Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:03

OsMo schreef:
Er zijn een aantal dingen die hier voorbij komen die niet echt typisch Fries zijn maar gewoon te maken hebben met een typisch dorpscultuur.
En die dorpscultuur heb je ook elders in Nederland.

Je bent me net voor, maar klopt hoor. En overigens niet alleen in Nederland, maar buitenland ook. Precies hetzelfde in verschillende landen / continenten meegemaakt. Hier zijn net zo goed verschrikkelijke roddelaars, is iets onbekend, niet mee eens of mag je iemand niet, meteen verhalen naar de buitenwereld. Denk alleen dat dat gewoon aan de persoon ligt, die spoort niet. Niks van dat soort domme mensen aantrekken, zoiets zul je immers overal houden.

Ik zal overigens ook direct toegeven dat ik bevooroordeeld ben, heb het immers goed getroffen, heb het enorm naar mijn zin en zou niet terug willen. Mijn vooroordeel is dus gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring en mening. En daar is denk ik waar het om draait. Wanneer je met een dorp, dorpsgevoel, regio, stad wat dan ook een negatieve ervaring heb dan link je dat naar de gehele regio in dit geval Friesland. Logisch ook ergens wel toch?

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:06

OsMo schreef:
Er zijn een aantal dingen die hier voorbij komen die niet echt typisch Fries zijn maar gewoon te maken hebben met een typisch dorpscultuur.

Ja idd. Volgens mij word je in een klein dorpje in Zuid-Holland of Brabant ook 'nagestaard' als je daar als onbekende langsrijdt. En mensen die zeggen de dorpen in Friesland allemaal van die 'gaten' zijn hebben het ook goed mis. Dat vind je ook elders in Nederland wel.
Net zoals het vooroordeel dat Friezen allemaal boeren zijn, die zijn ook in andere dorpen elders in Nederland. Ik ken genoeg 'kakkers' die hier in Friesland wonen en genoeg boeren die ergens anders wonen.
Friesland is heus niet alleen maar rust. Je hebt ook grotere dorpen en steden. In het centrum van Leeuwarden bijvoorbeeld, zie je echt niet alleen maar boeren lopen. Daar heb je alle verschillende 'soorten en maten' mensen en niet alleen maar boeren enzo.

Fenrir

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:29

Klopt, dat heb je ook in andere provincies. Maar de vraag van de TS ging over Friesland.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:53

OsMo schreef:
Sociale controle heb je meestal in de plattelands dorpjes (overal in Ned.) en ja als je dan nieuw bent wordt je nagekeken.
Omdat de gemeenschap soms hecht is kom je er niet tussen en als je wat mode bewust bent kijken ze vreemd op.
De mode loopt op het platteland soms wat achter en dan krijg je dat mensen je aanstaren.
Heeft niets met Fries te maken :D .

Mijn broer was voor een meisje naar Leeuwendorp gegaan in Zeeland.
Alles in Friesland achter gelaten.
Nou hij heeft echt zijn best moeten doen om contact te krijgen met de mensen die daar wonen.

slaat dit op mij? Nogmaals.. Over het 'geroddel' dit heb ik meerdere keren gezegd dat dit in Groesbeek is mijn huidige dorp in zuid Gelderland.

Over dorpjes in Friesland kan ik niks vertellen, alleen dat wanneer je aan het touren bent met de auto of ergens een afspraak hebt buiten af of wat dan ook je ontiegelijk aangestaard word.
Verder ben ik een ras echte Fries of nouja Sneeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:59

Ja als ik door gaten rijdt waar dan ook wordt ik vaak ook aangestaard. Die dorpen zijn zo gesloten ...

Ik ben een halfbloed en compleet geen fries bloed.. Maakt me hier niet anders behalve dat ik de taal beroerd beheer...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:33

alle friezen kunnen nederlands spreken hoor, en in het zuidoosten wordt al helemaal geen fries gesproken. Hier spreken we stellingwerfs, een saksisch dialekt, dus net als in Drenthe en Overijsel En of jij er thuis zal voelen zal toch helemaal aan jezelf liggen. Je zult moeten wennen aan andere gewoontes. Een vriendin van mij komt uit Brabant en die moest er erg aan wennen dat hier niet op iedere hoek van de straat een frietkot staat. een voorbeeld om wat voor dingen het kan gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 00:51

Er zijn nog wel Friezen van de oudere generatie die geen Nederlands kunnen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 01:44

Nee. Laat mij maar in Overijssel.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:09

magriet schreef:
was je op vakantie in Friesland of buiten Friesland. Tja Engelsen spreken in Amsterdam ook engels en chinezen chinees dus waarom friezen geen fries

Buitenland. Ja in Friesland zelf is het niet zo gek. :+ Ik zeg ook niet dat het niet mag, ik schaam me alleen. Net als friezen op tv, ze lijken altijd de ergsten uit te zoeken haha.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:29

Hihi mijn nichtje van 9 toen ze bij ons was.
We waren bij mijn blondje op stal... en ze zouden weer naar huis gaan.

Wij gaan weer naar Nederland toe....
O maar je zit toch in Nederland.
Neeee ik ben ik Friesland en nu gaan we weer naar Nederland.

Je kon me opvegen!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:05

Rudina nee ik schreef na aanleiding van meerdere berichten :o .

Wat ik typisch Fries vind is denk ik dan vooral het vele water, watersport is hier heel erg populair.
Skutsje silen is iets wat echt Fries is en Flierljeppen (ik weet echt niet of ik dat goed schrijf :') ).
Kaatsen geloof ik ook.

Wij kennen als Friesland volgens mij ook als enige provincie het Friese Quadrille.
Voor diegene die nu een :? hebben :D dat is in Friese klederdracht op een Friese sjees met een Fries paard en daar dan meerdere van en dan geloof ik op muziek een proef laten zien???

Owh en ik heb geloof ik eens gezien op tv dat er een onderzoek is gedaan waaruit naar voren is gekomen dat Friezen niet zo ondernemend zijn en sneller tevreden zijn met wat ze doen.
Maar of dat nu echt klopt?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:25

pillow schreef:
alle friezen kunnen nederlands spreken hoor, en in het zuidoosten wordt al helemaal geen fries gesproken. Hier spreken we stellingwerfs, een saksisch dialekt, dus net als in Drenthe en Overijsel En of jij er thuis zal voelen zal toch helemaal aan jezelf liggen. Je zult moeten wennen aan andere gewoontes. Een vriendin van mij komt uit Brabant en die moest er erg aan wennen dat hier niet op iedere hoek van de straat een frietkot staat. een voorbeeld om wat voor dingen het kan gaan.

*\o/* maar dat snappen sommigen ook nog niet hoor :P
weet niet meer welk woord, maar ze keken me toch raar aan in twente :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:05

OsMo schreef:
Rudina nee ik schreef na aanleiding van meerdere berichten :o .

Wat ik typisch Fries vind is denk ik dan vooral het vele water, watersport is hier heel erg populair.
Skutsje silen is iets wat echt Fries is en Flierljeppen (ik weet echt niet of ik dat goed schrijf :') ).
Kaatsen geloof ik ook.

Wij kennen als Friesland volgens mij ook als enige provincie het Friese Quadrille.
Voor diegene die nu een :? hebben :D dat is in Friese klederdracht op een Friese sjees met een Fries paard en daar dan meerdere van en dan geloof ik op muziek een proef laten zien???

Owh en ik heb geloof ik eens gezien op tv dat er een onderzoek is gedaan waaruit naar voren is gekomen dat Friezen niet zo ondernemend zijn en sneller tevreden zijn met wat ze doen.
Maar of dat nu echt klopt?

*fierljeppen

Kaatsen is idd ook echt typisch Fries, dat kennen ze hier echt niet :P (overigens is het door Hollanders naar Friesland gebracht)
Verder zijn er genoeg andere provincies met traditionele klederdracht en bijbehorende tradities (en evt ook met paard)

Oh en waar ze ook van houden in Friesland: rotondes :') man wat een rotondes :')

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:08

En Kaatsen doen ze alleen boven Sneek :D
Onder Sneek weet niemand hoe het werkt en wordt het amper gedaan :') :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:09

Oh dat wist ik dan weer niet :D maar kan kloppen, gros van m'n familie woont idd boven Leeuwarden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:12

pony33 schreef:
En Kaatsen doen ze alleen boven Sneek :D
Onder Sneek weet niemand hoe het werkt en wordt het amper gedaan :') :+

ik weet hoe het werkt.. .
en kom van onder sneek.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:14

Knap! Ik snap er geen hout van en gaat m ook niet worden denk ik :') . Laatst een stukje gezien van de PC op tv, nou echt hoor, een moaie keats en weet ik veel :? ^) :=

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:15

Heb er ookwel aangedacht om dan net aan de andere kant van de afsluitdijk te gaan wonen, kennisje van me woont daar ook en die heeft nu zoveel meer als toen dat ze bij mij in de wijk woonde, grote tuin, 4 honden die alle ruimte hebben en geen hondenbelasting, haar 3 paarden staan daar voor de prijs die je hier voor een paard op een luxe stal betaald, groente ed koopt ze megagoedkoop bij de boeren daar en de mensen zijn wat relaxter, men zegt altijd dat ze stug zijn, maar ik heb daar nog nooit wat van gemerkt, ja ze praten niet tegen vreemden, maar dat vind ik niet zo'n foute eigenschap, huren is wat lastiger, omdat ik daar geen familiaire binding heb en werk is idd een ding als je geen eigen bedrijf hebt, plan staat op de lange termijn, maar gaat zeker gebeuren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:17

Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend in het prachtige Gaasterland.
In principe hoef ik niet te wennen, kom zelf ook uit een dorp al is die wel wat groter (20.000 tegen een dorp met 1500 inwoners :') )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:32

Nou eh... ik denk dat urk lastiger is hoor ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:02

F_Orumster schreef:
Nou eh... ik denk dat urk lastiger is hoor ;)

Voorheen als buitenstaander wel haha, maar tegenwoordig valt het mee. Ligt er net aan hoe je jezelf opstelt.
Mijn vriend wordt prima geaccepteerd en heeft zelfs al een vriendenkring hier opgebouwd. Ik bij hem in Friesland ook.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:08

Leuk zo'n topic. Ben toevallig van de zomer voor het eerst in friesland geweest bij het sneekermeer (Sneekweek :D ) en moet zeggen die Friessen vallen me echt niet tegen. Aardige spontane mensen, houden wel van een feestje. Maar ik moet zeggen dat zijn Brabanders ook en in Brabant zit je toch dichter bij een stad dat zou ik in Friesland denk ik wat meer missen dat je overal 'snel en even' naartoe gaat.
Hoewel het sneekermeer daar toch wel erg lekker is hoor en zo vlak bij sneek. Leeuwarden en Heereveen zijn ook niet zo heel erg ver..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:01

En Groningen is een superleuke stad, ben ik in een half uur!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:02

Friesland spreekt mij niet echt aan, ben er 1 keertje op vakantie geweest maar ook dat vond ik niet echt een super leuke vakantie.
blijf liever wonen waar ik nu woon in de achterhoek ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:04

Klopt :) Mooie bios de Ikea :P , en gaasterland is echt mooi Matheno! Ik zat altijd op school in gaasterland en ging altijd even de bossen in