Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 14:51

kwita schreef:
jeweet het beest zijn achtergrond...maar heb je een band met hem....is het dan zo leuk om koosje 15 op te eten?

Leuk is het zeker niet, de eerste keer vond ik het echt niets, maar het blijft beter dan een anonieme kip uit de supermarkt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:51

Daar zit ik niet zo mee eigenlijk. Als een van onze paarden te ziek is ofzo en hij is nog geschikt voor consumptie, komt die ook gewoon hier in de vriezer en niet in de vitrine van de slager.

Miesjex

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:52

Nou ik ben benieuwd. ga zo even verder de schuur klaarmken voor de kuikens. Morgen avond ga ik ze ophalen!

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:54

Ik heb recent eens vlees gekregen van een boer die voor zichzelf een paar dieren houd voor het vlees.
Het verschil in smaak is echt heel groot. Ik lust normaal geen bloedworst maar deze vond ik echt heel lekker. ook het gehakt van de koe was werkelijk overheerlijk, dit vind je gewoon niet in de winkel.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:59

klopt inderdaad, eeen oom van vl heeft biologische koeien, en laat daar wel eens een van slachten. Echt gewoon heerlijk vlees komt daar vanaf!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:23

De konijntje groeien hard :D ze passen niet meer in het nestje. Heb er nu 7 geteld maar wilde het nest nog niet helemaal open trekken.

Afbeelding

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:40

Toen mijn vriend en zijn ooms weer een stapel kippen hadden die klaar waren om de vriezer in te gaan begon ik bij de eerste op de hooizolder bij de kittens :') uiteindelijk langszaam aan steeds dichter naar de kip toegewerkt. Begon met achtergebleven pennen uit te trekken nadat ze al helemaal leeg van organen waren tot ik uiteindelijk bij de laatste zelf de keel door heb gesneden. Hoe langer ik ertussen zat hoe makkelijker het werd idd :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:43

Nee, ik kan dat niet. Ik vind het een mooi streven hoor.. Je kunt ze zelf een goed leventje geven en de meest humane, snelle en pijnloze dood, maar als ik een dier moet verzorgen dan ga ik er van houden. Ik kan geen onderscheid maken tussen huisdieren en dieren voor de slacht.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 00:22

Wij hebben de slacht kuikens nu ook! Zijn inmiddels 3 weekjes jong en de eerste is al over de 1 kilo!!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:27

Ik zou het echt goed vinden al zou je je eigen beesten slachten. Deze beesten hebben een veel beter leven gehad dan al die stukken vlees/dier in de supermarkt. Ik zelf zou het niet kunnen, maar ik ben dan ook al sinds m'n 7e vegetariër. Iedereen die zegt, nee dat zou ik echt niet kunnen, maar wel elke dag vlees eet, moet naar mijn mening dan maar stoppen met vlees eten. Dat zou gelijk beter zijn voor het milieu, de derde wereld en die beesten zelf :x

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 09:16

palousa_boy schreef:
De konijntje groeien hard :D ze passen niet meer in het nestje. Heb er nu 7 geteld maar wilde het nest nog niet helemaal open trekken.

[ Afbeelding ]

Wat een mooie kleurtjes. Hou je er ook nog een paar of is alles voor de slacht?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 09:17

Miesjex schreef:
Wij hebben de slacht kuikens nu ook! Zijn inmiddels 3 weekjes jong en de eerste is al over de 1 kilo!!

Ah je hebt ze gevonden!
Ook via marktplaats?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:36

Elise_0o schreef:
palousa_boy schreef:

[ Afbeelding ]

Wat een mooie kleurtjes. Hou je er ook nog een paar of is alles voor de slacht?

Alles is voor de slacht.

Ze komen uit onze huidige 2 konijnen dus dat is niet handig. Als het bevalt komt er wel nog een voedster bij zodat we regelmatig vlees hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:15

En de kleurtjes zijn leuk voor de sloffen etc die ik van de huidjes wil maken als dat lukt :D

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 13:20

Dat lijkt me nog best moeilijk, aangezien de huid niet al 'gebruiksklaar' is als die van het dier af komt, maar nog een heel bewerkingsproces nodig heeft.
Heb je dat al wel eens gedaan of ga je dat ook nog leren?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:08

Dat moet ik ook nog leren dus het zal niet meteen goed gaat ;) maar ook hier staan filmpjes van op YouTube dus het zal vast ooit goed gaan komen.

Er moet veel vlees en vet van de huid geschraapt worden, waar je niet te lang mee moet wachten nadat je je konijn z'n jasje uit hebt gedaan.
Dus bij de eerste zal het die dag ook wel bij die ene blijven denk ik, dan de volgende dag de volgende 1 of 2 enz..
Als ik er handiger in ben zal het hele nest wel in 1 keer kunnen maar het is best veel werk dus ben ik dan wel een tijdje mee bezig.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:14

Tja, ligt er denk ik aan hoe erg jij je aan je dieren hecht, hoe snel en ik denk dat het ook een groot gedeelte gewenning is. (Wij doen het zelf niet, maar dit is hoe ik het zie)

Je hebt in ieder geval de garantie dat je WEET dat het dier een goed leven gehad heeft. Zelfs met biologisch vlees heb je dat namelijk niet altijd hoorde ik laatst.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:46

palousa_boy schreef:
Dat moet ik ook nog leren dus het zal niet meteen goed gaat ;) maar ook hier staan filmpjes van op YouTube dus het zal vast ooit goed gaan komen.

Er moet veel vlees en vet van de huid geschraapt worden, waar je niet te lang mee moet wachten nadat je je konijn z'n jasje uit hebt gedaan.
Dus bij de eerste zal het die dag ook wel bij die ene blijven denk ik, dan de volgende dag de volgende 1 of 2 enz..
Als ik er handiger in ben zal het hele nest wel in 1 keer kunnen maar het is best veel werk dus ben ik dan wel een tijdje mee bezig.

Ben benieuwd hoe het gaat lukken, foto van het resultaat als het zo ver is?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:48

wil je de gehele procedure of alleen het eindresultaat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:42

palousa_boy schreef:

Verse huiden die je niet meteen kunt bewerken kan je ong. een week in zout goed houden, beetje langer lukt ook, maar dan moet je het zout verversen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:45

lizy29 schreef:

Misschien de hele procedure in een link en het eindresultaat gewoon hier (net zoals ik had gedaan met het castreren van de varkens)?
Dan hoeven de mensen die het niet willen zien het ook niet te zien :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:49

Elise_0o schreef:
lizy29 schreef:

Misschien de hele procedure in een link en het eindresultaat gewoon hier (net zoals ik had gedaan met het castreren van de varkens)?

Dat word een foto reportage ergens in januari....leuk *\o/*

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:53

Elise_0o schreef:
Miesjex schreef:

Ah je hebt ze gevonden!
Ook via marktplaats?

Klopt inderdaad, hij heeft eens per jaar wat slachtkuikens, als ze ons bevallen en we willen volgend jaar weer wat dan kan dat ook !

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:06

lizy29 schreef:
Elise_0o schreef:

Dan ga ik aan de gang en maak jij de foto's? :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:15

Elise_0o schreef:

palousa_boy schreef:
lizy29 schreef:

Dan ga ik aan de gang en maak jij de foto's? :D

:))