Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:37

xx_Horsiex schreef:
Lieke ik lust bijvoorbeeld geen vis, ik ga daar echt van over mijn nek en de geur word ik misselijk van. Hoezo ben ik dan kinderachtig?

Ik vind het niet kinderachtig dat je iets niet lust, maar wel om daarover te zeuren. Als er vis geserveerd wordt kun je toch vragen of er niets iets anders is of anders de vis van jou bord weg te laten.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:37

Bij bijna alle feestjes bij ons thuis is alles vegetarisch (tenzij in de zomer de bbq aan gaat). Ik sloof me enorm uit om allerlei hapjes te maken en heb nog nooit iemand horen klagen. Men is er altijd erg enthousiast over. Groot voordeel is ook dat ik me geen zorgen hoef te maken dat mensen met het mesje van de kipsalade in de komkommersalade zitten etc :+ bij buffetten zorg ik altijd dat ik vooraan sta voordat al het eten "besmet" is :+ Ik snap heel goed dat je op je eigen bruiloft geen zin hebt om daar de hele tijd op te letten en ook mensen graag een keer wat anders wil laten beleven qua diner. Als je daarnaast zorgt voor een uitgebreid toetjesbuffet zal niemand verhongeren hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:40

xx_Horsiex schreef:
Maar je zou niet voor je geliefde die echte vleeseters zijn een of twee vleesgerechten presenteren?

Wel als ik geen moeite heb met vlees serveren, niet als ik daar wel moeite mee heb.

Het gaat nl niet alleen om wat je zelf eet. Ik geloof dat je dat niet bergijpt.

Het is niet zo van "Ik lust het niet dus hij krijgt het ook niet".

Het is meer van ik wil niet doden of bijdragen aan doden, dus ik wil niet dat er vlees van dode dieren geserveerd worden op een plek waar ik verantwoordelijk voor ben. Of een variatie er op. Het gaat om een principe dat om het dier draait en niet om de gast of jezelf.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:41

Lusitana schreef:
xx_Horsiex schreef:
Maar je zou niet voor je geliefde die echte vleeseters zijn een of twee vleesgerechten presenteren?

Wel als ik geen moeite heb met vlees serveren, niet als ik daar wel moeite mee heb.

Het gaat nl niet alleen om wat je zelf eet. Ik geloof dat je dat niet bergijpt.

Het is niet zo van "Ik lust het niet dus hij krijgt het ook niet".

Het is meer van ik wil niet doden of bijdragen aan doden, dus ik wil niet dat er vlees van dode dieren geserveerd worden op een plek waar ik verantwoordelijk voor ben. Of een variatie er op. Het gaat om een principe dat om het dier draait en niet om de gast of jezelf.

Lusitana verwoord het heel goed hier.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:42

nogmaals, dat komt er dus op neer of je het doden van dieren belangrijker vindt dan de etensvoorkeuren van je gasten.

Lusitana

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:43

Ja.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:45

Ik vind dat het bruidspaar mag beslissen wat er geserveerd word, daarnaast is vegetarisch eten minstens zo lekker als vlees. En van een dagje geen vlees eten ga je niet dood :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:46

Lusitana schreef:
Dat gebeurt ook vaak wel, maar als het gaat om een vegetarier die geen vlees wil serveren omdat die daar zelf psychisch moeite mee heeft, dan vind ik dat je dat moet respecteren.
Evenals een vleeseter die er psychisch moeite mee heeft om geen vlees te serveren?

Die groep is waarschijnlijk even groot als de vegetariër die er psychisch van in de war raakt om vlees te ‘moeten’ serveren.

Als je iets niet lust dan eet je het niet of laat je het liggen. Het zou mij zelfs te ver gaan om te vragen of dat stukje van mijn bord gehaald wordt. Ik doneer dat soort dingen met liefde aan derden :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:49

Lisa_H schreef:
Ik vind dat het bruidspaar mag beslissen wat er geserveerd word, daarnaast is vegetarisch eten minstens zo lekker als vlees. En van een dagje geen vlees eten ga je niet dood :')

van vlees serveren ook niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:51

Nee, maar daar kun je wel degelijk psychisch onder lijden. En waarom zou je bruiloft daardoor verpest moeten worden?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:54

Ze zouden mij als gast niet waarderen als ik genodigd zou zijn voor het diner. Ik zou namelijk alles laten staan.

Ik ben geen liefhebber van gebruik van alcohol, maar ik denk dat gasten mij erg raar aan kijken als ik er een 0% feest van maak.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:56

Princesj schreef:
Ze zouden mij als gast niet waarderen als ik genodigd zou zijn voor het diner. Ik zou namelijk alles laten staan.

Ik ben geen liefhebber van gebruik van alcohol, maar ik denk dat gasten mij erg raar aan kijken als ik er een 0% feest van maak.

Wat bedoel je met het eerste gedeelte? Je eet toch niet alleen vlees? Dan overleef je het niet eens? Je lust toch ook wel groente, soep brood rijst aardappelen friet, pasta ofzo?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:59

Esmeej333 schreef:
Princesj schreef:

Wat bedoel je met het eerste gedeelte? Je eet toch niet alleen vlees? Dan overleef je het niet eens? Je lust toch ook wel groente, soep brood rijst aardappelen friet, pasta ofzo?

Ik eet geen fruit en minimaal groente. De bruiloften die ik heb mee gemaakt hadden geen buffet ala all you can eat chinees, maar keurig opgemaakte hapjes, dus dan kan je niet het gene weglaten wat je niet lust.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:01

Ik nodig gasten uit en dan moet ik er ook voor zorgen dat er voor ieder wat wils te eten is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:09

Lusitana schreef:
Nee, maar daar kun je wel degelijk psychisch onder lijden. En waarom zou je bruiloft daardoor verpest moeten worden?
Als dit werkelijk het geval zou zijn, zou m.i. een afspraak bij een psychiater zo’n persoon sowieso niet misstaan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:14

Sammie schreef:
Lusitana schreef:
Als dit werkelijk het geval zou zijn, zou m.i. een afspraak bij een psychiater zo’n persoon sowieso niet misstaan.

Wat ontzettend overdreven zeg. Ik vind het ook geen fijn idee als er voor mijn bruiloft bio-industrie beesten gegeten gaan worden. Lijkt me mijn goed recht en helemaal niet zo raar. Kan het ook omdraaien, dat al die mensen die bio-industrie vlees eten gewetenloos zijn? Dat werkt zo niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:17

AaronYve schreef:
Ik nodig gasten uit en dan moet ik er ook voor zorgen dat er voor ieder wat wils te eten is.

Ja, maar als er allerlei diverse vegetarische gerechten zijn (ik las o.a. iets over geitenkaas met honing in bladerdeeg :9 e.d.) en een uitgebreid toetjesbuffet kun je me niet vertellen dat er mensen zijn die niets ervan lusten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:19

Je gaat naar een bruiloft om de liefde van het bruidspaar te vieren, niet omdat je zin hebt in een flinke biefstuk.

Zolang je zorgt dat je gasten geen honger zullen lijden is het toch geen probleem?
Er zijn miljoenen vegetarische gerechten en combinaties en een goede cateraar en doorgewinterde vegetariër weet echt wel wat lekker is zonder vlees te gebruiken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:20

Esmeej333 schreef:
Wat ontzettend overdreven zeg. Ik vind het ook geen fijn idee als er voor mijn bruiloft bio-industrie beesten gegeten gaan worden. Lijkt me mijn goed recht en helemaal niet zo raar. Kan het ook omdraaien, dat al die mensen die bio-industrie vlees eten gewetenloos zijn? Dat werkt zo niet.
Nee dat werkt idd zo niet, evenmin als dat iedere vega er psychisch onder lijdt. Een kleine groep heeft moeite met zelf vlees eten, een nog kleinere groep dáárvan heeft er moeite mee dat anderen vlees eten en een groep dáárvan gaat voor een andere bepalen wat ze wel of niet moeten of mogen eten. Ik moet de eerste vega nog vinden die werkelijk psychisch gebukt gaat onder het organiseren van een bruiloft waar vlees geserveerd wordt. Ik vrees dat ik die ook niet ga vinden in mijn leven. Ergens gelukkig maar, want dan gaat het, wat mij betreft, echt niet goed met je. (of er wordt hier weer gewoon een woord misbruikt, dat kan ook?)

Tussen bio-industrie en vega zijn zit ook nog een wereld van verschil lijkt mij? Waarom moet het hier altijd of uiterst zo of uiterst zo zijn en niet gewoon lekker ergens in het midden gaan zitten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:20

Princesj schreef:

Je laat thuis ook je pasta, aardappels, rijst, bladerdeeg, fruit en groente staan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:23

Wat raar zeg, dat er blijkbaar toch bokkers over vallen...
Het gaat er toch niet om dat er per se een stuk vlees op je bord ligt, maar dat je iets lekkers te eten krijgt? Beetje zeurderig om daar een probleem van te gaan maken...

En TS, als je vader er echt zo'n probleem mee heeft, zeg maar dat ie na afloop effe langs de FEBO gaat ofzo :P

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:23

Wie betaalt die bepaalt!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:26

masja schreef:
Wie betaalt die bepaalt!

Dit lijkt me een beetje kort door de bocht. Ik mag toch aannemen dat je als gastheer/-vrouw rekening houdt met je gasten? Dat werkt denk ik beide kanten op.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:28

Ik heb er geen moeite mee dat andere mensen vlees eten, noch wil ik dat voor hen bepalen, dat wil echter niet zeggen dat ik ervoor moet faciliteren of betalen en zo meewerk aan de vlees industrie. Op mijn bruiloft geen bio-industrie vlees. Biologisch vlees ligt een beetje aan mijn partner, het is namelijk niet alleen mijn dag. Ik zou dat echt naar vinden. En ik ben psychisch prima in orde hoor.
Over uitersten, omdat ik, persoonlijk absoluut geen bio-industrie vlees wil en over biologisch vlees ben ik nog niet helemaal over uit. Dat een ander helemaal geen vlees wilt kan ik me goed voorstellen. Ik praat alleen voor mezelf dus ik heb het over bio- industrie vlees, heeft niks met zwart wit te maken, ik wijs er juist op dat ik met biologisch vlees juist al veel meer open sta om vlees te serveren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:31

Sammie schreef:
Lusitana schreef:

Waarom denk je dat mensen vegetarisch zijn?
Die hebben daar redenen voor en als ze daar tegen in moeten gaan kan dat wel degelijk misselijkmakend of een downer zijn. Of ze maken zich er alleen maar druk om of boos over. Dat is psychisch lijden. Ik heb het niet over een zenuwinzinking krijgen ofzo.
Het gaat er om dat je bruiloft niet iets hoeft te zijn waarbij je dingen zou moeten doen die je tegenstaan omdat je gasten het eten belangrijker vinden dan jou of het gebeuren waar het om gaat.

Dat iemand nog nooit een vegetariër is tegen gekomen die geen problemen heeft met vlees serveren, wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Het was ook maar 1 voorbeeld van motivatie.
Er zijn er ook genoeg die er geen moeite mee hebben, maar los van dat kun je gewoon zelf bepalen wat er geserveerd wordt en er is al meerdere keren gezeg dat er wel wat meer bestaat tussen een blaadje sla een een steak.
Er kan prima een zeer uitgebreid maal worden geserveerd zonder vlees zonder dat je het vlees mist.
wat zou je dan moeilijk doen over vlees moeten?

Waar het mij om gaat is dat het bruidspaar gewoon kan beslissen en het ja, dus gewoon kunnen maken om een vegetarisch maal voor te zetten. Ongeacht met welke motivatie.
Er wordt hier gedaan alsof vleeseters iets niet gegund of ontnomen wordt als er geen vlees in een maaltijd aanwezig is...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-12-13 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt