acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:33

ruitje schreef:
En ook dat is gewoon niet waar... Ik ben in een bio-industrie varkensstal geweest dit jaar en ik eet nog steeds mijn speklap... Het is een illusie als je denkt dat dit soort media aandacht ervoor zal zorgen dat niemand meer bont/angorawol/vlees zal kopen.

Dat het geen illusie is, blijkt uit het feit dat zowel in nl als in zweden al heel wat enorme winkelketens de angora-artikelen uit het assortiment halen en niet meer inkopen.Dat blijkt ook uit het feit dat cosmetica in europa nu dierproefvrij dient te zijn. Denk je werkelijk dat het zover was gekomen, als de consument niet wist wat er achter zijn lippenstift zat?
Er zijn heel wat mensen die overgaan op biologisch vlees of vegetariër worden aan de hand van de info ( ik ben daar een voorbeeld van, maar er zijn er veel en veel meer, getuige ook het steeds grotere assortiment aan eco producten en vegetarische producten in een gewone supermarkt. Dat zou niet gebeuren als er niets aan te verdienen is, dus mag je rustig concluderen dat er een grote markt voor ontstaat)

Ik beweer niet dat niemand meer vlees mag eten. Mijn echtgenoot en zoon eten ook vlees. Maar het is niet verkeerd om te weten waar het vandaan komt; hoe het traject is tussen beest en lap vlees/jas etc. Dan kun je iig een besluit nemen gebaseerd op de werkelijkheid.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:39

Ik vind niet zoveel mis met bont het is heerlijk warm en een goed product.
Waar ik wel wat op tegen heb is de manier hoe het gewonnen word.
Vreselijk wat ze die konijnen aandoen, ik kan wel janken.

Mensen die perse tegen bont zijn, zijn een beetje hypocriet, want in veel gevallen eten ze wel vlees en willen wel mooi leren tassen en schoenen.
Als bont van een dier komt wat een eerlijk bestaan heeft gehad, normaal geslacht wordt en voor consumptie gebruikt gaat worden mag het vachtje van mij ook gebruikt worden.

liljebo

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:46

Zo charmant is de bonthouderij niet. De beesten leven in de regel in draadkooien (ja, ik heb het vaak genoeg gezien) en de manier van slachten is wisselend; weinig toezicht op. Wat mij daar vooral aan stoort is dat het onnodig is. Er zijn genoeg alternatieven.

Overigens hebben veel dieren in de bio-industrie ook geen aangenaam leven (en ja, ook ik ben in die stallen geweest) Daarom ben ik ook voor doorzichtigheid van het hele gebeuren

Voor mij iig geen bont, geen angora, geen leer, geen vlees en geen zuivel. :) Ik heb gewoon teveel problemen met de hele gang van zaken en voor mij hoeft geen dier dood te gaan. Maar ieder zijn eigen beslissing, zolang maar niet alles wordt gebagataliseerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:10

jesito schreef:

Mensen die perse tegen bont zijn, zijn een beetje hypocriet, want in veel gevallen eten ze wel vlees en willen wel mooi leren tassen en schoenen.
Als bont van een dier komt wat een eerlijk bestaan heeft gehad, normaal geslacht wordt en voor consumptie gebruikt gaat worden mag het vachtje van mij ook gebruikt worden.

True, true, maar er zijn er hier genoeg in het topic die geen vlees eten geloof ik...

Ik heb er nog iets op facebook over gezegd, toen durfde iemand te zeggen dat varkens in Nederland het niet slechter hebben dan de konijnen in China := pardon? Als ze het al beter hebben zijn het nog steeds ellendige omstandigheden en het zijn een stuk meer dieren die ervoor moeten lijden.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf, enzo!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:21

Dat varkens en koeien het hier in NL slecht hebben vind ik onzin. Hebben jullie wel eens gelezen waaraan een stal van varkens moet voldoen?? Kijk hier maar even na: http://www.vwa.nl/onderwerpen/regels-vo ... -controles Denken jullie echt dat ze in bijvoorbeeld China dezelfde regels hebben?
NL- varkenshouders of NL- veehouders moeten aan zoveel regels ter vergelijking met andere landen. Maar jullie hebben het over o.a angorawol en waar komt het vandaan…juist China.
Zo zie je maar weer we moeten meer onze producten in Nederland kopen en niet in landen zoals China en Turkije.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:22

Een nerts heeft in Nederland een draadkooi, maar ook altijd een houten hok met stro.
Of dat bij een konijn zo is weet ik niet, maar ik geloof dat er in Nederland geen konijnen voor het bont zitten, alleen voor het vlees.
China is sowieso een eng land, gehandicapten kinderen hebben het daar duizend keer slechter dan welk dier hier dan ook, denk maar niet als je zo met onschuldige kinderen om kunt gaan ze beter zijn met dieren. ;(

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:44

Idd een draadkooi en een houten hokje waar als ze geluk hebben iets stro in zit maar dat draadkooitje en hokje moeten ze wel met soms wel 3 andere delen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:48

mebianca schreef:
Dat varkens en koeien het hier in NL slecht hebben vind ik onzin. Hebben jullie wel eens gelezen waaraan een stal van varkens moet voldoen?? Kijk hier maar even na: http://www.vwa.nl/onderwerpen/regels-vo ... -controles Denken jullie echt dat ze in bijvoorbeeld China dezelfde regels hebben?
NL- varkenshouders of NL- veehouders moeten aan zoveel regels ter vergelijking met andere landen. Maar jullie hebben het over o.a angorawol en waar komt het vandaan…juist China.
Zo zie je maar weer we moeten meer onze producten in Nederland kopen en niet in landen zoals China en Turkije.

Nou nou, poe poe. Staat alleen iets over de primaire levensbehoeften... Water en licht, en regelgeving omtrent het houden op balken...

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/varkens

Ik kan dit nou niet echt diervriendelijk noemen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:50

jesito schreef:

Waarom is dat hypocriet? Uberhaupt wel over nagedacht? :') Biologisch vlees komt bijvoorbeeld kwa dierenlied totaaaaaal niet in de buurt van bont.

En ik heb ook totaal geen problemen met bont als het op een goede manier geproduceerd wordt. Maar helaas kom je dat soort bont zelden tegen. Dus ik kan wel zeggen dat ik 'per se' tegen bont ben :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:51

Allemaal wettelijk afmetingen, groepshuisvesting andere afmeting dan alleen.
Stro zit er altijd in.

Of je dat ruim genoeg vind is een discussie op zich :)
Maar alles is wel wettelijk bepaald. Bij een bouwvergunning begint het al, wil je het anders krijg je al geen vergunning.
Dat geldt voor al onze beroepsmatig gehouden dieren, op de paardensector na :?

Een land als China heeft daar geen wet voor.
Daarom kunnen daar alle meest barbaarse dingen gebeuren.

Wakker dier is een site die je met veel zout moet nemen.
Die halen in veel artikelen Nederland en buitenland door elkaar. Of gebruiken nog artikelen van hoe het 30 jaar terug ging.
Als ik nu de paardenbedrijven zwart ga maken ga ik niets laten zien van een bedrijf dat het op orde heeft.
Dan laat ik paarden in de modder zien en niet de 10 meter verder waar ze een hectare droog land hebben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:54

ruitje schreef:
En ook dat is gewoon niet waar... Ik ben in een bio-industrie varkensstal geweest dit jaar en ik eet nog steeds mijn speklap... Het is een illusie als je denkt dat dit soort media aandacht ervoor zal zorgen dat niemand meer bont/angorawol/vlees zal kopen.

Het heeft mij anders wel de ogen geopend. Ja, ik had een jas met echt bont terwijl ik heus wel wist dat daar diertjes voor misbruikt werden, maar toen ik zag hoe was ik er klaar mee en is de jas de deur uit gegaan. komt nooit meer iets van bont in

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:54

Heb heb een tijdje op een nerstenfarm gelopen omdat mn pony's daar stonden en ik kan je zeggen dat er niet zo rozenkleurig gaat als jij nu aangeeft.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:57

Ik heb jaren het zaagsel van een nertsenhouderij opgehaald voor hier op stal.
En ik vind het precies zo gaan als dat ik aangaf.
En de wettelijk regels zijn overal het zelfde. En voor een mooie vacht is een slaapplek met stro gevuld beter. Dan zou een houder dom zijn dat niet te vullen, kosten daarvan zijn te klein om het te laten.

Maar we hebben geluk.
De nertsenhouderij stopt hier, nu kunnen de dieren gehouden worden in landen waar er geen regels zijn.
Echt winst behaald in Nederland op dat vlak ;(
Laatst bijgewerkt door little_king op 29-11-13 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:59

Mijn ervaring is totaal anders

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:02

Is het anders of beleef je het anders?

Ik beleef een paard 24 uur op stal zonder weidegang als verschrikkelijk.
Een ander vind dat in de winter heel normaal, hij komt er toch uit met rijden en heeft een totaal andere beleving dan ik :)

Begrijp je wat ik bedoel?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:04

little_king schreef:
Allemaal wettelijk afmetingen, groepshuisvesting andere afmeting dan alleen.
Stro zit er altijd in.

Of je dat ruim genoeg vind is een discussie op zich :)
Maar alles is wel wettelijk bepaald. Bij een bouwvergunning begint het al, wil je het anders krijg je al geen vergunning.
Dat geldt voor al onze beroepsmatig gehouden dieren, op de paardensector na :?

Een land als China heeft daar geen wet voor.
Daarom kunnen daar alle meest barbaarse dingen gebeuren.

Wakker dier is een site die je met veel zout moet nemen.
Die halen in veel artikelen Nederland en buitenland door elkaar. Of gebruiken nog artikelen van hoe het 30 jaar terug ging.
Als ik nu de paardenbedrijven zwart ga maken ga ik niets laten zien van een bedrijf dat het op orde heeft.
Dan laat ik paarden in de modder zien en niet de 10 meter verder waar ze een hectare droog land hebben.

Interessant dat iedereen altijd tegen wakker dier is... Het zou een beetje verspilde moeite zijn om voor iets te strijden wat al is afgeschaft :+

Okee, als je wakker dier dan niet gelooft, de dierenbescherming misschien wel?

http://beterleven.dierenbescherming.nl/ ... 1-ster.pdf

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:06

De dierenbescherming die de voor of achterkant van een paard niet eens kan onderscheiden?

Ik ben iemand die gelooft wat die zelf ziet. :)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:11

little_king schreef:
Is het anders of beleef je het anders?

Ik beleef een paard 24 uur op stal zonder weidegang als verschrikkelijk.
Een ander vind dat in de winter heel normaal, hij komt er toch uit met rijden en heeft een totaal andere beleving dan ik :)

Begrijp je wat ik bedoel?

Het is anders zoals ik al beschreef.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:15

Ja een draadkooi met hokje (aan wettelijke eisen) met stro.
Jij vind het een beetje stro, beetje is een ruim begrip :)

Maar goed, daar hebben we binnenkort een verbod, zodat er voor die dieren in een ander land met wat pech geen regels meer zijn. Want de vraag naar bont neemt niet af omdat er een paar mensen tegen zijn.
De dieren verhuizen, geen minder dieren in de wereld daar voor bestemd.
Wil je dat mensen geen bont meer dragen moet je bij die mensen aankloppen.
Dat lukt niet door dit soort filmpjes.
Deze filmpjes zien wij, maar ook de mensen in Rusland? Polen? Waar veel bont gedragen wordt?

Ik denk dat grote landen als Amerika, maar ook Europa sterk moeten gaan staan tegen een land als China dat er daar regels moeten gaan komen.
Dat dat een van de weinige oplossingen zal zijn
Laatst bijgewerkt door little_king op 29-11-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:17

Magrathea schreef:
mebianca schreef:

Nou nou, poe poe. Staat alleen iets over de primaire levensbehoeften... Water en licht, en regelgeving omtrent het houden op balken...

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/varkens

Ik kan dit nou niet echt diervriendelijk noemen.

Owww foto’s van wakker dier mensen die altijd in een kantoortje zitten dat is pas zielig.. Een varken is een slim beest als je heel veel varkens in een hokje propt dan zullen ze elkaar opvreten om zo de concurrentie uit te schakelen.. Ook zal de gewenste kilo’s tegenvallen aangezien elke varken weinig voer binnen kan krijgen omdat ze met zoveel zijn... Langdurige transport  transport van paarden van Zuidlaardermarkt naar Spanje ?? niet zielig? Pijnlijke verminkingen. Staart couperen wordt uit voorzorg gedaan omdat varkens nogal graag aan elkaars staart zitten dit wordt trouwens nu ook met verdoving gebeurt. Onderlinge agressie gebeurt bij elk dier ook bij paarden, ooit van rangorde gehoord?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:18

mebianca schreef:

Dat is sowieso met alles aan te raden; vlees, groente en waar mogelijke ieder ander product. Alleen al ivm het milieu en eigen economie.
In mijn geval haal ik zoveel mogelijk zweedse producten, ook al omdat de eisen hier nog vele malen strenger zijn dan nederland.

(hier is oa preventief antibiotica geven aan vee verboden. Nederland staat dan ook erg hoog mbt antibiotica in het vlees, terwijl het hier nauwelijks voorkomt)

Nog beter... nederlands biologisch/ecologisch. Maar daar hangt wel een aardig prijskaartje aan omdat duurzaam minder rendabel is dan massaproductie.
In ieder geval op korte termijn.
Op lange termijn zie je een heel ander plaatje, maar dat willen veel mensen (nog) niet zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:19

little_king schreef:
Ik ben iemand die gelooft wat die zelf ziet. :)

Ik ook. En ik heb al veel gezien. (ben nu eenmaal een oude doos die altijd veel heeft willen weten :P )
Daarom voor mij geen vlees/zuivel/bont/dons etc. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:22

Ik ben zo jong ook niet meer :+
Daarom eet ik wel Nederlands vlees en zuivel.
Nu draag ik geen bont, maar ik zou het van een Nederlandse nerts zonder bezwaar kunnen dragen.

Daar in tegen weet ik niet waar mijn zadel, schoenen en bankstel vandaan komen.
Met mij vele waar ze dan nooit over nadenken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:23

@littleking, Ja, maar daar is nu eenmaal niets aan te doen. Je kunt een verbod instellen op het slecht houden van nertsen, en in plaats daarvan diervriendelijke fokkerijen neerzetten, maar dat kost geld. Zolang het elders goedkoper kan zal de consument dat liever hebben. Je geeft hiermee in elk geval wel een boodschap af: het is niet okee, anders zou het niet verboden worden. Moeten we daarom maar alle ellendige omstandigheden in stand houden? Omdat het elders toch wel net zo erg is?

Ik snap het niet 8)7

@mebianca, tuurlijk heb ik wel eens paarden de rangorde zien bepalen, echter als een paard compleet onder de schrammen en wonden zit halen we diegene uit de groep, blijkbaar past ie er niet in... Of het land waar ze op staan is te klein :) En staarten couperen is symptoombeschrijving, je kunt het laten lijken alsof je de beestjes ermee helpt maar echt niet dat ze elkaar gaan uitknabbelen als ze genoeg afleiding/ruimte hebben. :n

Ik snap niet waarom iedereen zo valt over wakker dier. Mij maak je echt niet wijs dat ze het bij het verkeerde eind hebben en dat alle varkens in NL vrolijk over een weilandje huppelen de hele dag.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:23

little_king schreef:
J Want de vraag naar bont neemt niet af omdat er een paar mensen tegen zijn.

Kul... naarmate dat er meer mensen tegen zijn, neemt de vraag wel dergelijk af. Niet in ieder land, maar in de landen waar het niet afneemt, wordt het ook niet meer dus neemt het in totaliteit wel dergelijk af. De kans is reeel dat het product duurder wordt door de verminderde vraag, waardoor ook de bevolking in andere landen minder interesse kunnen gaan tonen-

Het hier continue terugkomende 'je kunt er toch niets tegen doen' en dat soort flauwekul is niet meer dan een excuus om je eigen verantwoording niet te nemen