Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:12

Gini schreef:
Sammie schreef:
Als ik iemand wel tot irritant restaurantgast zou verklaren dan zijn het wel Belgen! Duitsers doen het over het algemeen wel als goede tweede, maar dat is meer lachwekkend als ze 1 kopje koffie bestellen en dan hun koekje onder de tafel houden om op te eten. (of ze dekken zonder het eerst te vragen de tafel om hun eigen brood op te eten. Maar dat kunnen Belgen ook)

Als je nou nog even uitlegt waarom dan zijn wij ook weer tevreden. :D

Je bedoelt waarom ik Belgen irrirant verklaar? Ik vond ze vaak snauwerig en kortaf. En de Franstaligen zijn nog een graadje erger. Die vertikken het gewoon om Nederlands te praten (terwijl je aan hun hoofd ziet dat ze het wel kunnen), maar ook het tegemoet komen in gebrekkig Frans/Nederlands of voor mijpart langszaam Frans praten vertikken ze gewoon. Een collega heeft het eens gehad. Zij bracht de rekening. Franse Belgen hadden het geld op tafel gelegd (met 2,50 extra). Ze haalde dat op en verder zei die tafel niks. Komt een vrouw van die tafel na 10 minuten bij de kassa volaan in het Frans ratelen. Andere collega snapte er niks van. Begon ze vervolgens in d'r hand te wijzen en verder gewoon in het Frans doorratelen. Bleek dat ze die 2,50 terug wilden. Dat kreeg mijn collega eruit door gewoon in het Nederlands te vragen wat er aan de hand was. Zoek die ruzie lekker binnen je eigen grenzen uit. :=
Vond ze ook veelal onredelijk klagen over het eten. Gebonden vissoep en mosselen bijv. Nooit klachten over gehad, behalve een aantal Belgen. De rest gaf vaak gewoon complimenten. Ook Belgen bij een collega die vonden een maaltijd niet lekker. Nou dat kan. Daar kan vast een mauw aangepast worden, koffie gratis of andere oplossing als het je echt tegen viel. Maar zij zeiden alleen maar bij het afhalen we vonden niet lekker (en dan niet uitgebreid jammeren als smerig en hier betaal ik niet voor enz. enz. alleen we vonden het niet lekker) en bij het afrekenen hadden ze het geld op tafel gelegd en die maaltijd niet betaald.

Natuurlijk is niet elke Belg zo, maar door de bank genomen viel mij dat op bij Belgische gasten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:14

_lisaah schreef:
ik voel me stiekem wel een klein beetje beledigd hier :+
dat er wordt gezegd 'hebberige handjes van obers'
ik vind dat hier wel een beetje vooroordelen worden rondgestrooid over serveersters en obers.
wij (tenminste waar ik werk) staan gewoon met een glimlach klaar om jullie op te vangen en ik ben het bij ons nog nooit tegengekomen dat als iemand geen fooi geeft, we in een keer kattig gaan doen! dan zeggen we alsnog dankuwel mevrouw prettige dag verder tot ziens enz.

dan kan ik ook wel meteen vooroordelen over jullie allemaal rondgooien dat 'alle' gasten van die zeikerds zijn en dat als 1 sla blaadje van het bord afligt ze meteen beginnen te snauwen en dat ze allemaal zeuren om de kleinste dingetjes enz...
dat zijn ook vooroordelen want de meeste gasten zijn echt gewoon super :)

Was geen vooroordeel. Aangesproken wie zich aangesproken voelt. Als jij gewoon netjes je werk doet en niet maalt of er daarna een fooi gegeven wordt of niet, dan is dat alleen maar leuk. :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:15

Lusitana schreef:
Applaus voor een piloot vind ik ook belachelijk en lijkt ook wel iets nederlands, want ik heb het verder nooit meegemaakt dan op een vakantie vlucht. Heeft ook denk ik meer met de opluchting van de scheiterige passagiers te maken.

Wel geef ik het vluchtpersoneel gewoon een handje en een bedankje/groet.

Ik gaf in Nederland wel fooi omdat er vaak rekening mee werd gehouden in het salaris van bedienden.

In Portugal hoef je geen fooi te geven. Dat is hier abnormaal.
Als je het wel doet, weet dan dat ze voor 60 cent een kop koffie kunnen halen of een gebakje en voor 120 dus koffie met gebak, of een belegd broodje. Een fles wijn kost een euro.
Dus denk aan de verhouding.

Verder valt het me hier ontzettend op dat "bedankt" er niet echt ingebakken zit nij Nederlanders.
Hier zeg je het om de haverklap (bij het verlaten van een winkel/dienst en bij betalen bv), dat valt Nederlanders dan weer op.
Ik sprak eens een klein jongetje die het interessant vond dat ik ook andere talen sprak. Weet je wat het eerste woordje was dat hij in het Nederlands wilde weten? "Bedankt". Toch wel tekenent.

Jaren geleden was ik in Frankrijk en daar keken de dorpelingen ons boos aan in de bakker. Nu ik in Portugal woon begrijp ik waarom. We hadden niet eerst "bonjour" gezegd, maar meteen onze "order" geroepen.
Apart dat je in Nederland vaak gewoon groot wordt gebracht om te leren commanderen ipv van vriendelijk groeten en vragen.
Hier in Portugal is het extreem. Als je iemand de weg wilt vragen ofzo is het van "Goedemorgen, hoe gaat het?" en dan pas kom je met "Kunt u mij misschien vertellen..." en achteraf "hartelijk bedank!".
En in een winkel zeg je hier ook eerst goedendag (en na het afrekenen bedankt), óók tegen de cassiere van de supermarkt.
Daar moest ik aan wennen, maar het maakt het leven zoveel aangenamer, vriendelijk zijn naar elkaar!

Hmmm, dan heb ik waarschijnlijk toch een portie zuiderlijk bloed door mijn aderen stromen :D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik, toen ik zelf in de horeca werkte, erg veel moeite had met fooi. Ik verdiende gewoon goed en voelde mij opgelaten als ik fooi kreeg. Daarna ben ik op de een of andere manier zelf veel fooi gaan geven :Y) Waarom weet ik niet want ik ben het in principe eens met eerdere uitspraken dat je in Nederland gewoon een goed loon krijgt in plaats van een basis loon.

Ik blijf het echt een lastige kwestie vinden, zowel in als buiten europa. Want wat geef je in welk land? Wat is representatief, in het ene boekje staat namelijk het ene, in het andere boekje wordt dat weer bestreden...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:17

Bedankt Sammie voor de verheldering. Het is inderdaad zo dat Belgen echte Bourgondiërs zijn en een zeer smakelijke keuken hebben. Dan kan het al eens voorvallen dat de buitenlandse keuken "tegenvalt".

Nee sorry, gemeen van me. :o

De taalkwestie is natuurlijk wel iets uitgebreider dan een Waalse gast die bewust vertikt van geen Nederlands te kunnen. Iedere Belg heeft hier wel zijn eigen mening over. Mijn is er een van gelatenheid. Nederlands is geen belangrijke taal op wereldvlak. Ik wil het dus ook niemand verplicht opleggen. Het argument dat iedere Belg de landstalen moet kunnen, tja, ik kan ook geen Duits.
Laatst bijgewerkt door Gini op 12-09-13 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:19

_lisaah schreef:
ik voel me stiekem wel een klein beetje beledigd hier :+
dat er wordt gezegd 'hebberige handjes van obers'
ik vind dat hier wel een beetje vooroordelen worden rondgestrooid over serveersters en obers.
wij (tenminste waar ik werk) staan gewoon met een glimlach klaar om jullie op te vangen en ik ben het bij ons nog nooit tegengekomen dat als iemand geen fooi geeft, we in een keer kattig gaan doen! dan zeggen we alsnog dankuwel mevrouw prettige dag verder tot ziens enz.

dan kan ik ook wel meteen vooroordelen over jullie allemaal rondgooien dat 'alle' gasten van die zeikerds zijn en dat als 1 sla blaadje van het bord afligt ze meteen beginnen te snauwen en dat ze allemaal zeuren om de kleinste dingetjes enz...
dat zijn ook vooroordelen want de meeste gasten zijn echt gewoon super :)

natuurlijk niet, maar sommigen stellen de serveerders wel op als halve daklozen die maar een gammel loontje verdienen ... ( en dan niet jij... ;) )
iedereen staat klaar met een glimlach op zijn werk om klanten te helpen. jullie,en ik ook ;)
zo bedoel ik dat het toch vreemd is dat jullie met die zelfde glimlach wel extra? geld moeten hebben boven jullie minimum loon, en wij niet... want bijna alle loontjes zijn het minimum.
;)

LisavanLisa

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:30

het gaat er niet om dat ze denken dat we halve daklozen zijn of niet,
maar omdat wij hun in de watten hebben gelegd, het is als bedankje. Niet als 'jij lijkt me arm en zielig hier heb je wat fooi'

ik vraag me alleen wel heel erg af hoe dat er ooit in is gekomen dat fooi geven :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:32

Sammie schreef:
Je bedoelt waarom ik Belgen irrirant verklaar? Ik vond ze vaak snauwerig en kortaf. En de Franstaligen zijn nog een graadje erger. Die vertikken het gewoon om Nederlands te praten (terwijl je aan hun hoofd ziet dat ze het wel kunnen), maar ook het tegemoet komen in gebrekkig Frans/Nederlands of voor mijpart langszaam Frans praten vertikken ze gewoon. Een collega heeft het eens gehad. Zij bracht de rekening. Franse Belgen hadden het geld op tafel gelegd (met 2,50 extra). Ze haalde dat op en verder zei die tafel niks. Komt een vrouw van die tafel na 10 minuten bij de kassa volaan in het Frans ratelen. Andere collega snapte er niks van. Begon ze vervolgens in d'r hand te wijzen en verder gewoon in het Frans doorratelen. Bleek dat ze die 2,50 terug wilden. Dat kreeg mijn collega eruit door gewoon in het Nederlands te vragen wat er aan de hand was. Zoek die ruzie lekker binnen je eigen grenzen uit. :=
Vond ze ook veelal onredelijk klagen over het eten. Gebonden vissoep en mosselen bijv. Nooit klachten over gehad, behalve een aantal Belgen. De rest gaf vaak gewoon complimenten. Ook Belgen bij een collega die vonden een maaltijd niet lekker. Nou dat kan. Daar kan vast een mauw aangepast worden, koffie gratis of andere oplossing als het je echt tegen viel. Maar zij zeiden alleen maar bij het afhalen we vonden niet lekker (en dan niet uitgebreid jammeren als smerig en hier betaal ik niet voor enz. enz. alleen we vonden het niet lekker) en bij het afrekenen hadden ze het geld op tafel gelegd en die maaltijd niet betaald.

Natuurlijk is niet elke Belg zo, maar door de bank genomen viel mij dat op bij Belgische gasten.

Franse Belgen (Walen) en Vlamingen zijn twee hele verschillende typen. :) Veel vlamingen kunnen ook niet met de walen om en andersom. :) Hoe je aan hun hoofd ziet dat ze nederlands kunnen is me overigens een raadsel. Veel Walen kunnen nl helemaal geen Nederlands net zoals veel Vlamingen geen frans kunnen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:46

Gini schreef:
Bedankt Sammie voor de verheldering. Het is inderdaad zo dat Belgen echte Bourgondiërs zijn en een zeer smakelijke keuken hebben. Dan kan het al eens voorvallen dat de buitenlandse keuken "tegenvalt".

Nee sorry, gemeen van me. :o

De taalkwestie is natuurlijk wel iets uitgebreider dan een Waalse gast die bewust vertikt van geen Nederlands te kunnen. Iedere Belg heeft hier wel zijn eigen mening over. Mijn is er een van gelatenheid. Nederlands is geen belangrijke taal op wereldvlak. Ik wil het dus ook niemand verplicht opleggen. Het argument dat iedere Belg de landstalen moet kunnen, tja, ik kan ook geen Duits.

Hey, je hoeft geen Nederlands te spreken als je het niet kunt. Engels, handen en voeten, langzaam praten kan allemaal (De meeste Nederlanders zijn op dat vlak erg meegaand en in dat restaurant dus ook). Probeer duidelijk te maken wat je wil. Maar dat deed zij niet.. Zij ratelde als een idioot maar door in het Frans. In een erg rap, hoog en vooral beledigd tempo. Terwijl je aan haar zag dat ze Nederlands kon, ze reageerde heel duidelijk op Nederlandse vragen. (goed nu kun je op zn minst vaststellen dat ze in ieder geval Nederlands verstond. Volgens mijn collega destijds sprak ze het echter ook, maar wilde ze dat niet spreken. Dus laten we dat in het midden houden. Heb het zelf vanaf de zijlijn meegemaakt)

Een Belg als Bourgondiër bestempelen.. euh.. nou dat zou ik ook niet zo snel doen. :D De tafel dekken, je broodtrommeltje open trekken en 1 soepje bestellen valt daar niet onder. Ook uitgebreid eten vind ik niet snel terug bij de gemiddelde Belg. En tuurlijk kan het best dat er in België een soep of bepaalde gerecht gemiddeld anders wordt klaar gemaakt, maar daar kun je zelf ook tot op zekere hoogte rekening mee houden. Bij de wok of chinees gebruiken ze bijv. veel kruiden en/of knoflook. Italianen stoppen je vol met (anti)pasta. En soms kan het ook gewoon dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. Niks mis me, maar gelijk commentaar leveren in de gang van zo kookt niemand dat is een beetje vreemd. Dat voorbeeld van die mosselen was een vent die werkelijk de term walgelijk, niet te vreten en zo maak niemand dat klaar gebruikte. De meeste complimenten die we kregen was over de mosselen (en andere vis). Die mosselen komen uit een grote zak en van andere tafels hebben we geen klachten gekregen die avond, dus het lag ook niet aan een slechte levering/ zak. Overigens vroegen Belgen meer dan gemiddeld om een lepel om de ‘soep’ uit de mosselpan te kunnen drinken. Kan, als je dat wil natuurlijk maar vond het wel grappig := maar misschien valt dat onder Bourgondisch.

Ik ben niet vaak in België uit eten gegaan, (Wel een keer een poging gedaan om een terrasje te pakken in Lommel, maar we werden niet geholpen dus zijn we na 10 minuten maar weer opgestapt.) maar ik vermoed dat de Belgische ‘keuken’ niet veel zal verschillen met de gemiddelde Nederlandse of afhankelijk van waar in België de Franse keuken. :+

Maar goed dit is mijn ervaring. Ik werk er al jaren niet meer, dus geen reden voor iemand om zich aangevallen te worden. :) Tenzij je een man bent en een keer helemaal over de pis bent gegaan over niet te vreten mosselen die je niemand zo kookt. :D Andere mensen vinden Belgen als gast misschien weer helemaal geweldig.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:49

Fooi, ja inderdaad ik rond het getal af, of ik zeg als het bijvoorbeeld 21,- euro is 25,- euro is goed.
Ik heb zelf oooooit is een keer toen ik als bijbaantje in de horeca werkte 30,- fooi gehad en dat vond ik zo raar (tuurlijk leuk) dat ik het nog steeds weet.

En ik nu ik het zo terug lees ben ik volgens mij wel heel '' nederlands '' ik klap namelijk wel als ik ben geland, niet eens zo zeer voor de piloot maar denk gewoon van blijdschap dat ik uit dat saaie vliegtuig kan naar zoveel uur vliegen. Ook zeg eigenlijk op straat 9 van de 10 iemand gedag bekend of onbekend, vind het altijd wel gezellig! ( en tuurlijk heb ik ook weleens dagen dat niemand van mij maar ook 1 woord zal krijgen maar goed die hebben we allemaal weleens) :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:59

Nou, ik woon niet in Nederland, dus ik weet niet hoe Nederlanders zich in Nederland gedragen...
Op een ander Forum kreeg ik toch een heel andere indruk van het hedendaagse Nederland. Maar daar zit een anders soort user. Denk je niet dat paardenmensen op zich vaak al wat jovialer ofzo zijn?
(Sowieso mensen die van dieren houden.)

Zal ook wel erg plaatselijk kunnen verschillen. Ik kan me nog herinneren dat toen we in een nieuwbouwwijk kwamen vanuit een dorpje waar we iedereen kende, we mensen op straat gewoon gedag zeiden en raar werden aangekeken...

Ik ben erg blij te horen dat er dus wel goedendag wordt gewenst etc. Handig, zo´n Bokt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:14

_lisaah schreef:
ik vraag me alleen wel heel erg af hoe dat er ooit in is gekomen dat fooi geven :+

Het is een dankbaarheids uiting en dat vind je terug in de oude engelse term gratuity (van gratitude , dankbaarheid) er voor.

Vroeger, en dan heb ik het over voor 1980 bestonden er ook geen CAO lonen en mensen in de horeca werden slecht betaald en bovendien werd er door de baas een bepaalde percentage fooi berekend. Met andere woorden, hij schatte gewoon hoeveel fooi je zou kunnen krijgen en dat kreeg je dan minder in je salaris. Vandaar dat ze ook zo hard werkten om fooi te krijgen. Want het werd gewoon in mindering gebracht, ook als je maar 20 euro fooi ophaalde....

Dus men deed heel erg de best om het je naar de zin te maken en dit werd dan weer gewaardeerd en uitgedrukt in fooi.

Tegenwoordig zit er een opslag in de prijzen van 15% en betaal je dus vanzelf al fooi en hoef je dat niet extra te doen. Helaas betekent dat ook meteen dat sommigen het nut niet inzien om harder/beter te werken dan strikt noodzakelijk en is niet iedereen even klantvriendelijk meer.
Maar er zijn er genoeg die altijd vriendelijk zijn en "zich uit de naad werken" voor een klant, ongeacht of er kans op fooi is of niet.

Overigens heb ik nog eens een leuk proef gezien, ik denk in een BNN programma, waarbij het bleek dat het de klanten nauwelijks uitmaakt hoe de bediening is en of ze wel of niet glimlachen. Mensen die gewend zijn fooi te geven, doen dat gewoon en die geen fooi geven, doen het niet, ook niet als iemand extra aardig is. (Ik geloof wel dat er verschil in de hoogte van de fooi zat)
Oftewel het is niet meer zo gedragsgebonden, maar meer een gewoonte of niet....

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:51

Lusitana schreef:
_lisaah schreef:

Het is een dankbaarheids uiting en dat vind je terug in de oude engelse term gratuity (van gratitude , dankbaarheid) er voor.

Vroeger, en dan heb ik het over voor 1980 bestonden er ook geen CAO lonen en mensen in de horeca werden slecht betaald en bovendien werd er door de baas een bepaalde percentage fooi berekend. Met andere woorden, hij schatte gewoon hoeveel fooi je zou kunnen krijgen en dat kreeg je dan minder in je salaris. Vandaar dat ze ook zo hard werkten om fooi te krijgen. Want het werd gewoon in mindering gebracht, ook als je maar 20 euro fooi ophaalde....

Zo hoorde ik dat ook van een kennis (in de VS), die ging in de horeca (achter een bar) werken en kreeg alleen het geld dat (direct) naar de belastingdienst ging (iets van $2). Haar eigenlijke salaris bestond dus alleen uit fooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:06

Toen ik op een ranch werkte weet ik nog dat de baas altijd grapte tegen de klant, "Don't forget to tip our great staff!". Van die fooi zagen we dus niks, dat ging naar meneer zijn drank. :+

1 keer is een klant snel terug gelopen naar mij en mijn vriend en gaf ons beide elk $10 en hij bedankte ons voor de geweldige rit hij en zijn familie hebben gehad. Dat vond ik echt heel leuk! Ook zonder die $10 had ik het leuk gevonden, maar ik was echt heel trots. :D

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:09

Lusitana schreef:
Applaus voor een piloot vind ik ook belachelijk en lijkt ook wel iets nederlands, want ik heb het verder nooit meegemaakt dan op een vakantie vlucht. Heeft ook denk ik meer met de opluchting van de scheiterige passagiers te maken.

Wel geef ik het vluchtpersoneel gewoon een handje en een bedankje/groet.

Ik gaf in Nederland wel fooi omdat er vaak rekening mee werd gehouden in het salaris van bedienden.

In Portugal hoef je geen fooi te geven. Dat is hier abnormaal.
Als je het wel doet, weet dan dat ze voor 60 cent een kop koffie kunnen halen of een gebakje en voor 120 dus koffie met gebak, of een belegd broodje. Een fles wijn kost een euro.
Dus denk aan de verhouding.

Verder valt het me hier ontzettend op dat "bedankt" er niet echt ingebakken zit nij Nederlanders.
Hier zeg je het om de haverklap (bij het verlaten van een winkel/dienst en bij betalen bv), dat valt Nederlanders dan weer op.
Ik sprak eens een klein jongetje die het interessant vond dat ik ook andere talen sprak. Weet je wat het eerste woordje was dat hij in het Nederlands wilde weten? "Bedankt". Toch wel tekenent.

Jaren geleden was ik in Frankrijk en daar keken de dorpelingen ons boos aan in de bakker. Nu ik in Portugal woon begrijp ik waarom. We hadden niet eerst "bonjour" gezegd, maar meteen onze "order" geroepen.
Apart dat je in Nederland vaak gewoon groot wordt gebracht om te leren commanderen ipv van vriendelijk groeten en vragen.
Hier in Portugal is het extreem. Als je iemand de weg wilt vragen ofzo is het van "Goedemorgen, hoe gaat het?" en dan pas kom je met "Kunt u mij misschien vertellen..." en achteraf "hartelijk bedank!".
En in een winkel zeg je hier ook eerst goedendag (en na het afrekenen bedankt), óók tegen de cassiere van de supermarkt.
Daar moest ik aan wennen, maar het maakt het leven zoveel aangenamer, vriendelijk zijn naar elkaar!

Het valt mij idd vaak op dan mijn buitenlandse klanten aan de telefoon als eerst vragen how are you doing? En mijn Nederlandse contact gelijk met de deur in huis vallen :+

Zelf zeg ik ook altijd goedemorgen/middag en bedankt, en een prettige dag.

Ik persoonlijk vind dat heel normaal.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:25

Ik werk nu zo'n dikke 10 jaar in de bediening. Het gemiddelde wat iemand geeft (áls de gasten al wat geven..) is zo'n 5 euro. Grof ingeschat.

Vijf jaar terug gaven mensen echter wel veel vaker en meer fooi (En dat ligt niet aan mij..ga ik vanuit :+ ). Zal wel iets met de economie te maken hebben ofzo? ;)

Ik geef ook wel eens fooi in winkels. Soms hoef ik het wisselgeld niet terug te hebben. Maar dat kan niet altijd. Een caissière zei ooit dat ik mn wisselgeld toch echt wel moest meenemen..

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:26

@ Sammie, Belgen irritant ? Dat zeggen wij vaak van de Nederlanders ;)
Ik heb ooit meegemaakt dat Nederlanders 1 flesje limonade bestelden met 2 rietjes, of kraantjeswater , wij noemen dat dat Nederlandse zuinigheid :)
Er is een heel groot verschil tussen de eetcultuur van de Belgen en Nederlanders. Belgen zijn echte Bourgondiërs :9

Wat fooien betreft, want daar gaat het hier om. Als de bediening goed en vriendelijk is, is er geen probleem om een fooi te geven. Zelfs als het eten niet zo lekker is. De bediening kan er niets aan doen als de kok zijn kookkunsten niet geweldig zijn.
Dat er gasten zijn die geen fooi geven kan ik wel begrijpen, in andere beroepen krijg je ook geen fooi.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:29

Omdat Nederlanders vaker een stuk formeler zijn daarin. En zo’n vraag is vrij persoonlijk. Amerikanen zijn daar in een stuk jovialer.

Wij hebben ook leveranciers die (moeten) vragen “hoe gaat het met u?”.. ja wat moet je zeggen? Het is een beleefdheidsvraag (en naar antwoord zijn ze helemaal niet benieuwd of verwachten ze werkelijk dat je gaat zeggen dat je opa van 96 doodziek is, je dochter gister het hele bed heeft onder gekotst, je vent het met de buuf doet, je vanochtend je teen hebt gestoten, daarna je kat hebt in laten slapen bij de dierenarts en vervolgens twee uur in de file stond dus nee het gaat niet zo goed..) en als je zegt “Goed hoe is het met u” dan is gelijk een hoop gestotter, want dat is een afwijking van het script. :')
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-09-13 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:33

Ow ja, dat kraantjeswater. In een ander horecatopic kwam dat ook al aan bod. Zo gek, in Nederland is het precies zo normaal om kraantjeswater te vragen. In een Belgisch restaurant zou je echt even met open mond aangekeken worden omdat de serveerster even moet nadenken wat ze vervolgens moet doen. :') Maar goed, dat gaat beetje offtopic hier.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:35

Het zijn niet alleen Amerikanen, ook Ieren, Fransen en nog meer.

Met sommige klanten leveranciers, kan ik best een privé praatje maken hoor.
De spreek ik soms dagelijks en daardoor leer je elkaar beter kennen.

Maar idd je hele hebben en houwe gooi je toch niet door die telefoon..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:36

tweebelgen schreef:
Ik heb ooit meegemaakt dat Nederlanders 1 flesje limonade bestelden met 2 rietjes, of kraantjeswater , wij noemen dat dat Nederlandse zuinigheid :)
Dat weet ik :D Dat heb ik eerder gehoord. Ik vind van de Nederlanders Brabanders vrij irritant. Maar goed, iedereen heeft wat toch. En die 2 rietjes. Dat vind ik dus echt iets typisch Duits om te doen. Eerlijk gezegd zou ik geen 2 rietjes vragen, maar gewoon met 2 personen uit 1 rietje drinken := (als ik bijv. niet veel dorst zou hebben)

Kraantjeswater? Dat is water uit de kraan? Dat durf ik ook wel eens te bestellen, hoor. Ik vind koud water namelijk helemaal niet lekker, dan moet ik altijd een uur wachten tot het warmer is. Bovendien in verhouding best duur als je alleen maar water wil voor de smaak of voor medicatie :) Maar dat is in mijn beleving niet iets typisch Nederlands. Ik heb meerdere tafels aan Duitsers én Belgen (Duitsers spannen de kroon, dat wel) gehad die alleen maar karaffen kraanwater wilden. En verder dronken ze niks. Kraanwater is over het algemeen gratis.

Pascal schreef:
Het zijn niet alleen Amerikanen, ook Ieren, Fransen en nog meer..
Dat weet ik, maar Amerikanen vind ik daarin dus het ergst := Al heb ik ook regelmatig een Ier (en zelfs een Pool) aan de lijn die heel amicaal doet. Die Ier is grappig :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:38

Och ja, het beleefde maar o zo ongeïnteresseerde "hoe gaat het"..pfft ook zoiets nutteloos -O-

Kan op dezelfde stapel met de beste wensen in januari :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:39

Sammie schreef:
Omdat Nederlanders vaker een stuk formeler zijn daarin. En zo’n vraag is vrij persoonlijk. Amerikanen zijn daar in een stuk jovialer.

Wij hebben ook leveranciers die (moeten) vragen “hoe gaat het met u?”.. ja wat moet je zeggen? Het is een beleefdheidsvraag (en naar antwoord zijn ze helemaal niet benieuwd of verwachten ze werkelijk dat je gaat zeggen dat je opa van 96 doodziek is, je dochter gister het hele bed heeft onder gekotst, je vent het met de buuf doet, je vanochtend je teen hebt gestoten, daarna je kat hebt in laten slapen bij de dierenarts en vervolgens twee uur in de file stond dus nee het gaat niet zo goed..) en als je zegt “Goed hoe is het met u” dan is gelijk een hoop gestotter, want dat is een afwijking van het script. :')

Nou hier wordt er automatisch "goed" of een variatie daarvan genoemd als je het terugvraagt hoor...
Zit er ingebakken.

Maar het is in de VS inderdaad meer een groet dan een werkelijke vraag.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:42

tweebelgen schreef:
Er is een heel groot verschil tussen de eetcultuur van de Belgen en Nederlanders. Belgen zijn echte Bourgondiërs :9

Wat fooien betreft, want daar gaat het hier om. Als de bediening goed en vriendelijk is, is er geen probleem om een fooi te geven. Zelfs als het eten niet zo lekker is. De bediening kan er niets aan doen als de kok zijn kookkunsten niet geweldig zijn.
Dat er gasten zijn die geen fooi geven kan ik wel begrijpen, in andere beroepen krijg je ook geen fooi.

Wat ik nog vervelender vind, is dat ik duidelijk om een Spa blauw vraag en dan kraanwater krijg.
Ik vind kraanwater namelijk helemaal niet lekker, en ze rekenen er de volle prijs voor!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:55

Als ze er iets voor vragen zou ik dat nog niet eens zo erg vinden, ze lopen er tenslotte voor. Maar 2 euro of meer er voor betalen zou ik echt niet doen.

Was toch jaren geleden in het nieuws dat restaurants hun Spa blauw flessen massaal vulden met kraanwater en dan in de koelkast zetten. Om die reden geven sommige restaurants alleen kleine flesjes aan tafel. :D (maar ja die zijn wel duurder)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:58

Fooien, tjah ik krijg ook niks extra's als ik een wc of badkamer extra goed schoongemaakt heb :P Maar ik rond mijn bedrag meestal wel af naar boven gewoon uit gewoonte.
Toevallig vorige week uit eten geweest bij een restaurantje in Heeze omdat mijn gehandicapte zusje daar woont. Ik was daar al een paar keer eerder geweest en kwam natuurlijk terug voor de varkenshaas met champignon saus. Ik besteld(Stond als varkenshaas met sate op de kaart) en was geen probleem. Even later komt ze terug dat ze dat niet hebben.. Oke dat kan en toen zag ik een entrecote met pepersaus staan en vroeg ik dan of ik de varkenshaas met pepersaus mocht. Nee want de kok wil alleen dat er besteld word vanaf de kaart... Toen zakte mijn broek echt af en het was dat ik met mijn zusje er was en die het daar zo leuk vind, maar anders was ik echt opgestaan en gegaan... Die hebben dus ook echt geen fooi gekregen...