers van files/ongelukken. Nogmaals, ieder moet rijden wat die wilt maar houd dan zoveel mogelijk rechts.
Vanmiddag ook weer zo'n ellendeling op de A2. Mooie 4baans weg, ruimte zat om naar rechts te gaan maar ze blijven gewoon stug doorrijden op de middelste banen. Ik vraag mij dan echt af waarom iemand niet aan de kant gaat?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:57

Rij op elke snelweg, zolang t kan meestal 140. Lekker door rijden..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:03

Thioro schreef:
Dan rijd jij toch gewoon aan 100 dat traject. Maar blijf dan wel op de rechterrijstrook aub. En niet huilen als je een boze Fransman in je koffer hebt.

Ik rijd het aan 130, of sneller. Omdat het kan, ook gewoon mag (de 130 dan), het voor de auto niet uitmaakt en ik het fijner rijden vind.

En hé, ik win 20 minuten, is dat nu niet mooi meegenomen. Al waren het er 5, indien je nog eens herberekend :roll: .

Ik weet niet of je het tegen mij hebt, ik neem aan van wel, gezien de vrij persoonlijke toon in je eerste zin. Als je op mijn berichten zoekt, zie je dat ik al eerder aangeven heb dat ik 130 of meer rijd, omdat mij dat het idee geeft dat ik vlotter ben. Vervolgens beargumenteer ik dat er geen sprake is van tijdwinst, maar dat het voor het gevoel gewoon fijner is om vlotter te rijden.

Naar Nederland (daarvoor moet ik door Duitsland) is 140 km mijn cruisesnelheid, gaat prima zo. Rijd iemand voor je langzamer, dan kijk je achter je, haal je in en ga je weer naar rechts, is toch niet zo moeilijk of wel soms? Dan heb je helemaal geen last van boze fransmannen, of duitsers of what so ever. Gewoon goed uit je doppen kijken voor je inhaalt.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 03-09-14 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:06

Ik rijd als het even kan het liefst boven 120, ik zit namelijk nogal veel op de weg (en ja tijd is nogal kostbaar) en mijn auto rijd toch hoe je ook rijd 1 op 21 dus ach daar hoef ik het ook niet voor te laten ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:09

Was niet tegen jou, kwamen wat berichten tussen toen ik het plaatste.
En nee, in spiegel kijken en inhalen is niet moeilijk, geen enkel probleem.
Tenzij er een zondagsrijder op de linkerrijstrook 100 rijd om zuinig te zijn.

Van mij mag iedereen 100 rijden, zal ze idd wel inhalen moest het me storen. Maar dan moeten ze wel op de rechterbaan tuffen.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:14

Mama_Rianne schreef:
Rij op elke snelweg, zolang t kan meestal 140. Lekker door rijden..

Precies!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:19

Ons rijsysteem is inderdaad echt niet geschikt voor brede snelwegen. 'Hold your lane' (Amerikaanse systeem) werkt veel prettiger en rustiger, zeker als je ook een richtsnelheid per baan geeft.
Ik rij zelf meestal geen 130, zoveel is er hier in de buurt toch niet waar het mag, en dan ook alleen maar 's avonds. En de benzine gaat wel hard, en de auto is oud genoeg om wel te merken dat je 130 rijdt. Dus ach... Van de andere kant is het wel leuk om flink op te trekken.

Wel ben ik tot 2 keer toe 's avonds laat op een plotselinge opstopping gestuit, en dan blijkt dat je gewoon echt niet genoeg zicht en ruimte hebt bij te hoge snelheden. Ook in het donker op een rustige snelweg kan dat erg mis gaan - de weg is op veel plekken gewoon niet overzichtelijk genoeg, je kunt bv de bochten niet ver genoeg door kijken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:29

Thioro schreef:

Boze Fransman? Tss, die lui zijn achter het stuur sowieso nirt wijs. Dus als ik me daar iets van moet aantrekken... ;)
Nogmaals; het maakt voor iedere auto uit en wat zijn die paar minuten op een mensenleven?
Het maakt mij ook niet uit dat jij harder rijdt. Moet je maar ff gas loslaten als je achter me zit. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:18

lucifertje schreef:
ikke schreef:
Weleens een uur lang 120km/h gereden in een Land Rover series? Praten we daarna verder......

Nee maar wel ruim 170 km/h met wintersport bagage oa een koffer op het dak... Heerlijk!
Verder moet je niet teveel klagen als je zo'n auto kan betalen. Beetje raar als ik een Ferrari koop en voor de deur neer zet omdat ik geen geld meer voor mijn benzine heb.

Het gaat echt niet om de tijdswinst, deze is zo minimaal, maar het gaat om de verschillende snelheden die er gereden worden. Dat is zwaar vervelend en een van de veroorzakers van files/ongelukken. Nogmaals, ieder moet rijden wat die wilt maar houd dan zoveel mogelijk rechts.
Vanmiddag ook weer zo'n ellendeling op de A2. Mooie 4baans weg, ruimte zat om naar rechts te gaan maar ze blijven gewoon stug doorrijden op de middelste banen. Ik vraag mij dan echt af waarom iemand niet aan de kant gaat?

Dat jij harder kunt rijden dan jouw inzicht het bij kan houden is eerder jouw zwakheid dan dat het een probleem is van die andere weggebruikers.

Zelfs al jaag ik de oude Range aan 100mijl over 's lands wegen, dan hoef ik nog steeds maar zelden in de ankers voor overige weggebruikers. Ik bezit de volgens Bokt onmogelijke eigenschap dat ik het gedrag van mijn medeweggebruikers heel aardig kan inschatten en daar mijn rijgedrag op kan aanpassen.......

Het valt ook op dat de meer ervaren chauffeurs er blijkbaar minder moeite mee hebben om geen 130km/h te rijden dan degenen met wat minder vlieguren.......

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:21

sflj schreef:
Ik zie trouwens dat ik een rekenfout heb gemaakt. ;) het verschil is nog minder: 20 minuten! Op een rit van 4 uur! Nounou!

Da's knap.. Want als ik 150km naar mijn vriend rijd scheelt het al 20 minuten of ik 100 rijd of 130.. Weet niet..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:43

*Komt even binnenvallen*
Ik ga me verder niet met de discussie bemoeien, maar wilde even helpen mbt het verschil:

Je rijdt 100km/h gemiddeld. Het is 150km. Dat betekent dat je er (150 * 60) / 100 = 90 minuten over doet.
Je rijdt 130km/h gemiddeld. Het is 150km. Dat betekent dat je er (150 * 60) / 130 = 69 minuten over doet.
Het verschil is dus 90 - 69 = 21 minuten.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:50

Axel_Valerie schreef:
Is er dan niemand die het gewoon heel irritant vind om heel sloom te rijden op een grote weg? Ik ben serieus gewoon blij dat ik 130 mag. Zo simpel is het. Het maakt mij echt geen jota uit of ik drie minuten eerder ben. Ik heb een hele zuinige auto en ik vind het leuk om 130 te rijden, omdat het kan en is toegestaan.

Haha ik hoor, ik rijd graag lekker hard.. 130 is nog niks :o Hoe harder hoe leuker ik het vind :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:04

Oh dat was jij ikke..... maar verwar nou inschatten niet met de toekomst voorspellen he :D Zijn twee heel verschillende dingen.

Ik ken trouwens heel veel mensen met heel veel vlieguren die zich gewoon aan de max. snelheid houden ipv. 20 km langzamer te gaan :+ (En meer mopperen wanneer het niet kan.) Dus waar die conclusie vandaan komt weet ik niet.
Ook zijn te hard rijders niet alleen maar guppies.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:20

Captain schreef:
sflj schreef:
Ik zie trouwens dat ik een rekenfout heb gemaakt. ;) het verschil is nog minder: 20 minuten! Op een rit van 4 uur! Nounou!

Da's knap.. Want als ik 150km naar mijn vriend rijd scheelt het al 20 minuten of ik 100 rijd of 130.. Weet niet..

Ja en dus? Het andere voorbeeld ging over 130 tegen 120, over 500 kilometer.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:35

Tik mn cruise control in op 120 ook al mag ik 130 tenzij ik wat harder wil dan 130 of als ik snachts naar huis rij dan ook ben dan net wat sneller thuis (al is t maar voor mn gevoel haha) maar merk wel dat t iets meer brandstof kost (ookal hebben we een erg zuinige auto)
Nee gewoon 120.. vind 130 niet echt ergens voor nodig. Ja het is soms even lekker om 130 te rijden :) maar meer ook niet

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:42

Op 130 wegen probeer ik wel 130 te rijden, maar ik heb eigenlijk nooit haast in de auto. Op 120 wegen houd ik me wel aan de snelheid. Ik schiet alleen boven de 120 als ik iemand wil inhalen die net te hard gaat om met 120 in te halen (dan duurt het eeuwig) of te zacht / te wisselend rijdt om erachter te blijven. Verder ben ik niet zo'n hardrijder, misschien ook omdat ik een trage auto heb. 120 vind ik eigenlijk de fijnste snelheid. Maar dan wel exact 120. Rijdt er een ernstige zwalker voor mij, dan probeer ik die op een handig moment wel in te halen en dan ga ik er zo snel mogelijk voorbij, maakt me helemaal niets uit hoeveel te hard ik ga en welke boete daar aan zou kleven.
Voor de tijdwinst hoef je het inderdaad niet te doen. Ik heb alleen wel het idee dat de trage rijders op 120 wegen wat meer doorrijden op 130 wege, dus dat de gemiddelde snelheid toch wat omhoog gaat, ook al rijden ze misschien geen 130.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:29

Ik maak er altijd een sport van om er minuten af te rijden op de TomTom. Vermaak tijdens de meestal lange ritten. En als ik er geen kan afrijden probeer ik hem gelijk te houden. =:)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 03:16

bliver schreef:
lucifertje schreef:
Altijd 130 waar het mag of 150 om 11 uur ' avonds als de A2 zo goed als leeg is ik heb er een bloedhekel aan als mensen voor je niet de snelheid rijden die mag.
Ik begrijp heel goed het brandstof verbruik, maar blijf dan aub op de meest rechterbanen en laat de mensen die de snelheid rijden die toegestaan is op de meest linkerbanen. Ik heb het nu over het traject A2 den bosch-utrecht.
Verder rijd ik dagelijks 140km en op LPG dus mij boeit het verbruik niet zo :+

Ik begrijp precies wat jij bedoeld. Als er 5 banen zijn denken mensen ineens er is ruimte zat dus ik hoef geen rechtsa te houden. Bloedirritant is dat. Dan rij je 130 op de rechterbaan, dan moet helemaal naar links en dan weer naar echts. Ik kies meestal de makkelijkste weg, dan haal ik gewoon rechts in. :o

Oh, herkenbaar! Als ik voor m'n nachtdienst naar Schiphol rijd dan rijden er soms mensen 100 op de 3e rijbaan (van de 5).. Belachelijk! En ik ga er dan wel omheen, niet rechts inhalen.. Straks ben ik de Sjaak. Vaak zie ik ze daarna dan achter me wel naar rechts gaan :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:27

KimD schreef:
Ik maak er altijd een sport van om er minuten af te rijden op de TomTom. Vermaak tijdens de meestal lange ritten. En als ik er geen kan afrijden probeer ik hem gelijk te houden. =:)

:D :D Daar let ik ook vaak op. 2 a 3 min op een afstand van 100km is eerder regel dan uitzondering (en ja, dat zegt meer over onze Truus dan over het rijgedrag).

Of een andere route rijden dan Truus aangeeft en tot de ontdekking komen dat het, volgens diezelfde Truus, sneller is! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:48

Ikke, je kan vaak instellen of je de snelste of kortste route wilt, kan daar aan liggen. Ik heb over onze Garmin niks te klagen, rij zo'n 10.000 km per maand en hij brengt me overal naartoe. Laatst zelfs nog een tripje van 12.000 km, geen problemen. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 07:50

Daar letten wij ook altijd op idd :j Hier in nederland weet onze navigatie meestal wel de goede tijd weer te geven, maar probeer maar es in oostenrijk of op de binnenwegen van duitsland de tomtom-tijd te halen.. onmogelijk :Y) al die bergpasjes, we hebben vorig jaar 12 uur gereden naar oostenrijk ipv 10 uur :=