Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
je hoort dan je kind te beschermen tegen zichzelf en zeggen dat hij niet mag blowen. xSlvna schreef:Citaat:Eén glaasje wijn of één joint kan een wereld van verschil zijn. Helaas in nabije omgeving meegemaakt dat een 16-jarig neefje, echt super intelligent een paar joints heeft gerookt. In plaats van een geweldige studententijd en dito toekomst zit hij nu al jaren in een begeleid wonen project, zwaar psychotisch als hij zijn medicatie niet op tijd neemt. En ja, je moet er aanleg voor hebben maar het zal je kind maar zijn. Met dit voorbeeld voor ogen zijn onze kids altijd ver van joints gebleven en heb ik als ouder daar verder niet bij stil hoeven te staan.
Ik had er zonder dit voorval ook alles aan gedaan om te voorkomen dat ze op jonge leeftijd zouden gaan blowen, in mijn jeugd twee zelfmoorden meegemaakt door blowende studiegenoten.
Jazeker, zelfmoord en psychotisch door wiet? Spijtig, maar dat kan ik niet geloven. Wiet zal bij de zelfmoorden eerder uitstel zijn geweest dan oorzaak.
Mijn broer met epilepsie mocht van de arts wel wiet roken maar moest bier en alcohol ECHT laten staan.
Brainless schreef:Vesceron schreef:Nogmaals je hoeft ze de drugs niet te geven, maar als je nu weet dat ze nieuwsgierig zijn is het echt nog niet zo gek om ze dit te laten proberen waar je als ouder bij bent.
Dus als mijn zoon van 15 zegt (die wettelijk niet mag blowen) ik wil het graag proberen zou ik dat toe moeten staan in mijn eigen huis?
Je weet dat dan ook strafbaar bezig ben en een flinke boete kan krijgen?
mies_dummy schreef:Aan de andere kant, ga je het echt verbieden gaan ze het sowieso ergens anders doen.
ik ben zelf 20 maar de personen (een paar ,niet allemaal natuurlijk)
Het echt verboden was die zag je ontsporen terwijl waarbik de ouders zeiden doe het liever niet maar als je echt wilt doe het thuis die hebben het wss 1 keer gedaan en toen klaar.
Juist die zogenaamde bescherming gaat er voor zorgen dat ze het ergens anderd wat helemaal niet veilig is doen.
Ik zeg overigens niet dat je het moet aanmoedigen.
verootjoo schreef:Ik zou dat kindermishandeling vinden.je hoort dan je kind te beschermen tegen zichzelf en zeggen dat hij niet mag blowen.
Met het thuis toestaan zendt je imo een signaal uit dat het normaal is om te doen en geen kwaad kan...
Vesceron schreef:Volgens mij is het een combinatie van je eigen persoon en eventuele verslavings gevoeligheid EN je opvoeding, dan wel de normen en waarden die je meegekregen hebt.
Je denkwijze, ook die van jou nu xSlvna, is een product van je geschiedenis, je opvoeding, je omgeving en hoe ouder je wordt hoe meer daar een stukje van jezelf bij komt.
Dan is het vrij logisch dat er meer verslaafde kinderen zijn bij deze ouders, maar dat wilt niet zeggen dat er een verband is. lizet_lara schreef:jaa, je moet je kinderen tot hun 18de beschermen voor de grote boze buitenwereld en dan mogen ze legaal en dan gaan ze helemaal los. dat is de oplossing![]()
de mensen bij wie hun ouders het strengst zijn doen het stiekem. en dan kom je als ouder er achter dat jou kind al 2 jaar aan de pillen\wiet\alcohol zit, zo streng zijn dat ze je niks meer durven te vertellen.
mijn ouders weten het en maken er geen probleem van, hierdoor durf ik ze gewoon te vertellen wat ik heb gedaan en word ik vaak verzocht om voorzichtig te zijn.
Geryon schreef:lilydj schreef:Ik snap om heel eerlijk te zijn niet wat mensen het probleem vinden van wiet, (als je het met mate gebruikt)
Drank is veel gevaarlijker dan wiet, het is verslavender en het is schadelijker en er zijn pas 2 mensen op de hele wereld overleden aan wiet, ik weet niet hoeveel dat er bij alcohol zijn maar dat zijn er echt veel meer.
Mijn vader blowed al ruim 30 jaar, er is niks met hem aan de hand.
Mijn ma is vorig jaar overleden door drank.
Maar een blowtje is uiteindelijk niet goed genoeg meer (net zoals een biertje) en zo raken er veel mensen verslaafd aan drugs.
lizet_lara schreef:jaa, je moet je kinderen tot hun 18de beschermen voor de grote boze buitenwereld en dan mogen ze legaal en dan gaan ze helemaal los. dat is de oplossing![]()
de mensen bij wie hun ouders het strengst zijn doen het stiekem. en dan kom je als ouder er achter dat jou kind al 2 jaar aan de pillen\wiet\alcohol zit, zo streng zijn dat ze je niks meer durven te vertellen.
mijn ouders weten het en maken er geen probleem van, hierdoor durf ik ze gewoon te vertellen wat ik heb gedaan en word ik vaak verzocht om voorzichtig te zijn.
Brainless schreef:lizet_lara schreef:jaa, je moet je kinderen tot hun 18de beschermen voor de grote boze buitenwereld en dan mogen ze legaal en dan gaan ze helemaal los. dat is de oplossing![]()
Er is een groot verschil door je kinderen voor de wereld af te schermen en ze daarna los te gooien en/of ze als puber maar alles laten uit proberen.
Ik probeer mijn kinderen normen en waarden mee te geven waardoor ze begrijpen waarom bepaalde dingen wel/niet mogen.
Dat begint al vanaf de geboorte en zo weten ze echt wel wat er speelt in de wereld, en worden ze niet wereldvreemd opgevoed.
En ja sommige dingen verbied ik, net zoals stelen... het mag niet en is verboden.
Dan ga ik niet zeggen: "goh als je een x wat wil stelen... prima, maar let er wel op dat je niet gepakt wordt hoor".
Mijn kinderen durven nog steeds te praten hoor, ze liggen niet aan een ketting en ja ze zullen heus wel eens wat doen wat niet mag.
Maar ze weten ook de consequenties als ze dingen doen die (wettelijk) niet mogen en nee dan heb ik geen medelijden met ze als ze gepakt worden met iets dat ze bv gestolen hebben.