Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:15

Brainless schreef:
@[***]
Mij werd die vraag eigenlijk alleen gesteld door semi-vreemden.
Dus mensen die ik van gezicht kenden omdat je ze wel eens langs zag lopen.
Of omdat ze verderop in de straat woonde, of omdat ikzelf vaak langs dat betreffende huis kwam.

Dit herken ik. Juist die mensen vragen nog steeds regelmatig aan mij of we kinderen hebben en vervolgens of het een bewuste keuze is om samen te blijven of dat het niet lukt? Zonder enige schaamte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:20

Beb_bokt schreef:
Brainless schreef:
@[***]
Of omdat ze verderop in de straat woonde, of omdat ikzelf vaak langs dat betreffende huis kwam.

Dit herken ik. Juist die mensen vragen nog steeds regelmatig aan mij of we kinderen hebben en vervolgens of het een bewuste keuze is om samen te blijven of dat het niet lukt? Zonder enige schaamte.

Wat is dan jouw antwoord als dergelijke vragen gesteld worden?

Ik lees steeds dat mensen het ontzettend vervelend vinden dat er zulke vragen gesteld worden, maar dat kun je toch gewoon tegen die mensen zeggen?! Zij zijn zo brutaal dat ze zonder enige schaamte dit soort vragen stellen, dan zouden ze toch ook tegen een goed en eerlijk antwoord moeten kunnen? En zo niet, dan is dat jammer.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:25

Als er wordt gevraagd of we kinderen hebben, zeg ik altijd "nee, we blijven lekker met zijn tweeën". Simpelweg omdat ik geen verdere vragen wil. Mijn antwoord suggereert namelijk dat we ervoor gekozen hebben en dat zou dan toch voldoend moeten zijn. Maar bijna altijd komt weer de vraag of het een bewuste keuze is of dat het niet lukt. Ik sta steeds weer met mijn bek vol tanden, nog steeds niet aan gewend dat je zo iets vraagt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:32

Men kan dat natuurlijk vragen omdat men altijd dacht dat je wel aan kinderen zou beginnen/ kinderen leuk vond e.d. en ‘niks’ rond zie lopen. Als je antwoord dan iets is waaruit zou kunnen blijken dat het gewild niet zo is, dan is de nieuwsgierigheid gewekt. En dan komt de vraag er vervolgens vanzelf uit.

De een is daar een stuk opener in dan de ander, dus de een vindt het niet erg om de vraag te krijgen of begint er zelf over en een ander wel. Dat staat echter niet op iemands voorhoofd. :) Imo kun je dus best zeggen dat je dat geen prettige vraag vindt. Het lijkt mij dat de hint dan vanzelf wel landt. Of je eerste antwoord zo formuleren dat het gelijk duidelijk is dat ze niet verder hoeven te vragen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:32

Beb_bokt schreef:
Als er wordt gevraagd of we kinderen hebben, zeg ik altijd "nee, we blijven lekker met zijn tweeën". Simpelweg omdat ik geen verdere vragen wil. Mijn antwoord suggereert namelijk dat we ervoor gekozen hebben en dat zou dan toch voldoend moeten zijn. Maar bijna altijd komt weer de vraag of het een bewuste keuze is of dat het niet lukt. Ik sta steeds weer met mijn bek vol tanden, nog steeds niet aan gewend dat je zo iets vraagt.

Bij mij precies hetzelfde hoor. Hier ook bewust kinderloos, maar als men een vraag stelt die ik ongepast vind dan zeg ik dat wel meteen. Vaak komen er daarna ook geen vragen meer hoor.

edit: zoals Sammie net voor mij zegt dus.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:33

Sammie, als je je post aan mij richt dan snap ik je antwoord niet.

Georgette

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:39

Opzich vind ik het geen gekke vraag. Zelf zou ik em nooit stellen, omdat ik vind dat het me niks aangaat, en al zeker niet aan mensen die ik persoonlijk niet ken.

NoekAa_

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:45

Onbeschoft is een groot woord, maar ik zou niet weten waarom het als buitenstaander toegevoegde waarde zou hebben om die informatie te krijgen. Als familie of vrienden het vragen, kan ik me er nog iets bij voorstellen omdat die ook meer van de thuissituatie weten, maar voor anderen zie ik niet in hoe die informatie boeiend zou zijn.

Ik heb meer een wat-gaat-jou-dat-aan idee bij zo'n vraag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:50

Beb_bokt schreef:
Sammie, als je je post aan mij richt dan snap ik je antwoord niet.

Wat snap je dan niet? :)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:58

@ Sammie: Zoals ik al eerder aangaf worden die vragen alleen gesteld door semi-vreemden (zoals Brainless schreef). Daar haakte ik op in. Het gaat hier dus niet om mensen die altijd dachten dat wij wel aan kinderen zouden beginnen en niks zien rondlopen.

Daarnaast is het een hint wanneer je zegt dat je lekker samen blijft als stel (zeker wanneer je dit met een lach verteld). Mensen die zo nieuwsgierig zijn, dat ze op zo'n antwoord nog doorvragen of het niet lukt, willen gewoon graag een roddeltje weten. Dit heeft niets met serieuze interesse te maken. Als semi-vreemde hoor je die vragen niet te stellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:23

Tja dat laatste vind jij :D Een ander blijkbaar niet. De een vindt persoon A een kennis onder die en die omstandigheden en een ander noemt een soortgelijke een vriend. We denken allemaal anders over bepaalde dingen, als dat niet zo was hadden we dit soort discussies ook niet en een heleboel andere problemen waren er ook niet.

Vragen worden gesteld om meerdere redenen. Bijv. uit interesse en vanwege sociale motieven. (Ben je naar de kapper geweest? Kleurtje in je haar? Hoe was het toen en toen). Een andere redenen is om innerlijk ‘conflict’ te stillen, om iets te snappen. Dat valt onder nieuwsgierigheid en om iets te begrijpen van de beweegredenen van een ander wordt een vraag gesteld. Immers krijg je dan een antwoord waar je wat mee kunt. Dat heeft echt niet altijd met roddelen te maken, want zoals ik al zei iedereen kijkt anders naar bepaalde relaties en zeker bij zoals jij zegt semivreemden is het eerder interesse omdat ze blijkbaar beeld A hebben en beeld B zien (en dat zorgt voor dat ‘conflict’). Vrienden die erg close zijn kunnen vaak door gesprekken ongeveer wel gokken hoe je over bepaalde zaken denkt, mensen die verder weg staan niet. Dus die vragen er gewoon om. Is gewoon natuurlijk gedrag en op basis van normen en waarden/leerervaringen uit het verleden kunnen ze dus ook dat soort vragen stellen.

Het staat niet op iemands voorhoofd wat iemand van vraag x of y vindt, dus het lijkt mij het meest logisch om als je een vraag krijgt die jij niet prettig vindt om te krijgen dat jij dat dus zelf aangeeft en niet verwacht dat een ander dat bij voorbaat wel zelf ‘mot kunnen snappuh’ :) . Als dat immers zo was hadden ze de vraag namelijk al niet eens gesteld :D Dus je kunt ofwel van te voren duidelijker zijn ofwel gewoon zeggen: Ik vind dat geen fijne vraag of ik geef daar liever geen antwoord op.

En als je dat laatste nl. doet heb je ook kans dat die mensen dus leren een dergelijke vraag bij een volgende persoon niet stellen, want het kan als onprettig worden ervaren. En als een andere dat nou ook zou doen, ben jij wellicht die ‘volgende’ persoon waar aan het niet gevraagd zal worden :)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:39

Je kunt terug lezen dat het gaat om mensen die je wel eens van gezicht kent, omdat je ze wel eens langs ziet lopen. Het gaat niet om kennissen of vrienden. Dat we allemaal anders denken is prima, daarom heb ik ook geen behoefte om mensen te leren een dergelijke vraag niet te stellen. Dat is mijn taak ook niet. Ik kan alleen maar aangeven wat ik vind en dat doe ik dan ook in dit topic. Een vraag stellen over de kapper is iets heel anders dan een vraag stellen over "of het wel of niet lukt om kinderen te krijgen". Ik neem aan dat je dat zelf ook ziet :) .

Ik denk dat ik nog het meeste moeite heb met het idee dat mensen er überhaupt mee bezig zijn. Waarom wil je weten van iemand die je sporadisch ziet lopen tijdens het uitlaten van de hond, waarom diegene geen kinderen heeft? Ik blijf het onbeschoft vinden. Ik zal in de toekomst zelf duidelijker zijn. Niet meer via een diplomatieke omweg maar to the point.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:49

Beb_bokt schreef:
Ik blijf het onbeschoft vinden. Ik zal in de toekomst zelf duidelijker zijn. Niet meer via een diplomatieke omweg maar to the point.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het echt verhelderend werkt :j !

Als je een vraag onbeschoft vindt, gewoon meteen zeggen dat ze er geen klap mee te maken hebben en dat je het een onbeschofte vraag vindt. Je zult verbaasd staan over de reacties. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:50

Die vraag over die kapper was om het verschil in vragen te onderscheiden... Dat heeft idd niks te maken met dat het een zelfde soort vraag is als wil je kinderen of was gepland of niet..... Ik hoop dat het onderscheid nu wel duidelijk is :)

En ik heb ook gepoogd onderscheid te maken in het soort vrienden/ kennisen en semivreemden ;)

[***] schreef:
Mijn persoonlijke ervaring is dat het echt verhelderend werkt :j !

(..) Je zult verbaasd staan over de reacties. ;)

Meestal excuses of oh maar zo had ik het niet bedoeld. Goed, dan is dat ook weer opgehelderd :D Mensen beseffen dat meestal gewoon echt niet en dat merk je aan dat soort reacties. De meeste zullen de volgende keer wel 2 x nadenken om het nogmaals te vragen. Leermoment :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:57

@Sammie
Er is een verschil (bij mij iig).
Als je iemand wat langer spreekt bv een praatje bep met de buurvrouw of iemand de je ontmoet bij een verjaardag/feestje en waarmee je een wat langer gesprek hebt dan zal ik die vraag wat minder "onbeschoft" vinden dan bij iemand die ik alleen ken via het standaard "hallo" en we lopen door.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:01

Beb_bokt schreef:
Brainless schreef:
@[***]

In welke context?

Maar dit is wel wat ik ook bedoelde, van die mensen waar je de haren al van overeind gaan staan als je ze aan ziet komen.
Iemand die oprecht geintresseert overkomt zou ik het ook niet kwalijk nemen als die zo'n vraag stelde.
Zowieso heb ik een heel lang lontje, dus daar moet je wel bewust op staan springen voor je me geirriteerd krijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:05

[***] schreef:
Beb_bokt schreef:

Bij mij precies hetzelfde hoor. Hier ook bewust kinderloos, maar als men een vraag stelt die ik ongepast vind dan zeg ik dat wel meteen. Vaak komen er daarna ook geen vragen meer hoor.

Maar toch snap ik dan weer niet dat een vraag waarom je geen kinderen hebt wel als brutaal wordt gezien, en een vraag waarom je wél kinderen hebt niet?
Dit ligt imo in dezelfde orde; vind het allebei knap brutaal.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:10

Het voorbeeld van Brainless vond ik wel verhelderend. Niet dat ik de vraag nu opeens wel raar vind, maar ik snap beter waarom het vervelend over kan komen.
Toch een vraagje Brainless, stel nou je op dit moment opnieuw zwanger zou zijn en dat al kletsend in dit topic laat vallen. Dan zou ik toch wel heel erg geneigd zijn om te vragen of het gepland is, met een knipoog vanwege dit topic. Ik bedacht me alleen wel dat ik nooit (ook niet bij anderen) zou zeggen: "Is het gepland?" Ik zou eerder iets zeggen als "Mag ik misschien vragen of het de bedoeling was?". Feitelijk dezelfde vraag, maar volgens mij komt de tweede manier van vragen toch heel anders over en is het gemakkelijker om te antwoorden dat dat er verder niet toe doet of dat je daar niet op in wilt gaan.
Verder heb ik eigenlijk erg weinig ervaring met roddelaars. Of misschien heb ik het gewoon niet door als mensen op roddels uit zijn, dat kan ook nog. Dus misschien is dit wel een hele domme vraag, maar wat maakt het eigenlijk uit wanneer je buurvrouw je vraagt of een zwangerschap gepland was en direct na jouw antwoord naar de andere buurvrouw rent om dat te gaan vertellen? Blijkbaar houdt jouw leven hun dan bezig, maar daar heb je zelf toch geen last van? Of zeg ik nu echt iets geks?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:15

@ anneliesdj: Tijdens het wandelen met de hond, komt dan bijvoorbeeld de zin "ik zie jullie vaker lopen, wonen jullie in de buurt?". "Ja, wij wonen in de buurt", zeg ik dan. "Hebben jullie kinderen"? Op zich geen gekke vraag, vind ik. En dan kom ik met mijn tekst: "nee, wij zijn lekker met zijn tweeën". Niets meer, niets minder. Als ik dat zou horen, liet ik het daarbij. Maar kennelijk is dat niet voldoende. Dus ga ik over op een andere techniek in het vervolg :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:17

Tot er een moment komt dat zij iets weten te vertellen wat je zelf nog maar een halfuur weet, of iets uit je familiekring weten wat jij zelf nog niet eens weet.

Ik stoor me er doorgaans ook niet zo aan hoor, als ze zo druk zijn met mijn leven zal ik wel belangrijk zijn denk ik dan. Maar je zult van zo iemand doorgaans weinig meeleven krijgen als je wel iets moeilijks verteld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:19

Beb_bokt schreef:
@ anneliesdj: Tijdens het wandelen met de hond, komt dan bijvoorbeeld de zin "ik zie jullie vaker lopen, wonen jullie in de buurt?". "Ja, wij wonen in de buurt", zeg ik dan. "Hebben jullie kinderen"? Op zich geen gekke vraag, vind ik. En dan kom ik met mijn tekst: "nee, wij zijn lekker met zijn tweeën". Niets meer, niets minder. Als ik dat zou horen, liet ik het daarbij. Maar kennelijk is dat niet voldoende. Dus ga ik over op een andere techniek in het vervolg :)

Onnozel geintresseerden dus. Ligt denk ik ook een beetje aan de buurt waarin je woont, het zou in mij niet opkomen zoiets te vragen, ook niet als de mensen in kwestie al eind 30 zijn en al 10 jaar samen. Maar als je in een buurtje zit waar iedereen op zijn 25e de 2e al heeft of er iig mee bezig is, dan is het ook een bepaalde verwachting natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-05-14 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:20

veerle92 schreef:
Ik ben 22 en bijna 33 weken zwanger. Ook ik krijg geregeld de vraag van mensen die ik zie of het gepland is of niet. Ik vind het opzich geen ramp als mensen het vragen, vind het namelijk erger als ze doorlopen maar je vervolgens wel met een neerwaardige blik nakijken. (Lijk ook niet echt 22 :+ ben klein, smal en heb een behoorlijke babyface van iemand die 15/16 is :'))

He jouw herken ik nog van een oude topic toen je je paard net had en wedstrijden wilde gaan rijden.
Inmiddels lees ik in je profiel dat ie verkocht is.
Dat betekend dat je hem vrij kort gehad heb, dus ik bv als persoon zijnde trek dan ook gelijk die ene rare conclusie (dat het niet gepland is)

Ik gebruik dit voorbeeld enkel voor de psych als mens zijnde...als jullie snappen wat ik bedoel
Vaak zie je dat men een paard, hond of iets koopt en binnen korte tijd moet dat weg, door komst baby.
Dan kan ik me niet voorstellen dat het bewuste overweging is geweest (of een auto of een verbouwing)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:20

anneliesdj schreef:
Maar toch snap ik dan weer niet dat een vraag waarom je geen kinderen hebt wel als brutaal wordt gezien, en een vraag waarom je wél kinderen hebt niet?
Dit ligt imo in dezelfde orde; vind het allebei knap brutaal.

Oh dan ben ik niet duidelijk geweest. IK vind dat geen brutale vraag. Ik gaf het meer aan als voorbeeld, dat áls je iets een brutale vraag vindt, je dat gewoon moet zetten tegen die persoon.
En nee, ik ben niet geïrriteerd als iemand mij een brutale vraag stelt, ik zeg gewoon dat ik het niet op prijs stel. En voor iedereen is de definitie van "brutaal of onbeschoft" dus overduidelijk anders.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:22

anneliesdj schreef:
Onnozel geintresseerden dus. Ligt denk ik ook een beetje aan de buurt waarin je woont, het zou in mij niet opkomen zoiets te vragen, ook niet als de mensen in kwestie al eind 30 zijn en al 10 jaar samen. Maar als je in een buurtje zit waar iedereen op zijn 25e minimaal zwanger is dan de 2e, dan is het ook een bepaalde verwachting natuurlijk.

Dat klopt inderdaad. We wonen in een omgeving waar veel jonge stellen wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:24

Beb_bokt schreef:

Ik zeg; DOEN!

Citaat:
het zou in mij niet opkomen zoiets te vragen, ook niet als de mensen in kwestie al eind 30 zijn en al 10 jaar samen. Maar als je in een buurtje zit waar iedereen op zijn 25e de 2e al heeft of er iig mee bezig is, dan is het ook een bepaalde verwachting natuurlijk.
Het zou in mijn hoofd ook niet opkomen om het vragen, maar dat komt gewoon omdat het mij totaal niet interesseert. Verder kan ik mij er echt niet aan storen als mensen wel dergelijke vragen stellen. Vind het soms zelfs wel grappig als je ziet hoeveel moeite mensen doen om iets te weten te komen :D .