Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nies_ schreef:Hoe kun je dit nu belachelijk vindenKostgeld vind ik gewoon belachelijk en daar blijf ik bij
Dat is toch afhankelijk per situatie of reden. Kun je je echt niet inleven dat er situaties zijn dat dit gewoon nodig is om als ouders het hoofd boven water te houden. Of dat het nodig is omdat kindlief overduidelijk profiteert van de situatie en dagelijks alleen uitslaapt en op stap gaat. Of dat ouders dit bewust doen, niet om geld uit hun kind te kloppen, maar ze op deze manier iets mee willen geven?Nies_ schreef:lor1_1984 schreef:toen ik tijdelijk weer thuis woonde hoefde ik in principe niets te betalen, wel moest ik mijn steentje bijdragen qua huishouden en de verzorging van de huisdieren.
Echter nam ik een paar keer per week boodschappen mee en dacht dan gelijk aan huishoudelijke boodschappen, wat extra's voor 's avonds enzo.
Precies, dat vind ik ook normaal. Kostgeld vind ik gewoon belachelijk en daar blijf ik bij.
Als mijn ouders bijvoorbeeld hun baan zouden verliezen en ik kan het missen zou ik ze sowieso wat geven, of ik nou thuis woon of niet. Snap niet wat daar nou zo "profiteren" aan is en waarom ik me daarvoor zou moeten schamen.
Rowdine schreef:muntdrop schreef:
Joh was maar een grapje hoor, als je het zo vervelend vind haal ik het wel weg![]()
Ik vind persoonlijk dat je wel heel makkelijk oordeelt over mensen en jouw mening als een feit verkondigd.
En ja ook ik en mensen in mijn omgeving studeren, werken, sporten veel etc. Maar als iemand besluit een een bepaalde baan niet te nemen omdat hij/zij dat onverstandig vind vind ik dat zeker geen zeuren.
Leuke grap![]()
Mijn mening is zeker geen feit.
Maar als iemand een baan niet neemt omdat het niet verstandig is volgens hem/haar, is het dus niet zo dat er geen werk gevonden kan worden. Daar gaat het mij omWerk past niet altijd in iemands straatje, maar is soms wel ontzettend nodig
Brainless schreef:Waarom is het (in jouw ogen) belachelijk om kostgeld te vragen aan een kind (volwassene) wat per maand netto (veel) meer overhoud om van te leven dan degene waar hij gratis bij in woont?
MyHorseGirl schreef:Kostgeld vind ik nou niet echt 'normaal'. Als mijn ouders kostgeld zouden gaan vragen, dan zou ik me heel erg ongewenst voelen en vertrekken.. Als ze nou in financiële problemen zouden komen en ik verdien gewoon een normaal salaris (ben nu student dus is niet aan de orde), ja, natuurlijk dan geen probleem. Zij hebben mij altijd geholpen. Sowieso is het op een zekere leeftijd wel tijd om een plek voor jezelf te zoeken.. Nog voordat zij kostgeld kunnen/gaan vragen.
Nies_ schreef:Brainless schreef:Waarom is het (in jouw ogen) belachelijk om kostgeld te vragen aan een kind (volwassene) wat per maand netto (veel) meer overhoud om van te leven dan degene waar hij gratis bij in woont?
Omdat ik het gewoon normaal vind dat het "kind" zelf bedenkt wat hij/zij kan betalen. Bijvoorbeeld een keer de boodschappen of de energie- of gasrekening.
muntdrop schreef:Rowdine schreef:
Leuke grap![]()
Mijn mening is zeker geen feit.
Maar als iemand een baan niet neemt omdat het niet verstandig is volgens hem/haar, is het dus niet zo dat er geen werk gevonden kan worden. Daar gaat het mij omWerk past niet altijd in iemands straatje, maar is soms wel ontzettend nodig
Nouja ik denk dat de meeste studenten hun werk ook niet hemels vinden, maar het is inderdaad nodig. Maar ik vind dus wel dat dingen zoals gezondheid en studie voorgaan. Maar ik denk dat jij dat vast ook vind
Gucci_ schreef:Hoef niets te betalen, ook al had ik een eigen inkomen. Maximaal €75 euro voor een student zou ik wel redelijk vinden en €150 voor een werkende.
Vind kostgeld sowieso nergens opslaan, je ouders mogen toch blij met jou zijn, zou het heel apart vinden als mijn ouders dat opeens zouden vragen.
Gucci_ schreef:Hoef niets te betalen, ook al had ik een eigen inkomen. Maximaal €75 euro voor een student zou ik wel redelijk vinden en €150 voor een werkende.
Vind kostgeld sowieso nergens opslaan, je ouders mogen toch blij met jou zijn, zou het heel apart vinden als mijn ouders dat opeens zouden vragen.
Brainless schreef:Nies_ schreef:Omdat ik het gewoon normaal vind dat het "kind" zelf bedenkt wat hij/zij kan betalen. Bijvoorbeeld een keer de boodschappen of de energie- of gasrekening.
En als hij dat niet zelf bedenkt?
Kijk je moet als ouders niet ineens op de proppen komen met NU betalen.
Ik zal mijn kinderen als ze ouder zijn echt wel bijbrengen dat ze als ze geen financiële hulp nodig hebben van ons en een goed inkomen hebben (plus thuis wonen) na enige tijd wel een bijdrage wordt verwacht.
Dat zal beginnen met: als je mijn auto leent tank je ook maar eens af tot: vanaf die datum ga je elke maand een x bedrag betalen.
Dit is afhankelijk aan hun leeftijd en inkomen.
Maar ik ga echt niet alles betalen voor een 25+ die een normale baan heeft en volledig thuis woont.
Ik bedoel ook niet te zeggen dat het vanuit de ouders belachelijk is, maar het feit dat het nodig zou zijn. Zou het trouwens echt erg vinden als ik mijn zoon/dochter tot zoiets zou moeten verplichten omdat hij/zij dat niet zelf kan bedenken. Rowdine schreef:muntdrop schreef:
Nouja ik denk dat de meeste studenten hun werk ook niet hemels vinden, maar het is inderdaad nodig. Maar ik vind dus wel dat dingen zoals gezondheid en studie voorgaan. Maar ik denk dat jij dat vast ook vind
Ja, natuurlijk vind ik dat.
Ik vind het alleen niet zo netjes dat jij nu voor Magda bepaalt dat het werk te uitputtend is, en dat ze daarom niet op een festival gaat werken?
Wellicht vindt zij dat totaal geen probleem?
Nee, werken tijdens m'n studie vond ik meestal niet zo leuk. Maarja, als je op kamers woont, paarden hebt en een actief studenten leven dan moeten de centjes toch ergens vandaan komen.
Nogmaals, in sommige branches (en ik weet niet van voor studie je doet) wordt er expliciet gevraagd naar het op kamers wonen, het hebben van een actief studentenleven (denk aan besturen, buitenland ervaring), en vinden ze bijbanen erg belangrijk. De arbeidsmarkt is voor allen die nu naar een baan zoeken en in de nabije toekomst verschrikkelijk, dus het is van groot belang jezelf te onderscheiden. Als je een sollicitatie gesprek hebt, kom je er echt niet met: "tja, ik vond het werk geen verstandige keuze, omdat ik het al zo druk had". Sterker nog, als je straks een veeleisende baan hebt, waarbij je wellicht wel eens tot 60u in de week moet werken, en misschien ook nog eens weekenden moet draaien, tja dan past dat vast ook niet altijd goed in je straatje en is het wellicht uitputtend. Ga je dan ook naar je baas met een dergelijk verhaal?
Ts, ik zou verder proberen een middenweg te doen: 225€ per maand
. Ik zie in mijn omgeving echt mensen die 24/7 kunnen blijven doorgaan, en mensen die een dagje hard werken al teveel vinden. Ik denk eigenlijk dat er per persoon gewoon heel veel verschil zit in het 'kunnen'. En de mensen die gewoon niet veel aankunnen zijn dus ook niet geschikt voor een hele zware baan 
, zelf zit ik in het eerst jaar scheikunde.
(uiteraard wel al mijn eigen kleinere vaste lasten zoals zorgverzekering, kosten auto etc). Mijn uren en inkomen bouwden zich langzaam maar gestaag op. Ik kon daardoor die maanden wel goed sparen waardoor ik op mezelf kon gaan wonen met nog genoeg spaargeld achter de hand. Ik had het ook geen probleem gevonden om in die maanden kostgeld te betalen maar je hoort me ook niet klagen dat ik het niet heb hoeven doen
Nies_ schreef:Dan vind ik kostgeld nog steeds belachelijk, maar dan snap ik het wel vanuit de ouders.Ik bedoel ook niet te zeggen dat het vanuit de ouders belachelijk is, maar het feit dat het nodig zou zijn. Zou het trouwens echt erg vinden als ik mijn zoon/dochter tot zoiets zou moeten verplichten omdat hij/zij dat niet zelf kan bedenken.
muntdrop schreef:Rowdine schreef:
Ja, natuurlijk vind ik dat.
Ik vind het alleen niet zo netjes dat jij nu voor Magda bepaalt dat het werk te uitputtend is, en dat ze daarom niet op een festival gaat werken?
Wellicht vindt zij dat totaal geen probleem?
Nee, werken tijdens m'n studie vond ik meestal niet zo leuk. Maarja, als je op kamers woont, paarden hebt en een actief studenten leven dan moeten de centjes toch ergens vandaan komen.
Nogmaals, in sommige branches (en ik weet niet van voor studie je doet) wordt er expliciet gevraagd naar het op kamers wonen, het hebben van een actief studentenleven (denk aan besturen, buitenland ervaring), en vinden ze bijbanen erg belangrijk. De arbeidsmarkt is voor allen die nu naar een baan zoeken en in de nabije toekomst verschrikkelijk, dus het is van groot belang jezelf te onderscheiden. Als je een sollicitatie gesprek hebt, kom je er echt niet met: "tja, ik vond het werk geen verstandige keuze, omdat ik het al zo druk had". Sterker nog, als je straks een veeleisende baan hebt, waarbij je wellicht wel eens tot 60u in de week moet werken, en misschien ook nog eens weekenden moet draaien, tja dan past dat vast ook niet altijd goed in je straatje en is het wellicht uitputtend. Ga je dan ook naar je baas met een dergelijk verhaal?
Ts, ik zou verder proberen een middenweg te doen: 225€ per maand
Ik bepaal dit niet voor Magda, het was meer bedoeld vanuit een 'algemene situatie'. Als iemand dat werk niet zo willen doen, zou ik daar begrip voor hebben, dat bedoelde ik meer. Sorry aan Magda als dat verkeerd overkwam.
En geen zorgen hoor, naast mijn studie werk ik ook en ik ga zeer waarschijnlijk binnenkort verhuizen naar een kamer. Ik wil sowieso voor het tweede jaar uit huis zijn mocht deze kamer toch niet doorgaan.
En persoonlijk denk ik ook dat een veeleisende baan ook niet voor iedereen geschikt is. Ik zie in mijn omgeving echt mensen die 24/7 kunnen blijven doorgaan, en mensen die een dagje hard werken al teveel vinden. Ik denk eigenlijk dat er per persoon gewoon heel veel verschil zit in het 'kunnen'. En de mensen die gewoon niet veel aankunnen zijn dus ook niet geschikt voor een hele zware baan
Maar ik ben wel benieuwd welke branches jij allemaal bedoelt, zelf zit ik in het eerst jaar scheikunde.
Dat vind ik goede plannen!
Rowdine schreef:muntdrop schreef:
Ik bepaal dit niet voor Magda, het was meer bedoeld vanuit een 'algemene situatie'. Als iemand dat werk niet zo willen doen, zou ik daar begrip voor hebben, dat bedoelde ik meer. Sorry aan Magda als dat verkeerd overkwam.
En geen zorgen hoor, naast mijn studie werk ik ook en ik ga zeer waarschijnlijk binnenkort verhuizen naar een kamer. Ik wil sowieso voor het tweede jaar uit huis zijn mocht deze kamer toch niet doorgaan.
En persoonlijk denk ik ook dat een veeleisende baan ook niet voor iedereen geschikt is. Ik zie in mijn omgeving echt mensen die 24/7 kunnen blijven doorgaan, en mensen die een dagje hard werken al teveel vinden. Ik denk eigenlijk dat er per persoon gewoon heel veel verschil zit in het 'kunnen'. En de mensen die gewoon niet veel aankunnen zijn dus ook niet geschikt voor een hele zware baan
Maar ik ben wel benieuwd welke branches jij allemaal bedoelt, zelf zit ik in het eerst jaar scheikunde.
Heel slimDat vind ik goede plannen!
In iedere branche waarin er veel concurrentie is, is dit van toepassing. Als ik zelf kijk naar de universitaire studies zoals economie, rechten, psychologie, communicatie etc, dan is daar een hoop concurrentie. De bedrijven/kantoren zitten in de luxe positie te kunnen kiezen voor de besten (denk niet alleen aan cijfers, met een judicium afstuderen, maar ook aan nevenactiviteiten). De iets minderen en met name de ondersten aan de ladder, die hebben gewoon pech en kunnen niet het werk doen waarvoor ze in beginsel zijn opgeleid.
Nu vinden sommigen dat misschien niet erg, dat ze in een andere branche of 'onder hun niveau' werk moeten gaan zoeken, maar ik zou het doodzonde vinden.
En daarvoor zou ik met alle liefde een paar jaartjes extra ploegen tijdens mn studententijd over hebben.
Hoe dit voor exacte studies zit, weet ik niet. Mij lijkt dat er tegenwoordig in de meeste branches een overschot aan afgestudeerden is. Daarom is het van groots belang je studie goed te kiezen (het moet niet alleen leuk zijn, maar het moet ook toekomstperspectief hebben), en je tijdens je studententijd voor te bereiden op de concurrentie die gaat komen.
Er zijn overigens ook mensen die daar idd niet geschikt voor zijn, dat moet ik je nageven.
. Ik denk dat bij exacte studies het overschot ietsjes minder is, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om eruit te springen

Nies_ schreef:lor1_1984 schreef:toen ik tijdelijk weer thuis woonde hoefde ik in principe niets te betalen, wel moest ik mijn steentje bijdragen qua huishouden en de verzorging van de huisdieren.
Echter nam ik een paar keer per week boodschappen mee en dacht dan gelijk aan huishoudelijke boodschappen, wat extra's voor 's avonds enzo.
Precies, dat vind ik ook normaal. Kostgeld vind ik gewoon belachelijk en daar blijf ik bij.
Als mijn ouders bijvoorbeeld hun baan zouden verliezen en ik kan het missen zou ik ze sowieso wat geven, of ik nou thuis woon of niet. Snap niet wat daar nou zo "profiteren" aan is en waarom ik me daarvoor zou moeten schamen.