Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:42

Citaat:
Kan ik morgen even voor je vragen. Weet alleen dat het vrij "simpel" is, de eendenborst lekker rood en de saus moet gewoon vooral lang indikken

Als je dat wilt doen ; heel graag.....

Citaat:
zonder gevraagd te zijn mijn receptje wel spammen

Dit klinkt ook erg lekker , ik sla het op en probeer het eens uit. Bedant.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 19:16

Rytir schreef:
Niet met rode port saus maar wil zonder gevraagd te zijn mijn receptje wel spammen :Y) . Had laatst sushi gemaakt en dit als vleesgrecht naast de sushi.

Bak de eendenborst zoals het hoort (vel ruitsgewijs insnijden, langste op de velkant zonder olie of boter bakken). Voeg twee minuten voor het gaar is een halve tot hele sinaasappel in blokjes toe. Laat dit meebakken in het vet. Doe wat (eikenblad)sla in een bak en maak een beetje dressing met sinaasappelsap, peper en een beetje hoi sin saus. Meng de sla met de dressing. Laat de eend rusten en de stukjes sinaasappel afkoelen. Als de sinaas is afgekoeld doe je deze bij de salade. Snijdt de eendenborst in dunne repen en schenk er wat hoi sin saus op (heel lichtjes). Leg de plakjes eendenborst op de salade en gooi er wat bosui ringetjes overheen.

Ik denk dat ik dit ga maken als een soort tussengerechtje (in amuse schaaltje oid).

Ik ben niet zo fan van sinaasappel icm eend gek genoeg, dus die zou ik weglaten, maar verder klinkt het erg mjam.
Ik ven vandaag eens kritisch door mijn lijstje heen gegaan en heb wat extraatjes van de dag geschrapt.
Appelbrood ga ik alleen maken als ik daar 1e kerstdag even tijd voor heb, anders niet. Peperkoekhuisjes maak ik van simpel zandtaartdeeg denk ik oid voor na het dessert bij de koffie...

Mijn schoonmoeder heeft gevraagd of ik voor kerstavond nog een licht toetje heb, ik kan eigenlijk niks verzinnen... Nog suggesties? Het zou zijn voor na de gourmet, dus echt niet teveel, paar hapjes...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:18

Misschien iets met sorbetijs? Is lekker licht en verfrissend... Frambozen of peren sorbet met een kletskopje of tule

ralphtdw

Re: Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:23

Wij maken allemaal kleine hapjes als een soort van lopend buffet veel makkelijker en geeft minder stress haha

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:33

Ik doe de amuses en het nagerecht thuis :) als amuse zat ik te denken aan iets op een bedje van een puree van zoete aardappel of pompoen.. iemand een leuk ideetje? Ik dacht toch misschien een coquille, alleen mams lust geen vis maar dan kan ik ook 1 ander hapje maken :D

Nagerecht doe ik een proeverijtje, met sowieso een klein bolletje citroenroomijs, klein brownietje, en ik denk een mini creme bruleetje en iets fris met fruit. Als ik hele kleine porties weet te maken misschien zelfs nog een panna cotta.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:04

Ik loop een beetje vast met m'n menu...

Ik wil kerstavond voor een simpel diner zorgen want dan is het dochtertje van mijn vriend bij ons. Wil dan als dessert een trifle samen met haar maken, maar weet nog niet precies hoe, want ze moet ook lusten natuurlijk... Verder weet ik nog niet wat ik dan wil maken, ze lust nog niet zoveel namelijk, en het moet er wel leuk uitzien natuurlijk...

Eerste kerstdag hoef ik niks te doen eigenlijk, heb dan een brunch met de familie, en savonds bij mijn vader eten, of bij m'n schoonouders, maar die zie ik met de brunch dus ook al...

Tweede kerstdag alleen met mijn vriend, lekker dagje voor ons samen.
Voorgerecht word carpaccio of een salade daarvan (omdat mijn vriend dat gewoon heel lekker vind)
Soep ben ik nog niet uit
Hoofdgerecht ook nog niet, denk dat mijn vriend weer hertenbiefstuk wil, of iets anders aan wild (zaterdag gaan we jagen, dus misschien maar even afwachten waar we mee thuiskomen) of iets totaal anders aan vlees, ik houd zelf erg van vis, maar mijn vriend niet...
Dessert word een kom van witte en pure chocolade gevuld met rode vruchten en slagroom met witte chocolademousse
Wil misschien nog iets van een tussengerechtje

Dit is het idee tot nu toe, moet nog even goed bedenken hoe en wat verder, en of er dingen zijn die ik van te voren al kan maken of voorbereiden zodat ik niet de hele dag in de keuken sta...

Heb er weer heel veel zin in!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 17:23

Klinkt goed spotterponie!
Waar loop je precies op vast?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:43

Ik wil graag een lekker soepje wat we normaal niet eten, dus geen tomatensoep waar m'n vriend t over had... :+ maar ik heb geen inspiratie...

Voor het hoofdgerecht kwam mijn vriend net met konijn, want dat heeft hij nog nooit op, dus daar moet ik even iets mee verzinnen, en wat maak ik daar dan bij??

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:44

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:44

qua soep is pastinaaksoep heel lekker, is een knol/wortel. Lekker soep van te maken met bijvoorbeeld uitgebakken droge worst.

en bij het konijn, misschien aardappelkroketjes?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:03

Aardappelkroketjes is een goede ja! Dat ik daar nog niet aan gedacht had...
Ga beide soepen eens overleggen met mijn vriend...
Zit er toch aan te denken om voor mezelf nog iets van vis te doen, of een tussengerecht met scampi's of zo, maar dat past er eigenlijk niet echt bij...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:06

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:27

Die ziet er heerlijk uit!! En valt nog het meest in de smaak bij vriendje denk ik!

Stoofpeertjes hoort er ook bij ja, heerlijk!
Spruitjes is ook wel een wildgroente maar eten wij al regelmatig dus liever iets anders erbij...

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:23

Ik hoef me dit jaar niet te breken over een kerstmenu wat heerlijk :=
Alleen ik denk dat ik me toch maar ga bemoeien met het menu van eerste kerstdag.... :')

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:13

Fijn dat dit topic er weer is! Lekker inspiratie op doen, al ben ik al wel een heel eind. Moet nog even aan de verfijning werken denk ik .. In grote lijnen gaat dit het worden:

AMUSES (op een plankje)
1. Gevuld champignonnetje
2. Dichtgeknoopt courgetterolletje met geitenkaas
3. Glaasje met een frisse (limoen oid) parelcouscous

VOOR
- Asperge- kipcocktail met mandarijn

TUSSEN
- Bloemkool soep met zalmsnippers (en voor de niet viseters met uitgebakken ham)

HOOFD
- Ossenhaas op een andijviestampotje, jus en div. soorten groenten (o.a. spruitjes, cantharellen, crème v. rode kool of biet)

NA
- Gekarameliseerde appel met een bolletje ijs en rood fruit o.i.d.

En lekkere wijn :D

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:01

Ohh wat een heerlijke gerechten hier! Ik zie ook allemaal leuke en lekkere dingen op welke.nl.
Wij eten eigenlijk elk jaar hetzelfde, voorgerecht ham/meloen en voor de vis mensen garnalen cocktail, of carpaccio. Als hoofdgerecht biefstuk, vaak met aardappeltjes of aardappelkroketjes, groenten, sausje, etc. En als toetje altijd tiramisu (eigen recept, zonder alcohol, blijft voor mij altijd de lekkerste!).
Toch wil ik wel eens wat brood ideetjes of wat kleine hapjes uitproberen dit jaar of mijn familie die ook wil maken/ eten ;)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:15

Nomnom, zie weer lekkere gerechtjes! Vinden jullie het ook zo vervelend om dat soort gerechte 'uit te proberen' voor de kerst :D

spottedponie schreef:
Ik wil graag een lekker soepje wat we normaal niet eten, dus geen tomatensoep waar m'n vriend t over had... :+ maar ik heb geen inspiratie...

Voor het hoofdgerecht kwam mijn vriend net met konijn, want dat heeft hij nog nooit op, dus daar moet ik even iets mee verzinnen, en wat maak ik daar dan bij??

Je kunt natuurlijk ook een lekker pompoensoepje maken (al is pompoen meer halloween/ thanksgiving) maar vooraf aan wild mmmm!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:36

Ik ben inmiddels goed op dreef voor 2de kerstdag:

Voorgerecht
- Vissoep (klein kopje)
- Club Sandwich

Hoofdgerecht
- Beenham met honing mosterd saus
- Zalm met amandelkorst
- Aardappelkroketjes
- Quiche met spinazie en spekjes
- Stoofpeertjes
- Rolletjes met ham, peer en brie (Bedankt topic :))

(Ik zit er over te denken om ook nog sperziebonen te serveren)

Nagerecht
Witte chocolademousse met stoofpeertjes
Appelgebak met vanillesaus
Geroosterd ananas met ijs

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:26

Ik heb al een idee voor een lekker toetje!

2 kleine loempia'tjes van dessertrijst
bolletje witte chocolade mousse
plakje rood fruit parfait
sausje van framboos

jummm

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 17:27

Wel erg bewerkelijk, maar het klinkt wel super lekker!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:31

Ik ben er aardig uit.

Eerste kerstdag: gemengde hapjes, groentetuin, kalfstartaar, appel/pastinaaksoep, varkensbuik met appel en venkel, aardappelwaaiers, 'bordje groen', knolselderijpuree, haricots verts, tomaatjessalade, Smoked chocolate mousses met gepocheerde peren (en de aardbei kerstmannen)

Tweede kerstdag: gevulde kippendijen, groentetuin, sinaasappelcake en de tulpen uit dit topic.

Derde kerstdag gourmetten we met vrienden (wordt kant-en-klaar geleverd) ik wil alleen een gorgonzola sausje maken, en mss nog een keer de aardbei kerstmannen.

En de 21e krijgen we vrienden te eten. Dat wordt wsl gevulde paddestoelen, varkensrollade, aardappelpompoenpuree, ovengeroosterde groenten, en gegrilde vijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 17:34

Voor jou doen vrij sober lielle, of niet? :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:16

yup, ik sluit ook niet dat ik me in de hapjes nog gaat uitleven. Maar ik probeer me een beetje in te houden, ik ben nog een week weg voor het werk en wil er toch ook een beetje vakantie van maken.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:34

Voor hoeveel mensen koken jullie? Ik zie hier zulke uitgebreide menus voorbij komen dat ik toch minstens 20 man aan tafel verwacht :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 19:39

Hoe meer mensne hoe minder uitgebreid zou ik zeggen ;)

Hier zitten we dit jaar waarschijnlijk maar met 7 man aan tafel. Daarbij zijn ook opa en oma gerekend, dus ik heb op ongeveer 6 man gerekend qua hoeveelheden.

Mijn menu blijft als volgt:
Amuse:
Pancettahapje met gekarameliseerde sjalot

Voorgerecht:
Ravioli van gekonfijte eend
Rodewijn/balsamico/gevogeltebouillon
pompoenmousse
Tuille van shiitake

Tussengerecht:
Bladerdeeg
Rundsvlees dun gesneden
Pomme souffle aardappeltjes/groene aspergepunten/uiencompote
Truffelmayonaise

Hoofdgerecht:
Hertenbiefstuk/bitterballetje van hert
Aardappelpuree met truffelolie/ronde aardappelchip
Portsaus met cranberries
Paddestoelen/stoofpeertje

Bijgerechten:
Borrelbroodje (kleine broodjes)

Nagerecht:
Chocoladekommetje met 2 helften
Bosvruchtenbavarois
Bosvruchten
Munt
Chococrumble

Eventuele hapje bij de koffie:
Zanddeeg koekhuisjes

En als er tijd is wil ik nog dat pull apart bread maken, voor bijd e borrel op 1e kerstdag, maar dat onder voorbehoud van tijd.