Wat mag/mocht jij van je ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:50

Jeetje vraag je me wat.. Enige wat ik echt niet mocht was met vreemde mannen meegaan :Y).

Roken doen mijn ouders beide en ben wel altijd gewaarschuwd ervoor, maar toen ik op mijn 18de thuis een sigaretje opstak is dat nooit een probleem geweest.

Op mijn 11de kreeg ik met kerst mijn eerste breezertje en die vond ik zo lekker dat ik hem bewaarde voor de volgende dag :=. Alcohol is dus ook nooit een issue geweest en op mijn 14de was ik al in de kroeg te vinden en braaf aan de fris.
Tot mijn 16de haalde mijn vader me op uit de plaatselijke kroeg. Dit betekende dat hij mij tegemoet liep. Op mijn 18de kreeg ik pas huissleutels en voor die tijd belde ik mijn ouders wakker om de deuren open te doen voor me. Maakte niet uit hoelaat.

Eerlijkheid is bij ons in het gezin ook heel belangrijk en ik denk doordat ik altijd eerlijk ben geweest mijn ouders nooit ergens een probleem van hebben gemaakt. Heb hun vertrouwen nooit geschaad.

Drugs is hier wel een echte no go. Ook voor mezelf. Interesseert mij niet en wil het ook niet proberen.

finnens

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:58

Mijn ouders vinden het niet leuk als ik zou roken, maar verbieden het niet want als ik het wil kom ik toch wel aan die sigaretten en doe ik het toch wel. (hun woorden) Als ik soms een sigaret rook maakt ze niet uit, vast roken vinden ze niet geweldig.
Ik mag ook best drinken, ze weten ook dat ik dat wel eens doe, als het maar niet teveel is en ik niet ladderzat thuis kom. Hoe laat ik thuis mag komen hangt af van de mensen met wie ik op stap ga, als ik met alleen één vriendin terug moet fietsen (8km over platteland) willen ze niet dat ik te laat thuis kom, als ik met een vriend op stap ga maakt het ze niet uit.
Wiet mag ik best een keertje, alleen liever thuis of bij iemand thuis dan stiekem op straat, zei m'n pa :') Harddrugs zouden ze echt niet accepteren. Dan heb ik een grooot probleem.

Ben 16.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:00

Ik zou persoonlijk liever hebben dat (als we kids krijgen) mn kind op zaterdag een jointje met zn vrienden rookt in de kroeg, dan dat hij/zij zich elke zaterdag lam drinkt. Ik heb geen van beiden ooit gedaan, maar daardoor wel alles elk weekend zeer bewust meegemaakt...

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:35

joyce2 schreef:
Ik zou persoonlijk liever hebben dat (als we kids krijgen) mn kind op zaterdag een jointje met zn vrienden rookt in de kroeg, dan dat hij/zij zich elke zaterdag lam drinkt. Ik heb geen van beiden ooit gedaan, maar daardoor wel alles elk weekend zeer bewust meegemaakt...

Ja precies, je ziet mensen door alcohol die niet meer in staat zijn om te lopen. Dat heb ik nooit bij blowende mensen gezien en nooit zelf meegemaakt. Terwijl ik door alcohol echt wel is heel dronken geweest ben :) misschien ook net wat je voorkeur is, maar allebei zijn gewoon genotsmiddelen, waarvan alcohol dan verslavender en slechter voor je

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 01:27

Ik zou het erger vinden als mijn kind in aanraking komt met drugs. Een jointje word een pilletje, een pilletje word .... nouja je snapt het. Heb zo al verschillende oud klasgenoten zien afgleiden omdat de ouders een joint niet erg vonden.

Kijk alcohol drinken er veel. Maar blowen doen vaak bepaalde types. Heb zelf genoeg van dat soort vrienden gehad en dan is de groepsdruk soms best hoog.

Roken is wel verslavender maar je kunt er normaal bij blijven functioneren. Daarbij zie ik meer jongeren verslaafd aan drugs als aan de alcohol hoor. Is maar wat je liever hebt.. een keer een lam kind of een verslaafd kind.

edit
wiet en hasj zijn net zo goed verslavend. En van een dikke joint kunnen ze vaak ook al niet meer jovel functioneren. Heb ze vaak genoeg half over balkons heen zien hangen bij een vriend en voor pampus op de bank zien liggen van een joint.

Beetje het idee alsof het zwaar word onderschat. Miss ligt het aan mijn verleden. Idunno

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 01:49

Trouwens, ik ben bij mijn familie in Bordeaux, maar gisteren logeerde ik bij mijn neef die net als ik, 14 is.
Om 23:30 stuurde mijn tante ons naar buiten, ze wilde waarschijnlijk alleen zijn met haar nieuwe vriend.
Om 00:40 kwamen we terug, nadat we de tram hadden genomen in een buurt waar je ongeveer 75% kans hebt om aangerand te worden :') (Dit was overigens niet mijn keus, maar er was geen andere halte in de buurt).

Het verschilt echt ontzettend per ouder, want mijn oom en morgen schrokken nogal toen ze het hoorden, terwijl de moeder van mijn neef zelf met het idee was gekomen.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik geen sensatiezoeker ben ofzo. Voor degenen die nu gaan zeggen dat het dom en onverstandig is om 's avonds door een linke buurt te gaan lopen met 14 jaar.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:11

ilaan schreef:
Ik zou het erger vinden als mijn kind in aanraking komt met drugs. Een jointje word een pilletje, een pilletje word .... nouja je snapt het. Heb zo al verschillende oud klasgenoten zien afgleiden omdat de ouders een joint niet erg vonden.

Kijk alcohol drinken er veel. Maar blowen doen vaak bepaalde types. Heb zelf genoeg van dat soort vrienden gehad en dan is de groepsdruk soms best hoog.

Roken is wel verslavender maar je kunt er normaal bij blijven functioneren. Daarbij zie ik meer jongeren verslaafd aan drugs als aan de alcohol hoor. Is maar wat je liever hebt.. een keer een lam kind of een verslaafd kind.

edit
wiet en hasj zijn net zo goed verslavend. En van een dikke joint kunnen ze vaak ook al niet meer jovel functioneren. Heb ze vaak genoeg half over balkons heen zien hangen bij een vriend en voor pampus op de bank zien liggen van een joint.

Beetje het idee alsof het zwaar word onderschat. Miss ligt het aan mijn verleden. Idunno

Kan zijn dat het aan je verleden ligt en de vrienden waar je (hopelijk destijds en niet nu nog steeds) mee omging.

Ik heb super veel vrienden en kennissen die blowen en het zijn de fijnste mensen die ik ken! Ze zijn super relaxed en doen geen vlieg kwaad. En met een blowtje roken, bedoel ik dus niet dat ze een hele pure joint in een uurtje oproken. Dan bedoel ik lekker ontspannen met een groepje zitten en de joint gaat rond, of er wordt af en toe een trekje genomen. Pilletjes? Daar hebben ze nooit aangezeten, het wildste dat ze ooit hebben gedaan is spacecake eten, of pannenkoeken bakken in wietboter! Ik denk dat ik zo met gemak 20 mensen ken die wel eens een blowtje roken en er is er maar 1 die ook voor het zwaardere werk gaat tijdens het stappen (en dat is een vent van 56, dus daar heb ik geen last van ;) ). Groepsdruk? Nooit last van gehad, tuurlijk is mij wel eens een jointje aangeboden, maar dat hoort erbij (pass die jonko) en wil je niet? No problemo, meer voor de rest ;)

Weetje wat ik ook denk dat het is, mensen zien een joint (net als jij) als iets heel slechts, kom je aan een joint, dan zit je aardig op het verkeerde pad en ben je binnen no-time drugsverslaafd :+ Mensen durven er dus niet voor uit te komen, maar je zal verbaasd staan hoeveel mensen er blowen. Zo bleek mijn buurman, toevallig nu net met pensioen, maar altijd leraar geweest en echt een boekenworm, ook graag een jointje te roken. Niet veel later gaf zijn vrouw toe dat ze het ook wel eens deed, gewoon, even ultiem relaxen. Echt te grappig! Ik denk dat er ook een groot verschil zit in de reden waarom mensen gebruiken, slikkers/snuivers zoeken vaak een "rush" (bijv. tijdens feesten) en ik heb gezien dat die mensen snel op iets sterkers overgaan zodra ze bijv. aan dat pilletje zijn gewend. Ik vind ze vaak ook heel opgefokt en ik word ook een beetje bang van mensen die iets sterkers hebben gebruikt (heb dat op Lowlands een paar keer meegemaakt). Mensen die blowen willen over het algemeen juist relaxen, lekker chillen, een beetje dat "aangeschoten gevoel" krijgen. Sommigen vallen in slaap, sommigen krijgen een vreet- of lachkick, maar alles is heel chill en vredig. Ik ken ook veel mensen met ADHD, pijnklachten of slaapproblemen, die heel veel baat hebben bij een jointje. Mensen die dus blowen om die state of mind te krijgen, zullen niet zomaar een pilletje nemen, omdat ze daar niet mee bereiken wat ze zoeken.

Maar overdaad schaad en ik heb ook wel eens mensen over hun nek zien gaan omdat ze teveel spacecake hadden gegeten. Maar mijn algemene ervaring is dat mensen die gezellig een jointje roken met vrienden, beter maat weten te houden dan mensen die gezellig een drankje doen met vrienden. Vandaar dat ik zei "Liever dat mijn kind later gezellig een jointje rookt met zijn vrienden (dus niet "Liever dat hij zich suf blowt en een hele spacecake vreet en vervolgens nog wat hasj neemt"), dan dat hij zich helemaal klem zuipt." Maar als mijn kind ervoor zou kiezen om 1 of 2 biertjes te drinken en het daar ook netjes bij zou laten, zou ik dat net zo prima vinden.

Nogmaals, ik ben zelf nooit dronken geweest (2 wijntjes op z'n tijd is voor mij meer dan genoeg) en ik heb ook nooit geblowd. Maar dit is gewoon mijn ervaring en ik hoop dat hier ook de regel geldt "waar je mee omgaat, word je mee besmet", zodat mijn kinderen later net zulke lieve en relaxte vrienden krijgen als ik had en heb!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:15

Ik mocht eigenlijk best veel. Roken heb ik (helaas) wel gedaan, maar moest dat ook zelf betalen. En heel af en toe kocht mijn moeder mijtoendertijd een breezertje ofzo. Nu ben ik 28 en nog nooit dronken/zat geweest en gelukkig al ruim 6 jaar gestopt met roken.En drug heb ik nooit gebruikt, wil ik ook graag zo houden ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:16

Joyce2. Een jointje is niet meer zo onschuldig als het 20 jaar geleden was. De wiet en hasj is tegenwoordig zo sterk dat het bijna gewoon als harddrugs kan worden gezien. De schade die blowen op langere termijn in je hersenen aanricht is best groot.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:26

Ik deel mijn menig over wiet met jou Joyce. Maar wel denk ik dat als iemand die blowt dan 'soms' een pilletje nemen dat vaak wel uit de hand loopt.

Zelf blow ik ook wel eens maar ik heb zeker niet de interesse in een pilletje.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:40

ilaan schreef:

edit

Hm nee dat heb ik nou nog nooit meegemaakt met een joint. Maar heel technisch gezien is blowen gewoon minder verslavend. Niet zo dat het niet kan, maar het gebeurd minder snel. Ik denk niet dat je van een pilletje overgaat op heroïne of zo. Dat zijn extreme middelen. Je moet natuurlijk, net als met alcohol, een grens stellen. En als je een beetje wat weet hoe het werkt met drugs, qua hoeveelheid enz. Hoeft dat niet gelijk verslavend of heel slecht te zijn. En je hebt altijd de mensen die doorschieten en drugsverslaafden worden, maar dat is met alcohol ook

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:36

Jennyj01 schreef:
Joyce2. Een jointje is niet meer zo onschuldig als het 20 jaar geleden was. De wiet en hasj is tegenwoordig zo sterk dat het bijna gewoon als harddrugs kan worden gezien. De schade die blowen op langere termijn in je hersenen aanricht is best groot.

Ik ken de wiet van 20 jaar geleden niet (toen zat ik nog op de basisschool), ik spreek echt over de wiet van nu :) Hasj kan ik weinig over zeggen, dat gebruiken ze niet in mijn omgeving. Zoals ik net al uitlegde gaan mensen die harddrugs gebruiken voor een heel ander doel, als mensen die een jointje roken. Als de wiet sterker wordt, betekend het dat je er minder van nodig hebt voor een goede joint. En een joint is op de lange termijn schadelijk, maar alcohol en tabak ook. Net als wat Jasz zegt, je moet gewoon een grens tellen. Maar mijn punt is eigenlijk dat ik het onzin vind dat sommige ouders het prima vinden dat hun kind regelmatig dronken is. of rookt, maar dat ze een trekje van een joint een super groot drama vinden.

@Weissjee: Ik vat hem geloof ik even niet, wat bedoel je met je zin over het blowen en de pilletjes?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 12:05

Dat ze een jointje wel lekker vind, maar van pilletjes niks moet weten, omdat het haar niet trekt.

Ik ken er meer die inderdaad soms een jointje doen, maar echt geen pilletjes ed. willen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:18

Veel mag ik... Ik weet zeker dat ze helemaal gek worden als ik pillen ga slikken, maar daar geef ik ze groot gelijk in.

Jointjes rookte ze vroeger zelf ook zat, daar hebben ze niet zoveel over te zeggen. :=
Maar ze vragen daar dan ook niet naar, geloof dat ze wel goed vertrouwen hebben in wat ik doe. Dat het niet te ver gaat. En dat ze weten waar ik uit hang etc.

Ben weleens van de wereld maar niet elke week en zal nooit met een vreemde mee gaan bijvoorbeeld.
Mocht ook vanaf mijn 16e ongeveer zelf op vakantie. Vind ik logische dingen.

Ben het met je eens joyce, denk dat wekelijks lam zuipen een stuk schadelijker is dan een jointje zo nu en dan. Het is dan meer principieel dan echt ergens op gebaseerd geloof ik.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 24-04-14 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:18

Ik bedoelde het stukje over jointjes en pilletjes en dat het dan vaak uit de hand loopt. Maar ik snap niet zo goed waar dat vandaan komt en hoe ze dat bedoelt. Maar als het gaat om de stap van joint naar pil, dan blijft ik bij wat ik eerder al zei: ik ken echt niemand die blowt, die ook pillen o.i.d. gebruikt (behalve die man van dik in de 50 dan, maar die gebruikt een pilletje als hij naar grote feesten gaat en blowt als hij niet in slaap komt). In mijn ogen is een joint dus geen opstapje naar een pilletje, omdat het beiden een totaal andere doel heeft.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:22

Dat is ook niet wat ik in mijn omgeving zie. Ik zie wel dat er bij velen toch een moment komt van dagelijks blowen. En veel blowen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:24

Ja? Aangezien het in mijn omgeving vrij normaal is om dat zo nu en dan eens te doen ken ik daar een hoop van, maar gelukkig maar weinig die dat elke dag doen.

Was weleens een type in mijn klas maar daar zag je het dan ook wel aan af, ook met slecht verleden. De rest is toch wel meer met opleiding etc. bezig..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:34

Jennyj01 schreef:
Dat is ook niet wat ik in mijn omgeving zie. Ik zie wel dat er bij velen toch een moment komt van dagelijks blowen. En veel blowen.

Dat zie ik gelukkig maar heel zelden, behalve bij 2 mensen die wiet medicinaal gebruiken voor slaapproblemen en ADHD.

Maar uiteraard zijn er ook mensen (deze mensen ken ik van vroeger op de manege), die echt dat stereotype "foute blower" zijn: werkloos, in de bijstand, onverzorgd, de hele dag blowen en geen klap uitvoeren. Maar de hele dag blowen kan in soortgelijke gevallen natuurlijk ook ingevuld worden met "de hele dag drinken" of "de hele dag roken". Dit zijn overigens volwassenen en in dit topic gaat het natuurlijk om wat je niet mag/mocht van je ouders. Om weer on-topic te gaan: als je in zo'n situatie terecht komt (veel blowen/drinken/etc.), speelt er vaak wel meer mee. Jongeren raken niet zomaar verslaafd aan iets, dan hebben ze vaak problemen thuis, foute vrienden, helemaal geen vrienden, of een combinatie van dat soort vervelende dingen. Het drinken van een biertje, of het roken van een jointje is niet de oorzaak dat ze in zo'n situatie terecht komen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:49

Ik denk eerlijk gezegd, dat het best een grote rol uitmaakt hoe je kind een beetje in elkaar steekt. Strikte regels zoals; geen drugs wel alcohol zijn soms juist het minpunt. Ik ken zat mensen die juist beter tegen een jointje kunnen dan tegen 2 biertjes. Ik ken ook mensen die blowen, maar weer niks in pilletjes zien. Of mensen die alleen maar alcohol drinken maar niks met rookwaar moeten hebben.

En ja, overal een keer van uitproberen willen er veel, ik zou het ook eerder bespreekbaar maken met je kind dan het er nooit over te hebben. Gewoon erover praten in de zin van 'Hoe denk je over roken?' 'En vind je drugs een ander verhaal of zou je dat ook best een keer willen uitproberen?'

Zolang je het bespreekbaar maakt denk ik dat je ook beter op de hoogte bent van je kind, en weet wat hij/zij graag zou willen proberen. Zo kun je denk ook beter je grenzen aan geven als ouder zijnde. Want veel ouders weten volgensmij nog niet helemaal hoe hun kind in elkaar steekt. Ik ben trouwens 13, ik heb het nooit over dit onderwerp met mijn ouders, en dat vind ik best jammer.. Ik vertel namelijk liever eerlijk waar ik aan toe ben en wat ik zou willen proberen. Jammer genoeg zijn mijn ouders niet de mensen om dit aan te vertellen omdat ze het eerder hartelijk verbieden dan er rustig over praten. Jammer.. :(

Ik was laatst bijvoorbeeld met mijn beste vriendin, haar moeder en mijn moeder uit eten. Haar opvoeding vind ik prima, moeders zaten aan wijntje, vriendin vraagt aan dr ma of ze slokje mag en mag dat dan. Als ik het dan vraag is het absolute nee.
Niet perse om dat slokje hoor, haha nee niet vandaar. Maar haar moeder heeft meer de instelling; af en toe uitproberen is beter dan alles verbieden, en ik ben het daar compleet mee eens.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:23

@Lieshorses: Wauw, ik vind dat je echt al heel volwassen overkomt met je 13 jaar! Zou je het niet op deze manier met je ouders kunnen bespreken?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:11

Haha, dan zal ik maar bedankt zeggen denk ik :o

Ik denk dat ze raar opkijken als ik erover begin en dat ze dan dingen gaan denken, ik ben er dus nogal voorzichtig mee, maar dat is puur omdat het juist nooit besproken word en ik niet wil dat ze denken dat ik aan de drugs zit ofzo.. Lastig.. :P

joyce2 schreef:
@Lieshorses: Wauw, ik vind dat je echt al heel volwassen overkomt met je 13 jaar! Zou je het niet op deze manier met je ouders kunnen bespreken?

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 02:21

Mijn ouders zijn best makkelijk ze hebben liever niet dat ik ga roken of drugs ga gebruiken maar ze verbieden het niet ik zou het zelf niet doen maar dat is even terzijde. Tatoeages,piercings als ik 18 ben en uit huis mag het. En alchol dat verbieden ze niet maar ik ben pas 14 dus tja soms mag ik wel eens een slokje ofzo proeven daar zijn ze niet moeilijk in . Energy boeit ze niet maar ook maar af en toe eens een blikje en dat was het ook mag ik gewoon uit zolang ik bij mensen ben die ik ken en ze weten waar ik naartoe ga :)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:10

Ik mocht eigenlijk vrijwel alles, ze hebben nog nooit ergens moeilijk over gedaan. Kreeg nooit een tijd mee hoelaat ik thuis moest zijn oid, in het donker fietsen was ook geen probleem. Ik rook al vanaf m'n 13e, eerst stiekem, maar vanaf m'n 14e weten ze het. Alcohol en blowen deed ik ook al vanaf m'n 13e, ik had een hele boel oudere vrienden, leek veel ouder dan dat ik was. XTC ook een keer gehad, weten ze ook, dat heb ik ze een jaar later verteld, alleen 'je mag het niet weer doen'. Daarnaast drink ik ook veel red bull (3 á 4 blikjes per dag), nooit commetaar over gehoord. Heb vrij regelmatig de frituurpan aanstaan, meerdere keren per week, en eet bijna nooit gezond ;-) Ben inmiddels 18, leef nog steeds en ben nog steeds slank... Ben benieuwd naar reacties van jullie hierop..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:02

Mijn reactie: moet je lekker zelf weten! Je komt er zelf ooit wel achter dat het niet altijd zo werkt. :j maar goed ik ben zelf ook 18.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:10

Ik weet eigenlijk niet eens goed wat ik mocht en wat niet..
Als ik al uitging bleef ik bij een vriendin slapen, 20km verderop.. En haar ouders maakte het niet uit wat we deden, maar we dronken netjes fris en bleven continu samen.
Mijn ouders hebben niet echt specifiek gezegd dat we niet mochten drinken, maar daar ben ik geen fan van. Wel kregen we als we niet rookten een bijdrage voor ons rijbewijs (die ik overigens nog niet heb gehaald :') )
Uit mezelf rook ik nooit, drink ik zelden en heb nog nooit drugs geprobeerd dus dat zit allemaal wel goed..