In dit topic heb ik al eens geschreven wat de punten zijn die naar mijn mening van belang zijn in deze zaak. Naar aanleiding van elk punt kun je vragen gaan stellen. Bijv. of Idool wel een geschikt YR-paard was? werd hij wel correct gereden? heeft de koop wel op correcte wijze plaats gevonden? enz. Inmiddels ben ik een boel informatie rijker wat betreft deze zaak, maar eigenlijk ben ik nog steeds van mening dat het rijtje a t/m o op p. 4 van toepassing is. Alles wat er verder bij wordt gehaald heeft niets meer met de zaak te maken. Dan gaat het niet meer om het terug krijgen van het geld of het verkrijgen van een ander paard. Dan gaat het er alleen nog maar om om A&S zwart te maken.
Daarmee bedoel ik dat het wat mij betreft niet relevant is hoe Idool getraind werd wanneer de aanklacht luidt: vA heeft I gekocht, de koop is niet correct afgehandeld en het paard overleed binnen 2,5 maand en nu wil vA zijn geld terug. Maar zo luidt de aanklacht mijns inziens niet. De advocaten hebben de zaak zo gedraaid dat zij zeggen dat I overleed als gevolg van het trainingssysteem van A&S. Om dat te bewijzen is het nodig om grooms, leerlingen, trainers en andere medewerkers van A&S onder ede te laten getuigen voor de rechter. Daar zal inderdaad wel informatie bij bovenwater komen die niet geheel past in het ideale plaatje. Maar het is niet nodig voor vA om deze zaak te winnen. Het is slechts nodig om A&S op hun meest gevoelige plek te pakken, de discussie over het LDR-systeem hoog te doen oplaaien en hiermee te voorkomen dat Anky de kans krijgt om een medaille te veroveren in Athene. Haat en nijd heet dat, en daar bulkt het van in de dressuurwereld........
Iedereen die na deze mediastunt ineens het LDR-systeem volledig en ten alle tijde afkeurt, laat zich wel heel erg kennen. Voor mij vallen zij onder de noemer 'inwoner van de 22ste eeuw'. Dat wil zeggen; ze laten hun mening volledig bepalen door de media, ze geloven niet in zichzelf, niet in hun eigen gevoel en durven hun eigen indeeën niet te steunen. Dat vind ik ronduit zwak.
Het paard bepaald hoe hij gereden dient te worden. A&S kiezen daarom paarden uit die in het LDR-systeem gereden dienen te worden. Johann Hinnemann werkt daarom eerder met paarden die het klassieke systeem past, enz. enz.