russel schreef:Maura, zeg jij nu echt dat het naif is om te denken dat donaties aan strijkstokken blijven hangen?
Dat is toch al jaren bekend? Met vele schandalen .....
Zo de bekende foster parents plan, weet nog dat mijn broer dat sponsorde.....kreeg steeds brieven en foto's van anderen, dan denk je nog, zal wel...maar in 1999 werd duidelijk dat er met het gesponsorde geld meer werd gedaan dan een adoptant sponsoren, het dus niet bij die kinderen terecht kwam.
Russel, ik zeg dat het vanuit de manier waarop ik naar de wereld kijk naïef is om te denken dat donaties aan strijkstokken blijven hangen, dat is net iets anders.
Het voorbeeld dat jij noemt vind ik wel interessant, want dat schandaal zit voor zover ik weet toch iets genuanceerder in elkaar. Van de ongeveer 1 miljoen kinderen die wereldwijd door Foster Parents Plan werden gesponsord, bleek een paar procent bij controle niet gevonden te kunnen worden. Meer dan 90% woonde gewoon waar FPP zei dat ze woonden. Verder waren er donateurs boos toen bleek dat hun geld niet rechtstreeks naar het kind van de foto ging, maar gebruikt werd voor projecten voor het dorp waar dat kind woonde. Dat had vaak te maken met de sociale structuur in het land of de regio in kwestie, je kunt niet zomaar aan 1 kind iets geven in een omgeving waar zoiets als persoonlijk bezit niet bestaat. FPP had de donateurs met fosterkinderen in die specifieke landen beter moeten informeren.
Nadat de smeuiigste verhalen breeduit in de media waren geweest (die overigens verzuimden te vermelden dat het om slechts een klein percentage ging), is uitgebreid onderzocht wat er mis is gegaan en is een betere controlestructuur opgezet. De imagoschade was echter al zo groot dat men onder een andere naam verder is gegaan.
Dus ja, er zijn fouten gemaakt, net als op alle plekken waar mensen werken. Er worden nog steeds fouten gemaakt, net als op alle plekken waar mensen werken. Er werken misschien zelfs mensen bij goede doelen die expres fouten maken om er zelf beter van te worden, net als op alle plekken waar mensen werken. De wereld is nou eenmaal niet perfect. Wel heel erg fascinerend en vol kansen om dingen beter te maken, maar niet perfect.