Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:45

Mijn broertje is 24 en betaalt al jaren kostgeld. Ik zie niet in waarom hij dat niet zou doen, hij werkt fulltime en heeft een redelijk inkomen. Mijn ouders hoeven hem toch niet te onderhouden? Hij kost genoeg aan water/gas/stroom, daarnaast wordt er voor hem gekookt, gewassen en schoongemaakt. Als je op jezelf woont betaal je ook voor wat je verbruikt, waarom zou dat niet zo zijn als je bewúst thuis blijft wonen? Daarnaast leer je ook dat ergens wonen niet zomaar kosteloos is. Ik zou het niet anders doen, mocht ik kinderen hebben die lang thuis blijven wonen. Mijn ouders hebben een prima inkomen en hebben het geld niet nódig, maar ik vind niet dat dat een reden moet zijn om wel/geen kostgeld te hoeven betalen.

Mijn broertje betaalt overigens nog wel een fors stuk meer dan de € 250 van de TS.

Zelf heb ik nooit kostgeld hoeven betalen, ik ben op mijn 21e het huis uit gegaan toen een aantal jaar studeerde en heb nou alweer drie jaar een eigen koophuis.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:47

Nies_ schreef:
Kostgeld vind ik gewoon belachelijk en daar blijf ik bij
Hoe kun je dit nu belachelijk vinden :? Dat is toch afhankelijk per situatie of reden. Kun je je echt niet inleven dat er situaties zijn dat dit gewoon nodig is om als ouders het hoofd boven water te houden. Of dat het nodig is omdat kindlief overduidelijk profiteert van de situatie en dagelijks alleen uitslaapt en op stap gaat. Of dat ouders dit bewust doen, niet om geld uit hun kind te kloppen, maar ze op deze manier iets mee willen geven?

Dat het in jouw situatie niet nodig is, wil toch niet zeggen dat het belachelijk is als een ouder hier wel voor kiest met een goede reden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:47

Nies_ schreef:
lor1_1984 schreef:
toen ik tijdelijk weer thuis woonde hoefde ik in principe niets te betalen, wel moest ik mijn steentje bijdragen qua huishouden en de verzorging van de huisdieren.
Echter nam ik een paar keer per week boodschappen mee en dacht dan gelijk aan huishoudelijke boodschappen, wat extra's voor 's avonds enzo.

Precies, dat vind ik ook normaal. Kostgeld vind ik gewoon belachelijk en daar blijf ik bij.

Als mijn ouders bijvoorbeeld hun baan zouden verliezen en ik kan het missen zou ik ze sowieso wat geven, of ik nou thuis woon of niet. Snap niet wat daar nou zo "profiteren" aan is en waarom ik me daarvoor zou moeten schamen.

Je hoeft je ook niet te schamen als je het niet hoeft te betalen.

Maar andersom moet je ook inzien dat het niet raar hoeft te zijn als het wel gevraagd wordt.
Helemaal als het kind een goed betaalde baan heeft en thuis zo aan kan schuiven aan het warme eten.

Waarom is het (in jouw ogen) belachelijk om kostgeld te vragen aan een kind (volwassene) wat per maand netto (veel) meer overhoud om van te leven dan degene waar hij gratis bij in woont?

Natuurlijk is het anders als het kind nog studeert, of net klaar is en even een jaartje wil werken en sparen voor bv een vakantie/rijbewijs.
Maar zodra ze een stabiel goed inkomen hebben, vind ik het niet raar om een bijdrage in de kosten te vragen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:50

Kostgeld vind ik nou niet echt 'normaal'. Als mijn ouders kostgeld zouden gaan vragen, dan zou ik me heel erg ongewenst voelen en vertrekken.. Als ze nou in financiële problemen zouden komen en ik verdien gewoon een normaal salaris (ben nu student dus is niet aan de orde), ja, natuurlijk dan geen probleem. Zij hebben mij altijd geholpen. Sowieso is het op een zekere leeftijd wel tijd om een plek voor jezelf te zoeken.. Nog voordat zij kostgeld kunnen/gaan vragen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:51

Rowdine schreef:
muntdrop schreef:

Joh was maar een grapje hoor, als je het zo vervelend vind haal ik het wel weg :(:)

Ik vind persoonlijk dat je wel heel makkelijk oordeelt over mensen en jouw mening als een feit verkondigd.

En ja ook ik en mensen in mijn omgeving studeren, werken, sporten veel etc. Maar als iemand besluit een een bepaalde baan niet te nemen omdat hij/zij dat onverstandig vind vind ik dat zeker geen zeuren.

Leuke grap :+

Mijn mening is zeker geen feit.
Maar als iemand een baan niet neemt omdat het niet verstandig is volgens hem/haar, is het dus niet zo dat er geen werk gevonden kan worden. Daar gaat het mij om :) Werk past niet altijd in iemands straatje, maar is soms wel ontzettend nodig :)

Nouja ik denk dat de meeste studenten hun werk ook niet hemels vinden, maar het is inderdaad nodig. Maar ik vind dus wel dat dingen zoals gezondheid en studie voorgaan. Maar ik denk dat jij dat vast ook vind ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:53

Brainless schreef:
Waarom is het (in jouw ogen) belachelijk om kostgeld te vragen aan een kind (volwassene) wat per maand netto (veel) meer overhoud om van te leven dan degene waar hij gratis bij in woont?

Omdat ik het gewoon normaal vind dat het "kind" zelf bedenkt wat hij/zij kan betalen. Bijvoorbeeld een keer de boodschappen of de energie- of gasrekening.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:54

MyHorseGirl schreef:
Kostgeld vind ik nou niet echt 'normaal'. Als mijn ouders kostgeld zouden gaan vragen, dan zou ik me heel erg ongewenst voelen en vertrekken.. Als ze nou in financiële problemen zouden komen en ik verdien gewoon een normaal salaris (ben nu student dus is niet aan de orde), ja, natuurlijk dan geen probleem. Zij hebben mij altijd geholpen. Sowieso is het op een zekere leeftijd wel tijd om een plek voor jezelf te zoeken.. Nog voordat zij kostgeld kunnen/gaan vragen.

Hier heb ik persoonlijk niks aan toe te voegen en hier zijn mijn ouders ook mee eens overigens. En nee, die hebben het echt niet breed.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:57

Hoef niets te betalen, ook al had ik een eigen inkomen. Maximaal €75 euro voor een student zou ik wel redelijk vinden en €150 voor een werkende.
Vind kostgeld sowieso nergens opslaan, je ouders mogen toch blij met jou zijn, zou het heel apart vinden als mijn ouders dat opeens zouden vragen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:59

Maar het heeft toch niks met niet blij, niet welkom zijn of niet houden van te maken? Als je een inkomen/vaste baan hebt vind ik het niet meer dan normaal om je steentje bij te dragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:59

Nies_ schreef:
Brainless schreef:

Omdat ik het gewoon normaal vind dat het "kind" zelf bedenkt wat hij/zij kan betalen. Bijvoorbeeld een keer de boodschappen of de energie- of gasrekening.

En als hij dat niet zelf bedenkt?

Kijk je moet als ouders niet ineens op de proppen komen met NU betalen.
Ik zal mijn kinderen als ze ouder zijn echt wel bijbrengen dat ze als ze geen financiële hulp nodig hebben van ons en een goed inkomen hebben (plus thuis wonen) na enige tijd wel een bijdrage wordt verwacht.

Dat zal beginnen met: als je mijn auto leent tank je ook maar eens af tot: vanaf die datum ga je elke maand een x bedrag betalen.
Dit is afhankelijk aan hun leeftijd en inkomen.
Maar ik ga echt niet alles betalen voor een 25+ die een normale baan heeft en volledig thuis woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:00

muntdrop schreef:
Rowdine schreef:

Leuke grap :+

Mijn mening is zeker geen feit.
Maar als iemand een baan niet neemt omdat het niet verstandig is volgens hem/haar, is het dus niet zo dat er geen werk gevonden kan worden. Daar gaat het mij om :) Werk past niet altijd in iemands straatje, maar is soms wel ontzettend nodig :)

Nouja ik denk dat de meeste studenten hun werk ook niet hemels vinden, maar het is inderdaad nodig. Maar ik vind dus wel dat dingen zoals gezondheid en studie voorgaan. Maar ik denk dat jij dat vast ook vind ;)

Ja, natuurlijk vind ik dat.
Ik vind het alleen niet zo netjes dat jij nu voor Magda bepaalt dat het werk te uitputtend is, en dat ze daarom niet op een festival gaat werken?
Wellicht vindt zij dat totaal geen probleem?

Nee, werken tijdens m'n studie vond ik meestal niet zo leuk. Maarja, als je op kamers woont, paarden hebt en een actief studenten leven dan moeten de centjes toch ergens vandaan komen.

Nogmaals, in sommige branches (en ik weet niet van voor studie je doet) wordt er expliciet gevraagd naar het op kamers wonen, het hebben van een actief studentenleven (denk aan besturen, buitenland ervaring), en vinden ze bijbanen erg belangrijk. De arbeidsmarkt is voor allen die nu naar een baan zoeken en in de nabije toekomst verschrikkelijk, dus het is van groot belang jezelf te onderscheiden. Als je een sollicitatie gesprek hebt, kom je er echt niet met: "tja, ik vond het werk geen verstandige keuze, omdat ik het al zo druk had". Sterker nog, als je straks een veeleisende baan hebt, waarbij je wellicht wel eens tot 60u in de week moet werken, en misschien ook nog eens weekenden moet draaien, tja dan past dat vast ook niet altijd goed in je straatje en is het wellicht uitputtend. Ga je dan ook naar je baas met een dergelijk verhaal?

Ts, ik zou verder proberen een middenweg te doen: 225€ per maand :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-14 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:00

Gucci_ schreef:
Hoef niets te betalen, ook al had ik een eigen inkomen. Maximaal €75 euro voor een student zou ik wel redelijk vinden en €150 voor een werkende.
Vind kostgeld sowieso nergens opslaan, je ouders mogen toch blij met jou zijn, zou het heel apart vinden als mijn ouders dat opeens zouden vragen.

Dus ouders moeten blij zijn dat hun 30+er nog thuis woont?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:01

Ik zie sommige ouders gek genoeg niet klagen _O-

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:07

Gucci_ schreef:

Zelfs studenten kunnen vaak geen 75 euro missen, of ze nou thuis wonen of niet..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:12

Brainless schreef:
Nies_ schreef:

En als hij dat niet zelf bedenkt?

Kijk je moet als ouders niet ineens op de proppen komen met NU betalen.
Ik zal mijn kinderen als ze ouder zijn echt wel bijbrengen dat ze als ze geen financiële hulp nodig hebben van ons en een goed inkomen hebben (plus thuis wonen) na enige tijd wel een bijdrage wordt verwacht.

Dat zal beginnen met: als je mijn auto leent tank je ook maar eens af tot: vanaf die datum ga je elke maand een x bedrag betalen.
Dit is afhankelijk aan hun leeftijd en inkomen.
Maar ik ga echt niet alles betalen voor een 25+ die een normale baan heeft en volledig thuis woont.

Dan vind ik kostgeld nog steeds belachelijk, maar dan snap ik het wel vanuit de ouders. :+ Ik bedoel ook niet te zeggen dat het vanuit de ouders belachelijk is, maar het feit dat het nodig zou zijn. Zou het trouwens echt erg vinden als ik mijn zoon/dochter tot zoiets zou moeten verplichten omdat hij/zij dat niet zelf kan bedenken.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:12

Ik ben ook "pas" op mijn 22e het huis uitgegaan, heb vanaf mijn 16e leuk bijverdient in de horeca (voornamelijk de fooien) en heb ook nooit kostgeld te hoeven betalen. Ook niet toen ik een tussenjaar had toen ik met mijn hbo studie was gestopt. In huis heb ik ook nooit echt hoeven te helpen. We hebben de paarden aan huis staan en daar heb ik wel mijn ouders een x bedrag per maand voor betaald. Niet omdat zij daar om vroegen maar omdat ik gewoon vond dat dat zo hoorde.

Kostgeld betalen an sich vind ik nog niet zo heel gek als een volwassen zoon of dochter nog thuis woont en de ouders hebben het niet zo breed, maar dan vind ik wel dat er rekening gehouden mag worden met hoeveel ze verdienen en wat ze bijdragen in het huishouden ed

Edit: ik kan natuurlijk niet in mijn toekomstige beurs kijken maar mocht ik kinderen mogen krijgen en zij blijven lang thuis wonen dan ga ik ze niet om kostgeld vragen.
Laatst bijgewerkt door sashafierce op 05-04-14 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:14

Rowdine schreef:
muntdrop schreef:

Ik vind het alleen niet zo netjes dat jij nu voor Magda bepaalt dat het werk te uitputtend is, en dat ze daarom niet op een festival gaat werken?

Nee, werken tijdens m'n studie vond ik meestal niet zo leuk. Maarja, als je op kamers woont, paarden hebt en een actief studenten leven dan moeten de centjes toch ergens vandaan komen.

Nogmaals, in sommige branches (en ik weet niet van voor studie je doet) wordt er expliciet gevraagd naar het op kamers wonen, het hebben van een actief studentenleven (denk aan besturen, buitenland ervaring), en vinden ze bijbanen erg belangrijk. De arbeidsmarkt is voor allen die nu naar een baan zoeken en in de nabije toekomst verschrikkelijk, dus het is van groot belang jezelf te onderscheiden. Als je een sollicitatie gesprek hebt, kom je er echt niet met: "tja, ik vond het werk geen verstandige keuze, omdat ik het al zo druk had". Sterker nog, als je straks een veeleisende baan hebt, waarbij je wellicht wel eens tot 60u in de week moet werken, en misschien ook nog eens weekenden moet draaien, tja dan past dat vast ook niet altijd goed in je straatje en is het wellicht uitputtend. Ga je dan ook naar je baas met een dergelijk verhaal?

Ik bepaal dit niet voor Magda, het was meer bedoeld vanuit een 'algemene situatie'. Als iemand dat werk niet zo willen doen, zou ik daar begrip voor hebben, dat bedoelde ik meer. Sorry aan Magda als dat verkeerd overkwam.

En geen zorgen hoor, naast mijn studie werk ik ook en ik ga zeer waarschijnlijk binnenkort verhuizen naar een kamer. Ik wil sowieso voor het tweede jaar uit huis zijn mocht deze kamer toch niet doorgaan.

En persoonlijk denk ik ook dat een veeleisende baan ook niet voor iedereen geschikt is :+. Ik zie in mijn omgeving echt mensen die 24/7 kunnen blijven doorgaan, en mensen die een dagje hard werken al teveel vinden. Ik denk eigenlijk dat er per persoon gewoon heel veel verschil zit in het 'kunnen'. En de mensen die gewoon niet veel aankunnen zijn dus ook niet geschikt voor een hele zware baan :)

Maar ik ben wel benieuwd welke branches jij allemaal bedoelt :), zelf zit ik in het eerst jaar scheikunde.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:15

Mijn ouders zeiden altijd: als je thuiswoont en een redelijk inkomen hebt kan je financieel best iets bijdragen aan het huishouden. En daar ben ik het ook helemaal mee eens. Over bedragen is overigens nooit gesproken, ik denk dat het aan de hand van het inkomen zou worden overlegd en bepaald.

Ik had net vier maanden een vaste baan toen ik uit huis ging. Ik was toem 20. Maar in die vier maanden waarin ik als werkende thuiswoonde heb ik geen kostgeld betaald :)) (uiteraard wel al mijn eigen kleinere vaste lasten zoals zorgverzekering, kosten auto etc). Mijn uren en inkomen bouwden zich langzaam maar gestaag op. Ik kon daardoor die maanden wel goed sparen waardoor ik op mezelf kon gaan wonen met nog genoeg spaargeld achter de hand. Ik had het ook geen probleem gevonden om in die maanden kostgeld te betalen maar je hoort me ook niet klagen dat ik het niet heb hoeven doen ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:22

Nies_ schreef:
Dan vind ik kostgeld nog steeds belachelijk, maar dan snap ik het wel vanuit de ouders. :+ Ik bedoel ook niet te zeggen dat het vanuit de ouders belachelijk is, maar het feit dat het nodig zou zijn. Zou het trouwens echt erg vinden als ik mijn zoon/dochter tot zoiets zou moeten verplichten omdat hij/zij dat niet zelf kan bedenken.

Sommige kinderen kunnen dit nu eenmaal niet zelf bedenken, die moeten alles stap voor stap geleerd worden.
Mijn oudste moet ik echt op alles voorbereiden om te voorkomen dat hij dood loopt.
Zo lang hem alles wordt verteld en uitgelegd kan hij prima functioneren, maar zelf bedenken is moeilijk voor hem.
En nee dat vind ik absoluut niet erg dat hij dat niet zelf kan bedenken, omdat zoiets nog niet in zijn systeem zit.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:23

TS vind het zelf ook redelijk om kostgeld te betalen. En haar ouders vinden het redelijk om het aan haar te vragen.
Nu vind ik zelf 250 een redelijk bedrag.
Maar omdat TS aangeeft veel te doen in de huishouding vind ik 200 een redelijk bedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:24

muntdrop schreef:
Rowdine schreef:

Ik bepaal dit niet voor Magda, het was meer bedoeld vanuit een 'algemene situatie'. Als iemand dat werk niet zo willen doen, zou ik daar begrip voor hebben, dat bedoelde ik meer. Sorry aan Magda als dat verkeerd overkwam.

En geen zorgen hoor, naast mijn studie werk ik ook en ik ga zeer waarschijnlijk binnenkort verhuizen naar een kamer. Ik wil sowieso voor het tweede jaar uit huis zijn mocht deze kamer toch niet doorgaan.

En persoonlijk denk ik ook dat een veeleisende baan ook niet voor iedereen geschikt is :+. Ik zie in mijn omgeving echt mensen die 24/7 kunnen blijven doorgaan, en mensen die een dagje hard werken al teveel vinden. Ik denk eigenlijk dat er per persoon gewoon heel veel verschil zit in het 'kunnen'. En de mensen die gewoon niet veel aankunnen zijn dus ook niet geschikt voor een hele zware baan :)

Maar ik ben wel benieuwd welke branches jij allemaal bedoelt :), zelf zit ik in het eerst jaar scheikunde.

Heel slim :) Dat vind ik goede plannen!

In iedere branche waarin er veel concurrentie is, is dit van toepassing. Als ik zelf kijk naar de universitaire studies zoals economie, rechten, psychologie, communicatie etc, dan is daar een hoop concurrentie. De bedrijven/kantoren zitten in de luxe positie te kunnen kiezen voor de besten (denk niet alleen aan cijfers, met een judicium afstuderen, maar ook aan nevenactiviteiten). De iets minderen en met name de ondersten aan de ladder, die hebben gewoon pech en kunnen niet het werk doen waarvoor ze in beginsel zijn opgeleid.
Nu vinden sommigen dat misschien niet erg, dat ze in een andere branche of 'onder hun niveau' werk moeten gaan zoeken, maar ik zou het doodzonde vinden.
En daarvoor zou ik met alle liefde een paar jaartjes extra ploegen tijdens mn studententijd over hebben.

Hoe dit voor exacte studies zit, weet ik niet. Mij lijkt dat er tegenwoordig in de meeste branches een overschot aan afgestudeerden is. Daarom is het van groots belang je studie goed te kiezen (het moet niet alleen leuk zijn, maar het moet ook toekomstperspectief hebben), en je tijdens je studententijd voor te bereiden op de concurrentie die gaat komen.

Er zijn overigens ook mensen die daar idd niet geschikt voor zijn, dat moet ik je nageven.

Even als toevoeging: het vervelende aan een overschot van afgestudeerden is, is dat de helft van de universitair afgestudeerden geen baan kan vinden van universitair niveau/in die branche. Dus die gaan ofwel in een andere branche aan de slag, of op HBO niveau. Hierdoor komen mensen in andere branches weer in de knoei, want hun banen worden ingepikt, en dit geldt ook voor HBO'ers. En de HBO'ers gaan vervolgens solliciteren op MBO banen, en zo gaat het maar door.
Dus aan het eind van het latijn heeft de zwakste schakel, zoals jij die eigenlijk omschrijft helemaal geen zicht meer op werk. Dit is geen tijd om te zeuren dat het te zwaar is imo. :)

edit: typo's en toevoeging.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:41

Rowdine schreef:
muntdrop schreef:

Heel slim :) Dat vind ik goede plannen!

In iedere branche waarin er veel concurrentie is, is dit van toepassing. Als ik zelf kijk naar de universitaire studies zoals economie, rechten, psychologie, communicatie etc, dan is daar een hoop concurrentie. De bedrijven/kantoren zitten in de luxe positie te kunnen kiezen voor de besten (denk niet alleen aan cijfers, met een judicium afstuderen, maar ook aan nevenactiviteiten). De iets minderen en met name de ondersten aan de ladder, die hebben gewoon pech en kunnen niet het werk doen waarvoor ze in beginsel zijn opgeleid.
Nu vinden sommigen dat misschien niet erg, dat ze in een andere branche of 'onder hun niveau' werk moeten gaan zoeken, maar ik zou het doodzonde vinden.
En daarvoor zou ik met alle liefde een paar jaartjes extra ploegen tijdens mn studententijd over hebben.

Hoe dit voor exacte studies zit, weet ik niet. Mij lijkt dat er tegenwoordig in de meeste branches een overschot aan afgestudeerden is. Daarom is het van groots belang je studie goed te kiezen (het moet niet alleen leuk zijn, maar het moet ook toekomstperspectief hebben), en je tijdens je studententijd voor te bereiden op de concurrentie die gaat komen.

Er zijn overigens ook mensen die daar idd niet geschikt voor zijn, dat moet ik je nageven.

Ik denk dat je idd. wel ergens mee aan moet kunnen komen op een sollicitatie. Met een lege cv maak je niet veel indruk nee :+. Ik denk dat bij exacte studies het overschot ietsjes minder is, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om eruit te springen :Y)

Maarrrrr.... misschien moeten we nu even terug naar kostgeld :+ :')

Als je niet studeert en veel werkt lijkt het me logisch om wat bij te dragen. Als sommige ouders ervoor kiezen om dit niet te doen is dat natuurlijk ook prima, maar als andere er wel voor kiezen is dit ook prima toch

Maar wat ik tot nu toe begrijp is dat de ts 200 wil betalen en haar vader 250 wil? Ik vind beide bedragen niet verkeerd. Als je op jezelf woont doe je ook gewoon boodschappen en het huishouden, maar dan gaat je huur ook niet omlaag. :+

Hoeveel verdien je nou ongeveer, en heb je nog andere lasten?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:02

Nies_ schreef:
lor1_1984 schreef:
toen ik tijdelijk weer thuis woonde hoefde ik in principe niets te betalen, wel moest ik mijn steentje bijdragen qua huishouden en de verzorging van de huisdieren.
Echter nam ik een paar keer per week boodschappen mee en dacht dan gelijk aan huishoudelijke boodschappen, wat extra's voor 's avonds enzo.

Precies, dat vind ik ook normaal. Kostgeld vind ik gewoon belachelijk en daar blijf ik bij.

Als mijn ouders bijvoorbeeld hun baan zouden verliezen en ik kan het missen zou ik ze sowieso wat geven, of ik nou thuis woon of niet. Snap niet wat daar nou zo "profiteren" aan is en waarom ik me daarvoor zou moeten schamen.

Ik had het niet belachelijk gevonden als ik wel iets had moeten bijdragen.
Echter werkte ik toen parttime (met aanvullende uitkering) en had een kamer waar ik door omstandigheden even niet kon verblijven maar wel de huur voor moest betalen.
Mijn moeder zat op dat moment financieel nog goed en vond dus dat ik voor die 2 maanden geen kostgeld hoefde bij te dragen, echter vond ik het niet meer dan normaal om dan wat bij te dragen qua boodschappen.
's Weekends kookte ik ook standaard voor haar en doordeweeks evt als ze nog niet had gegeten wanneer ik uit mijn werk kwam (werkte tussen 17 en 19).
Verder dus regelmatig de honden uitlaten, beesten voeren en helpen met het huishouden (stofzuigen, afwassen, was draaien etc).

Mijn zusje daarentegen moest toen zij weer thuis kwam wonen wel kostgeld betalen en daarnaast boodschappengeld bijleggen en helpen in het huishouden.
Dit omdat ze mét kind thuis kwam wonen, en als het ff kon de verwarming lekker hoog opstookte, een hele tijd stond te douchen etc etc, maar ook omdat mijn moeder het financieel heel zwaar had toen.

Een tante van mij eiste trouwens standaard kostgeld zodra kindlief ging werken, in ruil daarvoor hoeft kindlief nergens naar om te kijken in huis, zelfs de was werd nog achter zijn/haar kont weggeruimd.
Enkel de slaapkamer moest netjes gehouden worden, maar tante maakte hem verder schoon.
Geloof dat ze ook nog een best bedrag eiste, of daar een deel van weer terug ging bij het uit huis gaan durf ik niet te zeggen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 06:53

Rowdine, 225 euro zit ik nu zelf ook aan te denken, denk dat hij daarin wel mee wil gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 07:18

Gucci_ schreef:

150 voor een werkende? Dus mijn kind verdient straks een 1300 Euro in de maand, levert 150 Euro in en kan van de andere 1150 Euro lekker gaan shoppen en stappen en uit eten en uitstappen maken en weet ik het wat allemaal en inkomen van pa en ma (wij dus) gaat schoon op aan de vaste lasten? Dachtutnie :n

Sowieso: als mijn kinderen straks de twintig gepasseerd zijn mogen ze lekker op zichzelf gaan wonen, ik verkoop de paarden en ik ga eiiiindelijk eens uitgebreid op vakantie naar allerlei exotische bestemmingen, of een huisje bijkopen in de mediterranea om te overwinteren. Het is niet dat je als vijftiger zelf geen plannen hebt he! 't Is goed met ze, ze zijn volwassen en zelfstandig dan, ik heb mijn taak volbracht.