Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:13

Ayasha schreef:
Proficiat, vouwen, strijken doet het zelf? Poetsen, opruimen, eten maken, winkelen, allerhande andere "boodschappen" die de werkende niet kan doen tijdens de werkuren die op de niet werkende komen tel je voor het gemak niet mee?
Als thuis zijn enkel de draaiknop omzetten was van de wasmachine zou het idd thuis genieten zijn. Maar mijn huis is helaas nog niet zelfpoetsend.

Ach kom op. Iedere werkende kan ook poetsen, opruimen, eten maken, winkelen en boodschappen doen. Kleine moeite zelfs. Je doet nu alsof een thuisblijver heilig en onmisbaar is.

Ayasha
Blogger

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:14

In dit huishouden zou het een behoorlijk zootje worden als er geen thuisblijver was ja. Onlangs gemerkt toen ik vier dagen enkel 's avonds thuis was. :+ En hier zijn niet eens kinderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:15

tante_trien schreef:
Als je dat vertrouwen niet hebt kan je m.i. beter niet trouwen. Trouwen betekend voor mij dat je voor elkaar kiest voor het leven, als het vertrouwen m.b.t. financiën en materiele zaken al ontbreekt, dan kies je toch niet vol overtuiging voor elkaar?

Zie hier het taboe wat door liefde op het bespreken van scheiden rust. Zonder de 30.000 snelscheidingen mee te tellen is de kans op scheiden 1 op 3 'tante trien'.

Risico is kans op een voorval x de ernst van de potentiele consequenties.

Een groot deel van de huwelijken eindigt in een scheiding en de financiele consequentie kunnen jarenlang heel groot zijn; levensbepalend zijn.

Je stapt in de auto in de volle overtuiging dat je geen ongeluk zal krijgen. Toch sluit je een verzekering af. Sterker nog; dat is zelfs verplicht!

Over scheiden zou je dan niet mogen praten?????

:x

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:17

Overigens zijn hier wel gewoon huwelijksvoorwaarden. Indien wij scheiden blijft wat van mijn man is en was van hem en andersom ook. :)
Maar om nu maar een "thuisblijver" als profiteur te zien vind ik het andere uiterste. :)
Indien een van beide voortijdig sterft (laten we hopen van niet maar je weet nooit) is ook alles geregeld betreffende wat naar wie in de familie gaat. :)
Mede om te voorkomen dat als ik bv zou sterven, mijn familie aan spraak kan maken op ons huidige huis. Dat wordt dan eigendom van mijn man. Andersom ook.
Daar hopen we ook nooit gebruik van te moeten maken, desalniettemin is het wel geregeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:23

Eulogy schreef:
Misschien een beetje offtopic, maar voor de vrouwen hier die helemaal gestopt zijn met werken... Hoe zien jullie dat voor je als jullie kinderen straks wat ouder zijn? Blijf je dan ook thuis? Als je dan toch weer aan het werk wil, dan heb je toch een enorm gat op je cv? Ik bedoel dit overigens totaal niet aanvallend maar ik vraag het me af :)

Niet aavallend opgevat :) Maar dit illustreert wel hoe er over het runnen van een huishouden met kinderen gedacht wordt. Als je in de kinderopvang werkt: geen gat in je cv. Als je kantoren schoonmaakt: geen gat in je cv. Als je inkoopmanagement doet: geen gat in je cv. Als je kookt in een restaurant: geen gat in je cv.
Als je voor de kinderen en het huishouden zorgt: "oh, niks dus."

We hebben een hele kunstmatige scheiding tussen werk en niet-werk aangebracht, waarbij het ene telt en het andere eigenlijk helemaal niet. En dat is voor de thuisblijfouders best wel nadelig - terwijl er niet echt iets is dat dat verschil rechtvaardigt. Ook een huishouden met kinderen runnen vereist organisatie, planning, flexibiliteit, het houden aan afspraken, budgetteren, administratie etc, en pedagogische kwaliteiten en praktische vaardigheden. Vreemd dat we doen alsof mensen in die tijd helemaal stil staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:24

nee joh ShadowO, da's enkel de knop van de wasmachine om draaien!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:32

Imo nog wonderlijker dan huwen zonder vooraf over de voorwaardes te praten is het fenomeen dat sommigen het twee, drie keer of meer herhalen.

Einstein: Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results. ;)

Stel je gaat een duurzame relatie aan met intentie voor .... 'altijd'.
Dan nog is leven zelforganiseren op de rand van chaos.
Verandering is een zelerheid.
Wat er op je pad komt ligt niet in je invloedssfeer.
Soms kan je erover heen soms niet.
Beter over wat als dat gebeurt nadenken ook al is je intentie dat je overal oveheen wil kunnen komen.

De financiele consequenties van een scheiding kunnen enorme consequenties hebben voor je leven na die scheiding.
Je kan dit ook anders verwoorden: De financiele consequenties van een huwelijk kunnen enorme consequenties hebben voor je leven na dat huwelijk.
Hier VOOR het huwen over nadenken, eventueel huwelijkse voorwaardes over opstellen, heeft geen enkel gevolg tijdens het huwelijk.
Afgezien van een verwarring van liefde met zakelijke aspecten; een imo vreemd taboe op gezond verstand gebruiken, is er geen enkele reden om NIET vooraf inhoudelijk je zaken te bespreken en regelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:55

Ayasha schreef:

Al met al illustreert hoe menigeen op de kast klimt met EEN woord heel helder hoe belangrijk het is om vooraf onderling inhoudelijk te praken over de wederzijdse percepties van gelijkwaardigheden.
Dat zou ZOveel conflictescalaties bij het bepaald niet zo onwaarschijnlijke scheiden voorkomen.

Dus; als je geen huwelijkse voorwaardes wilt, bespreek dan waarom niet en ook vooral wat dan wel de voorwaardes zijn; wat de bij wet geregelde default consequenties zijn. Daar kies je dan namelijk wel voor.

Even terzijde: Ik vind het verbazend dat het genot, het privilege van het voor de kinderen te kunnen/mogen zorgen zo weinig positief gewicht op de weegschaal van de thuisgenieter legt.

Ik hoor van alle mannen die na een midleven 'krisis' aan een tweede leg met een jonge blom begonnen zijn dat ze ZOveel gemist hebben door het kostwinnen en dat nu inhalen.

Ikzelf heb geen eerste leg ervaring; een eerste leg op latere leeftijd en ervaar het kunnen zien opgroeien van, de kwali-tijd mer mijn zoon, als een groot positef voor de thuisblijver. Vandaar dat ik het thuisgenieter noem omdat is het zo ervaar. Die paar huishoudelijke taakjes wegen in MIJN perceptie niet zo bar veel.
Ik ervaar die extra oudertijd als een grote meerwaarde; als een privilege.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:57

Ayasha schreef:

En dan met je gekookte eten op de bank wachten tot je onderhouder thuiskomt :j

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:58

Goof schreef:
Ayasha schreef:
Proficiat, vouwen, strijken doet het zelf? Poetsen, opruimen, eten maken, winkelen, allerhande andere "boodschappen" die de werkende niet kan doen tijdens de werkuren die op de niet werkende komen tel je voor het gemak niet mee?
Als thuis zijn enkel de draaiknop omzetten was van de wasmachine zou het idd thuis genieten zijn. Maar mijn huis is helaas nog niet zelfpoetsend.

Ach kom op. Iedere werkende kan ook poetsen, opruimen, eten maken, winkelen en boodschappen doen. Kleine moeite zelfs. Je doet nu alsof een thuisblijver heilig en onmisbaar is.

Ik verbaas me hier ook een beetje over.... Het huishouden van een werkende gaat ook niet vanzelf. Die moet ook de was sorteren, vouwen etc.
ik werk zo'n 45-50 uur per week en met reistijd erbij ben ik zo'n 60-65 uur per week van huis. Mijn huishouden doe ik dus 's avonds en in het weekend.
Dan blijft er weinig vrije tijd over, dat klopt! Daaruit concludeer ik dus wel dat iemand die niet werkt aanzienlijk meer vrije tijd heeft dan ik, want die "wint" nl de 65 uur per week die ik van huis ben. En ik heb geen 65 uur in de week nodig voor het huishouden hoor!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:03

Liezel1 schreef:
Goof schreef:

Ik verbaas me hier ook een beetje over.... Het huishouden van een werkende gaat ook niet vanzelf. Die moet ook de was sorteren, vouwen etc.
ik werk zo'n 45-50 uur per week en met reistijd erbij ben ik zo'n 60-65 uur per week van huis. Mijn huishouden doe ik dus 's avonds en in het weekend.
Dan blijft er weinig vrije tijd over, dat klopt! Daaruit concludeer ik dus wel dat iemand die niet werkt aanzienlijk meer vrije tijd heeft dan ik, want die "wint" nl de 65 uur per week die ik van huis ben. En ik heb geen 65 uur in de week nodig voor het huishouden hoor!

Maar dan laat je voor het gemak de zorg voor de kinderen weg. Die kost namelijk wel meer tijd dan 65 uur per week. Die uitbesteed wordt aan een KDV als je werkt. Plus dat als er geen kinderen in huis zijn je minder schoonmaakwerk hebt en veel minder was :)

Zonder kinderen is de ramen eens in de twee maanden wassen prima te doen. Met kleine kids altijd thuis moet dat haast elke dag. Idem met stofzuigen en dweilen. Als er nooit iemand thuis is volstaat eens per week, met kinderen thuis kan je wel drie keer per dag zuigen.

Wat ik ermee wil zeggen; het is niet te vergelijken :) mensen met een fulltime baan werken hard, thuisblijfmoeders ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:12

En dan nog, stel dat er mensen (man of vrouw) zijn die wel in staat zijn om te werken, maar samen met hun partner kiezen om dat om wat voor reden dan ook niet te doen, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet oké is? :)
Dat gaat ons toch verder helemaal niks aan? Zolang beide maar gelukkig zijn met hun keuzes en hun gezamelijke leven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:14

Berdien schreef:
No way dat ik zou stoppen met werken :n Goed, ik zou wel minder gaan werken dan de 40-60 uur per week die ik nu doe, anders blijft er misschien wat weinig van mijn relatie over. Kan ik straks mijn eigen scheiding gaan regelen _O-

Mijn bestaat uit het begeleiden van mensen bij scheiden, de financiële kant daarvan. En dan weet je al héél snel hoe je het níet wil. Trouwen in gemeenschap van goederen gaat hier in ieder geval nooit gebeuren. Niet dat elke scheiding een drama is hoor, ik had vandaag ook een stel tegenover me waarbij de koek wel op was, maar die echt nog op hele goed met elkaar stonden. Was een heel gezellig gesprek :)) Maar dat is (helaas) niet de standaard.

Ik denk dat veel voorkomen kan worden als mensen op voorhand goed weten wat de voordelen en nadelen zijn van alles, want er zijn er nog altijd genoeg die eigenlijk geen idee hebben wat ze doen.

Een vriendin van mij is bijna een jaar getrouwd. Want trouwen, dat is romantisch, als je man echt "je man" is. Het sprookjesidee. Maar geen idee van wat het wettelijk inhoud, toen ik laatst vroeg hoe ze getrouwd waren "geen idee, we hebben niets speciaals gedaan". Gewoon gemeenschap van goederen dus.
Maar ze hebben dus beide een aparte bankrekening en een gemeenschappelijke waarmee ze storten, want "ze gaat met haar loon toch niet de hobby van haar man betalen".
Correct me if I'm wrong, maar voor de zekerheid net nog even opgezocht en als je trouwt zonder voorwaarden is die rekening van jou plots ook van je echtgenoot, dus ja je betaalt onrechtstreeks toch mee hoor :+ . En in elk geval zelfs buiten dat had ze eigenlijk niet het minste idee wat er gaat gebeuren als ze ooit uit elkaar gaan. Dat zijn die mensen die daar in de oliebol komen te zitten.

Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat je niet me je romantische neus in een wit kleedje dartelend naar het altaar wandelt, maar dat je ook goed beseft wat je eigenlijk doet als je papieren tekent. Iedereen wordt altijd ingepeperd lees contracten na en teken niets wat je niet weet wat het is, maar velen tekenen een huwelijk zonder te weten waar ze zich nu eigenlijk echt aan verbinden.

Daarom wil ik binnenkort met mijn vriend, voordat we echt belangrijke dingen gaan hebben, naar een notaris om te horen wat onze beste opties zijn om ervoor te zorgen dat we beide vrede hebben met hoe het gaat lopen en hoe het zal lopen als we uit elkaar zouden gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:18

Kwanyin schreef:
Berdien schreef:
No way dat ik zou stoppen met werken :n Goed, ik zou wel minder gaan werken dan de 40-60 uur per week die ik nu doe, anders blijft er misschien wat weinig van mijn relatie over. Kan ik straks mijn eigen scheiding gaan regelen _O-

Mijn bestaat uit het begeleiden van mensen bij scheiden, de financiële kant daarvan. En dan weet je al héél snel hoe je het níet wil. Trouwen in gemeenschap van goederen gaat hier in ieder geval nooit gebeuren. Niet dat elke scheiding een drama is hoor, ik had vandaag ook een stel tegenover me waarbij de koek wel op was, maar die echt nog op hele goed met elkaar stonden. Was een heel gezellig gesprek :)) Maar dat is (helaas) niet de standaard.

Ik denk dat veel voorkomen kan worden als mensen op voorhand goed weten wat de voordelen en nadelen zijn van alles, want er zijn er nog altijd genoeg die eigenlijk geen idee hebben wat ze doen.

Een vriendin van mij is bijna een jaar getrouwd. Want trouwen, dat is romantisch, als je man echt "je man" is. Het sprookjesidee. Maar geen idee van wat het wettelijk inhoud, toen ik laatst vroeg hoe ze getrouwd waren "geen idee, we hebben niets speciaals gedaan". Gewoon gemeenschap van goederen dus.
Maar ze hebben dus beide een aparte bankrekening en een gemeenschappelijke waarmee ze storten, want "ze gaat met haar loon toch niet de hobby van haar man betalen".
Correct me if I'm wrong, maar voor de zekerheid net nog even opgezocht en als je trouwt zonder voorwaarden is die rekening van jou plots ook van je echtgenoot, dus ja je betaalt onrechtstreeks toch mee hoor :+ . En in elk geval zelfs buiten dat had ze eigenlijk niet het minste idee wat er gaat gebeuren als ze ooit uit elkaar gaan. Dat zijn die mensen die daar in de oliebol komen te zitten.

Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat je niet me je romantische neus in een wit kleedje dartelend naar het altaar wandelt, maar dat je ook goed beseft wat je eigenlijk doet als je papieren tekent. Iedereen wordt altijd ingepeperd lees contracten na en teken niets wat je niet weet wat het is, maar velen tekenen een huwelijk zonder te weten waar ze zich nu eigenlijk echt aan verbinden.

Daarom wil ik binnenkort met mijn vriend, voordat we echt belangrijke dingen gaan hebben, naar een notaris om te horen wat onze beste opties zijn om ervoor te zorgen dat we beide vrede hebben met hoe het gaat lopen en hoe het zal lopen als we uit elkaar zouden gaan.

Maar euhm.... Misschien niet overal hoor, maar onze Babs heeft ons dat wel uitgelegd wat de verplichtingen van een huwelijk zijn :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:20

Wat is een Babs?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:21

Kwanyin schreef:

........

Inderdaad.
Dat terwijl de kans op scheiden groot is en de consequenties ervan de rest van het leven kunnen bepalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:24

Kwanyin schreef:
Wat is een Babs?

Buitengewoon Ambtenaar van de Burgelijke Stand.
Degene die je trouwt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:29

verootjoo schreef:
Maar euhm.... Misschien niet overal hoor, maar onze Babs heeft ons dat wel uitgelegd wat de verplichtingen van een huwelijk zijn :j

Dat is maar HEEL beperkt en gaat in het geheel niet in op de concrete invulling bij scheiden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:41

KoudbloedKim schreef:
En dan nog, stel dat er mensen (man of vrouw) zijn die wel in staat zijn om te werken, maar samen met hun partner kiezen om dat om wat voor reden dan ook niet te doen, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet oké is? :)
Dat gaat ons toch verder helemaal niks aan? Zolang beide maar gelukkig zijn met hun keuzes en hun gezamelijke leven.

Precies. Ik ben me er zeer wel van bewust dat ik in een luxe positie verkeer. Mijn huishouden kost geen 40 uur per week en mijn kinderen zijn al wat ouder, dus ik heb best wel een luilekkerleven. Maar mijn man en ik hebben dat zo gewild. Hij heeft er geen problemen mee, ik heb er geen problemen mee, financieel kan het uit, niemand heeft er last van. Dan is het toch oké?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:47

Liezel1 schreef:

Indien ik ook full time zou werken (wat ik niet meer mag maar dat staat niet ter discussie) zou mijn man naast zijn uren ook mee moeten helpen in het huishouden; fair is fair. Dan zou hij dus ook minder vrije tijd over houden. Voor hem is het dus ook "winst" gezien hij nu vrije tijd over houdt die hij anders niet zou over houden. Bovendien kan ik voor hem pakketjes ophalen enz, dingen die hij door zijn full time job vaak niet kan doen (want tegen dat hij thuis is, is het postkantoor gesloten) en ga ik naar de winkel (omdat hij daar een hekel aan heeft, ik ook, maar ik ben nu eenmaal thuis. Ik heb sowieso een hekel aan het huishouden en zou veel liever 40 uur per week gaan werken dan het huishouden maar goed, de dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn.) Bovendien doe ik nog wat administratief spul voor hem (hij is zelfstandig) waardoor hij ook alweer wat uurtjes "spaart" (en wat centjes want dat moet de boekhouder alweer niet doen.)

Een thuisblijver is vast niet onmisbaar, wél een waardevolle aanvulling in sommige gezinnen. Daarom dus niet minderwaardig aan de werkende.

Viel mijn man vorige week nog best een beetje ernstig tegen toen ik vier dagen niet beschikbaar was door de dag en ook als ik in het ziekenhuis verblijf is het voor hem nog niet zo simpel om alles draaiende te houden.

Dat gezeik over "je bent heus niet onmisbaar" vind ik dus een beetje jammer. Niemand is onmisbaar. Jij niet meer dan ik of andersom.

"thuisgenieter" vind ik dus ook een erg jammere en denigrerende woordkeuze.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:56

Diablo schreef:
KoudbloedKim schreef:

Precies. Ik ben me er zeer wel van bewust dat ik in een luxe positie verkeer. Mijn huishouden kost geen 40 uur per week en mijn kinderen zijn al wat ouder, dus ik heb best wel een luilekkerleven. Maar mijn man en ik hebben dat zo gewild. Hij heeft er geen problemen mee, ik heb er geen problemen mee, financieel kan het uit, niemand heeft er last van. Dan is het toch oké?

Precies, lekker doen! Ik heb het altijd fijn gevonden dat mijn moeder altijd thuis was. Nu al lang en breed uit huis, maar wat is het heerlijk om altijd op m'n moeder te kunnen rekenen.
Niet dat ze ons niet zelfstandig opgevoed heeft, maar omdat je voor sommige dingen soms gewoon je moeder nodig hebt :+ zo denken al m'n zussen er over en we zitten dan ook regelmatig lekker met z'n allen bij m'n ouders thuis. (Mijn vader werkt ook thuis, dus is er ook altijd)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:04

verootjoo schreef:
Kwanyin schreef:
Wat is een Babs?

Buitengewoon Ambtenaar van de Burgelijke Stand.
Degene die je trouwt.

Ahzo, ik dacht al :') .
Ja zo zou het eigenlijk moeten en ik ben nooit getrouwd dus ik weet niet hoe het gaat maar zij wist dus van toeten nog blazen "hoe getroud? Geen idee, we zijn niet bij een notaris geweest, we zijn "gewoon getrouwd" dus ik denk dat dat wettelijk stelsel is?"

Je zou toch zo'n "I've read the terms of agreement and..."-copy bij zo'n huwelijk moeten voegen 8-) .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:10

Diablo schreef:
ik heb best wel een luilekkerleven. Maar mijn man en ik hebben dat zo gewild. Hij heeft er geen problemen mee, ik heb er geen problemen mee, financieel kan het uit, niemand heeft er last van. Dan is het toch oké?

Dat is het punt niet.
Het punt is wel/niet nadenken over de consequenties van onverhoopt scheiden.
Over wat er financieel gebeurt wanneer jullie NU zouden scheiden.
Stel dat er een niet amicale breuk in de relatie is. WAT is er dan gerelegeld, bij default of door jullie zelf?

Imo iets om in detail te bekijken VOOR het aangaan van financiele verplichtingen voor mogelijk de rest van je leven.

WAT je aangaat, HOE je dat invuilt is het punt niet.

Ook hier in deze draad komt naar boven dat het fundamenteel over de concrete consequenties van scheiden nadenken voor het ondertekenen van die financiele gevolgen gewoon een taboe is.
Imo een onbegrijpelijk verwarring van liefde en zakelijke gevolgen voor de rest van je leven.

Goethe: Liefde is een ideaal, het huwelijk werkelijkheid en het verwarren gaat nooit ongestraft.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:10

Ayasha schreef:

Er was zo eens een aflevering geweest van Jani die een week als thuisblijfmama voor 4 kinderen moest zorgen :D . Ik geloof dat hij naderhand de 6 weken parastage een eitje vond :') :D .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:12

Als je niet bij de notaris geweest bent in België trouw je onder "gemeenschap van goederen" MAAR wel enkel de goederen verworven vanaf het huwelijk. Alles ervoor blijft gescheiden. :) Dacht tenminste dat onze notaris dat zo uit legde. :) En met erfenissen is dan meen ik ook een uitzondering maar daar ben ik niet heel zeker meer van. Bij ons ging het toen nl. om een halve naakte eigendom van een huis die sowieso apart bleef zelfs als we in gemeenschap van goederen trouwde. (wat we overigens sowieso niet van plan waren)