Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:14

Volgens mij kun je prima ‘t zelfde zijn. Je rijdt immers allebei dezelfde kant op :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:20

ZeSteigert schreef:
Koper schreef:
Ik ben liever eerlijk dan sociaal :Y)

Ik niet :D

Wat hierboven mij wordt gezegd vind ik heeeeel iets anders.
Iemand anders' paard is gewoon iemand zijn 'eigendom' om het even cru te zeggen..
Daar kan hij of zij heel erg veel last van hebben.
Maar iemand laten meereizen kost jou niets.
Ik zou dat niet met elkaar gaan vergelijken.

Kost mij wel degelijk wat. Iemand voor mij zei het al mooi: integriteit! Ik zou moeten liegen tegen een conducteur, want feitelijk gezien reist die persoon niet met mij mee, we stappen niet samen bij A in de trein en bij B er weer uit. Liegen is voor mij echt bijna onmogelijk, ik doe dat niet. Dat anderen het niet zo nauw nemen met regels wanneer ze er zelf voordeel uit kunnen halen, hoeft niet te betekenen dat ik mijn normen en waarden maar aan moet passen om een ander illegale korting te gunnen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:22

Magrathea schreef:
Dus ja. Dan kies ik liever voor het comfort van de trein (die trein rijdt wel, daar hoef ik niet voor op de weg te letten, dus kan ik gezellig kletsen met degene met wie ik ben :) ), dan dat ik dat stuk met de auto zou doen voor een dagje uit... Kan ik ook nog een biertje nemen op een terrasje :)

Hmm comfort met de trein, dat begrip ken ik niet echt :P

Ik woon in een dorp waar de bus 1 keer per uur rijd, zo'n 7 keer op een dag. In het weekend is het nog erger. Na 8 uur rijden er geen bussen meer. Als ik naar het station toe wil moet ik dus een uur fietsen of 10 minuten met de auto (die ik daar dan moet parkeren).
De treinen hier rijden niet vaak op tijd en wachten hoort er gewoon bij, als de trein er dan eenmaal is, is het hopen op een zit plek en dat er geen mensen in de buurt zitten die overlast veroorzaken.
Ook is er natuurlijk altijd de kans op vertraging of een aanrijding (hoe vaak ik al wel niet in een stilstaande trein heb gezeten).
Overstappen is ook niet echt leuk, of je moet rennen, of je moet lang wachten of je hebt geluk en de trein komt aanrijden als je er staat (wat dus best zeldzaam is). Eenmaal op het eindstation moet ik met de bus of lopend naar mijn bestemming.

Nee, geef mij maar de auto (brommer/motor).
Deels op diesel, deels elektrisch (volvo plug in hybrid) dus zeker goedkoper per kilometer. Brengt me zonder gezeur van deur tot deur en als ik dan in de file sta heb ik geen last van medereizigers, aangezien ik dan gewoon kei hard en vals mee ga zingen met mijn muziek.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:23

Ik ga never nooit met een trein.... máár.. wie brutaal is heeft de halve wereld...
Ik zou ook nee zeggen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:26

Zwerte schreef:
Koper schreef:

Kost mij wel degelijk wat. Iemand voor mij zei het al mooi: integriteit! Ik zou moeten liegen tegen een conducteur, want feitelijk gezien reist die persoon niet met mij mee, we stappen niet samen bij A in de trein en bij B er weer uit. Liegen is voor mij echt bijna onmogelijk, ik doe dat niet. Dat anderen het niet zo nauw nemen met regels wanneer ze er zelf voordeel uit kunnen halen, hoeft niet te betekenen dat ik mijn normen en waarden maar aan moet passen om een ander illegale korting te gunnen.

Die conducteur ligt daar echt niet wakker van hoor. Maar ach, als jij nee wilt zeggen moet je dat vooral doen. Er zijn gelukkig nog wel mensen die je mee laten reizen op hun gratis OV.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:29

zwerte schreef:

Wat is dan jouw definitie van samen reizen?
Als ik iemand in de stad ben tegen gekomen, 5 minuten ken en met korting laat mee reizen is dat ook fraude?
Waarom moet je iemand persoonlijk kennen? Mee reizen is toch al mee reizen als je dat van tevoren hebt afgesproken ook al ken je elkaar niet?
Als ik een lifter mee neem dan reist hij toch ook mee met mij in de auto ondanks dat ik hem niet ken?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:42

ZeSteigert schreef:
Die conducteur ligt daar echt niet wakker van hoor. Maar ach, als jij nee wilt zeggen moet je dat vooral doen. Er zijn gelukkig nog wel mensen die je mee laten reizen op hun gratis OV.

Je doet alsof het een recht is met iemand mee te mogen reizen voor korting.
En die OV is echt niet gratis hoor :n het gewone kortings abbo, daar betaal je voor, maar als student betaal je ook net zo goed voor je OV, tenzij je binnen 10 jaar je diploma haalt. Waar haal jij vandaan dat het gratis is?
Ik moet er voor werken, dan doe jij dat ook maar. Daarnaast vind ik het gewoon geen stijl, je ben bewust bezig met liegen. Ik geef ook niet zomaar korting aan iedereen die met de boot wil (werk bij P&O), 'omdat het me niks kost', je moet er zelf maar wat voor doen, en dat is of een goede vriend/vriendin worden, of er zelf voor werken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:43

Ik krijg wel de indruk dat de NS een behoorlijk goed imago heeft hier. Dat verbaast mij nogal, aangezien ze sinds de privatisering vrijwel jaarlijks met een fikse blunder in het nieuws komen. Treinen die niet kunnen rijden vanwege blaadjes/sneeuw/regen/te veel zon, dienstregelingen die niet kloppen of op het laatste moment worden omgegooid, smeuïge schandalen rond salarissen en bonussen van topmannen, ministers die op het matje worden geroepen omdat de vertragingen naar maatschappelijke kosten zijn omgerekend en niet acceptabel blijken, miljoenen euro's boete wegens wanprestaties, boze reizigersorganisaties en er was ook nog iets met iets dat Fyra heette...

Misbruik van samenreiskorting hoort, voor zover mij bekend, niet bij de serieuze problemen van de NS en ook niet bij de excuses die de club aandraagt voor de prijsverhoging van kaartjes.

Ik schrik wel van de reactie van een conductrice (?) in dit topic, die in haar werk voortdurend te maken heeft met mensen die een kaartje met korting kopen zonder dat ze daar recht op hebben. Niet vanwege die mensen, iedereen die een klein beetje weet hoe Nederlanders in elkaar zitten kan voorspellen dat zij altijd het goedkoopst mogelijke kaartje zullen kopen, ongeacht of dat wel of niet van toepassing is (iemand zich weleens afgevraagd hoeveel kinderen spontaan een paar jaar jonger blijken wanneer de prijs van een toegangskaartje wordt bepaald door hoe oud een kind is?). Wel vanwege de discussies die zij daardoor krijgt met mensen en vanwege haar uitspraak dat ze haar werk niet af zou kunnen krijgen wanneer ze niet coulant zou optreden bij onjuist gebruik van de samenreiskorting.

De mensen bij NS die deze samenreiskorting hebben bedacht, hebben vermoedelijk minstens een HBO-opleiding genoten. Zulke plannen worden namelijk in de regel aan directietafels bedacht en niet in het hok van de schoonmaakploeg. Deze mensen hadden dus vantevoren kunnen weten dat mensen zullen proberen gebruik te maken van de korting door de voorwaarden creatief op te vatten. Ze hadden daarbij kunnen bedenken wie de discussie 'in het veld' op z'n bordje krijgt. Juist ja, de conducteurs en -trices, die de laatste jaren sowieso steeds meer worden geconfronteerd met 'mondige' passagiers. Zoals ik het zie, hebben de heren en dames aan de directietafel met dat onzalige plan van die samenreiskorting, willens en wetens een situatie gecreëerd die grotere risico's met zich meebrengt voor de mannen en vrouwen die dagelijks in de treinen werken. Dat kun je niet maken. Al helemaal niet voor een korting die onrechtvaardig onderscheid maakt tussen reizigers.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:44

Ik heb het ook een keer gehad, met een vrouw die oprecht het verkeerde kaartje had gekocht (of in ieder geval het geloofwaardig bracht). Zij werd gecontroleerd door de conducteur en die zei dat ze dan iemand moest zoeken om samen mee te reizen. Dat werd ik dus.
Maar eigenlijk ben ik er geen fan van.
Al is het OV inderdaad belachelijk duur en in mijn geval nog omslachtig ook.
Ik woon in Noord-Brabant, vlakbij de grens met Zuid-Holland. Met het OV (bus, trein + trein + trein, bus) ben ik naar mijn school in Wageningen. 3 uur onderweg. Zou ik hiervoor de volle pond moeten betalen, ben je enkele reis €23,50 kwijt. Ik heb sinds kort een auto, deze rijdt 1 op 16. Mijn reis is 100 kilometer, dus er gaat 6,25 liter doorheen. Dit houdt ongeveer €11,- aan benzinekosten in. Voor die €11 ben ik 2 uur eerder op mijn plaats van bestemming, terwijl je €12,50 minder kwijt bent. Laat staan wanneer je met zijn twee reist.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:46

Molfre schreef:
ZeSteigert schreef:

Je doet alsof het een recht is met iemand mee te mogen reizen voor korting.
En die OV is echt niet gratis hoor :n het gewone kortings abbo, daar betaal je voor, maar als student betaal je ook net zo goed voor je OV, tenzij je binnen 10 jaar je diploma haalt. Waar haal jij vandaan dat het gratis is?
Ik moet er voor werken, dan doe jij dat ook maar. Daarnaast vind ik het gewoon geen stijl, je ben bewust bezig met liegen. Ik geef ook niet zomaar korting aan iedereen die met de boot wil (werk bij P&O), 'omdat het me niks kost', je moet er zelf maar wat voor doen, en dat is of een goede vriend/vriendin worden, of er zelf voor werken.

Studenten OV is gratis dacht ik altijd. Maar daar kan ik me in vergissen.
Ik vind het niet meer dan normaal idd. Ik zou het ook ja zeggen als iemand me het zou vragen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:47

Je kostenpost klopt niet helemaal. Je mist afschrijving auto en vaste lasten zoals rijtuigen belasting. Je bent dus met die ene rit wel meer kwijt dan alleen 11 euro :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:49

Het hangt er wel van af, ik zit bijv op een facebook groep met studenten waar ook veel buitenlandse studenten op zitten die geen OV hebben, die vragen dan nog wel eens een of twee dagen van te voren of er iemand samen met hen naar plaats x wil reizen, dat vind ik dan weer anders dan mensen die gewoon op het station het verkeerde kaartje kopen en dan in de trein maar iemand lastig gaan vallen met een kortingskaart :o

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:51

Ik zit nu in de trein en heb net controle gehad. Tegen over mij zit een meisje dat dus idd een kaartje met korting heeft gekocht zonder dat zr daar recht op heeft, zegt ze doodleuk dat ze met mij meereist. Ik ken dat hele kind niet, over asociaal gesproken.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:52

Sammie schreef:
Je kostenpost klopt niet helemaal. Je mist afschrijving auto en vaste lasten zoals rijtuigen belasting. Je bent dus met die ene rit wel meer kwijt dan alleen 11 euro :)

Oh dan denk ik te simpel..
Maar dan nog kost het jou niets extra's om iemand anders met korting mee te laten reizen ben ik van mening.
En anders laat je ze gewoon voor een paar euro met korting meereizen.
Heb je er allebei nog plezier aan _O-

biancatjuh27: Dat vind ik idd wel heel aso. Ik had daar gewoon gezegd ik ken jou niet je reist niet met mij mee.
Maar als ze het gewoon gevraagd had..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:55

ZeSteigert schreef:
Koper schreef:

Ik niet :D

Wat hierboven mij wordt gezegd vind ik heeeeel iets anders.
Iemand anders' paard is gewoon iemand zijn 'eigendom' om het even cru te zeggen..
Daar kan hij of zij heel erg veel last van hebben.
Maar iemand laten meereizen kost jou niets.
Ik zou dat niet met elkaar gaan vergelijken.

Ik heb een PERSOONLIJK OV. Is toch ook MIJN eigendom. :+ Niemand anders die recht heeft om op mijn persoonlijke OV te reizen.

Dus eigenlijk, is het toch een behoorlijke vergelijking.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:56

biancatjuh27 schreef:
Ik zit nu in de trein en heb net controle gehad. Tegen over mij zit een meisje dat dus idd een kaartje met korting heeft gekocht zonder dat zr daar recht op heeft, zegt ze doodleuk dat ze met mij meereist. Ik ken dat hele kind niet, over asociaal gesproken.

En jij zei niet: jij reist helemaal niet met mij, domme doos? :o Wat brutaal!

Jennyj01

Men kan ook zelf een kortingkaart kopen. Kost je €50 per jaar. Snap niet zo goed waarom je daar andere mensen voor lastig moet vallen tijdens het reizen.

Elise_0o

biancatjuh27 schreef:

Dat is zeker niet netjes nee, maar zeg nou eerlijk, heb jij hierdoor schade ondervonden?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:59

LoveUggs schreef:
Koper schreef:

Ik heb een PERSOONLIJK OV. Is toch ook MIJN eigendom. :+ Niemand anders die recht heeft om op mijn persoonlijke OV te reizen.

Dus eigenlijk, is het toch een behoorlijke vergelijking.

Absoluut niet, dit kun je niet met elkaar vergelijken.
Je vergelijkt een paard met een OV? Een paard is een levend wezen. Als iemand die je niet kent vraagt of hij op je paard mag rijden zeg je hoogswaarschijnlijk nee. Die ander kan je training verpesten, je paard, eraf vallen en dan ben jij verantwoordelijk. Maar een OV, het kost jou niets. Het kost jou niets om te zeggen ''Ja, wij reizen samen.'' Een paard en een OV kun je echt niet met elkaar gaan vergelijken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:01

kimberly1995 schreef:
biancatjuh27 schreef:

En jij zei niet: jij reist helemaal niet met mij, domme doos? :o Wat brutaal!

Ik zou dan inderdaad gezegd hebben dat ik haar niet kende. Wel flauw, maar dan leren ze het misschien. Vragen of je mee mag reizen is 1 ding, maar het zomaar ongevraagd doen... Zie het al voor me, rij ik weg met de auto, stapt er gewoon iemand in die mee wil liften?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:05

Hoezo is het oké om gewoon reizende mensen lastig te vallen met je eigen oliebol.? Je gaat toch niet als een zwerver lopen bietsen of je mee mag reizen? Je hebt toch nog wel enige eigenwaarde en fatsoen. Hooguit bij een bekende als je weet dat die in dezelfde trein zit als jou. Maar in alle andere gevallen vind ik het echt dat je je zelf enorm voor banketstaaf zet, net als gepakt worden voor zwart rijden. Hoe triest kun je zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:06

ZeSteigert schreef:
Absoluut niet, dit kun je niet met elkaar vergelijken.
Je vergelijkt een paard met een OV? Een paard is een levend wezen. Als iemand die je niet kent vraagt of hij op je paard mag rijden zeg je hoogswaarschijnlijk nee. Die ander kan je training verpesten, je paard, eraf vallen en dan ben jij verantwoordelijk. Maar een OV, het kost jou niets. Het kost jou niets om te zeggen ''Ja, wij reizen samen.'' Een paard en een OV kun je echt niet met elkaar gaan vergelijken.

Maar het gaat er in het topic toch over dat mensen die het brutaal vinden dat dit gebeurd, niet sociaal naar anderen willen zijn!? Waarom moet het dan geen probleem zijn om iemand mee te laten reizen, maar wel om iemand op je paard te laten rijden?
Het kan het paard zijn training verpesten, het misbruik maken van de kaartjes kan de prijs van de kaartjes 'verpesten' :P

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:08

Jennyj01 schreef:
Men kan ook zelf een kortingkaart kopen. Kost je €50 per jaar. Snap niet zo goed waarom je daar andere mensen voor lastig moet vallen tijdens het reizen.

Neeeee dat kost geld en je kunt toch ook gewoon gratis meereizen met iemand die al zo'n kaart heeft. :P

*zegt degene die netjes een voordeeluren of daluren abbo heeft*

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:09

Emita schreef:
Sowieso ben je medeplichtig, ALS ze erachter komen dat er iemand die eigenlijk dus niet met jou meereist, toch wel met jou meereist.

De enige eis die de NS stelt voor het gebruiken van de samenreiskorting, is dat je samen dezelfde reis maakt. Dat de deelnemers samen het volledige traject afleggen is niet vastgelegd, evenals dat de deelnemers elkaar moeten kennen. Je hoeft dus geen bekenden van elkaar te zijn om samen te reizen; ook iemand die je dat moment op het station ontmoet, mag je gewoon met korting meenemen. Dus medeplichtig aan wat precies? :)

Neemt niet weg dat je er van mag vinden wat je vindt, maar tegen de regels is het niet. En conducteurs die gaan vragen hoe goed men elkaar wel niet kent, staan dus ook niet in hun recht

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:10

Ik heb ook gezegd dat ik haar niet ken en dat ik het ronduit asociaal vind worden ze doet. Zij heeft uiteindelijk een boete gekregen.En nee ik heb er geen schade aan ondervonden, maar ik betaal gewoon voor mijn abonnement en als iemand het vraagt vind ik het ook helemaal niet erg, maar je moet dat niet ter plekke gaan zeggen als er controle is