Berdien schreef:No way dat ik zou stoppen met werken

Goed, ik zou wel minder gaan werken dan de 40-60 uur per week die ik nu doe, anders blijft er misschien wat weinig van mijn relatie over. Kan ik straks mijn eigen scheiding gaan regelen
Mijn bestaat uit het begeleiden van mensen bij scheiden, de financiële kant daarvan. En dan weet je al héél snel hoe je het níet wil. Trouwen in gemeenschap van goederen gaat hier in ieder geval nooit gebeuren. Niet dat elke scheiding een drama is hoor, ik had vandaag ook een stel tegenover me waarbij de koek wel op was, maar die echt nog op hele goed met elkaar stonden. Was een heel gezellig gesprek

Maar dat is (helaas) niet de standaard.
Ik denk dat veel voorkomen kan worden als mensen op voorhand goed weten wat de voordelen en nadelen zijn van alles, want er zijn er nog altijd genoeg die eigenlijk geen idee hebben wat ze doen.
Een vriendin van mij is bijna een jaar getrouwd. Want trouwen, dat is romantisch, als je man echt "je man" is. Het sprookjesidee. Maar geen idee van wat het wettelijk inhoud, toen ik laatst vroeg hoe ze getrouwd waren "geen idee, we hebben niets speciaals gedaan". Gewoon gemeenschap van goederen dus.
Maar ze hebben dus beide een aparte bankrekening en een gemeenschappelijke waarmee ze storten, want "ze gaat met haar loon toch niet de hobby van haar man betalen".
Correct me if I'm wrong, maar voor de zekerheid net nog even opgezocht en als je trouwt zonder voorwaarden is die rekening van jou plots ook van je echtgenoot, dus ja je betaalt onrechtstreeks toch mee hoor

. En in elk geval zelfs buiten dat had ze eigenlijk niet het minste idee wat er gaat gebeuren als ze ooit uit elkaar gaan. Dat zijn die mensen die daar in de oliebol komen te zitten.
Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat je niet me je romantische neus in een wit kleedje dartelend naar het altaar wandelt, maar dat je ook goed beseft wat je eigenlijk doet als je papieren tekent. Iedereen wordt altijd ingepeperd lees contracten na en teken niets wat je niet weet wat het is, maar velen tekenen een huwelijk zonder te weten waar ze zich nu eigenlijk echt aan verbinden.
Daarom wil ik binnenkort met mijn vriend, voordat we echt belangrijke dingen gaan hebben, naar een notaris om te horen wat onze beste opties zijn om ervoor te zorgen dat we beide vrede hebben met hoe het gaat lopen en hoe het zal lopen als we uit elkaar zouden gaan.