ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:47

Beetje kort door de bocht gesteld, maar ja, dit topic is al 10 pagina's gesoebat over hetzelfde: TS wil vegetarier worden, haar ouders willen dat niet. Uiteindelijk trekken haar ouders toch aan het langste eind, want zij bepalen de regels.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:48

furtje schreef:
ja, ze zeggen dan dat je absoluut niet dezelfde en juiste voedingstoffen binnenkrijgt. Als ik zeg dat ik het er niet mee eens ben zeggen ze dat is dan jouw mening.

Ik ben gewoon van mening dat je vanaf sowieso je 10e zelf mag bepalen of je vlees eet of niet. Dat er een dier moet sterven omdat ik het moet eten vind ik oneerlijk. En het idee dat er een dood dier in je mond ligt :r

Koop je het toch fijn van je zakgeld die vleesvervangers?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:00

Blue_Eyes schreef:
Beetje kort door de bocht gesteld, maar ja, dit topic is al 10 pagina's gesoebat over hetzelfde: TS wil vegetarier worden, haar ouders willen dat niet. Uiteindelijk trekken haar ouders toch aan het langste eind, want zij bepalen de regels.

Hoe willen ze TS dwingen, de vlees in haar keel stoppen? :')

Zou gewoon geen vlees meer eten. Kom op zeg. Je ouders zouden je juist alleen maar moeten steunen, met zo'n bewust idee.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:07

Miracle_ schreef:
Blue_Eyes schreef:
Tja, en zo lang als je thuis woont en je ouders anders beslissen, heb je je daar toch bij neer te leggen... Het is niet anders.

Beetje kort door de bocht. Ik zou voor geen goud vlees meer eten, niemand kan je dwingen iets te eten wat je niet wil / waar je niet achter staat.

TS: Probeer anders eens of ze samen met jou een documentaire willen kijken waar vlees vandaan komt?

Wat voor documentaire wil je kijken dan om te laten zien waar vlees vandaan kom?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:00

Blue_Eyes schreef:

Nou dat lijkt me niet. Imo ben je dan egoïstisch bezig. Willen ze het vlees achter in haar keel proppen dan?

@Ladybird
Deze docu:

( http://earthlings.com/ )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:02

Dus ouders bepalen niet de regels? := lijkt mij het goed recht van de ouders om geen vleesvervangers aan te schaffen als zij er niet achter staan. Nu hadden mijn ouders het ruim, maar ik zou nu in mijn situatie het niet kunnen opbrengen om ook nog eens aparte vleesvervangers erbij te kopen. Dat is te duur.
Ts kan ook fijn zelf met haar centjes eten kopen natuurlijk als ze écht zo overtuigd is van haar principes. Mijn moeder zei heel wijs; als je wat anders wil, mag je het zelf kopen en klaarmaken en anders heb je maar te eten wat de pot schaft.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:10

Die vleesvervangers zijn punt één niet nodig om vegetariër te zijn, en punt twee net zo duur als vlees, dus ik zie het punt niet zo.
Een kipfilet minder en een kaasburger meer, waar zitten dan de extra kosten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:12

Miracle_ schreef:
Die vleesvervangers zijn punt één niet nodig om vegetariër te zijn, en punt twee net zo duur als vlees, dus ik zie het punt niet zo.
Een kipfilet minder en een kaasburger meer, waar zitten dan de extra kosten?

Omdat wij al 1 kipfilet delen :) en alles in de aanbieding kopen (inderdaad geen diervriendlijke vlees, maar ik moet vlees dus wij doen het zuinig aan met vlees). Maar als het zo weinig kost en het zo belangrijk is, kan de ts het toch ook zelf bekostigen? Zolang ze thuis woont gelden de regels van het huis en als dat betekend dat haar ouders geen vleesvervangers willen kopen en koken, kun je het ook zelf doen. Kortste klap. Als ouders niet flexibel willen zijn om wat voor reden dan ook (en hun goed recht) dan zelf maar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:22

Miracle_ schreef:
Blue_Eyes schreef:

Nou dat lijkt me niet. Imo ben je dan egoïstisch bezig. Willen ze het vlees achter in haar keel proppen dan?

Daar hebben ouders heus hun manieren wel voor. Ik denk dat als - hypothetisch, want mij maakt het echt geen ruk uit of mijn kind nou wel of geen vlees eet - mijn dochter zou besluiten dat haar wil sterker is dan de mijne, ze er heel snel achter zou komen dat dat niet zo is. Of ze moet willen stoppen met paardrijden? Dat kan hoor.
Of ik het nou wel of niet met TS eens ben op het gebied van vegetarisme - ik zou het als ouder niet accepteren als mijn kind zo haar zin door zou drukken. Over geen enkel onderwerp, trouwens.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:23

Dat kan ze dan inderdaad ook zelf kopen :) Ik zeg ook nergens dat ze dat niet moet doen.. Maar dat ouders zo kortzichtig kunnen zijn verbaasd me gewoon.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:24

Miracle_ schreef:
Dat kan ze dan inderdaad ook zelf kopen :) Ik zeg ook nergens dat ze dat niet moet doen.. Maar dat ouders zo kortzichtig kunnen zijn verbaasd me gewoon.

ja, ze kunnen toch best een keer een vegaburger of iets kopen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:25

Ik vind het dan weer kortzichtig om de ouders kortzichtig te noemen :) ik ken de ts noch haar ouders niet.

Miracle_

Blue_Eyes schreef:
Daar hebben ouders heus hun manieren wel voor. Ik denk dat als - hypothetisch, want mij maakt het echt geen ruk uit of mijn kind nou wel of geen vlees eet - mijn dochter zou besluiten dat haar wil sterker is dan de mijne, ze er heel snel achter zou komen dat dat niet zo is. Of ze moet willen stoppen met paardrijden? Dat kan hoor.
Of ik het nou wel of niet met TS eens ben op het gebied van vegetarisme - ik zou het als ouder niet accepteren als mijn kind zo haar zin door zou drukken. Over geen enkel onderwerp, trouwens.

Het gaat er toch nergens om wiens wil er sterker is? Het is toch geen wedstrijd? Aparte kijk op dit onderwerp.
Als mijn kind geen vlees wil eten, ga ik haar niet dwingen. En niet alleen bij vlees, maar bij wat dan ook.

vuurneon schreef:
Ik vind het dan weer kortzichtig om de ouders kortzichtig te noemen :) ik ken de ts noch haar ouders niet.

Dat mag jij vinden, dat is mijn mening. Als je je niet wil verdiepen in de keuzes van je kinderen (en ze dus ook gaat verbieden) vind ik dat kortzichtig, ja.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 08-08-14 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

We horen hier alleen de kant van een puber, dus ik vind het nogal vlot om de ouders al voor kortzichtig uit te maken. Welke informatie die zij wel hebben, horen wij niet?

@Miracle, geen wedstrijd, maar als ik de berichten van TS lees krijg ik wel zwaar de indruk van een drammerige puber. Dat ging bij mij echt ook niet door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:27

Ehm juist... Ik wou als kind geen injecties en geen bloedafname, maar ik werd niet alleen gedwongen maar zelfs vastgehouden := als ik wou stoppen met school, zou ik bij kop en kont worden gepakt en zo in de klas worden afgeleverd :D ouders moeten ook ouders zijn natuurlijk en regels maken.

Wij horen het maar van 1 puberale kant natuurlijk :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-08-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:28

ik zou als eerste vragen als ik haar was waarom ze vlees moet blijven eten, ook zonder vleesvervanger.

vuurneon schreef:
Ehm juist... Ik wou als kind geen injecties en geen bloedafname, maar ik werd niet alleen gedwongen maar zelfs vastgehouden := als ik wou stoppen met school, zou ik bij kop en kont worden gepakt en zo in de klas worden afgeleverd :D ouders moeten ook ouders zijn natuurlijk en regels maken.

school is wel heel wat anders dan vlees...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:29

Blue_Eyes schreef:
We horen hier alleen de kant van een puber, dus ik vind het nogal vlot om de ouders al voor kortzichtig uit te maken. Welke informatie die zij wel hebben, horen wij niet?

@Miracle, geen wedstrijd, maar als ik de berichten van TS lees krijg ik wel zwaar de indruk van een drammerige puber. Dat ging bij mij echt ook niet door.

Welk argument zou er dan kunnen zijn om je kind te verbieden om vegetariër te zijn? Ik snap ook wel dat wij maar 1 kant te horen krijgen, maar wel of geen vlees willen eten is toch een persoonlijke keuze, daar valt imo niet over te discussiëren.

Ik zal de berichten dan wel anders lezen. Ik vind het apart om iemand 'te dwingen' om vlees te eten omdat ze 'drammerig' is. Dat staat totaal los van elkaar.

En Vuurneon, de vergelijking met school of vlees, slaat kant noch wal. Totaal andere kwestie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:30

O vul gerust vegetariër in hoor, mijn ouders stonden ook niet achter die fase in mijn leven :') dus er kwam geen vleesvervanger op tafel. En ja, ik was te lui om zelf te kopen en te koken :') dus er stond gewoon vlees op tafel en ja, ook ik moest het eten; minstens een stukje. Had meer redenen namelijk :)

Of muziekles; ik wou er ook mee stoppen, maar mijn ouders vonden het voor mijn ontwikkeling zinvol dat ik het wel bleef volgen. Dus ik moest }:0 goed, ik snap dat nu wel hoor, want ze hadden groot gelijk.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-08-14 18:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:31

Ik weet bijvoorbeeld helemaal niet of TS bekend is met bepaalde lichamelijke afwijkingen, of er bepaalde vormen van bloedarmoede in de familie voorkomen, ik weet niet wat de achtergrond is van de ouders van TS, waardoor ze dit zo vinden... er is vanalles mogelijk. Om die ouders meteen kortzichtig te noemen door het geklaag van een 13-jarige puber, gaat me echt te ver.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:32

furtje schreef:
ja, ze zeggen dan dat je absoluut niet dezelfde en juiste voedingstoffen binnenkrijgt. Als ik zeg dat ik het er niet mee eens ben zeggen ze dat is dan jouw mening.

Ik ben gewoon van mening dat je vanaf sowieso je 10e zelf mag bepalen of je vlees eet of niet. Dat er een dier moet sterven omdat ik het moet eten vind ik oneerlijk. En het idee dat er een dood dier in je mond ligt :r

vanaf je 10de! dan weet je nog niet echt wat je wilt. toen zei ik ook dat ik vegetariër wou worden. maar een maand later at ik gewoon weer vlees :') nu ben ik gewend dat ik geen vlees eet maar toen was dat wel echt anders.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:33

Blue_Eyes schreef:
Ik weet bijvoorbeeld helemaal niet of TS bekend is met bepaalde lichamelijke afwijkingen, of er bepaalde vormen van bloedarmoede in de familie voorkomen, ik weet niet wat de achtergrond is van de ouders van TS, waardoor ze dit zo vinden... er is vanalles mogelijk. Om die ouders meteen kortzichtig te noemen door het geklaag van een 13-jarige puber, gaat me echt te ver.

Ik vind het ook te ver gaan om TS een drammerige puber te noemen. Vlees is geen must, en je hebt het ook helemaal niet nodig, dus er kan wat mij betreft geen enkele reden zijn om geen vegetariër te kunnen zijn, om wat voor reden, geloof, of overtuiging dan ook.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:34

Prima, dat mag jij vinden, en de ouders van TS denken daar anders over. En dat is hun goed recht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:34

Nou, gelukkig ben ik die uitzondering op de regel die géén vegetariër kan zijn en gezond kan blijven! Zo dolletjes die voedselallergieen en intoleranties :')
(En je weet dat het serieus is als zelfs de vegetariërs zeggen; ehm... Ik zou vlees blijven eten!)

Dus je weet nooit wat er speelt :)
T is een eenzijdig verhaal en tja, de ouders bepalen wat er op tafel komt zolang zij de boodschappen doen!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-08-14 18:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:36

En alleen vegetarisch te worden omdat het zielig is vind ik ook echt geen goede reden om geen vlees te eten.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:36

vuurneon schreef:
Nou, gelukkig ben ik die uitzondering op de regel die géén vegetariër kan zijn en gezond kan blijven! Zo dolletjes die voedselallergieen en intoleranties :')

iedereen kan gezond blijven als je vlees eet hoor, en ook als je geen vlees eet

Ladybird schreef:
En alleen vegetarisch te worden omdat het zielig is vind ik ook echt geen goede reden om geen vlees te eten.

ik vind het een hele goede reden