Wat mensen zeggen tegen onbekenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Wat mensen zeggen tegen onbekenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:49

iemand die zich bemoeit met zaken waar ze echt niets mee van doen hebben en ze een persoon op een manier aanspreken met een oordeel waarmee je iemand echt schade toe kan brengen (psychisch)
die hebben dat standje gewoon verdient hoor, wie weet leren ze er nog eens iets van :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:55

Ik ben dan meer van 'ja heerlijk en straks neem ik er nog 10' :+

Over bloedprikken gesproken:
Ik moest 2 jaar geleden geprikt worden, dus ik geef keurig aan; 'ik ben slecht te prikken, u kunt beter deze naald gebruiken', rolt ze met haar ogen en zegt; 'waarom krijg ik vandaag al die moeilijke mensen??? Daar heb ik helemaal geen zin in! Zucht een paar keer diep, waarop ik maar zei; 'goh... U stelt mij ook echt gerust....'
Eigenlijk had ik gewoon op moeten stappen en naar een andere prikker moeten gaan, dat heb ik nu wel geleerd.

Net of ik er wat aan kan doen dat ik zo slecht te prikken ben :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:59

Sonja_vR schreef:
iemand die zich bemoeit met zaken waar ze echt niets mee van doen hebben en ze een persoon op een manier aanspreken met een oordeel waarmee je iemand echt schade toe kan brengen (psychisch)
die hebben dat standje gewoon verdient hoor, wie weet leren ze er nog eens iets van :+

Het is maar hoe je het brengt. Kritiek is gratis advies en ik vind zomaar een onbekend iemand een standje geven minstens zo onbeschoft. Je verlaagt je dan precies naar het niveau van diegene. Je mond hoef je niet stijfdicht te houden natuurlijk, vuurneon geeft al een mooi voorbeeld ;).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:15

ik verlaag me helemaal nergens toe, ik zal hooguit melden dat dat zaken zijn waar die persoon niets mee te maken heeft, de wijze waarop die opmerkingen gemaakt worden bepalen de toon die ik gebruik.
en ene opmerking zoals Vuurneon voorstelt zal er ook uit kunnen vliegen, ligt geheel aan de persoon die de opmerking maakt.

mensen bemoeien zich gewoon iets te graag met alles en iedereen en denken al snel dat de hele wereld op hun "wijsheid" zit te wachten
mensen hebben ook vaak geen idee wat voor impact een bepaalde opmerking kan hebben , dat mogen ze best leren :j het is toch te belachelijk voor woorden dat ,mensen het voor elkaar krijgen dat je niet eens in het openbaar iets durft te eten?

ander voorbeeld
in het verleden kreeg ik nog wel eens vragen over "wanneer de kinderen kwamen/nog nieyt zwanger " in de zin van , goh je hebt een relatie, kweken jullie.
mijn reactie is op een gegeven moment veranderd van "goh, wij hebben geen kinderwens "
waar je dan allemaal weer goedbedoelde opmerkingen op krijgt (wacht maar, je bent nog jong etc)
veranderd naar de hele botte waarheid "nee, ik ben onvruchtbaar"
dit deed ik trouwens alleen naar mensen die niet tot mijn vrienden of familie gerekend konden woorden en dus eigenlijk nergens iets mee te maken hadden tot zelfs volslagen vreemden voor mij.
ik liet alleen achterwege dat wij helemaal geen kinderwens hadden of hebben,
bot? absoluut :j
maar dat is niet mijn probleem.

ik ben trouwens helemaal geen grofgebekte haaibaai die om niets uitvliegt tegen mensen , ik heb juist te veel geduld en zal niet snel uit mijn slof schieten, maar soms := kun je bij mij ook het verkeerde knopje indrukken en ik heb een allergie voor bepaalde inbreuken :)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 02-06-14 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 17:16

Wauw, ik val van de ene in de andere verbazing. Sommige mensen zijn echt hard :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:25

Mijn ervaringen met slecht te prikken zijn wat dat betreft anders. Ik geef het aan en dan ene arm... andere arm... hmmm, toch maar ene arm... 'wacht even, ik haal even iemand erbij met meer ervaring' :D
Wat dat betreft zijn ze hier bij het lab erg fijn en zorgvuldig :j

Verder vind ik het niet aanvaardbaar dat mensen ongevraagd van alles doen. Dat is gewoon horkerig, en niet 'beter dan' - het is gewoon fout. Het is bovendien inderdaad een heel slecht idee, als iemand echt iets heeft moet je juist ook altijd voorzichtig zijn. Breuken, inwendige bloedingen: blijf eraf totdat ze zelf aangeven dat ze op kunnen staan. En overval ze niet, want juist als er iets is, is het ook extra belangrijk dat mensen niet nog meer in paniek raken. Dus kondig aan wat je gaat doen, geef ze de tijd om zich erop in te stellen.

Het valt me daarin op dat mensen het zo makkelijk aanvaarden dat het gedrag (van zichzelf of van anderen) lomp en ondoordacht is. Want het zou goed bedoeld zijn en dan is het wel ok en hoef je daar niet meer kritisch op te zijn. Maar als je het goed bedoelt, dan doe je wel voorzichtiger en maakt het je uit dat je iemand op die manier meer last bezorgt dan hulp. Aannemelijker is dat iemand vooral zichzelf graag een schouderklopje wil geven, en dat het er niet echt toe doet hoe het met de ander gaat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:33

Net weer een meegemaakt.

De oom van mijn vriend is ernstig ziek en gaat in eens met grote snelheid naar zijn einde toe.
Mijn schoonzusje en ik wilde graag iets doen, maar wat doe je nou in dit geval? je kunt niks doen eigenlijk.

We hoorde dat zijn kamer opgefleurd moest worden en aangezien hij heel erg van snoep houd hebben we bij de snoepzaak een mooie heliumballon met allemaal kleuren en bloemen gehaald met daaraan 2 grote snoepzakken.
daarnaast 1 stenen hanger in de vorm van een hart met daarop: "voor de liefste tante" en een geluksmunt hanger met daarop: "voor de liefste zus" voor het nichtje van mijn vriend en schoonzusje. (geeft wel aan wat voor een band wij met zijn alle hebben :).

daarna naar de gal en gal voor een fles rode wijn voor onze tante en een fles passoa voor ons nichtje :)
lopen we die winkel uit met de drank en de ballon, komt er een vrouw naar ons toe.
zegt ze tegen mij, gefeliciteerd, hoe oud ben je geworden...

euhm ja, we hebben haar maar heel lief bedankt en maar niet gezegd waarvoor het echt was...
maar het was wel even een awkword en slik moment...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:41

Shadow0 schreef:
Het valt me daarin op dat mensen het zo makkelijk aanvaarden dat het gedrag (van zichzelf of van anderen) lomp en ondoordacht is. Want het zou goed bedoeld zijn en dan is het wel ok en hoef je daar niet meer kritisch op te zijn. Maar als je het goed bedoelt, dan doe je wel voorzichtiger en maakt het je uit dat je iemand op die manier meer last bezorgt dan hulp. Aannemelijker is dat iemand vooral zichzelf graag een schouderklopje wil geven, en dat het er niet echt toe doet hoe het met de ander gaat.

Dat is ook meer mijn gedachte :)

sowieso, iemand ongevraagd aanraken gaat me echt véél en véél te ver, hoe moeilijk is het respecteren van iemands persoonlijke ruimte?

Sonja, ja, die ken ik ook: wanneer komen er kinderen?
Tegenwoordig ben ik iets directer, en ik zeg heel beleefd: mevrouw/meneer, dat zijn uw zaken niet :)

echt, ik hoef niet aan wie dan ook te vertellen óf ik wel of geen kinderen wil, en met de redenen daarvoor heeft echt helemaal niemand iets te maken......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:54

In geval van direct gevaar grijp ik eerst in overigens, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend. Als een jong kind over gaat steken bij een gevaarlijk weg met veel verkeer (kind wurmt zich los van de hand van moeder en rent opeens) dan ga ik niet eerst aan moederlief vragen of het goed is. Dan pak ik het kind gelijk vast. (En moeder was mij ongelooflijk dankbaar, want anders was het niet te best geweest :n )
Als een cliënt naast mij struikelt, dan is mijn reflex ook; vasthouden of voorzichtig begeleiden naar de grond. Als ik eerst moet vragen, dan ligt diegene al plat op de snufferd.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:57

vuurneon schreef:
In geval van direct gevaar grijp ik eerst in overigens, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend. Als een jong kind over gaat steken bij een gevaarlijk weg met veel verkeer (kind rent opeens) dan ga ik niet eerst aan moederlief vragen of het goed is. Dan pak ik het kind gelijk vast. (En moeder was mij ongelooflijk dankbaar, want anders was het niet te best geweest :n )
Als een cliënt naast mij struikelt, dan is mijn reflex ook; vasthouden. Als ik eerst moet vragen, dan ligt diegene al plat op de snufferd.

Dat is natuurlijk wel iets heel anders dan degene die hier in de tuin oefeningen lag te doen. In jouw voorbeelden kan ik alleen maar zeggen 'petje af voor je reactievermogen'. :)

Maar ook in de kliniek waar ik heb gerevalideerd hielpen de verpleegkundigen me niet overeind zonder aan te geven dat ze me vast gingen pakken. Ze waren altijd te laat als ik ging vallen, dus opvangen hebben ze nooit gedaan. :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:07

Vuurneon dan zijn ook momenten van gelijk handelen.
Kind de weg op laten rennen is niet handig.
Net als mensen die neerzakken bij het boodschappen doen, die meneer heb ik opgevangen en ristig neergelegd.

Zomaar anderen aanraken vind ik raar.
Ik doe het niet. Schijn wel een (voor mij onzichtbare) sticker op mijn hoofd te hebben met raak mij aan.
Ik wil nooit bot doen. Mensen kunnen met hun aanraking zo een gewricht uit de kom duwen.
Hoe dit op te lossen, geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:10

luuntje schreef:
Vuurneon dan zijn ook momenten van gelijk handelen.
Kind de weg op laten rennen is niet handig.
Net als mensen die neerzakken bij het boodschappen doen, die meneer heb ik opgevangen en ristig neergelegd.

Zomaar anderen aanraken vind ik raar.
Ik doe het niet. Schijn wel een (voor mij onzichtbare) sticker op mijn hoofd te hebben met raak mij aan.
Ik wil nooit bot doen. Mensen kunnen met hun aanraking zo een gewricht uit de kom duwen.
Hoe dit op te lossen, geen idee.

T-shirt aan met zo'n Hoge Spanning waarschuwing.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:18

vuurneon schreef:
Als een cliënt naast mij struikelt, dan is mijn reflex ook; vasthouden of voorzichtig begeleiden naar de grond. Als ik eerst moet vragen, dan ligt diegene al plat op de snufferd.

Dat is natuurlijk iets heel anders... (Al zijn er mensen waarbij je dat dus niet moet doen, maar dat weet je dan meestal wel van die clienten.) En ja, ik heb ook twee keer een ruiter die gevallen was meteen weer omhoog getrokken - het ging zo snel dat ik het belangrijk vond dat ze weer op hun voeten stonden voor ze geschrokken waren. Maar het verschil was wel dat ik die ruiters en de situatie ken en er bovendien pal naast stond, en daar een behoorlijke inschatting van kon maken. (En ik weet inmiddels dat ik op dat soort momenten echt heel snel reageer met redelijk zinnige gedachten :) ) Maar dat zijn wel nadrukkelijk andere situaties.

En dat is wel precies wat mij opvalt aan de manier waarop mensen er vaak mee omgaan als er discussies ontstaan over onbehoorlijk gedrag: er worden allerlei scenario's verzonnen die niet met de oorspronkelijke situatie te maken hebben waarin het wel ok zou zijn, met als gevolg dat de aandacht weg gaat van het gedrag dat heel duidelijk wel lomp en inbreukmakend is, en bovendien ook nog eens gevaarlijk extra schade kan doen als er wel wat is.
Om zomaar zonder aankondiging aan iemand te gaan sjorren is gewoon niet aanvaardbaar - maar de manier waarop het gesprek daarover gaat is wel wat ik bedoel met 'makkelijk aanvaarden'.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:23

Ikzelf heb ook eens een behoorlijk lompe opmerking (dit is te zacht uitgedrukt) gemaakt. Ik heb zeven jaar bij TNT post (nu postNL) gewerkt als postbezorger. Het moment dat ik de opmerking plaatste zat ik in mijn laatste jaar, dan verwacht je wel dat je vaak genoeg rouwpost besteld hebt om te weten wat je afleverd...
Ik kwam bij een adres aan met een hele grote stapel (apart afgestiekt) kaarten. Ik zag rode enveloppen, roze, gele, gewone witte, maar heb geen rouwrand gezien. Dus ik zeg tegen degene die de post aan komt pakken: 'zozo, da's een mooie stapel kaarten, is er iemand jarig?'
Bleek er bij dat gezin iemand overleden te zijn. Was behoorlijk pijnlijk en ik heb me verschrikkelijk geschaamd. Achteraf is er dan ook een condoleancekaart van mij naar hen toe gegaan.
Nee ik denk tegenwoordig wel 3x na voor ik iets zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:24

Klopt, het wordt heel vaak goedgepraat, terwijl het in wezen een inbreuk is n blijft op je persoonlijke ruimte en privacy. Ik heb artrose. En soms val ik, maar als ik niet vraag om me te helpen, doe dat dan ook niet, of vraag het eerst. Communicatie!
Mijn lijf is heilig, en ook al functioneert het bij tijden niet zoals het zou moeten, het is nog altijd míjn lijf en ik wil er gewoon niemand aan, of dichter dan een meter bij zonder mijn toestemming. En het is niet dat ik dat mensen zou moeten vertellen, het zou doodnormaal moeten zijn om niet zomaar iemands persoonlijke ruimte te betreden, dat doe je bij een (blanke) man ook niet, bij mij dus ook niet. Ook al ben ik geen blanke man.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:27

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:

Dat is natuurlijk iets heel anders... (Al zijn er mensen waarbij je dat dus niet moet doen, maar dat weet je dan meestal wel van die clienten.) En ja, ik heb ook twee keer een ruiter die gevallen was meteen weer omhoog getrokken - het ging zo snel dat ik het belangrijk vond dat ze weer op hun voeten stonden voor ze geschrokken waren. Maar het verschil was wel dat ik die ruiters en de situatie ken en er bovendien pal naast stond, en daar een behoorlijke inschatting van kon maken. (En ik weet inmiddels dat ik op dat soort momenten echt heel snel reageer met redelijk zinnige gedachten :) ) Maar dat zijn wel nadrukkelijk andere situaties.

En dat is wel precies wat mij opvalt aan de manier waarop mensen er vaak mee omgaan als er discussies ontstaan over onbehoorlijk gedrag: er worden allerlei scenario's verzonnen die niet met de oorspronkelijke situatie te maken hebben waarin het wel ok zou zijn, met als gevolg dat de aandacht weg gaat van het gedrag dat heel duidelijk wel lomp en inbreukmakend is, en bovendien ook nog eens gevaarlijk extra schade kan doen als er wel wat is.
Om zomaar zonder aankondiging aan iemand te gaan sjorren is gewoon niet aanvaardbaar - maar de manier waarop het gesprek daarover gaat is wel wat ik bedoel met 'makkelijk aanvaarden'.

Komt omdat er ook wordt gezegd dat het nooit aanvaardbaar is om ongevraagd mensen aan te raken; dat is ook zeer situatie afhankelijk dus dat wordt mooi begeleid door een voorbeeld.

Dieptepunt is aan iemand lopen sjorren die al heel hard; au au au afblijven! roept en de heup gebroken had. Die heb ik ongevraagd weggetrokken in belang van het slachtoffer :o en daarna vriendelijk verzocht om de ambulance te bellen. Arme vrouw... Die had al zo'n pijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:36

phormicola schreef:
Komt me bekend voor ladypaard :)

Toen ik 19 was woog ik 115kg. Op een dag ging ik een loempia halen met mijn moeder en we bestelden altijd nog een tweede kleine erachter aan. Zegt een man tegen mij: "Zo, jij neemt het er wel van he? Zul je dat nou wel doen?"
Ik heb 'm een enorme bek terug gegeven, maar resultaat is wel dat ik na 10 jaar nog steeds niet in het bijzijn van vreemden durf te eten, hoe slank ik ook ben.

}:0 }:0 }:0

Echt he...

Zo had ik altijd een 'tweede' moeder. Een vrouw waar ik echt onwijs veel mee omging. Mijn paardenmama.
Tot het einde van de puberteit was het leuk, daar na niet meer...
Ik ben lang (1.86m) en slank voor de buitenwereld. Maar niet ultraslank ofzo. Ook nog nooit echt geweest.
Ik was altijd met haar op concours en zij had altijd onwijs veel commentaar op anderen. Ook op mij, ik was niet slank genoeg (ze zei nog net niet dat ik te dik was) en moest niet te veel eten. Maarja, op concours was het altijd een patatje. Zo ook die ene keer, ik denk dat ik een jaar of 19, 20 was. We zaten weer eens op een concours een patatje te eten. Een paar tafeltjes verderop zat een meisje (paar jaar jonger dan ik) in rijkleding. Waarschijnlijk net gereden. Ze was niet superslank, maar het viel voornamelijk op omdat ze nogal flink bedeeld was. Ze had gewoon dikke tieten. Kon ze ook niets aan doen natuurlijk. Maar mijn surrogaatmama vond dat wel.

Het was een tweedaags concours en de volgende dag heb ik een bakje sla meegenomen. Ik durfde ook niet meer in haar buurt te eten. Niet iets dat vet was.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:38

AmyII schreef:
Ikzelf heb ook eens een behoorlijk lompe opmerking (dit is te zacht uitgedrukt) gemaakt. Ik heb zeven jaar bij TNT post (nu postNL) gewerkt als postbezorger. Het moment dat ik de opmerking plaatste zat ik in mijn laatste jaar, dan verwacht je wel dat je vaak genoeg rouwpost besteld hebt om te weten wat je afleverd...
Ik kwam bij een adres aan met een hele grote stapel (apart afgestiekt) kaarten. Ik zag rode enveloppen, roze, gele, gewone witte, maar heb geen rouwrand gezien. Dus ik zeg tegen degene die de post aan komt pakken: 'zozo, da's een mooie stapel kaarten, is er iemand jarig?'
Bleek er bij dat gezin iemand overleden te zijn. Was behoorlijk pijnlijk en ik heb me verschrikkelijk geschaamd. Achteraf is er dan ook een condoleancekaart van mij naar hen toe gegaan.
Nee ik denk tegenwoordig wel 3x na voor ik iets zeg..

Oeps :oo je bedoelde het natuurlijk goed maar dan voel je je knap banketstaaf :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 18:45

vuurneon schreef:
Komt omdat er ook wordt gezegd dat het nooit aanvaardbaar is om ongevraagd mensen aan te raken; dat is ook zeer situatie afhankelijk dus dat wordt mooi begeleid door een voorbeeld.

Ik wil mijn nooit wel opwaarderen, maar verder dan een 'nee, tenzij' ga ik niet. En dat is heel iets anders dan 'afhankelijk van de situatie'. Niet doen, tenzij je weet wat je doet en goed kunt onderbouwen waarom je in een specifieke situatie daarvan moet afwijken. Maar het uitgangspunt is om niet ongevraagd mensen aan te raken en al helemaal niet aan ze te gaan sjorren. Heel veel ingewikkelder dan dat is het niet - en al die nuances die we tegenwoordig zo goed kunnen verzinnen vertroebelen het zicht op de basis nog wel eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:03

Dan verschillen wij daarin :)

Het allerergste vond ik dat aan mijn vriendin werd gevaagd of ze niet liever dood was. Ze is verminkt door een vreselijk ongeluk, kinderen zijn zelfs door hun ouders van school gehaald om hen niet in aanraking te laten komen met zoiets gruwelijks ( :n ) maar een volwassen dame die haar in de supermarkt uit het niets vroeg of ze niet veel liever dood was gegaan, is toch walgelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:06

vuurneon schreef:
Dan verschillen wij daarin :)

Het allerergste vond ik dat aan mijn vriendin werd gevaagd of ze niet liever dood was. Ze is verminkt door een vreselijk ongeluk, kinderen zijn zelfs door hun ouders van school gehaald om hen niet in aanraking te laten komen met zoiets gruwelijks ( :n ) maar een volwassen dame die haar in de supermarkt uit het niets vroeg of ze niet veel liever dood was gegaan, is toch walgelijk...

:oo Ik had echt heel asociaal gevraagd of zij ook niet liever dood was met die leeftijd... :=

niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:09

Wauw... ik denk dat dat 1 van de ergste dingen is dat iemand tegen een medemens kan zeggen/ vragen ( of het zelfs denken, waar haal hett lef vandaan, hoezo denk je dat je het recht hebt om zoiets te vinden..)Dat inderdaad walgelijk...
Laatst bijgewerkt door niks op 02-06-14 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:10

Ze kon gewoon niets terug zeggen, gewoon compleet verbouwereerd...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:10

:oo dat is pas een bizarre opmerking...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 19:18

Mensen maken hele bizarre en groffe opmerkingen.

Maar ik vind nog steeds dat het erg moeilijk is om in sommige mensen hun ogen goed te doen,maar dat zal wellicht liggen aan mijn gebrek aan emphatie ofzo....