Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:09

Inderdaad!

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:10

[/quote]

Ik zou dat kindermishandeling vinden. := je hoort dan je kind te beschermen tegen zichzelf en zeggen dat hij niet mag blowen.
Met het thuis toestaan zendt je imo een signaal uit dat het normaal is om te doen en geen kwaad kan...[/quote]

Aan de andere kant, ga je het echt verbieden gaan ze het sowieso ergens anders doen.

ik ben zelf 20 maar de personen (een paar ,niet allemaal natuurlijk)
Het echt verboden was die zag je ontsporen terwijl waarbik de ouders zeiden doe het liever niet maar als je echt wilt doe het thuis die hebben het wss 1 keer gedaan en toen klaar.

Juist die zogenaamde bescherming gaat er voor zorgen dat ze het ergens anderd wat helemaal niet veilig is doen.

Ik zeg overigens niet dat je het moet aanmoedigen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:12

xSlvna schreef:
Citaat:
Eén glaasje wijn of één joint kan een wereld van verschil zijn. Helaas in nabije omgeving meegemaakt dat een 16-jarig neefje, echt super intelligent een paar joints heeft gerookt. In plaats van een geweldige studententijd en dito toekomst zit hij nu al jaren in een begeleid wonen project, zwaar psychotisch als hij zijn medicatie niet op tijd neemt. En ja, je moet er aanleg voor hebben maar het zal je kind maar zijn. Met dit voorbeeld voor ogen zijn onze kids altijd ver van joints gebleven en heb ik als ouder daar verder niet bij stil hoeven te staan.
Ik had er zonder dit voorval ook alles aan gedaan om te voorkomen dat ze op jonge leeftijd zouden gaan blowen, in mijn jeugd twee zelfmoorden meegemaakt door blowende studiegenoten.

Jazeker, zelfmoord en psychotisch door wiet? Spijtig, maar dat kan ik niet geloven. Wiet zal bij de zelfmoorden eerder uitstel zijn geweest dan oorzaak.

Mijn broer met epilepsie mocht van de arts wel wiet roken maar moest bier en alcohol ECHT laten staan.

Dus jij bent niet op de hoogte van het feit dat blowen psychoses kan veroorzaken in nog niet volgroeide hersenen? Wees blij dat je het nooit hebt meegemaakt van dichtbij.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:12

Brainless schreef:
Vesceron schreef:
Nogmaals je hoeft ze de drugs niet te geven, maar als je nu weet dat ze nieuwsgierig zijn is het echt nog niet zo gek om ze dit te laten proberen waar je als ouder bij bent.

Dus als mijn zoon van 15 zegt (die wettelijk niet mag blowen) ik wil het graag proberen zou ik dat toe moeten staan in mijn eigen huis?

Je weet dat dan ook strafbaar bezig ben en een flinke boete kan krijgen?

Ik heb geen leeftijd genoemd Brainless, en neem ook niet aan dat je zoon met 15 of 16 jaar het huis uit gaat?? Daarnaast zeg ik helemaal niet dat je iets toe MOET staan, ik geef aan dat IK het zo'n gek idee nog niet vind om een kind kennis te laten maken met verboden middelen nu jij als ouder hier nog invloed op hebt. Als je heel panisch en dramatisch je kind vast houd en het heeft niets gevoeld, gezien, geproefd of mogen merken van dingen die die tegen gaat komen in de grote boze wereld, dan heb je in mijn ogen toch de plank misgeslagen en kan ook zeker ernstige consequenties hebben. Ieder zijn ding maar ik geloof hier heilig in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:13

mies_dummy schreef:
Aan de andere kant, ga je het echt verbieden gaan ze het sowieso ergens anders doen.

ik ben zelf 20 maar de personen (een paar ,niet allemaal natuurlijk)
Het echt verboden was die zag je ontsporen terwijl waarbik de ouders zeiden doe het liever niet maar als je echt wilt doe het thuis die hebben het wss 1 keer gedaan en toen klaar.

Juist die zogenaamde bescherming gaat er voor zorgen dat ze het ergens anderd wat helemaal niet veilig is doen.

Ik zeg overigens niet dat je het moet aanmoedigen.

Maar daar is dus onderzoek naar gedaan waaruit blijkt dat kids die wel mochten proberen thuis later veel meer drinken/gebruiken dan kids die dat niet mochten ;)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-07-14 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:14

Maar alsnog vind ik het gewoon persoonsgeralteerd. Heeft 'niks' te maken met opvoeding, je bent er in voor of niet. Je vind het interresant of niet. En geloof me nu als ik zeg dat jou verbod geen ander kind gaat maken, je kind is zoals jij toevallig wilt of je kind is het niet.

Een kind die wilt, gebruikt toch. Verbod of geen verbod. Echt. Als je het zo extreem veel om je heen ziet (woon in limburg bij/rondom de steden met meeste misdaad als ik me niet vergis) dan herken je ook de patronen. Dan zie je vooraf al wie wat doet, nog voor je het uberhaupt weet.

Ouders met 3/4 kinderen, allemaal exact het zelfde opgevoed, een paar zijn aan de softdrugs, misschien een aan de harddrugs of alcohol en de ander zit de heledag in de boeken en ziet de lol van drugs niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:15

Dat kan jij vinden... Maar is niet voor jan banketstaaf onderzoek naar gedaan, hadden ze net zo goed niet hierop kunnen studeren :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:17

Ergens getallen waaruit blijkt dat de verslaafde jongeren van hun ouders mochten blowen? De verslaafde jeugd die IK ken, heeft ouders die van niks weten en/of het altijd hebben verboden. En dat zijn een hoop jongeren.

Ook de jongeren die finaal de mist in gaan, stelen/drugs/gokken, bijna iedereen van hun heeft ouders die van niks weten en/of het verbieden. De jongens waarvan de ouders wisten waar ze mee bezig waren zijn ondertussen 19/20 jaar oud en weer op het goede pad. Even afgeweken, een deel heeft alles geprobeerd, een deel niet verder gegaan dan wiet. 0 verslaafde onder hun.

Lijkt me gewooon sterk dat mijn omgeving precies het tegenovergestelde laat zien als 'wat uit onderzoek blijkt'.

15 jaar en blowen is niet goed nee, alles wat slecht is voor de hersenen moet afgekeurd worden, hè hè. Maar na 18 zijn het ook nog (je) kinderen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:20

Geef daar dan cijfers van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:21

Ik persoonlijk kan er al 2 noemen die het niet mochten, verboden werd of de ouders er niets van af wisten, maar allebei weer super op pad zijn gekomen..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:21

verootjoo schreef:
Ik zou dat kindermishandeling vinden. := je hoort dan je kind te beschermen tegen zichzelf en zeggen dat hij niet mag blowen.
Met het thuis toestaan zendt je imo een signaal uit dat het normaal is om te doen en geen kwaad kan...

Tja toestaan... Nu klinkt het alsof je met een jaar of 12 gaat zeggen, zoonlief, mocht je ooit willen blowen kan dat gewoon lekker bij Papa en Mama op de bank hoor.
Zo bedoel ik het dus niet.
Uiteraard geef je niet op zonder een gevecht, maar als je ziet dat je kind hiermee in aanraking begint te komen, die nieuwsgierigheid er is of vrienden heeft die dit al doen, hou alles dan open.
Waarschijnlijk doen ze het dan al, maar boos worden, verbieden, straf en huisarrest heeft echt een averechts effect, evenals vertellen wat het met hun hersens doet, denk je serieus dat een puber dit wat interesseerd?

Aangeven dat het je pijn doet, dat je teleurgesteld bent en hoopt dat ze er mee stoppen, maar als ze het toch willen doen dat ze dit dan zeggen tegen je, heeft een veel beter effect.
Je wil geen liegende en bedriegende puber die van het pad af raakt, je wil een eerlijke en open puber die nieuwsgierig is maar hier met zijn ouders over kan praten en eerlijk kan zijn.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:23

Ik ken dan niet alle jongere maar inderdaad die ik ken en in de put zijn geraakt door drugs werden allemaal verboden om dingen te proberen en deden alles stiekem.
ik ken er geen een die het wel mocht en die het wel mogen/mochten doen het niet meer of heel af en toe maar hebben geen aandrang.

maar ach ik ben geen dokter daarin, zijn ook maar persoonlijke ervaringen maar denk zeker dat sommige door slaan.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:26

Volgens mij is het een combinatie van je eigen persoon en eventuele verslavings gevoeligheid EN je opvoeding, dan wel de normen en waarden die je meegekregen hebt.

Je denkwijze, ook die van jou nu xSlvna, is een product van je geschiedenis, je opvoeding, je omgeving en hoe ouder je wordt hoe meer daar een stukje van jezelf bij komt.

Die onderzoeken lieve mensen, vind ik errug lastig, onder de 1000 ondervraagden/onderzochten....
Punt 1, 1000 van de 6 miljard is niet erg veel.
Punt 2, wat zijn de andere factoren geweest die niet meegerekend zijn.

Zal best een kern van waarheid in zitten hoor, maar na mijn opleiding marketing weet ik wel dat er een ontzettend korreltje zout genomen moet worden bij onderzoeken en dergelijke.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:29

Vesceron schreef:
Volgens mij is het een combinatie van je eigen persoon en eventuele verslavings gevoeligheid EN je opvoeding, dan wel de normen en waarden die je meegekregen hebt.

Je denkwijze, ook die van jou nu xSlvna, is een product van je geschiedenis, je opvoeding, je omgeving en hoe ouder je wordt hoe meer daar een stukje van jezelf bij komt.

Maar dat is toch 'wie jij bent'. Als jij, als product van het verleden en je eigenschappen, drugs wilt gebruiken, wordt deze drang over het algemeen niet groter door een verbod of vrijbief van je ouders.

En daar gaat het mij om. Jij als verbiedende of toestemmende ouder hebt toch niet ineens wat te zeggen, kinderen doen toch wat ze zelf willen, uiteindelijk.

Overigens ga ik niet met getallen of onderzoeken komen, ik heb het over wat IK ZIE én ERVAAR, dat heb ik ook meerdere keren verteld.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:34

Maar je kan ze in wat ze willen heel goed begeleiden, door het voor de 'uitprobeerfase' al te gaan verbieden, zeggen hoe slecht het is enzo.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:59

mijn kinderen zijn gelukkig nog te jong om te experimenteren, maar heb genoeg ellende in mijn werk door drugs en soft drugs gezien.....

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:13

jaa, je moet je kinderen tot hun 18de beschermen voor de grote boze buitenwereld en dan mogen ze legaal en dan gaan ze helemaal los. dat is de oplossing :+
de mensen bij wie hun ouders het strengst zijn doen het stiekem. en dan kom je als ouder er achter dat jou kind al 2 jaar aan de pillen\wiet\alcohol zit, zo streng zijn dat ze je niks meer durven te vertellen.
mijn ouders weten het en maken er geen probleem van, hierdoor durf ik ze gewoon te vertellen wat ik heb gedaan en word ik vaak verzocht om voorzichtig te zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:19

Mijn ouders waren streng en ik heb nooit iets gedaan, ook niet stiekem.

Het is onzin om te zeggen dat mensen vaker verslaafd raken bij strenge ouders. Want waarschijnlijk zijn er ook gewoon veel meer strenge ouders :+ Dan is het vrij logisch dat er meer verslaafde kinderen zijn bij deze ouders, maar dat wilt niet zeggen dat er een verband is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:20

Dan gaat er imo wat anders fout. Zoals foute vriendjes, een foute omgeving enz. Als jij je kinderen opvoed met de gedachtegang dat drugs slecht is, dan slaat dat kind dat echt wel op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:39

lizet_lara schreef:
jaa, je moet je kinderen tot hun 18de beschermen voor de grote boze buitenwereld en dan mogen ze legaal en dan gaan ze helemaal los. dat is de oplossing :+
de mensen bij wie hun ouders het strengst zijn doen het stiekem. en dan kom je als ouder er achter dat jou kind al 2 jaar aan de pillen\wiet\alcohol zit, zo streng zijn dat ze je niks meer durven te vertellen.
mijn ouders weten het en maken er geen probleem van, hierdoor durf ik ze gewoon te vertellen wat ik heb gedaan en word ik vaak verzocht om voorzichtig te zijn.

Er is een groot verschil door je kinderen voor de wereld af te schermen en ze daarna los te gooien en/of ze als puber maar alles laten uit proberen.

Ik probeer mijn kinderen normen en waarden mee te geven waardoor ze begrijpen waarom bepaalde dingen wel/niet mogen.
Dat begint al vanaf de geboorte en zo weten ze echt wel wat er speelt in de wereld, en worden ze niet wereldvreemd opgevoed.

En ja sommige dingen verbied ik, net zoals stelen... het mag niet en is verboden.
Dan ga ik niet zeggen: "goh als je een x wat wil stelen... prima, maar let er wel op dat je niet gepakt wordt hoor".

Mijn kinderen durven nog steeds te praten hoor, ze liggen niet aan een ketting en ja ze zullen heus wel eens wat doen wat niet mag.
Maar ze weten ook de consequenties als ze dingen doen die (wettelijk) niet mogen en nee dan heb ik geen medelijden met ze als ze gepakt worden met iets dat ze bv gestolen hebben.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:34

Geryon schreef:
lilydj schreef:
Ik snap om heel eerlijk te zijn niet wat mensen het probleem vinden van wiet, (als je het met mate gebruikt)

Drank is veel gevaarlijker dan wiet, het is verslavender en het is schadelijker en er zijn pas 2 mensen op de hele wereld overleden aan wiet, ik weet niet hoeveel dat er bij alcohol zijn maar dat zijn er echt veel meer.

Mijn vader blowed al ruim 30 jaar, er is niks met hem aan de hand.
Mijn ma is vorig jaar overleden door drank.

Maar een blowtje is uiteindelijk niet goed genoeg meer (net zoals een biertje) en zo raken er veel mensen verslaafd aan drugs.

Wat een onzin, dat is echt met geen enkel onderzoek bewezen. Ik ken hordes mensen die wel eens blowen of geblowd hebben of recreatief xtc gebruiken/gebruikt hebben. Zelf lust ik graag een wijntje, dit ondanks een vader met alcoholverslaving. Ik en al deze mensen die ik ken, doen het allemaal meer dan prima in deze maatschappij. Zelfstandig ondernemers, hoge functies en opleidingen en een rijk sociaal leven. Natuurlijk is overal waar TE voorstaat niet goed, en zullen er best mensen ook de mist in gaan. Maar dat heeft dan meer te maken met erfelijke en fysieke/mentale aanleg. Zelf heb ik 2 grote pubers en drank is tot de wettelijke leeftijd hier verboden. Wel is eerlijk besproken dat het soms bij vrienden wel gebeurd. Daar doe ik niet heel moeilijk over, maar leg wel uit dat die grens er niet voor niets is. Blowen heb ik wel besproken, maar zeker niet gestimuleerd. Ik vind een eerlijke communicatie wel heel belangrijk, doen alsof jouw kind zoiets nooit zou doen is echt je kop in het zand steken als ouder.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:59

Mijn kop zit al in het zand terwijl ik die kinderen nog niet eens heb. :')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:02

Ik blow regelmatig, de meest instabiele mensen van mijn oude vriendengroepje die toen veel blowde zijn nu aan de cocaïne ed, daar heb ik nu natuurlijk geen contact mee. Wiet voor recreatief gebruik = OK. Net zoals dat alcohol dat is. Zodra je er verslaafd aan raakt ga je het verkeerde pad op. Als je van jezelf weet dat je niet gevoelig bent voor zoiets en dat je een vrij stabiel persoon bent, dan kan je imo best af en toe wiet roken!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:10

lizet_lara schreef:

weet niet of dit n.a.v van mij reactie is, maar even vooropgesteld, ik ben geen strenge moeder, en ga een gesprek over drugs zeker niet uit de weg. Daarom mag ik mijn kinderen wel wijzen op de gevaren.
Ik heb nooit gerookt en hiet niet gemist, nooit geblowd en ook nooit gemist, en ja ik drink wel eens een wijntje..

Neemt niet weg dat ik geen voorstander ben van softdrugs etc....omdat ik zoals eerder gezegd heb gezien waar misbruik toe kan leiden....

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:10

Brainless schreef:
lizet_lara schreef:

Er is een groot verschil door je kinderen voor de wereld af te schermen en ze daarna los te gooien en/of ze als puber maar alles laten uit proberen.

Ik probeer mijn kinderen normen en waarden mee te geven waardoor ze begrijpen waarom bepaalde dingen wel/niet mogen.
Dat begint al vanaf de geboorte en zo weten ze echt wel wat er speelt in de wereld, en worden ze niet wereldvreemd opgevoed.

En ja sommige dingen verbied ik, net zoals stelen... het mag niet en is verboden.
Dan ga ik niet zeggen: "goh als je een x wat wil stelen... prima, maar let er wel op dat je niet gepakt wordt hoor".

Mijn kinderen durven nog steeds te praten hoor, ze liggen niet aan een ketting en ja ze zullen heus wel eens wat doen wat niet mag.
Maar ze weten ook de consequenties als ze dingen doen die (wettelijk) niet mogen en nee dan heb ik geen medelijden met ze als ze gepakt worden met iets dat ze bv gestolen hebben.

met Brainless ben ik het helemaal eens